De schouders onder ons dagelijks brooc Leiden 07 Expositie 'Hakka' Chung op drie plekken in Leiden 'Ik moet me nu met mijl muziek waarmaken' Cultuur Kunst Kindertoneel Pats feest met ballonnen en serpentines Michiel Borstlap Sextet duidelijk hedendaagser Zorgvuldige combinatie van Lovsky's hebbeliedjes ZATERDAG 17 ME11997 941 een baas. Ik ben opgegroeid in de crisistijd. Mijn vader had steun. Het was in die tijd van: Bei mir bist du schön, we leven van de steun, we vreten van het crisiscomité. Toen ik ging wer ken, waren we ineens rijk." ,,Ik ben hier begonnen als zakkendraaier. Ik moest de zak- ken omkeren en schoonmaken als ze van de bakkers terugwa ren. Daarna mocht ik op een vrachtwagen de zakken meel gaan rondbrengen bij de bak kers. Driehonderddertig zakken per dag. Elke zak woog vijftig ki lo. En al die zakken moest je lossen. Het deed me niks, ik gooide ze als kussentjes over mijn schouder. Ik heb ook nooit rugklachten of zo gehad. Enkele maanden geleden werd Sam benaderd door Thea tergroep Hollandia. Ze wilden een toneelstuk maken over zijn leven. Een middag lang heeft Sam met iemand gepraat. Daar na heeft hij er niets meer van gehoord. Volgende week kan hij gaan zien hoe zijn leven op het Concerten Supertramp en Maxwell Rotterdam Na twee succesvolle optredens van de Britse symfo- rockgroep Supetramp in het Rotterdamse Ahoy', volgen op 1 en 2 oktober nog twee concerten. De jongste Amerikaanse soulsen- satie Maxwell treedt op zondag 15 juni op in de Doelen. Eerder dit jaar maakte de 22-jarige zanger veel indruk in Paradiso, na dat hij vorig jaar al zich onderscheidde tijdens het North Sea Jazz-festival. De kaartverkoop voor beide concerten is vandaag begonnen. Nominaties Louis en Theo d'Or Amsterdam De nominaties voor de belangrijkste toneelprijzen in Nederland, de Theo d'Or en de Louis d'Or, zijn bekendge maakt. Geert de Jong (Cryptogram), Trudy de Jong (Kaspar) en Sigrid Koetse (Masterclass) maken kans op de Theo d' Or voor de beste vrouwelijke hoofdrol. Bij de mannen zijn Herman Gilis (Vrijdag), Kees Hulst (Een Soort Hades) en Jaap Spijkers (Mijn Hondemond) voorgedragen voor de Louis d'Or. jeugdtheater recensie paulien koopmans Voorstelling: 'De dag dat alle tv's ontplof fen' door Kindertoneel Club Pats. Gezien 16/5 theater 'De ware liefde' (Visser 't Hooft), Kagerstraat 1 Leiden; nog te zien op 18/5 om 15.00 uur, 24/5 om 19.00 uur, 25/5 om 13.00 en 15.00 uur. Een circus is een fenomeen uit de oertijd. Ouderwets en slaap verwekkend. Maar met 'De dag dat alle tv's ontploffen' blaast Kindertoneel Club Pats deze vorm van vermaak nieuw leven in. De tekst is soms stroef, het verhaal dunnetjes, de bewegin gen niet synchroon, maar het plezier spettert van de voorstel ling af. Het verhaal gaat over een circus in nood. Er is geen publiek en de clowns en acrobaten wach ten lusteloos op hun laatste voorstelling. In het midden van het toneel staat een stellage met drie grote spiegels. Daarachter zit een nukkige heks op een lad dertje tegen een eikenboom. Ze leeft al 1000 jaar in Spiegelland, nadat ze van het hekseninter- naat is weggestuurd. Per onge luk verdwijnen drie circusarties ten achter de spiegels. De heks lacht in haar vuistje; terugkeren is onmogelijk. Het begin van het stuk loopt enigszins moeizaam. Al snel verandert de plankenkoorts van de jonge acteurs (6 tot 12 jaar) echter in uiterst geconcentreerd spel. Vooral de heks is sterk. Ze draagt een echte heksenjurk, ze praat met een schelle heksen stem en ze heeft drie akelige heksenbeesten: de spinnen Se- bastiaan, Rekkel en Daantje. Het stuk is improviserend tot stand gekomen, onder de regie van Joli Douwenga. Resultaat is een weinig overtuigend verhaal, met nogal wat losse draden. Het is de eerste keer dat Pats op de ze manier een voorstelling maakt. Maar verder vertoont de voorstelling alle trekjes van een Pats-stuk. Tekst, liedjes op mu ziek van het muziekensemble Plons en dans wisselen elkaar voortdurend af, zodat het pu bliek zich geen moment hoeft te vervelen. Dat doet mee in de voorstelling. Door een goede vondst van de clowns wordt de betovering van Spiegelland verbroken. Als belo ning mogen de artiesten een wens doen. Samen met de heks 'toveren ze dat alle tv's in Neder land ontploffen. Zo herleeft cir cus Pats met nieuwe toeschou wers. Dat wordt gevierd met een toneel vol ballonnen en ser pentines. En daarmee wordt een klein verhaal toch nog een groot feest. Toneelgroep Hollandia brengt monoloog over werknemer Leidse meelfabriek Kunstenaar eigenlijk 'te groot' voor universiteitsstad toneel eruit ziet. In dat leven zijn weinj matische dingen gebeui Sam moet heel wat ach haag van zijn tanden hc Eén dramatisch voorval echter nog wel kwijt. „Oc ik een goede collega va zien verongelukken. Hf beurde in de Pater Nost Hij moest aan de buitf van het gebouw de zuigt pareren waarmee het vanuit de boten naar b werd gezogen. Omdat di gen hoog aan de gevel fabriek zitten, had hij eer om zijn middel waaraa touw zat met een haal haak kon hij dan erger vastmaken als hij met de ratie buiten bezig was. Zoi niet naar beneden kukelde Toen hij de lift in bev zette, bleef de haak bened gens aan hangen. De lift en het touw kwam steeds ker te staan. Hij kwam kl zitten, zijn borstkas werd kaar gedrukt. We hoordei schreeuwen. Verschrik Toen we hulp konden b was het al te laat." Als we later door het gre bouw lopen, laat Sam het lokaal, de douches en dc bakken zien. „Ik had hif eigen douche. Ik waste me voor ik naar huis ging. M had er van die figuren l met een laag meel op schouders naar huis gingei Even later komen we I 'fatale' lift. Eén verdiepir ger bevinden zich rame uitzicht bieden op het rondom de meelfabrie Leidse wijk De Kooi. Een i lingwekkende diepte. Vo fabriek ligt een zwarte s Sam kijkt een beetje mela liek naar buiten. Wat den wat denkt hij? Vergeten, vergeten, zuc wind over daken, steer Waar zijn al die manne hun schouders hebben onder ons dagelijks brood! Wie in China wordt verkozen tot 'Uitmuntend Hakka', be hoort tot de beste schilders die het land ooit heeft voortge bracht. Sinds deze eretitel in het jaar 907 werd ingevoerd, zijn 118 Chinese kunstenaars tot Hakka uitgeroepen. De laatste in de rij was de Maleisisch-Chi- nese kunstenaar Chung Chen Sun, die in 1994 in Guandong benoemd werd. Het werk van Chung is vanaf vandaag te zien in Leiden. Chung, geboren in 1935 in Malakka als zoon van Chinese ouders, volgde zijn opleiding aan de Nanyang academie in Singapore. Op deze academie, gesticht door kunstenaars die Shanghai na de Japanse inval in 1937 hadden verlaten, be kwaamde hij zich in de traditio nele Chinese inktschilderkunst en kalligrafie, maar kwam hij ook in contact met westerse kunststromingen. Terwijl in China zelf de tradi tionele schilderkunst verworpen werd en Russische docenten op de Chinese kunstacademies kwamen vertellen hoe zij 'volks en realistisch' moesten schilde ren, kon Chung zich bezighou den met de oorspronkelijke cul tuur van China. Na de dood van Mao in 1976 verbeterde het cul turele klimaat in China en ont stond steeds meer interesse in de traditionele Chinese kunst die zo lang in de ban was ge daan. Het werk van Chung, dat een brug slaat tussen de traditie van het oosten en de vernieu wing van het westen, werd daardoor steeds geliefder. De Leidse galeriehouders Ir ma en Octaaf Roefs (Galerie Amber) kwamen met Chung in contact nadat ze een afbeelding van een inkttekening in een ca talogus hadden zien staan. Zij waren verbluft door de schoon heid van het werk en gingen bij de kunstenaar op bezoek in de hoop een tentoonstelling van zijn werk te kunnen samenstel len. Toen zij vervolgens een tijdlang niets van Chung hoor den, ontdekten ze dat hij in kor te tijd erg populair geworden was in China en het druk had met tentoonstellingen daar. Ter ere van zijn zestigse verjaardag werd in Peking een grote over zichtstentoonstelling van zijn werk gehouden. De prijzen voor zijn inkttekeningen schoten omhoog. Chung was opeens te 'groot' voor Leiden. Dat het uiteindelijk toch ge lukt is een grote expositie te houden op drie locaties in Lei den, heeft vooral te maken met het uithoudingsvermogen van het echtpaar Roefs. Zij bleven Het werk van Chung Chen Sun wordt gekenmerkt door fraaie, even wichtige composities en een bijzonder materiaalgebruik. foto pr de kunstenaar bestoken en toen tijdens een tweede bezoek aan het atelier van Chung bleek dat zij qua kunstsmaak op dezelfde lijn zaten, was het ijs gebroken. Belangrijk was ook de toezeg ging dat Chung een aantal le zingen mocht geven aan de uni versiteit van Leiden. Want be halve als kunstenaar heeft Chung ook zijn sporen verdiend in het kunstonderwijs. Hij stichtte verschillende kunstin stituten en gaf les op universi teiten in Taiwan en Hongkong. Het werk van Chung Chen Sun wordt gekenmerkt door fraaie, evenwichtige composi ties en een bijzonder materiaal gebruik. Hij werkt louter met inkt en natuurlijke kleurstoffen en bereikt daareen een effect dat doorgaans met verf geasso- ciëerd wordt,. Zijn onderwerpen zijn de ene keer heel traditio neel - tijgers, wijze oude man nen en landschappen - en de andere keer juist heel modem. Zo schilderde hij abstracte, vrij wel gitzwarte landschappen, maar ook portretten van de Dayaks (koppensnellers) op Ka- limantan. Met enkele vlotte lij nen en kleuraccenten weet Chung al een duidelijke gelaats uitdrukking te verbeelden en roept hij de zinderende hitte van de tropen op. Een tentoonstelling als deze gaat in feite de capaciteit van een gewone galerie te boven. Om die reden hebben Irma en Octaaf Roefs vorig jaar de East West Foundation opgericht. De ze stichting richt zich op uitwis selingen tussen oosterse en met het oosten verwante westerse kunst om te benadrukken dat goede kunst niet noodzakelij kerwijs uit het westen hoeft te komen en we onze blikken wat vaker op het oosten zouden moeten richten. De tentoonstelling "Vrij spel met Chinese traditie' is te zien t/m 23 juni in Galerie Amber (Hooglandsekerkgracht 8,. da gelijks 11-17 uur), de Hoog landse Kerk (ingang Nieuw- straat, ma.t/m za. 11-16 uur en zo. 14-16 uur via Amber) en het Arsenaal (Universiteitsge bouw Arsenaalstraat 1, ma. t/m vr. 11-17 uur). Op 21 en 23 mei geeft Chung Chen Sun col leges aan de Rijksuniversiteit Leiden. Zondag 25 mei houdt hij een voordracht in de David Roëllzaal van het Rijksmuse um in Amsterdam (aanvang: 15 uur). Belofte voor de toekomst recensie ken vos Concert Michiel Borstlap Sextet. Gezien: 15/5, Sociëteit De Burcht, Leiden. Sinds pianist Michiel Borstlap de internationale en presti gieuze Thelonious Monk Award in Washington in ont vangst nam, heeft hij over pu bliciteit niet te klagen. Toch is de publieke belangstelling voor zijn trio en sextet volgens de bandleden nauwelijks ge groeid. Ook in De Burcht was de opkomst niet bijzonder. Het sextet lijkt het laatste jaar, wat samenspel en origi naliteit betreft, weer een stuk gegroeid. Borstlap, een pianist die de clichés met het grootste gemak mijdt, is als arrangeur en componist minstens even interessant als op zijn instru ment. Hij heeft met de drie blazers, trompettist Eric Vloei- mans, altsaxofonist Ben Her man en tenorsaxofonist Yuri Honing, een van Nederlands sterkste frontlines. In hun sa menspel laten zij evenals de leider horen dat de neo-bop weliswaar het voornaamste uitgangspunt is voor hun ge luid, maar dat de inspiratie bronnen voor hun improvisa ties duidelijk hedendaagser en gevarieerder zijn dan een op pervlakkige beluistering doet vermoeden. Honing, Herman en Vloei- mans hebben ieder een duide lijk eigen stijl ontwikkeld die de vaak complexe arrange menten recht doen. Drummer Joost Lijbaart en bassist Anton Drukker lieten niet merken met de harde akoestiek van het grand café moeite te heb ben. Integendeel, Lijbaart loste dit probleem op door voor in de tel te spelen en toch te blij ven swingen met zijn compac te breaks. Het programma bestond uit voornamelijk eigen composi ties van Borstlap die daarvoor heel handig gebruik maakt van het hardbop-vocabulaire. Vaak doet de muziek van het sextet denken aan het werk van Her- bie Hancock en Wayne Shor ter, maar dan in een heden daags jasje gestoken. Een goed voorbeeld daarvan is het stuk 'Memory' waarmee de Monk- competitie werd gewonnen, maar dat vanwege het harde gepraat achter in het café voortijdig werd afgebroken. Een onverwachte keus is het speelse 'Crocodile Tears' van Misha Mengelberg dat vol hele en halve citaten zit. Het Mi chiel Borstlap Sextet is op het ogenblik niet alleen een van Nederlands interessantste en meest veelzijdige jazzforma ties, maar belooft door de cre ativiteit van de leden ook veel origineels voor de toekomst. Alsof het buitengewone doodnormaal is „Het beest zit wel ergens, maar het zit dieper", zegt Fay Lovsky van zichzelf. „Te beschaafd voor pop, te woest voor het da gelijks leven." En daarom maakt ze in plooirok en stevig schoeisel gewoon haar eigen muziek, die nergens op lijkt. Unieke liedjes. Prachtige tek sten op muziek die je bij blijft vanwege de rake melodietjes en de buitennissige instrumenten. Tadaa! is een zorgvuldige en ontwapenende combinatie van hebbeliedjes. Lovsky maakt muziek met een cabareteske knipoog: ze laat stijl en tekst wringen en geeft achteloos en intelligent haar mening over diverse verschijn selen. Venijnig geestig is haar hekserige new-age-parodie. In akelig paars licht met cat- weezle-gebaren zingt ze over het lelijke aura van haar gelief de. Ze haalt geestig uit naar draagbare telefoons en ant woordapparaten in een coun- trydeuntje. Ze zingt lekker twee slachtig over de liefde, spottend over jaloezie en over de manier waarop je je geliefde gek kunt zeuren. Met goed verborgen te derheid, maar ook zo, dat een ongemakkelijk gevoel van verla tenheid zich van je meester maakt. Lovsky lijkt een klein en beetje onzeker meisje te zijn ge bleven, en zo zingt en speelt ze ook samen met haar helden (zoals ze haar muzikanten Joost Belinfante, Louis Debij, Cok van Vuuren en Gert-Jan Blom noemt). Alsof al dat buitenge wone eigenlijk doodnormaal is. Sam Kukler bij zijn Meelfabriek: „Ik zie wel wat ze ervan hebben gemaakt." Gary Barli „Ik besdt de jaren n Take Thai een goedi leerschoc FOTO Gary Barlow klaar voor status van nieuwe superster amsterdam harry de jong Voor het Amstelhotel in Amster dam posten tientallen meisjes. Hun ogen zoeken hongerig de hoge ramen in de voorgevel af. Achter één van die ruiten moet- ie immers zitten. Af en toe pro beren een paar meisjes het ho tel 'achteloos' binnen te wande len. Maar ze komen niet ver: wie zich vandaag niet zonder deugdelijke reden bij de balie van het duurste hotel van Ne derland meldt, wordt zonder pardon door een portier op straat gezet. Niemand minder dan Gary Barlow zit binnen, het creatieve en muzikale brein achter Take That. Barlow heeft zijn intrek genomen in een luxueuze ka mer om de pers te woord te staan over zijn zojuist gelan ceerde album 'Open Road'. Take That is door de fans nog lang niet vergeten. Maar wat wil je als elk lid druk bezig is met het bewandelen van het solo- pad. Mark Owen verraste vorig jaar vriend en vijand met het sterke album 'Green Man' en ook de al eerder uit de band ge zette Robbie Williams timmert met de single 'Old Before I Die' driftig aan de weg. Howard Do nald komt in juli met een eigen album en Gary Barlow scoorde in de zomer van '96 in Engeland een nummer-één hit met de ballad 'Forever Love'. Alleen Jason Orange laat niets meer van zich horen. Met Robbie Williams waren de jongens van Take That al gebrouilleerd voor dat de band ter ziele ging, maar de rest onderhoudt een nog bij na innige vriendschap. Toen Gary dan ook naar Ne derland ging om z'n eerste al bum ten doop te houden, belde hij z'n voormalige muzikale maat Howard Donald: „Joh, we gaan een feestje bouwen in Am sterdam. Zin om mee te gaan?" En dus zit de voormalige Take Thatter met de dreadlocks geïn teresseerd mee te luisteren op een buitenproportioneel bed in het Amstelhotel als Barlow ont spannen met de journalisten van gedachten wisselt. Barlow is een ambitieuze jon geman. De hits van Take That zijn in de meeste gevallen door hem geschreven, maar die lied jes werden vrijwel alleen door tieners opgepikt en volgens Bar low is hij nu toe aan een wat se rieuzer publiek. En hij is trou wens ook nooit een type ge weest voor uitbundige dans- shows. Geef Gary Barlow maar een piano, een handvol intieme liedjes en een luisterpubliek. „Maar het moet ook weer niet zo zijn dat mensen een boek meenemen naar een optreden van mij omdat ze zich anders gaan vervelen. Ik ga echt het rock and roll-element niet uit de weg en daarom werk ik aan een afgewogen mix van rock en easy-listening. Ik beschouw de jaren met Take That als een goede leerschool. Ik heb altijd heel goed opgelet hoe alles in de business in z'n werk ging, ik heb dus een gigantische erva- r ring opgebouwd. En die ga ik nu voor mezelf gebruiken." Gary Barlow laat daarbij wei nig aan het toeval over, want toen hij in de loop van vorig jaar zijn eerste solo-album I klaar had, blies hij de relea omdat hij de kans kreeg de zaak opnieuw op te nemei der leiding van de Amerika top-producer David F( „Wat ik tot dan toe zelf hal genomen was inferieur waar Foster mee kwam. En besloot ik samen het hem nummers opnieuw te doeii genlijk is het altijd een dn van mij geweest om mei grootste producers ter were werken, maar ik kreeg nod kans om tot hen door tel gen. Daarom is 'Open E voor mij een album gewö dat gewoon niet beter hadl nen klinken. Niemand meer uit de songs kunnen len." „Ik wil met deze plaat nieuw publiek aanboren, t natuurlijk hoop ik ook da Take Thatfans 'm mooi a vinden. Want uiteindelijk! zij het geweest die geha hebben mijn carrière van grond te tillen. Maar bij That ging het niet alleen o muziek. De show en ons U lijk waren minstens zo bel rijk voor ons succes. Alles ij dat betreft een stuk eenvn ger geworden. Ik ben maaij vijfde van de kracht van That en moet me nu metj muziek waarmaken. Ik geen slechte zanger, maj weet dat ik nog veel beteij worden. En daarom heb ik' mijn beperkte zangkwalitf een album af willen leverei in ieder geval in technisch zicht perfect is. Want zo'nj krijg je maar eens in je lever De meelfabriek in Leiden. Ooit de kathedraal van ons da gelijks brood, nu een leeg en spookachtig gebouw. Soms zag werknemer Sam Kukler (63) er muisjes zomaar tegen de hoge gevel op trippelen, muisjes die op zoeken waren naar het graan dat in de silo's lag opgeslagen. Bijna vijftig jaar werkte hij in de meelfabriek. Eerst als zakkendraaier, later als meeltapper en chauffeur. Theatergroep Hollan dia komt in het kader van Leiden Cultuurstad '97 op 21 mei met 'King Corn', een monoloog over het leven van Sam. Sam ligt er niet wakker van. ,,Ik zie wel wat ze ervan hebben gemaakt. Veel werknemers zijn er niet meer in het grote gebouw. Een jaar of wat geleden werd beslo ten deze Leidse vestiging van Meneba op te heffen. Maar Sam Kukler bleef op zijn post, zij het niet meer als chauffeur maar als klusjesman. In die hoedanig heid houdt hij het gebouw ook een beetje schoon. Bij onze ont moeting, is hij net bezig met het zemen van de ruiten in de draaideur, die hier zoveel werk nemers en klanten naar buiten heeft gebezemd. We ruiken de geur van ammoniak. „Ja, hoor", zegt Sam, „kom maar even binnen." Hij gaat ons voor naar een kantine. In de hoek staat een aquarium, zon der water, zonder vissen. „Op het het laatst zaten er muizen in, maar die bleven niet lang meer toen de meelfabriek dicht ging. Ach, ik heb het hier goed naar mijn zin gehad. En wel ge lachen ook. Soms zetten we de schuif van een silo even open als er net een collega onder liep. Die kwam er dan wit onderuit. Met zijn karakteristieke kin, die als het mansbakje van een orgeldraaier naar voren steekt, maakt Sam een onverzettelijke en rustige indruk. Werken en verder geen gelul, zo lijkt zijn motto. Hij vindt het allemaal wel goed in het leven. Al op jon ge leeftijd moest hij aan de slag. „Dat was in die tijd gewoon zo", zegt hij. „Als je de lagere school foto hielco kuipers achter de rug had, moest je naar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 16