'Als mensen goed in hun vel zitten, bloeien kerken of
Huigbrug weg en weer terug
Kerk Samenleving
'Interesse
voor Tora
neemt toe'
ZATERDAG 24 ME11997
979
De groeiende kerk van Piet Ravensbergen
In Israël tonen steeds
meer niet-religieuze joden
belangstelling voor de
Tora en de Talmoed. Dat
signaleert het Jeruzalem
Bijbel Centrum uit Nijkerk
in zijn nieuwsbrief die
eind volgende week ver
schijnt. Volgens de van
oorsprong Israëlische
stichting zijn al honderd
duizenden seculiere joden
in Israël 'praktiserend' ge
worden. „Ze bestuderen
de Tora (de joodse wet) en
de Talmoed (rabbijnse
commentaren) met een
ijver en een toewijding die
vroeger uitsluitend in or
thodoxe kring voorkwa
men. In een tijd van toe
nemende spanningen tus
sen seculieren en ortho
doxen gaan veel gesecula
riseerde joden op zoek
naar hun plaats binnen
het judaïsme in plaats van
te kiezen voor een na-
joodse Israëlische identi
teit."
De Nederlandse afdeling
van het Jeruzalem Bijbel
Centrum is in 1975 opge
richt en probeert de Israë
lische moederorganisatie
moreel en financieel te
steunen. Volgens voorzit
ter R. Koekkoek wil het Je
ruzalem Bijbel Centrum
de kennis van Gods woord
verspreiden waardoor de
joden en christenen in Is
raël „broederlijk tezamen
kunnen wonen". Verder
probeert de Nederlandse
tak „door onze houding
van liefde, begrip en hulp
te laten zien wie Jezus nu
werkelijk is, zonder de pre
tentie dit volmaakt te we
ten".
BEROEPINGSWERK
NED.HERV.KERK
Aangenomen: naar Aalst (Gld) J.L.
Schreuderste Hagestein.
GEREF.GEMEENTEN
Beroepen: te Krimpen aan den IJssel
A. Bac te Bodegraven, te UrkGJ. van
Aalst te Ridderkerk.
Bedankt: voor Zoetermeer P. Mulder
te Capelle aan den IJssel-Middelwa-
Veel mensen laten zich in hun doen en
laten leiden door wat anderen van hen
verwachten. Of wat ze dénken dat
anderen van hen verwachten. Die
sociale controle doet mensen in een
kramp leven, waardoor bijvoorbeeld
stress en depressieve gevoelens
ontstaan. In zijn pastorale praktijk loopt
gereformeerd predikant Piet
Ravensbergen (59) uit het Overijsselse
Gramsbergen hier regelmatig tegenop.
Hij heeft hiervoor een remedie
ontwikkeld.
T
n het begin waren het
I vooral vrouwen die uit
deze dwangbuis wilden
breken. Als er eenmaal wederzijds
vertrouwen was, maakten wij wan
delingen door de stad en het park
om over dat belemmerende denken
te praten met elkaar. Wij liepen
daarbij soms gearmd. Daar is be
hoorlijk over gepraat. Belangrijk is
om dan je eigen oordeel over wat je
zelf doet aan te houden en daarop je
acties te bepalen. Vertrouwen op ei
gen inzicht met het Woord van God
als meetsnoer wat je aan het doen
bent, dót bevrijdt een mens van dui
zend deurwaarders in het hoofd."
Jezus is volgens ds. Ravensbergen
het voorbeeld van iemand die zich
niets aantrok van wat 'de mensen
ervan zeiden'. Afstappen van die so
ciale controle kan het begin zijn van
het genezingsproces voor velen, is
zijn vaste overtuiging. 'Leef je eigen
leven' is het thema van een interker
kelijke cursus van tien avonden die
hij jaarlijks geeft op basis van dit be
ginsel. „Als er eenmaal een openhar
tige sfeer is, luchten de deelnemers
tegenover elkaar het hart. Dan komt
vaak opgekropt verdriet los dat ge
deeld wordt met elkaar. Ik heb men
sen zien opbloeien, vrijer worden en
ook werden ze crisisbestendig."
Pas als een mens zichzelf heeft le
ren kennen, zo is de ervaring van ds.
Ravensbergen, is het mogelijk te
gaan werken aan „het fundament
dat niemand ziet". Sommige charis
matische of evangelische christenen
zijn volgens hem tespiritueel ge
richt. „Tegen een mens in geestelijke
nood moet je niet gaan evangelise
ren'. Als er een vracht onverwerkt
verleden zit in een mens, moet je
God daar niet bovenop zetten. Ge
loof is dan een tijdelijk zoethouder
tje."
De predikant heeft aan den lijve
zelf ervaren hoe God eigenwaarde
wil verlenen aan mensen. Ook zelf
kijkt hij terug op een pijnlijk verle
den. Hoewel hij die indruk niet wekt,
is hij met de verwerking ervan nog
druk bezig. „Ik beleef ups en downs,
maar altijd ben ik samen met God.
Bij hem mag ik mezelf zijn, daar is
Hij Vader voor. Hij laat mij ook rus
tig foeteren tegen Hem."
Door verwerking van het verleden,
zegt Ravensbergen dichter bij zijn
gevoel te zijn gekomen. „Ik deed
vroeger alles met m'n hoofd. Ik kon
een rouwdienst na een geval van
zelfmoord leiden zonder dat het me
iets deed. Jarenlang heb ik nooit ge
huild. Terwijl ik nu tranen met tui
ten kan janken."
Een bekeringsmijlpaal als Paulus
heeft ds. Ravensbergen niet gehad.
„Voor mij is God altijd liefde ge
weest. De liefde die ik in ons gezin
als tiende van dertien kinderen wel
eens miste, kreeg ik in de kerk, waar
de dominee je een aai over de bol
gaf." Zijn studie theologie begon hij
pas op 33-jarige leeftijd in Amerika
na voordien 15 jaar bouwvakker in
dat land te zijn geweest. Op 39-jarige
studeerde hij af. Hij kreeg een be
roep in het Friese Wijnjewoude,
waar hij met zijn vrouw en vijf kin
deren naar toe verhuisde.
Na acht jaar werd de overstap ge
maakt naar Gramsbergen, waar hij
inmiddels zeven jaar zit. In die tijd is
de gemeente (circa 1000 leden) on
der zijn aanvoering omgevormd van
een sterk traditionele in een charis
matische. Gebruik maken van gaven
van gemeenteleden blijkt heel goed
te werken: kerkdiensten worden er
druk bezocht en in tegenstelling tot
veel andere plaatsen vertoont het le
dental een stijgende tendens.
Met name bij de eredienst worden
de leden actief betrokken door een
gedicht voor te dragen, bijbellezing
of gebed te verzorgen of solozang.
Voor de cantorij die is opgericht, be
staat veel animo. Veel heeft Ravens
bergen gedaan aan verbetering van
de communicatie tussen kerkenraad
en gemeente. Om ambtsdragers te
ontlasten worden ook 'gewone' ge
meenteleden afgevaardigd naar clas
sical organen. De kerk moet mee
gaan met haar tijd. „Een saaie kerk
dienst van anderhalf uur spreekt
jongeren in de huidige 'zapcultuur'
niet meer aan". Dat de kerken afkal
ven vindt in zijn ogen zijn oorzaak in
bekrompen denken en het angstval
Ds. Piet Rave
bergen „Een
saaie kerkdie
van anderhal
uur spreekt jt
geren in de h
dige 'zapculti
niet meer aar
FOTO
lig vasthouden aan oude belijden
geschriften.
Kerkdeuren openzwaaien woi
als riskant ervaren door mensem
bij gebrek aan eigenliefde voortc
.rend op zoek zijn naar uitwendi
zekerheden. „Als je alleen maar 1
doopvont verplaatst in de kerk, ja
je zulke mensen al de stuipen opl
lijf', zegt Ravensbergen. „Deze ra
sen zitten nog volledig gevangen
het oude leven. Maar het gehe
van het leven is dat je op mag gro
en in de gunst bij God en bij.
mens. En vooral ook bij jezelf, f
als mensen lekker in hun vel zitte
bloeien kerken op."
uit de Leidsch Dagblad
-
ANN01897
Maandag 24 Mei
LEIDENDe beide heden in gebruik genomen nieuwe politie
posthuizen zijn, overeenkomstig hunne bestemming, eenvou
dig, maar zien er toch niet onaardig uit, met name dat aan het
Boerhaave-plein, bij de buiten sociëteit "Amicitia", hetwelke
zelfs een veranda heeft. Inderdaad kan gezegd worden, dat de
toestand aldaar, bij het binnenkomen der stad, er werkelijk ver
beterd is. Het "oogt" er vrij wel.
Evenals in dit gebouwtje, met zijn spitsgevel en windwijzer en
zijvleugeltjes, bevinden zich in dat aan de haven, bij de Haar
lemmerstraat, hetwelk geheel vierkant is, twee vertrekken voor
de voorloopige bewaring van arrestanten totdat per telephoon
aan het hoofdcommissariaat is kennisgegeven.
Die lokalen zijn nogal ruim, ter oppervlakte van 2 bij 2.40 me
ter, hebben een houten krib of brits en een zekere gelegenheid.
Schilderijen aan den wand ontbreken er, evenals wollen dekens
of springveeren matrassen en canapé's of fauteuils. Als vergoe
ding echter zijn de britsen geverfd. Dit gebeurt niet altijd in
zulke etablissementen.
Licht komt door een van ijzeren bouten voorzien klein glazen
raam en lucht door een koker in de zoldering en door een ope
ning, uitkomende in het voorlokaal der agenten, die aldaar door
de vele ramen een ruim uitzicht naar den omtrek hebben. Voor
het dienstdoende personeel zijn tevens enige gerieflijkheden
aangebracht.
ANN01972
Woensdag 24 Mei
ALPHEN AAN DEN RIJN"Zo'n zwerm agressieve bijen
(40.000 stuks) heb ik van mijn leven nog niet gezien. Ze vielen
me als een bezetene aan en hebben me ook flink te pakken ge
had". Mevrouw Boot (imker) toont haar linkerarm die vol litte
kens zit en goed gezwollen is. Als later de tweede Alphense
vrouwelijke imker binnenkomt blijkt dat ook zij behoorlijk te
pakken is genomen. Het linkeroog is dik gezwollen en ook de
rechterarm ziet er lelijk uit.
Waar deze kleine bijen vandaan komen kan alleen maar naar
worden geraden. Mevrouw Boot vermoedt uit de polder of an
ders uit de omgeving van opgespoten terreinen.
ZOETERWOUDEDe tennisbanen, die nog maar net in ge
bruik zijn, worden nu al door jeugdige personen misbruikt door
er van alles op te doen, behalve wat er op gedaan moet worden:
tennissen. Fietsen schijnt speciaal op de banen een genoegen
te zijn om maar te zwijgen van de grote hoeveelheden stenen
die steeds opnieuw verwijderd moeten worden. Juist omdat de
toegang tot de tennisbanen onvoldoende bescherming bieden
tegen deze indringers, is het erg moeilijk om een etmaal con
stant toezicht te houden.
OPNIF.IIWBF.KFMN
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 7 maart 1860)
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
W. Bank (adjuncta i.)
PUBLICRELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-5356356
OMBUDSMAN
R.D.Paauw 071-5356215
Tel. dag. 9 30 - 11.30 uur of per post.
REDACTIE
J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
J.M. Jacobs, chef red. Groot Leiden
A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
071
ABONNEMENTEN
bijvooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging
verstrekken tot het automatisch al
van het abonnementsgeld, ontvai
korting per betaling.
VERZENDING PER POST
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETi
Voormensen die moeilijk lezen,sk
ogen hebben of blind zijn (ofeem
leeshandicap hebben), is een samenr
het regionale nieuws uit het Leidsch 5
geluidscassette beschikbaar. Voorin!:
0886-482345 (Centrum voor Gespro
Lectuur, Grave).
ONGEVALLENDIENST
Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 e
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diaconessenk)
dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis.
BEZOEKUREN
DIACONESSENHUIS
(tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 u
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, v
bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 -21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 -15.30 uur en 19.00-19.30 uure
overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende v
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19 45 uur.
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-5454545): dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klassel
daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 27.05
Kinderafdeling-14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag).
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 u
18.30-19.OOuur.
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur
daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
(tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 u
18.30-19.30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uur(/
Partners/echtgenoten met kinderen.)
Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10.00 tot 11.00 uur uitsluitend
partners/echtgenoten en eigen kinderen.)
Kinderafdelingen: voorouders van opgenomen kinderen is
mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige.
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neus- en oorheelki
neurologie: 14.15-15.00 uur en 18.30-19.30 uur; oogheelkunde en heelkfl
14.15-15.00 uur en 18.30-19 00 uur.
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-17.00t
babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.
LEIDEN KEES VAN KUILENBURG
Bezwaren van de Leidse mid
denstand in 1962 hadden geen
succes. De winkeliers vreesden
een derving van de omzet en
vroegen het gemeentebestuur
de Huigbrug niet weg te halen.
Het verzoek van de neringdoen
den was echter geheel tegen do
vemansoren gericht. De Huig
brug verkeerde naar het oordeel
van de bestuurders in een veel
te slechte staat. Sloop was de
enige mogelijkheid en dat ge
beurde dan ook prompt.
Het Leidse gemeentebestuur
deelde wel de mening dat de
winkeliers door het wegvallen
van de verbinding tussen de
buitenwijk en het centrum wel
licht enige schade zouden kun
nen ondervinden. Dat zou ech
ter niet opwegen tegen de
noodzaak om de brug uit oog
punt van veiligheid te slopen.
Onder meer was de houten
onderbouw nagenoeg verrot.
De conditie was zo slecht, dat
reeds bij een geringe aanvaring,
door een van de vele voor de
Stedelijke Fabrieken van Gas en
Electriciteit bestemde kolen
schepen, de brug zou instorten.
Het verkeer moest na de slui
ting gebruik maken van de He-
renpoortsbrug. Wel was het de
bedoeling om in de toekomst
een nieuwe brug te bouwen. Al
duurde dat nog een kleine twin
tig jaar. Herhaaldelijk doken in
tussen plannen op om tijdelijk
een zogenoemde schipbrug te
plaatsen of toch maar een
pontje.
De Huigbrug werd in 1925
over de Maresingel gelegd, om
dat er behoefte was aan een
verbinding vanaf Noord naar
het centrum van de Sleutelstad.
Tussen de Marepoortsbrug en
de Oude Herengracht liepen
echter alle van de Langegracht
naar het noorden gaande steeg
jes dood op de Binnenvest
gracht of fabrieksterreinen.
Het was in die twintiger jaren
vooral de SDAP'er T. Groene-
veld die zich sterk maakte voor
een brug over de Maresingel.
De SDAP was de voorloper van
de huidige PvdA. Burgemeester
De Huigbrug in 1962. Op de achtergrond de gasfabriek, die inmiddels ook al weer enige tijd is verdwenen.
FOTOARCHIEF HOLVAST
De Gijselaar en de partijen die
destijds de macht hadden in de
Leidse raad wilden de SDAP
echter niet volgen. Het voorstel
van Groeneveld voor de bouw
van de brug werd afgestemd.
Groeneveld maakte zich vervol
gens boos toen bleek dat burge
meester en wethouders met een
vrijwel identiek voorstel kwa
men dat direct met een grote
meerderheid door de raad werd
aangenomen. Volgens Groene
veld wilde men niet dat de
SDAP de eer kreeg.
De brug bleef liggen tot 1962.
Zij was toen 37 jaar oud en vrij
wel verrot. Het idee om dan
maar een pontje te gebruiken
voor voetgangers en fietsers
haalde het niet. Dat was te duur
en een probleem voor de passe
rende kolenschepen. Uiteinde
lijk werd in 1981 weer een nieu-
De nieuwe oeververbinding die in 1980 werd gerealiseerd.
FOTO MARK LAMERS
we brug gebouwd. Overigens ook al gesloopt. In 1946 werd
was de brug in de oorlogsjaren een noodvoorziening gelegd.