!hina ruilt miljoenen graven voor landbouwgrond kraakbeweging Barcelona zoekt eigen plaatsje in stadsjungle Dwaze Moeders pleiten al twintig jaar voor kinderen .frikaner boeren worstelen met paternalisme Buitenland ABOUW RUNA I RRESPONDENT pAC 16 MEI 1997 ètoriteiten in de kustprovincie Shandong in Oost-China hebben 1,6 miljoen gra- met de grond gelijk laten maken. Hiermee willen zij meer landbouwgrond beschik- crijgen voör de groeiende bevolking. De boeren in de hoogontwikkelde provincie en door deze massale actie vanaf dit jaar 3300 hectare graan meer inzaaien. ■ONDENT ia, dat meer dan een mil- onden te voeden heeft en andbouwgrond schaars is, ■gelopen vijftien jaar door ijle economische ontwik keling veel bouwland verloren gegaan. Nieuwe fabrieken, be drijventerreinen, wegen en nieuwe steden zijn gebouwd in gebieden die traditioneel voor de productie van gewassen wa ren bestemd. Elk jaar sterven ongeveer acht miljoen mensen in China en hun graven nemen meer dan 75.000 hectare land in beslag. Dat betekent dat jaar na jaar een vierkant van ruim 27 bij 27 kilometer beschikbaar moet ko men voor de doden. In de ste den is crematie weliswaar ver plicht gesteld, maar driekwart van de Chinezen, 900 miljoen, woont op het platteland waar eeuwenoude tradities in ere worden gehouden. Het begraven van de doden wordt in China beschouwd als een vorm van respect betuigen aan voorouders. Het schoon maken van de graven een keer per jaar. op 5 april, hoort daar ook bij. Bovendien zegt de Chi nese overlevering dat een dood lichaam intact moet blijven voor zijn reis naar het hierna maals. Vandaar de weerstand tegen cremeren en ook tegen het afstaan van organen. Gevolg is dat volgens officiële cijfers nog steeds zeventig pro cent van de doden in China wordt begraven. Begraafplaat sen namen eind 1994 een ge bied in dat ongeveer zo groot is als Nederland en dat vier pro cent van China's tachtig miljoen hectare bebouwbare grond be slaat. Het Amerikaanse World watch Institute heeft voorspeld dat China met de huidige groei van de bevolking en het verlies aan landbouwgrond tegen het jaar 2030 jaarlijks 200 miljoen ton graan tekort komt. De Chinese overheid, die voor geen goud afhankelijk wil zijn van de invoer van graan uit an dere landen, is aan een wan hoopsoffensief bezig om de graanproductie in eigen land op te voeren. De 'grafvernietiging'- campagne in Shandongeen van de rijkste provincies in Chi napastiin dat beleid. Boven dien wordt de bevolking gesti muleerd zich na overlijden te laten cremeren. De eerder dit jaar overleden partijveteraan Deng Xiaoping heeft een prominent voorbeeld gesteld door zijn stoffelijke res ten te laten verassen ep de as over zee uit te laten strooien. In navolging van Deng die door de Chinezen wordt geprezen als 'architect van de economische hervormingen', hebben velen besloten hetzelfde te laten doen. Waarschijnlijk heeft Deng ook plaatselijke functionarissen in de havenplaats Qingdao in Shandong geïnspireerd. Zij heb ben het tijdens de campagne twee dagen lang mogelijk ge maakt dat as plechtig boven de kustwateren verspreid werd. Afrikaanse boer werkt op boerderij 'De Rust' bij Grabouw. ngvei Kluver wijst ons op een kinder- eelplaats waar geen schommel meer el is en geen wip meer functioneert. Is ik dat zie, bekruipt me de twijfel, e speelplaats hebben ze cadeau ge en en als de apparaten zouden vver- zouden de kinderen er veekplezier n hebben. Soms vraag ik me af of we te veel goed willen doen. Veran- ring moet ook uit de mensen zelf ko- n." ngvei en haar man-, de neuroloog en it- en wijnboer Paul Kluver. hadden keuze. Met zijn medische beroep d Kluver makkelijk elders in de we- d een baan kunnen vinden. Maar or hen stond vast: Zuid-Afrika was n land. Kluver zei de neurologie vaar- ilen wijdde zich geheel aan het boe kbedrijf. Het Afrikaner echtpaar pro- ert een aandeel te leveren aan de ver- dering. Politiek speelt daarbij geen erweging. Ze worden gedreven door inselijkheid, compassie, in boerderij De Rust nabij Grabouw i in een landschap van adembene- ïnde schoonheid. Hoge bergen om- igen de glooiende heuvels met appel- omgaarden en wijnstokken. Een >ot, witgekalkt woonhuis met de typi- ie Kaapse klokgevel, omringd door )emen en hoge bomen, straalt een at- )sfeer van goed leven uit. Het is gsttijd en tussen de appelbomen [ermt het van de mensen. Het pluk- n gebeurt geheel met de hand. De ist biedt werk aan een legioen arbei- rs. ngvei leidt ons rond in Lebanon, een rpje van zo'n vijftig huizen midden in t bos dat in het verleden door het tatsbosbedrijf Safco voor zijn werkne- irs werd gebouwd. De huizen zijn op trokken uit donkere, geteerde balken, de onverharde straat spelen wat ma re, armoedig geklede kinderen. Er is •inig leven op dit uur van de dag, op een aantal gepensioneerden na zijn de meeste volwassenen elders aan het werk. Tandenborstels Drie jaar geleden huurde Paul Kluver het ten dele verlaten dorp van Safco als onderdak voor zijn eigen landarbeiders. Het ruim opgezette arbeidersdorp op De Rust zelfwas te klein geworden. Met de verhuur kwam Lebanon onder de goede zorgen van de Kluvers, die net als in hun eigen arbeidersdorp plots verantwoordelijk werden voor alles, van het handhaven van de orde tot aan de reparatie van een gebroken raam en ba- byopvang. „Maar het is eigenlijk niet meer van deze tijd, dat je als boer alles te zeggen hebt over het leven van je ar beiders. Dat paternalisme, daar moeten we vanaf", zegt Songvei. Songvei' weet waarover ze praat. Ze neemt ons mee naar het arbeidersdorp van De Rust, een schoolvoorbeeld van sociaal bewogen paternalisme. Tussen de boomgaarden doemen enkele tien tallen witte arbeiderswoningen op. Het zijn stevige onderkomens, gebouwd in dezelfde Cape Dutch-stijl als het woon huis van de Kluvers. Ieder huis is om ringd door een behoorlijke tuin. In het centrum van het dorpje staat een kerk, met daarnaast een crèche, een kleine bibliotheek, een gemeenschapszaal en een prachtige kinderspeelplaats. Een tiental peuters komt ons lachend tege moet. De crèche is Songveis initiatief. Trots laat ze de ruimte zien. Er liggen puzzels en speelgoed op de tafels, tekeningen hangen aan de wand. In een badkamer tje staat een rij bekers met tandenbor stels. „Ik wilde een crèche naar Euro pees model, waar kinderen echt gesti muleerd worden, niet gewoon een on derkomen waar de kinderen van onze landarbeiders gedurende de dag zou den rondhangen terwijl de ouders op het veld zijn." Maar ze weet ook dat de ouders welis waar gebruik maken van de voorzienin gen, maar het nut er veelal niet van in zien. Tandenpoetsen, tekenen, boeken lezen, voor veel van de landarbeiders zal het allemaal wel. De zorgeloze sloop van de speelplaats in Lebanon is er het levende bewijs van dat veel dorpelingen de bemoeienissen van de Kluvers met gemengde gevoelens bekijken. Wat niet wegneemt dat Songvei hoopt clat tenminste een deel van de kinderen er profijt van hebben. Maar, erkent ze, verandering kan uiteindelijk pas komen als de mensen er zelf in geloven. Stoomcursus Haar man Paul is het daar helemaal mee eens. Daarom startte hij, in samen werking met Safco, een project om van Lebanon een echte, hechte dorpsge meenschap temaken. „Landarbeiders dorpen zijn hele kunstmatige gemeen schappen", meent Kluver, „Iedereen werkt voor dezelfde baas en doet min of meer hetzelfde werk. Er is geen gegroei de sociale structuur, geen leiderschap of wat dan ook." De geschiedenis van Lebanon leidde er toe dat de sociale structuur in Lebanon nog minder is dan elders. Er leven ge pensioneerde bosbouwers, landarbei ders van De Rust en een aantal huur ders van buitenaf. De inwoners hebben bovendien verschillende religieuze ach tergronden, zodat de allesbindende fac tor, de kerk, in dit geval niet werkt. „Het doel is van Lebanon een natuurlij ke, stabiele dorpsgemeenschap te ma ken die uiteindelijk zelf in staat is zijn eigen sociale problemen op te lossen", zegt Kluver. Zelfstandigheid was daarbij één van de eerste voorwaarden. Eind vorig jaar gingen de inwoners, na een stoomcursus over kiesrecht en demo cratie, voor het eerst in hun leven naar de stembus om een gemeenteraad te kiezen. Sindsdien wordt het dorp door die raad bestuurd. Althans, dat is het ideaal. Voorlopig loopt het nog niet helemaal volgens plan. Kluver is realist genoeg om daarover niet teleurgesteld te zijn: „Ik had niet anders verwacht. Dit soort veranderingen kosten tijd. Je moet een cultuur afbreken waarbij mensen niet verantwoordelijk waren voor hun toe komst, waarbij altijd door anderen over hen werd besloten. Een andere voorwaarde voor een sta biele dorpsgemeenschap is dat de in woners ook een redelijke bron van in komsten hebben. Om die te garande ren, hebben Kluver en Safco samen 80 hectare grond ter beschikking gesteld voor de aanplant van appelbomen. Een stichting die de dorpelingen vertegen woordigt, is voor eenderde mede-eige naar van de nieuwe onderneming. Het project kost Kluver handenvol geld. Het vrijmaken van de grond, de nieuwe boompjes, de aanleg van een irrigatie systeem zijn allemaal kostbare zaken. En het komt allemaal uit zijn eigen zak. Staatssteun kan hij niet krijgen, omdat de inwoners van Lebanon geen eigena ren van de grond worden, alleen maar medeaandeelhouders. „Het is absurd", zegt hij, „Ik lever ken nis, grond en materieel, maar krijg geen subsidie omdat dit plan niet politiek correct genoeg is. Maar elders in het land zie je dat gemeenschappen die wel grond in eigendom hebben gekregen, ook geen subsidie krijgen. En waarom niet? Omdat ze geen goed bedrijfsplan hebben en niet voldoende kennis." Het grote probleem is, erkent Kluver, dat het zo'n jaar of tien zal duren eer de pas geplante boomgaarden winstge vend zullen zijn. En dat is langer dan de meeste dorpelingen hadden gedacht. Ondanks hun blijdschap over de hulp van Kluver is dat een van hun grootste teleurstellingen: dat de nieuwe demo cratie in Zuid-Afrika hen geen instant welvaart heeft gegeven, maar wel ver antwoordelijkheid die ze met gemeng de gevoelens dragen. AMSTERDAM/BUENOS AIRES AP MARJAN TERPSTRA De Moeders van het Plaza de Mayo lopen al twintig jaar met witte hoofddoekjes op hun wekelijkse ronde langs het regeringspaleis op het centrale plein in Buenos Aires, om ophel dering te eisen over het lot van hun kinderen die tijdens de militaire dictatuur verdwenen. De moeders, die onlangs in Nederland de Geu zenpenning in ontvangst namen en veel steun hebben ontvangen van Nederlandse vrouwen, hebben wereldwijd bekendheid verworven als symbool voor de strijd voor de mensenrechten. In andere Latijns-Amerikaanse landen die ook jarenlang een dictatuur hebben gekend, heeft hun vorm van protest navolging gevonden. De moeders eisen met hun wekelijkse rond gang in eerste instantie dat hun kinderen le vend terugkeren. „De militairen hebben ze le vend meegenomen en we willen ze levend te rugzien", zegt Hebe de Bonafini, de voorzitter van de moeders. Ze zien echter wel in dat hun eis niet realistisch is, aangezien het merendeel van de 8.900 officieel geregistreerde 'verdwe nen' personen naar wordt aangenomen is ver moord door de militaire junta, die van 1976- 1983 aan de macht was. De moeders eisen daarom nu „dat wanneer ze ons onze kinderen niet kunnen teruggéven, er officieel wordt vast gesteld waar, hoe en op bevel van wie ze zijn vermoord. En de schuldigen moeten de cel in", aldus Bonafini. Hun vasthoudendheid heeft de 'dwaze' moe ders al veelvuldig in aanvaring gebracht met de democratische regeringen die vanaf 1983 Ar gentinië besturen. Ze verwijten ex-president Raul Alfonsin en de huidige regeringsleider Carlos Menem, dat ze de militairen de hand boven het hoofd hebben gehouden. Door de wetgeving die hun regeringen erdoor hebben weten te loodsen, zijn alle hoge militairen die verantwoordelijk worden gehouden voor ont voeringen, illegale aanhoudingen, martelingen en standrechtelijke executies van duizenden politieke gevangenen vrijuit gegaan. Bonafini toont zich verheugd dat ze al twintig jaar in vrijheid haar recht heeft kunnen eisen. „We weten dat we een ethische manier van politiek bedrijven in de mensen hebben ge zaaid. Wij geloven in rechtvaardigheid" zegt ze. De strijd van de moeders krijgt ook steun binnen het Argentijnse parlement. Afgevaar digde Marcela Bordenave van het centrum linkse Frente del Pais Solidario (FREPASO) heeft een wetsvoorstel in voorbereiding om 30 april uit te roepen tot de 'Nationale Dag van de Moeders van het Plaza de Mayo'. De twintig jaar oude strijd is ook in Nederland niet ongemerkt voorbijgegaan. Bonafini nam de Geuzenpenning in ontvangst en in het Am sterdamse stadhuis is momenteel een expositie te zien van fotografe Maya Pejic, die de ge schiedenis van de groep heeft vastgelegd. De fotografe was achttien jaar geleden bij de op richting van de Stichting Steun aan Argentijnse Moeders (SAAM), die onder voorzitterschap van Liesbeth den Uyl jarenlang van grote bete kenis is geweest voor de moeders. Pejic: „Er gingen tonnen geld naartoe waarvan de moe ders onder andere een kantoor konden beta len, wekelijks de bus naar het plein konden ne men en waarvan kinderopvang kon worden betaald." Volgens Pejic heeft de Nederlandse steun 'waanzinning veel' betekend voor de moeders. In tegenstelling tot andere Europese landen, waar hun strijd vooral wordt gesteund door Ar gentijnen, zijn in Nederland altijd prominente vrouwen uit de politiek en de kunst actief ge weest voor de moeders, zoals kinderboeken schrijfster Mies Bouhuys, die na de dood van Liesbeth den Uyl het voorzitterschap overnam, actrice Willeke van Ammelrooy en Europarle mentariër Hedy d'Ancona. Op de vraag waar om zij en de anderen zich al jarenlang voor de ze zaak inzetten, aarzelt Maya Pejic geen mo ment. „Dat kan toch niet anders", zegt ze. „De moeders kwamen hier clandestien naartoe om steun te vragen. Het is te gek om los te lopen, wat daar is gebeurd. Er gebeurt overal ter we reld veel, maar als je direct met wantoestanden geconfronteerd wordt, word je zonder beden king meteen lid van die club. Iedereen was zeer geemotioneerd. Hoewel de SAAM nu minder actief aan fonds werving doet, steunt ze de moeders nog steeds. Onlangs is met Nederlands geld een huis aan gekocht waar bejaarde moeders samen hun oude dag kunnen doorbrengen, het Casa Lies beth den Uyl. T» „De militairen hebben ze levend meegenomen en we willen ze le vend terugzien", zegt Hebe de Bonafini, de voor zitter van de Moeders van het Plaza de Mayo. FOTO AP r r^ONA LEON LAZAROFF rof 'sterdam behoren kraakpanden al jarenlang tot fbruikelijke straatbeeld. De kraakbeweging is er nluidelijk op haar retour, al zal de harde kern dat kien bestrijden. In Barcelona zijn de krakers 'nog druk bezig een plaatsje in de stadsjungle overen. tie 27-jarige Juan Carlos Padilla, bewoner van ouvvval waarvan de muren afbrokkelen. Binnen het linoleum op en steken de elektriciteitsdra- ervaarlijk uit vele hoeken en gaten. Vorig jaar kraakten Padilla en zijn medestanders het dat 27 jaar geleden onbewoonbaar werd ver- I wegens ondeugdelijke bedrading en onregel- iheden met de bouwvergunning. „Deze plek is bedoeld voor bewoning", zegt Padilla, wijzend op de kamer die hij met zijn huisgenoten heeft schoongemaakt, geschilderd en gemeubileerd. „Als de eigenaar deze plek braak laat liggen, dan heb ben wij het recht hem over te nemen." In heel Spanje hebben ongeveer 1.500 jongeren een leegstaande woning gekraakt. De kraakbeweging concentreert zich vooral in Barcelona, waar ongeveer 500 krakers 70 woningen of leegstaande fabrieksge bouwen bewonen. De Catalaanse hoofdstad is bo vendien het bolwerk van Okupaeen linkse beweging die door hoge jeugdwerkloosheid en onbetaalbare huren steeds meer aanhang krijgt. Krakers staan in Spanje dan ook bekend als Okupa's. Enkele grotere kraakpanden worden ook gebruikt voor politieke bijeenkomsten, exposities of theater voorstellingen. Andere panden dienen als café, waar bier wordt getapt en muziek wordt gemaakt. Veel krakers beschouwen zich als anarchisten en laten zich inspireren door de ideeën van de vakbondsbe- wegingen in de Spaanse burgeroorlog, begin jaren dertig. Vorig jaar oktober kreeg Okupa grote bekendheid na een zware veldslag met de politie, die met 200 man mobiele eenheid een oude bioscoop wilde ontrui men waar zich 400 krakers en hun medestanders hadden verschanst. De strijd om het gebouw duurde vijf uur en riep herinneringen op aan de beruchtste ontruimingen in Amsterdam, zo rond 1980. De mobiele eenheid, vuurde traangas en rubberen kogels af, terwijl de Okupa's de ME'ers bekogelden met stenen en flessen. Toen de rookwolken waren opgetrokken, werden 48 krakers gearresteerd wegens 'onrechtmatige toe-eigening van andermans eigen dom'. Tien krakers moesten in het ziekenhuis wor- derfopgenomen. De Okupa's vochten niet voor niets zo hard om de voormalige bioscoop Cine Princesa. Het pand stond al vijftien jaar leeg, en was uitverkoren als speerpunt in de protesten tegen een wet waarmee kraken in mei 1996 kraken strafbaar. De stadsbestuurders za ten er duidelijk mee in hun maag, want Cine Prince sa ligt op een steenworp afstand van het stadhuis in de Barrio Gotico, het historische centrum. Sinds de straatgevechten van oktober hanteert de po litie een andere strategie. Nu worden krakers elders in de stad in alle vroegte van hun bed gelicht. De Okupa's reageren met vergeldingsacties door andere leegstaande woningen te kraken. De Catalaanse regering breekt zich intussen het hoofd over methoden om de dreigende sociale on rust te voorkomen. De autoriteiten zijn daarom te ra de gegaan bij deskundigen in Berlijn en Parijs, steden die in de jaren zeventig ook de nodige krakersrellen beleefden. Hun advies: snelle ontruimingen en stren ge naleving van de wetten, maar wel gekoppeld aan lagere huren. Maar Jaume Asens, een advocaat die de Okupa's ver dedigt, vindt dat het stadsbestuur van Barcelona zijn licht ook wel eens mag opsteken in Amsterdam, waar huiseigenaren worden bestraft als ze hun woning langer dan een jaar laten leegstaan. In Barcelona staan ongeveer 70.000 huizen leeg. Padilla zegt dat het kraken daarom zal doorgaan. „Wat moet een jon gere anders", vraagt hij. „Altijd bij zijn ouders blijven wonen?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 9