B ultuur Kunst Faith No More houdt wel van een grap X ten dode (geschreven inorama Mesdag doet ioep op Securitel-arrest '7V T "S David Bowie: de kameleon is zoekende uirscHirws Notabelen met billen bloot in 'Sleutelgaatje' Hans van Manen in het zonnetje pERDAG 12 JUNI 1997 westing in Volkshuis komt niet rond ide van Cultureel Cen- de X lijkt onafwendbaar, lorstel van de Leidse jnsorganisatie (LWO) de wijze waarop de X in 'olkshuis aan de Apothe- Iüjk moet worden onder- icht, is bij het cultureel um slecht gevallen. Vol- e week volgt een slotge- tussen de betrokkenen, hid vrijwilligers van de X er vanuit, en hebben zich ihel mee verzoend, dat het naa um deuren sluit. Vol- raadsleden kan zelfs een Ier de situatie niet meer ideren. ördinator H. lansen van Volkshuis, die zich altijd heeft gemaakt voor de st van de X, zegt nu abso- niet meer te begrijpen om de X het voorstel van WO afwijst. „De X is aan jvervragen en lijkt alleen maar tevreden te zijn als Volkshuis Cultureel Cen- i de X wordt." In het voor bij waarvan A. Flapper van W O de bedenker is, moe- Hl ansen. haar medewerkers le cursisten van het vor- p- en ontwikkelingwerk inschikken om ruimte te M ;n voor de X Jansen; „De inistratiemedewerkers teki sinds het voorstel zelfs een idig je jaloers. Ik kan me dat de voorstellen, maar onze jje fidheid om ruimte te ma voorde X is groot." pi apper gunt de X onder 0 r het zogeheten traplokaal m° aangrenzende kantoor- ites. Ook kan het cultureel all rum beschikken over het va|j ielte van het Volkshuis dat ïog in gebruik is als speel- o-theek (voorheen jongeren centrum). Deze ruimte staat dagelijks vanaf 15.30 uur plus het hele weekeinde ter be schikking van de X Volgens Jansen wringt hier de schoen: „De vrijwilligers van de X wil len er van 09.00 tot 02.00 uur terecht. Dat lijkt me overdre ven. Ik kan bijna niet geloven dat hier elke dag om 9.00 uur 35 vrijwilligers voor de deur liggen." Uiteraard kan de X voor zijn programmering terecht in de multi-functionele theaterzaal. Wel is het gebruik hiervan be perkt omdat er ook nog ande re gebruikers zijn. „Als je alles bij elkaar optelt, krijgt de X zo n beetje het halve gebouw", aldus Jansen. Jansen kan niet geloven dat de X het voorstel te mager vindt. Ze denkt dat de X een aanleiding zoekt om ermee op te houden. „Er is door de aan houdende onzekerheid over de huisvesting een groot aan tal vrijwilligers afgehaakt en veel van de kopstukken heb ben inmiddels een betaalde baan." De X begon vijf jaar geleden in de voormalige Rek-bio- scoop aan de Haarlemmer straat. De vrijwilligers stamp ten een cultureel centrum uit de grond waarvan vooral het onderdeel 'wereldmuziek' tot ver buiten Leiden opzien baar de. Wordt voor de zomerperio de geen overeenstemming be reikt over de nieuwe behuizing in het Volkshuis dan haken, zo wordt algemeen aangenomen, de resterende vrijwilligers defi nitief af. Woordvoerder J. Wit- teman van de X weigert voor lopig commentaar. 'Album of the year' slaat geen nieuwe wegen in ma Mesdag heeft giste- ior de politierechter in aag een beroep gedaan jt Securitel-arrest. Het mu- stond terecht wegens (ding van de Wet milieu: rlijke stoffen bij de ver van het schilderstuk ;dag. Daarbij waren to- (i en xyleen in schadelijke raties vrijgekomen ;ens de advocaat van Pa- a Mesdag zijn de techni- (orschriften van het ge kte oplosmiddel xyleen, dat lijmverdunner werd ge bruikt, echter niet aangemeld in Brussel. De officier van justitie sprak dit direct tegen. De raadsman van Panorama Mesdag vroeg gisteren op ande re overtredingen van het Recht boek van Strafrecht vrijspraak. De officier van justitie achtte delicten tegen het milieu en de gezondheid wel bewezen, maar vond dat Panorama Mesdag al genoeg gestraft was door de pu bliciteit en de lange duur van het onderzoek. Hij matigde zijn eis tot 50.000 gulden boete, al hoewel op het delict majcimaal twaalf jaar celstraf staat. De uit spraak is op 27 juni. 1997 Is nog lang niet ten einde. Maar de 'plaat van het jaar' is reeds versche nen. Tenminste als je Faith No More al te serieus neemt. Want het vijftal uit San Francisco noemde zijn zevende album 'Album of the year'. Je moet er maar opkomen. Niettemin is het voor hen de plaat van het jaar. Want zoveel albums maken ze nu ook weer niet jaarlijks. De musici hebben het druk genoeg, met het spelen in andere bands en met toeren bijvoorbeeld. AMSTERDAM RENÉ MEGENS Het leiden van een normaal be staan schiet er nog wel eens bij in als je in een succesrijke rock band als Faith No More speelt. Zanger Mike Patton: „Toch hebben we geprobeerd om in de laatste twee jaar zoveel mo gelijk als gewone mensen te le ven. In plaats van als ratten. Want dat doe je als je op tour nee bent. We hebben verder on ze gitarist buiten de band gezet. En getoerd. Maar niet zoveel als vroeger. We wilden ditmaal stoppen met toeren op het mo ment dat we nog wat hersens over hadden en in staat waren om een nieuwe plaat op te ne men." Op "Album of the year' slaat Faith No More geen nieuwe we gen in. Sterke ballades en agres sieve rock bepalen de grenzen van het werkterrein. Gitarist Jon Hudson (ex-Systems Collaps) maakt op het album zijn de buut. „Persoonlijk konden we goed overweg met de vorige gi tarist, maar hij leverde geen bij drage aan het creatieve proces. Artistiek klikte het niet." Faith No More: „We wilden ditmaal stoppen met toeren op het moment dat we nog wat hersens over hadden." In de tiende editie van Oors Popencyclopedie staat Faith No More te boek als 'meesters van de smakeloosheid'. Leuk vinden ze dat niet. Patton: „Mensen zeggen zoiets als ze niets anders meer over ons weten te mel den." Toetsenist Roddy Bottum: „Er zijn mensen die vinden dat we belachelijke covers spelen. Die songs zijn zo a-typisch voor de stijl van Faith No More, dat ze menen dat het coveren van dergelijke nummers getuigt van slechte smaak. Maar ik vind dat we het goed doen. En ook onze eigen nummers zijn meer dan oké." Aantrekkelijk aan Faith No More is de dynamiek waarmee de band opereert en de veelzij digheid van de muziek. Bottum: „We werken veel met contras ten. We scheppen een bepaald sfeertje en helpen dat acuut de vernieling in. Of we maken er eerst een puinhoop van en ko men dan met iets moois. Een dergelijke werkwijze heeft iets shockerends." Patton: „Elk nummer heeft zijn eigen stemming. Als je con stant aan het schreeuwen bent, kom je nergens. Het is aardig om iets te reduceren tot gefluis ter, zodat je geschreeuw nog meer als geschreeuw klinkt. Een dergelijke manier van werken is relevant voor ons." Negen jaar terug gaf Faith No More zijn eerste concert in Ne derland. De toenmalige zanger Chuck Mosely sleepte een koffer met pruiken en brillen met zich mee. „Ja, Chuck hield wel van verkleedpartijen. Het was een fijne tijd. Het heeft iets moois, als niemand je kent en niemand weet wat hij kan verwachten en je jezelf moet bewijzen. Puurder wordt het nooit meer voor een band," meent Bottum. In Nederland scoorde Faith No More enkele hitjes. Een van de successen was 'Easy', een compositie van Lionel Richie. De band stond in de grote Ne derlandse hallen en in 1995 op het Pinkpop Festival. In de Ver enigde Staten is Faith No More relatief minder bekend dan in Europa. Het blijft voor Patton en Bottum gissen naar de oor zaak. Bottum gooit het maar op de beperkte interesse van Ame rikanen. „Elke keer als we in de VS een cd uitbrengen, moeten we ons zelf opnieuw bewijzen en moeten we een plaatsje ver werven. Telkens worden we ge zien als een nieuwe band," al dus Bottum. De reacties op de cd-titel zijn wisselend. Niet veel mensen zien er de humor van in. Patton: „Ze vinden het maar een arro gante titel. 'Jullie moeten wel erg zelfverzekerd zijn om je plaat zo te noemen', krijg je te horen. 'Is het voor jullie echt de plaat van het jaar?' vragen ze dan. Natuurlijk is dat zo. Het is de enige plaat die we dit jaar maken. Humor is een rode draad in de lange carrière van Faith No More. Als we geen hu mor zouden hebben, waren we al lang gek geworden. Als je om je zelf kunt lachen, voel je je comfortabeler." Bottum: „Maar niet elke band beschikt over grappige humor. Die lui van The Presidents üf The United States bijvoorbeeld denken dat ze grappig zijn. Ik word ziek van zo n band. Het zijn slappe clowns met domme humor. De humor van Faith No More is donkerder, cynischer en bitterder." MUZIEK RECENSIE JOHN OOMKES Concert: David Bowie. Bezetting: David Bowie (zang, gi taar, saxen). Reeves Gabrels (gitaar, gitaarsynthesizer), Zachary Alford (drums, electronische percussie), Gail Ann Dorsey (zang), Mike Garson (keyboards en piano) Ge zien: 10 juni. Paradiso, Amsterdam Bowie brengt tijdens zijn huidige toer door Europa twee. vrijwel haaks op elkaar staan de programmaonderdelen. Vóór de pauze richt hij zich op nog niet eerder opgeno men. nieuw verkerend materiaal. Het be staat soms ook uit volslagen geregenereerd oud werk, waarin de oorspronkelijke bedoe lingen van wat ooit een liedje was, volko men door de molen zijn gehaald (zoals in de elektronische variant van Is it any Won der? dat van samples aan elkaar hangt). Het publiek wordt gebombardeerd met de visu ele chaos die je in een moderne club frontaal treft: gecomputeriseerde vloeistof effecten, geprojecteerd op een groezelig la ken. Dit onderdeel van het concert sluit sterk aan bij de eigentijdse dance- en junglesce- nes - maar het is een aanfluiting als je de prestatie van Bowie zou proberen te verge lijken met het consistente werk op deze ter reinen van zulke uiteenlopende acts als The Prodigy, Lamb of The Chemical Brothers. Bowie's pogingen verraden de inborst van de ware kameleon, die hij al decennialang is. Een man die alles uitprobeert, die zijn band zo ver weet te krijgen dat ze nog slechts samples omspeelt, percussie haalt uit een machine. Een man die nog steeds anderen uitdaagt en op het verkeerde been zet. De open vorm waarin Bowie hier tij dens het concert speelt met moderne speel tjes is slechts dan interessant wanneer de basis van de compositie wordt open gela ten, zoals in bewerkingen van 'Dead Man Walking' en 'I'm Deranged', en de ritmiek niet wordt vastgelegd in standaard shuffles of breakbeats. Verder wisselt hij briljante invallen af met schamel jatwerk. Hoe goed de cover van Laurie Anderson's 'Oh Superman' ook is. hij haalt het niet bij het origineel. De keuze om in een tweede set bekend tot tamelijk re cent repertoire te brengen, toont ook de persoonlijke gespletenheid waarin Bowie vertoeft. Zijn eigen publiek is zo conserva tief als dat van Pink Floyd. Maar ook dit ge deelte van de show toont een man die zich in vele muzikale kleren tooit, zonder een eenduidige stiel neer te zetten. Hij wil zijn fans op het verkeerde been zetten, maar ook belonen. De kroeg? Daar zit je met je ellebogen in een plas bier van degene die net voor jou aan het tafeltje zat en lurk je aan hetzelfde glas waar half Leiden al uit gedronken heeft. Nou, voor mij hoeft dat echt niet. Het liefst mijd ik kroegen en bioscopen. Niet omdat ik een sukkel ben die nooit ergens komt. Maar ga ik dan eens een rtje uit, dan staat er zo'n brede gozer voor de deur met zo'n itraling van: 'Wat kom je hier doen', en dan mag je blij zijn 't een zitplaatsje en met water aangelengde cola. ga dus niet zo vaak uit. De laatste keer was naar een concert Joe Satriani en Steve Vai. Bij*zo'n concert is het de kick om muziekstukken nog harder te beleven dan thuis. Maar daar >je het ook hoor. Word je eerst gefouilleerd en daar houd ik al emaal niet van en dan draaien ze in de pauze opeens Wham! dan denk ik: 'Wat doe ik in Godsnaam eigenlijk hier?' leder- klapt mee tijdens de rustige nummers zodat je de gitaren eens hoort. Er stond er één voor me die vreselijk stonk naar eet, aan de andere kant was er één aan het blowen en een had net knoflook gegeten. Vreselijk die meur! Het eerste ik doe na een concert is mijn haar wassen, mag allemaal wel van mij. Maar ik word zo ontzettend af- en dan hoor ik de muziek niet. Dan kun je net zo goed lijven en een cd-tje draaien. Wat ik dan ook regelmatig Ik koop voor zo'n 300 gulden cd's per maand. Thuis op kamer kan ik draaien wat ik wil, met de laatste Oor of de cyclopedie erbij, en dan mag iedereen binnenkomen, me een tent waar ze èn goede hardrock èn techno draai- Nergens toch? Dus is mijn ideale avondje uit een avondje ijn vrienden hebben het allang opgegeven. Dansen? Als ik nummer leuk vind dans ik wel in mijn hoofd. Gezellig? Ik me niet voorstellen als zoveel mensen opeengepakt zitten in kleine ruimte dat ze dan een leuke tijd hebben, sommigen vinden me een zeikerd, maar daar ik niet om. Als ze iets leuks .willen doen dan ko- ze maar naar mij toe en dan luisteren we ge- plaatjes op mijn kamer. Maar ik doe het volu- wel wat zachter als m'n moeder naar bed gaat. S NAAM: Erik Koevoet LEEFTIJD: 26 WOONPLAATS: Leiden BEROEP: verkoper GEZIEN: thuis 'Alluh inz en outz van de Leids- uh zosaaietie', heeft het gesten cilde 'Sleutelgaatje' als onder schrift. En wat de 'inz' en 'outz' dan wel mogen zijn blijkt uit de koppen van het geheel nieuwe periodiek. 'Enthousiasme voor Tippelzo ne', het 'kippetje van de maand' en de 'Historie van het Leids Gezeik'. Het colofon van het blaadje vermeldt niet meer dan dat het als leesvoer verspreid wordt over de Leidse leestafels, dat het onregèlmatig verschijnt en een oplage heeft. Alle artike len blinken uit in e.„n hoog ge halte aan vrijmoedig, schenen- trappende humor waarbij voor al de Leidse notabelen het moe ten ontzien in teksten geïllu streerd met ranzige fotocolla ges. De Leidse wethouder van cul tuur A. Pechtold. slachtoffer van melige handenarbeid, bevoelt geheel onwetend een strenge dame in uitdagend leer. Burge meester Goekoop biedt bijna bloot, met alleen een puntmuts op, de lezer schalks een kopje thee aan. In een artikel over 'het gat van de Beestenmarkt' wordt een geestig pleidooi gehouden voor het plein als 'erogene zo ne'. Er wordt een link gelegd tussen de grote hoeveelheid zei kerds in Leiden en de Rijn en ook nog vrolijk de spot gedre ven met Leiden Stad van Cultu- TEKST: PABLO CABENDA; FOTO: MARK LAMERS Projectleider van Leiden Cul tuurstad, Karei Willems, in het krantje slechts gehuld in leren handschoenen en tatoeages, kan wel om het blaadje lachen. „Ik weet ook niet waar het van daan komt, maar het bewijst in elk geval dat er niet passief met Leiden Cultuurstad wordt om gegaan." Of hij zich niet een beetje in zijn hemd gezet voelt? „Nou, zolang er geen grievende of mensonterende dingen worden geschreven vind ik het niet erg. Het heeft iets infantiels, maar het fascineert wel heel erg." Olaf Hoenson, directeur van 'Het op zondag' is een ander slachtoffer van het Sleutelgaatje. In een 'kollumpie' getiteld 'Effe me grammetje halen' bericht een fictieve en uiterst dubieuze Olaf Hoensebosch over zijn da gelijkse wederwaardigheden. Hoenson mag dit soort initiatie ven op zich wel. Hij vindt de jongelui van het blaadje alleen wat oversekst. „Maar gegriefd? Nee. Ik ga echt geen stappen ondernemen." Uit bijna niets is op te maken wie de bedenkers/schrijvers zijn van het Sleutelgaatje. De adres sticker doet vermoeden dat het krantje afkomstig is van project bureau Leiden Cultuurstad. Bij navraag echter blijkt niemand daar er iets vanaf te weten zodat Leidens meest zinneprikkelen- de krantje voorlopig nog in ne velen blijft gehuld. PABLO CABENDA» DEN HAAG GPD Het zal niet zo vaak gebeuren dat bij binnenkomst van ko ningin Beatrix en prins Claus het publiek niet opstaat, ter wijl even later juist de majes teit en haar man uit de stoel verrijzen om samen met de overige aanwezigen een jarige choreograaf toe te juichen. Het overkwam gisteravond een trots glimmende Hans van Manen, wiens 65ste verjaardag met een gala in het Dansthea ter in Den Haag werd gevierd. Eigenlijk is Hans van Manen pas over een maand jarig, maar omdat het Nederlands Dans Theater in juli op tour nee is. werd Van Manens in drukwekkende leeftijd nu reeds met een daverend feest herdacht. Met dans uiteraard. Met zijn 'Kleines requiem' uit 1996, zijn 'The old man and me', 'Solo' uit dit jaar en 'Twi light' uit 1972. Daarnaast was er een opmerkelijke samen werking tussen Het Neder lands Dans Theater en Het Nationale Ballet (in vroegere tijden 'de vijand') in een deel uit 'Pianovariaties 1', gedanst door twee van Van Manens fa voriete dansers: Rachel Beau- jean van Het Nationale Ballet en Jean Emile van het NDT. Behalve dans waren er uiter aard toespraken. „Voor een keer mag het", begon zakelijk directeur Jaap Hülsmann zijn welkomstwoord: „Beste Hans, majesteit, koninklijke hoog heid". Een volgorde die even later ook Paul de Leeuw aan hield. zij het dat hij er nog een komisch 'Uwe majesteit' en 'Hare Hans'-variant op los liet. In de ogen van Paul de Leeuw waren er op deze avond dan ook twee koninginnen in de zaal: de koningin van het land en de koningin van het bal, een vrolijke toespeling op Van Manens homoseksualiteit. De Amsterdamse nichtenscène gaf gisteravond nadrukkelijk acte de présence in Den Haag. Paul de Leeuw was gevraagd Hans van Manen een boek met herinneringen van vrien den te overhandigen. „Het heet Liber Amicorum. Ken je dat? Heb je het al. want je mag het niet ruilen!", aldus de gast- presentator. In het boek staan bijdragen van onder anderen Gerrit Komrij, Remco Cam- pert, Connie Palmen, het vroe ger vermaarde NDT-dansers - echtpaar Willy de la Bye en Jaap Flier, Albert Mol, Tonny Eyk. Rudi Fuchs en zijn vrouw Nelleke, Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Op het feest gisteravond was het ook een ware verzameling van bekende Nederlanders: Martine Bijl met haar Berend Boudewijn, Monique van de Ven, Erwin Olaf, Adriaan van Dis en Henk van Ulsen. De voorstelling werd besloten met een gelegenheidsballet 'Fanta sia', met niet alleen huidige dansers van het NDT, maar ook veteranen als Roslyn An derson, Arlette van Boven en Mea Venema. Artistiek direc teur Jiri Kylian reed uiteinde lijk een wagen met glazen champagne het toneel op, ter wijl de gekleurde ballonnen en confetti uit de toneeltoren dwarrelden. Wat het publiek niet zag, was dat Hans van Manen namens het NDT ook nog een apart cadeau kreeg. Want verzot als de choreograaf is op kleding van Armani, mag hij bij de Armani-winkel in Düsseldorf een mooi kostuum gaan uitzoeken. concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 4J is (Handel-variaties) cristofori Prinsengracht 583. Telefoon 626 84 95 12.00 uur (mezzo-sopraan) Jacob Bogaart (plano). Joan Berkhemer (viool) JürgenGeise (alt viool) en Nadia David (cello) toeg. II8.-. kind 17.50 0 0 di 17 juni Pianorecital door Bart van de Roer. Programma: Schumann 0 20 30 uur Brahms.Bartók. Janacek en Rachmaninofi. toeg. 118 - kind (7.50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19