Beavis en Butt-head doen
Amerika (and it sucks...)
Bob Rafelson is niet bang voor lastige acteurs
Films
^|fi
Blood and Wine is voor fijnproevers die
niet willen kiezen tussen bloed en wijn
)ONDERDAG 22 MEI 1997
1LMS
DEN HAAG
ABYLON 1 tel. 070-3471656. naast
en Haag Centraal Station.
The English Patient 12 jrdag.
13.15. 16.45.20.45.
iiBYLON 2
Michael al.. dag. 18.45. 21.30; do.
vr. ma. di. ook 13.15. 16.00.
101 echte Dalmatiërs al., za. zo. wo.
13.15. 16 00.
IABYL0N 3
Basquiatal., dag. 21.30; do. vr, ma.
Ui. ook 16.00
Shine al dag 18.45; do. vr. ma. di.
ook 13 15.
Mijn Franse Tante Gazeuse al., za. zo.
ivo 13.15. 16.00.
IETR0POLE 1 tel. 070-3456756, Car-
Va" 16
The English Patient 12 jr., dag
12.45, 16.45,20.45.
lETROPOLE 2
Karakter 12 jr., dag. 13.15, 16.00,
18 45. 21.30
ETROPOLE 3
Blood Wine 16 |r., dag. 13.15,
16.00, 18.45,21.30.
(ETROPOLE 4
The Devil's Own 16 jr., dag. 18.45,
21.30; do. vr. ma. di. ook 13.15,
16.00.
Space Jam al., za. zo. wo. 13.15,
16.00
TROPOLE 5
One Fine Day al., dag. 18.45, 21.30;
ma. di. ook 1315, 16.00.
De Klokkenluider van de Notre Dame
al„ za zo wo. 13.15, 16.00.
THÉ Scheveningen tel. 070-
15738, Kurhausweg2.
Beavis Butt-Head Do America 12
dag. 12.20, 14.20, 16.20,
15,20.10,22.20.
Shadow Conspiracy 16 jr., dag.
12.10.
Liar Liar al., dag. 13.50, 16.00,
10. 20.20. 22.30.
All Stars al., dag. 14.00, 16.40,
19.20, za. zo. ook 11.25.
Donnie Brasco 16 jr., dag. 16.10,
50, 21.20; do. vr. ma. di. ook
1340.
Return Of The Jedial., dag. 15.20.
Dante's Peak 12 jr., dag. 13.30,
16.30, 19.10, 21 50.
The Devil's Own 16 jr., dag. 16.00,
19.00, 21.40; do. vr. ma. di. ook
13.20.
Star Wars al dag. 12.40.
Jerry Maguire al .dag. 18.00; do.
t/m zo. ook 21.30.
One Fine Day al., dag 15.50, 18.20,
21.10, do. vr. ma. di.ook 13.10.
Space Jam al., za. zo. wo. 13.20; za.
zo. ook 11.10.
101 Echte Dalmatiërs al., za. zo. wo.
13.40; za. zo. ook 11.20.
De Klokkenluider van de Notre Dame
al (Ned. gespr.), za. zo wo. 13.10;
za. zo. ook 11.00.
HAAGS FILMHUIS tel. 3656030, Spui
191.
Trois Vies Une Seule Mort 16 jr., dag.
21.45; zo. wo. ook 16.15.
La Promesse 16 jr., dag. (beh. ma.)
21.45
La Seconda Volta 16 jr., do. t/m zo.
19.15
Kolya al., dag. 19.15; zo. wo. ook
16.15.
Drifting Clouds 16 jr., dag. 21.45;
zo. ook 16.15.
The Van 16 jr., dag. 19.15; zo. ook
14.00.
Teddy Uppo al., zo. wo. 14.00.
The Secret Of Roan Inish al., zo. wo.
14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3609282, Bui
tenhof 20.
Liar Liar al., dag. 12.30, 14.40,
16.50, 19.00, 21 20.
Return Of The Jedi al., dag. 12.50,
18.40,21.30.
All Stars al., dag. 13.00, 16.10,
19.10,21.50.
Donnie Brasco 16 jr., dag. 12.20,
15.30, 18.30,21.30.
Dante's Peak 12 jr., dag. 12.00,
14.30, 17.00, 19.30, 22.00.
Beavis Butt-Head Do America
12jr.dag. 13.30, 17.40, 19 40.
21.40; do. vr. ma. di. ook 15.30.
The Empire Strikes Back 12 jr dag.
15.40.
101 Echte Dalmatiërs al., za. zo. wo.
15 30.
Iliam Hurt als journalist Frank Quinlan te zien in de film Michael.
LMS AMSTERDAM
13.00, 15 45, 18.45,21.30: Bas-
juiat
FA 4
3 30, 19.30 (beh di): Microcosmos
.600, 22.00 (beh di): Big Night
.3.00, 16 30, 20.00: An Angel at
ny Table
HAMBRA 1 (020) 6233192
■30, 17.15, 20.45: The English
Patient
HAMBRA 2
8.45. 21.30; do vr ma di ook
315, 16.00: Romeo Juliet
1LEVUE CINERAMA (020)
34876
1315, 16.00, 18.45, 21.30: Dan-
i's Peak
ERAMA 2
315, 18.45: The Empire Strikes
ick
16.00, 21.30: Return of the Jedi
LYPSO 1 (020) 6234876
315, 16.45, 20.30: The English
'atient
ÏPS0 2
315, 16.00, 19.15, 22.00: The
irst Wives Club
ECENTER (020) 6236615
f 830, 19.15,22.00; zo ook 11.00,
3.45: Karakter
P: 15.45, 19.15, 21.45; zo ook 11.00,
4 30: Kolya
7 30, 19 45. 22.15; zo ook 11.00,
j 00: When We Were Kings
'15, 19.45, 22.00; zo ook 11.00.
4 30: Un Air de Familie
EMAOSCAR (020) 5475175
Ovrza 20.00: Microcosmos
wo 20 00: Sense Sensibility
EMA 1 (020) 6151243
5 30. 22.00; za zo wo ook 16.30:
AA 2
300, 21.30: Donnie Brasco
'1(020)6234579
300, 15.40, 18.20,21.20 Don-
e Brasco
Jtt-head Do America
'3
810, 18.40,21.40; do vr ma di
13 30 Shadow Conspiracy
J
'50, 15 30: Star Wars special edi-
DESMET (020) 6273434
20.45: Village Of Dreams
21.45; vr ook 24.00- Tierra
18.45: Breaking The Waves
19.00: Microcosmos
vr 23.00: Hoogtepunten van Cannes
za 24 15, zo 16.15: Death in Venice
KRITERION 1 (020) 6231708
zo 11.00.- Alissa in concert
17.45: II Postino
20.00: Romeo Juliet
22.15 (beh di): Everyone Says I Love
You
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.15, 21.45 (ma met 21.45): Big
Night
19.30 Different ForGirls
ma 21.45: American Graffiti
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
vr za zo 20.30: De val van Berlijn (Pa-
denye Berlina)
22.00: Gabbeh
RIALTO 1 (020)6753994
18.00, 22.00; zo ook 15.45; wo ook
13.30: Conte d'Ete
20.00: La Promesse
RIALTO2
20.15 (beh ma): La Seconda Volta
17.45, 21.45; zo ook 13.15: Trois
Vies Et Une Seule Mort
ma 20.00: Tales of Ordinary Madness
THE MOVIES 1 (020) 6386016
17.15, 19.30, 21.45; zoook 14.30:
Karakter
THE MOVIES 2
19.00,20.30, 22.15; zoook 15.45:
Hufters Hofdames
17.15, 22.00; vrza ook 00.15.zo
ook 14.00: Fargo
THE MOVIES 3
20.00; zo ook 14.00: Everyone Says
I Love You
18.00- Shine
THE MOVIES 4
20 00; zoook 15.45: The Van
22 00; zo ook 15.00: The Pillow
Book
17.30; vrza ook 00.15: A Clockwork
Orange
TUSCHINSKI 1 (020)6262633
13.15, 16.00, 18.45.21.30: Liar
Liar
TUSCHINSKI 2
13.15. 16.00, 18 45. 21.30: One
Fine Day
TUSCHINSKI 3
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: All
Stars
TUSCHINSKI 4
16 00, 18.45.21.30; dovrmadi
ook 13.15: The Devil's Own
TUSCHINSKI 5
12.30. 15 30. 18.30, 21.30: Karak
ter
TUSCHINSKI 6
15.15, 18.30,21.30; dovrmadi
ook 12.30: Jerry Maguire
DE UITKIJK (020) 6237460
17.30, 22.15: Drifting Clouds
19.30; zo ook 14 30: Secrets and
Speelfilmdebuut van Amerika 's meest verachte pubers
Beavis Butt-head, de twee videoclip-critici van MTV,
zitten zo vastgebakken aan hun tweezitsbank dat er maar
een manier is om hen het huis uit te krijgen: hun televisie
te stelen. Dat is precies wat gebeurt in Beavis and Butt-
head Do America, het speelfilmdebuut van Amerika's
meest verachte pubers. Met een 'This sucks more than
everything that has ever sucked before,' trekken ze de
wijde wereld in. Huhuhu-huhu, hij zei 'trekken'.
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
Beavis and Butt-head Do America Te zien: Lido 2, Leiden, Tuschinski 6, Den Haag City
In 1993 introduceerde car
toonist Mike Judge voor de mu
ziekzender MTV zijn animatie
serie Beavis Butt-head. De
formule was'simpel: twee vijf
tienjarige pubers kijken een half
uurtje naar videoclips die ze be
commentariëren vanuit het
oogpunt van wat jongens op die
leeftijd het meest bezighoudt:
seks, vandalisme, meligheid.
Een goede clip rules of is cool,
een slechte sucks. Als ze niet af
geven op rockers van boven de
dertig en teenybopper-sterren
schelden ze elkaar uit in de
meest kleurrijke scheldwoorden
die MTV durft uit te zenden. De
serie was spoedig een groot suc
ces, maar ook een bron van er
gernis. Weinig volwassenen
konden de humor inzien van
twee giechelende randdebielen
met een obsessie voor vieze
woorden en nog viezere manie
ren. Wie daar doorheen kijkt
ziet een scherpe satire op het
hedendaags Amerika, dat vooral
naar voren komt zodra Beavis
Butt-head hun smoezelige huis
kamertje verruilen voor de bui
tenwereld. Hun oorlog met het
Republikeins fossiel Mr. Ander
son, de vruchteloze pogingen
van sociaal bewogen maat
schappijleraar Van Driessen om
de jongens enig normbesef bij
te brengen, het rondhangen in
het winkelcentrum: over vijftig
jaar zal Beavis Butt-head een
accurater beeld van Amerika in
de jaren negentig geven dan an
tiseptische series als Full House
of The Prince of Bell Air. Daarbij
gaat er een tijdloze herkenning
uit van de frustraties die het tie
nerschap met zich meebrengt.
Want hoewel dom en etters, zijn
Beavis Butt-head toch ook
een best aandoenlijk in hun
vruchteloze jacht op ontmaag-
ding.
In Beavis and Butt-head Do
America (de eerste dubbelzin
nigheid zit al in de titel) kunnen
de niet-MTV kijkers kennisma
ken met dit fenomeen. Beavis
(de blonde met het Metallica t-
shirt) en Butt-head (de donkere
met de beugel en het AC/DC
shirt) raken tijdens hun jacht op
een nieuwe tv verzeild in een
moordcomplot en de smokkel
van militaire geheimen. Dit
brengt ze naar de Hoover Dan,
Las Vegas, Yellowstone Park en
zelfs het Witte Huis, locaties die
vanzelfsprekend niet onge
schonden uit de ontmoeting
vandaan komen. Onderweg
kruisen een bus nonnen, een
gezelschap bejaarden en na
tuurlijke de zwaar geplaagde
Andersons hun pad. Hun voor
naamste drijfveer blijft het ein
delijk eens te kunnen 'doen',
geen eenvoudige opgave voor
jongens die zo lelijk, dom en
berooid zijn.
Of schepper Mike Judge veel
nieuwe fans zal maken betwijfel
ik. Nog steeds ligt de nadruk op
de melige beleveningswereld
van de twee, die in de meest
onschuldige woorden nog een
vieze betekenis zien. Iemand
heeft nog niet 'to entertain us'
gezegd of Butt-head merkt al
op: 'he said anus'. Hoewel iets
geavanceerder dan de tv-serie is
de animatie simpel gehouden,
en zijn de teksten nog steeds
belangrijker dan de beelden.
Dat maakt Beavis Butt-head
Do America echter geen slechte
film. Integendeel, voor fans is
het een feest de jongens eens
langer dan een krap half uurtje
bezig te zien, al is het ontbreken
van de videoclips een gemis dat
nauwelijks wordt opgevangen.
Daarvoor in de plaats krijgen we
onder meer een fantastische
Shaft- parodie, wordt de af
komst van het duo onthuld en
krijgt Beavis na het eten van eei
cactus een trip waarin hij zich
zelf als spermacel ziet zwem
men.
Vertaler Kees Beentjes doe
zijn best. 'Rule' noemt hij hee
eigentijds vet, een 'asswipe' i:
een reetkever en 'wood' vertaal
hij met bos hout. Maar veel var
de grappen zijn dusdanig afge
stemd op een Amerikaans pu
bliek dat ze hier waarschijnlijl
niet opgemerkt zullen worden
Als president Clinton de twee
aan het eind van de film be
noemt tot bijzondere narcotica
agenten, snapt dan iemand da
dit een knipoog is naar dezelfde
onderscheiding die presidem
NLxon ooit de zwaar verslaafde
Elvis Presley opspelde?
'Jack Nicholson in Blood and Wine totale mislukking als vader'
LONDEN PIETER VAN LIEROP/GPD
Tussen 1970 en 1980 maakte re
gisseur Bob Rafelson drie legen
darische films met Jack Ni
cholson in de hoofdrol. Ze
zwiepten de ster van Jack Ni
cholson naar de hoogste regio
nen van het Hollywood-firma
ment en Rafelson hield aan die
films prijzen in Cannes en een
flinke hoeveelheid Oscar-nomi
naties over. Het roemruchte
koppel werd onlangs herenigd
voor Blood and Wine, een psy
chologische misdaadfilm die
deze week in Nederlandse pre
mière komt.
Veertien jaar beweert Bob Ra
felson te hebben gezocht naar
een passend script voor de film
die de afronding moest vormen
van wat hij zelf omschrijft als
zijn trilogie op het thema niet-
functionerende gezinnen: „In
Five Easy Pieces speelde Jack
een opstandige zoon, in The
King Of Man/in Gardens schoot
hij tekort als broer en nu in
Blood And Wine is hij een totale
mislukking als vader. Jazeker,
rampzalige familieverhoudin
gen, die spreken mij aan. Noem
mij één voorbeeld van een fa
milie die wèl functioneert. Er is
nog iets anders aan de hand
met familiestructuren. Ze vor
men voor ons de enige bron
voor emotionele bindingen met
mensen die we daarvoor niet
zelf hebben uitgekozen. Dat
heeft een mythische kwaliteit. Je
ziet het in het theater al sinds
Euripides, Shakespeare, Strind-
berg en Eugene O' Neill".
Sinds hun succesvolle samen
werking in de jaren zeventig
zijn Rafelson en Nicholson dik
ke maatjes gebleven. Op de set
is dat niet altijd een voordeel.
„Het is moeilijk een vriend te
regisseren. Je hebt zo'n nauw
sluitende verstandhouding, dat
je het risico loopt dat andere ac
teurs zich buitengesloten gaan
voelen. Maar het is natuurlijk
wel een groot voordeel wanneer
je met een hoofdrolspeler zo
goed kunt communiceren dat er
nauwelijks woorden aan te pas
hoeven te komen. Het is grap
pig hoe dat kan werken. Dan
zegt Jack bij voorbeeld dat hij
niet in staat is een bepaalde
emotie te spelen. En dan zeg ik:
'Klets niet, ik heb je het vorige
week dinsdag bij jouw thuis
precies zo zien doen!' En dan
roept hij: 'Waar haal jij de gore
lef vandaan om er dingen uit
mijn privé-leven bij te slepen?'
En dan reageer ik: 'Hoe durf jij
mij te verbieden om dat niet te
doen?' Dan vormt zich de con
versatie waar de rest van de
ploeg gefascineerd bij zit toe te
luisteren."
Instinct
Bob Rafelson heeft de reputa
tie een goede neus te hebben
voor acteurs en die in staat te
stellen boven zichzelf uit te stij
gen. Nicholson is niet de enige
Bob Rafelson (rechts) met Jack Nicholson op de set van Blood and Wine: 'Blood and Wine is afsluiting trilo
gie over niet-functionerende gezinnen'.
geweest die via. deze regisseur
wereldberoemd werd. „Ik heb
Sally Field haar eerste filmrol
gegeven op een moment dat
niemand zoiets aandurfde om
dat men haar enkel kende als
vliegende non in een tv-serie. Ik
heb Jessica Lange tegenover
Jack laten spelen in The Post
man Always Rings Twice, toen
men alleen nog naar haar refe
reerde als 'King Kong-meisje'.
In Stay Hungry heb ik Arnold
Schwarzenegger zijn eerste
filmrol gegeven, toen men hem
alleen nog maar beschouwde
als een hersenloze bodybuilder
uit Oostenrijk. Ik denk dat ik in
stinct heb voor acteurs en dat ik
meer geduld heb dan een an
der. Ik heb voor Blood Wine
Stephen Dorf pas gecast na
eerst vijftig acteurs getest te
hebben. Jessica Lange heb ik
destijds gecast na 175 kandida
ten bestudeerd te hebben, Sally
Field na 150."
„Ik heb ook geduld met ac
teurs op de set. Jazeker, ook met
moeilijke acteurs. Ja, ik wist dat
Debra Winger die ik regis
seerde in Black Widowde re
putatie had lastig te zijn, maar
ik heb geen centje pijn met haar
gehad. Het hangt ervan hoe je
dingen hanteert. Ik heb zelf im
mers eveneens de reputatie een
lastpak te zijn. Ik heb in de ja
ren tachtig lange tijd niet kun
nen werken omdat ik ooit een
bemoeizieke producent op zijn
gezicht heb geslagen. Het ligt
simpel: Men dient te respecte
ren dat op de set de regisseur
de lakens uitdeelt. En ik tole
reer geen 'Ik wil niet uit de
kleedkamer komen'-gezeik. Te
gen Debra heb ik gezegd: 'Luis
ter: Jij hebt de reputatie moei
lijk te zijn, maar ik ben nog veel
moeilijker dan jij. Laten we af
spreken dat als jou of mij iets
dwars zit, we een seintje geven.
Dan lopen we eerst een kilo
meter weg van de set en daar
gaan we dan lastig zijn en
vechten we het uit. Maar we
gaan geen theater maken waar
iedereen bij is.' Vond ze een
goed idee. We hebben daar
handen op geschud en ons
voorbeeldig aan die afspraak
gehouden."
„Fricties zijn op zichzelf he
lemaal niet gek. Wij artiesten
zijn primair gevoelsmensen.
We zijn echt niet allemaal even
intelligent en zeker geen intel
lectuelen. We zijn eigenlijk alle
maal grote kinderen. Dat is een
kwaliteit. Daar worden we voor
betaald. Tijdens het maken van
Blood Wine heb ik gemerkt
dat ook Judy Davis heftig is,
vreselijk gedreven. Ze wil pres
teren en is nooit tevreden.
Daarom is ze goed. Die zegt
dus nooit: 'Over film X was ik
tevreden, regisseur Y was zo'n
schat en met acteur Z heb ik zó
fijn samengewerkt.' Nee, niets
deugt! Want ze wil alleen maar
beter en beter. Ze haat elke film
waarin ze gespeeld heeft en
vindt per definitie elke regis
seur iemand die tekort is ge
schoten. En daaruit haalt ze
haar 'drive' om het in een vol
gende film nog weer beter te
proberen."
„Michael Caine is totaal an
ders. Hij is een van de weinige
acteurs met yvie ik graag ga
eten. Een geweldige verteller,
een zeer genereuze man en ui
terst gedisciplineerd. In Blood
Wine speelt hij een inbreker
die op sterven na dood is. Hij
heeft het aan zijn longen en
daarom heeft hij zo'n appa
raatje bij zich waarmee hij zich
extra lucht kan toedienen. Er
was iets mis met die spray. Mi
chael werd niet verondersteld
dat echt te inhaleren, maar dat
deed hij wel. Gevolg was dat hij
flauw viel. Niks aan de hand.
We deden die scène over en hij
kreeg wéér van dat spul binnen
en ging opnieuw van zijn stok
je. De derde keer ging het goed.
Maar Michael vind dat dan rot,
want hij heeft het gevoel dat hij
last heeft veroorzaakt. Kun je je
dat voorstellen? Dat de grote
Michael Caine vervolgens
overal in kleedkamers gaat
aankloppen en de mensen ex
cuses aanbiedt: 'Sorry, ik was
aan het hyperventileren, neem
me niet kwalijk. Sorry, maar ik
ben nu weer o.k.' Maar het al
lermooiste van Michael Caine
vind ik dat hij de enige acteur
is die 'mij met 'meneer' aan
spreekt."
FILM RECENSIE
Blood and Wine. Te
STAN LAPINSKI
sn: Metropole 2, Den Haag. City 5, Am
sterdam.
Jack Nicholson met Jennifer Lopez in Blood and Wine.
Regisseur Bob Rafelson en acteur Jack Nicholson
kennen elkaar langer dan vandaag. Al bijna dertig
jaar maken ze op gezette tijden samen een film
Five Easy Pieces, The King of Marvin Gardens, The
Postman Always Rings Twice, Man Trouble) en
trekken zo, met wisselend succes, hun kleine ro
de draad door de filmgeschiedenis.
Nicholson is in die jaren uitgegroeid tot een
ster, voornamelijk door films buiten hun samen
werking om. Rafelson heeft het nooit weten te
schoppen tot de status der grote namen. Wie
naar een reden zoekt hoeft maar naar zijn films te
kijken. Niet dat die niet goed genoeg zijn, er zit
ten hele bijzondere tussen. Het is meer de kijk op
zijn medemens die Rafelson erin ontvouwt. Die is
even welgemutst en vrolijk als zwartgallig. Zijn
films neigen geregeld naar harde satire, maar
nooit zal hij er een milde tegentoon in aanbren
gen. Daarmee wordt je natuurlijk niet populair in
brede kring. In Blood and Wine gaat het alweer
net zo. Gelukkig blijft Nicholson hem trouw.
De personages van Blood and Wine mogen op
het eerste gezicht nog zo verschillen, als puntje
bij paaltje komt zijn het allemaal opportunisten,
de een wat meer dan de ander. Wat dat betreft
doet Rafelson een beetje denken aan onze land
genoot Paul Verhoeven. Alex Gates (Jack Ni
cholson) is ongetwijfeld de grootste opportunist
van het stel. Hij is wijnhandelaar in dure kringen
en getrouwd met Suzanne (Judy Davis), een aan
lager wal geraakte alcoholiste (toeval?). Hij wil
van haar af maar durft niet echt. Hij heeft een
minnares, de bloedmooie latina Gabriella (Jenni
fer Lopez), dienstmeisje bij een chique klant van
hem. Hij bemint haar oprecht, hoewel? In ieder
geval wil hij haar gebruiken om met zijn maatje,
de kleine crimineel Victor (Michael Caine), bij de
brandkast van de klant te geraken, teneinde deze
te ontdoen van een hoeveelheid onbetaalbare ju
welen.
Dat gaat natuurlijk gepaard met de nodige
complicaties. Zo wordt zijn bloedeigen stiefzoon
Jason (Stephen Dorff), die hij meeneemt om met
dozen wijn te sjouwen zodat hij rustig de brand
kast kan lokaliseren, tot over zijn oren verliefd op
Gabriella. Voorts blijkt, op de dag dat de kraak ge
pland is, Gabriella te zijn ontslagen door de ja
loerse echtgenoot van de klant. Niettemin weten
Alex en Victor de juwelen te bemachtigen. Juwe
len, die vervolgens, na een bloedig verlopende
echtelijke ruzie in handen komen van Suzanne
en Jason. Ze gaan ermee van tussen, bloedstol
lend achterna gezeten door Alex en Victor. Vanaf
dat moment krijgt de film heuse thriller-allures,
zij het dat Rafelson voortdurend zorgt voor on
verwachte, satirische, wendingen, al was het
maar via de figuur van Gabriella die steeds min
der goed weet te kiezen tussen stiefvader en stief
zoon.
Niet goed weten te kiezen dat is precies
waar Rafelson ook de toeschouwer wil hebben,
als het gaat om goed en kwaad, om sympathiek
of weerzinwekkend. Want het mogen nog zulke
opportunisten zijn, ze kennen allemaal hun men
selijke zwakheden, waardoor ze onverhoeds iets
aardigs kunnen krijgen. Zelfs Alex. Of de soms
angstaanjagende Victor. Zie eens hoe zielig die
wordt tijdens zijn menigvuldige astma-aanvallen.
Je zou Blood and Wine een sarcastische film
kunnen noemen. Daarmee wordt je pas populair
als heel veel mensen de gedachte dat het leven
geen zin heeft wel geruststellend vinden. Dat kan
nog even duren'. Vooralsnog is het een film voor
fijnproevers die niet willen kiezen tussen bloed
en wijn.
„This sucks!"
echte leven.
Beavis en Butt-head maken hardhandi^ennis met het