Muziekdag Voorschoten in trek Hoiiand' Festival SS De begrafenis Het Zeurgebeureti Strakke Macbeth met weinig franje Meer 'sound' dan 'music' Cultuur Kunst [AANDAG 26 MEI 1997 29 Lezing Krikor Momdjian in Alphen alphen aaan den rijn De Armeense kunstenaar Krikor Momdjian houdt 29 mei een lezing over de ontwikkeling van zijn werk sinds zijn verblijf in Nederland. De lezing met de titel 'Beeld en taal' wordt gehouden in het Parkfilmhuis van het Park Rijn stroom. Toegangskaarten (f 10,-) zijn te krijgen bij Boekhandel Haasbeek, Van Manderloostraat 19 en aan de kassa van de zaal. Nationale Reisopera speelt Mozart ENSCHEDEDe Nationale Reisopera (NRO) geeft twaalf voorstel lingen van Mozarts opera Cosi Fan Tutte. De première is op 28 mei in de Stadsschouwburg Groningen. Tot en met 12 juni vol gen er nog voorstellingen in onder meer Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. De orkestbegeleiding komt voor rekening van het barokorkest Concerto Köln. jlasmanifestatie in Leerdam eerdam Leerdam is van 13 juni tot en met 14 september het niddelpunt van de internationale glasmanifestatie 'Het drink- Jas'. Fort Asperen dient als tentoonstellingsruimte voor de crea- ies van de 39 kunstenaars uit binnen- en buitenland. chef jan rijsdam. 071-5356444 Nederlander koopt meer boeken Stoerdoenerij ontbreekt geheel in LAKtheater theater recensie wijnand zeilstra Voorstelling: 'Macbeth' van William Shakespeare door De Wetten van Kepler. Regie. Wim Berings. Spel Romijn Conen. Dominique Hoste. Ellik Bargai, Freek Brom, Fokka Deelen, Vera de Groot en Il se van Kemenade Gezien. 24/5, LAKthe ater, Leiden. Voor je het weet, ontaardt een Macbeth-productie in stoer wa pengekletter. Alles draait im mers om het vergaren van macht. Opvallend is dat bij de voorstelling van De Wetten van Kepler deze stoerdoenerij ge heel en al ontbreekt. Het ge vecht dat Macbeth vooral met zichzelf voert, staat bij dit gezel schap centraal. Door zijn wandaden verliest hij alles: macht, eigenwaarde en mens waardigheid. Door zijn vrouw wordt hij aan het twijfelen gebracht en tot zijn verwoestende daden aan gezet. Romijn Conen als Mac beth en Dominique Hoste als Lady Macbeth rollebollen in ge stileerde vorm over het podium. Hier geen overredingskunst, maar pure verleidingstactiek. Deze vorm doet denken aan moderne dans, de openingsscè ne lijkt ontleend aan Japans theater. En de muzikale omlijs ting is weer van een geheel an dere orde. Ook al zijn dus in deze pro ductie nogal uiteenlopende the atervormen bijeengebracht, het uiteindelijke resultaat is allesbe halve rommelig. Integendeel, er is eerder sprake van een strakke vormgeving. De toegevoegde 'franje' is met smaak en gevoel voor vérhoudingen in beperkte mate toegevoegd. Naast de al eerder genoemde acteurs van De Wetten van Ke pler doen studenten van de eindexamenklas van de Thea teropleiding Eindhoven aan de ze voorstelling mee. Zij nemen verschillende rollen op zich. Het is een genoegen om te zien met welk een gemak bij voorbeeld Ilse van Kemenade en Fokka Deelen zonder hulp van uiterlijk vertoon van heks naar de rol van respectievelijk koning Duncan en Malcolm overstappen. amsterdam anp De Nederlander koopt steeds meer boeken. Vorig jaar gin gen er 36,8 miljoen exempla ren over de toonbank, tegen over 34,4 miljoen in 1995. Het grootste deel hiervan bestond uit literatuur, boeken over ge zondheid waren een goede tweede. Bij de romans was Ja mes Redfield de best verkoch te buitenlandse schrijver van 1996, Annie M.G. Schmidt prijkte bovenaan de Neder landse bestsellerlijst. Dit blijkt uit cijfers van de Stichting Speurwerk Boeken Omnibus (SBO), gepubliceerd in het jaarverslag van de KVB, de Koninklijke vereeniging ter bevordering van de belangen des boekhandels. De gegevens van het SBO hebben betrekking op algeme ne boeken; wetenschappelijke publicaties en schoolboeken blijven buiten beschouwing. Het NIPO interviewt voor het SBO wekelijks 500 huishou dens over hun recente aanko pen van boeken. De gemiddelde prijs van een boek is vorig jaar gedaald met 2 dubbeltjes tot f 24,60. Hier door bleef de in geld uitge drukte verkoop van algemene boeken nagenoeg stabiel: in 1996 werd voor f 904 miljoen verkocht, nauwelijks meer dan de f 902 miljoen een jaar eer der. De totale omzet van de boekenbranche, wetenschap pelijke en schoolboeken in cluis, bedroeg vorig jaar ruim f 2,1 miljard. William Byrd Ensemble: absoluut hoogtepunt muziek recensie li dy van der spek ncert: William Byrd Ensemble met •rlog en Vrede' o.l.v. Nico van der el Gehoord: 25/5. Stadsgehoorzaal. ;elopen maand hebben heel t koren in Leiden gezongen, waarom verslaat het William rd Ensemble met zijn 'Oorlog Vrede' alles en iedereen? Er natuurlijk bij Van der Meel strenge selectie onder koor- len toegepast en hij is, toege ven, dirigent én professionele izanger. Maar er is meer. Iets I je eigenlijk niet kan benoe- :n. Nico van der Meel is een piratie- en energiebron. Met uitzonderlijk repertoire - dit ïr in het teken van oorlog en de - weet hij universele loties op te roepen. Toch zijn alten van 't William Byrd niet topkwaliteit en er is heus I iets aan te merken op into ne of algehele homogeniteit, ar het is niet belangrijk. Je ort het niet echt, zo prachtig rdt er gemusiseerd. )e harmonie in het 'lacrimas' Libera Plebem Joubert (1923) rdt met de toevoeging van de en ongelooflijk bitter. Het ille achter elkaar opstapelen i woorden als speerpunten, I lichamen van oorlogsslacht- prs uiteen (Qui specula cudit iisus). De woorden vallen als op het slagveld over el- anders, maar onwaar- mooi is 'Querela pacis' Badings. Alles wat lieflijk is een stad van vrede wordt stelijk opgesomd, 't gaat Jar door. Dan slaat de agres- [toe als een stormwind. Har- waaieren angstaanja- uiteen als de kringen van steen die in een vijver te- komt. Het oproepen van machtigen der aarde in eekzangen, het is allemaal lil indrukwekkend en geest- Claus vindt dat het Hol- jd Festival moet blijven. Dat hij in het boekje dat za- lag verschijnt bij de ope gsvoorstelling van de vijftig- aflevering van dit evene nt. Het Holland Festival gaat keer van start met 'Een van Willi- Shakespeare met muziek Bartholdy. Soms wordt de vraag gesteld lit feest der kunsten nog een laansrecht heeft. Ik ben van ning dat juist het Holland tival met zijn vaak baanbre- moderne en veelzijdige voor ons kunstleven dient te blijven", al dus Claus, beschermheer van het festival. „Vernieuwing is steeds weer de grote kracht van het Holland Festival geweest; zonder te ver vooruit te galop peren en het publiek achter zich te laten", schrijft hij. Het jubileumprogramma om vat 39 verschillende producties met 89 voorstellingen in totaal. 'Een Midzomernachtsdroom' wordt gebracht in een regie van Ger Thijs, met muziek van het Orkest van de Achttiende Eeuw onder leiding van Frans Brüg- gen en zang van het Nederlands Kamerkoor. Als acteur werken Porgy Franssen, Catherine ten Bruggencate, Johan Ooms, Hans Dagelet en Gijs Scholten van Aschat mee. Nieuwe leden van de Verrekij kerclub van het Rijksmuseum voor Volkenkunde kunnen bin nenkort een nachtje slapen in het museum. De club telt 250 leden tussen de 9 en 14 jaar oud. Er worden geregeld rond leidingen bij nieuwe tentoon stellingen en excursies naar an dere musea georganiseerd. Hoogtepunt voor nieuwe leden is het nachtje slapen. Per keer kunnen 50 'verrekijkers' een nacht in het mUseum doorbren gen. Zaterdag 28 juni is het weer zover, er zijn nog een paar slaapplaatsen vrij. Inschrijven kan bij het museum aan de Steenstraat 1 in Leiden: tel. 071- 5168800. recensie susanne lammers ert: 'A sound of music' door RCM Humana. Toonkunst Orkest Leiden hr Muziek Showband Concordia |n. Gehoord 24/5, Pieterskerk, Lei- voorjaarsconcert van het lands Christelijk Mannen- r Vox Humana stond in het van Leiden Cultuurstad, betekende een bundeling Leidse krachten. Ook het nkunst Orkest en Concordia mee om 'A sound of tot klinken te brengen, leverde de samenwerking t 'sound' dan 'music' op en varen er diverse beziens- rdigheden bedacht, zoals alpinisten in zwarte-pie- die van de hanenbalken en een paard dat rijtuigje door de kerk heen trekken, het grootse mu zikaal spektakel bleef uit. Twee zeer Leidse onderdelen waren geprogrammeerd: het speciaal voor de gelegenheid geschreven lied "t Hart van Lei den' en twee lofzangen van de onlangs herontdekte Leidse componist Christian Friedrich Ruppe. Ruppes roep is terecht klein en de getoonzette teksten van de evenmin bekende Philip van der Giessen zijn net zo on beholpen als de composities van Ruppe. Het is niet te hopen dat van dit duo nog meer werk zal worden opgedolven. De kwaliteiten van Concordia kwamen pas laat aan het licht. In het laatste blokje barstte het trefzeker en swingend los met 'Children of Sanchez' om te ver volgen met een Rockfantasy waarin smeuïg muziek werd ge maakt. De bijdragen van het Toonkunst Orkest, sinds kort onder leiding van Johan Top, bleken het meest de moeite waard. De ouverture van Hu- bicka (der Kuss) van Bedrich Smetana werd door dit zestig- koppige orkest aangenaam ro mantisch geïnterpreteerd. Hun vertolking van 'Old wine in new bottles' van de Engelse Gordon Jacob viel op door het het even wicht van expressie en techniek. Die balans hoefde Vox Huma na niet te zoeken. Het mannen koor maakte vooral in de licht voetiger nummers'een logge in druk, zoals in het operette-ach- tige 'Dunkelrote Rosenwaar het de smeltende violen van het Toonkunst Orkest in de kou liet staan. Wat betreft intonatie, gelijk heid en vooral expressie was er nogal wat op de verrichtingen van de heren aan te merken. Om van ritmiek nog maar te zwijgen. De Leidse impresario en organi sator René Vallentgoed mag zijn bolhoed afnemen. Voor de losse presentatie van de tweede afle vering van het Zeurgebeuren gisteravond in de Leidse disco theek In Casa. Voor saxofonist Hans Dulfer, die onder zijn ade laarsneus weer de ruigste klan ken tevoorschijn blies. Voor het Veens Bruikoor dat oeroude Hollandse nummers de zaal in brulde. En voor Bart Landstra, een mondharmonicaspeler die de absolute verrassing van de avond mag worden genoemd. Maar de culturele discussie die in dit Zeurgebeuren moet plaatshebben, was van een der gelijk laag allooi dat Vallentgoed die maar voorgoed moet af schaffen voor de volgende afle veringen. Twee columnisten, onder wie Rob Baars en ene Do nald Olie uit Amsterdam, had den het over cultuur. Maar de columns waren te lang en niet pregnant genoeg. Het geroeze moes spoelde de woorden weg, zoals de zee dat doet met schel pen. Ook de al jarenlang in ons land vertoevende Belgische kunstschilder Will Sorel kon de discussie niet echt interessant maken. Eenvoudigweg omdat hem door Vallentgoed niet de goede vragen werden gesteld. Zo kwam Sorel eigenlijk niet verder dan het al vele malen eerder gehoorde bezwaar dat de gemeente niets doet voor het atelierbeleid en dat men daar ten burele alleen maar uit de neus zit te dineren. Sorel werd fel geattaqueerd door Leidenaar Frans Horst, die in de wandeling 'Frans Fiets' wordt genoemd omdat hij een rijwielzaak heeft. Horst ging te keer over kunstenaars die 'ille gaal' een pand verkrijgen door René Vallentgoed met Hans Dulfer: „Een uit zijn krachten gegroeide haringstal." foto taco van der eb\ het te kraken en dan ook nog door de gemeente worden ge holpen. Terwijl hij, arme ziel, al tijd op vergunningen moet zit ten wachten bij een legaal ini tiatief. „Waarom moeten kun stenaars altijd subsidie hebben? zo schold hij. Hij werd vriendschappelijk achter het ka theder weggetrokken door marktmeester Chris Verplancke, die vond dat Frans lang genoeg had gezeurd. Het publiek werd pas echt en thousiast bij het Veens bruikoor - een twintigtal in wit overhemd gestoken jongemannen - dat liederen als het 'Wilhelmus' en' Zeg, ken jij de mosselman?' op komische wijze vertolkte. Dat er op de vraag 'Zeg, ken jij de mos selman?' door het gehele koor met een luidkeels 'Nee!' werd geantwoord, mag een vondst heten. Eigenlijk had Hans Dulfer nog de meest reële kijk op de cul tuur van Leiden. In het korte vraaggesprek dat Vallentgoed met hem hield, typeerde hij de ze uit zijn krachten gegroeide haringstal als een Sodom en Gomorra, waar altijd werd gezo pen en gevochten. Daarom pas te zijn muziek juist zo goed bij Leiden. Een woord van sympathie moet uitgaan naar de jonge Leidse dichter Micha Meijer, die enkele rauwe verzen voorlas, waarvan sommige regels ko mend literair talent verrieden. Maar nogmaals: het echte, nieuwe, talent school in het bluesy mondharmonicaspel van Bart Landstra. Wat een beest van een muzikant! Vrij stoïcijns en in een trotse houding haalde hij de onmogelijkste klanken vanachter zijn longen vandaan. Na twee nummers verliet hij het podium, rustig, zoals een Johan Cruyff na een gewiekst doelpunt rustig van de goal kon weglo pen, overtuigd van zijn eigen kunnen. Misschien dat Landstra straks een blues kan spelen bij de be grafenis van Het Zeureebeuren. Het winkelend pLibliek in de Voorschotense Hoofd straat is zaterdagmiddag vermaakt door tal van straatmuzikanten die mee deden aan de Muziekdag Voorschoten. Voor de Al- bert-Heyn speelt Madelein Braakman (9) bij een met bloemen en ballonnen ver sierde tafel op haar blok fluit. „Ik speel nummers uit Disney's Aladdin en Pipi Langkous. Dit is de eerste keer dat ik meedoe. Het is best wel eng hoor, om op straat muziek te maken." voorschoten kees van dam Een paar honderd meter ver derop staat een duo spelend op bas, gitaar en accordeon, uitge dost in een lange, oranje-rode jas, zonnebril en een zwarte muts op het hoofd. Het tweetal, dat veel publiek trekt, speelt voor het eerst sameq en heeft maar een uur of drie met elkaar geoefend. Toch gaat het heel behoorlijk. „We spelen liedjes die aansluiten bij hoe we ons nu voelen," aldus Timo de Lamar en Diederik Raaphorst. Ruben Gardeslen (11) speelt trompet. Voor hem is het optre den op straat niets nieuws. „Als het feest is dan speel ik graag op straat, vooral op Koninginnedag en op 5 mei." Een vakkundige jury beoor deelde alle deelnemers en lette daarbij vooral op presentatie, inzet en originaliteit. De 7-jarige Vera Berends sleepte de eerste prijs voor straatmuzikanten in de wacht. Zij speelde volgens de jury prachtig viool. Het publiek leek het met deze keuze eens. „Ik vind het heel dapper van de kinderen dat zij op straat dur ven spelen. De spontaniteit en de inzet waarmee zij muziek maken is echt heel leuk om naar te kijken", aldus toeschou wer J. Rakers. Niet alleen op straat viel van muziek te genieten. Zaterdag ochtend werd ook in de Dorps kerk een muziekfestival gehou den. Musicalgezelschap Otis bracht in de Voorstraat een ode aan de musical. En 's middags konden muziekliefhebbers hun hart ophalen in de Moeder Godskerk. Daar traden onder begeleiding van de 'Harmonie Voorschoten en Muziekvereni ging Laurentius ruim 130 zan gers en zangeressen op met een Koorscratch. „Het is voor het eerst dat zo'n evenement in Voorschoten wordt gehouden. Het is echt een verbroedering tussen de verschillende koren en verenigingen uit ons dorp", aldus secretaris Wolthuis van de Muziekdag Voorschoten. De koorleden en muzikanten bleken goed op elkaar inge speeld. Zij brachten werken als het 'Slavenkoor uit Nabucco' en 'Op een Perzische Markt' ten gehore. Het bijzondere aan de scratch was dat de deelnemers pas om tien uur 's ochtends zijn gaan oefenen. Het optreden oogstte veel lof onder de bezoe kers. „Ik zing zelf in een operet tekoor en heb geen valse noot gehoord", zegt een van de luis teraars. De Voorschotense Muziekdag werd 's avonds afgesloten met een popconcert in de Voor straat. Bands als Chrystal Brooks, Backseat Windows en Misty Moon zorgden weldra voor een deinende massa op straat. Hun repertoire had voor elk wat wils. Het varieerde van eigen nummers tot bekende co vers. „Het is het jammer dat de op tredens al om elf uur moeten stoppen. De aanwezige poplief hebbers zouden graag doorfees ten maar de buurtbewoners pikken dat niet", aldus muziek dagvoorzitter Dick Hermsen die zegt terug te kijken op een ge slaagd evenement. De kunstopleidingen in Oost- Nederland gaan gedeeltelijk fu seren. De Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, de Hoge school voor de Kunsten Con- stantijn Huygens (Zwolle en Kampen) en het conservatori um en de Academie voor Beel dende Kunsten (AKI) in Ensche de vormen vanaf volgend jaar één instelling. De fusie levert een 'Kunsthogeshool Oost-Ne derland' op met meer dan 2500 studenten. De fusie is ingegeven door de bezuinigingen die het kunston derwijs zeer waarschijnlijk zul len treffen. De hele sector moet ongeveer 25 miljoen gulden be zuinigen. Om daar op voorbe reid te zijn gaan de Oost-Neder landse instellingen centrale diensten, zoals studentenadmi nistratie, personeelszaken en fi nanciën, samenvoegen. Ook vakinhoudelijk zullen de oplei dingen beter op elkaar afge stemd worden. Voor Ruben Gardeslen is spelen op straat niets nieuws. Vorig jaar leverde het Leids Vo caal Ensemble zich helemaal uit aan Amerikaanse componisten. Dit jaar zijn alle troeven gezet op de Italiaanse partituur, he laas met minder succes. Neem de drie religieuze koorwerken van Verdi. Ook al is Verdi een groot bewonderaar van de 16e eeuwse componist Palestrina en gebruikt hij op z'n oude dag de imitatieve techniek, de serene eenvoud van zijn motetten, Ver di blijft de volbloed Italiaan uit de 19e eeuw, met al zijn ups en downs. Die expressie, gedreven heid, warmte ontbreken. Het klinkt te timide, eigenlijk een beetje saai. De eerste echt feilloze inzet is pas in Pizetti's 'Cade la sera', de avond valt. Hier is beweging en bewogenheid, lyriek. Er ont vouwt zich een fraaie zomer avond met alle bleke geluiden die daar in te vernemen zijn. In 'Ulalate' komt daar een intense dosis dynamiek bovenop die uitloopt op een lange zucht. Dat is heel mooi gezongen. Licht, zuiver en homogeen zijn de tenoren in 'Recordare Domine'. Een klaaglied vol messcherpe harmonieën, grilli ge melodieën, keiharde uitha lende crescendos. De mannensolo 'L'alma mia piange' is lachen. Hoewel ook dit lied doffe ellende beschrijft, 'ik zie mijn hoop verloren gaan, mijn ziel weent', hebben de te noren er buitengewoon veel lol in om die ongein elkaar toe te zingen. Ook in Dallapiccola overheersen smart, dood, onge lukkige liefdes, verschrikkelijke wijven. Waar de trammelant met een korrel zout wordt geno men zingt het LVE het meest verfrissend en overtuigend. Ook in Gesualdi wil het echte leed niet doorbreken. De sopra nen zingen steeds te scherp, de tweede sopranen te weinig kernachtig. Maar dan die gloei ende accenten in de 'Marimba Dances' (1982) van Ross Edwards. Jolanda de Heus (ma rimba) is goed, wat zeg ik, luis terrijk in de intermezzi. Een prachtig vederlicht wollige klank haalt zij uit haar buizen stelsel, gevormd door talrijke to nen die demperloos soft aan el kaar blijven klitten. Haar aan slag is vol kracht, even later van een verende donzigheid. De klemtonen die zij legt zijn steeds weer puur verrassend en getuigen van een grote muzika liteit. Zij staat op haar gemak intens haar instrument te ver troetelen, inclusief de ontvanke lijke ziel. foto taco van der fa Fusie kunstopleidingen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 29