'Ik heb met deze rol mazzel gehad'
Cultuur Kunst
lansproductie over
tiltzangeres Nico
ivisin Deurne trekt bedevaartgangers Elvis-herdenkitig heeft trekken
EEKAGENDA
NDERDAG 7 AUGUSTUS 1997
N RIJSDAM, 071-5356444
oden en gewonden bij salsaconcert
George Clooney was als jongetje al gek op Batman
a_* Bij een salsaconcert in Lima zijn dinsdagavond twee con-
rtgangers doodgedrukt en ruim honderd anderen gewond ge-
jkt toen het publiek naar voren begon te dringen. De autori
ten wilden het concert van de jonge Venezolaanse sterren
rvando (16) en Florentino (15) stopzetten toen de zaak uit de
nd begon te lopen. De twee zangers gingen echter op de vuist
!t brandweerlieden en weigerden te stoppen. Uiteindelijk
s <rd het concert toch gestaakt. Bij het gedrang dat ontstond in
ePverwarring werden twee jonge vrouwen van 18 en 19 jaar
n pdgedrukt.
hef
igeunermuziek Festival
j^HAAG» Kijkduin biedt zaterdag 16 en zondag 17 augustus
i^ats aan het Zigeunermuziek Festival. De muziek komt uit
jnfemenië, Servië, Hongarije en Rusland. Het festival begint bei-
h0dagen om 13.00 uur en duurt tot 17.00 uur.
s.
ziefRDAM A
ijijino Ballet Rotterdam komt
n^comende seizoen met een
agjproductie over het leven
urtle roemruchte cultzangeres
aal. John Cale schreef de mu-
voor deze avondvullende
(stelling, die zaterdag 4 ok-
t in de Rotterdamse
iw uwburg in première gaat.
jco was de artiestennaam
onfchrista Paffgen, die naar al-
^v^aarschijnlijkheid - zij loog
>ed over haar leeftijd - in 1939
cl geboren. Begin jaren zes-
difwam ze via een Filmrol in
iktpi's La Dolce Vita en een in-
5 pgtionale carrière als foto-
ardel in de New Yorkse
p$tscene terecht, waar Andy
ni^iol de centrale figuur was.
n.lco speelde in enkele van
bhols films en werd zangeres
i al de legendarische under-
iel|ndformatie Velvet Under-
pjnd, die Andy Warhol in-
tegiels ook bij zijn „Factory"
1 [ingelijfd. Lou Reed en John
ig i waren de muzikale leiders
?gedeze cultrockgroep. Tot op
j ïag van vandaag beschou-
en veel popliefhebbers de
:t e The Velvet Underground
eüco uit 1967 als het beste
'at&lbum aller tijden. Nico
zingt op deze plaat onder meer
de klassieker Femme Fatale.
In de jaren zeventig beleefde
Nico ook nog een solocarrière,
waarbij zij haar sonore klaag
zang begeleidde op harmoni
um. In 1988, een jaar na War
hols dood, overleed de zangeres
op Ibiza aan een hersenbloe
ding, na een in veel opzichten
bizar en destructief leven.
Een aantal van Nico's solop
laten zijn gearrangeerd en ge
produceerd door John Cale, re
den waarom choreograaf en ar
tistiek directeur van het Scapino
Ed Wubbe hem vroeg de mu
ziek voor het dansstuk te com
poneren. Cale heeft inmiddels
behoorlijk wat composities op
zijn naam staan, niet alleen
pop- en filmmuziek maar ook
bijvoorbeeld werken voor strijk
en pianokwartetten. Verder pro
duceerde hij albums voor Iggy
Pop, Patty Smith en Siouxsie
and The Banshee^.
De muziek voor Nico wordt
live uitgevoerd door een ensem
ble dat bestaat uit strijkquintet,
elektrische gitaar, percussie,
contrabas, piano en keyboard.
De compositie is opgebouwd
rond enkele bestaande opna
men van Nico-songs.
George Clooney bezit nog een foto van zichzelf als drieja
rige dreumes in Batman-kostuum. Als jongetje was hij al
gek op de vleermuisman. Batman heeft ooit substan
tieel deel uitgemaakt van mijn leven", beweert hij plech
tig. Kortom, geen acteur ter wereld als Clooney kon zo
verguld zijn geraakt van het aanbod om de hoofdrol te
spelen in Batman Robin, de vierde aflevering uit een
van Hollywoods commercieel meest succesvolle series.
LOS ANGELES PIETER VAN LIEROP
Clooney sappelde jarenlang
roemloos in b-filmpjes en stond
in minstens vijftien tv-series die
voortijdig werden afgebroken.
Maar met zijn rol als dokter
Douglas Ross in de ziekenhuis
serie 'ER' vergaarde hij lof en
aanbiedingen voor eindelijk ook
serieuzer te nemen films. 'From
Dusk Till Dawn' werd in elk ge
val een cultsucces en vorig jaar
leverde 'One Fine Day' op zijn
minst prestige op, omdat hij er
Michelle Pfeiffer uitstekend par
tij wist te geven. Batman Ro
bin evenwel bood plotsklaps
kans op wereldfaam.
Clooney verbeeldt zich niet
Batman op enigerlei wijze een
nieuwe dimensie te hebben ge
geven. „Michael Keaton heeft in
twee films deze legendarische
filmheld opnieuw geliefd ge
maakt en toen Michael er geen
trek meer in had, was Val Kil
mer zo goed de fakkel over te
nemen en brandend te houden.
Vervolgens kwam mijn beurt.
Wanneer je een dergelijke suc-
cesrol overneemt, is het verlei
delijk er een persoonlijk accent
aan te geven. Tegelijkertijd is
dat gevaarlijk omdat je de kans
loopt een klassiek geworden
personage te vervreemden.
Daarom heb ik besloten mijn
Batman zo dicht mogelijk te la
ten aansluiten bij die van mijn
voorgangers. Met evenwel één
uitzondering. Ik heb tegen re
gisseur Joel Schumacher gezegd
dat Batman maar eens moest
ophouden met dat gejammer
over zijn overleden ouders. Hij
is immers een volwassen vent,
een heroïsche figuur zelfs. Hij is
stinkend rijk, woont in een kast
van een huis. Hij rijdt in een
fantastische Batmobiel en de
mooiste vrouwen vallen voor
hem. Niemand zal dus medelij
den krijgen wanneer hij weer
begint te jammeren dat zijn
pappie en mammie niet meer
leven. Dat moest eens afgelo
pen zijn, vond ik. En gelukkig
kon Joel zich in deze opvatting
volledig vinden."
Tussen het personage Bat
man en zijn eigen karakter ziet
de acteur voornamelijk verschil
len: „Waar zal ik beginnen? Hij
is natuurlijk veel sterker dan ik
ben. Hij is mentaal meer geteis
terd dan ik. Hij is overduidelijk
stukken slimmer dan ik. Hij is
beter geschoold en hij heeft een
grootstedelijke achtergrond. Ik
ben opgegroeid in een dorp in
Kentucky, waar beschaafd En
gels gold als een vreemde taal.
Om al die redenen was het des
ondanks mogen spelen van Bat
man een geschenk uit de he
mel. En vooral omdat een rub-
berpak natuurlijk precies was
waar ik al mijn hele leven van
had gedroomd."
Clooney is bedreven in zelf
spot. En binnen een minuut
ontboezemt hij dat in werkelijk
heid het Batmanpak de absolu
te vloek betekent van die rol. Hij
kijkt erbij alsof de vijf miljoen
dollar die hij ervoor toucheren
mocht (voor een volgend deel
zal dat honorarium worden ver
dubbeld) maar een schrale
compensatie vormen voor de
verplichting in Batman-outfit te
moeten acteren.
„Het aanhijsen en uittrekken
George Clooney: „Als je werkelijk Batman zou zijn en dat pak aan zou hebben, dan kon een joch van zeven je
voor je donder schoppen zonder dat je iets terug kon doen." foto cpd
van dat vreselijke pak, dat was
een dagelijkse bezoeking. Vech
ten, rennen, alle fysieke inspan
ningen die je in die rubberplun
je leveren moet, ze werden
loodzwaar. Als je werkelijk Bat
man zou zijn en dat pak aan
zou hebben, dan kon een joch
van zeven je voor je donder
schoppen zonder dat je iets te
rugkon doen."
„Speciaal dat finale gevecht
met Arnold Schwarzenegger
was verschrikkelijk. Je moet dan
vechten, terwijl je door dat ver
vloekte masker maar half kon
zien watje deed en horen doe je
helemaal niks meer. Arnold was
er trouwens nog beroerder aan
toe, want die moest knokken in
een robotpak, zo zwaar en log
dat het een wonder was dat hij
überhaupt kon bewegen.
Clooney mijmert over zijn
filmtoekomst en dient daarbij in
hevige mate zijn tv-verleden te
verdisconteren, want hij zit nog
twee jaar contractueel vast aan
de serie 'ER' waaraan hij een
Emmy Award, een Screen Ac
tors Guild Award en een Golden
Globe Award te danken heeft.
„Voor de serie ER tekende ik
voor vijf jaar. We beginnen nu
met het vierde. Ik zal dat con
tract uitdienen. Ik krijg nu heel
interessante filmrollen aange
boden, maar dat zou nooit zijn
gebeurd als ik niet eerst had
kunnen opvallen via die tv-rol.
Bovendien is het een goede
show, waar ik trots op ben. En
vanaf september zal hij zelfs 'li
ve' worden uitgezonden, op
mijn initiatief. Dat wordt lollig.
We doen het op die manier om
dat we geloven dat zoiets heel
spannend is en omdat we gelo
ven dat we dat kunnen. En als
we er een potje van zouden ma
ken, dan is het nog geen ramp,
want driekwart van onze dialo
gen bestaat uit medisch jargon.
Maar het zou kunnen dat me
disch onderlegde kijkers straks
voortdurend in een deuk lig
gen.
„Ik heb met deze rol mazzel
gehad. Ik ben eindelijk een paar
keer op het juiste moment op
de juiste plaatsen opgedoken.
En Batman is wat het is: een
soort grote machine, waar ik
slechts een onderdeel van ben.
Het gaat op voor zowel 'ER' als
voor 'Batman' dat het succes
toch wel zou zijn gekomen, met
of zonder mij. Ik vind zelf dat
we nog maar moeten afwachten
of ik in de filmwereld een blij
vertje zal zijn."
r0"iRNEEen huilend Elvis-beeldje in Deume lijkt bijna de status van bedevaartoord te bereiken. Maan-
^.OIjavond begon een gipsen borstbeeld van Elvis Presley spontaan te huilen. Dat beweert tenminste de ei-
el^aar, Elvis-imitatorToon Nieuwenhuisen uit Deume.
lcj jisteren kwamen grote groepen Elvis-liefhebbers kijken naar het beeldje op de kleine slaapkamer van
:nj}uwenhuisen. Nieuwenhuisen zelf schat dat er 130 mensen zijn geweest. Op verzoek van de Brabantse
|s|s Presley brachten veel bezoekers een bosje bloemen mee. foto anp
lis
,et
MEMPHIS JOHAN GROENEVELD
Return To Sender' schelt luid
door de hoorn alvorens de
drukbezette persvoorlichter van
Graceland aan de andere kant
van de lijn vertelt dat Memphis,
Tennessee, volgende week op
een invasie van minstens 50.000
mensen rekent. Een paar hon
derd jumbo's, aldus Todd Mor
gan, vliegen de komende dagen
van „all over the world" pel
grims in. Hun religie is Elvis,
hun Mekka het landgoed Grace
land, waar twintig jaar geleden,
op 16 augustus, een einde
kwam aan het leven van de
grootste legende uit de Ameri
kaanse popgeschiedenis.
Al weken klinken de hits van
The King op zo'n beetje alle ra
diostations, zijn er reportages in
kranten en op tv en wemelt het
op Internet van de sites waarop
de meest levende dode van on
ze tijd zijn Heilige Geest ver
spreidt. Het borstbeeldje van El
vis-imitator Toon Nieuwenhui-
zen ging er spontaan van hui
len.
De commercie laat zich niet
onbetuigd. Tal van cd's met
compilaties van oude Elvis-hits
en niet eerder uitgebrachte op
namen zagen inmiddels het
licht en er kwam zelfs een single
uit, 'Always on my mind', die
met stip in de hitlijsten beland
de. „Een gekkenhuis" is het dan
ook bij Peter Haan, voorzitter
van 's lands grootste en oudste
(1962) Elvis-fanclub - It's Elvis
Time. „De telefoon staat niet
stil. Uitgevers, platenmaat
schappijen, fans, journalisten,
iedereen is met Elvis bezig."
Haans fanclub alleen al is
goed voor 65 Nederlandse pel
grims. Net als 1000 geestver
wanten uit andere Europese
landen stijgen zij aanstaande
zaterdag al op, om maar niets
van de Elvis Week '97 te hoeven
missen. Hun pelgrimage begint
met een tocht naar 306 Old Sal-
tillo Road, East Tupelo in de
staat Mississippi, Elvis' geboor
tehuis, en voert vervolgens naar
het bedevaartsoord Graceland.
In de loop van de week arrive
ren daar nog eens zestig Neder
landers die een geheel verzorg
de vijf- of zevendaagse trip
boekten, waarbij onder meer
het busvervoer van en naar de
jaarlijkse Candlelight Tour, op
de avond voor de sterfdag, is in
begrepen. En nog eens vele
tientallen Nederlanders reizen
op eigen gelegenheid naar
Memphis.
Achttien Nederlandse re
likwieën - namelijk alle platen
van Elvis die na zijn dood in ons
land goud (dertien) of platina
(vijf) werden - kwamen reeds in
Graceland aan. Ze krijgen op 11
augustus een permanente plek
in het Heilige der Heiligen van
de Amerikaanse popcultuur.
De Elvis Week in Memphis
staat dag in dag uit bol van de
activiteiten. Concerten, rivier
bootcruises, tentoonstellingen,
film- en dansvoorstellligen en
seminars wekken The King tot
leven. Verder wordt op Beale
Street een nieuw Elvis-monu-
ment onthuld en stelt Grace
land voor het eerst de slaapka
mer van Elvis' ouders open voor
het publiek.
Hoogtepunt wordt ongetwij
feld het concert in het Mid-
South Coliseum op 16 augustus,
waar Elvis met behulp van gea
vanceerde videotechnieken
wordt herenigd met de vocalis
ten en musici met wie hij sa
men speelde, zoals J.D. Sumner
The Stamps, The Jordanaires,
The Sweet Inspirations, D.J.
Fontana, Millie Kirkham en
Charlie Hodge. The Memphis
Symphony Orchestra tekent
voor de begeleiding.
Slechts 9500 Elvis-fans kun
nen dit „one time live-event"
meemaken. Er komt geen inte
graal tv-verslag, hooguit bren
gen nieuwsrubrieken een paar
flitsen. „Tv-coverage van dit
spektakel stuitte op complica
ties met rechten", zegt de
woordvoerder van Graceland.
„Geloof me, dat wil je allemaal
niet weten."
De Nederlandse fans die niet
in staat zijn de overtocht te ma
ken, kunnen in eigen land
ruimschoots compensatie vin
den. Bijvoorbeeld op 16 en 17
augustus in de RAI. De organi
satoren van het evenement Al
ways Elvis - Back To The 50's en
60's verwachten 30.000 bezoe
kers. Van 2 tot en met 8 septem
ber gebeurt er iets soortgelijks
in de Rijnhal in Arnhem. Hier
treedt onder meer een aantal
originele Elvis-begeleiders op
en is een reizende tentoonstel
ling met attributen uit Elvis'
diensttijd in het Duitse Bad
Nauheim te zien.
Daarnaast pakken ook de om
roepen uit. De TROS bijvoor
beeld doet dat onder meer in de
radioprogramma's Somertijd,
Zinderende Zaterdag en TROS
Poster. Radio 10 Gold stuurt
Tom Mulder en Jos van Heer
den naar Memphis voor dage
lijkse liveverslagen. Lezende El
vis-liefhebbers worden even
eens royaal bediend. Niet alleen
debuteert het nieuwe literaire
poptijdschrift Payola met een
coverstory over The King, ook
ligt er sinds afgelopen weekein
de een opvallend boekje over
het fenomeen Elvis in de win
kels.
Auteur Rob van Scheers on
derzocht de invloed van Elvis in
Nederland. Hij interviewde
daartoe onder anderen Connie
Palmen over Elvis als lustobject,
Thorn Hoffman - die ooit Elvis -
imitaties deed - over Elvis als
camp, André Hazes over Elvis
en de tol van de roem, Monique
van de Ven over Elvis als acteur,
Hans van Manen over Elvis als
danser en Jan Cremer over het
thema Elvis als levenshouding.
„Mensen die niet zo voor de
hand liggen als Lee Towers of
de Nederlandse Elvis Pim
Maas", meent Bert Natter van
uitgeverij De Prom. „We wilden
niet het zoveelste plaatsjesboek
met af en toe een beetje tekst,
maar echt een serieus werkje.
Dat lijkt aardig gelukt. Volgens
'Elvisoloog' Ger Rijff is het het
beste boek dat ooit in ons land
over Elvis is verschenen.
Alles bij elkaar lijkt de belang
stelling voor de dode Elvis gro
ter dan voor de levende, waar
mee de Nederlandse kunste
naar Henk Tas in zijn gelijk
wordt bevestigd. Hij zei ooit:
„Het begint serieus trekken van
een religie aan te nemen. Ver
geet niet: Jezus is ook klein be
gonnen."
op Internet
www.hdc.nl/ld
Leidsch 'Tr*i Dagblad
THEATER EN MUZIEK IN DE RANDSTAD
|orferterrein bij molen De Valk
°Tinpopfestival
eJlf bands op twee podia is het
i ^popfestival uitgegroeid tot een
le n-festijn. Podium X: 13 u. Honey
t nJome, 14.40 u. Killing Francis,
I) u. The Beatbusters, 18 u. The
.lies, 19.40 u.Skik, 21.20 u.
1 Qlla Shave. Podium Y: 13.50 u. De
15.30 u. Deire, 17.10 u. Farmer
kei) 18.50 u. As the Eye, 20.30 u.
'ni
uripg 10 augustus, 13.00 uur.
nipELMUZIEK
,njjserie 'Muziek in de Hooglandse
eelfePee't organist ^ves Senden uit
'dag 9 augustus, 13.30 uur.
Nieuwe Kerk
Voorstraat 79
ALBERT DE KLERK
Orgelconcert door Albert de Klerk op
het Van den Heuvel-orgel. De bijna
80-jarige De Klerk wordt wereldwijd
gezien als een uiterst stijlvol vertolker
van orgelmuziek uit vele eeuwen mu
ziekgeschiedenis en staat bekend als
een gemaal improvisator. Op het pro
gramma staan 'Offertoire pour le jour
de Paques' van Boëly, 'Trio, g-moll'
van Beethoven, 'Canon, h-moll, opus
56' van Schumann, 'Herzlich tut
mich verlangen, opus 122' van
Brahms, 'Passacaglia (1929)' van
Andriessen, 'Improvisatie over een
psalmmelodie' van De Klerk en 'Trois
Paraphrases Grégoriennes, opus 5'
van Langlais.
Vrijdag 8 augustus, 20.15 uur.
'Albert' die ontstond in 1993 uit de
brokstukken van het tien jaar oude
project van zanger-gitarist en song
smid Bert Deyart: Albert Les Frères.
Vrijdag 8 augustus, 21.30 uur.
Jongerencentrum Ex Voto
De Gaasbak 1
Tel. 0252-231536
ALBERT IN EX-VOTO
Optreden van de akoestische band
Beurs van Berlage
Damrak 243
Tel. 020-6270466
DUBBELCONCERT
Timora Rosier (cello) en Kléra Würtz
(piano) brengen eerst composities
van Horsthuis ('Met de grond gelijk'),
Schumann ('Adagio en Allegro'),
Schubert ('Sonate in a, Arpeggione')
en Martinu ('Rossmi-vanaties') ten
gehore. In het tweede gedeelte
'Prélude en fuga' van Bach, 'Sonate,
op. 110' van Beethoven en 'Scherzo
in cis, op. 39' van Chopin door Akiko
Yamashita (piano).
Vrijdag 8 augustus, 20.30 uur.
Paradiso
Weteringschans 6-8
Tel. 020-6264521
TISH HINOJOSA
Optreden doorTish Hinojosa
Vrijdag 8 augustus, 21.00 uur,
DALE WATSON
Concert door Dale Watson. In het
voorprogramma Gail Davies.
Donderdag 14 augustus, 22.15 uur
(voorprogramma om 21.00 uur).
Melkweg
Lijnabaansgracht 234a
Tel. 020-6241777
THE SKATALITES
Optreden door The Skatalites en The
Regulators.
Donderdag 14 augustus, 21.30 uur.
TH EATER
Paradiso
Weteringschans 6-8
Tel. 020-6264521
FRESHWAGON
Razendsnelle grappen door stand up
comedians.
Zaterdag 9 augustus, 21.00 uur.
LA BOHEME
Met flinke dosis humor en in toegan
kelijk Engels brengt het Music The
atre London een eigenzinnige versie
van Puccini's 'La Bohème'. De beken
de opera, waarin jonge kunstenaars
het hoofd boven water proberen te
houden, terwijl zij gebukt gaan onder
liefdesperikelen.
Vrijdag 8 t/m zondag 10 augustus,
20.15 uur.
•STOMP
De Britse groep Yes/No People brengt
met 'STOMP' een combinatie van
percussie, beweging, visuele effecten
en komische invallen, leder denkbaar
voorwerp wordt gebruikt als instru
ment: bezems, zippo-aanstekers,
vuilnisbakken en ijsblokken. Ze zijn
nog nooit in Nederland gewëest, maar
optredens in commercials voor cola
en bier hebben deze veelzijdige per
formers wereldberoemd gemaakt.
Dinsdag 12 t/m zondag 17 augustus,
20.15 uur; zaterdag 16 en zondag 17
augustus, ook om 14.00 uur.
FILMS
METROPOLEI tel. 070-
3456756, Carnegielaan 16.
Bean, The Ultimate Disaster Mo
vie al., dag. 12.45, 15.00,
17.15, 19.30,22.00.
METROPOLE 2 en 4
Men in Black 12 jr., dag. 13.15,
16.00, 18.45, 19.00,21.30,
21.45.
Lady en de Vagebond al., dag.
13.15, 16.00.
METROPOLE 3
The Trigger Effect 16 jr., dag.
16.00, 18.45,21.30.
Fly Away Home al., dag. 13.15.
METROPOLE 5
The English Patient 12 jr., dag.
16.00,20.30.
101 Dalamtiërs al., dag. 13.15.
PATHÉ Scheveningen tel. 070-
3515738, Kurhausweg2.
Men in Black 12 jr., dag, 11.50,
14.10, 16.30, 18.50,21.10.
Liar Liar al., dag. 11.50, 13.30,
15.10, 18.05, 20.00, 22.00.
The Fifth Element 12 jr., dag.
18.10, do. t/m ma. wo. ook
21.00.
Scream 16 jr., dag. 16.50,
19.10, 21.50.
Con Air 16 jr., dag. 12.40,
15.30, 18.30, 21.20.
Bean, The Ultimate Disaster Mo
vie al., dag. 11.20, 13.30,
15.50, 18.00, 20.10, 22.20.
Speed 2: Cruise Control 12 jr.,
dag. 11.00, 13.40, 16.20,
19.00,21.40.
Batman Robin 12 jr., dag.
12.50, 15.40, 18.40, 21.30.
Lady en de Vagebond al., dag.
11.10, 13.10, 15.00.
Fly Away Home al., dag. 10.40,
13.00, 15.20.
Trouble in the (White) House 16
jr., di. 21.00.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-
3656030, Spui 191.
Marion 16 jr., dag. 21.45.
Conte D'Ete 16 jr., dag. 19.15.
Love Serenade 16 jr., dag.
21.45.
A Moment of Innocence 16 jr.,
dag. 19.15.
Farewell to my Concubine 16 jr.,
ma. t/m wo. 20.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660,
Buitenhof 20.
Bean, The Ultimate Disaster Mo
vie al., dag. 13.20, 15.30,
17.40, 19.50,22.10.
Liar Liar al., dag. 15.30, 17.30,
19.30.
Men in Black 12 jr., 12.40,
14.50, 17.10, 19.30, 21.50.
Speed 2: Cruise Control 12 jr.,
dag. 12.50, 15.50, 18.40,
21.30.
Con Air 16 jr., 13.00 (beh. di.),
21.40.
Scream 16 jr., dag. 16.10,
19.00, 22.00.
Batman Robin 12 jr., dag.
12.20 (beh. za.), 15.20, 18.20,
21.20
Lady en de Vagebond al., dag.
12.30, 14.20.
OMNIVERSUM tel. 070-
3547479, Pres. Kennedylaan 5.
Cosmic Voyage.