Groots opgezet science-fiction-spektakel Films That Thing You Do!: Beatlemania bekeken door politiek correcte bril Laatste surrealist van de cinema komt met nieuwe hersenbreker The Frighteners is een film als een achtbaan lget IABYLON 1 tel. 070-3471656, naast )en Haag Centraal Station. Lost Highway 16 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. ^JABYLON 2 H One Fine Day al dag. 18.45, 21.30; do. vr. ma. di. ook 13.15, 16.00. 101 echte Dalmatiërs al., za. zo. wo. 13.15, 16 00. IABYLON 3 Nelly et Mr. Arnaud al., dag. 16.00, 18.45, 21 30; do. vr. ma. di. ook 13.15. Mijn Franse Tante Gazeuse al., za. zo. wo 13.15. IETROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- idl^S'elaan 16. The English Patient 12 jr., dag 12.45, 16.45,20.45. IETROPOLE 2 Karakter 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. IETROPOLE 3 That Thing You Do! al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. IETROPOLE 4 Blood Wine 16 jr., dag. 18.45, 21.30; do. vr ma. di. ook 13.15, 16.00. Space Jam al., za. zo. wo. 13.15, 16.00. IETROPOLE 5 One Fine Day al., dag. 18.45,21.30; do. vr. ma. di. ook 13.15, 16.00. De Klokkenluider van de Notre Dame al., za. zo. wo. 13.15, 16.00. 'ATHÉ Scheveningen tel. 070- 1515738, Kurhausweg 2. Beavis Butt-Head Do America 12 jr., dag. 14.15, 16.15, 18.10, 20.20, 22.20; za.zo ook 12.10. Shadow Conspiracy 16 jr., do. t/m zo. 22.10. Liar Liar al., dag. 13.20, 15,30, 18.00, 20.10, 22.30; za.zo. ook 11.10. All Stars al., dag. 16.20, 19.00; do. vr. ma. di. ook 12.50. The Fifth Element 12 jr.. dag. 13.10, 16.00, 18.50,21.40 Dante's Peak 12 jr., dag. 15.50, 18.30, 21.30; do. vr ma. di.ook 13.00. The Devil's Own 16 jr., dag. 22.00. Jerry Maguire al., dag. 12.30, 15.20, 18.20. Space Jam al za. zo. wo. 13.40; za. zo. ook 11.30. 101 Echte Dalmatiërs al., za. zo. wo. 13.50; za.zo. ook 11 20. De Klokkenluider van de Notre Dame al. (Ned gespr.), za. zo. wo. 14.00; -.ook 11.50. ILMS DEN HAAG Luc Besson gaat met The Fifth Element de Amerikanen niet uit de weg HAAGS FILMHUIS tel. 3656030, Spui 191 Trois Vies Et Une Seule Mort 16 jr., dag. 19.15; zo. wo. ook 16.15. La Promesse 16 jr., dag. 21.45, zo. ook 14.00. Buenos Aires Vice Versa 16 jr., dag. 21.45; zo. wo. ook 16.15. Kolya al., do t/m zo. 19.15; wo. ook 14.00. Drifting Clouds 16 jr., dag. 21.45; zo. wo. ook 16.15. The Van 16 jr., dag. 19 15; zo. wo. ook 14.00. TUSCHINSKI tel. 070-3609282, Bui tenhof 20 Liar Liar al., dag. 12.30, 14.40, 16.50, 19.00,21.40. Return Of The Jedi al., dag. 14.20, 19.20 All Stars al., dag. 13.00, 16 10, 19 10.21.50. Donnie Brasco 16 jr.. dag. 12.40, 15.30, 18.30,21.30. Dante's Peak 12 jr., dag. 12.00, 17.00, 19.30, 22.00; do. vr. ma. di. ook 14.30. Beavis Butt-Head Do America 12jr., dag 12.20. 17.20,22.10. The Fifth Element 12 jr., dag. 12.10, 15.20, 18.20, 21 20. 101 Echte Dalmatiërs al., za. zo. wo. 14.30. OMNIVERSUM tel. 070-3547479, Pres. Kennedylaan 5. Cosmic Voyage. Het is met Hollywood net als met Rome ten tijde van het Romeinse Rijk. Hollywood is het centrum van de filmwe reld, daarbuiten zit je in de provincie. Je kunt daar in Europa bij voorbeeld best films maken, maar je zult altijd op de een of andere wijze rekening moeten houden met Hollywood, dat weliswaar niet de grootste filmpro ducent ter wereld is (dat is India), maar wel de grootste distributeur. Dat laatste zit veel filmers in Europa dwars, met name in Frankrijk. Zij zouden, gesteund door poli tieke kopstukken, het liefst zien dat de deur op slot ging voor 'het Amerikaanse cultuurimperialisme'. FILM RECENSIE STAN LAPINSKI The Fifth Element. Te zien Luxor, Leiden, Euro Cinema 4, Alphen a/d Rijn; Tuschinski 1 Den Haag. Maar er zijn uitzonderingen, zoals regisseur Luc Besson die dit heilloze onzin vindt. Besson is een buitenbeentje, niet alleen in Frankrijk maar in heel Euro pa: hij maakt films zonder over heidssubsidie en televisiegeld. En hij gaat de de Amerikanen niet uit de weg, maar zoekt aan sluiting bij Hollywood door het spel keihard mee te spelen. Dat kan, mits je beschikt over vol doende originaliteit en vooral geld. Gek genoeg wordt in dat laatste vaak voorzien door uit gerekend de Amerikanen. Die stoppen graag dollars in iets ori gineels dat uitzicht biedt op succes, 'dan verdienen we er nog wat aan,' denken ze kenne lijk. Zo is Besson ook te werk is gegaan bij The Fifth Element, een groots opgezet science-fic tion-spektakel (een typisch Hollywood-genre) met nota be ne een Amerikaanse ster (Bruce Willis) in de hoofdrol, maar in een stijl die in alle opzichten onamerikaans is. Stijl en vormgeving, dat zijn de paarden waar Besson op wedt, want wat verhaal en the matiek betreft is The Fifth Ele ment uitermate simpel. Dat film gaat gewoon over de strijd tus sen goed en kwaad, niet minder maar zeker niet meer. We be ginnen in de Egyptische woes tijn anno 1914, waar een ar cheoloog vier stenen ontdekt symbool voor de elementen aarde, water, vuur en lucht die, gegroepeerd om een vijfde (onbekend) element, het leven in de kosmos kunnen bescher men tegen het absolute kwaad. Bruce Willis in The Fifth Element. Maar voordat de professor hun de zijn ze niet langer veilig Kwaad zal plaatsvinden, de ste- diepere betekenis achterhaalt (klopt, weldra zal immers de nen weer op hun plek terug te landen enorme buitenaardse Eerste Wereldoorlog uitbreken), zetten. wezens bij de tombe om de ste- Wel beloven ze over 300 jaar, als De rest van de film speelt in nen mee te nemen. Hier op aar- de grote confrontatie met het de 23ste eeuw, het tijdperk waarin Korben Dallas (Bruc Willis) zijn brood verdient a taxichauffeur, aanvankelijk zor der te beseffen dat de hele ko: mos acuut wordt bedreigd doe het Kwaad dat schuilgaat in d vijfde dimensie. Door toev; komt hij in contact met d bloedmooie Leeloo (Milla Jojc vich) die beter weet, omdat z behoort tot het bovenvermeld buitenaardse volk. Ze open bijgestaan door Korben en pate Cornelius (Ian Holm), de jach op de stenen die gestolen zij: door een leger oerlelijk padachtige modderfiguren di het heelal uit wraakzucht willei vernietigen. Daarbij krijgen on ze helden ook nog eens te ma ken met de boosaardige machi naties van de geschifte kunst handelaar Zorg (Gary Oldmani Iedereen die Star Wars wel een heeft gezien weet hoe zo'n ver haal gaat en afloopt. Alleen doe het verhaal er in The Fifth Ele ment niet zoveel toe. Het gaat, zoals gezegd, om di vorm. En die mag exuberan worden genoemd. We bevindei ons hier in een wereld die is ge stileerd naar de inzichten var Franse stripkunstenaars al: Moebius en mode-ontwerpe Gaultier. Al kijkend en luiste rend naar de alom aanwezig! muziek van Eric Serra waai je je in een, tot kosmische pro porties uitvergrote, superchiqu» disco aan de Cóte d'Azur. Karakter is nog in diverse biosco pen te zien. ILMS AMSTERDAM :A 2 113.30, 16 00, 19.30, 22.00: Nelly et Mr. Arnaud LFA 3 15.45, 21.30: Basquiat 13.00, 18.45: Microcosmos LFA 4 13.30, 16.00, 19.30, 22.00 (beh 1 di): Everyone says I love you di 13.00, 16.30, 20.00: Farewell to my concubine LHAMBRA 1 (020) 6233192 13 30. 17.15, 20.45: The English Patient LHAMBRA 2 .45, 21.30; do vr ma di óók 13.15, 16.00: Romeo Juliet ÉLLEVUE CINERAMA (020) 12 45, 15.30, 18.15, 21.15: The Fifth Element INERAMA 2 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: Dan- ALYPSO 1 (020) 6234876 13 15, 16.00, 18.45, 21.45: Lost Highway ALYPSO 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.45: Return of the Jedi (h NECENTER(020)6236615 16.30, 19.15, 22.00; zo ook 11.00, 13 45: Karakter 16.45, 19.15, 21.45: Kolya 17.30, 22.15; zo ook 11.00, 14.30: When We Were Kings 19.45; zo ook 11.15, 14.00: Drifting 17 .15, 19.45, 22.00; zo ook 11.00, 14.30: Un Air de Familie NEMA OSCAR (020) 5475175 do vr za 20.00: Trees Lounge 20.00 Emma NEMA 1(020)6151243 18.45, 21.30; zazo wo ook 15.30: The Fifth Element NEMA 2 19.30, 22.00; za zo wo ook 16.00: Liar Liar ;l5 TY 1 (020) 6234579 12 45. 15.30, 18.30, 21.15: Don- TY 2 14 00, 16.00, 18.00, 20.00, 22.00; za zo ook 11.30: Beavis Butt-head Do America ITY 3 TY 6 13.00, 15.45, 18.45, 21.30; zazo ook 11.00: The Frighteners isl IY 7 13.15, 16.00, 19.00, 21.45; zazo ook 11.00: All Stars jESMET (020) 6273434 21.15:Johns 5.45: Breaking The Waves 19.00; zo ook 16.15: Village of Dreams 21.45 Tierra zo. 14.15: Microcosmos do zo ma 23.00, za 24.15: Betty Blue za 23.00, zo 14.00: Les Amants du Pont Neuf zo 16.30, di wo 23.00: Leon IITERION 1(020)6231708 17 30: II Postino 19 45, 22.15; di met 22.15: Lost Highway 15: Sneak Preview JilTERION2 17.15: Everyone Says I Love You 19.15; Romeo and Juliet 21.45 (beh ma) Big Night ma 21.45 Natural Born Killers EDERLANDS FILMMUSEUM (020) re 191400 - 22.00 (beh wo): Ik zal je leven eren cfALTO 1 (020) 6753994 18.00, 22.00, zo ook 15.45: Conté d'Ete 20 00; zo ook 13.45: La Promesse ALT0 2 20.15 (beh ma); zo ook 15.30: La Seconda Volta eil7 45. 21.45 (ma niet 21.45); zo ook 13.15: Trois Vies Et Une Seule Mort ma 20.15: Mephisto THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.00, 19.30,22.00; zo ook 14.30: Lost Highway THE MOVIES 2 19.30, 21.45; zo ook 14.15. Karak ter 17.15: Shine THE MOVIES 3 17.00, 20.15; vr za ook 00.15: Far go 18.45, 22.15; zo ook 15.00: Hufters Hofdames THE MOVIES 4 17.00: The Van 19.00; zo ook 14.00: The English Patient 22.00: The Pillow Book TUSCHINSKI 1 (020)6262633 13.15, 16.00, 18 45, 21.30: Liar TUSCHINSKI 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: One Fine Day TUSCHINSKI 3 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: That Thing You Do! TUSCHINSKI 4 18.45, 21.30; do vr rna di ook 13.15, 16.00: The Devil's Own TUSCHINSKI 5 12.30, 15.30, 18.30, 21.30: Karak ter TUSCHINSKI 6 18.30, 21.30; do vr madiook 12.30, 15.15: Jerry Maguire DE UITKIJK (020) 6237460 17.45; zo ook 15.00: Secrets and Lies 20.30, 22.15: Hufters Hofdames Regiedebuut Tom Hanks brave temgblik op jaren zestig FILM RECENSIE The Beatles veroverden in 1964 Amerika. Ze wis ten 28 singles in de Billboard Top 100 te krijgen, hadden uitverkochte toemees en maakten korte metten met wat was overgebleven van de rock 'n' roll generatie. Eigenlijk was Beatlemania de eer ste van een reeks deuken die het Amerikaans ego nog zou oplopen. Het land stond aan de voor avond van een bijna burgeroorlog over de rech ten van zwarten, het Vietnam-echec en de op stand van haar jongeren. In het regiedebuut van Tom Hanks, That Thing You Do!, wordt de geschiedenis van de jaren zes tig in meerdere opzichten herschreven. Het is dit maal een Amerikaanse band die het land verovert met muziek die alle ingrediënten bevat die The Beatles groot maakten. The Wonders zijn vier frisse jongens-van- hiernaast, die de poptraditie van de crooners voorzien van een stevige dosis rock 'n' roll. Onder leiding van jazz-drummer Guy Pattersen (Hanks-lookalike Tom Everett Scott) creëren The Wonders in een handomdraai een eigen geluid, slagen erin een ge-oliede show op te zetten en verkopen veel exemplaren van hun in eigen toeheer opgenomen eerste single. Het geheim van hun succes: het aanstekelijke liedje That Thing You Do (acht keer te horen in de film), dat op iedereen die het hoort een positieve uitwerking heeft. Eenmaal ingelijfd door het label van doorgewinterde talentscout Mr. White (Tom Hanks) ontdekken The Wonders de keerzijde van het succes. Toeren en optredens in een tienerfilm en een landelijk bekeken televisieshow zijn be langrijker dan een repertoire opbouwen. Een op volger van 'That Thing You Do' komt er dan ook niet, de band spat uiteen en de leden vervolgen afzonderlijk hun weg. Als toeschouwer zie je met stijgende verbazing Hanks regiedebuut aan. Wat wil hij nou eigenlijk zeggen? Als gedramatiseerd tijdsbeeld permit- teeert hij zich te veel vrijheid, als satire mist de film humor en venijn. Een ode aan die laatste ja ren der onschuld lijkt nog de meest waarschijnlij ke opzet, hoewel iedereen die wel eens een ge schiedenisboek heeft ingekeken weet dat er niets onschuldig was aan de vroege jaren zestig. That Thing You Do! kijkt terug op dat tijdperk met de blik van iemand die weet dat het kort daarop ho peloos fout zou lopen. Dat maakt de nostalgie on wezenlijk. De liedjesschrijver die de band verlaat omdat hij zich artistiek niet kan ontplooien, de drummer die liever sessies speelt met zwarte jazzmuzikan ten, het meisje (Liv Tyler als veredeld decorstuk) dat mee reist in de toerbus zonder dat de jongens ook maar een vinger naar haar uitsteken; dit is de politiek correcte versie van een opwindende tijd. Het is misschien flauw om te zeggen dat als For rest Gump filmmaker was geworden, hij met iets als That Thing You Do! op de proppen zou zijn gekomen. De film is ergerlijk naïef, maar vooral volslagen nietszeggend. Iemand ander dan me gaster Tom Hanks had hem dan ook nooit van de grond gekregen. Lost Highway: twee maal Lynch voor de prijs van één FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Lost Highway Te zien: Trianon, Leiden; Babyion 1Den Haag. Een paar jaar deed hij er het zwijgen toe: David Lynch. De man die tijdens zijn carrière ge prezen is als visioniar filmaker en verketterd als verkoper van gebakken lucht, beperkte zijn functie in het filmbedrijf tot die van uitvoerend producent. Nu hij teruggekeerd is met een nieuwe film zullen wederom voor- en tegenstanders elkaar in de haren vliegen. Want je kunt in Lost Highway de hand van zowel een briljant stylist als een opzichtig provocateur herken nen. Gewoon is hij in elk geval nog steeds niet. Was de Lynch van Blue Velvet en Twin Peaks vooral geïnteres seerd in wat zich achter de faca de van het burgermansfatsoen afspeelt, de regisseur van Lost Highway lijkt zich vooral te wil len verdiepen in de mogelijkhe den van de verhaalstructuur zelf. Lost Highway is op het eer ste gezicht een tweeluik waar van de beide delen verbonden zijn door toevalligheden. Maar 'het toeval bestaat niet' is een van de laatste zinnen die in de film wordt uitgesproken, zodat het aan de kijker is om te bepa len wat hier de leidraad is. Deze krijgt allereerst de te loorgang voorgezet van jazzmu sicus Fred Madison (Bill Pull man), die zijn vrouw Renee (Pa tricia Arquette) verdenkt van overspel. Tijdens een feestje komt hij oog in oog te staan met een mysterieuze man (een on herkenbare Robert 'Baretta' Bla ke) die hem opdraagt naar huis te bellen. Tot Freds ontzetting neemt dezelfde man bij hem Super-Hollywood-film uit Nieuw-Zeeland FILM RECENSIE thuis de telefoon op. Die nacht wacht Fred een afschuwelijke ontdekking: Renee wordt ver moord, en hij is de enige ver dachte. Hoewel hij zich niets weet te herinneren van zijn daad wordt Fred veroordeeld tot de elektrische stoel. Zover is Lost Highway een be klemmend broertje van Blue Velvet. Met weinig meer dan lange stiltes, veel schaduwwer king en onheilspellend romme len in de verte suggereert Lynch een boosaardige wereld waar Fred zonder waarschuwing wordt meegesleurd. Dan ge beurt er iets geks. Op een och tend is Fred verdwenen uit zijn cel en zit er een 24-jarige jon gen op zijn plek. Pete Dayton (Balthazar Getty) weet niet hoe hij daar gekomen is, en justitie moet hem wel vrijlaten. Terwijl de FBI hem schaduwt pakt Pete de draad van zijn leven weer op. Hij werkt in een garage, waar hij de zorg heeft over de auto's van gangster Mr. Eddy (Robert Log gia). Een van diens liefjes, de blonde vamp Alice (wederom Patricia Arquette), wendt zich tot Pete voor steun. En hoewel hij de harde hand van Mr. Eddy van nabij heeft mogen meema ken, begint hij een romance met de verleidelijke vrouw. In de tweede helft van Lost Highway begeeft Lynch zich op het terrein van de klassieke film noir, compleet met een gevaar lijke vrouw die een onnozele man voor haar karretje spant om af te kunnen rekenen met een keiharde crimineel. Maar de lijn met het eerste deel wordt nooit verbroken, zodat ook Fred weer opduikt, Renee en Alice meer dan alleen een uiterlijke overeenkomst delen en ook de mysterieuze man zijn opwach ting maakt. Met een meesterzet koppelt Lynch de finale van de film aan de openingsscène. Maar hoewel de cirkel rond is blijven de vragen. Terwijl wij als kijker onze hersens breken, lacht Lynch in zijn vuistje. Hij is de laatste surrealist van de cine ma, die hier met betrekkelijk eenvoudige middelen ons ver wachtingspatroon over thrillers weet te verstoren. Lost Highway geeft geen pasklare antwoorden op de raadsels en is daardoor frustrerend. Tegelijk is het een qprecht beangstigdende film met enkele geweldige scènes. Een film waar je heerlijk over kunt filosoferen en zodoende vele plezierige uren aan kunt beleven. In 1994 leverde de Nieuw-Zee- landse regisseur Peter Jackson nationale cinema af met Hea venly Creatures, een naar stof en inhoud zuiver Nieuw-Zeelandse film, gedraaid in een stijl die je niet meteen met Hollywood as socieert. Inmiddels gooide hij het met Frighteners over een to taal andere boeg en maakte hij, weliswaar in Nieuw-Zeeland, eensuper-Hollywood-film. Nu had, om het gemeen te zeggen, de film net zo goed door iemand anders kunnen worden geregisseerd, zonder dat het veel effect had gehad op het resultaat, gezien de produ cent en de hoofdrolspeler, Ro bert Zemeckis en Michael Fox. Die hebben samen de Back-to- the-Future-serie op hun naam, en staan dus garant voor een stijl die ook het gezicht bepaalt van Frighteners. een stijl die je zou kunnen typeren als post- Steven Spielberg. Het is een film als een achtbaan. Sinds een fataal auto-onge luk, waarbij zijn wouw op tragi sche wijze het leven liet, staat voormalig architect Frank Ban nister (Michael Fox) in contact met de nog niet tot rust geko men geesten van overledenen. Hij verdient zijn brood met kwakzalverij, door eerst 'be vriende geesten' bij mensen als het echtpaar Ray en Lucy Lyns- key het huis op stelten te laten zetten en vervolgens als exorcist zijn diensten aan te bieden. Hoewel praktiserend arts, trapt Lucy (Trini Alvarado) daar in, maar Ray moet er niks van heb ben. Opeens gaat Ray dood en staat vervolgens nog een hele tijd als spirituele lastpost een mooie romantische verhouding tussen Frank en Lucy in de weg. Het is gek, niet alleen Ray legt het loodje, maar een hele serie plaatselijke autochtonen, altijd net als Frank in de buurt is ge weest. Daarom wordt hij ge schaduwd door de FBI. Als Frank ontdekt dat hier een bij zonder boosaardige geest aan het werk is, die het bovendien heeft voorzien op zijn Lucy, gaat hij tot actie over. Dat kan alleen door het risico te nemen zelf een geest te worden. Hij laat zich door Lucy invriezen met de bedoeling dat deze hem weer tijdig reanimeert. Maar wat, als ze daarin wordt gedwarsboomd door een dolgedraaide FBI-de- tective? Dat je The Frighteners een su- per-Hollywoodfilm kunt noe men, zit hem vooral in het feit dat de film niet één. maar wel vijfentwintig Hollywood-genres tegelijk bespeelt. Men neme drie ons Poltergeist en een pond Ghostbusters, een eetlepel klas sieker a la A Matter of Life and Death, twee flinke scheppen cult a la Carnival of Souls, een snufje western, een theelepeltje Vietnamfilm benevens Eddie Murphy en een flinke dot Natu ral Born Killers, en het begint er voorzichtig op te lijken. De kunst van het koken bestaat er uit dat je alle ingrediënten blijft proeven zonder dat er een over heerst. Wat dat betreft toont Pe ter Jackson zich hier een be kwaam film-kok. De jaren zestig herleven in That Thing You Do! met van links naar rechts Tom Hanks, Tom Everett Scott, Ste ve Zahn, Johnathon Schaech en Ethan Embry.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 25