'Je kunt het niet winnen van dollars' Cultuur Kunst istrum Karavaan trekt im 50.000 bezoekers Crème de la crème op internationaal kamermuziekfestival Hoteleigenaar wil 1,5 miljoen van Pinkpop NDAG 4 AUGUSTUS 1997 afkelder Elvis Presley te koop "■his/san francisco Fans van Elvis Presley hebben de unieke ■hun idool tot in het graf trouw te zijn. Zij kunnen de graf- Br kopen waarin Elvis in 1977 46 dagen heeft gelegen. Wie ^raf wil bemachtigen, moet wel goed in de slappe was zitten, t de Amerikaanse krant San Francisco Chronicle. De kelder t namelijk aan de meest biedende verkocht en de begrafe- |hderneming neemt geen genoegen met een bod van minder 100.000 dollar (ruim 1,6 miljoen gulden). Elvis lag in de graf- rt na zijn dood in augustus 1977 tot 2 oktober van datzelfde Toen liet Elvis' vader Vernon Presley het stoffelijk overschot U irengen naar Meditation Garden in Graceland, dat sinds- 1 een soort bedevaartplaats voor de fans van de zanger en cteuris geworden. srge Harrison getest op kanker :n Ex-Beatle George Harrison heeft een knobbeltje uit zijn aten verwijderen. Volgens een woordvoerder van platen- schappij Apple heeft de 54-jarige gitarist de operatie goed j staan en is hij ervan overtuigd dat hij geen kanker heeft. De ep, twee weken geleden in een privékliniek in het Zuid-En- Windsor, duurde tien minuten. Bij de operatie werd ook |dierweefsel weggehaald dat nu verder wordt onderzocht, ibeltjes in hals en nek kunnen duiden op keelkanker, die bij jj ;e ontdekking behandelbaar is. Harrisson woont in een in Henley, in het Zuid-Engelse graafschap Oxfordshire. iderboekenauteur Krüss overleden |urg« De bekende Duitse auteur van kinderboeken James T is overleden. Hij stierf zaterdag op 71-jarige leeftijd in zijn Dp het Spaanse Cran Canaria. Dit heeft een aldaar levende jdin van de schrijver telefonisch bevestigd. Krüss, die sinds iop het Canarische eiland leefde, had al langer een hart- tl. Hij behoorde tot de meest succesvolle kinderboeken- jvers in het Duitsland van na de Tweede Wereldoorlog. Zijn agrijkste roman is het verhaal van Timm Thaler, een jongen [jn lach verkocht. Krüss werd op Helgoland geboren als ,van een visser. Na zijn studie pedagogiek in München sti- jerde Erich Kastner hem tot het schrijven van kinderboeken. S won tal van literaire prijzen. Heti camfrianpstellingen te zien waarvan voor Als acht groepen entree geheven ms \>n spectaculaire slotmani- werd. Het bezoekerspercentage at vfe heeft het reizend thea- bedroeg gemiddeld 85 procent. Karavaan zaterdag in Henk Schoute, projectleider het eerste lustrum afge- van Karavaan, zegt dat zijn the- g Het festival trok ruim aterfestival een festival beoogt bare bezoekers, een verdub- te zijn voor de Nederlandse en eldt vergeleken met 1996. buitenlandse recreant in de alemfoorn traden vele Kara- provincie Noord-Holland. ,,We bikHrtiesten op alsmede het hopen dat we de artistieke im- hebirseille afkomstige gezel- puls die we dit jaar met groepen ige ^Générik Vapeur. Een mu- als de Chatel, De Federatie en at g'vuurwerk van de Franse Morphoses aan Karavaan heb- de kichnici van Art Ephemere ben gegeven de komende jaren and.t het festival. Bij de slot- kunnen voortzetten." n Dotatie in Hoorn waren Volgens hem had het publiek 're k 10.000 mensen op de daar zeer veel waardering voor eeil en waren vrijwel alle betaalde ens Karavaan, voor de voorstellingen geheel uitver- Jceer georganiseerd door kocht. Steeds meer Noord-Hol en Cultuur Noord-Hol- landse gemeenten willen mee garen in totaal 110 voor- doen aan Karavaan. Popgroep Big Mountain op cle bres voor indianen „Noord-Amerika is een van de beste voorbeelden in de geschiedenis als het gaat om het vertrappen van et nische culturen. Bijna geen volk heeft het immers zo moeilijk gehad om te over leven als de indianen. En nog steeds kunnen blan ken hen niet met rust la ten. In het reservaat van de Navajo's in Arizona zit ura nium in de grond. En dus moeten de indianen het veld ruimen. Terwijl juist op die plaats de cultuur van dat volk het meest oor spronkelijk is gebleven. Om de aandacht op de problemen van de Navajo's in Arizona te vestigen heb ben wij onze band ge noemd naar de hoogste berg in dat reservaat: Big Mountain." amsterdam harry de jong Aan het woord is een strijdvaar dige Quino, leider van een ze venkoppig gezelschap dat ui terst sociaal bewogen bood schappen verpakt in aansteke lijke en zomerse reggaedeunen. Ter promotie van de cd Free Up toert Big Mountain momenteel heel Europa door. En daarbij wordt voortdurend aandacht gevraagd voor de problemen van de Navajo-indianen. Een paar jaar geléden scoor den de Amerikanen in Neder land een top-tienhit met een versie van Peter Framptons 'Ba by, I Love Your Way'. In het land van Uncle Sam bracht dat ongecompliceerde liedje het zelfs tot de eerste plaats. Wie vervolgens de albums van Big Mountain kocht kwam er snel achter dat Quino en zijn kame raden heel wat meer te zeggen hadden dan een simpel 'Ik hou van jou'. Sterker nog: wie met de in San Diego opgegroeide Quino een pilsje gaat pakken, stapt als een kenner van het minderhedenvraagstuk de kroeg weer uit. Quino: ,,De meeste Amerika nen zijn zich er nauwelijks van bewust dat ze wonen op een stuk grond dat ooit indianen- land was. En hoe die mensen geleefd hebben, kon je tot voor ten." „Het Amerikaanse reserva- tensysteem voor indianen is een belediging voor dat volk", be toogt Quino. „Laat ik het zo zeggen: de mensen die daar wo nen hebben weinig kans om vooruit te komen in hun leven. Er zijn bijvoorbeeld helemaal geen universiteiten. Maar bij Big Mountain hebben de bewo ners nog andere problemen: het waterpeil zakt namelijk steeds verder. Het meeste water wordt gebruikt door de mijnonderne mingen bij het winnen van steenkool. De in de buurt wo nende indianen worden ziek door het stofgruis van kool wat voortdurend in de lucht hangt. Navajo's zijn van oorsprong schapenboeren, maar je kunt je voorstellen wat die dieren voor ziektes oplopen in zo'n omge ving. Het houden van schapen wordt de Navajo's dan ook on mogelijk gemaakt, zo langza merhand." „Het Bureau voor Indianen- zaken tikt de Navajo's rond Big Mountain op de vingers als ze hout hakken. Hypocrieter kan het niet, want ze laten de blan ken in diezelfde omgeving hele bergen afgraven. De Navajo's krijgen ook restricties opgelegd als het gaat om watergebruik, terwijl de grote blanke maat schappijen hun gang maar kun nen gaan om de watervoorraad uit te putten. Een schandelijke situatie, die ook nog eens wordt gesteund door de Amerikaanse regering. Want steenkool en uranium leveren tenslotte geld op." „Het gaat op dit moment nog om 250 Navajo-gezinnen die het hoofd bieden aan de steeds verder oprukken'--.* bedreigin gen. In totaal mis :1 den dus om duizend mensen. Zeventig pro cent van hen is ouder dan veer tig. Die indianen willen alleen maar dat hun waarden en tradi ties gerespecteerd worden. Maar uiteindelijk zullen ze toch verliezen, want je kunt het niet winnen van dollars. Wat wij als de groep Big Mountain willen, is aandacht vragen voor die groep Navajo's en hun leven met de opbrengst van benefiet concerten wat draaglijker ma ken. Gereedschap, voedsel, kle ding, alles is daar welkom. Maar ik weet heel goed dat ons werk uiteindelijk niets anders dan water naar de zee dragen is." Big Mountain: „Het Amerikaanse reservatensysteem voor indianen is een belediging voor dat volk." foto gpd kort het beste zien in het Nava jo-reservaat in Arizona. In het Big Mountain-gebied, om pre cies te zijn. De manier van leven daar greep helemaal terug op de tradities van zo'n vijfhonderd jaar geleden. Maar de meeste indianen zijn inmiddels uit hun oorspronkelijke streek verdre ven door grote bedrijven die maar oog hebben voor één ding: uranium. Er is op dit mo ment nog maar een klein groep je Navajo's over dat weigert te vertrekken en zich verzet tegen de ontginning van hun grond. Maar binnen twintig jaar heb ben ook zij het veld geruimd als er niemand voor hen opstaat. In Amerika wordt hun strijd de 'Big Mountain Struggle' ge noemd. Het enige alternatief wat ze hebben zijn de deprime rende steden in andere reserva Sfeervol concert in Delft muziek recensie li dy van der spek Openingsconcert van het Delft Chamber Music Festival 1997. Artistiek leider: Isa- belle van Keulen. Uitvoerenden: Philippe Cassard, Vadim Sakharov, piano; Isabelle van Keulen, Gidon Kremer, viool en Mi chael Collins, klarinet. Gehoord: 2/8, Ste delijk Museum Het Prinsenhof, Delft. Nederland heeft zijn eerste in ternationale kamermuziekfesti val. Violiste Isabelle van Keulen is drie jaar bezig geweest om haar droom om te zetten in acht dagen realiteit. En waar kan dat mooier, sfeervoller, authentieker dan op de met glas overdekte binnenplaats van Het Prinsenhof in Delft. Het festival profiteert bovendien van het nieuwste technische snufje: ze ventien galmvreters oftewel ab- sorptiepanelen die hangen aan een ovaal onder de glazen he mel. Zaterdagavond is het zover. Isabelle van Keulen is rustig en gelaten. De zenuwen hebben plaats gemaakt voor een gevoel van kracht. Ze kan alles aan en verheugt zich op datgeen wat komen gaat, schreef ze zelf in haar 'Hollands dagboek' in de NRC van deze historische dag. Van Keulen heeft voor dit openingsfestijn de crème de la crème van musici uitgenodigd. Violist Gidon Kremer heeft geen p.r. nodig. Hij overstijgt al jaren het violistenbos. Maar de pia nist Vadim Sakharov (Bakou, 1946), die pas een week geleden werd gevraagd de door een au to-ongeluk getroffen Oleg Mai- senberg te vervangen, staat in Nederland niet in de top 10. Dat zou wel eens kunnen verande ren na dit voortreffelijk optre den met Kremer. Maar hoe schitterend Kremer in Schuberts Sonates in g en in D ook speelde, geraffineerd, dy namisch, met buitengewoon subtiele pianissimi, het 'glazen binnenhof droeg zijn muziek niet naar alle windstreken. Hoewel Sakharov zo hier en daar domineert, krijg je nergens het gevoel dat hij zachter zou moeten spelen. In samenspel met Kremer is hij poëtisch, lu diek en toch vol kracht, hooguit iets té fortissimo in het Allegro Moderato. Het podium is niet goed verankerd, in het vuur van hun spel bonkt en speelt de be kisting mee. In aanwezigheid van de Geor gische componist G. Kantcheli (1935) wordt zijn 'Time...and again' ten doop gehouden. Va der tijd wordt door Sakharov in doffe hevige slagen omgezet, af gewisseld met uiterst simpele, steeds modulerende motieven. Kremer laat de tijd schrijnend verglijden in flinterdunne, breekbare 'flageolet' klanken. Steeds escaleert een blok om met weemoed en nostalgie weer terug te kijken en opnieuw te beginnen. Steeds maar weer... Strawinskys Suite 'Histoire du soldat' is een feest ven herken ning met vijf arrangementen voor viool, piano en klarinet uit 1919. Isabelle van Keulen hakt er op in in de Mars van de sol daat, de viool van de dappere man laat ze zingen, schreeuwen en schrijnen, het 'Kleine con cert' is vol gekke razernij, vro lijk, jazzy. De Tango, Wals en Rag lopen als vanzelfsprekend in elkaar over. Onafgebroken, vol spanning en gratie geeft de piano (Philippe Cassard) het rit me aan. De klarinettist Michael Collins maakt een zeldzaam warme, soms fluweelweke toon, buigzaam naar alle kanten, maar kan er ook lekker op los swingen. De 'Dans van de dui vel' zit vol grappen, is echt sata nisch, soms hels, en dan weer op poezenpootjes. Het Nederlands kamermuziek festival duurt nog tot 10 au gustus. Reservering 070-3202500. FelaKuti (1938-1997) landgraaf anp Eigenaar W. Winthaegen van hotel-restaurant Overste Hof in Landgraaf claimt 1,5 miljoen gul den van de organisatie van het popfestival Pink pop. Daartoe heeft Winthaegen beslag laten leg gen op een bankrekening van Pinkpop en op het Pinkpop-terrein. Hij wijst op de uitspraak van de rechtbank in Maastricht die in 1995 bepaalde dat de organisatie voor elkee dag dat er activiteiten op het Pinkpop terrein zijn een dwangsom van 100.000 gulden moet betalen. Met de volgende twee Pinkpop-edities en een concert van Bon Jovi zijn, inclusief de voorbereiding, volgens Winthae gen 15 dagen gemoeid. Winthaegen heeft het al een tijd met de Pinkpop-organisatie aan de stok. Zijn etablissement wordt tijdens het muziekfesti val vrijwel ingesloten door het terrein van Pink pop, waardoor het hotel moeilijk bereikbaar is voor zijn gasten. Bovendien zou hij al jaren ge plaagd worden door geluidsoverlast. De Zuid- Limburgse gemeente werkt aan een nieuwe milieuvergunning. Pinkpop is een bodemproce dure tegen de beslaglegging begonnen. iigenaanse musicus en ac- JjBk Fela Anikulapo-Kuti, die S^ftdag aan aids overleed, ^een legendarische figuur U. iet Afrikaanse continènt. uitvinder van de Afro- ^Avaren muziek en politiek ^fflsme onontwarbaar met verbonden. „Met mijn :k kan ik het woord ne- En met dat woord kan ik :k bedrijven", zo zei hij i Ransome Kuti werd op Jktober 1938 geboren in JJ-Nigeria, als zoon van ge protestanten. Zijn poli- pewustzijn kreeg hij met :|aplepel ingegoten. Zijn Ier, een invloedrijk vak- Isleidster, bracht in de ja- $0 als eerste zwarte vrouw "ezoek aan het China van William Burroughs, 1914-1997 1958 vertrekt Fela Kuti Londen om muziek te jren. Daar legt hij een ge- theoretische en techni- ndergrond, en ontwaakt iteresse in stijlen als jazz igh life. Met zijn band Lobitos begint hij na zijn :eer in 1963 uitgebreid [Nigeria te toeren. n eerste echte grote suc- pP£Cp beleeft hij na 1969, ieer hij bij een bezoek aan Staten in aanra- komt met de Black Ter-beweging, de muziek Miles Davis en de denk-- jen van Malcolm X. In na- tig van de laatste zweert in Engelse naam Ransome i slaat een nieuwe weg in. lUUr5en eigen, Afrikaans roek- jaar f* predikt Fela Kuti voort- arm fe emancipatie en politie- ,r bewustwording van het PC (pent. De Afro-beat is ge- a zijij1- oral het Nigeriaanse mili- regei bewind is mikpunt van ^(Verontwaardiging. Steeds Dud^jker tart hij de macht, en vai^e^s over tot het uitroe- zijn eigen republiek - Kalakuta. Zijn hh heeft hij in 1976 nummer 'Zombie', hij soldaten verwijt niet J dan orders opvolgende „dfittes te zijn. Een jaar later s 'naptigen de machthebbers Kuti's 'republiek', waarbij, Met een eigen, Afrikaans rockgeluid predikt Fela Kuti de emancipatie én politieke bewustwording van het continent. foto ap zijn moeder dodelijk gewond raakt. Vanaf dat moment lijkt het bergafwaarts te gaan. Een gooi naar het presidentschap mislukt en korte tijd later ver trekt hij voor enkele jaren in ballingsschap naar Ghana. Bij terugkomst in Nigeria, begin jaren '80, lijkt hij muzikaal te zijn vastgelopen. Ook zijn za kelijke activiteiten stagneren, waardoor hij zijn vergaarde fortuin weer verspeelt. Het is in deze tijd dat hij zijn enige be zoek aan Nederland brengt. In 1981 speelt hij in het Amster damse Bos. Gedurende de ja ren '80 botst hij herhaaldelijk met de autoriteiten, die hem beschuldigen van onder meer deviezensmokkel en een roof overval. De laatste jaren leefde hij teruggetrokken. Nog maar af en toe verscheen het podi umbeest van weleer in zijn ei gen club in Lagos, de Shrine, om zijn beroemde raps - 'yab- bis' - ten beste te geven. anp/afp Een voortdurende strijd om de donkere krachten in zichzelf te weerstaan. Zo omschreef de Amerikaanse auteur William Burroughs, die zaterdag op 83- jarige overleed, zijn leven en werk. Burroughs gold als de laatste auteur van de Beat-generatie uit de jaren vijftig. Zijn eigen zinnige werk, met een halluci nerende verteltrant vol fanta- siën over drugs en seks, bleef ook jongere generaties aan spreken, voor wie hij een le vende mythe werd. William Seward Burroughs werd in 1914 in St. Louis gebo ren als telg van een rijk zuide lijk geslacht. Na een letteren studie aan de universiteit van Harvard, streek hij in New York neer waar hij ondermeer werk te als barman, privé-detective en insectenverdelger. Zijn ervaringen als heroïnever- slaafde legde hij vast in zijn eerste boek, Junkie (1953). Na dat hij in Mexico per ongeluk zijn vrouw tijdens „een Wil- helm-Tell-act" had doodge schoten vluchtte hij in 1951 naar Tanger waar hij in een homo-bordeel verbleef. Pas in 1959 kickte hij van zijn drugs verslaving af. Datzelfde jaar verscheen in Pa rijs 'The Naked Lunch', waar mee hij zijn naam als avant- garde-auteur vestigde. Zelf noemde hij het werk grof, ob sceen en walgelijk, en onge schikt voor lezers met zwakke magen. In 'The Naked Lunch' gaf hij ruim baan aan zijn surrealisti sche nachtmerries en zijn ho moseksuele en drugsfantasie- en. Ook maakte hij gebruik van Met zijn uiterlijk van een grijze kantoorklerk had Burroughs niets van een cult-figuur. foto gpd literaire experimenten als de cut-up, het door elkaar gooien van stukken tekst. De beat-dichter Allen Ginsberg noemde zijn geschriften „reali ty sandwiches": een hallucine rende blik op de wereld om ons heen. Deze stijl zette hij voort in latere werken als 'The Soft Machine', 'The Wild Boys' en 'Cities of the Red Night'. Met zijn uiterlijk van een grijze kantoorklerk had Burroughs niets van een cult-figuur. Toch bleef hij ook op latere leeftijd filmers, schilders en rock-ar- tiesten aanspreken. Zo werkte hij samen met pop musici als Kurt Cobain, met wie hij een plaat maakte. Ook was hij te zien in een videoclip van U2 en in verscheidene films, onder meer als een be jaarde verslaafde priester in 'Drugstore Cowboy' (1991). In een vraaggesprek vorig jaar zei Burroughs dat hij nog wel dagelijks aantekeningen maak te, maar geen boeken meer schreef. „Ik geloof dat ik niets meer te vertellen heb. anp»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19