Cultuur Kunst 'Ik zwem nog steeds tegen de stroom in' UtrScHIfTfRS- ^eemanskoor zingt niet en Vallentgoed bromt Expositie van koddige eenvoud Gouden Strop weer voor Mendes Gefingeerd dagboek in reeks Privé Domein )ONDERDAG 19 JUNI 1997 Russische schrijver Kopelev overleden KEULEN De Russische schrijver en literatuurwetenschapper Lev Kopelev is gisteren in een ziekenhuis in Keulen overleden. Hij is 85 jaar geworden. Kopelev is vooral bekend geworden door zijn publicaties over de Duitse literatuur en zijn kritische houding je gens de communistische autoriteiten in de toenmalige Sovjetu- Hermitage digitaliseert collectie qnt petersburg Het Hermitagemuseum in Sint Petersburg en computerfabrikant IBM hebben gisteren plannen uit de doeken gedaan om een digitale bibliotheek op te zetten waarin de grote collectie van het museum te zien is. IBM stelt ruim 3 miljoen gulden beschikbaar voor het project waarmee een de collectie gedigitaliseerd wordt, een web-pagina wordt opgezet en andere computerdiensten voor de museumbezoekers worden gecre- eerd. Het project moet in het najaar van 1998 afgerond zijn. Markante vrouwen kiezen sieraden amersfoort Amersfoort staat deze zomer in het teken van het moderne sieraad. Volgende week begint de tentoonstelling 'Sie raden, \TOuwen en de stad' in het centrum voor moderne kunst De Zonnehof. Centraal staan 25 markante vrouwen, waaronder de Leidse oud-wethouder Henriëtte van der Linden, die een keuze hebben gemaakt uit een collectie eigentijdse sieraden en daarmee op passende wijze zijn vastgelegd door fotograaf Ro bert Jan Stokman. De tentoonstelling wordt gehouden van 29 ju ni t/m 28 september in het gebouw aan De Zonnehof 8 te 0 Amersfoort. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur, zon- en feestdagen van 13.00 tot 17.00 uur. Voor k.d. Lang is er maar één thema: de liefde Ze heeft zelf nooit gerookt, maar k.d. Lang zingt erover alsof ze niet zonder nicotine kan. De twaalf liedjes op haar cd 'Drag' gaan over roken. Maar dat is slechts op oppervlakte-niveau. Natuurlijk gaat het ook deze keer weer allemaal over de liefde", zegt ze. „Liefde is het enige thema dat er is." Ze koos voor klassieke rookliederen uit de pop en jazz, zoals 'My old addiction', 'Love is like a cigarette' en The Joker' (van Steve Miller). Waarbij ze voor de hand liggende num mers als 'Smoke gets in your eyes', 'Smoking in the boys room' en 'Smoke, smoke, smo ke that cigarette' links liet lig gen. „Te plat", meent ze. „De song moest emotioneel iets met me doen." Hoogtepunt van de plaat is de bijna zes minuten durende ver sie van 'The air that I breathe', de door Albert Hammond en Mike Hazlewood geschreven top 3-hit van The Hollies uit 1974. „Dat nummer mag je de samenvatting van de plaat noe men, het sleutelnummer. Om dat het dwars door de duisternis heen toch een optimistisch lied is, waar ondanks de innerlijke oorlog die er in woedt toch hoop uit spreekt." Henriëtte van der Linden, algemeen directeur van de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek, met een broche, ring en oor sieraden van ontwerper Stefano Marchetti. foto r.j stokman amsterdam theo hakkert Met de keuze voor roken heeft Lang een controversieel onder werp bij de kop. De juridische strijd tussen de tabaksindustrie en de anti-rooklobby in de Ver enigde Staten is hevig. Het is maar de vraag of iedereen Langs beeldspraak kan of wil begrijpen. „Ik neem geen posi tie in. Mijn plaat is geen state ment vóór of tegen roken. Na tuurlijk zal niet iedereen de metafoor begrijpen, maar daar kan ik me geen zorgen over ma ken. Een artiest kan zijn creatie ve proces niet stilleggen uit angst dat sommige onwetenden het resultaat nooit zullen kun nen vatten." De liefde voor de sigaret en de liefde voor een medemens - Lang ziet veel overeenkomsten. Verslaving, afhankelijkheid, een tijdje zonder, innerlijke worste ling. „Conceptueel is roken een prachtig beeld. Minstens zo verrassend als haar keuze voor het thema, is het gegeven dat k.d. Lang op 'Drag' alleen liedjes van ande ren zingt. De gelouterde com poniste had gewoonweg geen zin in schrijven. Bovendien is haar vaste schrijfpartner, Ben Mink, net voor de tweede keer vader geworden. „Hij speelt pa pa. Ik wilde niet wachten tot hij zijn gedachten er weer bij had. Maar we gaan zeker weer sa menwerken. Ik wilde alleen maar zingen. Ik had niet de energie en de drang om zelf te schrijven. Ik moet mezelf daar altijd toe overhalen. Ik hou niet van het proces. Het is emotio neel zo aangrijpend. Je moet zo diep jezelf in. Daar had ik dan soms geen zin in. Wat zeg ik, soms? Meestal niet. Maar er is anderzijds ook weer niets zo be ledigend als een lied schrijven. Dus dat komt wel weer. Alleen nu even niet." k.d. Lang heeft met 'Drag' weer een nieuwe onvoorspelba re stap in haar carrière gezet. Ze heeft wat onvoorspelbaarheid betreft ook een naam op te houden. De muziekwereld dacht aanvankelijk met de zo veelste countryzangeres van doen te hebben. Maar haar pla ten vielen steeds net buiten de strakke country-kaders. Ze werkte samen met de Engelse pub-rocker Dave Edmunds en nam met haar idool Roy Or- bison het inmiddels klassieke duet 'Crying' op. Waarna Lang zich op de pop stortte én zien als klap op de vuurpijl als mili tante lesbienne ontpopte. Een stap die haar geflirt met het ou de repertoire van countryzange res Patsy Cline in een ander daglicht zette. Even was er spra ke van een romance met tennis ster Martina Navratilova. En nu zingt ze over roken. Amerika moet maar met deze, van origi ikbi aken VLIEGWERK Iedereen zou wat vaker naar het theater moeten gaan. Waarom? Je leert er heel veel^van. Het gaat over din gen die je aanspreken. Het is levend. Je wordt meteen geraakt. Het is veel intenser dan bijvoorbeeld film, omdat het drie dimensies heeft. Veel tastbaarder ook. Acteurs en actrices moeten zich na afloop van de voor- Helling mengen in het publiek. Daar doen ze het toch voor? Dan tan je ze aanraken en met ze praten. Laatst werd Under Milk wood' van Dylan Thomas in toneelvorm opgevoerd. Ik her kende toen een acteur die ook in 'Tramlijn Begeerte' speelde. Dat vond ik toen zo goed, dat ik naar hem toe ben gegaan om het hem te vertellen. Toen kwam er een andere acteur op me af en die vroeg zo van: „Oh, vond je dit dan niet leuk Ik meteen van: „Oh sorry! Nee absoluut!" en ik raakte helemaal verwikkeld in een gesprek. Superdruk, volgens mij zijn ze niet eens meer aan het woord gekoemn. Maar ze konden er wel om lachen. e Op krijg er ook altijd zoveel positieve energie van. Toen ik auditie atie. gedaan voor de kleinkunstacademie zat ik 's avonds naar de 'aat Driestuiversopera te kijken in het Haagse Appeltheater. Ik kreeg Hat tftijkzo'n gevoel van Wow! Ik besefte het toen pas echt. Dit kan ik later ook, en misschien wel beter! Want je krijgt daar de beste do centen tot je beschikking. In het derde jaar van de kleinkunstaca demie krijg je zangles van Karin Bloemen. Die heeft mijn bewon dering wel, ook al is ze wat commerciëler bezig. Volgens mij is het de kunst om dingen te beluisteren en daar ij, doorheen te horen hoe jij het op jouw manier zou doen. Er lopen Cara zovee^ mensen rond met kopieerdrang. Je moet het proberen ie lk om te l'ormen tot jouw talent. Ik heb nu echt heël sterk het idee ■raio4" ik r ie helemaal hiermee bezig wil houden. Maar dat betekent *n w niet dat ik alleen naar theatervoorstellingen ga. ii.stel vrienden van me zit helemaal in die illegale housescene in daar help ik wel eens bij. Maar dat geeft een heel ander soort tick. Daar gaat het echt om het moment, terwijl je het gevoel van toneel nog een hele tijd met je meedraagt. Daar kan je nog een week op teren. Binnenkort heb ik het waarschijnlijk toch te druk met mijn studie om uit te gaan. Toch lijkt het me moeilijk om van dit soort werk te leven als je geen beroemdheid bent. Dat leeft een onzekere toekomst. Maar ja, Karin Bloemen brec %Jtelde me dat ze destijds eerst was afgewezen voor de mlI Kleinkunst Academie, en dat is nou een van dè Neder ig fandse sterren. En heel aardig. ssiel OPLEIDING: kleinkunstaca demie WOON PLAATS: Leiden GEZIEN: Appeltheater, Den Haag TEKST: PABLO CABENDA: FOTO: HIELCO KUIPERS Ie Leidse discotheek In Casa doelgroep. teft aangekondigd dat op 29 ond ini het Leidse 'Zeemanskoor alisl umor in Casa' zal optreden tij- pla tos de derde aflevering van. it nk et Zeurgebeuren, gepresen- gaat *rd door René Vallentgoed. n be laar het zeemanskoor weet arkl ergens van. Piet Schoutsen, de gel torzitter, is uiterst verbaasd per de aankondiging. „Vallent- ted wilde ons 200 gulden bie- woffl en en voor die prijs treden wij ïze li iet op. Maar dat is nog niet het ïaldo elangrijkste: het publick op dat torgebeuren is ook niet onze had met een van de leden van en het Zeemanskoor duizend. „Ik lees in de krant dat er soms artiesten of groepen niet komen opdagen bij het Zeurgebeuren. Ik heb nu een vermoeden hoe dat komt. Ik vraag me af of een en ander wel bonafide is. Dus nogmaals: wij zullen niet aan treden. Dit om te voorkomen dat er straks 150 mensen voor niks komen." René Vallentgoed reageert een beetje gramstorig op de vraag naar het hoe en waarom. Brom beer Vallentgoed: „Ik heb enke le maanden geleden contact ge- het koor en hij zei dat ze wel wilden. Later, toen ik de voor zitter sprak, bleek dat dat dus niet het geval was. Schoutsen zei dat een optreden, voor het bedrag dat ik beschikbaar had, er niet in zat. Maar ja, toen wa ren de kaartjes voor In Casa al gedrukt. Ik had dat kunnen ver anderen, maar dat had me weer vierhonderd gulden gekost, geld dat van het budget voor de avond af gaat. Kijk, ik kan die andere artiesten niet tweehon- dervijftig gulden gaan betalen Dat gaat gewoon niet. Maar ik zou zeggen: laten ze lekker ko men zingen voor die tweehon derdvijftig gulden. Volgens Schoutsen zal een lid van het koor nooit toezeggingen doen over een optreden. „Alle contacten over optredens lopen via mij of een mede-bestuurslid. Wat dat betreft, opereren wij heel gedisciplineerd. Dus dat hele verhaal van Vallentgoed is gewoon gelul." cees van hoore ne Canadese, kwelgeest leren leven. Waar collega's zich hun leven lang comfortabel bewegen bin nen de grenzen van hun favo riete genre, neemt Lang telkens nieuwe stijlen op. Na country, luisterpop en filmmuziek en nu dus de jazzy pop. Een zuiger, een cilinder, een tank, een krukas, een bougie en een carburateur. Gooi er dan nog een fiets tegenaan en je hebt een Solex. Meer is het ei genlijk niet. Het vervoermiddel dat zijn hoogtijdagen vierde in de jaren vijftig en zestig heeft door zijn charmante eenvoud, binnen een selecte kring liefhebbers niets van zijn populariteit verlo ren. Nederland telt 23 Solexver enigingen, waaronder de ver eniging Vroem uit Oosterhout, die geheel uit vrouwen bestaat. De tweewieler-speciaal, het 'eitje', de voorloper van de Spartamet zal echter nooit wat van zijn koddige uitstraling ver liezen en wil je het ding berij den moet je je wel een hoop leedvermaak laten welgevallen. Hoewel de moderne Solexrijder toch weer meer met een men geling van meelij en ontzag wordt aangekeken. Je moet maar durven met zo n lange le ren jas en zo n helm die na An- dré van Duins grootste hit 'Wil- lempie' voor altijd getypeerd is als het ultieme, absurde hoofd deksel. De Solex kan niet meer in het post-Willempie tijdperk, Als je echter lang genoeg wacht wordt alles antiek of een curio siteit en in beide gevallen is het de moeite van het exposeren waard. Het Leeuwenhorst Congres Centrum in Noordwijkerhout toont in de grote hal dan ook acht solexen die zijn gefabri ceerd tussen 1950 en 1991 en een overzicht geven van de so lex-productie door de jaren heen. Het pronkstuk is een 'ei tje' voor invaliden uit 1963. Het ding is een beetje de voorloper van het invalidewagentje, heeft drie wielen compleet met het typerende motortje dat via een rol het voorwiel aandrijft. Alle exemplaren zijn nog in prima staat en volledig operationeel. Alleen moet je er nog steeds niet met regenachtig weer op uit, want dan slipt de rol en kom je nog steeds geen meter verder. Motor of geen motor. pablo cabenda „Muziek is voor mij een reus achtig, en vooral kleurrijk feno meen. En ik wil al die kleuren uittesten. Waarom zou je je hele leven lang tot drie kleuren be perken? Laat jezelf gaan en laat je vooral niet tegenhouden door de regels van de business. Na tuurlijk is het qua verkoop han en lucratieverom drie keer dezelfde plaat te maken, but it would kill me. „Een rock 'n' roll-plaat zie ik me niet meer maken. Daar word ik langzamerhand te oud voor. Mijn stem leent zich niet zo voor rock 'n roll. Maar wie weet. Als ik geïnspireerd raak, kan ik alles." „Klassiek? Nee, hooguit neo klassiek. Traditioneel klassiek zal ik nooit zingen. Omdat ik nooit iets traditioneels doe Misschien was ik een vorig le ven - ik geloof sterk in reïncar natie - wel een zalm: ik zwem nog steeds tegen de stroom in." amsterdam cpd De Belgische auteur Bob Mendes is de winnaar van de Bruna Gouden Strop 1997 voor zijn boek 'De kracht van het vuur'. Mendes ontving de prijs in Amsterdam tijdens een 'mystery-lunch' uit handen van Tomas Ross, de winnaar van vorig jaar. Aan de prijs is een bedrag van f 25.000 ver bonden. Mendes won ook in 1993 een strop voor zijn thriller 'Vergelding'. De prijs voor de beste Nederlandstalige misdaadroman is voor de tien de keer uitgereikt. Corine Kisling kreeg de nieuwe debuutprijs van het Genootschap van Neder landstalige misdaadauteurs: De Schaduw-prijs. De jury las dit jaar 30 boeken en koos unaniem voor 'De kracht van het vuur'. Het is een 'faction- thriller', een mengeling van feiten en fictie. Vol gens juryvoorzitter Jan Martens is het boek „van internationaal niveau" en „razend knap geschre ven." „Dit boek is,uitermate sterk gedocumen teerd zonder ooit pedant te worden." Bovendien getuigt Mendes „van een groot inlevingsvermo gen in de manier van denken en doen van zeer uiteenlopende personagesaldus het juryrap port. Bob Mendes is in 1928 geboren in Antwer pen. Hij publiceerde in 1986 zijn eerste thriller. el palacio de la salsa Marcanti Plaza. Jan v. Galenstr. 6-10. Tel. 6823456 it 27 Juni Proyecto Uno. 12 p. uit New Y< >1 00 uur Mi» van R&B. Hip Hop. Soul, h n 4 juli CeliaCnjz en Jose Alberto y s> de posthoornkerk Haarlemmerhouttuinen 47. Telefoon 624 23 72 leiden theo hakkert De Arbeiderspers heeft een ge fingeerd dagboek opgenomen in de beroemde reeks Privé Do mein, waarin tot nu toe louter serieuze autobiografische ge-, schriften zijn verschenen. Dat heeft een redacteur van De Ar beiderspers bevestigd. Het nieuwste deel Privé Do mein, nummer 214, is getiteld 'Gottliebs dood' en werd ge schreven door de onbekende auteur Frank Meyrink. Gesug gereerd wordt dat het Meyrinks dagboek is. waarin hij gesprek ken voert met zijn leermeester Johann Gottlieb Freudenacker (1915-1992), zogenaamd een in ternationaal befaamd peda goog, architect en regisseur. Echter, Meyrink is een pseu doniem en Freudenacker heeft nooit bestaan. „We hebben 214 delen uitgegeven. Een grap moet dan een keer kunnen", al dus Gert-Jan de Vries, redacteur van De Arbeiderspers. Volgens De Vries stond de auteur een persiflage op het dagboek-genre voor ogen. „En omdat hij ons inziens daarin is geslaagd, heb ben we het boek in de reeks op genomen." De auteur heeft zijn uiterste best gedaan het dagboek zo authentiek mogelijk te doen lij ken door fictieve gegevens te mengen met herkenbare feiten. Freudenacker komt echter ner gens in handboeken, bibliothe ken en het Internet voor. De snelle ontmaskering komt De Arbeiderspers slecht uit. De uitgeverij had gehoopt dat lite raire critici serieuze beschou wingen en recensies aan Mey rinks boek zouden schenken. Wie zich achter de naam Frank Meyrink verschuilt, is nog niet bekend. Den Haag in de maag met beeld Kan en Vonk den haag anp De Haagse gemeentepolitiek zit toch wel een beetje in haar maag met het door Amsterdam gegeven beeld van Wim Kan en Corry Vonk. De Amsterdamse raad denkt dat het beeld het best tot zijn recht komt op het Scheveningse Gevers Deynoot- plein, voor het Kurhaus. Stroom Hcbk, het Haags cen trum voor beeldende kunst dat gaat over de kunst in de open bare ruimte, reageert lauw op het bericht. Woordvoerder J. Wijle: „Wij zijn (nog) niet om advies gevraagd, maar ik zie geen artistieke noodzaak om het beeld d#ar te plaatsen. Maar ja, de politiek kan anders beslis sen. we zijn geen Kunstpolitie." Volgens Wijle doet het beeld geen recht aan de grootheid van de personen die het uitbeeldt. „Ik vind het een slecht beeld. De proporties kloppen niet. Bo vendien zijn op de beoogde lo catie vaak grote evenementen en dan kan het in de weg staan. Ik ben bang dat we dezelfde fouten maken als Amsterdam met het Leidseplein heeft ge daan." Begin dit jaar ontstond over het beeld grote commotie toen duidelijk werd dat het op het Amsterdamse Leidseplein niet langer welkom was. Dit vanwe ge een herinrichting van het plein. Kudelstaart wilde het kunstwerk wel hebben, omdat het cabaret-echtpaar daar jaren had gewoond. Wim lbo pleitte voor de locatie bij het Kurhaus. kunstenaar Bolhuis stemde daarmee in.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 9