'Voor alles ben ik luisteraar' 'T Leeftijd David Byrne, de Meester Prikkebeen van de popmuziek Byrne is de naam. David Byrne, voorheen gidslicht van Talking Heads. Zanger, platenbaas, filmer, musicoloog, buitenbeentje. Hij coördineert een niet aflatende stroom producties van eigen en andermans hand meteen aan gekte grenzende dwangmatigheid. Deze week komt zijn nieuwste cd uit, Feelings. Nee, niet wat u denkt. Wel een staalkaart van muzikale smaken, geserveerd op die zo eigenzinnige manier. Nog deze zomer topattractie op het dubbelfestival Torhout- Werchter. David Byrne: „Het zou pijnlijk zijn indien Talking Heads samenkwam.' FOTO LEX VAN ROSSEN k ben geen man van het grote ge- J baar, zoals veel sterren van mijn generatie. Althans zo hebben velen tan mijn generatie - ik ben deze week 45 ge il worden - zich in ieder geval voorgedaan. Ik 3 doe wat klein werk, ik ben geen grote spreker. Ik haat een publiek forum waartoe je het woord zou moeten richten. Het idee alleen aL" Die ingebakken afschuw van massaliteit moet een rol hebben gespeeld in David Byr- ne's beslising om vanaf 1991 zelf zijn boon tjes te doppen. Hij oefende in zijn rol als zan ger, frontman en componist van Talking Heads desalniettemin tot die tijd een grote invloed op de popmuziek en moderne kunst uit Byrne had de Newyorkse band vanaf 11974 met niet aflatende vernieuwingsdrang I geleid. Van een klein new wave kwartet in i 1977 via een forse polyritmische funktrein in 1980 tot een duiventil van waaruit Byrne ken- nis maakte met het medium film en muziek Hij schreef ook nog voor opera's en choreo grafen, voordat hij zich ontpopte als kenner Rn allerlei vormen van wereldmuziek. Globetrotter IVezitten in een sjieke hotelkamer in Amster- dam, voor de gelegenheid bijeengebracht omdat David een nieuw album heeft vervaar- idigd, zijn eerste in drie jaar tijd. Zijn tijd wordt namelijk doorgaans opgeslokt door ib.h., bezigheden buitenshuis. Globetrotter Byme zit nu eens in Argentinië", dan weer op iet bizarre muziekfestival in het Colom biaanse Cartagena, vervolgens weer in Seattle °f het Londense Clapham. Gedreven door ajn eigen muzikale leergierigheid dan weer opgehitst door zijn wens anderen al die unie ke sounds en geluiden voor te schotelen. Byr- oeis namelijk ook professioneel fotograaf en htenbaas. Luaka Bop, zijn eigen kleine label, heeft en stroom van Braziliaanse, Cubaanse en elfs Indiase filmmuziek voortgebracht. Het been muzikale Rough Guide voor wie vooral atijns-Amerika wil verkennen. Het resultaat ^n die rusteloze globetrotter-activiteiten ertaalt zich op Feelings. Byme: „Het is een wake titel die althans op voorhand niets Üepgaands wil suggereren. Je zou 'm ook de >ele Kanten van David Byrne kunnen noe- ran, of de 64 facetten van. Het zijn feelings 'de zin van'smaken'." Door het openstaande raam van de hotel- Nier waaien met het aarzelende voorjaar pik flarden van de multiculturele samenle- pig binnen. Hoge Spaanse meisjesstemmen pngen een opgewekt Songfestivalliedje. Da- N houdt het hoofd scheef, luistert even in- pns en tracht dan mee te neurien. Hij wijst jrat een knik van het hoofd de geluidsbron en zegt aarzelend 'Excuse me'. Byrne: |Het is sterker dan ik wil toegeven. De verlei- Ng van muziek bedoel ik. Voor alles ben ik luisteraar." "Die houding heeft me een een geestesge- jraidheid opgeleverd die je in mijn werk te- Alles kan, anything goes. Je legt een aan klanken, invloeden, muzikale aan, waarmee je met onvoorstelbaar Nak eigenlijk telkens nieuwe gerechten samenstellen. Op een van de stukken Feelings, The Gates of Paradise, hoor je en country met een klein ruw randje Nt- Je leent wat hier, wat daar, en het gek- e is dat iedereen er tegenwoordig mee bezig ongeacht zijn muzikale voorkeur. Bjork, de "gelse band Morcheeba, de Argentijnse Rus Ilya Kuryaka. Je krijgt de hele wereld op je koptelefoon binnen, ook in je eigen muziek." Terughoudend We zijn in een gespreksthema gedoken dat wat verder gaat dan al dan niet vrijblijvend genieten van de Derde Wereld. Doe je wat meer terug voor Brazilië dan het produceren van de Braziliaanse zangeres Marisa Monte, wil ik weten. Laat het lot van de have-nots je onverschillig zolang je hun muziek maar kunt usurperen? Strijk je net als Michael Jackson drie dagen neer in een favela in Rio met geen ander idee dan er je videoclip te kunnen opnemen en van een exotisch ach tergrondje te voorzien? Byrne is cultureel correct, zegt 'ie, maar politiek terughoudend. „Ik doe wel wat ach ter de schermen. Een vriend van me werkt in Birma, Myanmar tegenwoordig. Hij heeft me geïntroduceerd bij Aung San Suu Kyi, de vrouw van de Nobelprijs die ondanks jaren van huisarrest effectief is als voorvechtster van de burgerrechten. Ik ben bij haar thuis geweest en heb uit eerste hand kunnen ho ren wat er in dat land gebeurt. Kinderarbeid, repressie, dwingelandij, uitbuiting, het hele liedje. Enige weken later was er een hearing voor de Senaatscommisie in Washington die zich bezig houdt met sancties tegen de junta. Daar heb ik achter gesloten deuren kunnen getuigen. Het heeft geleid tot een beperkte boycot. Amerikaanse bedrijven, op een olie maatschappij na (Munical), moeten zich te rugtrekken." David lacht verontschuldigend: „Het is iets. Politici kunnen daar misschien over op scheppen en je belazeren met een betoog dat het resultaat van zo'n spanning geweldig is. Ik kan dat niet. Ik geloofde in deze zaak, en dan doe je je best. Wat heb ik nog meer op mijn kerfstok? Over het algemeen zijn dat on derneminkjes die met mijn muzikantenbe- staan te maken hebben. Er wordt sinds een jaar of vijf ieder seizoen een verzamelaar op de markt gebracht met de naam 'Red, Hot And'...de ene keer Red Hot and Rio, de ande re keer Red Hot and Blue, Red Hot and Off beat, er is een nieuwe die Red Hot and Latin heet. Het zijn muzikaal interessante compila ties, maar ze leveren ook nog eens miljoenen op voor het onderzoek naar anti-Aids-midde- len. Er blijft niks aan de strijkstok hangen, niet eens het feit dat ik mee doe. Ik ben een bescheiden mens, in wezen. Misschien met een groot artistiek ego en nei gend naar de cynische kant, maar als je dan toch wat moet veranderen, probeer dan eerst eens aan een paar mensen te laten zien dat de wereld ook anders in elkaar kan zitten dan wij in het westen denken. Ik heb pas meege werkt aan een Tibet-manifestatie in New York zonder me nou zo zeer op de voorgrond te plaatsen. Als ik mensen inspireer, dan het liefste via mijn vak, de muziek zelf. Misschien luisteren mensen wel beter als je niet preekt." Meester prikkebeen Byme, de Meester Prikkebeen van de pop muziek, blijft het lichtelijk vreemde buiten beentje dat hij in wezen al was op de kunstacademie, de Rhode Island School of Design, waar hij zijn leraren in verwarring bracht door de vreemdste performances te bedenken. Geen schilderkunst, geen shock, niet eens een statement, maar gewoon doen was de boodschap. Legendarisch is een act waarbij hij als twintigjarige zich op het podi um liet kaalscheren, slechts begeleid door een barpianist en een lieftallige assistente die het publiek in Russisch vertaalde ondersteu nende teksten voorhield. Byme in al zijn be scheidenheid houdt van practical jokes. Op Feelings staat ook Miss America, een prachtig cabaretachtig stukje over de manier onder popsterren (U2, Oasis) door het leven te willen gaan met een hoogbenig fotomodel, het levende bewijs dat Barbies van vlees, bloed en plastic kunnen zijn. David: „Ik heb er een salsaband onder gezet, omdat je niet altijd de satire meteen moet kunnen verwer ken, zoals je bij Caraibische feestmuziek de meest scabreuze grappen staat mee te zingen zonder er echt erg in te hebben. 'I know how tall she is/Without her platformshoes'. Ach, het is zo'n echte gimmick van de jaren ne gentig. Dat je ervan droomt, nou ja, een keer tje je kans grijpt, o.k., maar er mee trouwt?!! Hahaha." De nieuwe plaat bevat veel verschillende productie aspecten, veel verwerkt muzikaal krachtvoer uit de tropen, vrijwel voortdurend geproduceerd met de nieuwste high-tech-ap- paratuur in oefenruimten, slaapkamers of "waar maar de nieuwste thuisopname-spul- len kunnen staan", zegt Byme. „De nieuwste techniek helpt je kwalitatief concurrerende recordings te maken zonder dat je nog luxe studio's inmoet. Iedere idoot kan nu op iede re plaats uitdrukken en vastleggen wat-ie wil.. Voor deze plaat heb ik in Seattle gewerkt na dat ik daar het Black Cat Orchestra had ge hoord, in Londen bij de triphoppers Mor cheeba, in Cartagena bij Jóe Galdo en de band The Burning Flames, een soort P-funk- socaband die echt vlamt. Ik krijg nu alle sma ken die ik wil waar ik wil. Ik denk dat dat de grootste revolutie in studioland zal opleveren sinds de jaren zestig." Verwijten Niets bindt hem nog aan de andere leden van Talking Heads. Vooral zijn ouwe maatjes, drummer Chris Frantz en bassiste Tina Wey mouth hebben niet aflatend geprobeerd om de breuk ongedaan te maken. Toen ze eerder dit seizoen jaar in Nederland waren met hun flauwe afsplitsinkje The Heads, beklaagden ze zich tegenover de Nederlandse pers over het gedrag van David die bij iedere vergade ring een advocaat liet opdraven. Byme: „Waarom zou ik met alle vrijheid die ik nu heb me weer een gevangene van mijn verleden, moeten voelen? Alleen maar om miljoenen te incasseren? Ik heb geen he kel aan Chris, Tina of Jerry Harrison, maar laat ze hun gang maar zelf gaan. Iedere brief die ze me sturen en waarin ze aandringen op een reünie staat strak van de verwijten aan mijn adres: 'je had zus, je moest zonodig zo'. En pas in de laatste regel volgt dan: het zou leuk zijn als..." „Het zou pijnlijk zijn indien we samen kwamen." Byme kijkt om zich heen, als om vast te stellen dat niemand meeluistert. „Het verleden is geen goede raadgever voor je toe komstig handelen. Luister, op mijn label zit een bandje, Geggy Tah dat zo origineel is dat ze eerst niks en toen alles van me wilden aannemen. Byme, de man die het allemaal wist en weet. Ik heb afstand genomen. Zo nu en dan bel ik op: zijn jullie nog lekker eigen wijs, boys? Goed, want je hebt niet mij, maar jezelf nodig." Onze Taal Ik lees hier dat een afwijzing bij sol licitaties meestal komt door de leef tijd. Misschien hebt u niet de juiste diploma's, wellicht ook te weinig er varing of de verkeerde instelling; dat is allemaal niet zo erg. Er valt een mouw aan te passen. Maar als je te oud bent, dan kun je ernaar fluiten, naar die baan. Vergeet het maar. Menige moedeloze sollicitant dacht dat al, maar 't is nu ook weten schappelijk onderzocht. De belang rijkste grond om iemand af te wij zen, blijkt inderdaad de leeftijd te zijn. Dat kan nog twee kanten op, maar 't is zelden omdat iemand te jong is. Meestal is iemand te oud. Te veel leeftijd dus. Het woord 'leeftijd' heeft eigenlijk een merkwaardige betekenis gekregen. Een betekenis die je niet zou raden als je 't niet al wist. Stel dat je Nederlands zou kennen, alle woorden die je nu kent, maar toevallig niet dat ene woord 'leeftijd'. Dan hoor je het, en je moet min of meer raden wat het is. Je kent het woord 'tijd', je kent het woord 'leven', en je kent ook woorden als wacht tijd, slaaptijd, reistijd, koffietijd, werktijd en schooltijd. Wat ga je denken? Neem nu slaaptijd. Dat is de tijd waarop het slapen begint ('t is slaaptijd), ofwel de duur van het slapen. Toch zegt niemand tegen een pas geborene: 'wakker worden jongen, 't is leeftijd'. Wachttijd, werktijd en reistijd hebben vooral de betekenis van: de totale duur dat er gewacht, gewerkt of ge reisd wordt. Leeftijd heeft dat niet. Leeftijd is niet de totale duur van hoelang iemand leeft, maar speciaal van het stuk dat achter de rug is. Als we van iemand zeggen dat zijn leeftijd 26 jaar is, dan bedoelen we niet dat hij 26 jaar te leven heeft, maar dat hij al 26 jaar leeft. Ik denk dat dat niet geraden zou worden. Aanvankelijk had leeftijd trouwens die ruimere betekenis van de totale tijd die ie mand te leven heeft. Maar 't kreeg op den duur die specialere inhoud: het stuk dat achter de rug is. Ik geef toe dat de leeftijd daardoor nauwkeuriger aan te geven is. Het is namelijk moeilijk om te zeggen: 'ik ben 26, maar mijn leeftijd is 86'. Toch denk ik dat werkgevers eigenlijk vooral geïnteresseerd zijn in het nog ko mende stuk. Als een sollicitant moest zeg gen: ik ben nu 26 en mijn leeftijd is 29, dan zou hij wellicht evenmin worden aangeno men. Het is maar dat we het eindpunt meestal niet weten, en dat we bij 26 meer toekomst verwachten dan bij 56, dat de 26- jarige wordt aangenomen. Vanuit werkgeversoogpunt zou je zelfs verwachten dat leeftijd, als het dan niet ie mands totale leven aangeeft, de specialere betekenis kreeg van 'de nog komende tijd'. Sollicitanten met veel leeftijd krijgen dan de voorkeur boven sollicitanten met nog maar weinig leeftijd. Ik bedoel maar: de huidige betekenis van het woord leeftijd is helemaal niet zo logisch of vanzelfsprekend. Het woord had evengoed of zelfs beter kunnen slaan op iemands totale levensduur of op de nog te verwachten jaren. Hoe langer ik erover nadenk, hoe minder tevreden ik ben met de gangbare betekenis van leeftijd. Hoe heeft dat zo kunnen ge beuren? Een sombere verklaring is deze: vóórdat je ging solliciteren en die baan kreeg, toen leefde je nog. Eenmaal aan het werk is het afgelopen en word je nog maar geleefd. Leeftijd geeft dus cynisch de tijd aan dat er nog van leven sprake was. Nee, daar doe ik niet aan mee. Graag een positiever invulling van leeftijd. Mis schien moeten we veeleer verband leggen met koffietijd, schafttijd en aanvangstijd: het tijdstip waarop iets plaatsvindt. Is men 26, 56 of 86, dfrn moet er geleefd worden. Leven doe je niet in het verleden, niet in de toekomst, maar op je leeftijd. Zo, dat klinkt al een stuk positiever. En al leraardigst geformuleerd, al zeg ik het zelf. Ik besef overigens dat men bij een sollicita tie weinig opschiet met deze wijsheid. Wat is uw leeftijd? Mijn leeftijd? Dat is nu, van daag, precies dit uur! Het is het mooiste antwoord dat iemand geven kan, maar je wordt niet aangenomen. Want ze willen weten hoe oud je bent, of nee: eigenlijk hoe jong je bent, of nog eigenlijken hoe lang ze je waarschijnlijk nog kunnen gebruiken, en daarom vragen ze naar je leeftijd. Bedrieg ze desnoods, en zeg dat je 26 bent, als je tenminste echt 26 jaar geleden geboren bent, want te veel bedrog is ook weer niet handig. JOOP VAN DER HORST universitair docent Nederlands

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 39