'Azië kent de vrede van de begraafplaats' Paul Stather alias prof. 3 Verdaasdonk maakt kans op Gouden Strop Boeken Boeiende biografie over Paulus als stichter van het christendom Anthony Fokker in schelmenroman A.N.WILSON 'De bank' verdient een betere titel it de 'arrivés' in thrillerland, jné Appel, Bob Mendes en Pe- r de Zwaan, doken onlangs 2 verrassende namen op in rijtje met genomineerden jor de Bruna Gouden Strop Conny Braam en Paul lather. Met respectievelijk miavelen De bank wisten zij bij e juryleden de handen op el- ^ar te krijgen. Stather verraste g meer door zijn ware identi kit bloot te geven: professor Hugo Verdaasdonk, hoogleraar Tteratuuronderzoek van de Ka- Jiolieke Universiteit Brabant in Iburg. Verdaasdonk vond het niet 7ieer nodig zich achter zijn seudoniem te verschuilen nu )e bank een Gouden Strop-no- liinatie waard bleek te zijn. En elijk heeft-ie: zijn tweede thril- :r mag gelezen worden. De ank is een intrigerende roman ver orgaan- en kinderhandel, mffmovies en een publiciteits- 0 eile dominee die niet helemaal '^oort. Net als zijn debuut, De man ie Marilyn Monroe was, speelt je bank zich af in Amerika. De van Stather (of Verdaas- Dnk, zo u wilt) is John Avati, ?n net afgestudeerde 'marke er' en nog geen vijfentwintig, ij wordt aangenomen bij de deling Speciale projecten van li largo, een grote bank in New llfifbrkCity. De afdeling adopteert in weeshuis, waar Braziliaanse raatkinderen een opleiding innen krijgen. Het lukt John jrvolgens om bij Fortuny, de ider van een populaire kerkge- Dotschap. fondsen voor het eeshuis bijeen te krijgen. Dan erft John een miljoenen- Gfermogen van zijn oom, de re- wr Nathan Avati, die nader- ■nnd niet zo rechtschapen blijkt zijn als zijn neef had gedacht, •f s vervolgens kinderen in het lilfeeshuis onder verdachte om- andigheden sterven, de vrien- Axie! eenzijdig en sensationeel 'Kraker' Luchteling bewijst 'zijn' beweging geen dienst 80EK RECENSIE MICHÉLE ELKERBOUT V Luchteling Axie! Uitgeverij Contact. Prijs 36,90 Is het mogelijk om de schiedenis van de kraakbewe ging objectief op papier te zetten? Krijg je niet allemaal verschillende verhalen als je de betrokkenen uit de periode Cj, 1980- 1988 zou interviewen? J Deze vragen doemen op als je Axie! leest, het boek waarin Victor Luchteling zijn ervarin- bij de kraakbeweging tus sen 1984 en 1986 beschrijft. Wie deze vragen beantwoordt kan maar een ding conclude ren: Luchteling slaat de plank >ed mis. In bijna driehonderd na's vertelt Victor Luchteling, achter welke naam oud-Haar- lemmer Willem Deetman zich L^lfverschuilt, onder meer over acties die hij voor vluchtelin gen uit Sri Lanka op touw zet te, over zijn rol bij het actie blaadje Bluf! en over zijn 'be trokkenheid' bij de brand in Kedichem en de dood van Hmuidense kraker Hans Kok. Het boek leest lekker weg, jal wordt het wel erg sensatio neel gepresenteerd. Alsof er in de kraakbeweging niks anders 'gebeurde, zien we op de om slag al een foto van een bran dende tram. Even terzijde: de is gemaakt in 1982 bij de ontruiming van de Lucky Luyck, dus in een période waarover het in het boek he lemaal niet gaat. Nu dan naar de inhoud zelf, bet verhaal is duidelijk inge kleurd door de auteur. Neem bijvoorbeeld de hotelbrand in Kedichem, het plaatsje dat bekend werd door de demon- stratie tegen extreem rechts. Als je Luchteling moet gelo ven, ging het bij die actie om een stelletje misdadigers die met voorbedachte rade het hotel in brand staken. In later jaren is vanuit verschillende hoeken beweerd dat het om een ongeluk ging, veroorzaakt door een rookbom die in een gordijn bleef hangen. Vreemd is Luchteling naar eigen zeggen na Kedichem op de kraakbeweging 'afgeknapt' kennelijk van dergelijke .j beweringen niet op de hoog- Luchteling komt uit Axie! naar voren als iemand die een niet bescheiden rol zeg maar rustig grote speelde in de politieke activiteiten in de jaren tachtig. Dit schrijft hij met name toe aan zijn me dewerking aan het actie blaadje Bluf, waardoor hij toegang had tot de verschil lende archieven en actiema terialen. Hij citeert dan ook naar hartelust uit deze stuk ken, zonder bronvermelding. Wie is hier nu eigenlijk aan het woord? De insider wiens verhaal ons door de uitgeverij wordt beloofd en van wie je na al die jaren'een gezonde dosis relativering zou ver wachten? Of lezen we hier een verhaal dat klakkeloos is overgeschreven van papier dat al jarenlang ligt te verstof fen in de archieven? Navraag bij Haarlemse ac tievoerders die de schrijver uit de jaren tachtig kennen, le vert een ontluisterend beeld op. De rol van Luchteling- /Deetman in de Amsterdam se kraakbeweging wordt be hoorlijk gerelativeerd. Hij zou geen 'insider' zijn, maar juist een buitenstaander die bij veel acties in geen velden of wegen te bekennen was. Zijn betrokkenheid wordt in twij fel getrokken, evenals de be trouwbaarheid van zijn ge heugen. Dezelfde betrokke nen geven hem overigens een ding na: Deetman, alias V. Luchteling heeft inderdaad veel gedaan voor vluchtelin gen uit Sri Lanka hij zocht onderdak, schakelde Vluchte lingenwerk en advocaten in en zocht contact met de pers. Jammergenoeg gaat dit boek niet over vluchtelingenwerk het is het 'echte verhaal' over de kraakbeweging, zo meldt de uitgeverij. De auteur zelf spreekt dit al in zijn inleiding tegen: 'Ik heb de echte actievoerders in stukjes geknipt. Die stukjes heb ik in een hoge hoed ge stopt en krachtig dooreen ge schud. Het resultaat heb ik gecomprimeerd. samenge trokken en opnieuw aan el kaar geplakt' (pagina 16). Wat moet je hier als lezer in vrede snaam mee? Als het al nodig zou zijn om nog eens de ge schiedenis van de kraakbewe ging op te schrijven, vraagt dit om een bredere visie dan de ze door elkaar geschudde van Luchteling. De auteur ver leent de kraakbeweiging met dit boek in elk geval geen dienst. Taslima Nasrin, de 'vrouwelijke Salman Rushdieover haar strijd voor mensenrechten: din van oom Nathan ook dood gaat en tenslotte de dominee vroeger dan gepland het He mels Paradijs betreedt, pakt de politie John op op verdenking van moord. De bewijzen tegen hem lijken overweldigend. Ge lukkig is daar de roddelpers, die John, zoals Verdaasdonk eerder tegenover het ANP verklapte, uit deze poel van ellende sleurt. Stather bewijst met De bank een aanwinst te zijn onder de Nederlandstalige thrillerau teurs. De lezer wordt meedo genloos meegesleurd in John Avati's bizarre belevenissen. De van cynisme hoogzwangere dia logen doen soms denken aan een Grisham in zijn betere da gen en de extravagante perso nages verbluffen je keer op keer. Het boek leest, kortom, als een intercity die slechts bij tijd en wijle enige vertraging oploopt door enkele te gedetailleerde passages: wie interesseert zich bijvoorbeeld voor de kleur en de vorm van de granieten tegels in de lobby van Johns flat? En dan de titel: waarom zo'n kleurloze ABN-achtige naam gegeven aan zo'n kleurrijke roman? De bank verdient beter... De winnaar van de Gouden Strop 1997 wordt op woensdag 18 juni bekend ge- Wie haar .vermoordt krijgt 5.000 dollar van moslim fundamentalisten uit Bangladesh. De regering van dat land ziet haar het liefst voor twee jaar achter de tralies verdwijnen we gens het beledigen van de moslims. Het is dan ook niet voor niets dat schrijf ster Taslima Nasrin (34) uit Bangladesh, die tweeënhalf jaar geleden naar Zweden vluchtte, de 'vrouwelijke Salman Rushdie' wordt ge noemd. AMSTERDAM GPD/DOLF ROGMANS Afgelopen week was ze in Am sterdam. Alleen. Zonder bewa king. Ondanks haar bescheiden postuur is ze een opvallende verschijning in haar traditionele kledij. „In Nederland voel ik me veilig. Niet als ik naar landen ga met veel moslimextremisten, en daar reken ik ook Engeland en de VS toe. Dan ga ik alleen als ik bescherming krijg. In hoeverre is haar positie dan met die van Salman Rush die te vergelijken? „Wel en niet. Hij is een veel betere schrijver dan ik. Ik wil meer een activiste zijn. De overeenkomst is dat te gen ons beiden een 'fatwa' is af gekondigd, en we hebben alle bei kritiek op de islam Het waren haar activiteiten als schrijfster/activiste, die Nas rin in conflict bracht met de au toriteiten in het door moslims gedomineerde Bangladesh en de moslimextremisten. Ze is van huis uit arts en begon haar literaire carrière met het schrij ven van poëzie, later gevolgd door columns in dagbladen en enkele boeken. Haar korte ro man Lajja werd door de Ben gaalse regering wegens 'godslastering' verboden en een proces volgde. Negen maanden dook Nasrin onder in eigen land. Pas na internationale druk stond de regering toe dat ze de uitkomst van haar proces in het buitenland mag afwachten. Ze woont nu in Zweden. Al leen. Ver weg van familie, vrien den en vaderland. „Ik mis de Taslima Nasrin: „Ik kan niet accepteren dat het geloof het hele leven van iemand in regels vastlegt." warmte van mijn land en de mensen die daar wonen. Ik hoop er ooit terug te keren, maar daar zal zoiets als een re volutie voor nodig zijn. Ik ver ander niet van standpunt om terug te kunnen keren." Radicaal Haar standpunt is radicaal. Ze komt op voor de mensen rechten in haar land en met na me voor de rechten van vrou wen. Volgens haar is er een groot obstakel dat weg moet, voordat vrouwenrechten serieus genomen zullen worden: het geloof. Niet specifiek de islam of de fundamentalistische uitleg daarvan door extreme moslims, nee, al het geloof, van christen dom tot islam. „Ik wil niet di plomatiek zijn. Ik vertel de waarheid. Er zit geen verschil tussen fundamentalisten en minder fanatieke volgers van een geloof. De paus is tegen abortus en familieplanning en daarmee treedt ook hij de rech ten van vrouwen met voeten." Haar waarheid heeft Nasrin er toe gebracht het geloof volledig af te zweren. „Ik ben een athe ist. Waarom? Ik ben in een mos limfamilie geboren. Vrouwen mogen niet naar buiten, niet werken en geen onderwijs vol gen. Wel worden ze geslagen, mogen ze baby's afleveren en het huishouden doen. En waar ligt dat aan? Aan het geloof. Re ligie heeft tot veel slechts geleid, ook in Europa. Hele oorlogen zijn om het geloof gevoerd. Ik houd van iedereen, maar het geloof vertelt mij dat dat niet goed is. Ik moet bijvoorbeeld mijn buurman haten omdat hij hindoe is. Dat kan ik niet. Ik kan niet accepteren dat het geloof het hele leven van iemand in re gels vastlegt. Ik heb de Koran bestudeerd. Vrouwen zijn er slaven en seksuele objecten. Dus ik zeg: weg met de Koran. Geloof onderdrukt en ik vecht tegen onderdrukking. Crimineel Voor Nasrin is het beste be wijs voor haar stelling dat geloof onderdrukt, haar eigen verban ning. „Verplaats je eens in mijn positie. Je praat met een crimi neel. Wat heb ik misdaan? Ik heb de overheid aangeklaagd en geschreven wat de overheid fout doet. Mijn boeken zijn in de ban gedaan, ik ben gevlucht en mijn toekomst is uiterst on zeker." Haar meer dan vijftien boe ken en haar artikelen gaan over de onrechtvaardige situaties in haar land. Ze schrijft- niet in de eerste plaats literatuur, maar gerichte aanklachten tegen de schending van mensenrechten. Die aanklachten zijn verpakt in romanvorm. Zo ook in haar verboden boek Lajja (Schaamte). Dat beschrijft het leven van de Bengaalse hin doefamilie Dutta gedurende dertien verwarrende, angstige decemberdagen in 1992. De Dutta's hebben alle reden om bang te zijn, want op 6 decem ber hebben fundamentalisti sche hindoes in het buurland India de Babri Masjied, een 450 jaar oude moskee in de stad Ayodhya, vernield waardoor een golf van religieuze hysterie Zuidoost-Azië overspoelt. In het door moslims over heerste Bangladesh zorgt dat nieuws voor een uitbarsting van geweld tegen hindoes. Er volgen vele bloedige plunderingen, vernielingen van tempels en huizen en massale verkrachting en ontvoering van vrouwen. Zelfs de Dutta's, twee van de meest verstokte vrijheids- en vaderlandslievende Bengalen, worden daardoor gebroken en ook zij zoeken hun heil en vei ligheid ten langen leste elders, overspoeld door schaamte. Waarschuwing Het is opnieuw een waar schuwing dat geloof mensen te gen elkaar opzet. Het is ook die opvatting die het toekomst beeld van Nasrin bepaalt. „Nu de tegenstelling tussen Oost en West voorbij is, zullen de funda mentalistische krachten in de wereld ten strijde trekken. Het wordt geen strijd tussen het christendom en de islam. Nee, het wordt de strijd tussen irra tioneel, blind geloof en rationa lisme, een strijd tussen krachten die vooruitgang nastreven en hen die de wereld weer terug willen brengen naar de Middel eeuwen." Het wordt tijd dat de wereld wakker wordt, meent Nasrin. „Het Westen meet met twee maten. Fundamentalisten in Bangladesh kunnen zelfs nog op enig begrip rekenen, zo ook de onderdrukkers in China, want mensenrechten in Azië is toch wat anders dan mensen rechten in de Verenigde Staten. Onzin! De strijd om naleving van de mensenrechten is in Azië veel belangrijker dan in Europa. In Azië moet juist extra gehamerd worden op naleving van de universele mensenrech ten. 'Het gaat toch beter?', zeg gen veel regeringen. 'Er heerst nu toch rust in Azië?' Juist niet! In Azië heerst de vrede van de begraafplaats." Haar droom is een wereld zonder religie. Een droom die ze bereid is nog jaren na te ja gen. Want het verwezenlijken van die droom is er de laatste jaren niet makkelijker op ge worden. Tijdens haar eerste jaar in ballingschap kwam er geen letter uit haar handen, maar in middels schrijft ze weer en reist ze de halve wereld rond om toe spraken te houden. „Ik heb de laatste paar jaar veel geleerd. Ik dacht dat het Westen de hemel op aarde zou zijn. Maar niets daarvan. Vrouwen worden overal onderdrukt. Document met waardevolle achtergronden RELIGIE RECENSIE HANS BOS A.N Wilson. Paulus 328 blz. Uitgeverij Prometheus. Prijs 39,90 De Amerikaanse schrijver A.N. Wilson baarde vijf jaar geleden veel opzien met zijn biografie over Jezus. Als de objectieve en kritische historicus die hij pre tendeert te zijn, heeft hij toen allerlei mythen rondom de Christus-figuur doorgeprikt. Hij zag Jezus vooral als een jood die (slechts) gestalte probeerde te geven aan het messiaanse rijk dat in schril contrast stond met het Romeinse van zijn dagen. In zijn jongste boek Paulus, de geest van de apostel, be schouwt hij het als de verdien ste van deze apostel de figuur Jezus als god-menselijk zoenof fer de dimensie van de Redder van de wereld te geven. Niet Je zus Christus is dan de stichter van het christendom, maar Paulus. De aspecten die het christendom van het jodendom onderscheiden en het daarmee zelfs onverenigbaar maken, zijn volgens de auteur de unieke bij dragen van Paulus. Hij acht het zelfs zeer onwaarschijnlijk dat we de evangeliën in hun huidi ge vorm zouden hebben, als Paulus niet had bestaan. Wilson probeert daar duidt de ondertitel van zijn boek op niet alleen de historische Paulus te beschrijven, maar vooral de geest die de apostel bezielde om het christendom op te stoten in de vaart van de toenmalige volkeren. Maar de historische gegevens hebben toch de overhand en daarvoor heeft Wilson maar liefst 145 au teurs geraadpleegd! Uiteraard begint het allemaal met het Romeinse rijk van Nero, de wrede keizer die met christenen als levende fakkels zijn paleistuinen liet verlichten. Een tiran die niet kon bevroe den dat een latere keizer van Rome (Constantijn de Grote, HB) christen zou worden en het Vaticaan zou worden ingelijfd door de kerk. Dan volgt de ach tergrond van de persoon Saulus uit de havenstad Tarsus die na zijn bekering op de weg naar Damascus tot Paulus werd. In een boeiend hoofdstuk over de stad Jeruzalem rekent Wilson af met de christelijke ge dachte dat Jezus redetwistte Paulus DE GEEST VAN DE APOSTEL De apostel Paulus van Rembrandt in d met de kleingeestige Farizeeën, omdat die van een ware, op het sprituele gerichte godsdienst iets trachtten te maken waarbij het alleen om wetten en regels ging. Deze leraren geloofden volgens Wilson juist dat de leer van de joodse bijbel een van God gegeven inzicht was met betrekking tot de juiste wijze van leven, geschreven in het hart. Ruime aandacht besteedt de schrijver aan de ontwikkeling van de vroegchristelijke kerk. Hierin speelt een belangrijke rol de Syrische'stad Antiochie waar de verstrooide hellenistische ge lovigen van de Jeruzalemse Je- zus-beweging voor het eerst christenen werden genoemd. Aan de orde komen ook het vrouwvijandige beeld dat van Paulus bestaat en zijn mogelijke motieven voor zijn celibataire levenswijze. De diepgaande in vloed die Paulus' prediking op de Europese cultuur heeft ge had, is een hoogtepunt in Wil sons boek. Dramatisch is de beschrijving van Paulus' laatste reis naar Je ruzalem en Caesarea, waar hij gevangen wordt genomen en de klassieke woorden spreekt: Ik beroep mij op de keizer. Het verhaal eindigt met de avontuurlijke zeereis naar Rome en de schipbreuk. De schrijver laat in het midden of Paulus werkelijk terechtgesteld is, maar ook dat past in de historisch- kritische onderzoeksmethode die Wilson meestal toepast. Wanneer je als tegenstander van deze methode hieraan voorbij kunt zien, beschik je met Paulus over een document dat waardevolle achtergronden geeft van het leven van een ge dreven apostel die maar één le vensdoel had: de verkondiging van de gekruisigde Christus als de Verlosser van de zondige mensheid. BIOGRAFIE RECENSIE MARTIN DE BRUIN/GPD Mare Dierikx. Dwarswind, biografie van Anthony Fokker. Uitgever Sdu. Prijs 59,90. Een sluw rijkeluiszoontje, een rommelaar, een non-confor mistische selfmade-man. een glibberig zakenman. Kwalifica ties die niet iedereen zomaar van toepassing zou willen ver klaren op onze nationale lucht vaartheid Anthony Fokker. Een mythe doorgeprikt? Misschien, maar in de biografie over Fok ker, Dwarswind, schetst histori cus Mare Dierikx het leven van een luchtvaartpionier waar ie dereen met een beetje zin voor avontuur jaloers op zou zijn. Een held wordt gemaakt door een combinatie van factoren, waarvan toeval een belangrijke is. Dat geldt zeker voor Fokker. Hij had als zoon van een Indi sche koffieplanter een goede startpositie hij wist zijn vader en ooms op fraaie wijze van honderdduizenden guldens te ontdoen. Daartegenover pres teerde hij het vele malen bijna failliet te gaan. Dankzij vele kapitaalinjecties kon Fokker in Duitsland uit groeien tot bouwer van legen darische gevechtsvliegtuigen. Hij schroomde niet om na enige aandrang de Nederlandse voor de Duitse nationaliteit te verrui len. Zoals hij jaren later ook geen moeite had Amerikaans staatsburger te worden. Als het hem maar goed uitkwam. In 1910 begon Fokker zijn studie luchtvaartkunde, wat in feite niet meer inhield dan het bouwen van een vliegtuigje. Op 7 juni 1911 ontving hij zijn bre vet en had pa Fokker al 183.000 mark aan zijn zoon gespen deerd. Trots was hij wel, toen Anthony met zijn eersteling, de Spin (vanwege de vele spandra den die het geheel bij elkaar moesten houden), een paar keer rond de Grote Kerk in Haarlem cirkelde. Doorbraak De doorbraak kwam in 1913, toen de Duitse oorlogsindustrie op volle toeren ging draaien. Hij kocht voor een prikje een wrak van een Frans toestel met een luchtgekoelde motor, een nieu wigheid destijds. Precies op tijd (twee weken voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog) wist de 24-jarige Fokker een verkenningsstoestel in elkaar te flansen om vervolgens lucratie ve contracten af te sluiten. Pla giaat was heel gewoon en voort- Fokker met zijn hond Ziethen voor zijn V.1, begin 1917. foto uit boek durend werden onderdelen van anderen 'geleend'. Een opvallend gegeven dat Dierikx uit de archieven op diepte, betreft de ontwikkeling van een vuurwapensysteem. In zijn autobiografie Flying Dutch man pochte Fokker over zijn machinegeweer dat via een syn chronisatiesysteem door het propellervlak heen schoot. De vinding zette de luchtoorlog op zijn kop. Fokker blijkt echter het idee te hebben gepikt van de Zwitserse ingenieur Schneider. Jarenlang is er juridisch gesteg geld over het patent. Fokker be weerde bij hoog en laag dat zijn vinding wezenlijk anders was. Fokkers sluwheid kwam op nieuw sterk naar voren aan het eind van de oorlog in 1918, toen hij honderden vliegtuigen en een flink deel van zijn fortuin naar Nederland wist te smokke len. Maar ook hier prikt Dierikx de exclusieve heldenrol door. Want in dat jaar werd nauwe lijks controle uitgeoefend door de autoriteiten: veel meer (Duit se) industriëlen wisten bezit veilig te stellen in neutrale lan den. Dierikx schetst onbarmhartig de kwaliteitsarmoede waarmee de Fokkerfabriek was behept. De vliegtuigbouwer mikte voortdurend op uitbreiding van de productie in plaats van te in vesteren in innovatieprogram ma's. Tot aan zijn dood hield Fokker vast aan hout in plaats van metaal als basismateriaal. Die korte termijnpolitiek deed hem meermalen de das om. Ook de voortdurende ruzies met KLM-grondlegger Plesman, die regelmatig een nieuw Fok ker-ontwerp door de strot ge duwd kreeg, worden glashelder neergezet. 'En nu is het een schandaal, hoe soms met onze belangen wordt omgesprongen door iemand, die half Duit- scher. half Nederlander, half Amerikaan is. De vliegtuigin dustrie moet aan den Neder- landschen bodem worden vast gehecht. Het moet niet kunnen dat de Heer Fokker naar Ameri ka kan gaan en 'de tent sluiten', zooals hij dat noemt', schrijft een pisnijdige Plesman in 1934. Koopman In die jaren komt de koop man Fokker naar boven. Hij wist dat zijn burgervliegtuigen in eigen land niet meer werden gepruimd en kocht van de Ame rikaanse fabrikanten Douglas en Lockheed de exclusieve li centies voor Europa. Waarna hij opnieuw Plesman (dol op Douglas-vliegtuigen) het bloed onder de nagels vandaan haalde door de prijs van deze toestellen fors op te schroeven. Zijn eigen Amerikaanse fabriek, glorieus begonnen, legde intussen het loodje. Toepassing van verou derde technieken en kwalitatief ondermaats materiaal waren ook hier de ingrediënten voor het verval. Des te opvallender was dat hij een fraai motorjacht ontwierp voor 366.000 gulden, meer dan hij ooit uitgaf voor de ontwikkeling van een nieuw ty pe vliegtuig. Fokker rookte en dronk niet. maar snoepte des te meer. vooral Haagsche Hopjes. Zijn liefdesleven was een drama. Twee huwelijken strandden in een echtscheiding en in een zelfmoord. Fokker was te zeer verliefd op vliegtuigen. De om standigheden waaronder hij op 49-jarige leeftijd stierf, waren evenzeer tragisch: als gevolg van een mislukte neusoperatie. Hoe nuchter en zakelijk Die rikx het leven van Fokker ook heeft beschreven, het boek laat zich lezen als een historische schelmenroman. Compleet met een droevig eind.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 25