Musical Joe ook in Den Haag te zien Broadway wacht invasie van nieuwe musicals Ophef over 'filmdebuut' Bill Clinton Cultuur Kunst 'Haagse' Appel naar Amsterdam Schone Schijn 'Weg met alle flauwekul van Leiden Cultuurstad' Russische piano-virtuoos Sviatoslav Richter overleden De Wolkenbouwer 4S ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1997 Zone-expositie in Den Haag den haag In galerie Arts Place aan de Lange Vijverberg in Den Haag is vanaf morgen een expositie te zien van de vereniging Zone, gevestigd aan de Nieuwstraat in Leiden. Te zien is toege paste en beeldende kunst, waaronder: meubels, keramiek, siera den en glaskunst. Verder presenteert de meta fysische schilder Frans Erkelens zich met het thema engelen'. De expositie duurt nog tot eind augustus en is van vrijdag tot en met zondag te be zoeken. tussen 12.00 en 17.00 uur. Retrospectief Alfred Hitchcock amsterdam Het Nederlands Filmmuseum houdt nog tot en met 31 augustus een retrospectief rond de master of suspense. Alfred Hitchcock. Daarbij komen vrijwel alle meer dan vijftig films die hij regisseerde, aan de orde. Elke dag worden twee verschillende films vertoond, om 19.00 en om 21.30 uur. Op de zaterdagen tot en met 23 augustus ven alt de tweede voorstelling om plaats te maken voor 'Romantiek in het park": openluchtvoorstellingen op het terras van het Filmmuseum (alleen bij goed weer). Tentoonstelling Verkadeplaatjes edam» In het Verkade album 'Langs de Zuiderzee' (1914) be schreef Jac.P. Thijsse een rondreis om de Zuiderzee. De illustra ties van J. Voerman jr.. L.W.R. Wenckebach en E. Koning lever den er prachtige beelden bij. historisch van grote waarde. De watersnood van 1916 leidde tot enorme veranderingen in het gebied: de Afsluitdijk en de inpoldering. Verkade heeft de origi nele illustraties, aquarellen, bewaard. Ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan heeft de Vereniging tot Behoud van het IJssel- meer een aantal werken mogen lenen voor een tentoonstelling in het Edams Museum. Nog te zien tot en met 28 september. Delft Chamber Music Festival delft» Kamermuziek in Delft. Vandaag gaat het eerste Delft Chamber Music Festival van start. Het programma bestaat uit veertien concerten in tien dagen, in de Van der Mandelezaal in Museum Het Prinsenhof. Het festival omvat zowel klassieke als moderne kamermuziek. Nieuw cursusseizoen LVC/LVP leiden» Demuziekcursussen en -workshops van het LVC en de LVP worden met ingang van het nieuwe seizoen gebundeld. Het komend half jaar zullen deze nog in het LVC aan de Breestraat zijn. daarna in de uitbreiding van het Muziekhuis Ml23 van de Leidse Vereniging van Popmuzikanten. Tot vrijdag 12 september kan men zich inschrijven voor het komende seizoen. Op maan dag 29 en dinsdag 30 september zullen de nieuwe cursussen be ginnen. Expositie Kunstcentrum Haagweg 4 leiden In het Leidse Kunstcentrum Haagweg 4 zijn nog tot en met zondag 17 augustus werken te zien van een groot aantal kunstenaars uit het pand. In de expositieruimte wordt een over zicht gegeven van verschillende disciplines en stijlen. De werken van circa twintig deelnemers zijn te zien van donderdag t/m zondag tussen 13.00 en 17.00 uur. De musical Joe, het nieuwste product uit de stal van Joop van den Ende, komt begin december naar Den Haag. De musical gaat 31 augustus in het Amsterdamse Carré in première en zal na drie maanden verhuizen naar het Congresgebouw in Den Haag. Rolf Koster, Vera Mann, Stanley Burleson en Mathilde Santing in 'Joe'. foto covert de roos Toen de plannen voor Joe wer den bekendgemaakt, was het de bedoeling dat de musical het land zou doortrekken. Maar naarmate de musical meer ge stalte kreeg werd al snel duide lijk dat rondreizen een kostbare zaak zou worden en leek het er op dat Joe niet buiten Amster dam te zien zou zijn. De kosten van de nieuwe musical liggen rond de 25 miljoen gulden. Theater Carré is de laatste maanden grondig verbouwd om Joe te kunnen uitvoeren. Voor de musical worden de meest geavanceerde theater technieken gebruikt. Zo zal tij dens de voorstelling een bran dend vliegtuig door de zaal sui zen. Om dergelijke stunts te re aliseren zijn Britse technici naar Nederland gehaald. Al snel na aanvang van de kaartverkoop zag het er naar uit dat de musical langer bezoekers zal trekken dan de geplande drie maanden in Carré. Omdat Carré niet de mogelijkheden heeft een voorstelling zonder tijdslimiet te laten spelen een zogenoemde open einde-pro ductie moest worden ge zocht naar geschikte locaties buiten de hoofdstad. Het Con gresgebouw was de enige plaats die een aantal maanden kon worden vrijgemaakt. Of Joe na vijf maanden Con gresgebouw weer terugkeert naar Carré is nog niet bekend. Dat hangt mede af van het aan tal kaarten dat wordt verkocht. Tot nu toe zijn er voor Joe 64.000 toegangsbewijzen be steld. Dat zijn ongeveer veertig uitverkochte voorstellingen in Carré, bijna zes weken. Om Car ré tot 1 december vol te krijgen moet ongeveer het dubbele aantal kaarten worden verkocht. Joe lijkt in het Congresge bouw een directe concurrent te worden van Miss Saigon, dat momenteel successen viert in het Circustheater in Schevenin- gen. De musical met Willem Nijholt in de hoofdrol beleeft zondag zijn 250ste voorstelling en is al tot april 1998, de laatste maand van Joe in Den Haag, volgeboekt. Van echte concur rentie kan daarom geen sprake zijn. Joe is het verhaal van een drieste Amerikaanse vlieger in de Tweede Wereldoorlog die in allerlei relatieproblemen ver zeild raakt. De hoofdrol zal ge speeld worden door Stanley Burleson, andere belangrijke rollen zijn er voor Vera Mann, Mathilde Santing en Simone Kleinsma. De muziek is van Ad van Dijk en de tekst van Koen van Dijk, het duo dat ook ver antwoordelijk was voor Cyrano. amsterdam Het schilderij 'La folie des Rues' van Karei Appel gaal naar de Universiteit van Am sterdam. Daar komt hel waarschijnlijk vanaf septem ber in de faculteit economie aan de Roetersstraat te han gen. Karei Appel had het veer tien bij vier meter grote als bruikleen aangeboder££ aan de gemeente Den Haags/- Het zou in het nieuwe stad-^ huis van Richard Meier moe ten komen. Maar in het grot^( atrium van het stadhuis,,, stond het nergens helemaalj,, naar de zin van iedereen, in-fn clusief Meier. Voor alle ande-,,, re plekken was het te groot. De Karei Appel Founday^ tion, die Appels belangen beL hartigt, heeft nu in de UniL versiteit van Amsterdam eei^, nieuwe enthousiaste^ bruikleennemer gevondenj,, bevestigde woordvoerdeu, t iet mrlornn pw» i i v C. List gisteren. De i teit moet wel iets voor hei bruikleen betalen, maar Lisl,„ wil niet zeggen hoeveel. (j( F ei Jazz-gitarist Wayne gestorve^ new york dpaei (il Chuck Wayne, een van de to roemdste jazz-gitaristen in hi Verenigde Staten, is in zijn vfa ning in New Jersey overledDi aan een longemfyseem. Hij isee jaar geworden. Wayne begfcr zijn muzikale carrière na ju oorlog in New York in de ba van dixieland-klarinettist ra Marsala. Maar al snel ontde hij, samen met de pianist Ge ge Wallington, de bebop-s De laatste jaren leed hij aan ziekte van Parkinson. Het Newvorkse theaterdistrict Broad way wacht de komende anderhalf jaar een invasie van nieuwe musicals. Er staan maar liefst 24 nieuwe producties op stapel naast vijf revivals van oude successen. Daarmee lijkt het tij defini tief te keren. Na een jarenlange over heersing van Britse spektakelstukken zette Broadway met revivals van oude, Amerikaanse musical-hits de tegen aanval in. Voor het op de planken brengen van nieuwe musicals waren in voorbijgaande jaren nauwelijks inves teerders te vinden. Op Broadway wordt met belangstel ling uitgekeken naar de theaterversie van de. Disney-tekenfilm 'The Lion King'. Try-outs van die voorstelling zijn inmiddels begonnen in Minnea polis. De Broadway-première staat ge pland op 13 november dit jaar in het New Amsterdam Theatre. Componist Elton John en tekstschrijver Tim Rice, ook verantwoordelijk voor de sound track van de tekenfilm, hebben acht nieuwe nummers geschreven voor de musicalversie. De Britse auteur Tim Rice wacht overigens een druk seizoen op Broad way. Behalve zijn aandeel in 'The Lion King' is hij als tekstschrijver ook be- troldcen bij producties als 'King David' (met muziek van Alan Menken) en 'Ai- da'. Voor laatstgenoemde musical schreef Elton John de muziek. 'Aida' is gebaseerd op een succesvol Ameri kaans kinderboek over opera. Beide voorstellingen worden geproduceerd door het Disney-imperium. Ook Andrew Lloyd Webber, de Britse musical-koning, laat van zich horen. In de loop van 1998 gaat zijn "Whistle down the wind' alsnog op Broadway in première. De voorstelling had in juni dit jaar al moeten gaan draaien, maar is in de try-outfase van de planken ge haald om herschreven te worden. Lloyd Webber produceert in 1998 ook een theaterversie van de film 'A Star Is Born' waarvoor de Amerikaanse com ponist Cy Coleman de muziek levert. Coleman werkt daarvoor opnieuw sa men met tekstschrijver David Zippel met wie hij eerder het succesvolle 'City of Angels' maakte. Er staan Broadway meer bewerkin gen van oude filmhits te wachten. Zo komt 'Foodoose' uit 1984 vanaf de zo mer volgend jaar tot leven op het to neel, is vanaf begin 1998 een theater versie van de Cole Porter-film 'High Society' te zien en komt tegen Pasen volgend jaar de filmhit 'Easter Parade' met muziek van Irving Berlin voor het eerst op de planken. Poplegende Paul Simon maakt eind dit jaar zijn debuut als musical-com ponist op Broadway met 'The Cape man'. Broadway-veteraan en -regis seur Harold Prince presenteert in het najaar van 1998 zijn nieuwe musical 'Parade'. De nieuwe Stephen Sond- heim heet "Wise Guys' en gaat in de loop van volgend jaar draaien. Hetzelf de geldt voor 'The Skin of Our Teeth' van John Kander en Fred Ebb, de ma kers van onder meer 'Cabaret' In de categorie revivals gaat het om nieuwe producties van '1776' (vanaf 14 augustus), Irving Berlin's 'Annie Get Your Gun' (vanaf voorjaar 1998), Larry Hart's 'Sisterella' (vanaf september), Rodgers Hammerstein's The Sound of Music' (vanaf voorjaar 1998) en Cole Porter's 'Silk Stockings' (in de loop van volgend jaar). In de maanden juni en juli wordt er niet gevoetbald. Mis schien haalt u er, net als ik, uw schouders over op. Maar vol gens Henk Piket, vice-voorzitter van de Leidse voetbalvereniging UDWS, zijn het verloren maan den. ..Geen voetbal, dus eigen lijk niks schrijft hij in het club orgaan. Met in het achterhoofd 'Lei den Cultuurstad' en de Laken- feesten dacht Piket aanvankelijk dat het nog wel een aardige zo mer kon worden. Sterker nog: ik denk dat de UDWS-bestuurder zich stilletjes had verheugd op een flink portie muziek en dans. Kan ik me best voorstellen. Na een seizoen waarin de selectie van UDWS er geen gewoonte van heeft gemaakt te scoren, wil je weieens naar een goede con certserie. Maar wat een teleurstelling voor Piket! „Een stelletje alter natievelingen organiseert op kosten van de gemeenschap en kele gekke activiteiten waar geen mens op afkomt. Leiden is niet rijp voor dit soort cultuur", schrijft hij. De vice-voorzitter van de voetbalclub meldt niet welke activiteiten zo slecht be zocht werden. Toneelgroep het Arsenaal scoorde afgelopen week immers nog uitstekende bezoekcijfers met de voorstel ling 'Lucifer'. Leidenaars hebben zo hun ei gen cultuur, weet de UDWS- man Gezeten op een terrasje heeft hij zelf geconstateerd: „Ze draven voorbij. In glinsterende trainingspakken met dikke gymschoenen aan hun voeten. De vrouwen in strakke leggings, waardoor de hangbillen beter moskou rtr/afp Leidenaars hebben zo hun eigen Chefdirigent Svetlanov van het Residentie Orkest. Het gesprek van de cultuur, archieffoto w/M dijkman dag bij voetbalvereniging UDWS? foto Richter werd in 1915 geboren in de Oekraïnse stad Zjitomir. Vanaf 1942 trad hij in de Sovjet- Unie op. In de jaren vijftig werd hij ook in het Westen bekend. Pas in 1960 kreeg hij toestem ming daar ook op te treden. Een tournee dat jaar door de Vere nigde Staten werd een ware tri omftocht. Hoewel hij vaak in de grootste zalen in het Westen optrad, speelde hij het liefst in kleine zalen, met gedempt licht. Richter gold als een schuwe, moeilijke man, die wars van pu bliciteit was en zich stoïcijns aan zijn muziek wijdde. „Hij heeft de handen van een moor denaar, maar zijn moraal is een onneembare vesting", schreef een Franse krant ooit. tot hum recht komen (hij staat je, of hij staat je niet, red.). Peuk in de mond, blikje bier in de hand. De verveelde kinderen worden meestal afgesnauwd met de kreet: 'Hou nou je te- ringkop even dicht.' Typisch Leids", aldus Piket. Het toppunt van Leidse cul tuur, volgens de UDWS-be stuurder, zijn de Lakenfeesten: de peurbakkentocht, een para de van zuipschuiten, en de La- kenmarkt, een gewone zater- dagmarkt zonder vis- en groen teboeren. Wil ik de echte Leide- naar zien dan moet ik volgens Piket ook zeker naar 'Leiden Culinair' dat zo'n beetje het sy noniem schijnt te zijn voor 'Lei den Ordinair'. Even los van het feit dat Piket niet helemaal ongelijk heeft, ben ik toch een tikkeltje ver baasd over zijn kritiek. Als ik niet beter wist, zou ik denken dat de voetbalkantines tegen woordig een broeinest zijn van geheelonthouders en cultuur minnaars die delibereren over het Residentieorkest in plaats van te ouwehoeren over Ajax en Feijenoord. Het kan een voor oordeel zijn hoor, niets mense lijks is mij vreemd, maar ik heb juist altijd gedacht dat voetbal supporters 's zomers de kantine verruilen voor Leiden Culinair, de peurbakkentocht enz. Als ik nu Piket moet geloven, is het drankgebruik nergens zo laag is als bij UDWS, de keuken nergens zo exquise als in de kantine van de voetbalvereni ging en het culturele gehalte nergens zo hoog als onder voet balsupporters. Toegegeven: de vice-voorzit- ter had mij er bijna van over tuigd dat de UDWS-kantine wel een tempel der muzen moet zijn. Ik zal het nog sterker ver tellen: het leek mij zelfs niet on waarschijnlijk dat de vice-voor zitter, die, zo stel ik mij voor, in zijn jonge jaren nog nachtpor tier moet zijn geweest in de schouwburg, de UDWS-selectie nog eens zover zou krijgen om 'Macbeth' in de schopweide ten tonele te voeren... Maar aan het slot van zijn verhaal las ik dan toch dat de voetballers weer staan te trap pelen van ongeduld om de gympies te verruilen voor echte voetbalschoenen. „De clubge bouwen gaan weer open en de kratten komen weer op tafel. We doen weer gewoon. Weg met alle flauwekul van Leiden Cultuurstad. Gewoon weer ou wehoeren over Ajax en Feye- noord", aldus Piket. Wat heerlijk toch dat sommi ge dingen geen vooroordeel, maar gewoon heel eenvoudig zijn. En wat een geruststelling dat het grote verschil tussen de schouwburg en de schopweide is en blijft dat je in het theater, als je iemand aanstoot, geen doodschop krijgt. Toch zie ik ze bij UDWS nog weieens iets cul tureels gaan doen, een festival letje, of op z'n minst iets met karaoke. De Russische pianist Sviatoslav Richter is gisteren in zijn bui tenhuis bij Moskou overleden aan een hartkwaal. De eigenzin nige meester, die wel een leven de piano-encyclopedie werd ge noemd, vierde sinds de jaren vijftig triomfen in Oost en West. Hij is 82 jaar geworden. Richter was een maand eer der naar Rusland teruggekeerd, na de laatste jaren in Parijs te hebben geleefd. Twee jaar gele den was hij gestopt met optre den. De van oorsprong Duitse virtuoos gold als een van de grote klassieke pianisten van deze eeuw. Hij speelde zowel klassieke als moderne compo nisten. Met name zijn interpre taties van Bach en Sjostakovitsj maakten hem beroemd. Maar zijn repertoire omvatte alle klas sieke Europese componisten, van Beethoven tot Prokofjev. In eigen land won hij de hoogste artistieke onderschei dingen: de Stalin-prijs in 1950, de Prijs van het Volk in 1952 en de Lenin-prijs in 1960. Zeist Het 'Gezicht op Hattem' illustreert de bijnaam 'de Wolken- bouwer* van schilder Jan Voerman. Hoge luchten en imponerende wolkenpartijen boven Usellandschappen. In de Nederlandse schilder-"! kunst neemt Voerman (1857-1941) een karakteristieke plaats in. Tij-1 dens zijn leven al was er een grote vraag naar landschappen met vee t en riviergezichten onder talloze weersomstandigheden. Tot en met 31 augustus is in slot Zeist een tentoonstelling te zien van 70 werker^ in olieverf, aquarellen en tekeningen van de Usselschilder. Een grootge deel van het werk is niet eerder of zelden tentoongesteld. Het is in w bruikleen gegeven door onder anderen erfgenamen, particuliere ver-jec zamelaars en musea. Het slot Zeist is van dinsdag tot en met vrijdag r geopend van 11.00 tot 17.00 uur en in het weekeinde van 13.00 tot 17.00 uur. Elke zondag is er een gratis rondleiding over de tentoon stelling. foto In de Verenigde Staten rijzen vragen over hoe ver het manipuleren van beelden mag gaan. De Amerikaanse president Bill Clin ton 'speelt' in de nieuwe film 'Contact'. Hij lijkt ten minste mee te spelen, want de ac teurs luisteren in een van de scènes aan dachtig naar zijn persconferentie. De verantwoordelijke voor Clintons 'acte ren' in de film is Ken Ralston. Ralston, die voor zijn speciale effecten ooit een Oscar won, heeft de president in de film 'gelast'. Clinton heeft geprotesteerd tegen zijn 'rol' in 'Contact', een science-fiction-film die gaat over een astronome die communiceert met bewoners van een ander sterrenstelsel. „Ik heb de technologie en ik kan echt reuze stennis schoppen als ik dat zou wil len", zei Ralston in het Amerikaanse dag blad USA-Today. Hij vindt het een goedaar dig effectje om de president te laten debu teren, maar erkent dat gevaar schuilt in een technologie die beelden kan manipuleren. „In een paar jaar tijd kan iedereen beel den naar zijn hand zetten", aldus Ralston, die meewerkte aan onder meer de films 'Forrest Gump' en 'Who Framed Roger Rabbit?' „Het 'bewerkte' beeld zal overal in ons leven gaan opduiken." Critici hebben Clintons acteerdebuut al een verwerpelijke trucage genoemd, mede omdat de president dingen zegt die uit zijn verband zijn gerukt. Ralston vindt dat alle maal niet zo erg: „Wat wij met Clinton heb ben gedaan is lang zo erg niet als de televi sie aanzetten en Fred Astaire zien dansen met een stofzuiger", verwijzend naar een televisiereclame. „Dat is voor mij over de schreef." Waar de grens ligt kan volgens ju risten onderwerp worden van een langdurig debat in de Verenigde Staten. Een jurist die voor de filmindustrie werkt, Oliver Goode^, ough, zegt dat „we opgegroeid zijn met 1 idee dat beelden echt zijn, in het bijzondjL bewegende beelden, omdat ze zo moeilj,, na te maken waren. Nu ontdekken onze computer in staat is om vrijwel allfl geloofwaardig in beeld te brengen". ve De manipulatie van beelden leidt al tjp^ plannen om overleden acteurs weer meet^ laten spelen. Ze biedt ongrensde mogelijL heden voor de makers van satire en vo£j mensen van kwade wil. un Geluid is al geen probleem meer. De vrf antwoordelijke voor de film Contact. Ste{or Starkey. wijst erop dat „de technologie mogelijk maakt iedereen wat dan ook te f ten zeggen". Je kan alle klinkers i deklinkers van een persoon in een ter stoppen, nieuwe zinnen ermee makfc en in het beeld kan je zijn gezicht i zinnen manipuleren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 12