Elvis-fans: 'Aloha from Leiden' Stroom beroemdheden bij gouden Holland Festival Don't Try This at Home winnaar voorronde Werfpop Kunstdorp Oegstgeest zaait verwarring Leiden Cultuur& Kunst hol iinii d fstvl: Praetorius muzikaal, dynamisch en vol gedrevenheid 'WW 97 culturen MAANDAG 2 JUNI 1997 CHEF JAN RIJSDAM. 071 -5356444 'We zijn dan wel fans, maar nuchter hoor' LEIDEN PABLO CABENDA „Dan stonden zijn fans op 'm te wachten, en dan zei hij: ii „Pim, kom mee naar buiten. Let's go sign some auto- 1 graphs. Want zo was hij." Ja, zo was hij. Elvis belichaamt voor zijn fans de ultieme 'American Dream'Van kans- arm en doodnormaal, in modern Amerikaans 'white trashtot megaster wiens moeder de belangrijkste vrouw i in z'n leven is gebleven. i was in zijn nadagen, zo beschei den lijken zijn fans. Hier en daar lopen wel wat T-shirts met Prelseyprint rond, draagt een fan een tattoeage van Elvis of is er een vetkuif te zien. Maar nie mand geeft hier de indruk te le ven in de veronderstelling dat Elvis nog leeft. „Nee, natuurlijk niet! We zijn dan wel fans, maar ook nuchter hoor." Sandra en Franka komen res pectievelijk uit Groningen en Nieuw Lekkerland. Ze zijn alle bei lid van drie Elvis' fanclubs en allebei helemaal Elvisgek. Franka: „In het begin kocht ik alles. En dat is nog niet minder geworden. Maar ik heb mezelf wel een budget opgelegd van 300 gulden." Sandra: „Ik heb nou effe wat van haar geleend. Ze heeft net dat twee meter hoge billboard van Elvis in dat gouden pak ge kocht." Franka:,, Maar die was maar 20 gulden. Een hele aardige me vrouw wilde net weer mijn Elvis blouse hebben. Zo gaat dat hier hè. Je komt hele leuke mensen tegen. Zo hebben wij tweetjes elkaar ook ontmoet, door Elvis, op een andere meeting. Sandra correspondeert nu met een paar fans in Rusland en Engeland. En met één van hen gaat er mis schien iets moois groeien. San dra: „Met een beetje geluk ligt er morgen een pasfotootje in de bus." Wie na uren rondstruinen ge noeg heeft van het Presley- porum, Elvis op telefoonkaar ten, krantenknipsels, 78-toeren- platen, cd's en in allerlei talen, Elvis in hebreeuws, in Duits (het 4 Vier rijen devote Presley aan- c hangers luisteren geboeid naar c de verhalen van Pim Maas. Der- tig jaar geleden heeft hij als Dutch Elvis Presley' de echte in levenden lijve mogen ontmoe- L| ten. Nu is hij een van de attrac- 5 ties in het Leidse Antonius Za- lencentrum waar de jaarlijkse ia 'Elvis Meeting' van de Neder- landse 'Elvis For Everyone' fan club wordt gehouden. Maas :l wordt net zoals zijn verhalen ic gekoesterd met een stille eer- 1 bied, gereserveerd voor de King !J alleen en alles dienaangaande. „Als u bepaalde dingen zou willen weten over de ontmoe- ting, vraag dan gerust." „Of hij Priscilla ook gezien J heeft, of er opnames zijn ge maakt van Pim en Presley sa le men, of Elvis in een villa woon- [1 de in Bad Nauheim in plaats J van in de kazerne." d Maas beantwoordt geduldig en gaat dan zingen. Zijn stem 5 heeft wat weg van zijn idool, "j vooral als hij hem in de uithalen n| nadrukkelijk modelleert naar 2 zijn grote voorbeeld. Maar de J uitverkoren veertiger die de taak "i van blijde Elvis-boodschapper op de schouders heeft genomen y lijkt met zijn zwarte coltrui en 7 beige colbert in de verste verte niet op de man die meer dan 12 een miljard platen heeft ver- kocht. Maas weet in alle opzich- H ten zichzelf te blijven. e Net zoals de meeste fans van 11 de man die tijdelijk zijn kleer- 1 maker deelde met Liberace. Zo ic weelderig en overdadig als de 13 belichaming van rock 'n' roll Tjeenk Willink herinnen aan roerige geschiedenis AMSTERDAM FRAN^OISE LEDEBOER Welke bekende Nederlanders zouden er aanwezig zijn bij de opening van het vijftigste Hol land Festival (HF)? De nieuws gierigen die zaterdagavond op de stoep voor het Koninklijk Theater Carré samendromden zijn vast ogen tekort gekomen. In hoog tempo arriveerden Wim Kok en echtgenote, Hans van Mierlo, Jan Pronk, Aad Nuis, Gerrit Jan Wolffensper- ger, Harry Mulisch, Rudi Fuchs, Cox Habbema, Judith Belinfante, Cees Dam en vele, vele anderen. Als klap op de vuurpijl stegen kort voor aan vang bovendien koningin Beatrix en prins Claus uit hun glanzend zwarte limousine. HF-bestuursvoorzitter Her man Tjeenk Willink opende het feest in het tot de nok ge vulde theater met een toe spraak waarin hij herinnerde aan de roerige festivalgeschie denis. De afgelopen halve eeuw werd het festival nu eens te duur en dan weer te lang of te elitair gevonden. Hij had het maar eens opgeteld: de ge meente Amsterdam zegde de opeenvolgende HF-directeu- ren in de loop van de tijd maar liefst zes keer de wacht aan en beknotte of schrapte de subsi die. Tjeenk Willink prees ech ter ook de subsidiegevers en sponsors die er ondanks de kri tiek alles aan deden het festival te redden als het weer eens aan een zijden draadje hing. Tjeenk Willink maakte ver der dankbaar gebruik van het inspirerende voorwoord dat HF-beschermheer prins Claus voor het programma boekje van de opening lever de. Dat het HF 'met zijn vaak baanbrekende, moderne en veelzijdige karakter voor ons kunstleven behouden dient te blijven' staat voor de prins buiten kijf. 'De uitdaging voor de toekomst is - denk ik - een goed evenwicht te handhaven tussen het klassieke repertoire en de moderne en hedendaag se kunsttiitingen', aldus de prins. Blijkens het spontane applaus waren de feestgangers het massaal met deze konink lijke steunbetuiging eens. Elvis op telefoonkaarten, krantenknipsels, 78-toerenplaten, cd's en in allerlei talen. foto henk bouwman originele singletje van 'Muss i denn') en Spaans (Elvis La Pel vis), kan kijken en luisteren naar de soundmixwedstrijd en ka- raokeshow. Merijn van der Meer heeft niet gewonnen, maar hij is de enig deelnemer die zijn idool in volvette glorie neerzet. Hij is 22, ontbeert de nodige kilo's, maar heeft bakkebaarden tot aan zijn kin en treedt op in het Aloha, of het zogenaamde Eaglesuit. Honderden rode, gele en blau we pailletjes en lovertjes vor men op een wit overhemd een grote Amerikaanse adelaar. Een witte joggingbroek wordt op beide pijpen versierd met de zelfde afbeelding in drievoud. „Helemaal zelf gemaakt. Ik heb er ongeveer zestig uur inge stopt. Zo heb ik er thuis nog twee liggen. De 'Peacocksuit', en de 'Tiffanysuit'. Dit is mijn eerste officiële optreden als 'El- vis-impersonator'. Ik heb het wel een keertje eerder gedaan tijdens Koninginnedag. Maar dat is heel moeilijk publiek. Bui tenstaanders vinden het raar. Hier vinden al die fans het ont zettend leuk als je in je pak komt. Waarom ik het doe? Ja al die house en hip hop zegt me niets. Die man had ook zo'n aan trekkingskracht op mensen. En wat hij met zijn stem deed was ongelooflijk. Hij zingt met ge voel zoals ik weinig andere zan gers ooit heb horen doen. Ik denk dat ik het een beetje doe om anderen er iets van te laten zien. Niet zoals Elvis zong. Dat is qua stem onmogelijk, maar meer in de zin van 'Keeping the spirit alive'." Op porno-funk viel heel wat op te merken l| RECENSIE» LIDY VAN DER SPEK f Concert: Blokfluit Ensemble 'Praetorius' o.l.v. Norbert Kunst. Gehoord: J 31/5, Lokhorstkerk, Leiden 5 rj De vorig jaar overleden Piet Kunst heeft in zijn zoon, de 5 fagottist Norbert Kunst, een waardig opvolger gekregen. Met groot élan dirigeert hij de blazers van zijn blokfluit - f, -'koor' Praetorius. Drieentwintig fluiten in allerhande d maat en soort; van de kleine sopranino tot het houten i contrabasmonster, in de wandelgangen de Ikea-fluit genoemd. Het programma is afwisselend en experi menteel en omspant bijna vijf eeuwen. De jongste stuk ken uit 1995 en 1997 zijn speciaal voor blokfluiten ge schreven, de andere werken van Palestrina tot Gounod zijn bewerkingen. Zo'n bewerking van Gounod doet niet veel af aan de 'Petite Symphonie' maar voegt ook niets toe. Het is en blijft een-goed in het gehoor liggend voorspelbaar niemendalletje. Nee, bewerk dan maar, zoals Hendrik Valk (1897-1986), zo'n Brandenburgs concert van Bach, waarin het oorspronkelijke solokwar tet trompet, blokfluit, hobo en viool helemaal wordt in gevuld door blokfluiten. Er wordt enthousiast gemusi ceerd, de frasering duidelijk, Bach blijft overeind. In 'Aquarel' (1995) van Theo Abazis vervloeien alle facet ten van water. Toch blijft echte felheid, het voelbare drama van een overstroming, in Aquarel achterwege. Muzikaliteit, gedrevenheid en dynamiek breken weer door in Paul Leenhouts 'Tale of the Saguero' (1997). De blokfluit wordt op allerlei manieren uitgebuit en ge bruikt. Stotende en swingende ritmes, gepeperde ac centen en kleurschakeringen geven het stuk iets exo tisch. Dat mag ook wel als het gaat over een 200 jaar oude cactus in een onherbergzame woestijn in het zui den van Arizona. En dit alles voorgeschoteld op een warme voorjaarsavond in een stampvolle Lokhorstkerk. Entertainment, Roots Connection, Don't Try This at Home en Sockdologer Gezien 31/6, LVC, Leiden. De bekende namen voor het Werfpopfestival 1997 zijn met de Osdorp Posse, Atari Teenage Riot en Johan inmiddels gecon tracteerd. Vijf bands streden za terdag in het LVC voor een plaatsje aan het begin van de seüist. Na De Dijk, De Scene en De Kast lijkt De Vonk uit Leiden met zijn krachtige naam in elk geval in de roos te schieten. De basis van de Hip Hop-band, bas drums en percussie, klinkt bij zonder gevarieerd en de trom pettist ldest voor simpele Tin- dersticks-achtige lijnen. De raps zijn ondanks de spelvreugde echter bijzonder middelmatig en de dameszang is veel te lief en onvoldoende rockgetint. De voorselectie-commissie heeft zeker zitten slapen bij het beluisteren van de demo van Only Entertainment. Deze groep bracht in 20 minyten zo'n beetje de hele middle of the roadkrakers van de pophistorie. Van Boney M tot 'Walking on sunshine' van songfestivalwin- nares Katrina the Waves, een snufje Beatles, een vleugje Cheap Trick aangevuld met het bombastische 'The Eye of the Tiger'alle nummers kregen de zelfde en voorspelbare punk- /hardcore metamorfose. De ju ry was zo gecharmeerd dat de band tot het laatst meedeed voor de grote prijzen. Only En tertainment kan door het hoge meezing- en vooral swinggehal te een flinke stuiver in het brui loften- en strandtentencircuit verdienen, maar Werfpop blijft nog steeds een serieus popfesti val en geen veredelde coverpo lonaise. Met de Roots Connection had de organisatie twee vliegen in een klap kunnen slaan. Er wordt nog een 'wereld'-act gezocht en er was veel voor te zeggen ge weest de degelijke, professio neel ogende Leidse reggaefor- matie te kiezen voor dat plekje. 'Te weinig nieuws onder de zon' oordeelde de jury. Gezien de middelmatige concurrentie een veel te hard oordeel. Op de porno-funk van uitein delijke winnaar Don't Try This at Home viel heel wat af te din gen. De rommelige eerste tien minuten, de enthousiaste, maar verre van overtuigende zang en de stik-irritante poses van de gi tarist leken D'TaH volkomen kansloos te maken. Alleen bij het grappige skanummertje 'Restaurant Golden Toilet' re vancheerde de groep zich enig- De quote van de avond kwam van Sockdologer. De hardcore- groep meldde simpel bij het be gin van het optreden: „Wij heb ben niet van die mooie hoeden, maar wé kunnen wel spelen" en sloegen met die opmerking de spijker op zijn kop. Want het ui terlijk vertoon van Don't try this at home gaf wellicht net de doorslag voor de uiteindelijke winst. Jan Vrijman 1925-1997 L 'Aan het eind van mijn leven, begin van het sterven, kijk ik naar de grote vogel op de rand van mijn bed. Hij loert niet, hij waakt en wacht tot ik hem roep', schreef Jan Vrijman op zaterdag 10 mei in zijn aller laatste Parool-column Jour naille. 'De geest wil nog wel, het lichaam weigert. Bedankt voor alle belangstelling', zo luidden de nuchtere af scheidswoorden aan zijn le zers. Vrijdag overleed de cine ast, columnist, publicist en vooral: onvermoeibaar bestrij der van het establishment. 'Een anti-establishment-man'. zo noemde hij zichzelf wel eens. „Of het nu van links of van rechts komt, voor mij heeft establishment iets cor- rumperends: bij een groep ho ren die de lakens uitdeelt. Daar kan ik niet bij horen, want dan voel ik mij besmet en corrupt en gekocht.' Vrij man, geboren als Jan Hulsebos op 12 februari 1925 in de Jor- daan, kreeg die anti-autoritai re mentaliteit door zijn moe der met de paplepel ingego ten. Want alhoewel zijn vader, een loodgieter, een zeer libe raal AVRO-lid was, hing naast diens AVRO-lepel aan de muur pontificaal de VARA- troffel van zijn socialistische moeder. Haar Jan bleef een ar beidersjongen die het toch nooit ver zou schoppen. Zijn ambitie, journalist of onder wijzer worden, werd door haar becommentarieerd met de woorden: 'Dat is niets voor ons soort mensen'. „Dan kwam er een grote dikke grijze wolk over mij heen. Van angst en van afschuw. En van Woe de. Godverdomme, dacht ik, daar breek ik doorheen. En dat gebeurde ook. In het laatste oorlogsjaar kwam hij bij de illegale krant de Waar heid terecht onder de schuil naam Jan Vrijman. Na de oor log trad hij toe tot de legale re dactie. De breuk kwam snel, in 1947, nadat Vrijman de geheime rapporten van hoofdredacteur Koejemans over alle redacteu ren had geopenbaard. Vrijman ging freelancen en schreef een aantal romans. Hij verwierf faam door zijn columns als Jean Journaille, zijn reportages en interviews. Samen met fo tograaf Ed van der Elsken maakte hij een historische re portage voor Vrij Nederland over de nozems op de Amster damse Nieuwendijk en regel matig schreef hij over zijn vrienden uit de COBRA-bewe- ging als Appel, Corneille, Con stant. Over deze experimente len zou hij later ook ëen film maken, zijn laatste. Zijn films, in totaal maakte hij er vijftig, werden bijna steevast verguisd. Vrijman werd im mers door velen gehaat, en dat zou hij weten ook. 'De ene knoeier over de andere knoei er' schreef De Telegraaf bij voorbeeld over 'De werkelijk heid van Karei Appel', waarin de kunstenaar is gefilmd vanuit een rechthoek in het doek waaraan hij werkt. Twee maanden later werd Vrijman ervoor onderscheiden met een Gouden Beer. Mede door de felle en veelal persoonlijk gerichte kritiek werd hij met regelmaat ge kweld door zware depressies. De laatste jaren filmde hij niet meer. Via zijn dagelijkse vijf tien regels in het Parool bleef hij voortdurend in gesprek met zijn lezers. Hij schreef voor de gewone man of vrouw, mensen die niet begrijpen wat er aan de hand is. Bij die men sen voel ik me niet alleen sterk betrokken, ik ben er zelf ook een van'. Een jaar of tien geleden ont dekte hij een knobbeltje in zijn borst. Kanker. Hij besefte dat zijn tijd gelimiteerd was. Zijn angst voor de dood raakte hij kwijt door 'terug te denken aan de wilde speeltuin die mijn leven is geweest en al de avonturen waarin ik mij heb gestort', zo schreef hij in zijn laatste column. De kanker ge nas hem overigens ook van de depressies. „Het zal er wel mee te maken hebben dat je de onzin van depressies inziet. Het leven loopt af, dus waar om zou je chagrijnig zijn?" MONIQUE BRANDT -Ê i OEGSTGEEST ERNA STRAATSMA Vol ontzag kijkt een jongetje naar het bouwwerk op de hoek van de Kempenaerstraat. Een stellage van zwart beschilderde fruitkistjes en ander afvalhout. Het reikt tot ver in de hemel, waar een groep kleurige ballon nen het eindpunt van de toren markeert. „Pappa, wat is dat?" Maar zijn vader heeft er geen zin in. „Kunst, of zoiets", zegt hij stuurs en fietst gauw door met een volle boodschappentas. Het jongetje kijkt vragend ach terom. Kunst? Het is ook de bedoeling om verwarring te zaaien. De vijf do centen van de Nieuwe Kunst school in Oegstgeest, die zater dag op de hoek van de Kem- penaerstraat/Terweeweg de 'Toren van Babbel' bouwen, zijn bezig met een 'kunstge vecht'. Uitgebeeld wordt de 'Ba bylonische spraakverwarring in en om de kunst van vandaag'. Het evenement maakt deel uit van een serie activiteiten, waarmee Oegstgeest zich profi leert als kunstdorp. In het ver lengde van de manifestatie 'Lei den Cultuurstad '97' krijgt een aantal regiogemeenten de kans zich te presenteren en dit week einde is Oegstgeest aan de beurt. Waar het in de Kempenaer straat op neerkomt is dat do centen gezamenlijk een kunst werk bouwen. Met alle conflic ten die daarmee gepaard gaan. De een mag het zojuist beschil derde paneel van de ander ge woon 'overdoen'. Totdat er iets ontstaat waarmee iedereen te- Een stellage van zwart beschilderde fruitkistjes en ander afvalhout. „Kunst, of zoiets." foto henk bouwman Het monster van Loch Ness: een soort bliksemschicht in het water, met een groot uitstekend bot op de waterkant. foto henk bouwman slijtt van vreden is. „Ik ben geloof ik al leen goed voor het 'onder werk'," zegt een van de schil ders, die haar eigen vondsten voortdurend kwijtraakt. Ze wor den eenvoudigweg overgeschil derd door een ander. „Het is dan ook een kunstgevecht," zegt Pieter Berkhout, die meer succes heeft met zijn schilder werk. Vooral kinderen vinden de activiteiten op de hoek van de straat wel spannend. „Er zijn er al geweest die ons vroegen wat het kostte om een half uurtje mee te mogen schilderen," zegt Berkhout. „Die hebben we dus ook maar even laten meedoen." Alle inspanning ten spijt moet de toren om vijf uur weer wor den afgebroken. Berkhout had het wel aardig gevonden als hij de boel in de fik had mogen ste ken. „Dan was het helemaal af geweest." Maar dat mag niet van de gemeente. En het beeld laten staan is te gevaarlijk. Kin deren zouden er wellicht in klimmen en zich verwonden. Op het landgoed Oud-Poel geest staat het ook bol van de culturele activiteiten. Centraal staat de sculptuur van de Zwit serse beeldend kunstenaar Mo- ritz Ebunger. Een kunstwerk met een mysterieuze en aan sprekende titel: 'Het monster van Loch Ness bezoekt Oud Poelgeest'. Wie echter een rondje maakt rondom de kasteelvijver treft het afschrikwekkende dier niet meteen aan. Er ligt een soort bliksemschicht in het water, met een groot uitstekend bot op de waterkant. Op een van de muren van het kasteel is een grote goudkleurige" cirkel beves- tigd. Ook hier zaait het kunstwerk enige verwarring. Het is een zoekplaatje dat zich maar moei lijk Iaat raden. Een tekening op een bordje in het gras biedt de oplossing: wie het geheel van verre bekijkt ziet ineens de kop van 'Nessie' uit het water oprij zen. De 'bliksemschicht' blijkt de bek van het monster te zijn, die net een prooi heeft veror berd. Wel jammer dat er op het landgoed geen hoge toren staat, dat zou het veel zichtbaarder maken. Wie het monster nog wil zien kan tot en met 31 augustus te recht op het landgoed. Het kunstwerk maakt deel uit van een reeks werken die in ver schillende regiogemeenten zijn te zien onder de titel 'Voor mijn moeder'. Om alle kunstwerken te bekijken zijn speciale wan del- en fietsroutes uitgezet, die verkrijgbaar zijn bij de VW Lei den. 'Voor mijn moeder' is een regioproject van 'Leiden Cul tuurstad '97', in samenwerking met de Leidse galerie Stelling. Toneelprijzen naar Trudy de Jong en Herman Gilis UTRECHT» MAX SMITH De twee hoogste toneelon derscheidingen van ons land, de Theo d'Or en de Louis d'Or, zijn dit jaar toegekend aan respectievelijk Trudy de Jong en Hennan Gilis. Trudy de Jong kreeg de prijs voor de beste vrouwelij ke, dragende rol vanwege haar vertolking van Kaspar in het gelijknamige stuk van Pe ter Handke in een regie van Frans Strijards bij Art Pro. De jury kende haar deze lau wering toe onder meer van wege het feit, dat zij 'glans rijk in staat bleek de groei van haar personage van we reldvreemdheid naar aange past gedrag en vice versa uit te bouwen tot een voor me nigeen onvergetelijke erva ring'. Herman Gilis verwierf de prijs voor de beste mannelij ke dragende rol voor zijn uit beelding van Georges in 'Vrijdag' van Hugo Claus bij Stella Den Haag in een regie van Alize Zandwijk. 'Vrijdag werd onbarmhartig geïnter preteerd. Het was Herman Gilis die er borg voor stond dat deze onbarmhartigheid niet leidde tot gevoelsarmoe de', oordeelde de jury. De Colombina, de prijs voor de beste vrouwelijke bij rol werd toegekend aan Roos Ouwehand voor haar vertol king van Marie in 'Een soort Hades'. Patrick Deleu werd bekroond met de Arlecchino voor de beste mannelijke bij rol om zijn spel in 'Kunst' van Yasmina Reza bij het Noord Nederlands Toneel. Eliza Zandwijk verwierf de Prosceniumprijs voor haar regies van 'Vrijdag' van Hugo Claus en 'Othello' van Shake speare bij Stella Den Haag. De Hans Snoekprijs voor het beste jeugdstuk ging naar Teneeter met 'Antigone'. Do- ra van der Groen werd ver rast met de aan haar toege kende Oeuvreprijs.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 25