Friese predikant wacht uitzetting uit pastorie af 'Ik ben nog steeds onzeker als ik de preekstoel beklim' NIK: gedragsregels moeten interne joodse problemen voorkomen Kerk Samenleving VENDEI, MRS Unifil-veteranen hebben geen reden tot klagen Thuiszorg DONDERDAG 22 ME11997 De hervormde predikant W. Fieggen uit het Friese Ried be reidt zich voor op de ontrui ming van zijn pastorie door een deurwaarder. „Ik zie wel wat er gebeurt", zei de door zijn ge meente afgezette predikant gis teren. „Vanavond pak ik m'n persoonlijke spullen in. Verder wacht ik af tot morgen. Eind april bepaalde een rech ter in kort geding dat Fieggen binnen twee weken de pastorie moest verlaten. Maar die uit spraak legde de predikant naast zich neer. Ook trok Fieggen zich niets aan van de dwangsom van duizend gulden per dag die hem boven het hoofd hing als hij langer in de pastorie zou blijven wonen. De predikant zei de affaire' als een principezaak te beschouwen. „Dat is me meer waard dan het geld." Of Fieggen de inmiddels tot veer tienduizend gulden opgelopen boete aan de hervormde ge meente moet betalen, was gis teren nog onduidelijk. De ker kenraad was niet bereikbaar AMSTERDAM ANP Er moeten op de kortst mogelij ke termijn gedragsregels komen tussen het Nederlands-Israëlie- tisch Kerkgenootschap en het Verbond van Liberaal-Religieu ze Joden. Dat heeft NIK-voorzit- ter dr. H. Markens gisteren ge zegd naar aanleiding van het conflict tussen beide kerkge nootschappen. Het NIK, het kerkgenoot schap van de orthodoxe joden, besloot dinsdagavond de sa menwerking met de liberale jo den in het Centraal Joods Over leg op te schorten. „We moeten afspreken hoe we omgaan met zaken waarover we het niet met elkaar eens zijn", aldus Mar- Redactie Dick van der Plas, 071-5) voor commentaar. In oktober vorig jaar besloot de kerkenraad dat Fieggen moest vertrekken. Hem werd onder meer gebrek aan com municatie verweten. Ook zou de predikant te eigenhandig hebben opgetreden. Zo gaf hij enkele jaren geleden eens drie duizend gulden uit de diaconie- kas aan iemand uit het Friese dorp die wegens vermeende fraude geen uitkering meer kreeg. Fieggen beweerde rug- genspraak te hebben gehad met de kerkenraad: hij overlegde met een diaken. Maar volgens de kerkenraad was die diaken op dat moment niet meer in functie. Fieggen heeft nog geen ver vangend woonhuis gevonden. Hij trekt na de ontruiming van de pastorie 'misschien tijdelijk bij familie' in. Ook is de predi kant inmiddels op zoek gegaan naar een nieuwe gemeente, maar dat heeft volgens hem nog weinig concreets opgeleverd. Ondertussen ontvangt Fieggen wachtgeld van de hervormde gemeente. kens. Inmiddels zijn er al con tacten tussen het NIK en het Verbond geweest. Markens: „Ik denk dat we allebei van zins zijn de lucht te klaren". Aanleiding voor het unanie me besluit van het NIK-bestuur zijn twee advertenties in het Nieuw Israëlietisch Weekblad. Daarin waarschuwden het Ver bond en de liberale rabbijnen voor de toenemende invloed van de orthodoxie in Israël ten nadele van andere joodse groe peringen. In een toelichting had de Amsterdamse rabbijn D. Li- lienthal de houding van zijn or thodoxe collega's gehekeld. Zij denken 'de enige en absolute waarheid te hebben'. Ds G.F. Smaling (1939, Amersfoort) woont al vijftien jaar in en rond Leiden. Hij een plaatsje onder de rook van Leerdam, waarmee hij een aantal maanden de was voor Leiden de voorganger van de hervormde gemeente Rijnsburg waar het jongste predikant van Nederland was. Vijf jaar later ging hij naar het Noord-Bra- werk voor hem heel anders was dan in de stadsgemeente. Zijn ouders waren bei- bantse Dussen en in 1973 naar een andere uithoek van Nederland, het Twentse den verplegers in een psychiatrisch ziekenhuis. Als kind al voelde Smaling zich Wierden. In 1982 kwam Smaling terug naar de Randstad met zijn beroeping in aangetrokken door het werk van de predikant en zocht contact met de dominee Rijnsburg. van zijn eigen gemeente. De beslissing om theologie te gaan studeren kwam dan Sinds 1990 is hij de voorganger van de hervormde Marewijk gemeente in Lei- ook als vanzelf. Op zijn 24-ste werd hij beroepen in de gemeente Schoonrewoerd, den. Broodje Mus op viering Sacramentsdi ROOSENDAAL. ANP u tdeLeidsch Dagblad ANNO 1897 Zaterdag 22 Mei NOORDWIJKAangaande de brand eener rietschelf te Noord- wijk wordt-ons van daar door een anderen correspondent nader geschreven: Dat de brand niet door kwajongens is aangestoken, schijnt zo goed als zeker te zijn, aangezien een der heeren Prins den geheelen namiddag toezicht op het werk hield in de onmiddellijke nabijheid van het verbrande. Maar wat zeker is, dat zouden wij willen noemen de schromelij ke angstvalligheid der betrokken autoriteiten in het verstrekken van bluschmiddelen. Toen men zich ter plaatse van hoogste in stantie vervoegde, werd men naar een der "mindere goden" verwezen en zoo voort. Kortom wat men in gewoon Hollandsch zou noemen "van den muur naar het kastje" vica-versa. Dat door zoodanige 1 April-beweging inmiddels alles plat gebrand is, zal wel geen betoog behoeven. Wijziging der brandweerver ordening ware dus hier geen overtollige zaak. LEIDENDoor den commissaris van politie daartoe uit- genoodigd en van deze vergezeld, heeft de burgemeester, als hoofd dergemeentepolite, de nieuwgebouwde posthuizen aan "Amicitia" en de Haven bezocht en deze voor den dienst doel matig geoordeeld, naar aanleiding waarvan zij reeds morgen in gebruik genomen zullen worden. Zoowel deze posthuizen als die aan de Haagbrug, Doezabrug en Utrechtse brug zullen voor den dienst met het hoofdbureel van politie telefonisch verbon den worden, doch de ingezetenen kunnen bij ongevallen van ernstige aard vooral bij nacht, van hettelephoontoestel gebruik maken. ANNO 1972 Dinsdag 23 Mei LEIDENHet was allang geen tweede pinksterdag meer, toen de organisatoren van de Ruk-in moe, maar tevreden onderuit konden gaan zitten. De manifestatie was in alle opzichten een groot succes geworden. Fincancieel: ruim 1300 jonge Leidena- ren trokken gisteren naar het Jeugddorp Zuid-West, genoeg om het festival uit de kosten te laten komen. Organisatorisch: er deden zich nauwelijks incidenten voor. Weliswaar waren er soms wat kleine moeilijkheden bij de ingang van het festivalter rein, maar in overleg met het "hoofdkwartier" konden de zaken steeds rustig opgelost worden. Maar één keer vielen er een paar klappen. Zelfs de weergoden hadden hun vriendelijkste gezicht opgezet. De bedoeling van de organisatoren was om van het gebeuren meer te maken dan zomaar een pop-festival. Daartoe waren er allerlei stands opgericht waar men creatief bezig kon zijn: sie raden maken, tekenen en schilderen, shirtjes verven etc. Deze stands mochten zich de hele dag verheugen in een grote be langstelling. Veel waardering oogstte ook Marjolein Briër, die 's morgens ruim anderhalf uur langer dan de bedoeling was jazz-ballet deed met de aanwezigen. ScHRU Hoewel Rijnsburg en Leiden zo dicht bij elkaar liggen, ver schillen de kerkelijke gemeentes enorm van elkaar. Rijnsburg is nog een echt dorp waar de secularisatie niet erg is doorge drongen. Rijnsburgers die trou wen, doen dat in de kerk. Wie dat niet doet, wordt er op aan gekeken, terwijl dat in Leiden natuurlijk precies andersom is. Ik merkte het ook aan andere dingen dat Rijnsburg niets ste delijks heeft. Op een gegeven moment stelde ik voor na de kerkdienst koffie te drinken, iets dat in de meeste gemeen ten heel gewoon is. Maar er kwam haast niemand opdagen, bijna iedereen ging na de dienst naar familie zoals dat al tijd al werd gedaan. De kerk gangers spreken elkaar al dage lijks, ze hoeven dat niet ook nog eens na de kerk te doen. Hier in de Marewijkkerk is het koffiedrinken juist heel popu lair, de mensen komen uit acht verschillende dorpen en willen elkaar beter leren kennen. Toen ik vierentwintig-was be gon ik te werken als predikant. Op de eerste maandag dat ik in de gemeente was, kreeg ik al meteen tachtig catechisanten, ingedeeld in vier groepen, te leiden. Sommigen waren ouder dan ik. Elke zondag moest ik twee keer preken, terwijl ik dat nog maar een paar keer had ge daan. Het zweet stond in mijn handen. Bovendien was ik net getrouwd, woonde ik in een vreemd dorp en werd ik ineens voor vol aangezien. Het was een moeilijke tijd. Ik dacht dat ik alles kon maar dat leerden ze me snel af. Nu heb ik voor de drieëndertigste keer een pink- sterpreek gehouden, maar ik ben nog steeds niet volledig ze ker van mezelf als ik die preek stoel beklim. Het gebeurt ook wel dat als een bepaalde preek erg goed valt bij mijn eigen ge meente en ik dezelfde preek 's middags in een andere kerk houd, de mensen er totaal niet enthousiast over zijn. Daar kan ik geen peil op trekken. Soms denk ik wel eens dat God er voor zorgt dat het niet altijd ge smeerd loopt omdat hij me klein wil houden. Als kind ging ik vissen met de dominee. Ik hoorde hem ver tellen over Jezus en dat ik wilde ikook: bijbelverhalen navertel len. Tijdens dat vertellen ge beurt er namelijk iets, mensen - en ik zelf ook - raken er ge motiveerd door. Dat zou je mijn roeping kunnen noemen. Voor mij betekent roeping dat ik dit werk kan en dat ik er zin in blijf houden. Voor dat laatste zorgt God. Ik vertel iets van God, zonder dat ik hem ooit ge zien heb. Hieruit blijkt dat hij mij steunt, daar ben ik van overtuigd. Toen ik net in Schoonrewoerd woonde, werd er op een dag een jongetje dood gereden. Ik moest het slechte nieuws aan de moeder vertellen. Toen ik daar aankwam, zat er net een buurvrouw bij haar, die de vol gende reactie uitte: het zal wel ergens goed voor zijn. Hoe jong ik toen ook was, ik heb de buurvrouw naar huis gestuurd en samen met die vrouw ge huild. Op dat moment denk je, had ik maar een ander vak ge leerd. Want helpen kun je niet. Hoe erg je het ook vind voor zo'n vrouw, het blijft haar ver driet en ik kan haar niet zeggen waarom het gebeurd is. Toch zijn er verhalen in de bijbel die troost geven in zo'n situatie. God gaf zijn eigen zoon en Je zus weende om de dood van Lazarus. Dit betekent datje nooit alleen bent. Uit de bijbel blijkt dat God deelneemt aan het leven. Dat is eigenlijk het enige antwoord datje als predi kant kunt geven aan iemand O L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128 030 DIRECTIE B. M Essenberg, J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, W. Bank (ad/unctai) PUBLIC RELATIONS W. H. C. M. Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag. 9.30 - 11.30 uur of per post. REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J.M.Jacobs, chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco 071 ABONNEMENTEN bij.vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch als van het abonnementsgeld, ontvara korting per betaling. VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETT! Voor mensen die moeilijk lezen, sla ogen hebben of blind zijn (c leestiandicap hebben), is een s het regionale nieuws uit het Leidsch Oi geluidscassette beschikbaar. Voor into 0886-482345 (Centrum v< Lectuur, Grave). Z I E K E N H U I Z ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en van- K woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (Diaconessenhir> I) dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178). dagelijks 14.30-15.15 uur en 19 00-19.45 u Kraam- en zwangerenafdeling. buiten de gewone bezoektijden, v bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 -15.30 uur en 19 00-19 30 uur ef, overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleegd M Jongerenafdeling: 14.30—15.15 uur en 19.00-19.45 u RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545) dagelijks 14.00-15.00 uuren 18.30-19 30 uur, klasse if* daarnaast ook 11.15-12 00 uur. Kraamafdeling: 14.30-15.30 uur en 18,30-19.30 uur (voor vaders tot 21.Ofli Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag). Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 u 18.30-19.00 uur. Spoedeisende hulp: dagen nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131) dagelijks 14.00-15.00 uur daarnaast ook 11 15—12 00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111alle patiënten (behalvekinderen) 14.15-15.00 18.30-19.30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uur(A j. Partners/echtgenoten met kinderen.) Voorzwangeren. zaterdagen zondag van 10.00 tot 11.0 partners/echtgenoten en eigen kinderen.) Kinderafdelingen: voorouders van opgenomen kinderen mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neurologie: 14 15-15.00 uuren 18.30-19.30 uur; oogheelkunde en heelkun T 14.15-15.00uuren 18.30-19.00 uur. Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen 15.15-17.1 babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak. ir (uitsluitend* een ruime bezi n oorheelkm n Het dekenaat Roosendaal dit jaar een ouderwets invulling aan de viering va cramentsdag. Daarmee dekenaat aandacht vragen de manier waarop rijken brood delen met de ai Naast het eucharistisch I zal daarom ook een bn Muske te verkrijgen zijn. Sacramentsdag, de van sprong tweede donderdj Pinksteren waarop de insi van het sacrament des a werd herdacht, kenmerktj jarenlang door een uitbn hoogmis en processie. Ma dens de viering op 31 me: juni vervangt het dekena pracht en praal door sobt en verbondenheid, zoals ger gebruikelijk was. In verschillende part kunnen kerkgangers na van de vieringen als e» kennis maken met het N een broodje genoemd naa schop Muskens van Breda Muskens bleek een brood uiteindelijk belangrijker een brood stelen. Vorig ja; hij gezegd dat het stelei een brood geoorloofd is: mand zo arm is dat hij vai ger dreigt om te komen. Het Muske, een zoet bri is een idee van de pastore diakonie uit het bisdon Breda. Naar aanleiding van het stuk over de Unifil- veteranen in de zaterdagbijlage, zou ik graag willen reageren. Ik begrijp totaal niet dat er in dit schrijven zoveel ophef wordt gemaakt over dat deze militairen het zo slecht hebben getroffen na hun terugkomst uit Libanon en de overige gebieden waar ze als Unifil-militairen hebben gediend. Een periode van zes tot zeven maanden van huis, een beetje politieagent spelen en daar ook nog een week vakantie krijgen; ik vind het gewoon een lachertje. De krant zou na veertig jaar eens een boekje open moeten doen over de dienstplichtige mili tairen die naar het voormalige Nederlands Indië werden gezonden, zonder daarvoor getekend te hebben. Deze jongens werden op de boot gezet zonder te weten hoe lang het zou gaan du ren en in wat voor omgeving ze terecht kwamen. Men werd er naar toe gestuurd en kwam na drie jaar of langer terug. Jongens, die eerst vijfjaar in de ellende hebben geze ten tijdens de Duitse bezetting en, na korte tijd van rust, weer in de ellende werden ge stort. Zogenaamd om voor orde en vrede te zorgen maar in feite om in een oorlog te ko men tegen een tegenstander die niet de herkennen was. Tijdens een patrouille werd je vriendelijk begroet met 'také tuan' en als je er voorbij was, werd je door deze mensen in de rug geschoten. En dat alles voor 100 gulden per maand. Deze Unifil-militairen kwamen terug in Nederland met een dik spaarbankboekje van 6000 gulden of meer. De dienstplichtige militair die in Indonesië had gediend, kreeg tweeduizend textielbonnen om een nieuw kostuum te kopen. Al met al hopen deze mensen alsnog een uitkering van 1000 gul den van de Nederlandse regering te ontvan gen. Zelf heb ik ook gediend als oorlogsvrijwil liger in het voormalige Nederlands Indië en men zal mij niet horen klagen, want ik heb dit vrijwillig gedaan. In Libanon kwamen negen mensen om het leven. Wat zou u denken van de duizen den jongens die in Indonesië zijn gesneu veld en daar op de erevelden liggen en door hun familie nooit meer opgezocht kunnen worden. De Unifil-militairen hebben geen recht van klagen. Ze zijn terug in Nederland met een leuk spaarbankboekje en kunnen zo weer terug in de maatschappij. De dienstplichtige militair die in 1945 of 1946 terugkwam, was in vele gevallen zijn bur- gerbaan kwijt en kon dan aankloppen bij sociale zaken en soms kon hij een omscho lingscursus volgen. J. Frank, Leiden. (Door de redactie ingekort.) BEROEPINGSWI Nieuw beleid voor evenementen jaagt bewoners stad uit Fijn dat de koningin jarig is en we een bevrijdingsfeest hebben en de Leidenaren dit door het nieuwe evenementenbeleid in alle vrijheid hebben kunnen vieren. Voor mij bestond het feest uit een paar avonden ondraaglijke herrie - alle ramen van ons huis, van voor tot achter, ston den te trillen - soms maar gade geslagen door een handjevol toeschouwers. En na de 'mu ziek' kwam het nagerecht: lal lende cafébezoekers tot vroeg in de morgen. Luttele uren later werd ik gewekt door de ge- meentereiniging die de rotzooi van bovengenoemde lieden mocht opruimen. En eenmaal wakker zijnde mocht ik portiek en brievenbus ontdoen van de nodige urine. Want: 'de stad moet bruisen'. Bedankt gemeentebestuur van Leiden, voor de fijne feest dagen. Het zou zinvol voor u zijn om dit soort feesten eens te evalueren (dat doet u toch zo graag in veel te luxe uitgevoerde rapporten die de Leidse burger alleen maar meer geld - onroe- rend-goedbelasting-kosten!) in relatie tot de toename van toe risme dat, buiten het bierver- bruik, ook nog wat besteed in onze noodlijdende zaken in het centrum. Daarnaast verzoek ik u drin- „Het zou zinvol zijn Leidse feesten te evalueren." gend met de evaluatie van het evenementenbeleid niet te wachten tot het einde van het jaar. Neemt u liever nu reeds - op grond van met name de gre tigheid waarmee door de hore ca gebruik is gemaakt om on gelimiteerd herriemuziek te mogen maken - maatregelen FOTO ARCHIEF voor de komende evenemen ten. Zodat voor een groot aantal binnenstadsbewoners de nood zaak om de stad bij de komende evenementen te verlaten, wordt weggenomen. G. Gussenhoven, Leiden. In het Leidsch Dagblad van za terdag 3 mei bericht u over het resultaat van het gesprek tussen mevrouw Terpstra en Thuiszorg Rotterdam. Als gevolg daarvan wordt de ingestelde aanmel dingsstop weer opgeheven. U schrijft dan 'Thuiszorg helpt nu wel zielige Rotterdammer'. Ver baasd las ik dit stukje. Sinds wanneer ben je zielig als je thuiszorg nodig hebt? Is de be jaarde moeder van de betrok ken journalist zielig? Ben je zie lig als je van de trap valt en even niet meer voor je eigen huis houden kunt zorgen? Thuiszorg is een recht waar wij allemad aan mee betalen. Dankzij een goede thuiszorg kunnen de kosten van zieken huizen en verpleeghuizen nog een beetje binnen de perken ge houden worden. De mensen die hiervan gebruik maken, zijn dus zeker niet zielig. Ik begrijp dus echt niet waarom er op zo'n manier over mensen die echt niet voor de lol gebruik maken van zo'n instantie, geschreven wordt. Is dit een soort populair taalgebruik? Dan ga ik toch eens kijken naar de wijze hoe andere kranten hierover schrijven. Het is maar een kleinigheid maar, ik vond dat ik dit niet zomaar voorbij kan laten gaan. Straks praten we nog over zielige asiel zoekers, een zielige aids-pa- tiënt, enz. Dat willen we toch ook niet? N. Snel-Franke, Woubrugge. die radeloos van verdriet waagt waarom haar kind dood is. Als je dat gelooft en ook dat Jezus de dood heeft overwonnen, sta je anders in het leven. Je weet dat je een adres hebt waar je je tranen de vrije loop kan laten, een adres en een naam. Na Rijnsburg kwam ik in Lei den terecht en collega's vroe gen wel eens meewarig hoe het met me ging. Het moest wel moeilijk zijn met die grote se cularisatie in de stad. Maar ik vind het boeiend. Je hebt hier steeds meer jongeren die ko men 'kerkshoppen' en sommi gen blijven hangen. Ze zijn uit gekeken op het materialisme en worden aangeraakt door het geloof. Ook komt in onze kerk elke zondag een kroegbaas. Die Ds. G.F. Sma ling: „Soms denk ik wel eens dat God ervoor zorgt dat het niet altijd ge smeerd loopt omdat hij me klein wil hou den." FOTO DICK HO- GEWONING man wordt door niemand ge stuurd, hij voelt zich gewoon aan- getrokken door wat er bij ons ge- beurt. Dat vind ik mooi.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 12