'Ik doe nog
één poging terug
te keren naar
het christendom'
Scherpe kritiek
Van Luyn op
referendum kei
ARCHIEVEN
Kerk Samenleving
Simonis viert
jubileum met
hoogmis
Alphense predikai
"ambt onwaardig'
uit de Leidsch Dagblad
Schrijvende lezers
Schending van principe: vervuiler betaalt
Overwinning van links vanzelfsprekend
DONDERDAG 12 JUNI 1997
NIEUW-DUK GPP
Kardinaal Simonis viert komen
de zondag zijn veertigjarig
priesterschap in het dorp
Nieuw-Dijk in de gemeente
Didam. Hij zal daar ter gelegen
heid van het Landjuweel 1997
de pontificale hoogmis verzor
gen. Na de mis is er gelegenheid
om de kardinaal te feliciteren
met zijn jubileum.
De feestdag van de kardinaal
valt precies samen met het vijf
tigjarig jubileum van de Gelder
se Federatie van Schuttersgil
den en Schutterijen St. Huber-
tus. Om de vijf jaar verzorgt een
van de vier schutterskringen fri
Gelderland het Landjuweel, een
feest waar alle Gelderse schut
tersverenigingen samenkomen.
De Nieuw-Dijkse schutterij St.
Antonius organiseert dit tiende
Landjuweel. Twee jaar geleden
deed de schutterij een beroep
op de kardinaal om de pontifi
cale hoogmis te verzorgen. Hij
zegde dat toe. zich daarbij niet
realiserend dat 15 juni 1997 de
dag is waarop hij veertig jaar ge
leden het priesterschap aan
vaardde. Hij zegt daarover in
het programmaboek van het
Landjuweel: ..Waar kan een bis
schop immers beter God dank
zeggen voor de genade om
veertig jaar lang te mogen delen
in het Hogepriesterschap van
Christus, dan juist te midden
van zovele gelovigen die op het
Landjuweel verwacht worden?
De eucharistie, als dankzegging
aan God bij uitstek, kan ik mij
niet feestelijker v oorstellen.
De pontificale hoogmis zal bij
goed weer worden gehouden op
het voetbalveld van de Sprink
hanen, bij slecht weer in de
kerk. Na de hoogmis volgt er
een aubade. Zo'n tachtig tot
honderd familieleden, vrienden
en kennissen van de kardinaal
zullen daarbij aanwezig zijn.
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE
KERK
Beroepen: te Hellouw: A.J.
Kunz, kandidaat te Vaassen.
EVANGELISCH LUTHERSE KERK
Benoemd: te Leeuwarden als bij
stand in het pastoraat (part-ti
me): drs. J.D. Cremer, gerefor
meerd emeritus predikant te
Veenhuizen, die deze benoeming
heeft aangenomen.
REDACTIE DICK VAN DER PLAS. 07]
Theologe Christa Anbeek beweegt zich op het raakvlak van de oos
terse en westerse godsdienst. Ze geeft zenmeditatie op De Tiltenberg,
een centrum voor meditatie en bezinning in Vogelenzang. De Tilten
berg is een project van De Graal, een katholieke lekenbeweging van
\Touwen die zich bezighouden met spiritualiteit. Anbeek werd in
1961 in Bameveld geboren in een apostolisch gezin. Op school al
was zij zeer geïnteresseerd in religie en ze ging theologie studeren in
Utrecht en aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Tijdens de studie
kwam Anbeek in aanraking met het boeddhisme en ze studeerde af
op het onderwerp: de dood in het christendom en het boeddhisme.
Hier promoveerde ze ook op, in 1994 in Amsterdam. Intussen had
Anbeek al diverse cursussen op De Tiltenberg gevolgd waardoor ze
leerde mediteren. Ze ging zelf zenprogramma's organiseren, ging op
De TUtenberg wonen en is nu tweeënhalf jaar staflid. Momenteel ori
ënteert ze zich op de remonstrantse gemeente met het plan om hier
predikant te worden.
Ik ben opgegroeid op
de Veluwe tussen de
strenggelovigen. Ik wil
de erbij horen maar ik
mocht van mijn ouders niet
naar de kerk of zondagsschool
omdat ze zelf het geloof had
den verloren. Op de lagere
school werd het geloof als iets
ontzettend belangrijks gepre
senteerd. maar ik begreep niet
waarom. Daarom ging ik op
onderzoek uit. Door het con
tact dat ik rond mijn zestiende
met een predikant in het dorp
had, werd ik steeds nieuwsgie
riger naar wat gelovige mensen
bewoog. In Barneveld hoorde je
iedere zondag tien kerkklokken
luiden waarna iedereen naar
zijn eigen kerkje ging. Ik vroeg
me af waarom. Ik ging naar ge-
sprekskringen. maar mijn ou
ders vonden het overdreven.
Ook waren ze er tegen dat ik
theologie ging studeren.
De theologiestudie viel me
nogal tegen. Andere studenten,
vooral die van de Gereformeer
de Bond. waren anders dan ik
en ik bleef het gevoel hebben
dat ik iets miste, waarschijnlijk
omdat ik geen kerkelijke ach
tergrond had. Pas toen ik gods
dienstfilosofie. islam en boed
dhisme kreeg, vond ik de studie
interessant. In het boeddhisme
trok me vooral de Japanse cul
tuur. In die tijd stierf een fami
lielid van me en daar had ik erg
veel verdriet van. Maar mijn
geloof hielp me niet bij het ver
werken van de dood. Toen ik
daarop een boek van Han de
Wit over het boeddhisme las,
raakte dat me enorm, vooral
omdat er in beschreven werd
hoe boeddhisten met de dood
omgaan. Zij zien dood en leven
als een twee-eenheid, terwijl
wij westerlingen er een scherp
onderscheid tussen maken. Het
inzicht dat de dood bij het le
ven hoorde hielp mij het ver
driet draaglijk te maken.
Ik wilde dat mijn leven mooi
was. zonder verdriet en lelijke
dingen. In het boeddhisme zijn
mooi en lelijk ook een eenheid.
Het idee is dat narigheid on
ontkoombaar is. maar als je je
er niet tegen verzet, lijd je er
minder onder. Dat is ook het
uitgangspunt van zen. Zen is
een stroming binnen het boed
dhisme waarin je door medita
tie leen helemaal in het hier en
nu te leven, waardoor je rusti
ger wordt. Het is niet zo dat
niets je meer raakt, maar wel
datje niet meer probeen je le
ven te manipuleren. In het be
gin vond ik mediteren moeilijk
want ik zat ongemakkelijk en ik
moest steeds aan vervelende
dingen denken. Maar ineens
merkte ik dat ik toch van het
gefluit van de vogels kon genie
ten. Ik was kalmer geworden en
merkte hoe onrustig ik altijd
had geleefd.
Ik werd steeds cynischer over
het christelijk geloof. De studie
was frustrerend want ik be
greep de materie gewoon niet.
En met de dood kon ik niet uit
de voeten. Ik meende dat ik
toch nooit een gelovige zou
worden en dat trok me juist zo
in het boeddhisme: je hoeft
niets te geloven. Het gaat om je
eigen verwerkelijking. In boed
dha hoef je niet te geloven, al
leen moet je wel vertrouwen
hebben in het pad dat hij is op
gegaan en dat hem heil heeft
gebracht.
Toen De Graal hier werd opge
richt, begin jaren zeventig, was
het boeddhisme goed te inte
greren in het katholieke bezin
ningscentrum. De meditaties
en de retraites die hier al wer
den georganiseerd beten elkaar
niet. Nu hebben we wel veel
discussies over de raakpunten
tussen boeddhisme en chris
tendom, vooral omdat het
boeddhisme geënt is op de Ja
panse mannenciiltuur en wij
een feministische organisatie
zijn. Daarnaast is westers den
ken kritisch, maar oosters den
ken juist niet. Een vraag die je
dus kunt stellen is: moeten we
wat we van Auschwitz hebben
geleerd maar opgeven? Maar
als we dat niet willen moet je
dan je eigen, westerse zen, cre-
eren?
Het heeft lang geduurd voor ik
echt enthousiast was over me
ditatie. Maar de kick komt pas
achteraf, als je merkt dat je hel
der en rustig bent geworden.
Voor mij werd zen zelfs versla
vend. Nu werk ik fulltime in de
organisatie van De Tiltenberg,
waar we naast zen ook vrou
wenvieringen en weekeinden
met een bijbels thema verzor
gen. Toch wil ik hier niet eeu
wig mee doorgaan. Ik wil een
laatste poging wagen om terug
te keren naar het christendom.
Daarom wil ik graag predikant
worden in een remonstrantse
gemeente, dat is tenslotte mijn
vak. Ik denk dat ik genoeg in te
brengen heb, de stilte kan voor
het christendom veel beteke
nen en omgekeerd zie ik veel in
de christelijke traditie.
De Tiltenberg is niet
mijn eindstation, mijn Qk
zoektocht naar spiri-
tualiteit gaat verder.
CARINE DAMEN
ALPHEN AAN DEN RUN
De predikant van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt in A
aan den Rijn. de 45-jarige J. Borgdorff, is volgens de plaat
kerkeraad 'zijn ambt onwaardig' geworden. De dominee
wegens relatieproblemen zijn functie neergelegd. Zijn bev
heid om voor te gaan in de eredienst is hem inmiddels d(
classis Midden-Holland ontnomen.
Borgdorff was sinds 20 september 1992 werkzaam bij c
gemaakte geloofsgemeenschap in Alphen aan den Rijn. I
voor stond hij als predikant in Rotterdam-Noord (vanaf 191
Axel (vanaf 1980). Borgdorff was al eerder aan de gemeei
Alphen verbonden. Hij begon hier zijn loopbaan op 1 ja
1977 als predikant voor Bodegraven-Woerden en Alphei
den Rijn.
De Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt zal na de zomerval
een opvolger voor Borgdorff beroepen.
UTRECHT» ANP
Bisschop Van Luyn van Rotter
dam heeft gisteren scherpe kri
tiek geuit op het referendum
voor vernieuwing in de Rooms-
Katholieke Kerk. Namens de
overige bisschoppen nam hij de
15.651 handtekeningen in ont
vangst die het comité Kerk
Hardop had bijeengehaald.
'Geen succes', zei de bisschop.
De 'eenzijdige en ongenuan
ceerde' inbreng van Kerk Hard
op werkt eerder vernietigend,
polariserend en frustrerend dan
dat zij bijdraagt aan de dialoog
binnen de kerk, aldus de vice-
voorzitter van de bisschoppen
conferentie. De RK Kerk heeft
belangrijker zaken aan het
hoofd dan de vijf 'binnenkerke
lijke' thema's van Kerk Hardop.
Dit comité pleit voor inspraak
bij bisschopsbenoemingen, toe
gang van vrouwen tot het pries
terschap, vrije keuze van pries
ters inzake het celibaat, een po
sitieve waardering van seksuali
teit en een bemoedigende in
plaats van een bedreigende
boodschap.
Van Luyn noemde dit
pleidooi 'te smal'. Het beant
woordt niet aan de hoge noden
van de kerk. Het is terecht dat
deze thema's niet meer hoog op
de agenda staan, aldus Van
Luyn. De bisschoppen concen
treren zich liever op spi
teit (relatie met God) en
riteit (relatie met medemt
Voorzitter Henk Baai
Kerk Hardop zei dat
schoppen juist aan de vi
damentele mensenn
aandacht moeten schenl
de kerk slagen in de
overdracht aan kindere
was teleurgesteld dat Va
de vraag ontweek of hij
cussie over toelating van
wen tot het priesteraml
gesloten acht, zoals paus
nes Paulus II heeft gezegd
Van Luyn zegde wel t
hij de wens om inspraaki
lovigen bij een bisschopsl
ming zal inbrengen i
leg van de bisschoppen
maand wordt bisscho;
Schure van Den Bosch 1
Volgens de kerkelijke
dient hij dan zijn ontsla)
paus in.
Het 'beperkte aantal'
gekomen handtekenin)
volgens Baars een veeg
voor de velen die de laat
een opleving in de kerl
Gelovigen komen niet n
hun stoel, omdat de kerk
zich weinig van hun
aantrekt. Ook hebben
kelijke functionarissen i
censuur of angst niet oi
kend.
ANNO 1897
Zaterdag 12 Juni
LEIDENGisteravond trad in de grote zaal van het Nut al
hier voor de kiezers op als spreker de candidaat van "Vader
land en Oranje", de hooggeboren heer graaf van Limburg
Stirum. uit 's-Gravenhage. Hij had tot onderwerp zijner rede
gekozen artikel 4 van het Regelement van "V en O', maar in
omgekeerde volgorde, zoodat hij begon met te spreken over
de beschouwing van bijzonderen eigendom, vervolgens over
de christelijke behandeling van den werkman, rechtvaardige
verdeling aer lasten naar ae onderscheiden draagkracht, ae
gelijkheid van allen voor de wet, het te keer gaan van de
openbare onzedelijkheid, het verstrekken van christelijk on
derwijs en eindelijk het bevorderen van den christelijke
godsdienst, zoowel in het moederland als in zijne overzee-
sche bezittingen.
VOORSCHOTENDe opbrengst der in de gemeente Voor
schoten gehouden inzameling van gelden voor het huldeblijk
aan H.M. de Koningin-Regentes bedraagt ƒ445,43.
LEIDERDORPDe heer N. Koot heen bij den Raad dezer
gemeente zijn ontslag als lid van dit college ingediend. Na
dus gedurende zeven en twintig jaren zich aan de belangen
der gemeente te hebben gewijd, neeft de heer Koot, met net
oog op zijn hoogen ouderdom, thans gemeend de beharti
ging der gemeentezaken aan jongere krachten te moeten
overgeven.
ANNO 1972
Maandag 12 Juni
LEIDENTwee broers uit Leiden, resp. 46 en 43 jaar oud,
hebben zaterdagmiddag op luidruchtige wijze uiting gegeven
aan hun misgenoegen over een naar hun mening te lage uit
kering van de sociale dienst. Zij haalden er hun gram door
van het gebouw aan de Langebmg negenentwintig ruiten in
te slaan. Het tweetal maakte daarbij gebruik van een paraplu
en de blote vuist. De politie kon de boze broers, na door
voorbijgangers te zijn gewaarschuwd, ter plaatse in de kraag
pakken. Het duo bleek onder invloed van sterke drank te ver
keren.
LEIDENZaterdag ontving de Eerste Leidse Schoolvereni
ging als slot van de feestelijkheden rond haar 50-jarig be
staan de oudere oud-leerlingen, tot vanuit Leeuwarden,
Brasschaat en veel daartussen liggende plaatsen. Vooral het
eerste schooljaar 1922 was met 45 reünisten, onder wie mi
nister De Koster van Defensie, goed vertegenwoordigd.
Burgemeester van Eysinga van Oegstgeest, ook één van de
leerlingen uit 1922, bracht de oud-onderwijzeres uit die tijd,
mejuffrouw N. van der Werff mee, die een mooie corsage
door haar oud-leerlingen aangeboden kreeg. Vele herinne
ringen kwamen boven bij het zien van elkaar en de oude
klaslokalen in het oude zo vertrouwde gebouw aan het
Noordeinde.
'Kwart miljard om schade eco
nomische groei te beperken'
'Kabinet: extra geld voor
milieu'
Dit zijn de koppen op de voor
pagina van het Leidsch Dagblad
van 30 mei jl., maar uit het arti
kel blijkt dat niet het milieu geld
krijgt, doch de bedrijven die het
milieu met hun productie aan
tasten. Zij krijgen een subsidie
die bedoeld is om de door hen
aangerichte schade aan het
milieu te herstellen, zodat zij
hun schadelijke producten kun
nen blijven produceren zonder
dat de prijzen stijgen of de
winst daaronder lijdt.
Dit is toch een flagrante
schending van het principe: de
vervuiler betaalt. De vervuiler
betaalt niets doch krijgt een
subsidie, maar ieder die het
slachtoffer is van de bezuinigin
gen betaalt wel.
Het verband tussen deze sub
sidie aan de werkgevers ener
zijds en sociale voorzieningen
en uitkeringen van werknemers
aan de andere kant, ligt in de
staatsbegroting. Subsidies aan
werkgevers en werknemers
De kosten voor het herstellen van milieuschade dienen doorberekend te
worden in de prijs van het product en niet doorgeschoven naar de
staatsbegroting. foto anp
drukken op de begroting van de te bezuinigen op sociale voor
staat. Als er een begrotingste- zieningen van de werknemers,
kort is dat binnen de 3 procent dan is duidelijk wie de vervui-
dient te worden gehouden van- ling betaalt,
wege de eisen van de Euro en Bovendien is het in strijd met
men poogt dat te bereiken door de ideologie van de terugtre-
Regelmatig verschijnen artikelen en com
mentaren van de hand van Cees van Zwee-
den in het Leidsch Dagblad. Niet zelden zit
er een anti-communistisch toontje in het
stuk
Met name de artikelen over de verkiezin
gen in Frankrijk hebben een bepaalde on
dertoon. waar Van Zweeden zich wat zor
gen schijnt te maken over de Franse Com
munistische Partij en haar grote invloed in
de Franse samenleving. Bij de linkse verkie
zingsoverwinning schrijft hij ook onder an
dere dat de Franse socialisten niet zonder
de steun van communisten kunnen regeren
en dat Jospin wint, Europa verliest'. Wie
heeft Europa ook al weer 52 jaar geleden
gered van het nazi-juk door het achtervol
gen in de Berlijnse bunkers? Vijftig jaar vre
de en vooruitgang in Europa door de aan
wezigheid van het 'gevreesde' communis
me. Vraag nu de burgers van Oost-Europa
waar het communisme vervangen is (hoe
lang?) door de 'werking van de marktecono
mie' (Tsjechische economie staat op instor
ten, massale werkeloosheid in voormalige
DDR, Slowakije, Hongarije, Bulgarije en
Roemenië: crisis, inflatie, daklozen, drugs
verslaafden; zelfs: oorlogen in voormalig
Joegoslavië en de vroegere Sovjet-republie
ken). Vraag ook de bevolking in Zuid-Ame-
rika naar hun leefomstandigheden en ver
gelijk het met de Cubaanse, Chinese en
Vietnamese. Communisten en andere pro
gressieve partijen in deze landen hebben
ondanks bombardementen, blokkades en
sabotage kans gezien een betere verdeling
van rijkdommen te bewerkstelligen.
Non! Het Franse volk wil een sociaal en
vreedzaam Europa zonder uitbuiting!
Schrijver Van Zweeden denkt bij het woord
communist waarschijnlijk aan een soort
'woesteling met een mes tussen zijn tan
den'?
Wie hebben reden tot angst? Dat zijn on
der andere het wapenkapitaal, de grote spe
culanten, met andere woorden het finan
cieringskapitaal. Hetzelfde deinst er niet
voor terug om overal ter wereld waar het
maar profijt oplevert, regimes te ondersteu
nen (Turkije, Iran, Indonesië) die de bevol-
L O F
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 7 maart 1860)
dende overheid die zo gepropa
geerd wordt door het paarse ka
binet. Ze treedt weliswaar terug
als het gaat om de zorg voor de
werknemers, maar steekt wel
een handje uit als het gaat om
de zorg voor de werkgevers. De
schade van de economische
groei wordt dus niet beperkt,
zoals de krant schrijft, maar af
gewenteld op de werknemers.
Minister de Boer van milieu is
terecht niet tevreden, want zij
wil dat de prijzen de waarheid
spreken: de kosten voor het her
stellen van milieuschade dienen
doorberekend te worden in de
prijs van het product en niet
doorgeschoven naar de staats
begroting.
De koppenmaker van het
Leidsch Dagblad had dus moe
ten schrijven: Kwart miljard
schade door economische groei
wordt afgewenteld op sociale
voorzieningen. Kabinet: extra
geld voor vervuilers.
Jan Beentjes,
Euro-Nee Comité
Leiden.
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356356
Postadres: Postbus 54.
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma.t/m/vr 18 00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
JKiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
W. Bank (adjuncta.1.)
PUBLIC RELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-5356356
OMBUDSMAN
RD.Paauw 071-5356215
Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post.
REDACTIE
J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
J.M.Jacobs, chef red. Groot Leiden
A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
Redactie: 0
Hoofdredactie: 0
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 1
071
ABONNEMENTEN
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging
verstrekken tot het automatisch afs
van het abonnementsgeld, ontvaw
korting per betaling.
VERZENDING PER POST
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETH
Voor mensen die moeilijk lezen, sle
ogen hebben of blind zijn (of een a
leeshandicaphebben), is een samen.:
het regionale nieuws uit het Leidsch D
geluidscassette beschikbaar. Voor infor
0886-482345 (Centrum voor Gesprok
Lectuur, Grave)
king uitzuigen, onderdrukken, uitmoorden
(Indianen in Zuid-Amerika).
Dat een klinkende overwinning is be
haald door de linkse coalitie in Frankrijk is
dan ook vanzelfsprekend. De Franse arbei
ders zien (beter dan hier in Nederland) de
noodzaak in om een blokkade te vormen
tegen datzelfde monopolie-kapitaal. Die
zelfde arbeidersklasse heeft laten zien dat
het de behaalde verworvenheden (waarvoor
in de zestiger/zeventiger jaren hard gestre
den is) niet laat afpakken door een handje
vol rijken. De Franse vakbeweging is een
voorbeeld voor de Nederlandse! De titel van
het artikel had dan ook moeten luiden:
Kernbommen (Chirac/Dassault c.s.) verlie
zen, Werk en Sociale zekerheid
(PS/PCF/Groenen) winnen!
Ik vertrouw erop dat de linkse overwin
ning een uitstraling zal hebben naar België,
Duitsland en Nederland. Een sociaal, leef
baar Europa is waar het om gaat tenslotte.
P.J. Schouten,
Alphen aan den Rijn.
ZIEKENHUIZ
ONGEVALLENDIENST
Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 e
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diaconessenhu
dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis
BEZOEKUREN
DIACONE5SENHUIS
(tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19 00-19 45 uur.
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voor partnefl
bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11 00 uur, 15 .00 -15.30 uur en 19.00-19.30 uur ff
overleg met de dienstdoende verpleegkundige
Kinderafdeling: 10.30-19 00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleegk
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19 00-19.45 uur
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel 071-5454545) dagelijks 14.00-15.00 uur en 18 30-19.30 uur, klasse K
daarnaast ook 11 15-12 00 uur
Kraamafdeling 14 30-15 30 uur en 18.30-19 30 uur (voor vaderstot 21 00
Kinderafdeling 14 30-19 00 uur (voor ouders de gehele dag)
Afdeling hartbewaking (ccu)en intensive care (ic) 14 00-14 30 uurc
18 30-19 00 uur.
Spoedeisende hulp. dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 0172-463131) dagelijks 14 00-15.00 uur en 18 30-19.30 uur. kl
daarnaast ook 11 15-12 00 uur
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk