Het gelijk van Sri Lanka
Kwajongens trekken woning om
Kerk Samenleving
ZATERDAG 17 MEI 1997
979
Redactie Dick v;
Martien van Asseldonk in pinksterreeks 'Mensen met een missie
De (derde) wereld zit vol experts die
precies weten hoe ze het moeten
aanpakken. Ontwikkelingswerker
Martien van Asseldonk gelooft meer in
betrokkenheid tonen bij watje doet en
de mensen voor wie je het doet. Hij is
een mens met een missie. Niet alleen
omdat hij op Sri Lanka
ontwikkelingswerk doet, veel meer
omdat hij een gedreven persoon is.
Wat er om hem heen gebeurt, wil hij
begrijpen en doorgronden. Van
Asseldonk schrijft erover in 'De
sidderende buffel'. Het is een boekje
dat met Pinksteren uitkomt ter
gelegenheid van de jaarlijkse Week
voor de Nederlandse Missionaris.
HM
'De sidderende buffel' biedt in dagboekachti
ge fragmenten een beeld van het leven van
alle dag op Sri Lanka. Het is het eiland zuid
oostelijk van India dat regelmatig wordt be
heerst door strijd tussen Tamil-tijgers, op
standige marxistische jongeren en het leger.
Er vloeit veel bloed. Sedert 1986 leeft de ont
wikkelingswerker Van Asseldonk met zijn ge
zin op Sri Lanka. 'Als een gast van ver die
zich verwondert en vragen stelt'. Zoals hij vijf
jaar daarvoor ontwikkelingswerk in Kenya
verrichtte en zich toen in de pinksteruitgave
'Dansen in de regen' als schrijver manifes
teerde.
Voortdurend plaatst hij in zijn werk vraagte
kens, neemt hij afstand en spiegelt zich aan
de ander. „Mensen snappen hier vaak nau
welijks waarom westerse hulporganisaties
ons de helpende hand bieden en andersom
weten die hulpverleners vaak te weinig van
het gebeuren in Sri Lanka. Men beoordeelt
elkaar, ieder vanuit zijn eigen wereld met zijn
eigen normen, wat tot veel onbegrip leidt."
Wijs geworden door de vele ideologische dis
cussies in het Derde Wereld-circuit stelt Van
Asseldonk: „Iedereen heeft altijd zijn éigen
gelijk. Boeiender dan je eigen gelijk aan an
déren op te dringen, vind ik het gelijk van an
deren proberen te begrijpen."
De westerse mens kenmerkt zich door ver
standelijk denken en doelmatig handelen. Bij
de Srilankanen ligt dat anders, is zijn erva
ring. Een krachtig mens zal het volgens hem
op dit eiland niet van meer nadenken moe
ten hebben, wel van beter kijken en inspelen
op de omgeving. Daar komen intuïtie en
(aan)voelen om de hoek kijken, factoren die
volgens hem in Nederlandse managements-
cursussen volstrekt worden onderschat.
Overlevingsstrategie
In veel ontwikkelingslanden speelt het heb
ben van relaties een belangrijke rol. Wat wes
terlingen 'tijd verdoen met kletsen' noemen,
is voor de Srilankanen investeren in netwer
ken. Door zelf invloedrijke relaties te hebben,
kan men anderen helpen en zo zelf weer op
wederdiensten van anderen rekenen. Een
kwestie van overlevingsstrategie, aldus Van
Asseldonk. Hij beschouwt die netwerken als
een groot goed voor de gemeenschap: men
kan in tijden van nood altijd op elkaar reke
nen en met misbruik valt het mee. „De ge
wone man weet best wanneer de praktijk van
dienst en wederdienst goed is en wanneer
slecht, of er een harmonie is tussen het eigen
belang en het algemene belang."
Toch wil hij de nadelen niet verhelen. Het
netwerksysteem maakt mensen huiverig om
veranderingen door te voeren. Bijvoorbeeld
om over te stappen op een andere politieke
partij of van baan te veranderen. Dan komen
prompt de relaties op de tocht te staan. Plan
nen maken op Sri Lanka is veel ingewikkelder
en onvoorspelbaarder dan volgens de wester
se rechtlijnigheid. Kost ook meer energie.
Van Asseldonk beschouwt het dan ook als
een mythe dat het leven in de Derde Wereld
meer ontspannen is dan in Nederland.
Sri Lanka, het vroegere Ceylon, heeft door de
eeuwen heen veel vreemde invloeden onder
gaan, onder meer van Nederlandse, Portuge
se en Engelse kolonialen. Er werken 300.000
Srilankanen in het Midden-Oosten, nog eens
450.000 ontvluchtten de oorlog op het eiland.
Zij die achterblijven plaatsen vraagtekens bij
de modernisering van hun samenleving. „Ze
klampen zich vast aan een geïdealiseerd ver
leden: kleine boeddhistische dorpjes en een
grootse antieke beschaving. Geeft het heden
aan hen te weinig houvast voor een eigen
respectabelzelfbeeld?"
Aan de andere kant ziet hij het gevaar van
hulporganisaties die traditionele volken door
het geven van geld tot modernisering dwin
gen. Dat maakt die mensen in de Derde We
reld onzeker. Daardoor kan er een voedings
bodem voor fundamentalistische bewegin
gen ontstaan, zo is zijn vrees. Hij heeft er op
Sri Lanka mee te maken: fanatieke, op
marxistische leest geschoeide jongeren die
zich zonodig met fors geweld verzetten tegen
de vrije marktmechanismen van het kapita
lisme.
Geldstromen
Van Asseldonk werkt op projecten die vanuit
de katholieke financieringsorganisatie CEBE-
MO worden betaald. Veel hulporganisaties
op Sri Lanka hebben toegang tot buitenlands
geld omdat ze christelijk zijn. Boeddhistische
instellingen komen niet zo makkelijk aan de
bak, heeft hij gemerkt. Als dat wel gebeurt,
grijpen lokale bisschoppen in. Hij heeft weet
van een dwarsbomen van mogelijke geldstro
men naar boeddhisten.
Boeddhisme, hindoeïsme en christendom,
het loopt in Sri Lanka door elkaar heen. Na
afloop van een viering in een hindoetempel
gaat Van Asseldonk mee naar het huis van
een van de jongeren. Op een plank aan de
muur in zijn hut staan een schilderij van Ma
ria, twee boeddhabeeldjes, overheersend vijf
affiches met hindoegoden, en rechts nog een
Al jaren werkt
Martien van As
seldonk op Sri
Lanka met en voor
vissers in Negom-
bo, een dorp ten
noorden van Co
lombo.
foto gpd
klein beeldje van de Heilige Antonius. „Vech
ten zij niet, daar boven op de plank?", vraagt
de Nederlander aan de hindoejongen. Glim
lachend antwoordt die: „Zij vechten niet...
God is zoveel..."
Het boekje 'De sidderende buffel' leest als
een roman. Van Asseldonk houdt van schrij
ven. De ontwikkelingswerker loopt met het
idee rond nog eens aan een fictie te begin
nen. Over Japan dat aan Nederland ontwik
kelingshulp gaat geven, zoals Nederland dat
nu aan Sri Lanka doet. „Stel je voor, Japan
ners die de Elfstedentocht en het Agrarisch
Jongerenwerk in Noord-Brabant helpen or
ganiseren, hier en daar zen-boeddhisme ver
spreiden, die zich op grote schaal inkopen in
bedrijven en tegen de werknemers zeggen:
'Geef je vrije tijd maar op, er moet meer ge
werkt worden; kijk eens hoe de Japanse eco
nomie daardoor floreert.
'De sidderende buffel' van Martien van As
seldonk is voor 25 gulden te bestellen door
overschrijving op girorekening 676, ten na
me van de Week voor de Nederlandse Mis
sionaris, Oegstgeest, Postbus 75,2340 AB
Oegstgeest telefoon 071-515 91 59.
KORTWEG]
Moker
Het radio-programma
Moker - het media-a,
van kerken in Rijnlandi
Bollenstreek - beste©}
weekeinde aandacht a;
'Afrikaanse lente
mond'. De overdt
van ds. E.J. de Wijer ui
terwoude. Moker zeu«
zaterdagmorgen
09.30 tot 10.00 uur fj
zondagavond (eenfieri
van 18.00 tot 18.30 uuri
FM 105.7 en via de kai
88.1
Lentelezing
De tweede lentelezing j
Gereformeerde Kerk va;
de Wetering heeft plaj
woensdag 21 mei om
uur. Dr. R. Kranenboij
de Vrije Universiteit ui
sterdam spreekt overni
religieuze bewegingen
tree: 5 gulden. De Ge
meerde Kerk staat aj
Kerkstraat 50.
Pastorale cursus
De evangelist en E0-a
werker Aad van de San}
gint in september wee
een pastorale cursus io
den. In een aa
wordt ingegaan op 1
daagse pastorale onde
pen. De cursus is inteiii
lijk van opzet en vanwe
praktische benadering
schikt voor voi
ambtsdragers en g
leden die zich willen is
men in de hulpverli
Voor belangstellendent
op 26 mei om 20.00 uit
informatie-avond gehc
in de Kooikapel van de
tistengemeente aan dei
straat 49a in Leiden.1
nische informatie!
5803017/5893591.
Marekerk
Bijzonder hoogleraar i
theologische faculteit w
Rijksuniversiteit Utrecls
O.H. de Vries, is kom
woensdag (21 mei) g
ker tijdens de gei
avond van de hero;
Marewijkgemeente.
houdt een inleiding o\?
contact tussen mensa
wel en mensen die n
christelijk geloof bei
hoe geeft een christen j
genis van haar of zijn gt
De bijeenkomst wons
houden in de MareM
de Lange Mare 48 in 1
en begint om 19.30 uw,
u tdeLeidsch Dagblad
ANNO 1897
Maandag 17 Mei
ADVERTENTIËN
HEBT GIJ KINDEREN? Ja zeker. Welnu, dit is een reden te
meer, om zich een volmaakt zuivere en zachte Zeep aan te
schaffen voor het wasschen van Zuigelingen en Kinderen, want
scherp geloogde Zeepen zijn in één woord vergift voor de teere
huid der Kinderen. Koopt daarom, wanneer ge werkelijk goede
waar wilt koopen, de voortreffelijke, onlangs nog door toevoe
ging van kostelijke stoffen belangrijk verbeterde en volmaakte
BOERING'S ZEEP met den UIL. Deze Zeep veroorzaakt geen
brandend gevoel, geen spanning der huid na het wasschen; zij
is een Kinderzeep par excellence en kost slechts 25 Cents per
stuk.
ORTHOPEDISCHE RECHTHOUDER, door HH. Doctoren
aanbevolen, voorkomt het voorover loopen en ronde ruggen bij
Kinderen en Volwassenen, versterkt de longen en verruimt de
borst.
WORDT GEVRAAGD: een nog in goeden staatzijnde
STOOMKOOKKETEL van niet te groote afmetingen en voorzien
van veiligheidsklep voor het afstoomen van blikken geconden
seerde melk. Brieven met opgave van prijs en afmetingen aan
het Bureel van dit Blad.
De Ondergetekende maakt bekend, dat hij zijn Woonplaats
en Stalhouderij heeft verplaatst naar de Haven 26. Telephoon-
nummer 93. P. van Vliet.
ANNO 1972
Woensdag 17 Mei
LEIDENIn de Leidse binnenstadsnota staat, dat het Stad
huisplein in tegenstelling met zijn huidige functie als parkeer
plaats een gemeenschapsbestemming moet krijgen. Over "hoe
en wat" wordt niet gesproken. Drie jonge Leidse ontwerpers
hebben dit vraagteken ingevuld. Letterlijk een nieuw Stadhuis
plein ingetekend. Dat zijn Henk de Vroom, Koos van de Water
en Willem Mulder, die samen "Springteam" vormen, een bu
reau voor grafische en ruimtelijke vormgeving, dat op de Boter
markt is gevestigd.
Zij zijn er een maand mee aan het stoeien geweest. Dat levert
hen geen cent op - ze hebben het op pro deo basrs gedaan -
maar wel de voldoening een plan te hebben geleverd, dat na de
uitvoering sterk kan bijdragen tot de leefbaarheid van de bin
nenstad. LEIDEN—Op de secundaire weg van de Willem de
Zwijgerlaan, de Ventweg, heeft een 8-jarig jongetje gistermid
dag een hersenschudding opgelopen, toen hij met zijn fiets
werd aangereden door een 17-jarige bromfietser uit Rijpwete-
ring.
Het jongetje week tijdens een inhaalmanoeuvre van de brom
fietser plotseling uit naar links. De bromfietser kon hem niet
meer ontwijken.
De fietser liep derhalve een hersenschudding ook een aantal
hechtwonden aan het gezicht op.
De bromfietser moest de aanrijding bekopen met schavingen
aan gezicht, knieën en handen.
L O F
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 7 maart 1860)
KANTOOR
Rooseveltstraat82 071-5356356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma.t/m/vr.18.00-19.30uuren
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -5128 030
Redactie: Oi
Hoofdredactie: Oi
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30toll1
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
J. Kiel (ad/und)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
W. Bank (ad/unda.i.)
PUBLIC RELATIONS
W. H. C. M. Steverink 071-5356356
OMBUDSMAN
R.D.Paauw 071-5356215
Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post.
REDACTIE
J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
J.M.Jacobs, chef red. Groot Leiden
A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
ABONNEMENTEN
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging
verstrekken tot het automatisch;?
van het abonnementsgeld, ontva»
korting per betaling.
VERZENDING PER POS!
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSEH
Voor mensen die moeilijk lezen,sfe
ogen hebben of blind zijn Cof eens
leeshandicap hebben), is een
het regionale nieuws uit het Leidschk
geluidscassette beschikbaar. Vooririh1
0886-482345 (Centrum vooi
Leduur, Grave).
Z I E K E N H U I Z
ONGEVALLENDIENST
Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00en
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (DiaconesseiM
dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis.
BEZOEKUREN
DIACONESSENHUIS
(tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 u
Kraam- en zwangerenafdeling; buiten de gewone bezoektijden, voor partner
bovendien van 10.30 -11.15 uur en van 19.45 - 21.00 uur
Special Care Unit: 10.30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19.00-19.30 uure'
overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende v
Jongerenafdeling. 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur.
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-5454545) dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klassek
daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Kraamafdeling: 14.30-15.30 uuren 18.30-19.30 uur (voor vaders tot 27.ÖÖ
Kinderafdeling: 14.30-19.00 uur (voor ouders de gehele dag).
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 uur en
18.30-19.00 uur.
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15.00 uur
daarnaast ook 1115-12.00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
(tel. 071-5269111) alle patiënten (behalvekinderen) 14.15-15.00 uuren
18.30-19 30 uur.
Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18 15-19 00 uur, 19.00-20.00 uu0
Partners/echtgenoten met kinderen.)
Voor z wangeren: zaterdagen zondag van 10.00 tot 11.00 uur (uitsluitend*
partners/echtgenoten en eigen kinderen.)
Kinderafdelingen: voorouders van opgenomen kinderen is e
mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige.
Voor andere bezoekers gelden de volgende tijden: keel-, neL.
neurologie: 14.15-15.00 uuren 18.30—19 30 uur; oogheelkunde en heeM
14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur
Kinderkliniek: zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen: 15.15-17.00uv
babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak.
n 18.30-19.30 uur, klasself
n ruime be#
n oorheeW
'Leiden is als
stad, architecto
nisch en histo
risch, voor wie
zien en voelen
kan, een schatkist
vol verrassingen.
In iedere wen
ding van ieder
klein straatje
loopt U de kans
een ontdekking te
doen die een
vreugde des har
ten kan zijn.' Een
gevoel van trots
vervulde de
Leidsch Dagblad
redacteur toen hij
in 1962 deze re
gels tegenkwam
in het fotoboekje
'Leiden' van niet-
Leidenaar mr. E.
Elias.
Toen de jour
nalist op een fe-
bmari-morgen in
1962 vervolgens
een zwerftocht
door Leiden
maakte, deed hij
in de Weverstraat een verras
sende omtdekking, die niet be
paald een vreugde des harten
was. De weg werd versperd
door een gigantische hoop
puin, balken en latten. Een be
jaarde buurtbewoner vertelde
hem dat dit het werk was van
kwajongens, die een onbe
woonbaar verklaarde woning
met behulp van enkele touwen
en kabels hadden omgetrokken.
„We vragen ons af wat mr. Elias
zou schrijven, wanneer hij dit
zag", aldus de redacteur in zijn
foto-bijschrift.
Het bleef niet bij deze puin-
Wat nog rest van het verleden is de Wevershof. De huizen bieden heel wat meer comfort dan die in 1835 werden gebouwd.
foto mark lamers
andere straten. Al herinneren
het Looiersplein en Wevershof
nog wel aan het verleden.
De wijk was destijds een nij
verheids- en arbeidersbuurt en
werd in de volksmond de Leidse
Jordaan genoemd. In de diverse
straten huisden onder andere
leerlooierijen, wolfabrieken,
wasserijen, spinnerijen en een
bierbrouwerij. Ook de Grofsme
derij was in dit gebied geves
tigd. De woningen voor de ar
beiders werden rond 1835 ge
bouwd in opdracht van de
Leidsche Maatschappij van
Weldadigheid. In de Looier-
hoop alleen. Bij de stadsver-* straat werden toen voor een be
nieuwing in de jaren zestig en
zeventig ging het gebied Waard-
gracht en omgeving rigoureus
op de schop. De gemeente
kocht in de loop der jaren de
huisjes die vrijkwamen voor en
kele honderden guldens per
stuk. De voor die wijk karakte
ristieke arbeidershuisjes werden
vervolgens met de grond gelijk
gemaakt. Zowel de Weverstraat
als de Looierstraat losten in het
niets op en maakten plaats voor
drag van 21.900 gulden 33 wo
ningen gebouwd.
Na de kaalslag kwam er ruim
te vrij voor nieuwe woningen.
Na de bouw in de tachtiger ja
ren bleken die huizen nogal wat
problemen te hebben, zoals
vocht in de huizen, stankover
last en andere narigheid. Ook
hadden de huizen nogal wat
bouwfouten. Pas na veel vijven
en zessen werden die proble
men opgelost.
De puinhoop die door het omtrekken van de onbewoonbaar verklaarde
woning ontstond. fotoarchief jan holvast