The Crucible stevig en nooit onverteerbaar I FILMS IN DE D REGIO I Films 4 - - - Meesterlijke acteurs in flitsend portret van nenselijk onvermogen Jackie Chan's First Strike is 'Jus' like James Bon' Turbulence: Vliegles bij windkracht 10 J FILM VOORBESCHOUWING MARK VAN DEN TEMPEL Virde Familie. Te zien: Filmschuur, do 121 00, vr za 19 30, 22 00, Beavis ihead Do America. Te zien. Brink- in, ma 19.30, Farewell to my Concubi- ie Tezien. Filmschuur, ma 19.30 use films. Als we ze hier al te i hijgen zijn ze met steun j Hollywood gemaakt of heb- ize Bruce Willis in de hoofd- iSpijtig en niet terecht, want land van Chirac en Jospin is ■enige in Europa waar jaar- I moeiteloos tien schitteren- J speelfilms Itoduceerd den. Vorig behoorde I Air de Fa- je zeker tot categorie. {sterlijke ac- •sin een flit- i geschre- portret van iselijk on- nogen: daar je eigenlijk genoeg Regisseur PR ric Klapisch al op door zijn schijnbaar le losse pols geschoten Cha- Cherce son Cliat, en met Un Ll1ost hij die belofte in. Het is etVerfilming van een toneel- waarin het sudderend leed len een familie als bij een ui voor laag wordt afgepeld. d Ike vrijdagavond komen ze acaien in het café van wijlen jne? vader om er samen de te gebruiken. De sullige n Henri, die de zaak over- i. Diens broer Philippe, ge in zaken en daar zeer op. Hun zuster Betty, nog ongetrouwd maar stie- vanj aan de scharrel met de j. Deze avond vieren ze de aardag van Philippe's vrouw Inde, maar Henri's vrouw tte komt maar niet opda- i De reden is dat ze er einde- vandoor is gegaan. Als die rheid eenmaal naar buiten t, is dat aanleiding voor een t stortvloed aan opgebiech- Igernissen en lang verhulde N fria's. Un Air de Familie had ■|®|feloos kunnen ontaarden in farce of een drama. Maar [ven scherpe als humoris- dialogen houden die boot in regisseur Klapisch waakt een al te theatrale aanpak, resultaat is niet vernieu- d, maar zeer goed gedaan en vooral kostelijk. Deze week in de Filmschuur. MTV heeft hun misselijke streken inmiddels verhuisd naar zeer laat op de avond. Beavis Butt-head hebben hun fans, maar echt geliefd zullen ze wel nooit worden. Daarvoor is de humor te zeer afgestemd op een grote kennis van het moderne Amerika, en is het poep- en piesgehalte net even te hoog. Beavis Butt-head Do America zal daar vermoedelijk weinig aan veranderen, maar dat neemt niet weg dat het een kos telijke film is geworden. Amerika's meest a-so- ciale pubers stropen het land af op zoek naar hun gestolen televisie, on dertussen overal chaos en gekwetste zieltjes ach terlatend. De twee verba zen zich over de wonderen van het automa tisch urinoir, ontmoeten hun scheppers, Beavis eet een cac tus en maakt een trip en Butt- head heeft sjans met de dochter van Bill Clifton. But will they score? In Brinkmann. Het is juni en de meeste film huizen hebben de deuren geslo ten. Alleen de Filmschuur draait nog een maand door en zal daarna gedurende de zomerva kantie een serie hoogtepunten uit het afgelopen seizoen pre senteren. Maandag heeft de zaal de hele avond gereserveerd voor Farewell to my Concubine. Weliswaar minder subtiel dan de Yimou-films, maar wel een kleurrijk spektakel waarin een voor buitenstaanders *te begrij pen introductie .wordt gegeven van het fenomeen van de Pe king Opera. Aan de hand van twee acteurs uit deze fameuze theatertraditie en hun haat-lief- de relatie krijgen we tevens een beeld van de politieke aardver schuivingen die China deze eeuw heeft moeten doormaken. Overigens vertelde Jackie Chan, die zelf pupil was op de keihar de Peking Opera School, dat de hier getoonde verschrikkingen heel aardig overeen komen met de werkelijkheid. Oeps. 1954, toen in de VS de hek senjacht op alles wat naar communisme rook zijn hoogtepunt bereikte. Het stuk, waarin onschuldigen naar de galg worden ge voerd wegens hun eerlijk heid, is sindsdien gaan be horen tot de klassieke to neelwerken. Met een Hollywood in de greep van de Koude Oorlog kon The Crucible destijds niet ver filmd worden. Veertig jaar later gaat dit weliswaar zonder problemen, maar de oorspronkelijke context is niet langer relevant. The Crucible anno 1997 is dan ook vooral een verhaal over hoe opportunisme, bijge loof en domheid het win nen van gezond verstand en medemenselijkheid. FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL The Crucible. Te zien- Alfa 1. Movies 4, Amsterdam. Miller, die ook het scenario schreef, baseerde zich op de waar gebeurde heksenproces sen in de staat Massachusetts, eind zeventiende eeuw. De vro me nederzetting Salem komt in opspraak als ontdekt wordt dat onder de invloed van een ne gerslavin jonge vrouwen 's nachts een rituele dans uitvoe ren. Feitelijk is het een tamelijk onschulige gebruik om de liefde van jongens af te kunnen dwin gen. Maar de lokale dominee Parris (Bruce Davison), die veel aanzien heeft verloren, grijpt de gebeurtenis aan om zijn autori teit goed te laten voelen. Door de massahysterie die al snel on der de meisjes ontstaat, groeit de zaak hem echter boven het hoofd. De openbaring van de sluwe Abigail Williams (Winona Ry der) dat de vrouwen het slacht offer zijn van een duivelse cult, leidt tot de komst van opper rechter Danford (Paul Scofield). Deze magistraat ziet liever tien onschuldigen hangen dan één heks haar verdiende straf ontlo pen. Abigail heeft zo haar rede nen voor die boude bewering. Ze is heimelijk verliefd op boer SjNDERDAG 5 JUNI 1997 Un Air de Familie in de Filmschuur Voorbeeldige cast met uitschieters Winona Ryder en Paul Scofield Toneelschrijver Arthur Mil ler schreef The Crucible in Daniel Day-Lewis probeert de verleiding des vlezes in de persoon van Winona Ryder te weerstaan. John Proctor (Daniel Day-Le wis), en denkt dat ze door het aanwijzen van onder meer diens vrouw kans maakt hem voor zich te winnen. Proctors echtgenote (de immer lijdzame Joan Allen) belandt in de gevan genis. De enige manier voor Proctor om haar vrij te pleiten is om te bekennen dat hij ooit met Abigail naar bed is geweest. The Crucible werd gemaakt door het team achter The Mad ness of King George. Die kos tuumfilm viel op door de ma nier waarop menselijk gedrag van alle tijden een oud verhaal weer hedendaags maakte. Ook The Crucible is kostuumdrama volgens dat recept. Regisseur Nicholas Hytner heeft niet ge probeerd dit duistere tijdperk eigentijds te maken met seks en actie, zoals wel in de idiote Scarlet Letter gebeurde. Hytner en zijn team weten echter voel baar te maken dat het gedrag dat deze heel gewone mensen tot zo'n vorm van massahyste rie drijft, gedrag is dat we van daag de dag nog steeds kunnen tegenkomen. Zolang mensen maar vaak genoeg dezelfde leu gens herhalen, is het een kwes tie van tijd voordat de waarheid vergeten is. Dat en de voorbeel dige cast onder de uitschie ters een doortrapte Winona Ry der en een imponerende Paul Scofield maken The Crucible stevig maar nooit onverteerbaar drama. MS AMSTERDAM ad r. Arnaud j.00, 15.45, 18,45, 21.30: Shine 1 130. 16.00, 19.30. 22.00 (beh Everyone says I love you 13.30, 16.30, 19.30. 22.00: Vive tient MBRA2 .45, 21.30; do vr ma di ook j. 15, 16.00: Romeo Juliet var£VUE CINERAMA (020) J876 H.45, 15.30, 18.15, 21.15: The Element e"bAMA 2 [15, 16.00, 18.45, 21.30: Lost ^SO 1 (020) 6234876 Il5, 16.00, 18.45, 21.45: Don- PS0 2 115, 16.00, 19.15, 22.00: Blood CENTER(020)6236615 .30, 19.15, 22100; zo ook 11.00, 1.45: Karakter 1.45, 19.15, 21.45: Kolya 1.30, 22.15; zo ook 11.00, 14.30: 1en We Were Kings (.45; zo ook 11.15, 14.00: Drifting )uds 15. 19.45, 22.00; zo ook 11.00, .30: Un Air de Familie MA OSCAR(020)5475175 vr za 20.00: Secrets and Lies Wo 20.00 Bridges of the Madison unty MA 1(020)6151243 (.45, 21.30; za zowoook 15.30: e Fifth Element MA 2 (.30. 22.00; za zo wo ook 16.00: iLiar (020) 6234579 15. 16 00. 19 00,21 45; za zo 11.00: Turbulence i .#00. 16.00. 18.00. 20.00, IÜ0O. za zo ook 11.30- Beavis -head Do America J-00. 15.45. 18.45,21.30:2 11 00 All Stars (020) 6273434 18.45: Breaking The Waves 19.00; zo ook 16.30: Village of Dreams 21.15; zo ook 14.30: Johns 21.45: Tierra zo. 13.00: Microcosmos do zo ma 23 .00: La Cite' des Enfants Perdus vr za 23.00; zo 13.30: Le Grand Bleu di wo 23.00: Mauvais Sang KRITERION 1 (020) 6231708 vr 22.15: Shorts! 17.30: II Postino 19.45, 22.15; vr di met 22.15: Lost Highway di 22.00: Sneak Preview KRITERION 2 17.15,21.45; ma met 21.45: Big Night- 19.15: Romeo and Juliet 21.45 (beh ma): The Killing ma 21.45: Natural Born Killers NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 za zo ma di wo 22.00: Op de Bodem van de Hemel RIALTO 1 (020)6753994 18.00, 22.00; zo ook 15.45: Conte d'Ete 20.00, zo ook 13.45: La Promesse RIALTO2 20.15 (beh ma wo): La Seconda Vol ta 17.45, 21.45; zo ook 13.15: Trois Vies Et Une Seule Mort zo 15.30: Love and Other Catastrop hes ma 20.00: Charlotte wo 20.15: Costa Brava THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.00, 19.30, 22.00; zo ook 14.30: Lost Highway THE MOVIES 2 19.15, 22.00. zoook 14.30: The Crucible 17.15- Basquiat THE MOVIES 3 17.00, 21.45; zoook 14.15: Karak ter 19.30: The Pillow Book THE MOVIES 4 17.15, vr zi ook 00.15: Fargo 19.00; zo ook 14.00: The English Patient 22.15: Hufters Hofdames TUSCHINSKI1(020)6262633 13.15. 16.00, 18.45, 21.30: Liar TUSCHINSKI 2 13.15, 16.00, 18.45,21.30: All Stars TUSCHINSKI 3 13 00. 16.45, 20.30 The English TUSCHINSKI 4 18.45, 21.30; do vr madi ook 13,15, 16.00: The Devil's Own TUSCHINSKI 5 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: One Fine Day TUSCHINSKI 6 18.30, 21.30; dovr madiook 12.30, 15.15: Jerry Maguire DE UITKIJK (020) 6237460 21.30; zo ook 15.00: Secrets and Lies 18.00, 19.45: Hufters Hofdames Rotterdam, februari 1997. Jackie Chan kwam, zag en overwon. Voor iedere fotograaf een kara- tepose, voor iedere journalist een anekdote, voor iedere fan een glimlach en een handteke ning. Heel Nederland inclusief Paul de Leeuw hield even van de kleine acrobaat uit Hong Kong, en wat deed distributeur Polygram? Die wachtte dood leuk vier maanden met het uit brengen van First Strike. De film die tijdens het festival nota be ne de op een na hoogste pu blieks waardering kende En hebben we al die tijd een meesterwerk moeten missen? Ach, First Strike is niet Chan's beste of leukste, maar nog altijd vele malen te preferen boven het alsmaar ongeïnspireerder wordende actiewerk uit Holly wood. Ditmaal moet Jackie (want zo heet hij hier gewoon) de wereld redden.-Tegen wil en dank natuurlijk, want de vecht- sport-held dankt zijn enorme populariteit in Azië vooral aan zijn bescheidenheid en wars heid van gedoe. Maar als poli tieman dient hij toch de uit Hong Kong gestolen atoomra ketten terug te brengen, een achtervolging die hem van de kroonkolonie helemaal naar de Oekraïne en uiteindelijk zelfs naar Australië brengt. Jus' like James Bon' zegt Jackie blij verrast als hij van zijn op drachtgevers een attaché-kof fertje overhandigd krijgt met tal van 007-gadgets. Inderdaad, First Strike is precies James Bond, Een volstrekt onoverzich telijke (en eerlijk gezegd oninte ressante) plot, veel Russische en Amerikaanse kleerkasten die natuurlijk geen partij zijn voor de vliegensvlugge Chinees, de hulp van een bevallige schone (Annie Wu als waternimf) en stunts, teveel om op te noemen. Een greep. Jackie daalt per snowboard een steile helling af, weet na een dodensprong nog net aan een helicopter te blijven hangen, die vervolgens opge blazen wordt, waarna Jackie on der het ijs van een bevroren meer belandt. Zonder jas of hemd. Voor de martial-arts fans is er een hilarische vechtscène tij dens de traditionele Chinese Nieuwjaarsoptocht in Brisbane, waarin Chan op steltenzijn kunsten vertoont. Hoogtepunt is de scène waarin Jackie toont hoe je met een keukentrap toch al snel twintig stokvechters van het lijf houdt. Het gaat hem moeiteloos af. Pas in de tradi tionele bloopers na de aftiteling kun je zien hoeveel bloed, zweet en tranen het opnemen van de ze en andere sequenties kostte. De rampenfilm is weer helemaal terug in de bioscoop Het is niet te hopen dat ze de film Turbulence inzetten op de transatlantische vluchten tus sen Amerika en Europa, want dan wordt het zeker paniek in de 747's met geheid een paar volle kotszakjes. In de bioscoop loopt u absoluut geen gevaar want veel turbulentie veroor zaakt de film daar niet. Veel ge doe om niks eigenlijk en nau welijks een aanwinst voor het genre van de rampenfilm. Op de een of andere manier lukt het Hollywood gewoon niet een echt spannende rampen film te maken in de lucht. In de jaren zeventig hadden we even een hausse met drie Airport- films, maar echt goed waren die eigenlijk ook niet. In de jaren tachtig verdween de rampen film wat achter de horizon, om daar in de tweede helft van de jaren negentig nu opeens weer achter vandaan te komen met films als Daylight (een tunnel ramp), Dante's Peak (een vul kaanuitbarsting), deze Turbu lence (een vliegtuigdrama), en binnenkort te verwachten naar verluidt de financiële 'film ramp' van de jaren negentig de film Titanic (een scheeps ramp). Kortom, de rampen zijn weer terug in de bioscoop; voer voor sociologen en psycholo gen. De liefhebbers van het genre zullen aan Turbulence vast wel de nodige lol beleven, maar de neutrale kijker zal door de op eenstapeling van onwaarschijn lijkheden vermoedelijk al snel de kop in de wind gooien en verder op de automatische pi loot de film uitzitten. De film heeft in het genre ook weinig nieuws te bieden. Tijdens een vlucht met een Boeing 747 van New York naar Los Angeles we ten twee zwaarbewaakte boe ven, onder wie de massamoor denaar Ryan Weaver (Ray Liot- ta), de macht in het vliegtuig over te nemen, net voor dit te recht komt in een extreem zwa re storm. Ze knallen de beman ning neer en alleen stewardess Scene uit Turbulence: de rampen zijn weer terug in de bioscoop voer voor sociologen en psychologen. Teri (Lauren Holly) weet te ont snappen en zich op te sluiten in de verder onbemande cockpit. Terwijl Weaver ook afrekent met de andere boef, zoekt Teri via de boordradio contact met het crisisteam in Los Angeles, dat de vlucht begeleidt en moet kiezen tussen het neerschieten van de Boeing boven de woes tijn of een stewardess uitleggen hoe je een van de grootste pas sagiersvliegtuigen ter wereld veilig aan de grond moet zetten. Weaver probeert daar op alle mogelijke manieren een stokje voor te steken want beneden wacht hem de dodencel en dus gaat hij liever in de storm ten onder met een stewardess op schoot. De turbulentie in de lucht als gevolg van de storm en de tur bulentie in het vliegtuig als ge volg van de moordpartijen door Weaver gaan gelijk op. Terwijl de storm een spel speelt met de 747, doet Weaver datzelfde op sinistere wijze met de doodsbange Teri die vecht voor haar leven en voor dat van nog een handvol andere passagiers. Zij zijn door Weaver opgesloten en zij doen verder een gemis te kans in het scenario geen enkele poging om die arme Teri te helpen. Zij moet het allemaal alleen opknappen: eerst de storm, dan de afrekening met Weaver en uiteindelijk de lan ding. Mag u raden hoe het af loopt. Er zitten wat kleine grapjes in de film. Zo vindt de vlucht plaats op 24 december en mid den in de storm start op het filmscherm in de 747 opeens Frank Capra's kerstdrama It's a wonderful life. Een nogal cyni sche filmkeuze terwijl het vlieg tuig om zijn eigen as tolt en net onbestuurbaar is geworden. En als Weaver Teri dwingt tot een 'normaal' gesprek en ze het hebben over favoriete boeken en films, noemt zij terwijl de storm loeit Gone with the wind. Kleine subtiele grapjes die worden overdonderd door het natuurgeweld rond het vliegtuig. Weaver blijkt een aardige sick-joker te zijn, die helemaal uitzinnig wordt als het vliegtuig in een duikvlucht naar beneden dondert. Acteur Ray Liotta, een perfecte charmante boef, mag alle registers opentrekken en doet dat met zichtbaar plezier. Hij is sowieso een van de aar digste boeven die er in Holly wood rondloopt met zijn guitige blauwe ogen, maar oh wee als Liotta kwaad wordt, dan wordt hij op slag een angstaanjagende engerd. Hij is het beste dat de film te bieden heeft, al krijgt hij af en toe ook redelijk tegenspel van Lauren Holly als de redden de kerstengel van de luchtvaart maatschappij. First Strike: stunts, teveel om op te noemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 21