'Sfeervolste festival van Nederland' Dijkstal blaast partijtje mee op Racism Beat li Harrie Jekkers vertrekt met Cultuur Kunst Architect Babyion en La Vie overleden Romeo en Julia door Russisch ballet Proces v:a| Leer tege* Akker mii Fondatic Cartier i exposeer- op pan: DINSDAG 5 AUGUSTUS 1997 Backstreet Boys lanceren nieuwe cd laren De Backstreet Box's lanceren hun tweede album. Back street s Back. dinsdag 12 augustus met een liveconcert dat vanaf Times Square in Nexv York per satelliet over de hele wereld wordt uitgezonden. De eerste single van deze plaat. Everybody', kwam vorige week al op plaats 5 de Nederlandse Mega Top 100 binnen. Het debuutalbum x'an de jongensgroep uit Orlando (Florida) was goed voor zes miljoen verkopen, waarvan drie mil joen in Europa. In xeel landen haalde de cd hoge noteringen in de hitparades In Nederland staat Backstreet Boys al 63 weken in de albumlijst. Het nieuwe album draagt een Zweeds stempel. De plaat is niet alleen voor een deel in dit Scandinaxische land op genomen. ook tekende het Zxveedse duo Dennis Pop en Max Martin voor de productie. Expositie Zuidhollandse kunstenaars leiden Van 9 tot en met 31 augustus xx'ordt in de Waag in Leiden een tentoonstelling gehouden van xverk van veelbelovende kun stenaars uit de proxïncie Zuid-Holland. Aan de expositie is een aanmoedigingsprijs voor de xier meest belovende academiever- laters verbonden. De prijsuitreiking van deze Zuidhollandse Beeldende Kunstprijs is op 28 augustus om 16.00 uur. De ten- toonstelling is te zien woensdag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 Gastmusici spelen met Jeugd Orkest Txvaalf gastmusici uit Estland. Ledand, Litouxven, Finland. Zweden en Denemarken geven in augustus samen m< de negentig musici xan het Nationaal leugd Orkest tien concer ten in Europa. Het openingsconcert is op 12 augustus in het Concertgebouxv in Amsterdam. In korte broek naar concert Leeuwarden In je korte broek naar een concert. Dat mag van het Noord-Nederlands Orkest aanstaande x-rijdag als het optreedt in de Harmonie in Leeuxvarden. Het orkest verxvacht xeel toeristen en ..die zullen hun sjieke uitgaanstenue niet hebben meegeno men. Chefdirigent \lktor Liberman leidt zijn orkest voor het eerst in deze hoedanigheid. Na Leeuxvarden gaat het Noord-Ne derlands Orkest naar het Amsterdamse Concertgebouw om op te treden in de Robeco-serie. Verdeeldheid over Lucille Ballmuseum Het Lucille Ballmuseum in het Amerikaanse Ia- uit niet bij iedereen op enthousiasme. De geboorte plaats van de gexierde komediante is x-erdeeld oxrer het nut van de permanente expositie. De ster x an telexisieshoxvs als 'I Love Lucv' en Here's Lucy' trekt belangstellenden uit de hele xvereld naar lamestoxvn, niet ver xran de Canadese grens. Maar niet alle 30.000 inxvoners zijn verzot op de 'roodharige huisvrouw'. Met name de oudere inwoners storen zich aan de belangstelling voor de actrice, die acht jaar geleden op 77-jarige leeftijd overleed. Vorig jaar lente opende het museum met zijn meer dan 900 her inneringen aan Lucy de deuren. Het eerste jaar x'ergaapten 12.000 bezoekers zich aan de lokken rood haar en de vuilnisem mer van de ..beroemdste comédienne uit de tweede helft van deze eeuw". De fans kxvamen uit het ruim xierhonderd kilome ter verderop gelegen New York, maar ook uit Thailand en Ne derland. foto archief kippa W. Th. Ellerman In zijn woonplaats Den Haag is zondag de architect W.Th. Eller man overleden. Hij werd 60 jaar. Ellerman was de ontwerper van enkele bekende winkelcen tra, zoals La Vie (De Bijenkorf) in het centrum van Utrecht, het Plaza naast de Doelen in Rotter dam en het Centrumplan Am stelveen. Zelf rekende hij het hoofdkantoor van IBM (1976) en de Tweelingtorens in Am sterdam tot zijn meest geslaag de creaties, evenals winkelcen trum Babyion naast Den Haag CS. Overigens waren lang niet alle Hagenaars blij met dat laatste bouwsel, getuige de pas sage ,,Moes dat nieuwe Babyion er nah eigelijk wel zo nodig ko- muh uit het bekende liedje 'Oh Oh Den Haag (mooie stad achter deduine)'. De meest prestigieuze op dracht die hij in de wacht sleep te, de renovatie van het voor- amsterdam Minister Dijkstal blaast een partijtje mee op het Racism Beat It Festival, xvaarvan de xijfde editie is op zondag 17 augustus in recreatiegebied Spaarn- xvoude. Het gratis toegankelijke mu ziekevenement staat dit jaar in het te ken van het Europees laar tegen Racis me. Dijkstal neemt de saxofoon ter hand om Denise Jannah te begeleiden. Volgens een xvoordxoerder is het ..een van de xveinige keren" dat de minister van Binnenlandse Zaken en presenta tor van Jazzradio zijn kunsten aan een dergelijk groot publiek vertoont. Hij doet dat, aldus de zegsman x'an het de partement. ..niet alleen omdat hij van sax-spelen houdt, maar ook omdat het festival duidelijk raakvlakken x met zijn portefeuille minderhedenbe leid." Dijkstal zal ook een toespraak houden. Het festival heeft de hele dag twee podia ter beschikking. Het Racism Beat It Podium biedt rock en wereld muziek. Acts zijn behalve het duo Jan nah Dijkstal onder meer Khaled, Os dorp Posse Blind Justice, Isaac Del- gado. een speciale sessie met diverse Bushman, Raise the Roof, Largo en Kardelen. Op het All Rhythm Podium is het woord aan dance, hip hop en R&B-artiesten als 2 Brothers on the 4th Floor, Party Animals, Herman Brood Solid, Dl Ruffneck MC Hy pe, Mosselman, DJ Dano, Flamman Abraxas met MC Lynx, DJ Edzon, Yuk- kie B, Spookrijders, Ray Slijngaard, CB Milton, DJ Moortje, Ross Iba, Tony malige stadhuis van Den Haag, liep uit op een debacle. Eller man ontwierp in opdracht x'an de toenmalige WD-wethouder Nyquist een uitbreidingsplan voor het stadhuis aan het Bur gemeester De Monchyplein. Diens opvolger Adri Duivestein haalde echter een streep door het plan. Hij besloot tot nieuw bouw op een andere lokatie, na melijk het Spui, en gunde de opdracht aan de Amerikaan Ri chard Meier. Het nieuwbouw- plan leidde overigens tot veel politiek tumult en kostte uitein delijk twee PvdA-wethouders, onder xvie Duivestein de kop. Ellerman studeerde in 1968 af aan de Technische Hogeschool in Delft, onder mentorschap van de vermaarde professor J. Bakema. Datzelfde jaar trad hij in dienst van het architectenbu reau Lucas en Niemeijer. Na het terugtreden x'an J. Lucas in 1977 kwam hij in de leiding van het bureau, dat thans Ellerman, Lu cas, Van Vugt heet. Achtste editie Jazz Festival Noordwijk Een uit de hand gelopen hobby, noemt André de Jong 'zijn kindje', het Internationaal Jazz Festival Noordwijk. Soms vraagt hij zich af of hij er nog eens aan moet begin nen, of hij nog wel de tijd en het geld kan vinden om een programma in elkaar te draaien. Maar die twijfel werd ook dit jaar aan de kant gezet. Zaterdag 23 augustus is op vijf verschillende podia, in Hotels van Oranje, de achtste editie van het Internationaal Jazz Festival Noordwijk te zien. den plichtmatig hun nummer tjes." „We proberen telkens xveer een programma samen te stellen, xvaarin voor ons ook xrerrassingen zitten. Gina's Band of Blues xvas er zo een, een paar jaar geleden. Niemand had ooit van Gina gehoord, maar de zaal xverd afgebroken. Dit jaar staat ze er weer", zegt de Jong. Het festival kent inmiddels een trouwe schare fans. Bij vóórin schrijving hebben zich inmid dels zevenhonderd mensen als 'xreiend van het Noordwijks Jazz Festival' verzekerd van een kaartje. Het bedrijfsleven heeft het festival ontdekt: steeds meer bedrijven sponsoren. En ook ar tiesten staan in de rij. Kxvik: „We krijgen gemiddeld per week vijf aanmeldingen uit al lerlei hoeken. We boux\ren een naam op." Op het Internatio naal Noordwijks Jazz Festival treden in vijf verschillende za len The Gypsy Sxving Quintet, The Black Dogs, Domagoy Ralasic Quintet, Deborah J. Car ter Quintet, het Bob Rigter Kxvartet, het Frans van Asperen Trio, Jensens New Orleans Jazz band, The Cambridge Jazz Company. Patrick van Helsin- gen. Gina's Band of Blues, The Bluesaiders en The Boogie Train op. Toegangskaarten a xeertig gulden zijn te koop bij Hotel Oranje, VVV Noordwijk, en het kantoor van Buijze Pers in Noordxvijk. Zalen zijn open van af 20.30. uur, het laatste optre den eindigt om 3.00 uur. Hotel Oranje biedt een jazzarrange- ment, met een overnachting, di ner en toegang tot het festival. Het festix-al staat bekend als 'het sfeervolste xan Nederland'. En iedere jazzliefhebber vindt er wel wat van zijn gading. Bij de programmering heeft de orga nisatie. Stichting Key Toxvn Jazz Festix'al, er naar gestreefd zo veel mogelijk muziekstijlen te presenteren: dixieland, boogie xvoogie, swing, mainstream en blues. Grote publiekstrekker is The Boogie Train, een gelegenheids formatie met Rob Agerbeek, Rob Hoeke en Jaap Dekker. Maar de organisatie verwacht ook veel van het Debora J. Car ter Quintet (mainstream). De zevenmansformatie Jensens Nexv Orleans Jazzband (Dene marken) heeft nog nooit in Ne derland opgetreden. Voor stich ting Key Toxvn Festival zijn daarnaast bijvoorbeeld The Black Dogs (USA) onbekend. H. Kwik van de stichting: „Maar xve gaan graag af op de recensies uit het buitenland. Daar spreekt men xan de meest invloedrijke traditionele jazzband x an de af gelopen tien jaar." Kxvik en De Jong willen dat het Noordxvijkse festival xooral een jazzfestival blijft. Kxvik: „Het North Sea Jazz Festix'al xvordt steeds meer een popfestival. Dat xerkoopt. Maar een hoop jazzliefhebbers zie je daar niet meer." De Jong: „We xvillen box'endien artiesten die 'tot het gaatje' gaan, gezellige mensen. Een aantal bekende namen, die eerder hebben op getreden op het Noordxvijks Jazz Festival, xvillen we niet meer. Die vielen tegen, draai- n I Scott, Nasty, Extince en The Surf d Er is dit jaar ook een speciale[° veiling. Bekende kunstenaars a^e man Brood en Henk Schiffmacip ken daarx'oor ter plekke een kuip rond het thema „alledaags ra<Pf> Verder is er de Racism Beat It veiling, waarbij luisteraars variP 538 kunnen bieden op persoonT gendommen van bekende artie^, rs -di haag» 'Giselle', 'Het Zwanenmeer', 'Don Quichotte' en 'Romeo en Julia': de Leidse volksuni versiteit K&O heeft voor het komende theaterseizoen weer een serie van vier klassieke balletvoorstellin gen op het programma staan waarvoor tot uiterlijk 15 augustus bij het Uitbureau kaarten verkrijgbaar zijn. De voorstellingen worden gegeven in het Lucent Danstheater in Den Haag. Op 23 september brengt het Nationale Ballet Giselle'. Het Russisch Ballet St. Petersburg voert op 22 november 'Het Zwanenmeer' uit. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen brengt 'Romeo en Julia' op 2 december voor het voetlicht en, tenslot te, voert het Russisch Ballet St. Petersburg op 29 maart 'Don Quichotte' uit. Om het bezoek aan deze voorstellingen te vergemakkelijken zet K&O gratis busvervoer in, vanaf Molen De Valk naar het Lucent Danstheater. Nadere inlichtingen bij K&O: 071 -141141foto paul de backer den haag hans piet Harrie Jekkers stopt. Het ko mend jaar, en misschien zelfs veel langer, zal hij niet met een nieuw cabaretprogramma in de theaters zijn te vinden. Dat lijkt een tragedie, maar Jekkers (46) is constant op zoek naar nieuwe ervaringen en frisse uitdagin gen. „Dat tekent mijn leven", zegt de schrijver, muzikant en cabaretier met een accent waar in zijn Haagse jeugd nog enigszins doorklinkt. „Ik ben al tijd bezig iets te worden. Ben ik eenmaal gearriveerd, dan komt bij mij die niet in te tomen nei ging om iets nieuws te probe ren. Daar heb ik namelijk meer lol in, dan alsmaar iets te zijn." Voor ieders gemak somt hij even de bezigheden op, die hem uit de xvw hebben gehou den sinds hij examen deed aan het Thomas More College in Den Haag. „Voor ik ging stude ren heb ik bij de Nationale Ne derlanden op kantoor gezeten. Drie maanden... Mijn record in het werken in zo'n omgeving", zegt hij met nog altijd een zweem van afschuw in zijn stem. „Daarna werd ik leraar. Dat was voor 12 uur in de week. En ik ben ook nog vertaler ge weest. Na mijn eenendertigste was er het Klein Orkest en lach te het geluk mij toe. Met die popgroep haalde ik in de hitlijs ten top 10-noteringen. We had den, net als De Dijk, nog min stens tien jaar kunnen door gaan, maar met het succes was voor mij de lol er vanaf. Dat geldt ook voor de boeken die ik heb geschreven. Succes is mooi, maar op het moment dat mijn uitgever om het vijfde satirische Harrie Jekkers: „Ik neem een jaar vrij dere invulling van mijn toekomst." boek vroeg, zei ik: 'Sorry, maar ik ga iets anders doen'. En nu, na zeven jaar cabaret, kriebelt het weer. Ik neem een jaar vrij om eens na te denken over de verdere inxailling van mijn toe komst." Harrie Jekkers neemt niet in stilte afscheid. Hij doet dat als muzikant met twaalf sterk per soonlijke, maar xvonderschone luisterliedjes, gebundeld als 'Mijn ikken'. In de teksten laat hij op een speelse manier zijn schrijverschap floreren. Blijkt de Nederlandse taal ineens toch een behendig gereedschap voor verhalende emoties. En ver sterkt de muziek op een ingeto gen manier de vrolijke dan wel weemoedige inhoud. „Die lied jes komen uit mijn twee laatste programma's: 'Met een goudvis naar zee' en 'Het geheim van de lachende piccolo'. Ze waren nogal autobiografisch van in houd, al wordt de waarheid wel gelogen. Want weet je, de wer kelijkheid is vaak niet zo leuk of Aan zo'n tekst kan Harrie soms weken bezig zijn, voordat hij tevreden is. „En omdat je er dan zolang aan hebt geschaafd en getimmerd, kost het onthou den ervan geen moeite. Ook het titelnummer - dat op de plaat bijna tien minuten duurt - niet. In 'Goudxis' waren dat overi gens vier liedjes. Voor het al bum heb ik ze aan elkaar gezet en is het een soort autobiogra fisch operaatje geworden." Voor Harrie Jekkers betekent cabaret, een voorstelling waarin gezongen en om gelachen wordt. „Het is een soort raritei tenkabinet. Je kan het zo gek niet verzinnen of het kan erin. Alles is geoorloofd. Wel xind ik dat cabaret het persoonlijke stempel moet dragen van dege ne die het maakt. Zijn visie. Herman Finkers doet dat met absurde onzin, Freek de Jonge kiest voor een moralistische preek en Youp van 't Hek is vooral heel kxvaad over een he leboel dingen. Mijn Voorstellin gen hebben altijd vol heimwee naar xreoeger, naar mijn jeugd in Den Haag, gezeten. Ik hou van simpele statements in plaats van intellectuele uitspraken. Ik ben een beetje die omhoog ge vallen arbeidersjongen, die zo wel de koffietent als de 55 3( haarlem/amsterdam rick ijjt De al jaren sluimeren^ tussen Jan Akkerman van Leer is weer opgelaa, 7 Leer spant een proces aaL zijn xToegere Focus-i^ Diens denigrerende opi^j- gen zijn hem in het vei r keelgat geschoten. r Aanleiding voor deziL naar de rechter zijn Akka recente uitlatingen in hé meen Dagblad. Daarin b de gitarist dat Van Leeff een pakketje in het xl naar New York had latef^ nemen waarin later dm# ken te zitten. Volgens Van Leer lijdt"11 man aan een 'gesublf1' minderxvaardigheidscom*e „Al die leugens komen de strot uit", zegt Van Le heb nu al zóveel shit \k». man gelezen. Eerst bexvar zijn uitspraken voor mijfo boek, maar nu ga ik hejdi repliek dienen." at Van Leer blijkt het legfe sche Focus recent te lje heropgericht, maar dan 1 de aangeklaagde in spé. P tist-toetsenman: „Akkert" altijd een goede solist voc 1 composities geweest, re ben de oprichter èn de van Focus." Van Leer ra|* kerman af nog langer zijl posities te spelen. De gerechtelijke stappji Thijs van Leer tegen Jan 'ef man gaat ondernemen een gevoelige snaar bij fa] taarxirtuoos, al reageert He vankelijk laconiek: „Hijjn maar", zegt Akkerman K vrees in zijn stem. „Van jg een moeilijke jongen", v» 1 hij even later. „Hij heeft <pc Focus xveer opgericht, rff zal hem net zo lang op fo slaan tot-ie gaat blaffen, "'te üj amsterdam teit kent. Daardoor kan ik een breed beeld van de samenleving schetsen. Ik denk, dat heel veel mensen worden geplaagd door dat verlangen naar hun kinder-' jaren, tenzij ze dagelijks met een honkbalknuppel door de kamer zijn geslagen natuurlijk. Dan ligt het anders." Om te voorkomen dat de nieuwe voorstelling een inxoil- oefening wordt - 'door die heel persoonlijke handtekening weet ik thuis tijdens het schrijven bij na hoe er in de zaal zal worden gereageerd' - wil Harrie Jekkers er een tijdje tussenuit. „Ik xdnd het wel lekker dat ik mij die luxe kan permitteren. Dat ik kan zeggen: even niet die adrenaline van het optreden, dat geld, die roem en het reizen. Het blijft raar om honderd keer per jaar te worden toegejuicht in heel Nederland, staande ovaties te krijgen. Het is goed om dat. na zeventien jaar, eens een tijdje niet te hebben. Ik moet x'oorko- men, dat het voor mij op een gevangenis begint te lijken. Stoppen is echt geen straf. An ders zou ik wel, zoals Van 't Hek doorknoerten." Hoe Harrie Jekkers precies zijn tijd zal gaan besteden, weet hij eigenlijk niet. „Momenteel zit mijn hoofd vol muziek. Ik heb een studiootje en daar zit ik een beetje op mijn computer met geluiden te goochelen. Er zijn inmiddels veel mooie melo dieën, maar er is nog xveinig tekst. Hopelijk levert dat een aantal goede liedjes op. Het blijft dus schrijven en muziek maken, al weet ik niet in welke vorm dat in de toekomst naar buiten zal komen. De nationale kunst- en r beurs PAN Amsterdam bf" jaar plaats aan een tentoQ ling van de Fondation L pour l'art contemporai midden van tal van NedC" se en buitenlandse galeiT1 poseert deze instelling we.8 eigentijdse kunstenaars,te wie Présence Panchoi 2 Jean-Jacques Rullier, Akte chas, Pierrick Sorin en 1 Veilhan. De in 1984 opgerichte tion Cartier stelt zich t(it kunstwerken te verzamel een duidelijk beeld gev£ ontwikkelingen in de r daagse kunst, van 1960 L De collectie omvat innfe meer dan achthonderd f. 1 werken van ongeveer 2f kende en minder bekendjl se en internationale Ij- naars. Veel werken h«< Fondation verworven do®, stenaars rechtstreeks op|ls ten te gex'en. Alle vormfó beeldende kunst, van s®6 en tekenkunst tot videopl1 ties en fotografie zijn in te zameling x'ertegenxvo^ evenals een grote hoevL beeldhouwwerken, mon| tale installaties en expeK ten met andere middelenL Dc Fondation CartieL schikt sinds mei over eet Jean Nouvel ontworpen komen in hartje Parijl1, meer dan 1000 vierkante 1 aan expositieruimte. Hefi tuut houdt daar geregeld, ma-)exposities. Daarnaa&n niseert de Fondation alle»1? tiviteiten rond tentoonstL projecten in en buiten [i rijk. r PAN Amsterdam woi|v jaar van 4 tot 12 oktober)» den. Vorig jaar beleefde h' zijn tweede lustri»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 14