Circus Ronaldo heeft geen dieren nodig Leiden 07 Het kleurenalfabet van Alessandro Mendir Cultuur Kunst Bier voor cultuur Weekeinde vol muziek culturen Junioren K&G maken debuut in Kerkrade VRIJDAG 13 JUNI 1997 Ploef in finale landelijk festival leiden De Leidse kindertoneelgroep Ploef staat op 22 juni met haar jongste stuk in de finale van het Gouden Vlinder Festival te Soest. Het stuk 'De gestolen hamer' vertelt het verhaal van de Noorse dondergod Thor die op een dag ontdekt dat zijn hamer waarmee hij de donder maakt is gestolen. Een jury van 7 kinde ren stemde voor het stuk van de theatergroep Ploef. Galili artistiek leider in noorden den haag De Israëlische choreograaf Itzik Galili is voorgedragen als artistiek leider van de nieuwe Noordelijke Dansvoorziening. De nieuwe dansvoorziening krijgt Groningen als standplaats en de drie noordelijke provincies als 'verzorgingsgebied'. Leo Fuld overleden amsterdam De zanger Leo Fuld is dinsdag op 84-jarige leeftijd overleden. Fuld was bekend door zijn jiddische repertoire. Fuld overleed totaal onverwacht op straat in zijn woonplaats Amster dam. toen hij op weg was naar zijn huisarts. Fuld kwam recent in het nieuws door zijn nieuwe cd 'God zegen Nederland'. Fuld werd in 1912 in Rotterdam geboren. In 1939 ontsnapte hij aan de jodenvervolging door op tournee te gaan naar de VS. Hij bleef ook na de oorlog reizen en kwam in contact met grootheden als Piaf en Aznavour. Belg Cassiers leider RO Theater Rotterdam De Vlaamse regisseur Guy Cassiers wordt de nieuwe artistiek leider van het RO Theater. Zijn benoeming wordt pas komend najaar bekrachtigd, omdat het bestuur van het Rotter damse toneelgezelschap nog tijd nodig heeft voor de juridische afwikkeling van het ontslag van de vorige artistiek leiders Peter de Baan en Koos Terpstra. Cassiers is geen onbekende in Rotter dam. Momenteel regisseert hij 'Onder Het Melkwoud' van Dylan Thomas. Vorig jaar maakte hij furore met de alom geprezen re gie van 'Angels In America'. HOE KAN AANZIEN VOOR IEMAND MET EEN HARDE SCHIJF? Werk van Arjenne Fakkels. foto pr Eervolle vermelding Leids kunstenares leiden De Leidse kunstenares Arjenne Fakkels heeft een eervol le vermelding gekregen in het kader van de Grafiekprijs 1997. In het juryrapport van de Zaanse drukkerij Kwak Van Daalen Ronday, die de prijs in het leven heeft geroepen, wordt het werk van de Leidse betiteld als 'technisch hoogstaande houtsneden die een kritische kijk weergeven op de samenleving'. Haar werk is nog tot en met 28 juni te bewonderen in het Kunstcentrum Zaanstad in Zaandam. Juni is de muziekmaand van Leiden Cultuurstad. In dat ka der strijken tal van orkesten, showbands en fanfares neer in de Leidse binnenstad of de re gio om muziek te maken. Een overzicht van wat er in het aan komende weekend plaatsvindt aan concerten, optredens en muzikale manifestaties: Vrijdag 13 juni Klezmerconcert uitgevoerd door de Streekmuziekschool ensembles in de Streekmuziek school Leiden, Rapenburg 22; aanvang: 19.30 uur; toegang: gratis. Openlucht dubbelconcert op het Stadhuisplein in Leiden door het Münchner Behörden- orchester, het Leids Studenten Koor en Orkest Collegium Mu- sicum in het kader van het vier de Europees Orkesten festival; aanvang: 15.00 uur; toegang: gratis. Benefietconcert van het Toon kunst Orkest Leiden en Collegi um Musicum der Technisch en Universitat Chemnitz-Zwickau in de St. Jeroenskerk in Noord- wijk. als onderdeel van het vier de Europees Orkestenfestival, Voorstraat 44; aanvang: 20.15 uur; toegang: f25,-. Leidse Anjer Taptoe, optredens van diverse Leidse korpsen waaronder Concordia, Con Fuoco en Show- en Marching- band K&G op de Garenmarkt in chef jan rijsdam.d 'Hooggeëerd publiek'... De spreekstalmeester van Circus Ronaldo kondigt bovenop de tent het begin van de voorstelling aan. foto loek zuyderduin Uit de denktank van het projectbureau Leiden Cultuur stad 97; door het wijkfeest in Park Kweeklust samen te la ten vallen met de eerste voorstelling van Circus Ronaldo, en door datzelfde park in de Lage Mors aan te wijzen als een van de eindpunten van een vierdaagse, zou als van zelf een toeloop op dit bijzondere Vlaamse circus ont staan. In de Lage Mors, waar zelden iets valt te beleven op cultureel gebied, zou op een donderdagavond in juni in het jaar dat Leiden culturele hoofdstad van Zuid-Hol land is, alles naadloos in elkaar overgaan. Leper kunnen drempels niet worden weggenomen. leiden wim koevoet Maar de route van de vierdaag se was op het laatste moment gewijzigd en de attracties van het wijkfeest waren gratis èn met paarden, in tegenstelling tot de entree van het dierloze 'Commedianten theater'. Ge volg: hooguit een stuk of dertig bezoekers, onder wie veel jonge kinderen. Deze geringe belangstelling vergrootte alleen maar de toch al niet geringe kwaliteit van het gebodene. De voor nog geen tien procent gevulde circustent versterkte de melancholieke sfeer waarin de zeven multi functionele artiesten hun kim- sten vertoonden. De trapeze-ar tieste die na de pauze een heel sobere act opvoerde, waarin meer weemoed dan acrobatiek was verpakt, werd daardoor zo iets als 'blues in de lucht'. Zon der vangnet uiteraard. Tijdens dit fraaie nummer moet zelfs het grootste ijskonijn zijn traan- buisjes voelen vollopen. Maar er kan vooral veel wor den gelachen in circus Ronaldo. Bij voorbeeld om de weergaloze act met het meest vernuftige fietskadaver op aarde. Dit wrak valt van knap geregisseerde el lende stukje bij beetje uit elkaar maar de beste acrobaat van het stel blijft het ook na de zoveel ste mislukte reparatie berijden. Zelfs als de trapas en de ketting op de plek van het zadel zitten en zijn vingers zijn blijven ste ken in de framebuis voor het stuur. Dit alles in een moordend tempo en met blijvende aan dacht voor de mime. De meest uiteenlopende gezichtsuitdruk kingen toveren de artiesten als bij toverslag op hun gelaat, acrobatiek met de gezichtsspie ren. Uiterst komisch is ook de act direct na de pauze. De artiesten zitten dan met hun rug naar de zaal gekeerd spaghetti te eten terwijl het publiek zijn plaats weer opzoekt. De acrobatiek blijft wel tien minuten beperkt tot malende kaken. Net als de toeschouwers het idee begin nen te krijgen dat ze een wel verdiende maaltijd verstoren, begint de afwas. Niet met kwast, sop en water maar met een grandioos borddraainummer. Etensresten vliegen in het rond maar worden direct opgeveegd en al jonglerend en stoeiend met evenwicht en zwaarte kracht wordt ook de rest van de tafel in een ziedend tempo afge ruimd. Ronaldo is een Vlaams familiebedrijf dat staaltjes van verbluffend knappe acrobatiek stopt in zijn antieke 'commedia dell'arte', een mengvorm van theater en circus. Ronaldo brengt dit type voorstellingen nu zo'n kwart eeuw in de huidi ge vorm maar het komedian tentheater werd al in 1827 op gericht. „Oorlogen en anders- soortige crises hebben het ette lijke keren stilgelegd", vertelt Johnny Ronaldo, de oudste en de leider van van het stel. Dat er geen dieren in de voor stelling zitten, is geen principe kwestie maar een 'artistieke keuze'. „Als er een act met een paard in onze voorstelling zou passen, dan zouden we er een aanschaffen. Maar zo'n num mer moet wel een symbiose van mens en dier zijn. Imponeren met olifanten, alleen maar doordat je er twintig de piste in stuurt, zegt mij niets. En de kinderen? Die talen twee uur lang niet naar dieren. Ronaldo doet daarmee het 101 - Dalmatiërs-effect geheel teniet. Circus Ronaldo heeft zijn tent opgezet in Park Kweeklust, na bij de Plesmanlaan. Er zijn nog voorstellingen tot en met zon dag, telkens vanaf 20.15 uur. Het aantal studenten aan de Rijksuniversiteit Leiden neemt af. Dit komt vooral door de de mografische ontwikkelingen, waaraan niets te doen is. Het was een briljante zet van de uni versiteit om op deze onvermijde lijke ontwikkeling te reageren met een ver haal over kwa liteit. Voor een universiteit die zegt te 'koersen op kwaliteit' suggereert min der kwantiteit (studenten) im mers een posi tief resultaat. Het kwaliteits- verhaal kwam ook mooi van pas voor drasti sche bezuini gingen. Bij een kwaliteitsuni versiteit willen promovendi toch zeker wel voor een hon ger loontje en met een rechts positie beneden het juridisch minimum wer ken? De promovendi lijken overi gens niet zo enthousiast over de theorie dat de kwaliteit van de universiteit wordt verhoogd door hen minder te betalen. In het Leids universitair weekblad Mare las ik dat er in 1996 slechts 69 beurspromovendi waren. Ge rekend was op 146, meer dan twee keer zoveel. Een jaar geleden rezen er twij fels over het cultureel benul van de bestuurders van de universi teit. Toen stelde de universiteit het voortbestaan van de eeu wenoude Hortus Botanicus ter discussie. Het maatschappelijk draagvlak voor de Hortus had de universiteit evenwel sterk on derschat. Voor dit jaar heeft het universiteitsbestuur een ander slachtoffer gekozen: het prachti ge pand van het Prentenkabinet aan het Rapenburg. Dit bijna tweehonderd jaar oude instituut overtreft de Hortus in zijn lande lijke en Europese betekenis. Maar bij het grote publiek is de Hortus veel bekender en daar door veel populairder dan het Prentenkabinet. Vertrouwt het bestuur van de universiteit er daarom op dat deze nieuwe aanval op een kwetsbaar cul tuurgoed wel succesvol zal zijn? Ook het voortbestaan van het oude deel van het Kamerlingh Onnes Laboratorium is op de tocht komen te staan. Het be stuur van de universiteit heeft geld nodig voor nieuwe uitga ven, zoals een ruimere en mooi ere behuizing voor zich voormalige Universite theek aan het Rapenbu mate curieus is de nieu gave die het universitei verzonnen heeft. Stiule lid zijn van een studei niging besteden - soms frai trin dressing komt het hie door te knijpen op cul van Europees belang studenten meer bier Kortom: bier voor cultu sen op kwaliteit' blijkt wetenschappelijke en kwaliteit van doen te maar slaat hooguit op i teit van het bier. De universiteit is du verwarring. De stad Lei de universiteit daar beetje helpen. In het heeft de universiteit de geholpen, als het stai liet spoor bijster was. Zx Stichting Leidse Studei vesting die deze mac veertigjarig bestaan vit jaren zestig verschillen en andere monumentei stad gered. Hoe trots z niet op deze monum hofjes! Bemoedigend en waard is het voorbeeh aan de universiteit v Bibliotheca Thysiana, o sieraad aan het Ra peril gebouw is onlangs over aan de solide monume niging Hendrick de K stad Leiden moet zich fermen over de waarde lectie van het Prentei Indien de collectie won gebracht in het Stedeli urn De Lakenhal, kan tenkabinet zich ontph een toegankelijk en geli instituut. Leiden; aanvang: 20.00 uur; toe gang: gratis. Zaterdag 14 juni Muzikaal optreden van 'De Sleutels' en 'De Blauw Vrolijke Sleutels' van stichting club '58 als onderdeel van de Anjeraktie 1997 op het stadhuisplein Lei den; aanvang: 12.00 uur; toe gang: gratis. Slotmanifestatie van het vierde Europees Orkestenfestival. Dubbelconcerten van gelegen heidsorkesten: vijf amateurge zelschappen uit Duitsland, Zwitserland en Liechtenstein spelen met evenzoveel groepen uit Nederland werken van Schumann, Handel, Mendels sohn Bartholdy, Hess Dvorak (zie ook zondag). Stadsgehoor zaal Leiden, Breestraat 60; aan vang: 13.45 uur; toegang: gratis. Leidse Orgeldag, historische or gels die achtereenvolgens wor den bespeeld door: Anton den Boer in de Lokhorstkerk, Pieter skerkstraat 1, aanvang 10.00 uur; Erik van Bruggen en Henk Kooiker in de Waalse Kerk, Breestraat 64; aanvang 10.45 uur; Folkert Grondsma in de Hartebrugkerk, Haarlemmer straat 110, aanvang 11.45 uur; Joop Brons en de Leidse Canto- rij in de Pieterskerk, Kloksteeg 16, aanvang 13.30 uur; Ben Feij in de Evangelish-Lutherse Kerk aan de Hooglandsekerkgracht 26, aanvang 14.45 uur; Slotma nifestatie met Aart de Kort, Lei- stad van den Sinfoniëtta en het Noord- Hollands Koperkwartet in de Hartebrugkerk, Haarlemmer straat 110, aanvang 15.45 uur. Zondag 15 juni Slotmanifestatie van het vierde Europees Orkestenfestival. Dubbelconcerten van gelegen heidsorkesten. Amateurgezel schappen uit Duitsland en Noorwegen spelen met Neder landse muziekgroepen werken van Verdi, van Beethoven, Pou lenc en Svendsen. Stadsgehoor zaal Leiden, Breestraat 60; aan vang: 09.30 uur; toegang: gr Finale van het Europees Orkes tenfestival vindt op het Pieters kerkplein (bij slecht weer in de kerk zelf). Dance 2, naar een choreografie van Ton Lugterink, wordt gedanst op de muziek van Kees Olthuis' 'Scènes de Ballet' onder leiding van Jules Hessen die 300 amateurmuzi kanten zal dirigren. Groot concert van de Leidse Harmoniekapel, Werkmans Wilskracht, K&G 3 en Nieuw Le ven in muziektent 'De Waterle lie' in de Leidse Hout; aanvang: 12.45 uur; toegang: gratis. leiden/kerkrade is K&G uit Leiden. De senioren van K&G hebben al zeven keer eerder meegedaan aan het muziek concours, met als hoogtepunt het optreden in 1993 toen de vereniging met de wereldtitel op het onderdeel show naar huis ging. Dit jaar maken de junioren hun debuut. j\ndere muziekgezelschappen uit de Leidse re gio die dit jaar deelnemen aan het concours in Kerkrade zijn Drum- en Showband Adest Musica uit Sassenheim, de Floraband uit Rijnsburg en de Christelijke Drum en Showfanfare 'Door Vriend schap Sterk' uit Katwijk. Naar schatting zullen 200.000 mensen de wedstrijden, concerten en openingsmanifestatitie bezoeken. Het concours duurt van donderdag 3 tot en met zondag 27 juli. Meer dan 15.000 muzikanten uit 35 landen uit al le delen van de wereld nemen volgende maand deel aan het dertiende Wereld Muziek Concours (WMC) in Kerkrade. Het hoofdprogramma be staat uit 225 wedstrijduitvoeringen en 29 concer ten. Het WMC werd voor het eerst in 1951 gehou den. Volgens voorzitter B. van de Weijer van de stichting WMC Kerkrade is het festival uitge groeid tot het belangrijkste internationale festival op gebied van de blaasmuziek. Eén van de vele gezelschappen die meedoen met de mars-, marsparade- en showwedstrijden hilversum marit versteeg Alessandro Mendini (66). Hij heeft een vriendelijk gezicht, met grote donkerbruine ogen achter zijn goudkleurige ronde brilletje. Zijn dunne grijs/witte haar is kortgeknipt en zijn mond vormt bijna een rechte lijn. Hij is klein van stuk, tenger, draagt een blauw jasje, een bruin overhemd en een donker blauwe broek, met daaronder donkere sportschoenen. Op het eerste gezicht geen kleurrijke persoonlijkheid; hij is eerder ti mide, verlegen. Toch hebben kleur en uitbundigheid hem wereldberoemd gemaakt. Of het nu gaat om zijn grootste schep ping, het Groninger Museum, of om de horloges, spiegels, siera den, meubels, vazen, stoffen en gebouwen van zijn hand. Hij zal zijn bezoek aan Hilver sum nooit vergeten, zegt hij. Niet alleen omdat er in het ex positiecentrum Exedra een ten toonstelling is geopend over zijn werk, maar zeker ook van wege zijn kennismaking met het raadhuis van architect Wil lem Marinus Dudok. Hij is ly risch over het kleurgebruik en de detaillering. „Het is prachtig, heel bijzonder. Ik vind het idee achter het gebouw mooi en ik heb bewondering voor de kleine details. En de mix van kunst uitingen, zoals de meubels, ver lichting, de vloerbedekking, het kleur- en materiaalgebruik." De internationale doorbraak van de Italiaanse architect, 'designer', schilder en journalist werd een feit toen zijn bouw werk werd opgeleverd waar vanuit de hele wereld belang stelling voor is: het Groninger Museum. Een teken van zijn tijd. Een feestelijk en bijzonder museum, dat zich door het ma teriaal- en kleurgebruik onder scheidt van andere musea. Hij constateert dat de bena ming 'moeder' nog niet zo gek is voor zijn museum. „Ik zie ar chitectuur ook als moeder van andere kunsten, omdat het groot is. En er allerlei andere kunstvormen in kunnen, zoals schilderijen, 'design' en sculp turen. Net als in een kathedraal. Een plek waar je iets bij voelt. Ik houd van zachte, vrouwelijke architectuur." Mendini studeerde architec tuur, maar legde zich al tijdens zijn studie meer en meer toe op het 'design'. „Dat komt ook om dat ik de tijd aan de universiteit heel onplezierig vond." Hij ging werken voor de Italiaanse 'design -studio Nizzoli Associati en was vijftien jaar hoofdredac teur bij de gerenommeerde Ita liaanse bladen Casabella, Modo en Domus, die grote invloed hebben op zijn collega-ontwer pers. In de loop van de jaren ze ventig begint Mendini aan een nieuwe fase in zijn carrière: het 're-design'. Hij vindt dat er al zo veel interessante en functionele voorwerpen bestaan, dat het geen zin heeft om er nog meer te ontwerpen. Hij gaat bestaand 'design' herontwerpen. De luie stoel van Proust, die bij Exedra staat geëxposeerd, is er een voorbeeld van. „Ik begin mijn ontwerp met die barokke stoel en heb het gecombineerd met een 'pointillistisch' schilderij (opgebouwd met puntjes) van de impressionist Signac. Door zoiets te doen, wordt een stoel een kunstwerk. Het is een spel dat ik graag speel." Het 'pointil- lisme' past hij bijvoorbeeld ook toe in de Swatch-horloges en op een gevel van het Groninger Museum. Al twintig jaar houdt hij zich bezig met de stippen, en nog steeds blijft hij ermee experi menteren. Het ziet er simpel uit, die stippen in veel kleuren, maar toch kan niet iedereen het. ,,Als je ernaar kijkt, lijkt het makkelijk. Goed geschoten. Maar het is heel moeilijk om het er zo uit te laten zien. Daarvoor moet je veel experimenteren. Ik vind het in elk geval heel, heel moeilijk. Veel opnieuw probe ren en weer opnieuw. De kleu ren zijn mijn alfabet. Ik kan er energie mee uitdrukken." Een van de laatste projecten van Mendini is de samenstelling van een collectie verfsoorten voor Sikkens. Hij stelde een pa let samen van dertig kleuren. „Ik ben voor het bedrijf gaan analyseren welke kleuren ik al lemaal gebruik, bijvoorbeeld voor de Proust-stoel. Er zijn zo veel kleuren te krijgen, in zoveel sferen." Mendini zegt vooral onna tuurlijke kleuren soms erg inte ressant te vinden, maar wil ook juist de kleuren uit de ngtuur gebruiken. „Ik mix bijvoorbeeld de kleuren van computers en televisie en fluor-kleuren. Al thans dat gebeurt met de com puter. Nee, ik kan er zelf niet mee werken. Dat doen mijn vrienden in mijn opdracht. Ik zou het wel willen leren, maar ik kan het niet. Mijn hoofd is ge maakt in een andere ti van een andere general Expositieruimte Exed dini. Tot en met 24 woensdag t/m zatei 12.00 tot 17.00 uur van 14.00 tot 17.00 ui Langestraat 52, Hilvei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 18