'Oasis, da's foute cultuur' Mooie koortsdroom op Leidse Beestenmarkt Fans Jack Jersey willen museum Cultuur Kunst panse kunstprijs voor rhitect Haagse stadhuis r; oemeense jantgarde Kunsthal itterdam Musical over Larry Hart Held van onze tijd JAC 11 JULI 1997 CHEF JAN RIJSDAM. 071 -5356444 vee jaar cel Oostenrijkse zanger e Een rechtbank in Wenen heeft de Oostenrijkse popzan- fony Wegas wegens het gebruik van en de handel in drugs yiee jaar gevangenisstraf veroordeeld. Bovendien werd hij jldig bevonden aan twee roofovervallen op bejaarde vrou- (en mishandeling van zijn voormalige echtgenote. Wegas, )7lDostenrijk twee keer heeft vertegenwoordigd op het Eurovi- kan de celstraf vervangen door een therapie om kiijn verslaving af te komen. „jiening Proms door Haitink op radio yki/hilversum Bernard Haitink opent vrijdag 18 juli de tradi- ele Proms in de Londense Royal Albert Hall. Hij zal Beetho- |kt)Missa Solemnis dirigeren. Behalve Haitink werken onder '%en mee het BBC Symphony Orchestra en sopraan Karita nctila. Radio 4 zendt het concert rechtstreeks uit. Voorafgaand het muzikale spektakel is er vanaf 19.00 uur een portret van jeroemde Nederlandse dirigent. instige omheining Stedelijk CjfRDAMDe kunstenaar Peter Klashorst en Bart Domburg Cnen dezer dagen op verzoek van de directie van het Stedelijk si tjëum in Amsterdam een schutting onder handen, die on- is opgetrokken in de tuin van het museum. De wand moet - anten en bezoekers het zicht ontnemen op het rommelige kefeumplein, dat opnieuw wordt ingericht. Nieuw hout vormt sjidergrond voor eigentijdse thema's, die onder de hoede van horst en Domburg op een klassieke manier tot uitdrukking jDPA inerikaanse architect van K-ldhuis in Den Haag, Ri- I Meier, is een van de vijf pnaars die dit jaar de Ja- [kunstprijs Praemium Im- ,ei hebben gewonnen. Dat :fren in Rome bekendge- esj Aan de onderscheiding c{ bedrag van 15 miljoen 250.000 gulden) ver- andere vier winnaars van tpemium Imperiale, ook oU{ Nobelprijs voor de kunst zijn de Britse regis- Teter Brook, de Duitse wier Gerhard Richter, de jcaanse beeldhouwer Ge- legal en de Indiase sitar- feavi Shankar. bbpijs wordt sinds 1988 toe eed aan kunstenaars die ,j1 3ai ERDAM ANP 13 Rotterdamse Kunst- T laat komend najaar licht schijnen over tot nu toe wat ob- gebied van de tgeschiedenis: de tgardekunst in het nenië van het begin leze eeuw. onderwerp zal niet ^en bij iedereen een loen rinkelen, maar 1 verandert misschien de mededeling dat 1F tantin Brancusi, één de vaders van de erne beeldhouw er een belangrijke ke 1 speelde. Ook Tris- ri!^ zara, de dichter die ilangrijk zou worden de Dada-beweging, J flink bij aan de io( ende avantgardebe- Kunsthal toont van itember tot en met ovember vooral do- iten, boeken, tijd- ften en foto's van de ïging. maar ook gra- tekeningen en schil- - -en. Het zijn stukken Si roor het eerst geza- 3 fc te zien zijn. De 1 ctie werd bijeenge- it uit Duitse, Franse Hi ederlandse privéver- )rt tlingen. tijdschriften speel- een belangrijke rol, Trden ze in oplages 50 tot 300 uitge- H: Simbolul, Cont- ranul, Punct en De redactie van erf imporanul onder- contacten met van Doesburg en liseerde bovendien (e| 24 in Boekarest een tgrijke expositie van verk van onder an- Klee, Arp, Brancu- 'hter, Segal, Brauner mtf inco, de ontwerper e affiche bij de eer- Dada-expositie iri 1930 haalde het se Gemeentemuse- roor het eerst Roe- )a, se avantgardekunst 3e< Nederland, een ten- :ti 'telling die ook werd ve enomen door het lh; 'ijk in Amsterdam. ,,een wezenlijke bijdrage heb ben geleverd aan de ontwikke ling, verspreiding en verbete ring van internationale kunst en cultuur". Juryleden zijn onder anderen de Duitse oud-bonds kanselier Helmut Schmidt, de Britse oud-premier Edward He ath, de Japanse oud-premier Yasuhiro Nakasone en Umberto Agnelli van het Fiat-concern. Meier is ook bekend als bou wer van musea. Hij ontwierp onder meer het Museum voor Moderne Kunst in Barcelona, het High Museum of Art in At lanta en het Getty Center in Los Angeles. Eind 1998 moet het Arp-museum in de Duitse stad Remagen klaar zijn. In een bui tenwijk van Rome moet over tweeëneenhalf jaar de 'kerk van de eeuw' verrijzen, die hij heeft ontworpen. RUSWUK ANP De legendarische Amerikaanse songwriter Lorenz 'Larry' Hart staat centraal in de musical 'Larry, this funny world', die op 20 januari in Breda in première gaat en vervolgens bijna zeven tig Nederlandse theaters zal aandoen. De voorstelling schetst een beeld van de muziek en het - kleurrijke leven van de songwri ter. Hart werd vooral beroemd door de liedjes die hij samen met componist Richard Rodgers maakte, zoals My funny Valenti ne, The lady is a tramp en Blue Moon. Producent van de musi cal is American Songbook Thea ter, dat twee seizoenen terug de productie You're the Top, over het leven van Cole Porter, afle verde. Toen tekende Willem Nijholt voor de hoofdrol. Nu speelt Lou Landré de titelrol. De overige hoofdrollen worden be zet door Joke de Kruijf, Sylvia de Leur, Jet van der Meij, Fred But ter en Ad Fernhout. Digitale rebellenclub Atari Teenage Riot, v.l.n.r. Alec Empire, Carl Crack en Hanin Elias. Atari Teenage Riot, zondag op Werfpop FOTO Philip Vims/ Digital Hardcore Recordings Van alle herriebandjes hebben ze de mooiste naam en de hardste muziek. Atari Teenage Riot is zoals het klinkt. Jong, hard en rebels. Technopunk voor relschoppers. Muziek om stenen op te rapen en regeringen omver te werpen. Twee jongens, één meisje, maken met een berg aan elektrogruis en een hoop woede muziek zo irritant en opdringerig als een oorwurm met guerillatechnieken. Het motto van de groep: 'Riots sounds produce riots' 'Al les is politiek.' land vormen met zijn drieën de groep digitale geluidsterroristen met een boodschap, die onge veer vijf jaar geleden uit onvre de over de Duitse technoscene is geboren. Empire zag overal rechtse sympathieën de kop op steken en BERLIIN PABLO CABENDA Subtiliteit is niet hun sterkste kant, maar daar malen de ko pers van een paar duizend cd's niet om. Revolutie is The choi ce for a new generation.' ..Ik beschouw mezelf als erg gelukkig, ja. Maar het hangt er ook maar vanaf hoe je geluk de finieert." Bendeleider Alec Empire van ATR klinkt aan de telefoon in niets op de woedende ge luidsterrorist die elke institutio nele onrechtvaardigheid met di gitale hardcore bestookt. Soms worden zijn antwoorden ge volgd door een nerveus lachje dat zelfs een beetje lief klinkt. Maar de songtitels van ATR's laatste cd 'The Future of War' liegen er niet om. Achter elk van ze kan je zonder problemen minstens drie vette uitroepte kens plaatsen. 'Fuck all!', 'Deut- schland has gotta die!!', Destroy 2000 years of culture!!!'. Het is duidelijk; men heeft onvrede. Maar het is volgens Empire geenszins de bedoeling de fans de les te lezen. Er zit ook een hoop ironie in hoor. Wij zijn niet ajleen maar van die depressieve types die steeds maar roepen hoe slecht alles is. We zijn dan wel anar chisten maar houden ook van een lolletje." Wat hij direct be nadrukt door het onzekere be wijs, één van zijn zenuwachtige lachjes. Empire, Hanin Elias uit Da mascus en McCarl uit Swazi- ,,We wil len het sys teem niet veranderen, we willen het vernieti gen." ver kondigt Em pire in vol strekte ernst. „Overal heerst cen suur. In Duitsland wordt mu ziek mis bruikt door rechts-radi- calen. Net zoals gabber in Neder land. Ik word door de Duitse veilig heidsdienst gezocht omdat ik weigerde in dienst te gaan. Nu hoef ik wel niet met een nepsnor over straat, maar ze zijn wel bij mijn ouders langs geweest, en dat is wel een beetje angstwekkend. Als we zingen dat de cultuur vernietigd moet worden, hebben we het over die benepen christelijke cultuur die verantwoordelijk is geweest voor de grootst mogelijke ellen de van de afgelopen 20 eeuwen. Wij maken daar geen deel van uit. Dat zou ik toch meer anti cultuur noemen. De koningin van Engeland of zo'n band als Oasis, dat is foute cultuur." Hoewel het vrijwel uitgeslo ten is dat de opgefokte en ge frustreerde teenage techno nin- ja's ooit door 'Her Royal High ness' op de thee worden ge waagd. is het niet denkbeeldig dat ze net als Oasis ooit 'main stream' worden. MTV draait ze al, zij het spora disch. En een kortere weg naar muzikale middenmoot bestaat er haast niet. Wat er op de muziekzen der wordt ge draaid is of wordt per defi nitie de norm. „Dat is niet on ze verantwoor delijkheid. Ik wil best bekend worden. Maar dat betekent niet dat we ons zelf dan aanpas sen en alleen maar politiek correcte dingen gaan roepen. We zijn al vanaf 1992 totaal 'un derground' ge weest, en als je steeds voor het zelfde clubje speelt gaat dat ook behoorlijk vervelen. Maar mis schien moeten we onszelf maar net als Kurt Cobain van kant maken als we succesvol worden en niemand ons begrijpt." En het linkse anarcho-sarcas- RECENSIE CEES VAN HOORE 'Arabian Nights' door het Kneehigh The atre. Gezien: 10/7, Beestenmarkt Leiden. Even waaide de geest van de grote filmregisseur Fellini over de Leidse Beestenmarkt. Even was het alsof zich daar, tijdens de voorstelling 'Arabian Nights' van het Engelse Kneehigh The atre uit Cornwall, een scène uit Satyricon ontrolde. De tekst ging in het gelal van de peur- bakgangers voor het grootste gedeelte verloren. Alleen op de eerste rijen waren soms wat woordjes op te vangen. Maar dat deed aan het beeld dat deze spelers boden niets af. Dat was subliem. Wat een mooi stelletje ongeregeld, wat een koppen! Een koortsdroom! We zagen een lange sladood die voor sultan speelde en die dong naar de gunsten van een dame wier sprekende jukbeen deren en priemende zwarte ogen zwaar met schmink waren aangezet. De sultan, die iets waanzinnigs had in zijn oogop slag, liet zijn broek half zakken en voerde een soort parings dansje uit achter een doek. En dat beeld was nog niet weg geëbd of je zag weer een aantal mannen staan achter een krat dat een gevangenis moest ver beelden. Een dame liep rond met een papier, dat door de sul tan getekend moest worden voor de vrijlating van een van de mannen, haar minnaar ken nelijk, want ze zoog zich door de tralies heen als een bloedzui ger aan hem vast. Feest Kortom: een voorstelling waar aan geen touw was vast te kno pen. Maar wel een feest voor het oog. Kledingstukken die Huizinga's middeleeuwen op riepen, wapperende oranje sjer pen, een gek die als een twintig- ste-eeuwse Ahasverus op een paal zat, ratels, pauken, muziek die ergens uit het voorgeborch te van de hel kwam, prachtig al lemaal. Maar wat het voorstel de, daar mogen we naar raden. Het publiek amuseerde zich echter kostelijk. De mimiek van de Engelse acteurs is onvergete- George Gussenhoven is een man maken.De mogelijkheid is naar mijn hart. Al vele jaren open gelaten dat de huisves- strijdt deze bewoner van de tingsplannen nog veel duurder Leidse binnenstad tegen de ver- uitvallen. Laat Jan Laurier deze slonzing en verloedering van de manier van denken ook eens op me wordt weer vertaald in een nerveus lachje. ATR heeft zich van tevoren al ingedekt tegen beschuldiging van loze hipheid. Elk concert begint met het nummer 'Get up while you can' waarin meelopers onherroepe lijk de deur wordt gewezen. Het heeft ze al fans opgeleverd bij popgoden als Beek en de Wu Tang Clan. Één van Amerika's meest toonaangevende rap- crews die de verrichtingen van het stel al complimenteerde met 'pretty fucked up stuff. De rebellenclub voelt zich echter niet zozeer verwant met andere wereldverbeteraars als Rage Against the Machine die in de beginjaren negentig Che Gue vara chic herintroduceerde en revolutie op t-shirtformaat ver kondigde. Je hoort het mis schien niet af aan de kilo's ver vormde noise en de snelle breakbeats, maar ATR heeft veel meer op met James Brown of, wat meer voor de hand liggend, de Jon Spencer Blues Explosion. „Het gaat dezelfde richting op. En die breakbeats van Ja mes Brown, die gebruiken wij ook, maar dan extreem ver sneld. Onze muziek slaat bij zo wel techno als hardcore fans aans. Binnenkort nemen we een nummer op met deathmetal- band Slayer en we hebben sa menwerkingsplannen met Di nosaur Jr." Zit er misschien ooit een Un- plugged-sessie in „Dat kan je wel vergeten, al leen als de elektriciteit uitvalt." Het Werfpopfestival is zon dag 13 juli van 14.00 uur tot 22.00 uur in het Van der Werf- park in Leiden. Optredende bands zijn: Don't Try This At Home, I Against I, Johan, Lar go, Osdorp Posse, Atari Teena ge Riot en Quazar. openbare ruimte. Hij is niet te ontmoe digen en is on vermoeibaar. Al voor de der de keer heeft hij foto's van de rotzooi op straat in een boekje gebun deld. Dit boek je 'Leiden door toeristische ogen gezien' is leerzaam en nuttig voor on ze stadsbe stuurders tij dens hun zo merreces. Als politicus zou je veel stemmen kun nen winnen door ervoor te zorgen dat de stad er verzorgd uitziet. In een tijd dat we rijker zijn dan ooit tevoren kan dat natuurlijk best; maar je moet het wel willen. Jan Laurier is de eerst verantwoor delijke wethouder voor wijkbe heer. Hij zou niet langer moeten accepteren dat onze stad lande lijk opvalt door zwerfvuil, kapot straatmeubilair, uitgebrande bakken, graffiti en andere symp tomen van bestuurlijke onver schilligheid voor de kwaliteit van de openbare ruimte. De be lastingen voor de burgers zijn in Leiden buitengewoon hoog. Maar de kwaliteit van de leefomgeving voor de burgers is zeer laag. Meergeld voor werk in onderhoud en beheer van de openbare ruimte, levert een be langrijkere bijdrage aan het werkgelegenheidsbeleid van het stadsbestuur dan allerlei nota's. Onderhoud, veiligheid en zorg schreeuwen om meer mensen. Helaas gaat de aandacht van het stadsbestuur uit naar amb tenaren die aan elkaar nota's schrijven en met elkaar vergade renSamen komen ze dan tot de conclusie dat er geen geld is voor verbetering van de zorg voor de openbare ruimte. Wel worden vele tientallen miljoenen gul dens extra uitgetrokken voor nog betere huisvesting van deze 'be leidsambtenaren Geld speelt dan plotseling een ondergeschikte rol. Zoals wet houder Tjeerd van Rij zegt: „Het gen vinden hem misschien een is ons niet gelukt een goedkoper Don Quichote, maar voor mij is plan met voldoende kwaliteit te hij een held van onze tijd. de openbare ruimte toe passen! Je hoort vaak dat de be leidsambte naren bij de gemeente de baas zijn. In elk geval blijkt nu overduide lijk dat bij de Leidse politici be leidsambte naren een streepje voor hebben op de Leidse burgers. Zelfs de SP, altijd zoge naamd op de bres voor de gewone man, heeft zich door de hoogste beleids ambtenaar laten ompraten en jubelt mee over een nieuw gla zen paleis voor beleidsambtena ren. In de binnenstad maken de uni versiteit en het Hoogheemraad schap Rijnland veel kantoor ruimte vrij. Dit functieverlies van de binnenstad zou door huisvesting van beleidsambte naren in vrijkomende gebouwen beperkt kunnen worden. Het functieverlies wordt evenwel versterkt. Een deel van de be leidsambtenaren gaat de bin nenstad uit. Zij zijn dan sneller in de zorgenvrije buurgemeente waar zij wonen. Zij hoeven de verloedering en verslonzing van de Leidse binnenstad nooit meer te zien. Het is alsof de Leidse politici zo door hun beleidsambtenaren zijn ingepakt, dat zij niet meer op een normale manier naar de openbare ruimte van onze stad kunnen kijken. Stadsbestuurders moeten het weer net als de bur gers onbegrijpelijk vinden dat onze mooie stad zo wordt ver waarloosd. Zij moeten daar weer wat aan doen. Dat is één van de echte kerntaken van het stadsbestuur. Aan George Gus senhoven kunnen zij een voor beeld nemen. George Gussenho ven heeft niet alleen hart voor de stad, maar komt ook daadwer kelijk voor de stad op. Sommi- APELDOORN GPD lijk. Toch verdient dit gezel schap een meer besloten ruimte dan de Beestenmarkt. Hun woorden lekten weg in het ge druis van de Lakenfeesten. Dat wil niet zeggen dat de or ganisatie er verkeerd aan heeft gedaan dit gezelschap te enga geren. Nog lang zullen die bi zarre spelers en taferelen op mijn netvlies blijven. En, zoals een van de aanwezigen terecht opmerkte: „Met dit stuk ont komt het plein eindélijk eens aan de mayonaisecultuur." En passant was er nog een aardig stukje theater van ons al ler Peter Labruyére te zien. Te gen een paar jongens die zich kennelijk met hun scooter te lang ophielden voor de biertap, foeterde hij: 'Die scooter, dat ding moet hier weg! Anders tief ik hem zo het water in! Je haalt hem weg, hoor! Anders maak je me link!' Waarna de bebaarde reus zich verwijderde. Het was bijna alsof de ondernemer deel uitmaakte van het ensemble dat op de Beestenmarkt zorgde voor een boeiende, maar onver staanbare, avond straattheater. Jack Jersey is dood, maar in de harten van Rien Brood en Will Revers leeft hij voort. De artiest, die zijn hoogtijdagen aan het eind van de jaren zeventig vier de, verdient in de ogen van Brood en Revers meer dan de vergetelheid. De twee fans stre ven naar een Jack Jerseymuse um. Het hoofdkwartier van de Jerseyfanclub was ooit in Apel doorn gevestigd, dus moeten er nogal wat attributen van de zanger op Veluwse zolders lig gen. Brood en Revers hopen dat de bezitters die spullen aan het museum willen afstaan. Rien Brood woont in Roosen daal, de Brabantse stad waar de in Indië geboren Jack het groot ste deel van zijn leven door bracht. Hij stierf er twee maan den geleden. Will Revers was tot 1985 voorzitter van de landelij ke Jack Jerseyfanclub. Jack trad steeds minder in Nederland op, al bleef hij in België en Duitsland bescheiden successen boeken. Brood en Re vers hebben Jack Jersey, pseu doniem voor Jack de Nijs, ge kend. Ze noemen hem een lieve man die te goed was van ver trouwen. „Hij is maar al te vaak bedrogen", aldus Revers, die haar geheime telefoonnummer opgaf toen fans na de dood van Jack met haar in contact pro beerden te komen. „Een paar dagen geleden belde zelfs een Amerikaan op. Via Internet was hij te weten gekomen dat Jack was overleden. Hij was er hele maal kapot van." Jack Jersey is in de ogen van zijn twee trouw ste fans een bijzonder mens ge weest. Hij maakte niet alleen hits als 'Papa was a poor man' en 'Sri Lanka my Shan-gri-la', hij schreef ook voor anderen. „Hij heeft heel wat artiesten be roemd gemaakt", memoreren Brood en Revers. Zo schreef De Nijs de onvolprezen 'Fles' voor Jan Boezeroen en tilde hij Tony Bass met 'Gina Lollobrigida' naar ongekende hoogten. Rien Brood koestert een aar dige collectie met Jersey-attri buten. Kledingstukken, schoe nen, foto's, onderscheidingen en platen van edelmetaal. Ook heeft hij een archief met alles wat over de zanger is versche nen. Een locatie om die collec tie onder te brengen is er nog niet. Will Revers (055-5339071) en Rien Brood (0165-566461) wachten vol spanning op tele foontjes. Museum De Zwarte Tulp breidt verzameling uit dankzij gift lisse drag dat men bij elkaar kreeg dankzij de giften die door re- ceptiegangers aan het corso wa ren geschonken. Tijdens de gisteravond ge houden feestelijke opening van de pronkkast waarin beide nieuwe kunstvoorwerpen zijn opgenomen, huldigde muse umvoorzitter Joop Zwetsloot een van de grootste aanhangers van het museum: Hermien Hof- ner. Van haar en haar zuster ontving het museum een schil derij van bollenvelden, geschil derd door Viegers. Dat was de aanzet tot het verzamelen van meer kunstvoorwerpen. Museum De Zwarte Tulp. het Museum voor de Bloembollen streek. heeft twee objecten aan de langzaam groeiende verza meling kunst kunnen toevoe gen. De uitbreiding was moge lijk dankij een gift van het Bloe mencorso van de Bollenstreek. Het museumbestuur heeft beide objecten (een schaal en een mandvaas, beide van eier schaal porselein) kunnen aan schaffen omdat het corsobe- stuur ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het bloe mencorso 7.500 gulden aan het museum heeft gegeven. Een be-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19