'Joden zijn mijn broeders en zusters' AltCHII'Vl Letterlijk een vluchtheuvel op Zijlsingel Recensie zonde van de energie Kerk Samenleving Rechtbank verbiedt verkoop pausbiografie RKK/KRO onder opvattingen over Anglicanen belijden fc tijdens apartheidsregii Geen geloof in hiernai tdeLeidsch Dagblad DONDERDAG 3 JULI 1997 warschau kna De Poolse uitgave van Zijne Heiligheid, een biografie van paus Johannes Paulus D, mag niet meer worden verkocht. Een rechtbank in Warschau noemde de gecensureerde versie van het boek woensdag onrechtmatig. Zonder toestemming van de Amerikaanse uitgever had een Poolse uitgever al honderd exemplaren van het boek ver kocht. Bovendien had hij de tekst van de journalisten Carl Bernstein en Marco Politi hier en daar grondig aangepast. In reactie op de uitspraak van de rechtbank zei een woord voerder van de Amerikaanse uitgeverij Doubleday een scha devergoeding te eisen. Boven dien probeen de uitgeverij de biografie over de paus nu via een andere Poolse uitgever op de markt te brengen. De 'inkorting' van tekstge deelten was nodig met het oog op nog levende personen die in de biografie worden genoemd, aldus een woordvoerder van Amber, de Poolse uitgever. Zo schrijven de auteurs onder meer dat de Poolse kardinaal Jozef Glemp zich door de vroe gere communistische regering heeft laten manipuleren. Ook citeren ze de kritiek van de paus op een kerkdienst die te lang duurde. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Genderen: M.J. Te- kelenburg. kandidaat te Delft: te OudeTonge: A. van Lingen. kan didaat te Krimpen aan den IJs- sel; te Wester-Koggenland (Berkhout. Avenhorn en Ursem): K.D. Goverts, kandidaat te Zwaag. Aangenomen: naar Wanneper- veen-Belt-Schutsloot: G. Holver- da, kandidaat te Hardenberg. Bedankt: voor Moerkapelle: D. Breure te Wilms. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen: naar Doezum: drs. W. Baas te Oudehorne. OUD. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen: te Woudenberg: H. Molendijk, kandidaat te Nieuw- Beijerland. Het Rooms-Katholiek Kerkge nootschap en de KRO doen mo menteel onderzoek naar de op vattingen van Nederlanders over God gedurende de afgelo pen dertig jaar. Dat heeft een woordvoerder van de KRO des gevraagd bevestigd. Aan het be gin van deze week bleek dat de EO ook met een dergelijk on derzoek over dezelfde periode bezig is. RKK/KRO hoopt via de studie antwoord te krijgen op de vraag hoe Nederlanders over God, de traditionele kerken en hun rol in de maatschappij denken. Ook wil de omroep in kaart brengen of er momenteel spra ke is van een voortgaande secu larisatie of van een religieuze opleving. Het onderzoek, dat zich richt op de jaren 1966 tot 1996, moet een vervolg zijn op eerdere on derzoeken van weekblad Mar griet (1966) en voormalig tijd schrift De Tijd (1979). Bureau Intomart heeft namens het RKK/KRO programma Kruis punt inmiddels een representa tieve steekproef resultaten van 1« worden begin kendgemaakt in d ding van Kruispj gramma met infok»( en samenleving ti ongeveer 550.0000 Ook verschijnt i het boek God 3 1966-1996. Daai godsdienstsociolo Dekker (emeritu dr. J. de Hart en rx ters in op de uid, het onderzoek. De Evangelisch! momenteel ondef] verschuivingen c dertig jaar in de g( van orthodox-chri land zijn opgetreif1^ wil de omroep nfj heid krijgen over"( kloof tussen de van het evangelie11' lijks leven van genP1 De dertigjarige teert de uitkomst^a derzoek ook in np vendien houdt dev( een besloten con 'De boodschap en'rt P"« Door in een aantip zwijgen, heeft de »b geheel schuldig gl betreurt ze ten die|m verklaring. Overigt. anglicanen, tot in q j toe, ten tijde vaivi heidsregime vervofel gengenomen. Nd zat drie jaar gevanp beneiland. Hij had| genoten uitdrukkA| voor de Waarheids» getuigen. Deze Ij stond onder leidirfl bisschop Desmor voorganger van Nd De Anglicaanse Kerk in Zuid- Afrika heeft beleden dat zij tij dens het apartheidsregime in enkele gevallen heeft gezwegen over de schending van mensen rechten. Daardoor is veel men sen onrecht aangedaan. Dat staat in een gisteren ver spreide verklaring van aartsbis schop Njongonkulu Ndungane aan de Waarheidscommissie. Enkele leden van de kerk heb ben er actief of passief aan bij gedragen 'de zonde van de apartheid in leven te houden'. hamburg knaHamburg is gepub antwoorden bestaj lijk onderscheid tu< raties. Van de oi onder de dertig jaa cent in een leven n geloven. Bij de zes dat nog maar bij 36is geval. Ruim één op de twee Duitsers (53 procent) gelooft niet in een leven na de dood. In het voor malige Oost-Duitsland zijn zelfs drie van de vier burgers deze mening toegedaan. Dit blijkt uit een enquête die gisteren in Ds. G. den Hertog (1949, Mijdrecht) voelt zich zeer verbonden met het joodse volk en houdt actief contact met joden. Zelf is hij van christelijk gereformeerde huize; zijn opa, vader en schoonvader wa ren predikant en straks ook zijn oudste twee zonen. In 1967 ging Den Hertog theologie studeren in Utrecht en vervolgde zijn studie in Apeldoorn op de christelijk gereformeerde opleiding. In 1974 werd hij voor het eerst beroepen, in Kornhorn, een plaatsje bij het Friese Drachten. Na twaalf jaar kwam hij in Leiden en begon hij met een promotie-onderzoek aan de universiteit dat hij in 1989 afrondde. Naast het predikantschap van de christelijk gereformeerde gemeen te Leiden is Den Hertog al veertien jaar lang lid van een kerkelijk de- putaatschap Israël en sinds enige tijd van Shéar (Hebreeuws voor 'poort'), een gespreksgroep van joden en christenen die onderdeel uitmaakt van het OJEC (Overlegorgaan Joden En Christenen). Daar naast is hij mede-organisator van Israëlreizen voor theologen. Op een dag kwam er een man naar me toe die zich al veertig jaar gele den bij onze gemeente had laten uitschrijven. Of hij een doopbewijs kon krijgen. Ik vond het vreemd dat iemand die de kerk al zo lang geleden de rug toe had gekeerd plotse ling zo'n doopbewijs nodig had en \Toeg door. Het bleek dat hij zaken in Syrië ging doen en daar is een niet-joodverklaring voor nodig. Immers, iedereen die zaken met Syrië en sommi ge andere Arabische landen wil doen moet bewijzen dat hij niet joods is. Uiteraard hebben we het doopbewijs geweigerd. De doop is het verbond met Abraham en God, dat ga je niet tegen het joodse volk misbrui ken. Jezus wilde nooit een nieuwe godsdienst beginnen. De eerste christenen leefden ook nog joods. In Handelingen staat bij voorbeeld te lezen dat ze naar de tempel gingen. De bood schap van Jezus was ook in eer ste plaats voor joden bestemd. In elke plaats waar Paulus kwam ging hij eerst naar de sy nagoge. Pas wanneer men daar Jezus niet wilde accepteren als de Messias ging hij naar de hei denen. Zo wilde God het. Het is nooit zijn bedoeling geweest de joden als zijn volk af te schrij ven. Ze hebben het juk van de tien geboden op zich genomen waardoor ze nooit buiten Gods verbond zullen vallen. Via hen hebben de christenen ook deel aan Gods genade. Daarom zie ik joden als mijn broeders en zusters. Ik wil af van het christelijke su perioriteitsgevoel, dat wij het beter zouden weten. Je hebt Je zus niet in je broekzak, je moet hem leren kennen. Daarnaast betekent geloof voor mij je ver bonden voelen met God, zijn goedheid en genade. Daarom zou ik nooit het joodse volk om wat ook veroordelen, vooral niet na wat er in het verleden is gebeurd. De Kruisvaarders, de onderdrukking door de kerk en de Holocaust, het zijn afschu welijke dingen die christenen in naam van hun geloof de jo den aandeden. Daar kun je niet zomaar overheen stappen en ik voel me daar ook in bepaalde mate verantwoordelijk voor. Als ik in Israël ben zien de bewo ners mij als christen en dus als iemand van het kringetje rond de paus, die er meer dan veer tig jaar over heeft gedaan om Israël te erkennen. Van een Is raëliër kun je niet verwachten dat hij de nuances kent en daarom ben ik bereid die me de-verantwoordelijkheid te dragen. Mijn sympathie voor Israël en het joodse volk komt echter uiteindelijk niet voort uit een slecht geweten, zoals bij som mige andere christenen. Dat zou een slechte raadgever zijn. Ik probeer uit het Nieuwe Tes tament en vanuit de geschiede nis te verklaren hoe het zo heeft kunnen lopen, maar sim pel is dat niet. Een vrouw die in concentratiekamp Ravens- brück had gezeten en tegen een kampbeul moest getuigen, zei dat ze die beul niet veroordeel de. 'Het enige verschil tussen zoon is nu bezig met de-studie. De tweede wilde arts worden en dat hebben we erg gestimu leerd. Toch heeft hij uiteinde lijk voor theologie gekozen, uit persoonlijke overtui ging, niet uit familie traditie. Het predikant- Qk schap zit bij ons waar- ^7 schijnlijk in de genen. hem en mij is mijn geloof in Gods goedheid dat mij heeft behoed om misdaden te be gaan', liet ze weten. Barbarij zit in iedereen, ook in filosofen, in telligente mensen en gelovigen. Er waren kampbeulen die da gelijks baden en zondags naar de kerk gingen. Het zit dus ook in mij en daarom moeten we er tegen vechten en weten dat God de enige is die ons ervoor kan bewaren. Toen ik vijftien was, wilde ik ei genlijk wel predikant worden, maar ik verzette me daar tegen. Ik wierp me op wiskunde en werd er echt goed in. Toch ben ik theologie gaan studeren, ik wist dat die bestemming diep in me zat en ik moest er trouw aan blijven. Terugkijkend denk ik: ik heb gesparteld aan de lijn waar ik altijd al aan vast zat. Ook mijn vrouw heeft theologie gestudeerd en mijn oudste Ds. G. den Her tog: „Ik wil af van het christe lijke superiori teitsgevoel." FOTO MARK LA- ANNO 1897 Zaterdag 3 Juli LEIDENIn de gemeenteraadszitting van 20 Mei j.l. werd overgegaan tot de benoeming van eenige inwoners der ge meente, tevens kiezers in het kiesdistrict, voor den tijd van twaalf maanden tot leden of plaatsvervangende leden van de stembureelen en zulks wat betreft de stemmingen ter benoe ming van leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal. Gelijke benoeming zal nu weder moeten geschieden voor de stemmingen ter benoeming van leden van de Provinciale Staten en van den Gemeenteraad, terwijl het wensschelijk wordt geacht het aantal reeds benoemde leden met eenige inwoners der gemeente, tevens kiezers in het kiesdistrict, aan te vullen, hebbende de na te noemen personen zich op uit- noodiging van B. en Ws. voor eene eventueele benoeming met de meeste welwillendheid bereid verklaart. LEIDENDoor Burgemeester en Wethouders van Leiden is aan den heer W.B.R., student, de verplichting opgelegd om zijn hond gedurende den tijd van 3 maanden, wanneer deze aan den openbaren weg komt, een lederen muilkorf te doen dragen, naar aanleiding, dat bedoelde hond wegens het bij ten van een kind door den veearts in oogenschouw is geno men, die den hond niet aan hondsdolheid lijdende, doch wel als gevaarlijk heeft verklaard. Die verplichting is gegrond op artikel 53 der Algemene Politie-verordening. ANN01972 Maandag 3 Juli LEIDENEen grote ravage werd in de nacht van vrijdag op zaterdag aangericht bij een inbraak in de Nettorama aan de Haarlemmerweg. De daders maakten behalve een bedrag van zestig gulden, een versterker, een bandrecorder en een radio buit. Zij kwamen binnen door het verwijderen van een toegangs deur en verlieten de zaak pas nadat zij eerst een groot aantal potten mayonaise hadden stukgesmeten, balen aardappels open hadden gesneden en kassa's omver hadden geworpen. De zaak werd nog smeriger doordat de inbrekers ook hun behoefte deden. Personeelsleden van Nettorama zijn de ge hele dag bezig geweest met het sorteren van alle overhoop gehaalde goederen. LEIDENBurgemeester en wethouders hebben de afdeling Leiden en omstreken van de Algemene Nederlandse Invali- denbond meegedeeld, dat het niet mogelijk is ontheffingen te verlenen voor het rijden in het wandelgebied in de bin nenstad. Wel zullen zo dicht mogelijk bij de winkelstraten parkeer plaatsen worden gemaakt, die uitsluitend mogen worden ge- oruikt door invaliden. Bij wijze van proef wordt begonnen met acht parkeerplaat sen. Vier op net terreintje bij de Kapelstraat en vier op de Lange Mare zo dicht mogelijk bij de Haarlemmerstraat. Als ik zeg 'autobus-oversteek Zijlsingel', dan weet de hele Zeeheldenwijk waar ik het over heb. Het gaat hier namelijk om de zeer gevaarlijke oversteek plaats op de Zijlsingel, tegen over de Meelfabriek, daar waar de openbaar-vervoerlijnen 13, 14, 15 en 43 een halte hebben waar veel mensen - en vooral ouderen - gebruik van maken. In 1984 hebben wij (het wijk- comité van de Zeeheldenbuurt) voor elkaar gekregen dat er drie zebrapaden en een vluchtheu vel werden geplaatst. En dat laatste is voor veel mensen ze ker letterlijk een 'vluchtheuvel'. Maar ook een stoplicht zou daar noodzakelijk zijn. In au gustus 1996 werd er met mede werking van de Leidse Welzijns Organisatie een enquête in de wijk gehouden omtrent de knel punten in de Zeeheldenbuurt. Het ging vooral om de Zijlsingel met zijn gevaarlijke oversteek. In oktober werd de enquête be sproken, en de Zijlsingel was het grootste knelpunt. In de- Cafe't Centrum Het is me niet bekend of het ca fé inmiddels al gesloten is, het zou me in ieder geval niet ver bazen, want de maatschappij kan keihard zijn. Ook de ge meente Leiden en onze burge meester, die het gezin Visscher toch zelf kennen, kijken blijk baar niet naar de mens(en) ach ter de eeuwige regeltjes. Toch richten ze zo willens en wetens een gezin ten gronde. Natuurlijk moeten er regels zijn in Nederland, maar als ik het voor het zeggen zou hebben in Leiden, zou ik dat gedoe met die drugs, waar het gezin Vis scher trouwens niets vanaf wist, absoluut door de vingers zien. En waarom? Omdat ze hun dochter verloren hebben. De ziekteperiode van haar hebben moeten mee maken. Ook om dat de eigenaar zelf erg ziek is geweest en daardoor dus niets wist van die drugs. Ik leef met ze mee, evenals mijn zus en haar vriend. H. van Veen, Leiden. De hele Zeeheldenwijk zit te springen om stoplichten. cember vroeg ik de LWO-mede- Op 14 juni kreeg ik een schrij- werkers hoe het met de over- ven van de LWO: 'in de loop steekplaats zat. „Wij zijn veel van dit jaar zijn de plantenbak- ziek geweest", was het ant- ken opgeknapt en zijn de on- woord! kruidstroken bestraat.' Terwijl Suzanne Lammers doet in haar recensie de uitvoerenden van 'Les Festes de l'Amour' groot onrecht aan. Zij wekt de indruk dat de aanwezigen ga pend en met samengeknepen tenen het stuk moesten uitzit ten. Het tegendeel is echter waar. Alle aanwezigen zaten ademloos en geconcentreerd te genieten en hadden grote bewondering voor wat er ge presenteerd werd. Lammers is zich kennelijk niet bewust dat een recensent een uitvoering niet behoort te waarderen in absolute zin, maar in relatie tot de pretentie van de uitvoerenden en de verwachting van het publiek. In plaats van alle negatieve opmerkingen had zij de lezers heel wat zinvollere informatie kunnen geven. Zoals dat het toch wel uniek is dat iemand zo'n twintigtal amateurzan gers heeft opgeleid tot een se- mi-professioneel niveau. Dat deze groep zo'n grootse uit voering weet te realiseren zon der één cent subsidie en dat de zaal op alledrie de avonden is uitverkocht met een laaiend enthousiast publiek. Inderdaad, zonde om zoveel energie te besteden aan een vergetenswaardig stuk; de re censie van Lammers dan wel te verstaan. W.J. Looyestijn, Den Hoorn. O L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging. Ma. t/m/vr 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030 DIRECTIE 8. M. Essenberg, J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor. W. 8ank (adjunda.1.) PUBLIC RELATIONS W. H. C. M. Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel dag 9.30 -11.30 uur of per post. REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J M. Jacobs. chef red. Groot Leiden A.J B M. Brandenburg, chef eindred regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENT1 Maandag t/m vrijdag van 8. ABONNEMEN1 bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een mach verstrekken tot het automat van het abonnementsgeld, i korting per betaling. VERZENDING PER per kwartaal (NL) i LEIDSCH DAGBLAD OP C^ Voor mensen die moeilijk lei ogen hebben of blind zijn (og leeshandicap hebben), is een sj] het regionale nieuws uit het La geluidscassette beschikbaar. V. 0886-482345 (Centrum voor <f Leduur. Grave) FOTO HIELCO KUIPERS de hele Zeeheldenwijk zit te springen om stoplichten! Universiteit en pornokijkers Naar aanleiding van uw artikel onder de kop 'Universiteit volgt kinderpomokijkers', in het Leidsch dagblad van 24 juni, het volgende. De pornografische nieuwsgroep waar het artikel melding van maakt, is door de netwerkbeheerders van de uni versiteit zelf beschikbaar ge steld. Er is bij mijn weten geen medewerker of student geweest die om deze nieuwsgroep heeft verzocht. Na klachten van studenten en universiteitsmedewerkers heb ben de netwerkbeheerders uit eindelijk besloten deze nieuws groep uit het aanbod te verwij deren. Dit heeft echter nog twee weken moeten duren. Van 'on- middelijke verwijdering' is dus geen sprake geweest. Ik hoop hiermee het één en ander rechtgezet te hebben. H. Piest, Student Rijksuniversiteit Leiden N H U I Z ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 e£ woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diacones? dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. l_ BEZOEKUREN DIACONES5ENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14 30-15.15 uur en 19.00-19 45 uur. 1 Kraam- en zwangerenafdeling buiten de gewone bezoektijden, voor ptl bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00- 15.30 uur en 19.00-19.30^ overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpf Jongerenafdeling: 14.30-15 .15 uur en 19.00-19.45 uur. 1 RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth j (tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klai* daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19 30 uur (voor vaders tot 2$ Kinderafdeling 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag) Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14 .30 uur en Spoedeisende hulp dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15 00 uur daarnaast ook 11 15-12.00 uur Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalvekinderen) 14.15-15.00 uur( 19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 u Padners/echtgenoten met kinderen.) Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur (uitsluitè padners/echtgenoten en eigen kinderen.) Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruime mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden keel-, neus- en oorhe neurologie: 14:15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkunde en heef 14.15-15.00 uur en 18.30-19 00 uur Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen 15.15-17.0 babyzaal en boxenafdeling. volgens afspraak j i 18.30-19.30 uur, klas

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 12