Cultuur Kunst 'Verplaatsen zware jongens niet moeilijk' mponerende metamorfoses van Jeroen Willems Leiden 07 Politiek vonnist directeur Chassé Schutting in Taffehzaal culturen Machine agricole geen gewone meligheid, maar supermeligheid UirScHIfTfRy Er zit een dag lang muziek in Voorschoten Ml betaalt 55 miljoen voor Bowie's vroege platen Programma ONDERDAG 22 MEI 1997 NRIJSDAM, 071-5356444 Oud-restaurateur en verhuizer hekelen gewichtigdoenerijOudhedenmuseum LEIDEN WIM KOEVOET j siDEN Dezer dagen is een begin gemaakt met de voorbereidingen van de verbouwing van het Rijksmuse- m van Oudheden. Een schutting in de Taffehzaal schermt de bezoekers van het museum af van de plek /aar een nieuwe doorgang wordt gemaakt voor het publiek. Voordat de bezoekers daar gebruik van kun- en maken moeten er eerst wel tachtig loodzware museumstukken, via de doorbraak, verplaatst worden aar de Taffehzaal. foto loekzuyderduin THEATER RECENSIE RON RUCHARD «telling: Twee Stemmen I en II. Van i Duras. Door Theatergroep Hol- i Regie. Johan Simons Spel. Jeroen Betty Schuurman Gezien. 21/5, malige asiteitsbibliotheek/Herbarium Nog i aldaar: t/m 1 juni. Reserveren: 071-5143322. Theatergroep Hollandia je nog eens ergens. De jrtrekkers van het Neder- ds locatie-theater brengen verhalen, waarvan er twee zijn. De eerste in de plech- raadzaal van het stadhuis, tweede in het herbarium aan Rapenburg. Omgevingsge len zingen mee. In de raad- Ihoor je de klokken slaan, in herbarium klinkt het gakken de ganzen. t'Twee Stemmen I' ver- t Jeroen Willems zich in personages van Pasolini. Hij jnt rechts achter de lange ta- van B&W, die bezaaid is met - sen water en wijn, schoenen, vleeskleurig panty en gla- Wat Willems laat zien is bluffend. Zijn transformaties verhalen zijn een reisje op Alles wat hij met zijn han- doet en zich met zijn stem oorlooft is bijzonder. Hij schakelt prachtig van toon en li chaamstaal, en zet haarscherp zes uiteenlopende figuren neer. De eerste man - pak, zwarte hoornen bril - is een filosoof die licht hapert, alsof hij de woor- stad van den moet lezen van de binnen kant van zijn schedel. Zo be strijdt Willems overtuigend de pedanterie van de zinnen. De tweede 'man, vijftig jaar, heeft een pakkender verhaal, over de vele kwaliteiten van zijn glim lach. Zelfs als vrouw met een slepend, geaffecteerde stem, met hoge hakken op de tafel staand, imponeert Willems. Vervolgens gaat de lippenstift af, en met de voeten op tafel,- rokend en drinkend, steekt een industrieel van wal. Alsof een Shell-bestuurder zich verant woordt voor de aanwezigheid in Nigeria, zo actueel klinkt zijn betoog. Zijn samenzweerderig toontje maakt een fraaie bocht naar debate-scherpte, om weer nonchalant te eindigen, in de zekerheid de toeschouwer in de houdgreep te hebben. Dat klopt, en zeker wat de acteur betreft. Over de breedte van een uit gekleed bibliotheekzaaltje speelt Betty Schuurman 'Twee stemmen II', een korte doods- zang door een oude vrouw. I laar oude vrouw is een amech tige brabbelaarster die je woord voor woord verstaat, ondanks haar stijvige lippen. In een te dikke bontjas toont ze haar nat te, uitgedoofde ogen en de slijmslingers in haar geopende mond. Ze heeft het niet over da gen, maar over decennia die te snel voorbijgaan. Haar verhaal is echter te bibberig om te vol gen. Ze droomt zich een min naar en werpt de angst om te sterven van zich af. Als het doodsuur daar is, danst ze van ons weg, adieu roepend. Dan komt ook de actrice eindelijk los, om de jonge vrouw te wor den die ze in werkelijkheid is. „Volslagen onzin." Zo noemt oud-restaurateur Leidenaar H. van Winkel de voorstelling van zaken die het Rijksmu seum van Oudheden (RMO) geeft van de interne verhui zing van een stuk of tachtig loodzware beelden, die nu nog op de afdeling Egypte staan opgesteld. „Dat het RMO hier een probleem van maakt, is echt volslagen on zin. Gewichtigdoenerij om niets." kleine omloop. Daarmee wordt direct de route voor de beelden uitgestippeld. Zouden de beel den andere routes volgen, zo vreest het RMO, dan zakken ze door de vloer. Van Winkel: ,,Dat het muse um zich afvraagt hoe de oude Egyptenaren er 4000 jaar gele den in slaagden deze zware jon gens te maken en te verplaat sen, kan ik begrijpen, maar dat het nu met zijn handen in het haar zit, is onzin." Volgens Van Winkel heeft de technische staf van het RMO, waarvan hij als restaureur ook deel uitmaakte, in de jaren vijf tig gezorgd voor de opstelling van de bewuste museumstuk ken. In de jaren zeventig moes ten ze worden verplaatst in ver band met een verbouwing. Toen werd de firma Jan van Duuren ingeschakeld. Foto's van de operatie dienen als be wijsstukken. ,,Ik kan bijna niet geloven dat in het archief van het RMO geen foto's zijn te vin den." Directeur Van Duuren beves tigt de lezing van Van Winkel. Hij overlegt een kopie van een brief, gericht aan directeur Magendans, van februari vorig jaar. Hierin vraagt hij om een gesprek. Hij wil namelijk weder om zijn diensten aanbieden. Van Duuren herinnert eraan dat zijn bedrijf ook 'voor de gehele logistiek van de bouw van de tempel' in de Taffeh-zaal heeft gezorgd. Aan de muur in zijn di- De zogenaamde 'zware jon gens', waaronder de sarcofaag van Ahmose en het pyramide- vormige huisje van farao Ama- sis, moeten in verband met de aanstaande verbouwing tijdelijk in de Taffeh-zaal komen te staan. Volgens Van Winkel, die tussen 1948 en 1988 als restau rateur bij het museum aan het Rapenburg heeft gewerkt, hoeft de verplaatsing van de stukken, waarvan sommige acht ton we gen, het RMO helemaal geen hoofdbrekens te kosten. Hij be veelt de diensten aan van het verhuis- en transportbedrijf Jan van Duuren Zn. Dat heeft de ze klus al eens eerder geklaard. ,,En het liep gesmeerd." Woordvoerders van het RMO, onder wie directeur mevrouw R. Magendans, vertelden de vader landse pers vorige week, toen de bouwplannen wereldkundig werden gemaakt, dat niet be kend is hoe de 'zware jongens' op hun plekken zijn terechtge komen. Er zouden geen docu menten zijn te vinden waaruit de gehanteerde verplaatsings technieken zijn af te leiden of waarin de route is beschreven die de stukken door het muse um hebben afgelegd. Speciaal met het oog op de interne verplaatsing is een on derdeel van het bouwplan naar voren gehaald, namelijk de bouw van een nieuwe doorgang vanuit de Taffeh-zaal naar de Een sarcofaag uit de collectie van het RMO in de takels van Van Duuren, zo'n kwart eeuw geleden. „De operatie liep gesmeerd." foto van duuren rectiekamer hangen foto's van prins Claus die enige leden van zijn personeel de hand schudt tijdens de opening. Een reactie op de brief is uit gebleven. ,,Ik ga niet smeken. Het zal wel komen doordat de oude garde, waartoe ik Van Winkel reken, is vervangen door een nieuwe. De nieuwe garde vraagt niets aan me, het zij zo. Maar ik erger me wel aan dat gelul over verplaatsingstechnie ken en zo. Verhuizen is door de eeuwen heen een ,kwestie van oppakken en lopen, al dan niet met hulpmiddelen. En als ons wordt gevraagd met fluwelen handschoenen te werken, dan trekken we die gewoon aan." RMO-woordvoerster B. Wal vis zegt dat zij Van Duurens brief nergens kan vinden. Van Winkel, meldt ze verder, is be kend bij 'de oude garde'. „Hij is van ver voor mijn tijd. Met alle respect, maar de afgelopen 25 jaar zijn de eisen die worden gesteld aan het transport van museumstukken veel hoger ge worden. Van Duuren is geen kunstvervoerder en het RMO is verplicht met kunstvervoerders zaken te doen. Ik heb begrepen dat in het verleden het Egyptisch grafhuis je uit elkaar werd gehaald om het te kunnen transporteren. Dat zou anno 1997 onbespreek baar zijn. Dat ze in het verleden niet door de vloer zijn gegaan, zegt mij niet zo veel. Lijkt me meer geluk dan wijsheid." Het ontslag van directeur R. ten Zijthoff van het Bredase Chassé Theater is onafwendbaar. De coalitiepartijen uit de Bredase gemeenteraad voelen er niets voor de directeur nog te hand haven, zoals de Raad van Com missarissen graag wil. Na een lang gesprek met hun wethou ders hebben de vijf Bredase co alitiepartijen dit vannacht be sloten. Het mislukte overleg met Congres- en Tentoonstellings centrum Het Turfschip over de horeca-exploitatie van het thea ter, bleek voor de Bredase poli tiek de druppel die de emme heeft doen overlopen. De hore ca van het theater is sterk ver liesgevend. Het uitbesteden er van is een bittere noodzaak om de in maart door de raad aange paste financiële aanpak te reali seren. CDA, PvdA, WD, Breda '97 en D66 zijn het niet met verant woordelijk wethouder N. van Os eens dat Het Turfschip nu als onderhandelingspartner moet afvallen. Van Os acht zowel Ten Zijthoff als Turfschip-directeur P. Werther schuldig aan het mislukken van de horeca-deal. De Bredase coalitie riskeert met haar harde standpunt over Ten Zijthoff een breuk met de Raad van Commissarissen van de Chassé Theater NV. Die zag eerder deze week geen aanlei ding tot maatregelen tegen de directeur. De commissarissen zijn benoemd door de gemeen te Breda, de enige subsidiënt van het theater. De coalitie heeft Van Os gevraagd alsnog te proberen hun tot andere ge dachten te brengen. TONEEL RECENSIE SUSANNE LAMMERS Voorstelling- Machine agricole of de cicade als zanger door Theatergroep Hollandia Regie en concept Paul Koek. Spel: Mariëtte Zabel, Florentijn Boddendijk, Edwin van der Heide en Paul Koek Gezien 21/5 (première), voormalige Universiteitsbibliotheek/Rijks herbarium. Leiden. Nog te zien aldaar: t/m 25/5 en 28/5 t/m 1/6. Aanvang: 22.00 uur, zondag 15.30 Op een van de vele zolders van de oude Universiteitsbibliotheek is de droom ge realiseerd van ieder kind dat uitvinder wil worden. Geheimzinnige en dus in drukwekkende instrumenten en opstel lingen worden tot leven gebracht door Willy Wortels die met hun onderzoeks gebied vergroeid zijn geraakt: eentje is in zijn langjarige arbeid zelfs begroeid ge raakt met gras. Ze beluisteren het geluid van groente. Behalve de dame van het gezelschap. Zij is het luisteren voorbij en vertelt over haar bevindingen; omtrent de Provenijaalse cicade. Haar tekst is een vertoog, op basis van een boek van de negentiende-eeuwse onderzoeker J.H. Fabre. Dat persoonlijk- wetenschappelijk proza is bepaald niet gortdroog en wordt bovendien onder steund door de meest bizarre klank-illu straties van de drie anderen. Slagwerker Paul Koek spant daarbij de kroon met een instrumentarium dat bestyat uit gie ters, spaden en ijs. En witte en rode kool, de anatomie van de krekel meer dan ge passioneerd, maakt theater van iets dat het volstrekt niet is. Ze staat daar in een onschuldig witte prinsessenjurk op stelt- schoenen en fabriceert drama met haar gezicht en armen, terwijl geflipte tech neuten haar koeltjes en woordeloos van commentaar voorzien. Dat is dus knots gestoord, dus leuk, al duurt het wel wat lang. Maar Hollandia wil meer. Krekels staan immers al jaar en dag voor de nut teloze kunstenaar, die zingt terwijl de nijvere mieren werken. Waarom hij zingt, daar gaat het om. Het is geen baltsgedrag, geen 'cantate der liefde'. Nee, levensvreugde, jubelt Zabel. Met dat antwoord toont Hollandia zich als een stel ironische positievelingen. En als zelfs de zure augurken zo gemanipu leerd worden, dat ze daar mee instem men, snap je dat 'Machine agricole' geen gewone meligheid, maar superme ligheid is. VLIEGWERK TEKST: PABLO CABENDA; FOTO: HIELCO KUIPERS 'De Rijn afzakken en daarna weer moeizaam tegen de stroom opzwemmen', zo noemen we onze Leidse kroegentocht altijd; een vriendin van me en ik. Samen nemen we dan het rijtje Annie's Verjaardag, de Uyl, de Buren, o nee niet de Buren want daar wil zij nooit naar toe, en dan eindigen we in Lemmy's. Of tenminste, dat spreken we af We hebben hem nog nooit helemaal afgemaakt. Meestal stranden we al in de Uyl om daar de hele avond te blijven hangen. Maar dat is ook wel één van de leukste tenten in Leiden. Echt een kroeg-kroeg en leuk publiek van ongeveer mijn leeftijd. Misschien is het ivel de leukste kroeg. Nou nee, dat kan ik niet zeggen. Ik vind er een paar heel leuk. En ik ken best wel veel tenten in Leiden. Gisteren was ik nog in Minerva want daar hadden ze een soort Rollerskatefeest. Dat was wel lachen met al die kakkers op rolschaatsen. Nee joh, ik heb zelf niet gerolschaatst, ben je belazerd. Het was best gezellig maar ik zou er in mijn eentje toch nooit naar toe gaan. De mensen daar zijn wat opge- dofter en je moet wel een beetje je praatje klaar hebben. Jaah, dat heb ik ook wel, maar niet op hun manier. Ik zit dan toch liever tussen de Leidenaren. Daar zijn ze bij Minerva trouwens best bang voor hoor, echte Leidenaren. Die kakkers gaan echt niet naar de Beestenmarkt naar Club '70 of zo. Vinden ze eng. Vroeger kwam ik daar wel veel. Daar kon je tenminste dansen op house en ook Nederlandsta lige nummers. Je komt er mensen tegen die je normaal alleen tijdens 3 oktober ziet. En o ja, ik heb ook nog op salsales gezeten. Altijd leuk. Daar word ik nou heel vrolijk van. In september ga ik weer, maar nu heb ik het le druk met colleges. Joh ik kom overal. Zoop? Daar hebben ze de slechtste bar man van Leiden. De Pijpenla? Geweldig! Iedereen noemt de eigenaar daar Pa. De sport is dat je overal kan komen en met iedereen lol kan hebben. Ik pas overal wel een beetje in. Misschien heeft liet ermee te maken dat ik al zolang in de horeca zit. Ik weet het niet. Heel veel bekenden van me komen hier langs om een praatje re maken of een broodje te eten. Ik ben ook best trots op mijn broodjes. Weet je wat ik later wil? Mijn eigen broodjeszaakje langs een uitvalsweg van Lei- den. Dan ga ik zp rond zes uur open en verkoop mijn broodjes aan al die zielige en eenza- me mensen die zichzelf door hun drukke baan verwaarlozen. Een heel groot assortiment maar wel simpel. Dan mogen ze nog wel effe een kopje koffie drinken, maar daarna is het van 'Hup wegwezen!' Een soort broodjesfabriek zeg maar. platenmaatschappij EMI isic heeft David Bowie, een de invloedrijkste rockster- in de jaren zeventig, 55 Ijoen gulden betaald voor de ieldwijde rechten van zijn e platenoeuvre tot nu toe. maatschappij kan hierdoor albums als 'Ziggy Stardust', Wng Americans', 'Diamond Dogs' en 'Aladdin Sane' op nieuw uitbrengen. Bij de overeenkomst, een van de waardevolste die een pop ster heeft afgesloten, gaat het om in totaal 25 platen van Bo wie uit de jaren zeventig en tachtig. In het pakket zitten verder duizenden uren met nog niet uitgegeven opnames en registraties van live-optre dens. EMI neemt de rechten voor vijftien jaar over. Bowie kan te vens rekenen op royalties van 27,5 procent op de groothan delsverkoop in de Verenigde Staten. De zanger heeft de gun stige overeenkomst kunnen sluiten omdat hij in zijn eerste contract, met RCA in 1968, liet vastleggen dat de rechten na tien jaar bij hem kwamen te liggen. Eerder dit jaar gaf Bowie een tienjarige obligatie uit ter waar de van 100 miljoen gulden. De ze brengt 7,9 procent op. be taald uit de toekomstige royal ties. concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 45 vr 30 mei Serie Meesterpianisten 1996-1997 9 20.15 uur Michael Kieran Harvey, piano (Win I gr zaal Concours) Messiaen: Vingl regards si 1e rang 140,-, CJP/PAS-65'Col cristofori Prinsengracht 583. Telefoon 626 84 95 d Colenkwartet is. Michiel Borstlap, piano ard. contrabas, toegang 112.50 i VOORSCHOTEN KEES VAN DAM Straatmuziek, dansmuziek, koorzang, rockworkshops en een popconcert. Dat is een greep uit het programma van de Muziekdag Voorschoten die aanstaande zaterdag wordt ge houden. De gehele dag zijn er optredens en workshops waar belangstellenden instrumenten kunnen bespelen en naar mu ziek kunnen luisteren. Het pro gramma, in het kader van 'Lei den Cultuurstad', biedt voor elk wat wils. Het startschot voor de Mu ziekdag valt zaterdagmorgen om 9.00 uur in de Dorpskerk waar een muziekfestival wordt gehouden. Beiaardier J. van der Zwart opent het evenement met feestelijke muziek. Verder tre den op de organisten Herman Lodder en Jan Berghuis, het U.V.V. Ouderenkoor, het Jeugd orkest Laurentius, de Close Har mony Group Streekmuziek- school Leiden Omstreken en Jeugdsinfoniëtta Voorschoten. Het Musicalgezelschap Otis brengt in de Voorstraat een ode aan de musical. Op het pro gramma staan songs uit onder meer Miss Saigon, Hair, Jesus Christ Superstar en de West Si- de Story. In het dorpscentrum wordt 's middags het straatmu zikantenfestival gehouden. Bij restaurant De Knip speelt het dansorkest De Stalen Band dansmuziek uit de jaren '30, '40 en '50. In jongerencentrum The Underworld worden zaterdag middag roek-workshops gehou den. Onder begeleiding van de Har monie Voorschoten wordt in de Moeder Godskerk een koors- cratch gehouden. Ruim 130 zangers en zangeressen zingen het 'Slavenkoor uit Nabucco' van Verdi en 'Op een Perzische markt' van Ketclby. Sinfoniëtta Voorschoten speelt 's avonds classics in het Kruispunt. De Muziekdag wordt 's avonds afgesloten met een pop concert in de Voorstraat. Er staan optredens op het pro gramma van Chrystal Brooks, Backseat Windows, Lurch en Misty Moon. ZATERDAG 24 MEI Muziekfestival: Dorpskerk, 09.00 - 14.00 uur Ode aan de Musical: Voor straat,14.00 - 16.00 uur Straatmuzikantenfestival: Dorpscentrum, 14.00-16.00 uur De Stalen Band: Restaurant De Knip, 14.00 - 16.00 uur Rock-workshop: O.J.C.-Under world, 14.00 - 17.00 uur Koorscratch: Moedergodskerk, 15.00- 16.00 uur Popconcert: Voorstraat, 19.00 -23.00 uur Sinfoniëtta Voorschoten: Het Kruispunt, 20.00 - 22.30 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 19