'Een dagje onder de sterren de hoofdprijs Frans Bauer: outsider m >TV/T >7 'Zijn er hier nog meisjes met rode haren?' i] door CAREL VAN DER VELDEN 'De mensen vinden het mooi. Dat is veel belangrijker dan erkenning door Hilversum ZATERDAG 31 ME11997 Arne Jansen heeftalles meegemaakt maar zingt nog steeds zijn hit B \-\u m ag ik rijden?' klinkt het bij I I het vertjek. Frans Bauer aAm beschikt vandaag over wee chauffeurs, maar klimt zelf achter het tuur van de luxe Pontiac die geparkeerd taat bij de studio van MM Music in Arnhem. .Autorijden is mijn hobby." Hij laat een korte tilte vallen. „En zingen natuurlijk." Dat treft. Vandaag is het eerste optreden in )elfzijl. Veel verder kun je vanaf zijn woon- 9 ilaats Fijnaart in West-Brabant niet rijden in 'I Jederland. Onderweg toont Frans zich een 1 inderhoudende gesprekspartner, een jongen 5(lie vertelt maar ook veel vragen stelt. Zijn tem spaart hij allerminst. „Voor het slapen [aan gorgel ik elke avond met zout water. )an heb je nooit stemproblemen." :e In het kerkkoor zong Frans vroeger 'hoger lan Heintje', herinnert de meereizende pa Tiristiaan Bauer zich. Op zijn elfde nam 'rans twee liedjes op, Ben je Jong en Vakan- ie. De plaatjes flopten: de status van indsterretje was niet voor Fransje wegge- -gd. Jarenlang liep hij talentenshows af. De e chool verwaarloosde hij, Frans wilde per se le muziek in. De platenbazen en tekstschrij- 'ers Marty Schreijenberg en Emile Hartkamp ileven wat in hem zien. Op zijn achttiende it wam zijn debuut-cd uit: Veel Liefs. „De ;ti ilaat begon snel aardig te lopen," zegt Bauer enior. „We hebben toen maar op zijn succes r(;egokt." a Teller lu !u, vijf jaar later, is Frans Bauer de bestver- opende artiest van Nederland. Hij heeft neer dan 1 miljoen cd's verkocht. Hij moet af n toe vol op de remmen van zijn leven om 9! ververhitting te voorkomen. Per maand zou 'f ij zestig goedbetaalde schnabbels kunnen ebben, maar van het snelle kassagerinkel noet Frans volgens-zijn zeggen niks weten. „Succes is mooi, maar ik wil mstig naar en optreden toe kunnen leven. Bij de vijfen- wintigste show in een maand kun je de fans liet meer hetzelfde geven als bij de eerste, 'ijftien optredens is daarom zat. Het publiek eeft recht op het beste." Ook het management gelooft niet in het itmelken van het succes. In Delfzijl vangt auer 7500 gulden, een vriendenprijs gezien e enorme uitstraling van het optreden. „Met 3' e huidige belangstelling zouden we 25.000 ulden kunnen vragen," zegt Peter Haar- irink. „Maar dat doen we bewust niet. We ien meer in een duurzame ontwikkeling van ijn carrière. Met contracten die nu worden fgesloten is zo'n 10.000 gulden gemoeid." In Delfzijl parkeert Bauer de wagen tussen Ie boomstammen, klaarblijkelijk net gelost p de kade. Er staan 356 kilometers op de agteller. Het podium is op het strand. Voor de gele enheid fungeert de zeewering als tribune, uid gegil klinkt uit jonge meisjeskelen, zeker ienduizend fans staan op Frans te wachten. Ze zien Bauer op het strand lopen, op weg naar de kleedkamer. Alleen de fanatieke fans van buiten de stad durven hem aafi te spre ken. Zoals Angela, uit Winschoten. Zij vraagt de zanger een liedje op te dragen aan haar ja rige oma. Hij verdwijnt in een houten wagen, de kleedkamer die in de praktijk ook dienst doet als gezellige kroeg en ontmoetingscentrum. Frans geeft een interviewtje aan de plaatselij ke radioverslaggever en vraagt de bezwete zangeres Claudia hoe het publiek is. Zij komt net het podium af. „Voor jou is het altijd goed," zegt ze lachend. De blondine ver dwijnt achter de mg van haar manager, voor haar de enige mogelijkheid om zich discreet te verkleden. Pa haalt het kostuum van Frans tevoor schijn. Omkleden, wat gel in het haar en de zanger is klaar voor zijn tweede hobby: zin gen. De technicus start de band, de zanger springt op het podium en begint in allegro. „Vandaag ga ik op stap, mijn baas' kan naar mij fluiten. Je leeft toch om te leven. Vandaag zoek ik gewoon een lekker plekkie op." Het publiek gilt luidkeels mee, de race is bij voorbaat gewonnen. „Dit wordt voor ons een dag uit duizend dromen, jij en ik zijn bij el kaar gekomen," vervolgt Frans in een pak kende schlager. De muziek gaat zacht „En dan nu de man nen," spoort hij het publiek aan. Stevige bas sen zingen het refrein. „En dan nu de vrou wen. Kunnen jullie harder?" Gegil uit dui zend kelen is het antwoord. „Delfzijl, jullie zijn een fantastisch publiek," zegt dirigent Frans. Hij zingt een half uur en deelt daarna foto's uit, net als pa. De zanger loopt weg, honderden handtekeningenjagers klimmen over de hekken. De zanger verdwijnt in een volksoploop. Hij krabbelt op handen, ruggen, jassen en foto's. Frans moet ook zelf op de foto. Met baby's, verliefde meisjes en oma's. Na drie kwartier dringen de fans nog om hem heen. Het vertrek wordt moeilijk, maar de or ganisatie weet er iets op. Acht jongens van de plaatselijke volleybalclub worden in een oranje hesje gehesen. Ze omcirkelen de zan ger en loodsen hem naar de auto. Peter Haarbrink rijdt stapvoets, fans druk ken zich tegen de auto aan. „Stoppen, stop pen!," roept Frans, als hij een meisje in een rolstoel ontwaart. „Hoe heet jij? Anita? Hier heb je een foto met handtekening." Half vijf rijdt de Pontiac Delfzijl uit. „Leuk hè," zegt de zanger. Hij blaast uit. „Zo nu zijn we weer gewoon Frans." Frans privé woont in een woonwagen, naast zijn 'ouders. Pa is trots op zijn zoon. Christiaan ergert zich slechts aan het gebrek aan respect dat Frans soms ontmoet. Radio 3 draait zijn platen al leen als de nummer één van de hitlijst aan de beurt is. „Als je Frans Bauer boekt, krijg je er direct tien caravans bij," riep de diskjockey laatst. „Waar slaat dat op? Het is pure discri minatie." Vaste luisteraars van de publieke omroe pen horen hem zelden of nooit. Ondanks zijn enorme roem kennen veel mensen zijn mu ziek niet, leerde een snelle enquête in de ei gen omgeving. De macht van Hilversum is nog steeds groot. De hits van Borsato kent ie dereen, met dank aan de gratis reclames en de enorme 'airplay'. Frans vindt het jammer. „Het volk is goed genoeg om luistergeld te betalen, maar de mensen krijgen niet de mu ziek te horen die ze mooi vinden. Dat is krom." Serveerster Het is kwart voor zeven, de zon schijnt op het terras van het wegrestaurant bij Apeldoorn. Bauer bestelt een schnitzel. Aan de andere tafels ontstaat geroezemoes. Verlegen ouders sturen de kleinste uit het gezin op onderzoek uit. „Ga maar een handtekening vragen." Ineens is Frans weer de artiest, zonder merkbare verandering in zijn gedrag overi gens. De serveerster keert terug, met drie col lega's. Ook zij willen een herinnering aan het bezoek van de bekende Nederlander. Een fa milie met motorrijders laat hem met rust, een ster moet tenslotte ook eten. Na de laatste hap knoopt Bauer zelf een praatje met hen aan. „Waar gaan we ook weer heen?," vraagt Frans als de auto weer rijdt. „Naar Scherpen- zeel," zegt chauffeur Peter. Half tien staat de auto voor de deur van het Wapen van Geire, het plaatselijke uitgaanscentrum op de grens van Gelderland en Utrecht. Het stortregent. Frans wordt door de keuken geleid. Gang door, trappetje op en de artiest staat in de kleedkamer. De breedste portier doet Frans een voor stel. „Mag mijn dochter een liedje met je zin gen?" Een ontluikende schoonheid treedt naar voren. „Nu begrijp ik waarom jij zo breed bent," zegt Frans. „Volgens mij moetje alle mannen van haar wegslaan." De deal is snel gesloten. Frans Bauer stapt om half elf het podium op. Frisgewassen, het zand van Delfzijl net uit zijn haar gespoeld. Vijfhon derd mensen dringen naar voren. Zweet loopt van de gezichten, het is een sauna. „Op Rode Rozen Vallen Tranen," klinkt het, doortrokken van sentiment. De zaal zingt uit volle borst mee. „Hier doen we het voor," zegt de roadmanager. „Je ziet het, de mensen vinden het mooi. Dat is veel belang rijker dan erkenning door Hilversum." Dan is het tijd voor het onverwachte toetje. Scherpenzeel boft. De dochter van de portier kruipt in de huid van Marianne Weber. Sa men met Frans Bauer loopt ?e naar de regen boog. Claudia (14) is mooi, tekstvast en zingt loepzuiver. De nieuwe generatie is alweer in aantocht, weet Frans, die ver na middernacht zijn vele fans verlaat. Bij het afscheid vraagt hij of het een leuke dag is geweest. Vier fanatieke fans uit Rotterdam hadden het 's middags in Delf zijl al gezegd. „Frans is vooral een hele aardi ge jongen. Dat is zijn grote kracht." M.i.i.ua>Aiimji 11 11 ij ijn er hier nog meisjes met rode ha- ren?" De vijftig toeschouwers kijken om zich heen. „Hier, hier!" roëpt er een. Tonia komt naar voren. Arne Jansen trekt haar het podium op. „Zeg Tonia, kun jij ook een beetje lekker kussen?," vraagt hij. „Mwah," antwoordt ze in de microfoon. Arne richt zich tot het publiek. „Want meisjes met rode haren kunnen niet alleen lekker kussen, ze kunnen ook lekker..." Voor het podium wordt gelachen. Een man in trainingspak roept: „Ja, dat kan ze wel." Arne Jansen heeft al vijfentwintig jaar succes met zijn hit 'Meisjes met rode haren'. Waar hij ook komt, in een bejaardenhuis of jongerensoos, overal zingt het publiek het nummer luidkeels mee. Jaar lijks geeft de artiest nog zo'n honderdvijftig optre dens. „Soms wat minder en als je geluk hebt wat meer." Vandaag heeft hij er drie. Het is half zes 's middags in huize Jansen. Aan de keukentafel zitten Ton en Annie uit het Brabantse Budel. Al jaren vergezellen ze hun idool naar zijn optredens. „We moeten zo weg, Arne," zegt Ton. Op dagen als deze is Arne erg blij met Ton en An nie. Want als hij 'diep in de nacht terugkeert naar zijn boerderij in de Achterhoek, is het makkelijk als iemand het stuur kan overnemen. Het marktplein in Gouda is bijna leeg. Het is slecht weer. De draaimolen staat stil. Voor het po dium wachten zes mensen op wat komen gaat. Ar ne heeft er een hard hoofd in. „Het is toch al moei lijk om als eerste artiest op te moeten. Nu is het ook nog eens koud en de mensen drinken niet. Dan wordt het helemaal moeilijk om de sfeer erin te krijgen," vertelt hij. Het is half negen, showtime. Voor het podium staan inmiddels twintig mensen. „Hallo Gouda! Hebben jullie er een beetje zin in vanavond?" Gedurende het optreden stroomt het publiek toch nog toe. Wanneer Arne halverwege zijn drie kwartier lange optreden is en 'Meisjes met rode ha ren' inzet, zit de stemming er ondanks de kou goed in. b-artiest Arne Jansen leeft van zijn optredens. Vijfentwintig jaar geleden, ten tijde van zijn hit 'Meisjes met rode haren', had hij er driehonderd per jaar. Die tijden zijn nu voorbij. „Maar ik kan er nog steeds goed van leven. Dankzij dit werk heb ik mijn droom kun nen verwezenlijken en een boerderij kunnen kopen met wat paardjes. Ik heb maar één hit gehad. Ik moet het dan ook niet hebben van mijn platenver- koop. Wat dat betreft hebben A-artiesten als Frans Bauer het makkelijker. Een B-artiest als ik moet zich op het podium steeds weer bewijzen. Als je een goede sfeer kunt maken, word je nog eens ge vraagd." Het is hard werken, vindt Arne. Hij rijdt meer dan 100.000 kilometer per jaar. Van optreden naar op treden. „En altijd zorgen dat je op tijd bent," zegt hij. „Zo kweek je goodwill en vragen de mensen je nog eens terug. Daar moet ik het van hebben. Als ik weer eens een hitje heb, komen de boekingen mak kelijker binnen. Maar zo'n verkoopsuccesje is niet meer dan een visitekaartje voor mijn echte werk." Na afloop van het optreden in Gouda spoedt de artiest zich naar de Mercedes. Ton heeft de motor al gestart. Plankgas naar Oud-Alblas, waar om tien uur het volgende optreden wacht. In een grote feesttent. Binnen staan 750 christelijke jongeren te drinken en te dansen. Arne kleedt zich snel om in het huis van een van de organisatoren. Nog even een kopje koffie om wakker te blijven. Dan snel de tent in. Als hij het podium opklimt, rijt het ge schreeuw het tentdoek bijna aan flarden. Arne hoeft niet eens zelf te zingen. De toeschouwers zin gen alle liedjes mee. „Het is altijd fijn om in Oud-Alblas te zijn," roept Arne. „Ik ben eens verliefd geweest op een meisje uit Oud-Alblas. Zeven brieven heb ik haar geschre ven, maar ik heb er nooit een terug gehad. Zijn er hier nog vrijgezellen?" „Ja!," roepen alle jongens. „Dan is dit nummer speciaal voor jullie." Aan de zijkant van het podium drukt Annie op de juiste knopjes van de cassette en de melodie van 'Zeven brieven' schalt uit de boxen. Het zweet dampt van de feestgangers die in polonaise door de tent trek ken. Tijd om het vuur nog eens extra op te stoken. „Zijn er hier nog meisjes met rode haren?" Arne wijst naar een meisje in het publiek. „Hoe heet je?" „Caroline." „En Caroline, kun je ook een beetje lek ker kussen?" Het meisje wendt lachend haar hoofd, af. „Want meisjes met rode haren kunnen niet al leen lekker kussen, ze kunnen ook lekker..." Als de zanger een half uur later van het podium afstapt, klinkt geroep om meer. Hij zou wel willen, maar over een uur moet hij in het verenigingsge bouw van het Betuwse Ingen staan. Nog even snel iets droogs aantrekken en dan meteen de auto in. „Ingen, waar ligt Ingen?" Clown In het spiegeltje van de auto fatsoeneert hij zijn haar. „Ik ben moe, maar ik mag niet moe zijn. Dat hoort bij mijn vak. Zo dadelijk heb ik weer een op treden en dan moet ik er weer staan. Daar betalen de mensen voor. Je bent een clown, meer niet. Je geeft het publiek wat het uil: een leuke tijd. Het plezier moet van je afstralen. Soms heb ik daar wel moeite mee. Een paar dagen nadat mijn moeder was overleden, moest ik het podium weer op. Dat is de showbusiness. Je bent er voor de mensen. Zij komen niet om te zien dat jij je slecht voelt. Maar al met al vind ik het nog steeds een prachtig vak. The re's no business like showbusiness, zeggen ze wel eens. En dat is echt zo." Maar heeft hij er nooit moeite mee om al die ja ren steeds weer 'Meisjes met rode haren' te moeten zingen? „Ach, de mensen willen het nu eenmaal horen. Ik zit in het feestgenre. Mijn publiek zit niet te wachten op een diepzinnig luisterlied. Mijn for mule slaat aan. Daarom kan ik al 28 jaar mijn brood in dit vak verdienen. Ik ben gewoon een en tertainer. Ik vind het in alle eerlijkheid nog steeds het mooiste vak ter wereld. Om tien voor twaalf parkeert Ton de wagen voor het Ingense verenigingsgebouw. „Mooi op tijd, daar hou ik van," zegt Arne. Binnen heeft de plaat selijke jeugd de hele avond al flink zitten innemen. De zaal is voor de helft gevuld. Als het optreden be gint, sleuren enkele stomdronken pubers hun on willige meisjes mee op de dansvloer. „Ik ben ooit eens verliefd geweest op een meisje uit Ingen," zegt Arne. „Zeven brieven heb ik haar geschreven, maar ik heb er nooit een terug gehad. Zijn er hier nog vrijgezellen?" „Ja," roepen alle meisjes en ze ruk ken zich los uit de greep van hun jongens. De Achterhoeker wordt dit keer niet begeleid door de cassette, maar door echte musici. Aanlei ding voor Arne om wat meer te improviseren. De aanwezigen swingen en hossen op 'Kom van dat dak af. De artiest rolt over het podium, maakt ge waagde grapjes en zweept het publiek op. Plaatse lijke schonen springen op de bühne en dansen op 'Oerend hard'. De geur van zweet verdringt de geur van zware shag en bier. Eén uur. De show zit erop. Arne zit er doorheen. Nadat hij de cadeaus in de achterbak heeft gelegd, komt een waggelende man naar hem toe. „Arne, wil je met me op de foto?" De man is de uitbater van de plaatselijke piratenzender Radio Tarzan. „Ik woon hier vlakbij. Even een fotootje in de studio. Ie weet niet wat dat voor mij betekent." Vooruit dan maar. De man rent voor de auto uit. Een paar stra ten verderop gaat hij een rijtjeshuis binnen. Hij laat het gezelschap binnen en neemt hijgend en steu nend plaats achter de zendapparatuur naast zijn slaapkamer. Klik. „Bedankt Arne, hartstikke tof van u." Tijdens de autorit naar huis wordt nog wat gela chen over de avond. Aan de grens met Duitsland wordt een broodje gegeten in een wegrestaurant. „Ik heb alles meegemaakt in dit vak," blikt Arne te rug. „Ik heb een grote hit gehad, ik heb in Duitse nachtclubs gewerkt met schlagers, ik heb in grote zalen gewerkt en ik heb op bedrijfsfeesten, bruilof ten en partijen gestaan. Er is een tijd geweest dat het slecht ging en dat ik gesolliciteerd heb bij de Gasunie. Toch ben ik doorgegaan. Na drie maan den had ik weer een volgeboekte agenda en kon ik mijn eigen boerderij kopen. Het absolute hoogte punt was in 1986, toen ik een Edison kreeg. Op dat moment denk je: niets kan meer stuk. En dan wordt ineens je lievelingshond voor de deur dood gereden. Alles komt en gaat." Het is drie uur als de Mercedes het erf van de fa milie Jansen weer opdraait. Normaal gesproken moeten Ton en Annie dan nog twee uur rijden naar huis, maar vanavond blijven ze logeren. Morgen middag moet er weer worden opgetreden in Gramsbergen. Ame Jansen, hier op het Marktplein in Gouda: „Zeg, kun jij nog een beetje lekker kussen?" „Hij is vooral FOTO CPD Nederlandse muziek is terug van nooit weggeweest. In het kielzog van verkoopkanonnen als Jantje Smit en Marco Borsato schnabbelen tientallen Hollandse artiesten een goed belegde boterham bij elkaar. Arne Jansen zong precies 25 jaar geleden over meisjes met rode haren en heeft er nog steeds succes mee. Een prettig vooruitzicht voor Frans Bauer (23). Met zijn liedjes 'De Regenboog' en 'Als Sterren Aan de Hemel Staan'kan hij vooruit tot ver na de huidige hype rond zijn persoon. Een dagje op tournee met een ster van toen en een ster van nu. ;,,-rans Bauer, de bestverkopende artiest van Nederland. 3||Ben aardige jongen, dat is zijn kracht." ;nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 45