Slapeloze nachten van paniekzaaier Weekagenda Cultuur Kunst Knallende ruzie over Erasmusprijs DONDERDAG 31 JULI 1997 Japanse tentoonstelling voorbij leiden» De tentoonstelling 'Japan anno 1850' in het Rijksmuse um voor Volkenkunde is zondag 3 augustus voor het laatst te zien. Voor bezoekers is er daarom van alles georganiseerd rond het thema 'Japan'. Om twaalf uur is er een demonstratie Ikeba na, Japans bloemschikken; om één uur worden er speciaal voor kinderen boeddhistische en Japanse sprookjes verteld onder be geleiding van shakuhachi, Japans fluitspel en om twee uur is er een gratis rondleiding langs 'Japan anno 1850'. Om drie uur vol gen een demonstratie van de lapanse theeceremonie en een de monstratie Japanse keramische technieken. De kunstenaar Jassu Kaneko maakt kommen met de hand en met behulp van de di draaischijf, de shimpo. izj n Creatieve zomerniarkt in Warmond if. warmond Op het dorpsplein in Warmond exposeren zaterdag 2 lf j augustus vier kunstenaars. Anneke van Dam (Boskoop, hout en 1 j kaarsen beschilderd), Karin van Wijk (Voorburg, beelden), Frou- ke van Willigen (Voorburg, schilderijen) en Kok Hoogland (Voor- schoten, keramiek) zijn in verband met een reeks 'creatieve zo- mermarktjes' uitgenodigd door Galerie het Oude Raadhuis. De ar markt duurt van 13.00 tot 17.00 uur. Bij de pomp op het dorps- i plein is voor de bezoekers een terras ingericht. De Leidse 1 'Fossielen van de Oerknal' verzorgen de muzikale omlijsting. dj Verkooptentoonstelling De Witte Duif katwijk aan zee» Liefhebbers van moderne kunst kunnen weer terecht in galerie De Witte Duif in Katwijk aan Zee, waar van 2 augustus t/m 13 september een verkooptentoonstelling wordt gehouden. Behalve werken van COBRA-leden als Appel en Corneille komen ditmaal vooral wat minder bekende kunste naars als J. Bottema, M. Toonder en A. Haje aan bod. Het werk wordt tevens te koop aangeboden. De galerie is uitsluitend op zaterdagen geopend van 11.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot ild 14.30 uur. Corneille in Galerie De Witte Duif. Emailleurs in Noordwijkerhout NOORDwuKERHOUT» Het werk van zeven emailleurs is vanaf zater dag 2 augustus te zien in de bibliotheek van Noordwijkerhout. De exposerende kunstenaars zijn allen leden van de Vereniging van Nederlandse Emailleurs. Behalve wandplateaus zijn er op de tentoonstelling vooral ook kleinere objecten, waaronder siera den, te zien. Noordwijkerhouts straattheater noordwijkerhout» In het centrum van Noordwijkerhout treedt zaterdag 2 augustus een leger aan straatartiesten op. Uit België komt Theater 'O', dat poppen tot leven wekt. Bij de tuin van de Witte Kerk schudt een verhalenverteller het ene na-het andere verhaal uit zijn mouw. Malabarista jongleert met (vuur-)diabol- o's, fakkels en devilsticks en Magie Robin, een veertienjarige goochelaar, vertoont zijn kunsten. Speciaal voor kinderen is er de voorstelling 'De Mopperberg', een verhaal over elfjes en de toverstaf van tovenaar Mortimor. Het straattheaterfestival duurt ur 's middags. 'Goed voor alle dag' In de Oudheidkamer van Koudekerk a den Rijn is zaterdag 2 en zaterdag 19 augustus de tentoonstel ling 'Goed voor alle dag' te zien. De expositie omvat gebruiks- aaidewerk (kookpotten, schalen en drinkgerei) uit de zestiende tot negentiende eeuw. De Oudheidkamer is te vinden aan de Dorpsstraat 55a. Openingstijden zijn van 13.30 tot 16.30 uur. Brigitte Nijman speelt in musical 'Greasehaar eerste hoofdrol amsterdam n hermens De film zag ze 'wel driehonderdduizend keer'. En toen ze nog in schoolbandjes zong, zette ze imitaties van Olivia Newton-John neer. „Mijn stem heeft iets van haar kleur", zegt de Amsterdamse Brigitte Nijman. ,,Ik zei tegen me zelf: als die musical naar Nederland komt, probeer ik er een rol in te krijgen." vervolgt ze. ,,Bij Jeans kon je ge woon jezelf zijn. Ik ben soms een vrij huppelig type. In 'Evita' stond ik ineens op een vaste plek in een groep. Doris Baaten heeft mij onder haar hoede ge nomen; ik werd in het diepe ge smeten. Ik heb veel van Doris geleerd." „Het was geen gemakkelijke overstap van Jeans naar 'Evita'. Ik kwam op mijn 22ste bij Jeans. In die show heb ik veel kansen gekregen, mocht ik solo's zin gen. Het was een heel gezellige ploeg. Maar na drie jaar was het tijd om iets anders te gaan doen. Op een gegeven moment ken je de structuur van die voorstelling. Ik verlangde naar musicalmuziek. Tony Neef, een goede vriend van me, stond in 'Evita' en nu in 'Miss Saigon'. Ik dacht: tjé, dat wil ik ook." Doorbraak „De rol van Maria in 'The Sound of Music" lag veel dichter bij mijzelf. Maria is een vrolijke, jonge meid. Net als ik. Maar ook die rol is niet makkelijk; je moet het niet onderschatten. Sandy in 'Grease' is ook moeilijk. Je kunt niet zeggen: nou, dit doe ik even. Ik vind het heel span nend, de eerste keer zo'n grote rol. Vooral omdat ik de eerste in Nederland ben die de rol van Sandy speelt. Omdat ik die rol elke avond speel, kan ik er echt Brigitte was één van de honder den mensen die auditie deden voor de Nederlandse versie van 'Grease', maar zij werd uitver koren om de rol van Sandy te spelen. Het is haar eerste grote rol in het theater. „Met deze productie komt er iets terug van het Jeans-gevoel". zegt Brigitte halverwege het ge sprek ineens. „Rock 'n roll, lek kere meezingers en een grappig verhaal. En het leuke is: mijn oma kent de film, maar mijn kleine zusje ook. 'Grease' is een musical voor de hele familie. Ik was acht jaar toen ik de film voor het eerst zag. Ik deed op mijn slaapkamer Olivia na met een haarborstel in de hand als microfoon." Brigitte werd afgelopen sei zoen klaargestoomd voor de rol van Sandy. Ze was understudy voor Eva Perón in 'Evita' en Ma ria in 'The Sound of Music'. „Eén keer per week stond ik als Evita op het podium. Dat was hard werken. Ik heb veel geleerd van die veelzijdige rol, vooral qua acteren. Het is belangrijk dat je je in zo'n personage ver diept. Ik moest echt in de huid van Evita kruipen. Het gaat er om dat de mensen in de zaal geloven dat jij Eva Perón bent." „Daarvoor heb ik alle oude gewoontes moeten afleren", Jr m~~~ -«i Brigitte Nijman: „Ik deed op mijn slaapkamer Olivia na met e i haarborstel in de hand als microfoon." in groeien. Ben je understudy, dan is dat veel moeilijker." Sandy is in het begin heel lief en onschuldig en toch ont wapenend. Gedurende de voor stelling maakt ze de overscha keling naar een pittige meid. Daar herken ik wel iets in. Ik ben ook verlegen geweest, was bang voor wat de mij zouden zeggen. Daardoor word je onzeker. Toch hoop ik dat de mensen vergeten dat Bri gitte Nijman in Grease' op de planken staat en dat ze Sandy te zien krijgen." „Of dit mijn grote doorbraak wordt? Ik vind 'doorbraak' een groot woord. Ik hoop dat hierna nog meer mooie rollen komen FOTO CPD zodat ik lekker aan het werk kan blijven. Want ik wil dit graag heel lang blijven doen. Ik houd van zingen en acteren; voor mij is er niets leukers om te doen. Het is natuurlijk een kwestie van talent, maar voor negentig procent ook van geluk. Een pro ducent moet denken dat jij een bepaalde rol kan spelen." „Kijk naar Tony Neef. Hij wil de al heel lang de rol van Chris in 'Miss Saigon'. En die kreeg hij. Ik wilde de rol van Sandy. En nu sta ik als Sandy op de planken. Het is allemaal heel spannend wat er gebeurt. Ik krijg nu ineens te maken met dingen waarmee ik nog geen er varing heb. Er gaat echt een nieuwe wereld voor mij open." Toewijding „Tijdens de repetities zat ik wel eens te janken op de wc. Zo van: ik kan het niet. Maar ik heb geleerd dat als ik mijn tanden ergens inzet, ik het ook kan. Ik heb leren omgaan met mijn be perkingen. Ik ben geen danser. Maar wat ik moet doen, doe ik gewoon. Al is het soms keihard werken om het onder de knie te krijgen. En al zit ik soms te jan ken, ik heb de toewijding om er voor te gaan." „Tijd voor een privé-leven is er dit seizoen nauwelijks. Er zijn weken dat ik mijn vriend alleen slapend in bed tegenkom. We moeten soms echt afspraken maken om elkaar te zien en te spreken. In de tijd die je dan sa men hebt, ben je er echt voor elkaar. Soms word ik midden in de nacht wakker en denk: waar om doe ik dit? Maar het is de moeite waard; ik hou zo van wat ik doe." De musical 'Grease' is onder meer te zien van 7 t/m 19 okto ber in Breda (première: 12 okt.); van 21 t/m 31 oktober in Den Haag; 1 en 2 november in Den Haag en op 11 en 12 de cember in Zoetermeer. Charlotte van Pallandt (1898-1997) Charlotte baronesse van Pal- landt is vooral bekend van haar nationale, bronzen beeld van de diep in haar mantel wegge doken koningin Wilhelmina. Het toen reeds lang bestaande ontwerp werd in 1984 door cul tuurminister Brinkman en de gemeente Den Haag uitverko ren tot nationaal monument voor de in 1962 gestorven vor stin. Het staat sinds 1987 voor het Paleis Noordeinde en ach ter de Raad van State in Den Haag. Van Pallandt ontwierp het al in de jaren zestig voor de stad Rotterdam. Voornaamste inspi ratiebron was een krantenfoto waarop Wilhelmina opkeek naar een beeld van Mari An- driessen. „Die driehoek eigen lijk, dat was ze." De Maasstad kreeg de Moeder des Vaderlands in witte steen, het gipsen model werd elders ondergebracht. Nadat er in de jaren zeventig geen overeen stemming kon worden bereikt over een nieuw, nationaal beeld voor Wilhelmina - zo werd er tot ontsteltenis van ve len een symbolisch lint van kei en voorgesteld - werd er terug gegrepen op de creatie van Van Pallandt. Hoewel er geen gezicht in het beeld te herkennen valt (Van Pallandt hield niet van details) heeft Wilhelmina's dochter Ju liana - ook enkele keren door Van Pallandt geportretteerd - ooit gezegd: „Ja, het is precies mijn moeder. Van Pallandt had tijdens het gekrakeel over het nationale beeld van Wilhelmina al eens gezegd: „Waarom nemen jullie mijn beeld niet?" Niet dat ze er zozeer op uit was, ze vond het gewoon een goede oplossing. „Ik ben blij met mijn werk, dat is alles. Ik vond het wel een er varing om een beeld te maken van zo'n persoonlijkheid. Ze is natuurlijk geweldig voor ons land geweest. Ik heb haar wel een paar keer ontmoet ja. Mijn zuster was hofdame bij haar en zodoende heb ik een paar keer bij haar gedejeuneerd." Charlotte van Pallandt werd in Arnhem geboren in het jaar waarin Wilhelmina officieel de troon besteeg: in 1898. Ze kreeg les van een gouvernante. In haar jeugd wijdde Charlotte zich graag aan de teken- en schilderkunst, maar „ik had het beeldhouwen toen al in het hoofd". Van een bestaan als kunstenares kon in haar krin gen echter niets komen: te or dinair. Na een kortstondig huwelijk belandde ze echter in Parijs en stortte zich toch en definitief op de kunst. Eerst tekenen en schilderen, later het beeldhou wen. In 1930 maakte ze haar eerste echte beeld: de tors van een jong meisje. Het leeuwen deel van haar werk, dat niet heel omvangrijk is geworden, zou uit grof uitgevoerde, maar zeer sprekende portretten be staan. Van Pallandt exposeerde meer dan 110 keer. De laatste keer in 1995 in Museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Ze wilde toen eigenlijk al niet meer ex poseren. Eerder had ze gezegd: „Ik heb geen nieuwe dingen meer. Je kunt niet altijd met oud werk komen aanzetten. Onlangs heb ik het vroege werk van Mondriaan gezien. Het is niet te geloven hoe mooi dat is. Ik wou dat ik er honderd jaar bij had, dan zou ik helemaal de andere kan opgaan. Dan zou ik hoe langer hoe abstracter wor den. Dat trekt mij ontzettend aan. Maar ik heb mijn leven nu eenmaal op deze manier opge bouwd, dat verander je niet meer. Het leven is veel te kort voor een beeldhouwer. Veel te kort. Voor je het weet ga je al weer dood." arnhem anp amsterdam anp In de boezem van de deftige Stichting Praemium Erasmia- num is een knallende ruzie uit gebroken over de toekenning van de Erasmusprijs 1998 aan Mauricio Kagel. Zijn prijs zou eerder al aan een andere musi cus zijn toegekend, namelijk de Fransman Pierre Boulez. Vorige week maakte de stich ting bekend dat de Argentijns- Duitse componist Kagel een van de twee laureaten is. Ook de Amerikaanse theater- en opera regisseur Peter Sellars mag vol gend jaar 300.000 gulden opha len. Volgens het begin vorig jaar volgens rooster afgetreden be stuurslid prof. dr. Etty Mulder was niet Kagel, maar Boulez aan de beurt voor de muziekprijs. De Franse componist/dirigent- muziektheoreticus was al op 22 mei 1995 unaniem aangewe zen door het toenmalige alge meen bestuur van de Stichting Praemium Erasmianum, schrijft de hoogleraar in een open brief. Mulder beweert dat Kagel uit de bus kwam rollen nadat be stuurslid Martijn Sanders, direc teur van het Concertgebouw, voorzitter Wim Duisenberg had overgehaald om een externe ad viescommissie in te stellen en daarin dirigent Reinbert de Leeuw te benoemen. De Leeuw is een groot bewonderaar van Kagel. De Leeuw zou Kagel er door hebben gedrukt. „Een kongsi De Stichting onwaardig" briest hoogleraar Mulder. „On begrijpelijk dat een bestuur dat zo hoog in aanzien staat zo ge voelig blijkt voor allerlei verban den tussen personen. Maar het gaat mij vooral om de procedu- Mulder is overigens niet het enige oud-bestuurslid dat boos is over de gang van zaken. Eme ritus-hoogleraar Flothuis, voor malig artistiek leider van het Concertgebouworkest, heeft alle banden met de stichting ver broken. Volgens Martijn Sanders, die eigenlijk niet op de kwestie wil ingaan, is het verhaal van Mul der zeker voor de helft onjuist. „Mulder moet zich ook realise ren dat zij niet meer in het be stuur zit. Er is een nieuw be stuur en dat heeft deze keuze gemaakt en kunnen maken. Dat is netjes en unaniem gegaan. Mulder is het er inhoudelijk niet mee eens en zoekt nu procedu rele argumenten. Ook woordvoerder Hoetink van de Stichting zegt dat er „geen sprake is van gesjoemel". „Er is niets onoirbaars gebeurd, zoals ook de bestuursleden Des- saur en Van Os al openlijk heb ben laten weten. Elk bestuur is gerechtigd zijn eigen beslissin gen te nemen en er waren zelfs al twee jaar lang plannen om de Erasmusprijs aan Kagel uit te reiken. Die beslissing is nu har- in goede sfeer ge- THEATER EN MUZIEK IN DE RANDSTAD ooglandse kerk toglandsekerkgracht ORGELMUZIEK de serie 'Muziek in de Hooglandse rk' speelt Mirjam v.d Meulen, orga- >te van de kerkgemeente Schaars- rgen. CH aterdag 2 augustus, 13.30 u ieuwe Kerk aat 79 ORGELCONCERT rgamst, pianist en dirigent Klaas in Mulder bespeelt het 80 stemmen illende Van den Heuvel-orgel. Hij nt het concert met het aan Feike ia opgedragen 'Tweede Choral' Hendrik Andriessen 1892- 981) en besluit geheel in stijl met et 'Eerste Choral' van de Franse rootmeester César Franck. In andere rogramma-onderdelen laat hij onder St. Agathakerk Heereweg 273 ADEMA-ORGEL In de jaarlijkse concertserie op het Adema-orgel speelt Henk G. van Put ten, organist van de NH kerk in Ka- pelle. Donderdag 7 augustus. 20.15 u IH trottoir et des fêtes Qkeleq zorgen, op MILM J :1»T'^ uitnodiging van de Vereniging 'De Ou- de Dorpskern', voor vrolijke en eigen tijdse muziek. Dat gebeurt in het ka der van het Rijnsburgs Bloemencorso. Zaterdag 2 augustus, 19.00-20.30 Beurs van Berlage Buurtkerk Hoofdstraat 10 ENGELS KINDERKOOR Uitvoering door het Dame Alice Har- pur School Chamber Choir. Het koor uit Bedfort bestaat uit ongeveer 35 jongens en meisjes van 11 tot 15 jaar. Het staat onder leiding van Sara Aylen. Het programma is gevarieerd en loopt van Afrikaanse en Russische volksliederen tot delen uit de West Si- de Story. Ook religieuze werken van onder anderen John Rutter Maandag 4 augustus, 20.00 uur Muziektent Lindenplein N.H. Kerk aan Zee Hoofdstraat 96 AVONDZANG Zomeravondzang met de Chr. Gem. Zangvereniging 'Hosanna in Excelsis' uit Rijssenhout onder leiding van Rob van Dijk. Woensdag 6 augustus, 20.30 uur. Spufplein POPFESTIVAL 'PLEIN OPEN' Het Haags Popcentrum organiseert voor de tweede maal het popfestival 'Plein Open'. Behalve optredens van Jerry uit Delft en Isis uit Leiden, wordt de Haagse popscene vertegen woordigd door Acrid, de Rest, The Parlour, Sonic Litter, NAOP, Xam, Deire, Suburbs en, als hoofdact, Tu esday Child. Zondag 3 augustus, 13.30-22.00 Damrak 243 Tel. 020-6270466 DEBUSSY Twee concerten voor de prijs van één tijdens de Holland Music Sessions. Ophélie Gaillard (cello) en Olivier Peyrebrune (piano) spelen sonates van Debussy, Crumb en Beethoven. Vervolgens voert Julien Guénebaut (piano) sonates van Haydn en Jana- cek en '6 kleine Klavierstücke' van Schönberguit. Vrijdag 1 augustus, 20.30 uur. HOLLAND MUSIC SESSIONS 'Met de Grond Gelijk' van Horsthuis, fTTSïï^TïTT 'Dance of the Elves' van Popperen sonates van Hindemith en Beethoven door Perttu Kivilaakso (cello) en Ma ria Kulakowskq (piano). Pianist Se- bastien Koch speelt '24 Preludes' var Chopin en 'Soloduiveldans I' van Ten Holt. Tel. 020-6264521 DOUGSAHM Concert door zanger/gitarist Doug Sahm samen met o.a Thomas Gonza les (piano/organ), Fran Christina (drums) en John Barber (bass). Vrijdag 1 augustus, 22.00 uur. THEATER Zondag 3 augustus, 20.30 uur. YSAYE Radpslaw Szulc (viool) en Maria Kulakowska (piano) voeren twee wer ken van Ysaye uit: 'Zes sonates voor viool solo, op. 27' en 'Caprice d'après l'Etude en forme de valse de Camille Saint-Saèns'. Dinsdag 5 augustus, 20.30 uur. Stadsschouwburg Leidseplein26 Tel. 020-6242311 DRESDNER BRETTL De schrijver Kurt Tucholsky streed in columns tegen Hitier en gaf in zijn ro mans en theaterteksten een beeld vqn Berlijn in de jaren twintig. Zijn werk FILMS METROPOLEI tel. 070- 3456756, Carnegielaan 16. Bean, The Ultimate Disaster Mo vie al., dag. 12.45, 15.00, 17.15, 19.30,22.00. METROPOLE 2 en 3 Men in Black 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45, 19.00,21.30, 21.45. Fly Away Home al., dag. 13.15, 16.00. METROPOLE 4 Two Days in the Valley 16 jr., dag. 18.45,21.30. Lady en de Vagebond al., dag. 13.15, 16.00. METROPOLE 5 The English Patient 12 jr.. dag. 16.00,20.30. 101 Dalamtiërs al., dag. 13.15. PATHÉ Scheveningen tel. 070- 3515738, Kurhausweg2. Men in Black 12 jr., dag. 11.50, 14.10, 16.30, 18.50,21.10. Liar Liar al., dag. 10.40, 13.00, 15.30. 18.05,20.00,22.00. The Fifth Element 12 jr., dag. 18.30,21.30. Scream 16 jr., dag. 16.00, 18.20,21.20. Con Air 16 jr., dag. 10.50, 13.30, 16.10, 19.10,21.50. Jungle 2 Jungle al., dag. 13.50, 16.15, do. vr. za. ma. ook 11.20. Bean, The Ultimate Disaster Mo vie al., dag. 11.30, 13.40, 15.50, 18.00, 20.10,22.20. Speed 2: Cruise Control 12 jr., dag. 10.30, 13.10, 16.20. 19.00,21.40. Batman Robin 16 jr., di. wo 12.30, 15.20, 18.10,21.00. Turbulence 16 jr., do. t/m zo. 18.40, 21.00, ma. alleen 18.40 Lady en de Vagebond al., dag. 12.10, 14.00. Fly Away Home al., dag. 11.00, 13.20, 15.40. Batman Forever 16 jr., ma 21.00. Who's Face is it Anyway? 16 jr., di. 21.30. HAAGS FILMHUIS tel. 070- 3656030, Spui 191. Love and Other Catastrophes 16 jr., dag. 21.45. Conte D'Ete 16 jr., dag. 19.15 Love Serenade 16 jr.. dag. 21.45. A Moment of Innocence 16 jr., dag. 19.15. An Angel at my Table 16 jr., ma. t/m wo. 20.00. TUSCHINSKI tel. 070-3609282. Buitenhof 20. Bean, The Ultimate Disaster Mo vie al„ dag. 13.20, 15.30, 17.40, 19.50,22.10. Liar Liar al., dag. 16.10, 18.10, 20.10,22.15. Men in Black 12 jr.. 12.10, 14.30, 17.00, 19.20,21.50. Speed 2: Cruise Control 12 jr., dag. 12.40, 15.40, 18.30, 21.20. Con Air 16 jr., 13.00, 16.00, 18.50,21.30. Scream 16 jr., dag. 12.00, 14.20. 16.45, 19.10,21.40. Lady en de Vagebond al dag. 12.30, 14.20. OMNIVERSUM tel. 070- 3547479, Pres. Kennedylaan 5. Cosmic Voyage

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 7