Peper en zout voor Leiden avondje ïrhout: bijzonder vruchtbaar jaar Aantal bezoekers jubilerend HF stabiel Bel nu 0800-0503 Cultuur Kunst Gesmeerd eur Benali loopt binnen Jubilate 'AG 2 JULI 1997941 gelijke clown Fratellini overleden •n van de weinige beroemde vrouwelijke clowns, Annie if 20, is in de nacht van maandag op dinsdag in Parijs over- is 64 jaar geworden. Fratellini, afkomstig uit een oud lacht, richtte in 1974 de Franse nationale circusschool Vesst)ndlegger van de circusfamilie was Gustavo Fratellini lur )5), een Florentijnse trapeze-artiest en acrobaat. Hij ;uitlider van het clownstrio dat bestond uit Paul, Francois ïcras. Annie was de kleindochter van Paul. Zij wordt vrijdag- ïn o iegraven op het kerkhof van Montmartre. i/a!n voor Rogie en Rasch tpntiyi» Het bestuur van het Prins Bernhard Fonds heeft de iaar«rijs 1997 toegekend aan choreograaf Piet Rogie voor ïspirje oeuvre. Het bestuur geeft vertaler Gerard Rasch de ma1 Nijhoff Prijs voor vertalingen 1997. Prins Bernhard zal a op 30 oktober uitreiken. Rogie (1954) werkte na een hméère met tal van jonge dansers bij theateropleidingen en aak.igen ad-hoc groep. De jury prijst zijn sterke en eigen- t/mgji en zijn grote muzikaliteit. Rasch krijgt de onder- g in het bijzonder voor de hoge kwaliteit van zijn verta- ,seielet verzameld werk van Bruno Schulz. lept i zo inrijkse tenor Fassler overleden De Oostenrijkse tenor Wolfgang Fassler is gisteren in tridim overleden aan de verwondingen die hij een week ge- rk fliep door een auto-ongeluk in Duitsland. Hij is 53 jaar n. Het overlijden van de heldentenor werd in Frankrijk emaakt door de organisatoren van een muziekfestival in j"gWaar hij op 19 juli de titelrol zou zingen in Tristan en men'n Wagner. Fassler wordt beschouwd als een van de be- 3- lte heldentenoren van zijn generatie. Hij maakte vooral »t werk van Wagner. naai )-21 naa,Glazen' naar Leerdam an J Deze zomer staat Leerdam in het teken van de tweede an onale glasmanifestatie rondom het onderwerp het j. Dit is voor het Leerdamse gemeentebestuur en de ho- »rnemers aanleiding om iedereen met de achternaam ?s v»e nodigen om op zaterdag 5 juli naar Leerdam te ko- 'r families Glas' worden die dag ontvangen op het plein ien ,stadskantoor. De gemeente heeft alle 780 vermeldingen li, »efoonboek van de naam Glas aangeschreven. Op 1 juli rich al meer dan 200 familieleden aangemeld. end ngS Leidse Architectuurprijs voor duo uit Rotterdam en Amsterdam T/m» uitgeverij Piper Ver- 100.000 mark betaald iloft aan zee' van de 7/, debutant Abdelkader •rder dit jaar werd Be- genomineerd voor de ïratuurprijs 1997. Uit- k Lffesallucci maakte giste ren bekend dat Benali's boek dit najaar ook bij de Engelse uitge verij Weidenfeld Nicholson zal verschijnen. Na de verkoop aan veertien landen van 'Het Lelietheater' van Lulu Wang is Benali de tweede Nederlandse auteur die door de uitgeverij voor hoge bedragen aan het buitenland is verkocht. Het Leidse Waaggebouw was gistermiddag even ge huld in een mist van peper en zout. Geen niesverwek- kende, maar een mooie mist, dat moet gezegd. Het architectenduo Mechtild Stuhlmacher en Inge Brou wer kwam daar tijdens de toekenning van de Archi tectuurprijs van de Stad Leiden naar voren als de grote overwinnaar met een naar deze specerijen ge noemd ontwerp voor een pand op een lege plek aan de Caeciliastraat. LEIDEN CEES VAN HOORE Zij kregen voor 'Peper en Zout' van wethouder Tjeerd van Rij de hoofdprijs van 10.000 gulden uitgereikt. Daarbij wonnen zij ook nog eens de Publieksprijs en de locatieprijs, elk van twee duizend gulden. De jury, die onder anderen bestond uit de Leidse beeldend kunstenaar Frans de Wit en ir. Tom Maas, redacteur van Co- bouw, kende voorts locatieprij- zen toe aan D. Bakker. C. Visser en P. van der Voort voor hun ontwerp 'DAF B' ten behoeve van de Aalmarkt; aan I. van der Hoeven, H.P. van Schooneveld en H. Witte voor hun ontwerp 'Lichtwaag' aan de Mandenma- kerssteeg en aan MA Eijkel- kamp en F. de Champs voor hun ontwerp 'Close T'Open' aan de Hooigracht. De inzendingen voor de 'Blonk-garage', de locatie op de hoek van de Nieuwstraat, waren van zo'n miserabel niveau dat er geen prijs werd toegekend. Onder de prijswinnaars bevond zich geen enkele Leidenaar. hetgeen door wethouder Van Rij nog eens fijntjes werd geme moreerd. Het winnende ontwerp 'Peper en Zout' van Mechtild Stuhlmacher en Inge Brouwer. Mechtild Stuhlmacher en In ge Brouwer, twee pittige jonge dames, respectievelijk afkom stig uit Rotterdam en Amster dam, noemen zichzelf een 'ar chitectonisch gelegenheidsduo'. Inge: ,,Het is in de kroeg begon nen. Met een schetsje op de achterkant van een bierviltje. We hebben voor het motto 'Pe per en Zout' gekozen omdat de twee gebouwtjes, het torentje en het huis, wel wat lijken op een peper- en zoutstel. Het voorschrift was dat de ontwer pen niet hoger mochten zijn LOUIS DE MOUUN le vohead en The Prodigy arsarhout/Werchter wel wee 'hotste' bands van ïnt op haar 21-ste affi- komend weekeinde ireiilnlijsten. Niet minder is oen is organisator Her- lueremans met twee y'^Toeven voor zijn jaar- Dbelfestival: Smashing :eiffS en David Bowie. ens:opacts zorgen volgens r net dat beetje meer man zijn geesteskind ten van vrijwel alle andere louiize popparades. An- taits 'T/W' voor de Ameri- ritaarrockband en de nD5tische Britse veteraan meer dan zomaar twee ideiitoptredens achter el- tin Schueremans met ge ts melden. |^ve de Pumpkins, die 'nper in Europa zullen lasiebben kunnen krijgen ireite danken aan het feit opmars in 1992 bij ons ^'nJlhen. Toen mochten ze >j yoor Metallica en dat is onvergetelijke ervaring n. Vandaar dat ze graag en*s iets wilden terug- 'fAldus de grote kleine '"Verchter. igir£ heeft het vorig jaar bij at 2oed naar z'n zin gehad zichzelf bij wijze van heeft uitgenodigd. Met f 3,ke plaat als 'Earthling' ve bagage heb ik daar- jrlijk geen 'nee' willen ndlTemeer daar hij heel ng1ijk was over zijn gage, nerkelijk lager ligt dan Ideeen jaar geleden be- nz(lleen alle voornoemde een zijn wat Schuere- ijtji3) betreft boven alle ■nsStwijfel verheven, ook ailing is deze editie bij- sterk. „Het is met de :nhiek als met de aardap- het ene jaar is die be- chihet andere. Omdat we mte spreken van een tar jaar hebben we een an^lie meer waar voor het at;ï ooit biedt," vindt de ige platenjongen, ver- aianaar andere door hem N* trendy 'kanjers' als "ik, Beck, Suede en (uit ld) dEUS. 18,over zijn niet geringe tal over het verzamelde tersveld staat de onte- eid over de voorpublici- iets lang goed loopt iwt men het steeds evident of begint men in bp je kop te kaJkken. En anl ik dan bijzonder triest rden," bekent Schuere- jocie meent dat met name i Ki berichtgeving rond de zoals hij vori ge week was staat hij dagtickets veel onnodige ver warring is ontstaan. „Kijk, Torhout en Werchter zijn in de geest van Roskilde en Glastonbury naar twee dagen toegegroeid. Maar omdat er vraag bleef naar kaarten voor een enkele dag zijn we daar promotie voor gaan maken. Sommige media hebben daar helaas zuur op gereageerd, alsof we het zelf niet meer wisten. Dat terwijl we juist eenieder de keus vrij laten. Want ik kan me voorstellen dat de verstokte Bo- wie-fans alleen de eerste dag willen komen en ook dat de tra ditionele Torhout-Werchtergan- ger genoeg heeft aan het menu van de tweede dag. Het weer hield de afgelopen weken in popfestivallend Ne derland (en Vlaanderen) alles behalve over. Voor Herman Schueremans geen reden om zich extra zorgen te maken over zijn naderende speeldagen. „De beide terreinen zijn gedraineerd en op de wegen er vlak omheen zijn kiezels gestort, dus we kun nen heel wat hebben. Maar ik vertrouw erop dat na die natte juni-maand juli ons meer zon zal brengen. Het weerstation in Ukkel heeft me dat trouwens Programma T orhout/W echter TORHOUT/WECHTER Eerste dag in Torhout (vrijdag, vanaf 11.00 uur) en in Werch ter (zaterdag, vanaf 12.00 uur): Osdorp Posse, Silverchair, Ben Folds Five. Placebo, Reef, Skunk Anansie (The Chemical Brothers), 16 Horsepower, Paul Weller, Rollins Band, Su ede, Daft Punk en David Bo wie. Tweede dag in Torhout (zater dag. vanaf 9.00 uur) en in Werchter (zondag, vanaf 9.00 uur): Channel Zero. Fun Lo- vin' Criminals, Supergrass, Spearhead, Live, Zap Mama, Sheryl Crow, David Byrne, Ra- diohead, Beck, Jarpiroquai, Smashing Pumpkins, The Pro- digy. Weekendtickets kosten 97 gul den, dagkaarten 77 gulden, ex- clusiefvoorverkoopkosten. dan zes meter, maar daaraan hebben we ons niet gehouden. Er mag best wat meer durf ko men in het gemeentelijke beleid op dat punt, vinden wij. Je moet daar natuurlijk geen grote kolos gaan neerzetten maar zo'n rank torentje kan best. Het is een beetje de kleine dikke tegen de grote dunne." Mechtild Stuhlmacher typeert Leiden als een 'charmante stad'. „Het houten torentje op de Hooglandsche Kerk heeft ons mede geïnspireerd tot dit ont werp. Maar ook de talrijke hof jes die je hier hebt, met altijd 'de belofte van een muur', zoals ik dat noem. Dan zie je achter zo'n muur ineens een boompje opduiken en denk je: 'Hé, wat voor klein paradijsje zou zich daar nu berinden'?" Het juryrapport noemt het ontwerp van Stuhlmacher en Brouwer 'een vondst die allerlei combinatiemogelijkheden van wonen en werken oplevert', een van de eisen die aan de deelne mers werden gesteld. 'Peper en Zout' bestaat uit een laag bak stenen huis, een ommuurde Robert Mitchum: ruwe bolster, blanke pit Het filmpubliek kende hem als een zwijgzame, harde macho, met een lodderige maar bete kenisvolle oogopslag. Sinds de jaren veertig was Robert Mit chum een van de bekendste gezichten van Hollywood. Gis teren overleed hij in Califomië op 79-jarige leeftijd. Mitchum kon zich wel vinden in de beschrijving die een re censent van hem gaf: „Hij ziet er uit als een haai met een ge broken neus". Aanvankelijk leek hij ook niet voorbestemd voor een loopbaan als acteur. Tijdens de economische crisis van de jaren dertig werkte hij eerst als rondtrekkend arbei der, mijnwerker en beroeps bokser, voordat hij op het to neel en vervolgens voor de ca mera terechtkwam. Na een aantal bijrollen in B- films, brak Mitchum in 1945 door met de oorlogsfilm The Story of G.I. Joe. Mitchums la conieke, zwijgzame stijl paste goed bij de sombere stijl van de 'film noir' van.de jaren veer tig. Zo was hij te zien in Cross fire en in Out of the Past met Kirk Douglas. Even leek zijn carrière te stran den, toen hij in 1947 veroor- Robert Mitchum. FOTO ARCHIEF deeld werd tot zes maanden werkkamp wegens het bezit van marihuana. Uiteindelijk zou het zijn ruige imago alleen maar versterken. Een van zijn meest gedenk waardige rollen was die van een moorddadige, doorge draaide priester in The Night of the Hunter (1955). De bad guy keerde terug als psychoti sche bajesklant in Cape Fear (1962). Als eerbetoon was hij in de remake van deze film uit 1991 te zien in een bijrol. „Dutch", zoals zijn vrienden hem noemden, was van alle markten thuis, van westerns en oorlogsfilms, tot comedies en drama's. In totaal was hij in meer dan 125 films te zien. Zijn favoriete acteerprestatie vond hij River of No Return, waarin hij naast Marilyn Mon roe speelde. Andere films waarin hij speel de waren Ryan's Daughter, het oorlogsepos The Longest Day. en de gangsterfilm The Yakuza. In de jaren tachtig was hij op het kleine scherm te zien in de tv-serie The Winds of War. Maar ondanks zijn vele rollen is Mitchums werk nooit met een Oscar bekroond. Robert Mitchum heeft het lan ger in de Hollywood-industrie volgehouden dan de meeste van zijn collega's. Zijn verkla ring hiervoor was simpel: „De producenten zeiden steeds dat ze een Mitchum-type nodig hadden. En dan was ik de eni- FOTO MARK LAMERS tuin en een houten torentje, dat is bekleed met houten planken. Als bewoners stellen Mechtild en Inge voor: een hoogleraar in het stenen huis en vier studen ten in de toren. Maar ook een pianist en een strijkkwartet zou den er een plaats in kunnen vinden. Het duo vindt hun ont werp, waarvan de twee segmen ten wat hoogte betreft behoor lijk verschillen, goed passen bij de skyline van Leiden. „De Leidse goothoogtes dansen. Al eeuwen. Peper en zout dus voor Leiden." MUZIEK RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Zomerconcert door het Katwijks Chr. Mannenkoor 'Jubilate' o.l.v Sander van Marion, mm v Lisette Emmink, sopraan, Ernst Daniël Smid, bariton, Jan Mulder, piano, met een instrumentale begeleiding Gehoord 1/7 in sporthal Cleijn Duin te Katwijk aan Zee Als je 't voor lief neemt dat elk programma-onderdeel - of het nu de Deutsche Messe van Schubert is of 'Bei Manner' uit Mozarts Zauberflöte - bewerkt is tot een smeuïg goed verteer baar eenhapsbrokje, dan is er verder helemaal niets meer aan te merken op het zomerconcert van Jubilate'. Want op alle fronten loopt deze avond weer gesmeerd. De orga nisatie is als vanouds perfect. De diverse programmapunten volgen elkaar op als een speer. EEn stampvolle hal die ordelijk en adequaat leegloopt in de pauze, op elke hoek koffie en sapjes. Een gouden bloemen zee. wisselende beheerste kleur rijke belichting. Een program ma dat geheid in elkaar zit, voor de pauze geestelijk van mis tot spiritual, na de pauze profaan: opera, operette en musical. Jubilate zingt uitstekend, homo geen, met grote verschillen in dynamiek, maar dat kunnen ze héél goed. Hoge en lage stem men, massaal èn in evenwicht. Psalm 27 'Mijn hulp is van de Heer alleen' is een goed begin. Schuberts Duitse Mis is bijna onherkenbaar, maar goed in het gehoor liggend en mooi inge houden gezongen. De negro spirituals swingen. Maar om een of andere reden vond ik het Jagerskoor uit 'Der Freischütz' van Carl Maria von Weber nog het allerbeste hapje van de avond: licht, dansend, voortva rend, leuk en knap gezongen. De sopraan Lisette Emmink is zeer op dreef. Haar stem komt goed door. Ingetogen weer klinkt het 'Hör mein bitten, Herr' van Mendelssohn, stra lend en buigzaam de spiritual 'Swing low, sweet chariot', met een authentieke schwung. Ze doet dat véél beter dan de bari ton Ernst Smid dat onderdeel zingt. Smid daarentegen is meer in zijn element als hij voluit 'Dag'l immortali vertici' uit Attila van Verdi mag vertolken. Jan Mul der is in zijn improvisatie op 'Altijd is Kortjakje ziek' goed be zig, van heel subtiel en klein tot overdonderend donkerbruin. Gevangenisband Een groep muzikale gedeti neerden in de gevangenis Rebibbia in een buitenwijk van Rome heeft zijn eerste cd uitgebracht onder de titel 'Goed voor de gevangenis'. De band(e) bestaat uit vijf jongeren die tot minimaal zes jaar zijn veroordeeld. De groep, die zich Bij toeval ge pakt noemt, speelt rockmu ziek met jazzy inslag. De nummers op de cd gaan over het leven achter de tralies, steekpenningen en overval len. 'Programma met grote waardering ontvangen ook beloofd. Zoniet, dan zal er toch altijd voldoende sfeer zijn. Voor de Torhout-Werchtergan- ger zijn de weersomstandighe den namelijk maar bijzaak. Die heeft z'n ticket gekocht en gaat er gewoon voor. niemand die hem z'n festivalpret nog zal ont nemen." AMSTERDAM FRANCO^ LEDEBOER Het jubilerende Holland Festi val (HF) heeft net als vorig jaar bijna 60.000 bezoekers getrok ken. De 86 voorstellingen van 39 producties trokken gemid deld 700 bezoekers per keer. Dat leverde een zaalbezetting op van 76 procent, tegen 75 procent over 1996. De totale ca paciteit aan stoelen bedroeg 89.306, tegen 71.736 in 1996. Bij de bekendmaking van de cijfers over de viering van het vijftigjarig bestaan toonde di recteur Jan van Vlijmen zich gisteren tevreden: „In het alge meen is het programma door media en publiek met grote waardering ontvangen." De scheidend directeur werd na af loop van het laatste Vermeulen- concert benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. Uitverkochte voorstellingen waren het Nö-theater (twee keer), On Malta (twee keer), Koppen (vijf keer), La Maladie de la Mort (twee keer), Het Na tionale Ballet (een keer), Zeus und Elida (een keer) en Jenufa (twee keer). Zeer goed bezocht werden The Art of Tango, Car- dillac, Aus Deutschland en The Homecoming en de Vermeu- len-concerten van het Rotter dams Philharmonisch Orkest en Residentie Orkest. Volgens Van Vlijmen was er op gerekend dat het Vermeu len-retrospectief geen grote pu blieksgroepen zou trekken. Dat er toch nog 5500 bezoekers op afkwamen noemde hij 'zeer po sitief. Er is vantevoren overwo gen de concerten in een kleine re zaal te programmeren maar vanwege de grote bezettingen van de symfonieën en de betere akoestiek is toch voor de grote zaal van het Concertgebouw ge kozen. Hoewel het werk van festival- choreograaf Mats Ek volgens Van Vlijmen 'dikwijls zeer posi tief en enthousiast werd ont haald' heeft dit niet tot massale belangstelling geleid. Zijn thea terproductie On Malta was uit verkocht, maar zijn negen dans voorstellingen scoorden met 7500 bezoekers een gemiddelde stoelbezetting van niet meer dan 54 procent. Afgezet tegen de zaalcapaciteit (vier maal Het Muziektheater en vijf maal The ater Carré) vond Van Vlijmen dat 'enigszins teleurstellend'. Hij toonde zich gisteren wel verheugd over de gemiddelde zaalbezetting van 80 procent bij de theatervoorstellingen. Behal ve de uitverkochte zalen bij de Nederlandstalige productie Koppen betekende dit dat er ook veel belangstelling bestond voor het buitenlandse theater. Volgens Van Vlijmen is dat een hoopgevende opsteker voor zijn opvolgers Ivo van Hove en Jac ques van Veen, die het zwaarte punt van het HF de komende jaren naar theater zullen ver plaatsen. Heeft u al de nieuwe Vervang-Auto® Buitenland service bij uw Reis- en Kredietbrief? Uw vakantie gaat dan gegarandeerd door, ook als uw auto uitvalt ANWB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 17