Brontë schiep een mist van cliché's Creatief met steen, staal en glas Leiden 97 Cultuur Kunst ctiII uren Maxwell in Doelen meteen op kookpunt Nick Cave steekt zelfs Tom Waits naar de kroon Hakvoort reddende engel in musicaldraak Vijf voor twaalf voor Nederlandse film ofn haag De Nederlandse film bevindt zich in een penibele si tuatie. Om erop te wijzen dat het water tot aan de lippen staat mag het publiek op maandag 23 juni op het Haagse Buitenhof gratis naar 29 Nederlandse succesfilms kijken. Op deze 'Dag van de Nederlandse speelfilm' worden de films ingeleid door de ac teurs, regisseurs en producenten. De financiering van de Neder landse film staat zwaar onder druk, aldus de organisatoren. ,,Dat kan ertoe leiden dat er geen filmindustrie van enige betekenis in Nederland overblijft.'' De Nederlandse filmbranche wil met deze dag duidelijk maken dat het 'vijf voor twaalf is en door de verto ning van de 29 films beklemtonen dat ons land in staat is spraakmakende succesnummmers te produceren en getalen teerde filmmakers voort te brengen. Sinead O'Connor met dood bedreigd Jeruzalem De Ierse popster Sinead O'Connor heeft gisteren een concert in Jeruzalem afgezegd nadat ze met de dood was be dreigd. Het concert was georganiseerd door Arabische en Israëli sche vrouwengroepen om Jeruzalem als gedeelde hoofdstad van Israëliërs en Palestijnen te promoten. Een joodse extremist zei dat hij en zijn aanhangers O'Connor ertoe hadden aangezet af te zien van het concert, maar hij wilde niet zeggen of de dreige menten ook van hem afkomstig waren. „Dankzij ons komt ze niet", zei Itamar Ben-Gvir van het Ideologische Front. O'Connor zei in een verklaring dat ze het leven van haar twee kinderen, haar musici en technici niet in gevaar wilde brengen en het con cert daarom had afgeblazen. °Sinead O'Connor. foto archief Acteur Richard Jaeckel overleden los anceles De televisie- en filmacteur Richard Jaeckel is zon dag op 70-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis in Los An geles. Hij was al geruime tijd ziek. Jaeckel, die zijn carrière begon als loopjongen in de studio's van 20th Century Fox, speelde in tientallen films en televisieseries. Het laatst was Jaeckel te zien als kapitein Ben Edwards in de populaire serie Baywatch. Tot zijn bekendste bioscoopfilms behoren Sands of Iwo Jima' (1949). 'The Dirty Dozen' (1967), Airplane II' (1982) en 'Delta Force 2'(1990). Muziek en recordpizza in Noordwijk noordwuk» Big band muziek, salsa, boogie woogie, pop en Zuid-Amerikaanse muziek, zijn de voornaamste ingrediënten van Heineken Musici Noordwijk, op zaterdag en zondag 5 en 6 juli op de Koningin Wilhelmina Boulevard in die badplaats. De organisatoren hebben ook diverse boerenblaaskapellen inge huurd. Tevens wordt een poging gedaan om de grootste pizza ter wereld te bakken. Het record, dat in 1988 in Zuid-Afrika werd gevestigd, staat op een exemplaar met een doorsnee van 37.4 meter. Presentatie Mosaique Vivant in de X leiden De stichting Mosai que Vivant geeft asielzoe kers en vluchtelingen de kans hun muzikale capaci teiten ten toon te spreiden op cd en op het podium. Aanstaande vrijdag wordt om 21.00 uur de tweede cd van de stichting gepresen teerd in het Leidse Cultu reel Centrurfi de X. Behalve de muzikale bijdragen van asielzoekers en vluchtelin gen werkten ook gevestigde namen zoals de Curgaose contrabassist Eric Calmes aan het project mee. Ter promotie van de cd treden deWestafrikaanse sin ger/songwriter Max Tanza- ny en de Soedanese groep Samar op in de X op de Apothekersdijk 33 A. CHEF JAN RIJSDAM. 071-535644^ Leidenaar G. Bruyn en zijn fascinatie voor Wuthering Heights Leidenaar G. Bruyn is gebiologeerd door 'Wuthering Heights' van Emily Brontë, de roman die zo'n hondervijf tig jaar geleden het licht zag. Al jarenlang is hij bezig met de analyse van dit werk, dat zo hemelsbreed verschilde van de nuffige 'damesromans' uit de Victoriaanse tijd. De schrijfster heeft in haar boek, waarin harstocht, liefde, haat en wraak om voorrang strijden, verwarring gezaaid, een verwarring die volgens Bruyn bewust is gecreëerd. ,,Zo leerde ze haar zuster Ann dat je moest voorbijzien aan de cliché's om het werkelijke leven te kunnen waar- leiden cees v Gijsbert Bruyn, voormalig bi bliothecaris, is als een van de weinige Nederlanders lid van 'The Brontë Society, een eer biedwaardig Brits gezelschap dat al sinds 1893 het werk van de schrijvende gezusters Brontë bestudeert en becommentari eert. Hij kan gedreven vertellen over zijn intellectuele reizen door de roman 'Wuthering Heights'. Daarbij is hij tot een zeer eigen visie op de roman gekomen. „Een tijdgenoot van de Bron- të's, de kunstschilder James Le wis (1830-1892), heeft een doek gemaakt dat Reading by a win dow, Hastings' heet", zegt Bruyn. „We zien op dit schilde rij een jongedame die het zich gemakkelijk maakt op een soort sofa. Het meubelstuk grenst aan een raam dat uitzicht geeft op een zee waarin zeilbootjes lave ren. Een kussen ligt onder haar knieën en ze leunt met haar rug tegen de zijkant van de canapé. De jongedame ziet er goed uit. De sofa daarentegen maakt een armelijke indruk, is eigenlijk niet meer dan een plank met wat korte pootjes eronder. Toch drukt de houding van de dame comfort en gratie uit. Ze zit rustig te lezen. Het is net alsof Lewis heeft gedacht: waar om de moeite nemen om een echte, mooie, sofa te schilde ren? Bij zo'n dame hoort een mooie sofa, dat weet iedereen. Hij laat het aan de toeschouwer over die sofa erbij te denken. Met andere woorden: laat de toeschouwer zelf maar verzin nen hoe het werkelijk was, hoe de waarheid in elkaar steekt." „Zoiets dergelijks is er ook aan de hand met 'Wuthering Heights', zegt Gijsbert Bruyn, terwijl hij de prentbriefkaart waarop het schilderij is afge beeld met een delicaat gebaar op zijn bureau teruglegt. „Wuthering Heights is daarmee een van de eerste moderne ro mans. De lezer krijgt niet alles voorgekauwd, hij moet zelfden ken. Emily schreef de roman als een soort leerboek voor haar jongste zusje Ann. De damesro mans in die tijd stonden bol van de romantische cliché's. Daar moest je doorheen kunnen zien, volgens Emily. Anders zou de realiteit alleen maar een teleur- Bruyn: „Het is net als in die cowboyfilms waarin ze elkaar drie keer over de tafel slaan en daarna weer vrolijk rondlopen." foto mark lamers stelling kunnen worden. therine terugkomt. Het sneeuwt „Emily heeft die cliché's in en Isabelle en Hindley willen haar boek dus bewust opge- hem buiten laten staan. Ze heb- voerd. Neem de geweldsscène ben de deuren vergrendeld, waarin Heathcliff, een van de Hindley heeft een pistool waar- hoofdpersonen. 's nachts het aan een mes zit. Daarmee wil huis probeert binnen te dringen hij Heathcliff afweren. Heath- nadat hij van het graf van Ca- cliff weet hem dat wapen echter te ontfutselen. Daarbij raakt het mes Hindley's pols. Een slag aderlijke bloeding is het gevolg. Als Heathcliff eenmaal binnen is, rost hij Hindley af. Hij slaat hem met zijn hoofd meerdere malen tegen de grond, hij gaat daarmee net zo lang door totdat hij buiten adem is. En wat gebeurt er? De volgen de morgen zit Hindley weer doodleuk aan het ontbijt. Hij is alleen maar een beetje misse lijk. Tussen de bedrijven door komen we te weten dat Heath cliff Hindley's pols heeft afge bonden en zo het bloeden heeft gestelpt. Dat is dus de realiteit. Als al dat geweld werkelijk had plaatsgevonden, was Hindley dood geweest. Als je die cliché's en de werkelijkheid in de roman naast elkaar legt, zie je dat dat wringt. Emily heeft het cliché gebruikt als instrument tot mis leiding. Ze dwingt zo de lezer om zelf na te denken." Korrel zout „Het is net als in die cowboy films waarin ze elkaar drie keer over de tafel slaan en daarna weer vrolijk rondlopen. Je moet die geweldscènes en al dat bloe derige dus met een enorme kor rel zout nemen. Met dit boek heeft Emily haar zus wilen leren hoe je het werkelijke leven moet intepreteren. Haar boek lijkt in dit opzicht sterk op 'Don Qui- chote de la Mancha' van Cer vantes. Don Quichote heeft te veel ridderromans gelezen en neemt alle cliché's over held haftigheid en edelmoedigheid die daarin staan serieus. Hij plakt die als het ware over zijn eigen leven heen. Daarom ziet hij in een rij windmolens een stoet ruiters met lansen, lieden die hij moet bevechten. Emily toont aan hoe gevaarlijk het is om in die cli ché's te geloven. Met haar boek heeft zij haar zuster Ann 'stree twise' willen maken. Architectuurprijs van de stad Leiden leiden pablo cabenda Architectuur is niet elitair. Hans Bik, voorzitter van de Bond van Nederlandse architecten (BNA), vertelt dat driekwart van hun mailing sowieso naar het pu bliek gaat. „We proberen juist de architectuur populair te ma ken. En we zijn altijd outgoing geweest. Dat heeft niet zozeer met protesten uit de samenle ving te maken, maar meer met een soort idealisme. De stad zou een afspiegeling moeten zijn van de verschillende bouw stijlen door de jaren heen. Nu zie je geveltjes die naad loos op elkaar aansluiten, maar honderd jaar'in leeftijd van el kaar verschillen. Historisch cor rect bouwen, dat klopt niet." Architectenbureaus uit Zuid- Holland hebben nu de kans ge kregen om het stadsbeeld van Leiden enigszins te corrigeren. Leiden Cultuurstad biedt, in sa menwerking met de gemeente Leiden, architecten aan vijf ga ten op te vullen die de gemeen te hoofdbrekens bezorgen. Ze zijn de inzet geworden van een grote competitie 'creatief met steen, staal en glas'. Met de tra ditionele opvattingen van wo nen en werken werd geen op lossing gevonden, dus waarom geen leuke prijsvraag ervan ge maakt? Michel de Bakker van Leiden Cultuurstad. „De locaties zijn door hun afmetingen en/of lig ging niet de meest ideale plek ken om te bouwen. Toch wist de prijsvraag niet minder dan 105 bureaus te strikken om cre atieve oplossingen voor de ar chitectonische probleemkinde ren van Leiden te ontwikkelen. De gaten aan de Caeciliastraat, de Aalmarkt, de Mandenma- kerssteeg, de voormalige Blonk - Een van de inzendingen voor het gat aan de Aalmarkt: een complex met woningen, een winkel en een doorgang voor V&D. tekening lei den cultuur- stad garage en de hoek Hooi- gracht-Nieuw- straat, zijn voor bevlogen architecten als rotte kiezen voor sadis tische tandart sen. Er moet heel wat uit de koffer woren gehaald om van de uiterst moeilijke plek ken iets moois te maken." „De ontwerpen moeten stiid van vendien fi nancieel haal baar zijn, pas sen in het be stemmings plan en inte resse kweken bij de poli tiek," Michel Bakker Leiden tuurstad. Wat weer niet be tekent dat het winnende ontwerp ook echt verwezenlijkt wordt. Van de ze- aldus de van Cul- ven voorgaande keren zijn twee ontwerpen daadwerkelijk uitge voerd: muziektent De Lelie in de Leidse Hout en de woning bouw aan de Korte Vliet. Aan de dertien nominaties voor de hoofdprijs ligt het niet. Die getuigen volgens De Bakker en Bik allemaal van een hoog niveau. Het ontwerp 'Palazzo', bijvoorbeeld: een houten woon toren waarin mensen wonen en werken die op één of andere manier een relatie met elkaar onderhouden. Of het plan 'Car go' voor de Mandenmakers- steeg, een complex met een ge heel glazen gevel die uitnodigt tot kijken en bekeken worden. Ze worden met de elf andere kanshebbers vanaf morgen in de Waag tentoongesteld. De jury heeft al een, unanie me. keuze gemaakt, maar die zal pas op 1 juli, de dag van de architectuur, bekend worden gemaakt. Een publieksprijs zal duidelijk maken of er echt een verschil van mening bestaat tussen leek en professional over mooi en niet mooi. Bik gelooft niet zo in een grote kloof tussen de architect en degene die daadwerkelijk in of met het pro duct moet leven. „Vorig jaar werd de publieksprijs èn de ju ryprijs aan dezelfde inzending toegekend." De Bakker kan zich wel iets bij de onvrede van het publiek voorstellen. „Ikzelf had als leek veel tijd nodig om de kwaliteit van sommige ontwerpen te zien. We hebben we dit jaar voor het eerst een openbaar de bat op het plein voor de Hoog landse Kerk. Iedereen kan woensdag vanaf 20.00 uur tij dens een discussie in het bijzijn van politici, ondernemers en ar chitecten de hedendaagse Leid se architectuur bekritiseren. Groot gevoel voor stijl Doelen. Rotterdam Omdat (Voorheen) Prince zichzelf teveel herhaalt? Om dat Terence Trent D'Arby eer dere beloften maar niet kan waarmaken? In elk geval heeft Maxwell als nieuwkomer aan het funky soulfront naast on tegenzeggelijk veel talent de niet geringe mazzel dat de (meer) gevestigde orde even minder aan de weg timmert. Anders zou de snel gerezen ju belstemming rond de 24-jarige zanger uit Brooklyn vast een paar tikkeltjes minder zijn ge weest dan zondagavond in de uitverkochte Rotterdamse Doelen werd herbevestigd. Was Maxwell vorig jaar bij zijn Nederlandse podiumde buut op het North Sea Jazz Festival nog een groot vraagte ken voor nagenoeg iedereen, bij zijn terugkeer in februari in Paradiso werd hij al verwel komd als 'de Marvin Gaye van de jaren negentig'. Dat die roes van triomf rond de Puer- to-Ricaanse Amerikaan, geba seerd op zijn eerste visite kaartje 'Maxwell's Urban Hang Suite', nog wel even zal aan houden werd in de Rotter damse muziektempel bliksem snel duidelijk. Want de hele zaal ging reeds uit z'n dak bij de inleidende schermutselin gen van de negenkoppige be geleidingsgroep. Waarna met Maxwell's eigen opkomst het publieke kookpunt meteen werd bereikt. Gelukkig liet de nieuwe held zich niet al te zeer meeslepen door alle uitbundige adoratie. Daarmee demonstreerde hij en passant dat hij in vrij korte tijd als aankomend entertainer ontzettend veel heeft geleerd. De meest gebezigde omschrij ving new classic soul voor zijn muzikale liefdesboodschap pen is inderdaad amper voor verbetering vatbaar. Maxwell heeft namelijk direct hoorbaar zijn oor te luister gelegd bij klassieke pioniers als Sam Co oke. Marvin Gaye en Al Green en benadrukt hun invloed ook door gebruik te maken van een traditionele band van vlees en bloed. Zie daar een voornaam verschil met het geestverwante r b-gilde, waarin de elektronica vaak de boventoon voert. Maxwell onderscheidt zich verder vooral door herhaalde lijk te jongleren met zijn falsetstem (die veel leniger is dan die van De Artiest Die Vroeger Prince Heette) en door een aanstekelijke, jon gensachtige blijmoedigheid. Zijn gevo'el voor stijl is groot, getuige onder meer de aankle ding van het podium: desge wenst een galerij, dan weer net die schone slaapkamer waar de bezongen acties zich afspe len. Minpuntje daartegenover: het oneindig oprekken van sommige nummers, zoals de eerste toegift 'Ascension (Dont' Ever Wonder) Typisch een truc van een één-album artiest, dus als zwaktebod wel licht slechts van tijdelijke aard. recensie john oomkes hijs oncert Nick Cave The Bad Seeds Gezien 15/6, Audi torium RAI Congrescentrum, Amsterdam Lai Iemand gooide een bierblikje naar me. Dat ;ema jkt me wat vroeg op de avond", zegt Nick van ave, nadat hij op een bescheiden volume n in een strikt tempo 'Far From Me' over Fern 'ft voetlicht heeft gebracht. Zijn vermaning loveriet de toon voor de avond. Het Australische 'eest' van weleer opereert de laatste jaren efst in een stijlvol, stemmig decor, vech- p ind met de duivels uit zijn verleden en de We "gelen uit zijn dromen. joi Nick Cave ooit zo gewelddadig in actie Man ij wijlen The Birthday Party dat je moest ^Hoo 'Uc^ten voor z'ln rnicrofoonstandaard Kj eeft het evenwicht in zijn leven nog steeds )janü 'et gevonden, maar zijn agressie is geka- est.f aliseerd. Op zijn laatste platen (Murder bi'H lallads, 1996 en vooral The Boatman's Call, 997) zoekt hij, om in bijbelse termen te preken, de zuivering van zijn gemoed. Vooral de laatste cd is een indrukwekkend album, waarop Cave op naakte wijze boete doening aflegt over zijn kapotgelopen hu welijk met de Braziliaanse Viviane Carneiro. Op deze platen heeft Cave wel zijn defini tieve stemgebruik gevonden: een hoge bari ton 'croont' de gepassioneerde regels bijeen alsof een priester het leed wil bezweren. Gek genoeg plaatst het eindresultaat Cave ergens tussen Johnny Cash, Frank Sinatra en John Cale. Het repertoire heeft verre gaande invloed op de wijze waarop The Bad Seeds de op de plaat al ingehouden arran gementen spelen. De rol van de gitaar is overgedragen aan de viool van Warren Ellis (Dirty Three), de ritmes zijn die van een he vig aangezette wals, de brushes regeren het drumstel. Het resultaat is indrukwekkend in zijn eenvoud en steekt 'historische' en 'monu mentale' concerten van Tom Waits en Ga vin Friday naar de kroon. Waar deze laatsten theater bedrijven, ontlast Nick Ca ve zijn prangende gemoed op onnavolgbare wijze in krap twee uur tijd. In Anita Layne's Stranger Than Kindness bereikt hij samen met zijn band al een vroege climax: harde percussieknallen vormen hier de ontlading van een intense Doors-achtige shuffle. De gelijkenis met Jim Morrison is nog sterker in het daarop volgende Red Right Hand waarmee de zanger krachtig waarschuwt tegen de valse goeroes van deze tijd. De Nick Cave anno 1997 heeft in de strijd tussen goed en kwaad, die zijn oeuvre (lees de tekstboeken King Ink, delen 1 en 2) be heersen, vooralsnog de kant van het licht gekozen. Die gevoelskeuze vertaalt zich in bijbelse verwijzingen. In Mercy (over Jo hannes de Doper) en People Ain't No Good scheert hij vlak langs de eeuwenoude wijsheden van kerkvorsten als Augustinus en Luther. Geen wonder dat het concert wordt afgesloten met een nu eens donde rende (Henry Lee, Weeping Song), dan weer nederige (Into My Arms, The Ship Song) apotheose. aken martin hermens Setli Gaaikema wist het zeker: na het vertalen van mega-pro- ducties als 'Les Misérables' en The phantom of the opera' kende hij eindelijk de kneepjes van het musical-vak. Samen met componist Klaas van Dijk ging hij aan de slag. Hun eer steling, 'De drie musketiers', ligt nog altijd ergens onder in een la bij Joop van den Ende. De tweede poging. 'Catharine', beleefde in het Duitse Aken de wereldpremière omdat daar ie mand rondliep die er wel geld in wilde steken. Een mooie prestatie natuur lijk van Gaaikema en Van Dijk om in een land waar ze volsla gen onbekend zijn zo een de buut te maken. Een debuut dat, getuige de reacties na de première, bij de Duitsers best in goede aarde viel. Maar tege lijkertijd ook een debuut dat duidelijk maakt dat de twee Nederlanders het musical-vak nog niet onder de knie hebben. Het toneelstuk 'Madame sans géne' diende als uitgangs punt voor de satirische musical 'Catharine', die handelt over macht, hebzucht en machoge drag. Het gewone gepeupel komt na de Franse revolutie aan de macht en gedraagt zich als de nieuwe elite. Catharine is de enige die haar afkomst (ze was wasvrouw en wordt onge vraagd hertogin) niet verloo chent en die van haar hart geen moordkuil maakt. Een mooi gegeven voor een muzikale bewerking, mits je als aüteurs duidelijke keuzes durft te maken. Daarin zijn Gaaike ma en Van Dijk niet geslaagd. Ze slaan te veel zijwegen in om een sterk en overtuigend ver haal op de planken te zetten. Emotie, drama, humor, pure satire - het zit er allemaal in, maar veel te vaak op de ver keerde plaatsen. Het niet durven kiezen voor een eigen gezicht maakt van deze 'Catharine' een ratjetoe. De voorstelling mist karakter en originaliteit. Personages blijven steken in simpele ty petjes, de clou van sommige scènes wordt voortijdig prijsge geven en een aantal dramati sche momenten blijft versto ken van een muzikale bewer king. De muziek die er wèl is, is een bont samenraapsel van dertien-in-een-dozijndeuntjes. De regie van Elmar Ottenthal kon mij niet overtuigen. Net als in 'Gaudi' en Gambler' is Ot tenthal op zoek gegaan naar fraaie toneelbeelden. Die zijn er dan ook volop te zien. Maar de regisseur had er beter aan gedaan de nadruk te leggen op het vertellen van een verhaal. Opmerkelijk lichtpuntje in deze toch wel oubollige, ruim twee uur durende pastiche is de Nederlandse hoofdrolspeel ster Maya Hakvoort. Zij maakt van Catharine een vrouw van vlees en bloed. Niet dat het ka rakter van haar rol zo sterk is uitgewerkt. Maar Hakvoort grijpt elke gelegenheid aan om - onbewust - te laten zien dat er meer uit dit verhaal te halen was. Ze zet daarmee een Cat harine neer die je sympathie wint. Zo fungeert Hakvoort als een reddende engel voor een draak van een musical die wat mij betreft met een gerust hart ongezien aan de neus van het Nederlandse publiek voorbij kan gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19