'The Beatles For Sale' op de Beat-Meet iRegen verstoort Parkpoptraditie Cultuur&Kunst 'Zomerkriebels' heeft naam niet mee Yes! Het 'zeurenis eindelijk begonnen Rechtbank wijst experts aan voor waarde Cezanne 31 Prachtige zang vrouwenkoor uit Taiwan ij Opera aan Zee valt niet mee Kunstenbond beraadt zich op acties MAANDAG 30 JUNI 1997 xm ^>J ki LEIDEN PAULIEN KOOPMANS ook spelen met het noodlot. Zomerkriebelé, het inderfestival dat gistermiddag rd gehouden, had zijn naam •t mee. Bij de zoveelste plens- i zet Kim (5) haar zelfge maakte poezenmasker op haar "loofd en rent met dit regen- dje van de burchtzaal naar de bibliotheek. Buiten is dan niet veel meer beleven, maar op de begane grond in de bibliotheek begint juist de peutertheatervoorstel ling van Gerard Pillen. Bloem over droomwensen en de idling daarvan. Mimespeler Pillen wordt wakker en kijkt ver wonderd naar de nok van zijn huisje. Hij wenst dat hij de aller grootste van de wereld is. Op de punt staat een gieter et water. Die moet en zal hij jkrijgen. Daarvoor moet hij groeien, rekken en klimmen. Als hij na veel vallen en opstaan de gieter heeft bemachtigd, is hij blij als een driejarige. Hij giet het water over zijn haar en likt het van zijn handen. Dit geklie- der is echter voorbij als hij een bloem ziet staan. Nu projecteert hij zijn liefste wens op die ene bloem. PUlen laat daarmee iets van zijn publiek zien. Dat doet soms net zo. Jip bijvoorbeeld, loopt halverwege de voorstel ling weg, gefixeerd op een meis je met een geknoopte ballon in de vorm van een hondje. Behalve theater kijken kun nen kinderen ook theater ma ken. De belangstelling voor het Leidse jeugdtheater Kwibus is dan ook groot. In een workshop van een uur wordt gewerkt aan de korte voorstelling Zomerkrie- belé. Voor de verbaasde ogen van hun ouders geven 12 kinde ren een tamelijk synchrone dansvoorstelling: met op de maat hippende kikkertjes, en apen die op het hoofd krabben en op hun borst trommelen. El ders voeren verhalenvertellers hun acts op en kunnen kinde ren hun creativiteit botvieren bij verschillende knutsel- workshops. Op het podium aan het Hooglandse Kerkplein speelt aan het eind van de dag de mu ziekgroep Percossa. Met percus sieinstrumenten en ander slag werk geven zij een indrukwek kende show met drumritmes uit Japan, Mexico, Afrika en Brazi lië. Terecht werden zij aange kondigd als één van de hoogte punten van het programma. Helaas is de opkomst treurig. De regen blijkt ook hier een ver velende spelbreker. En daarmee eindigt een dag vol Zomerkrie- bels als een in het water geval len verjaardagsfeestje. Het kindertheater 'Ploef' trok bij de Burcht veel bekijks. foto dick hogewoning Muziekverheerlijking voorop bij verzameldag in Leids Antonius Zcdencentnim „Sorry, how much is this? Een Engelsman zwaait in rlhet Leidse Antonius Zalen- I centrum met een album dvan de Beatles. Op de hoes spellen Paul, John, George en Ringo in grote gebaren het woord Help waarbij de witte achtergrond is ver vangen door een immens Shell-logo. Shell helpf, vandaar. LEIDEN PABLO CABENDA Bij de start van de grote recla mecampagne van het oliecon- werden slechts een paar honderd van de afwijkende Beatleshoezen gedrukt. Nu is het een collectors item met het bijbehorende prijskaartje van '200 guilders'. De Engelsman wil twintig gulden lager. De ver koper aarzelt. Uiteindelijk vin- ?n ze elkaar op het schappelijk veau van 190 guilders. Op een internationale Beatles 'collectors meeting, kortweg' Beat-Meef, wordt grof gevraagd en grif betaald, maar de vere- ring van de Liverpool-idolen it niet zulke theatrale vor- aan als bijvoorbeeld bij Elvis Presley fanclubdag. Een Beadesfan is bijna nooit als zodanig herkenbaar. Muziek- 'ai verheerlijking staat voorop 1 neemt niet weg dat er dan alleen muziek op de te vinden is. Rondom in de grote zaal van het zalencen- staan tientallen tafeltjes Imet Beaües kauwgumplaatjes, Hde g trun met sigarenbandes, theedoeken, warmwaterkruiken en pantys. Bijna alles waar je Beades voor kunt zetten. Alleen, je zal de be zoekers niet zo snel met de Tads op hun lijf zien rondlopen. Misschien heeft dat te maken met het feit dat er pas één van de vier dood is. Dat is niet defi nitief genoeg. Willen zich en masse op karaoke-vi Strawberrv Fields s band het loodje moeten leggen. De mythevorming kan pas dra matische vomien aannemen als er geen levend bewijs meer is. Niet dat het liefhebber Ed ten of bloempotkapsels dragen Dieckmann iets kan schelen. Hij dan zal zeker de helft van de is al begonnen met beschrijve en het in kaart brengen. In het boekwerk van zijn hand Beades Made in Holland staan alle singles en lps, ooit in Nederland uitgebracht, met fotós van de hoezen. Hij heeft er zelf onge veer 97 procent van. Dieck mann staat regelmatig met zijn stand op Beadesbeurzen, maar hij noemt zichzelf een verzame laar, geen handelaar. ,,lk ver koop alleen maar wat ik zelf dubbel heb. Zo houd ik mijn hobby betaalbaar. En kan ik zelf weer wat kopen. Hier, heb ik vanochtend nog op de kop ge tikt. „Een doosje met een plastic venstertje waarachter de Fab Four in plastic zijn uitgevoerd. Vier poppetjes, prijs: f275,-. „Das redelijk. Ik vraag zelf ook geen hoge prijzen. Die poppe tjes zijn toch ook heel bijzon der." Evenals wat verderop in de platenbakken staat. From Bach to Beades, The Stars on 45 (de discomedley van Beadeshits) en' Das war ein Harter Tag Beades Lieder auf Deutsch. Cor Drijf hout koopt zelfs platen van Ja mes Last als er Beatiesnummers op staan. Hij is lid van twee Beatles- en een Paul McCart- ney-fanclub. Hij is getrouwd in een Beades t-shirt en zijn twee kinderen dragen met zijn twee tjes alle vier de Beatlenamen. „Mijn dochtertje Myrthe heeft als tweede naam Carden en Desmond, mijn zoon, heet ook nog Starson. Mijn vrouw heeft er niet zoveel mee, maar ze heeft wel een compleet compu terprogramma voor me ontwor pen waar ik alles over elk num mer terug kan vinden. Die laatste Paul McCartney? Die heb ik al. Ik heb bij elkaar onge veer 400 cds. Maar je bent nooit compleet. Je weet nooit hoe veel er nog van te krjgen is. Dus je blijft zoeken." Het zwoegend hart van het Leidse Zeurgebeuren is toch de Chris Koenen Band. Om dat te kunnen constateren hoef je je stethoscoop niet te voorschijn te halen. Met als gast de gitarist Johan Polvliet, in de wandeling Pol genaamd, zette deze band gisteravond in discotheek In Casa wederom een stevig fundament onder de derde aflevering van het Leidse Zeurgebeuren. Met de ze formatie heeft organisator René Vallentgoed, de spreek- stalmeester van de lichte mu ze, een troefkaart in handen. Verrassend was het dat het gezeur op deze avond nu ein delijk eens echt losbrak. Yes, Zeur! Architect Fons Verheven hekelde het stedelijk bouwbe leid door aan te voeren dat men, nu de oude gaslantaarns op zijn, bij de gemeente repli ca's van die dingen wil gaan maken om zodoende het nachtelijke pad van de zwal kende Leidse burger te verlich ten. Een gotspe, vond Ver heven. „Als onze voorouders zo hadden gedacht, zaten we nu nog in houten huisjes. Zo wordt Leiden straks een open luchtmuseum. En dat terwijl er hier toch heel wat bekende industrieel ontwerpers zijn die prachtige nieuwe lampen kun nen maken. Ik vind dit een schande. Wat moeten onze nazaten later wel niet denken van dit schaamteloze kitsch- denken?" Jan Vellekoop, die het bouwproject openbare ruim ten heeft geleid en die nu 'iets hoogs' is bij Monumenten zorg. was het op veel punten met Verheyen eens. „Maar wat die lantaarns betreft, daarmee hebben we het cultuur-histo risch toerisme op het oog ge had. Economisch gezien zijn die lantaarns van belang." Ondernemer Peter Labruyè- re en marktmeester Chris Ver- plancke mengden zich in de discussie, die wonder boven wonder ineens een fel karakter kreeg. Labruyére was van me ning dat Leiden moet blijven zoals het is. Een statisch uit gangspunt, dat door vele be zoekers werd gedeeld. „Hoe lang woont u eigenlijk in Lei den?". VToeg één van de aan wezigen aan Verheyen. „Tien jaar", antwoordde deze. „Dan geeft u zelf het antwoord al", katte de vraagsteller een beetje flauw. Vallentgoed had als landelij ke attractie de schrijver en ac teur Maarten Spanjer van stal gehaald. Hij vroeg hem waar om hij eigenlijk nooit meer in een Nederlandse speelfilm was te zien. „Had je geen ruzie gehad met de casting-director of zoiets?" „Nou, ja, ruzie", antwoordde Spanjer, „die Hans Kemna is homoseksueel en hij verlangde van al die jon gens dat ze hem vol op de bek zoenden. En daar was ik niet zo goed in. Maar ach, als Klemnaad het niet meer voor het zeggen heeft, krijg ik mis schien nog wel eens een rol." Spanjer las na het interview een verhaal voor over de reno vatie van zijn huis. waarbij noodtoiletten moesten wor den aangebracht. „Zag ik daar ineens de buurvrouw op de wc zitten. Ze keek me aan zoals konijn kijkt in de loop van ■en aardig Zeurge beuren deze keer. Vallentgoed, die wel eens is getypeerd als een reiziger in rukwinden, be gint zich te ontpoppen als een slimme organisator. De rechtbank in Den Haag heeft deze week drie experts aange wezen die de waarde moeten bepalen van het schilderij Tour de Cesar van Paul Cezanne. Het schilderij hing vijftien jaar in bruikleen in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Eigenaresse Boerla- ge-Koenigs besloot twee jaar ge leden het werk te verkopen. Zij liet het bij Sotheby's en Chris tie's in Londen schatten op 10 miljoen gulden. Maar volgens de Wet tot Behoud van het Cul tuurbezit mag het Nederland I "fclEN HAAG GPD *nVVat heel duidelijk is geworden tijdens de supematte, zeven tiende editie van het Parkpop Festival is, dat regen niet erg sti mulerend werkt op de creativi teit. Een echt hoogtepunt bleef gisteren in het Zuiderpark in Den Haag dan ook uit. Of het jnoet G. Love and The Special „„Sauce zijn geweest met zijn ui terst aangename mengeling van blues en rap, die tegen het be an de avond op een grap pig, ontspannen manier het doorweekte publiek in zijn ban Jiield. Jammer, want het program ma had met Total Touch. Leah Andreone, King Chango en Na- da Surf (opnieuw) genoeg po- jJ^entieel om uit te groeien tot vlammende aflevering. Een jroot deel van de twaalf groe- liet het publiek echter vol- edig in de kou staan. Opvallend was, dat sommige de regen sim- jia, ïelweg negeerden, hoewel een :ee aan paraplu's het zicht op iet podium wel heel erg ver- itoorde. Die groepen deden ze waren ingehuurd, maar dan wel zonder veel inspiratie. Nada Surf was er zo een. .Veelbelo vend werk uitgevoerd met de energie van lang vervlogen hits. En zonder een greintje improvi satie. Het leek erop alsof de Amerikanen een heel ander sce nario hadden bedacht voor hun Haagse optreden en teleurge steld waren. „Zoveel mensen! Fantastisch", riep zanger-gita rist Matthew Caws halverwege. Zijn visitekaartje was er niet Dan had Shaggy het beter be grepen. 'I can't stand the rain', liet hij zingzeggend met een vette lach weten en bracht de oude Mungo Jerry-hit 'In the summertime'. Zijn met reggae, soul en dansmuziek doorspekte, energieke werk maakte iets van een al uren gekoesterd verlan gen naar de zomer in het pu bliek wakker. Jammer dat zijn repertoire (met veel covers) niet boeiend genoeg was om blij vend te imponeren. Parkpop begon overigens veelbelovend. BR4-59 bleek met zijn op country-leest geschoei de muziek een fantastische stemmingmaker. Moonflower, op het andere podium, voegde daar zijn eigen rocksteentje aan bij. Toch bleek geen van de groepen in staat in te spelen op de reputatie van Parkpop als festival van de bijzondere, mu zikale gebeurtenissen. Wat dat betreft, bleef het 200.000 man tellende publiek behoorlijk in de kou staan, terwijl ze die war me muzikale deken juist zo no dig had. De meeste groepen kwamen niet verder dan maar weinig geïnspireerde versies van hun laatste composities. Wat dat betreft, maakte Yul- duz Usmanova veel meer in druk. Jammer, dat van de Oez- bekistanse zangeres niet te ver staan was wat ze zong. En ook tussen de nummers bleef het stil. Maar, speelde haar uiterst gedreven en bedreven groep, dan gaf haar lyrische stemge luid het werk een heel speciale charme. Voor een wat extra feestelijke inkleuring had de zonder enige sterallures opere rende Yulduz twee dansers meegenomen. Bovendien bleek haar percussionist niet alleen over wel erg soepele vingers te beschikken, maar ook nog een goochelaar met drie tamboerij- Total Touch wist geen mo ment gebruik te maken van het uurtje regen-stilte. Door de be zoekers geafficheerd als het hoogtepunt, was er van een echte wisselwerking tussen groep en publiek geen sprake. De show zat muzikaal welis waar goed in elkaar, maar klonk tegelijkertijd ook erg gelikt. Dat was bij Rowwen Héze als sluitstuk van het festival even anders. Die Limburgers weten hoe ze een feestje moeten bou wen. Ondanks dat het grootste deel van het publiek inmiddels doorweekt huiswaarts was ge keerd, vonkte het optreden met veel energie tot de laatste noot. Terwijl een deel van de hossen de menigte koos voor een mod- derdans, werkte Jack Poels en co zich met hun gebruikelijke enthousiasme door meezingers als 'Bestel mar' heen. Het zestal bleek een waardige afsluiter. Ie b10 DY VAN DER SPEK i de National Taiwan -sity, dirigent Tseng Dau-H- io n 25 meisjes, studenten van A(ie Muziekfaculteit van de Na- g, ional Taiwan Normal Universi- y, presenteren zich gistermid dag in de Lokhorstkerk met een l0 titgebreid internationaal pro als startpunt van een uropese tournee. Als je ze daar o ziet staan voor de aanvang kan het concert, tenger, jong dein, dan zie je al een wolk van iellijkheid in een zoetgevooisde dankenwereld voor je. Nou, vergeet het maar! Onder leiding van de ras-artiest Tseng Dau-Hsiong ontpopt de ze groep zich als een fenome naal kamerkoor met een heel bijzondere klankkleur. Het ge luid wordt, meer dan bij ons, achter in de mondholte ge vormd, waardoor de stem iets 'keliger' klinkt: heel helder, bui tengewoon licht en in haar lichtheid vol power. Een vol wassen stralend klankvolume produceren deze vocalisten in het teken van kracht, vaart, hel derheid. 'Matona mia cara' van Lassus uit de Renaissance is daar een mooi voorbeeld van. Hoe die woorden staccato opspringen, puntig gearticuleerd, en heel licht wegdrijven, prachtig. Ook in unisono gedeeltes blijft de klank schitterend homogeen en sterk, zoals in het 'Qui tollis peccata mundi' uit de 'Messe Solennelle' van Rossini. Hoogtepunt voor de pauze zijn de twee liederen van Debussy, mooi begeleid door de pianiste Lee Shin-Yih. Wat een soepele aanslag, tegelijkertijd ook weer vol kracht en trefzekerheid, één en al muzikaliteit en toptech- niek. Ik zou haar graag als solist in een Debussy-recital willen horen. In het 'Salut Printemps' géén weekheid of prille kinder lijke klankkleuring, nee, energie, scheppingskracht; het jonge groen breekt uit haar knoppen. Ook in de musical-achtige sfeer is dit koor fantastisch. 'Music, I yield to thee' van N. Cain is een ode, een liefdeslied aan de Mu ziek. 'I give my spirit to the flood of song', zó wordt het ge zongen, vanuit de bodem van het hart. Een kei van een bariton Chen Rong-Kwei overtroeft de hele kerkruimte, een stem als een bronzen klok, maar die het be ter zal doen in 'de grote opera tempels. Dit 'Womens Chorus' uit Taipei verlaat de Lokhorst in de toegift 'per trein', een Taiwa nese folk song. Tsjoekend, puf fend, blazend, fluitend gaat de stoommachine kleurrijk en hartverwarmend aan ons voor bij. Marco Bakker in de St. Jeroenskerk in Noordwijk. Een stem als een brok graniet. foto mark lame, Opera aan Zee, met Dieuwke Aalbers. sopraan, Marco Bakker, banton en Jan Slothouwer, piano Gehoord 28/6 in de Jeroenskerk te Noordwijk Noordwijk opende zaterdag zijn serie 'Opera aan Zee' in de Grote- of St. Jeroenskerk in het historische centrum van Noordwijk-Binnen. Juist deze dag heeft Noordwijk ook inter nationale tenniswedstrijden en een galadiner met oud-tennis cracks onder wie Tom Okker. Deze dubbele attractie bevor dert nu niet een grote toe stroom van liefhebbers. Marco Bakker en Dieuwke Aalbers moeten het voor hun opera fragmenten dan ook doen met een 'aardig' gevulde kerk. Je schrikt wel even als je in zo n grote, vrij lege ruimte overdonderd wordt door een moderne Yamaha-vleugel en een enorm galmende ope- rastem. De eerste aria 'O Tag voll heller Wonne' uit 'La muette de Portici' van Auber (1782-1871) viel althans voor mij lang niet mee. Aalbers was beslist nog niet op stem, ze spoorde ook nog niet helemaal met de piano, en door de ge weldige galm werd deze bin nenkomer er niet mooier op. Nee, dan Marco Bakker. Die beheerste in 'Si puo? Signore! Signori!' de ruimte heel wat be ter. Ook zijn stem komt hier van alle kanten op je af maar is meteen als een brok graniet, solide om je heen. Maar alles went, ook de na galm. En Aalbers leert er mee omgaan, haar klankvolume wordt rijker. Al blijft ze moeite houden met de bovenkant van het middenregister. Daar blijft haar stem niet helemaal onder controle. In Mozarts duet van Zerlina en Giovanni wordt er karaktervol en met een goed uitgekiende dosis drama ge zongen, evenals in Bella voi siete e giovine'. een duet uit 'la Traviata' van Verdi. In woord, gebaar en stemgebruik wordt daadwerkelijk op de inhoud in gegaan. Het blijft beslist niet bij makkelijk in 't gehoor lig gende gladde zangtechniek, nu het 'drama' zich ontrolt. Zo wordt Verdi's 'Aria van Violet- ta' een indrukwekkend af scheid van het leven. Het is een goede zaak om zo n opera-fragmentenconcert te eindigen met iets contras- terends. Bakker en Aalbers ko zen daarvoor het slotduet van Porgy and Bess van Gershwin, en als toegift ook 'Summerti me'. De echte authentieke oer- klank laat dan verstek gaan. Maar als je bedenkt gewoon in de Jeroenskerk te zitten dan is het toch prachtig en op een wrange manier romantisch. niet verlaten. t De Staat wilde het wel kopen, maar kon niet met Boerlage tot overeenstemming komen. De Rijksdienst Beeldende Kunst dacht dat het schilderij 6,5 mil joen gulden waard was. De kwestie leidde tot een rechtszitting. De rechter heeft nu bepaald dat de twee Parijse experts Mare Blondeau en War ren Hopkins en hun Londense collega Timothy Bathurt voor 1 oktober de prijs moeten hebben vastgesteld. Vindt de Staat die prijs te hoog. dan mag Boerlage Tour de Cesar toch aan het bui tenland verkopen. Kinderen Miller houden uitverkoop SAN FRANCISCO Op een veiling in San Francisco heeft het eerste manuscript van 'De Kreeftskeerkring' van Henry Miller ruim veertigduizend dol lar (ongeveer 75.000 gulden) opgebracht. Miller, controver sieel als mens en als schrijver, schreef Tropic of Cancer" in 1934. Tot 1961 bleef de roman verboden in de Verenigde Sta ten omdat er obsceniteiten in zouden staan. Henry Miller overleed in 1980 op 88-jarige leeftijd in Big Sur, het plaatsje halfweg tussen Los Angeles en San Francisco waar hij zijn laatste levensjaren door bracht. Het idee voor de ver koop van zijn archieven kwam van twee van zijn kinderen. Die hopen dat de veilingen - ver spreid over de volgende drie jaar - uiteindelijk 600.000 dollar in het laatje brengen. AMSTERDAM ANP De Kunstenbond FNV zal zich in de zomervakantie beraden op acties om de CAO-eisen van de 10.000 werknemers van mu ziekscholen, creativiteitscentra en culturele centra kracht bij te zetten. De bond eist een loons verhoging van 3 procent, terwijl de werkgeversorganisatie VKV geen mogelijkheden voor loons verhoging ziet. Volgens de Kunstenbond wil de VKV ook rommelen met de 36-urige werkweek die wordt geëist. Nu hebben de werkne mers zestig dagen vakantie, de VKV zou dat willen veranderen in twintig dagen vakantie en 26 roostervrije dagen. De VKV wil met de veertien dagen die over blijven de 36-urige werkweek invoeren en dat is onaanvaard baar, aldus een woordvoerder van de Kunstenbond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 13