Drum Rhythm breekt (nog) niet door I Het achterlijkste wat je kunt doen Cultuur& Kunst Uiteenlopend aanbod van dansscholen Leids Projectkoor homogeen en helder Romantiek rond antwoordapparaat ïerbetoon voor Bergman p jubilerend Cannes Humor en tragiek bij Caroussel in perfecte balans NDAG12 ME11997 N RIJSDAM, 071 -5356444 Festival trekt minder publiek en wordt verplaatst naar juni recensie maarten baanders orstellmg The difference moves' Ge zien 11 /5. LAKtheater. Leiden. he difference moves'. Onder ;ze titel presenteerden vier jdse amateur-dansgroepen i? ch gisteravond in het LAKthe- er. De titel is goed gekozen, int wat de groepen boden liep Ri; derdaad zeer uiteen. Fantasia nC' acht meteen de stemming én jn met een revue-achtige Ve ins, waar het plezier van af- raaide. In drie andere dans- i ukken liet de groep jazzdans >n met rustige, ingehouden wegingen. Juist die rust ver- jogde de spanning en het was ooi te zien hoe daaruit ineens lere gebaren te voorschijn 'amen. Ten Voeten Uit toonde met ie uitgewerkte choreografieën el gevoel voor theater en dra- atiek. Eén nummer had iets rookjesachtigs, mede door de 0 ooie belichting. In een ander immer, een nostalgische scè ne met boogie woogie muziek, werd met grappige vondsten die typische sfeer van vroeger jaren opgeroepen, waarin jonge men sen op een pleintje rondhangen en allerlei liefdesperikelen op fleuren met aanstekelijk swin gen. Jazz Morspoort bracht o.a. een ongedwongen disco-sfeer met een hiphopdans die zeer direct aansprak. De folkloristi sche groep FETA trad op met dansen uit Bulgarije en Mexico, een zigeunerdans uit Skopje en een bruiloftsscène uit Moldavië. Met veel vaart en speelsheid werden de lichtvoetige passen uitgevoerd. De groep danste on gedwongen en riep de spontane sfeer die bij deze dansen hoort, perfect op. De bruiloftsscène was prachtig opgebouwd. De meisjes dansten met kaarsen, heel voorzichtig om de vlam men niet te laten doven. Maar het tempo nam toe en de groep zorgde voor een opzwepende en feestelijke afsluiting van de avond. anger Van Limpt overleden len breugel anp zijn woonplaats Son en Breugel is operazanger Adriaan van npt op 61-jarige leeftijd overleden. Van Limpt studeerde op 35- rige leeftijd af aan het conservatorium in Maastricht. De tenor üt ng samen met Christine Deutekom de hoofdrol in de opera 'Un llo in maschera' van Guiseppe Verdi. Vooral in de Verenigde Sta- nverd hij veel gevraagd. Hij viel daar in voor Placido Domingo 6 n Luciano Pavarotti. Het blad Variety gaf Van Limpt een vierde j:jaats op de ranglijst van tenoren. Hij was ook stern-pedagoog bij éélmusical Miss Saigon. Massale aandacht van de media (alle tv-journaals, li ve uitzendingen via Vero nica) ten spijt, heeft het Drum Rhythm Festival het afgelopen weekeinde min der bezoekers getrokken dan vorig jaar: 11.000 tegen 13.000. Organisator Taking Care of Music, onderdeel van impresariaat Mojo, heeft alvast één conclusie getrokken: het tweedaagse festival zal vanaf 1998 in de tweede helft van juni op de agenda komen te staan. amsterdam john oomkes De tegenvallende bezoekers aantallen komen als een verras sing. Op het terrein van de Wes tergasfabriek leek Drum Rhy thm vorig jaar definitief zijn draai te hebben gevonden. De verzameling aan industrieel erf goed, aangevuld met een festi valtent, leek een ideaal decor voor een evenement waaraan de glans van het nieuwe kleeft. Slecht weer, een 'stille' vakan tieperiode, veel publiek dat ver rassend vaak in de veronderstel ling verkeerde dat dit evene ment wel uitverkocht zou zijn - zakelijk leider Theo van den Hoek kent de oorzaken niet pre cies. Wel is hij blij dat het Hol land Festival met ingang van volgend jaar geen claim meer Eboman in actie tijdens het Drum Rhythm Festival in Amsterdam. heeft op de Westergasfabriek. Samen met programmeur Paul Dankmeijer is hij ervan over tuigd dat de formule, locatie en organisatie feitelijk garant moe ten staan voor een doorbraak naar een breder publiek. Bij Drum Rhythm schuilt ech ter zowel de kracht als de zwak te in de gehanteerde formule. Er worden veel stromingen bijeen gebracht die van invloed zijn (geweest) op de dance-muziek: ditmaal veel rap, jungle, reggae en jaren zeventig funk. Live shows worden gepaard aan de mechanische presentaties van dj's, of komen samen in nieuwe cross-over-genres als jungle en drum 'n' bass. Dit jaar werden techno, gabber, jazzfunk en mellow alweer bij de vuilnisbak gezet. Zolang je de juiste artiesten foto gpd/roland de bruin kunt neerzetten betaalt de for mule zich zelf terug: The Fugees braken hier vorig jaar door en junglepionier Goldie juist niet. De opbrengst van 1997 zal min der lonend zijn: de nieuwe r&b heeft ontbroken (Maxwell, Erykah Badu), terwijl veel rap pers öf over hun hoogtepunt heen zijn: Snoop Doggy Dogg, Run DMC öf om uiteenlopende redenen niet in staat blijken een uur lang hun publiek te verma ken: Warren G, Nonchalant, DJ 'Let Me Clear My Throat' Kool. Pijnlijk is te moeten constate ren dat uit het grote aanbod aan hiphop slechts The Roots het tempo hoog, de poëzie 'vloei end' en de push dwingend hou den. Hier geen geouwehoer over het opperwezen, een half zachte ode aan wijlen Tupac Shakur, verwijzingen naar de stammenstrijd tussen rappers van de West- en Eastcoast, zeer grof taalgebruik (Xzibit) of - als dat allemaal niet werkt - verwij ten aan het publiek. „Make So me Noise, y'all" of "You're Not Working With Me!" Of erger nog: halfzachte covers door Warren G. of The Gap Band uit de tijd dat 'The Old School' (ja ren zeventig funk/disco) hoogtij vierde. Aandoenlijk Drum Rhythm is dus net als Ajax afhankelijk van een (blessurevrije) opstelling en de vorm van de dag. Jhelisa, Maze, Third World haakten af. De ech te 'old school' blijkt niet in vorm. Zo zijn de aartsvaders van de westcoast rap, The Watts Prophets, rond hun vijftigste hooguit aandoenlijk ('So I put another log on the Fire'). Prin- ce-epigonen Morris Day The Time produceren slechts een slecht geluid en verspillen ener gie. Slechts Roger (Troutman) Zapp weten met veel theater, glitter en een moddervette syn thesizer-aanpak de sprong van jaren zeventig naar nu te ne men. Hier heerst pret totdat, al weer, het publiek gevraagd wordt de rechterhand richting opperwezen te heffen. Het reggae-aanbod op Drum Rhythm (met als dieptepunt Ju nior Delgado) is ook al niet om over naar huis te schrijven - zo dat je bijna abusievelijk zou denken dat het hele festival overbodig is. Er is namelijk ge noeg aardig entertainment van de Braziliaanse showman Car- linhos Brown en de Belgisch- Zaïrese formatie Zap Mama. Er zijn voortreffelijke shows van Eboman (zijn combinaties van beeld- en geluidssamples zijn gedurfd en baanbrekend) en het Londense Lamb (een tien voor expressie, combinatiezucht en avontuur). En een geruststel lend weerzien met Stevie Win- wood, die nog altijd zingt als een engel. Het echte avontuur is te vin den in de kleinste ruimte. Trip hoppers Kruder Dorfmeister bouwen prachtige spannings bogen. Adam F. opereert met een zorgvuldige combinatie van live band, visuals en elektroni ca, terwijl Squarepusher, alias, de Jaco Pastorius-epigoon Thom Jenkinson, nieuwe rich tingen aangeeft. Drum Rhythm Festival, Wes tergasfabriek Amsterdam, 9 en 10 mei 1997. Jedy d'Ancona opent tentoonstelling van samenwerkende kunstenaars den sandra smallenburg j it kunstenaarschap is door- ans een eenzaam beroep, et voor niets wordt een ^nstvverk gedefinieerd als de ieijerindividueelste expressie de allerindividueelste emo- Een schilderij maak je nu nmaal in je eentje, door je da- jilang af te zonderen in je ate- Als toeschouwer heb je - en idee hoe het ontstaanspro- van een kunstwerk er uit Je kunt alleen het eindre- taat bekijken in een galerie of iseum. sen groep van zeven vrouwe- :e kunstenaars besloot veran- ring te brengen in deze indi- luele status van de kunste- ar, door gezamenlijk aan ze- i schilderijen te gaan werken, /endien werd het schep- iigsproces van deze zeveir lüderijen van begin tot eind itgelegd door een fotografe een videokunstenares. Giste- opende Hedy d'Ancona in t kunstcentrum Haagweg 4 tentoonstelling 'Link - een afette' en werden de resulta- van dit samenwerkingspro- aan het massaal toege- oomde publiek getoond. Het concept van het project s eenvoudig, maar ingrij- nd. Iedere kunstenares maak- een schilderij dat vervolgens - in een estafette - door de zes dere vrouwen overgenomen bewerkt werd. Uiteindelijk ram het schilderij weer terug de oorspronkelijke maakster, het inmiddels onherkenbare l ïilderij kon afwerken. Hedy d'Ancona opent de tentoonstelling in het kunstcentrum Haagweg 4. Hedy d'Ancona sprak tijdens haar openingstoespraak van „een krankzinnige daad! Het lijkt mij het achterlijkste wat je kunt doen om je schilderij door een ander te laten veranderen en misschien wel verpesten. Maar, om met Brecht te spre ken: 'Hij die wil scheppen moet eerst een verdelger zijn.' Brecht schreef bovendien dat de kern van het creatieve proces niet al leen bestaat uit het persoonlijke waarnemen, maar vooral uit het toegankelijk maken van dit pro ces aan de toeschouwer. Ook dit citaat is erg toepasselijk in ver band met deze tentoonstelling, aangezien het grootste deel van de presentatie bestaat uit docu mentatie over het ontstaan van de schilderijen." Dat het bij deze tentoonstel ling niet alleen gaat om de eind producten, maar vooral om het proces en de samenwerking tussen de kunstenaars, was voor europarlementariër d'Ancona een van de redenen om in haar drukke agenda een plaats vrij te foto loek zuyderduin houden voor deze opening. De doorslaggevende reden was echter dat het hier om een ten toonstelling van louter vrouwe lijke kunstenaars gaat. Als mi nister van cultuur heeft d'Anco na zich regelmatig ingezet voor vrouwelijke kunstenaars en ook in haar openingsrede ging zij uitvoerig in op de verschillen tussen mannelijke en vrouwelij ke kunstenaars. Op de tentoonstelling nemen de zeven schilderijen die tijdens het samenwerkingsverband zijn ontstaan, uiteraard de belang rijkste plaats in. Maar interes santer nog dan deze eindresul taten zijn de foto's en de video die heel duidelijk laten zien hoe de schilderijen hun metamorfo se hebben ondergaan. Onder elk schilderij hangen zeven fo to's die het kunstwerk tonen wanneer het weer door een kunstenares onder handen is genomen. Te zien is hoe som mige kunstenaressen heel voor zichtig elementen aan het beeld hebben toegevoegd, terwijl an deren er niet voor terugdeins den om het werk van hun voor gangers rigoreus over te schil deren. In sommige gevallen is het haast zonde dat er nog een kunstenares aan gewerkt heeft, omdat het werk bijvoorbeeld na vier 'beurten' interessanter was dan het uiteindelijke schilderij. De zeven doeken zien er over het algemeen nogal rommelig uit en hebben na de behande lingen door de verschillende kunstenaressen een hele dikke verflaag opgebouwd. Ongetwij feld hebben de kunstenaressen een hele gezellige tijd achter de rug, waarin samen geschilderd, gekookt en gegeten werd. De in druk overheerst evenwel dat de vrouwen zich voortaan weer be ter eenzaam kunnen terugtrek ken in hun eigen atelier. Want op die individualistische manier ontstaan nog altijd de beste kunstwerken. Tentoonstelling: Link - een es tafette. Te zien: t/m 8 juni, do. 13-21 uur, vrij. t/m zo. 13-17 uur, Kunstcentrum Haagweg 4, Leiden. recensie lidy van der spek Concert: Leids Projectkoor o.l v. Hans Noyens, m m v. Peter Ou- werkerk, orgel, Barbara Kemich, cello en Xysco Aguiló, contrabas. Gehoord: 11/5, Hartebrugkerk, Leiden. Het Leids Projectkoor is voor één keer van z'n ge loof gevallen: geen uitgesproken nieuw of weinig gezongen repertoire, maar Bach, Brahms en Bruckner met min of meer bekende werken. In welke heilige hal dit ook had geklonken, Bach (en impliciet het Leids Projektkoor) staat boven elke vorm van hokjesgeest, is onvervangbaar mooi. Als je met zoiets goeds eindigt, dan blijft dèt hangen en moet je enige moeite doen om de rest weer te rug te halen. Alleen al die absoluut gelijke inzet als een he mels schot voor de boeg. Links en rechts flitst 'ein neues Lied' door de bewierookte ruimte. Alle ver schillende stemmen zijn homogeen en helder. De 'cantus firmus' als een koraal komt sterk en be heerst. En dan breekt het gejuich weer veelstem mig los: alles wat adem heeft, love den Heer. Met een kort en verrassend 'Hallelujah' trekt de hemel weer dicht. Aan het begin van het concert, overigens óók in Bach, heeft het koor nog moeite met de akoes tiek, de polyfonie komt niet scherp door, de gol vende beweging blijft maar doordeinen. In Bruckners 'Ave Maria' en 'Os Justi' gaat het merk baar beter. De stemgroepen worden hier gebruikt als (orgel)registers, elk met hun eigen specifieke klankkleur. Vooral de sopranen zijn bijzonder. De mannen zingen niet spectaculair mooi, maar zijn meer dan een betrouwbare fundering. De duidelijk geplande toegift, gelukkig iets heel anders dan de psalmen van Bach, is een voor 16 stemmen bewerkt lied van Mahler. Ook hier is er een trage golfbeweging van de lage vrouwen stemmen naar de hoge. Lang aangehouden to nen geven het lied een alomvattend verband. Het trio orgel, cello en contrabas vormt een perfecte saamhorige onderbouw in Bach. De Cellosuite in d krijgt vooral in de laatste 3 dansen een dynamische, functionele plaats in het programma. recensie susanne lammers Concert Clouseau, Adrenaline-tour Voor programma: Spnng en De Groot. Ge hoord: 10/5. Stadsgehoorzaal, Leiden. Het meisje, dat maximaal acht jaar oud is, zingt alle teksten moeiteloos mee. Over de passie die bedaart, over adrenaline in het bloed en in de zinnen en over 'Domino ofzo', die meer houdt van 'Wachten op Godot'. Clouseau wordt geadoreerd door een jong publiek. Nog vóór Koen kan inzetten, begint de zaal al te zingen - niet alleen 'Daar gaat ze' en 'Anne', ook de allernieuwste nummers. Hun succes is verklaarbaar. Vooral Koen is wat je noemt een leuke jongen en de liedjes die hij zingt zijn sympathiek. Pak kende wijsjes, de intro's bijna altijd gewaagder dan het liedje zelf, over herkenbare emoties in een brave setting: romantiek rond het antwoordapparaat. Gewone spreektaal die als van zelf gaat rijmen, met een verha lende opbouw en hier en daar zeer goed gekozen beelden, zoals in 'Dat ze de mooiste is'. Het begint met de vraag wie nu haar koffie schenkt, om dan een steeds intiemere sfeer te schet sen van haar met die ander. „Ik vraag me af wie 's nachts de spinnen uit de kamer jaagt," zingt uiteindelijk de verlaten minnaar. Knap is ook 'Adrenali ne', het titelnummer van hun nieuwe cd. Hij bezingt het hor moon alsof het een prachtige vrouwennaam is. Intussen is de gelijkenis van Clouseau met Doe Maar opval lend. Goeie Nederlandstalige songs voor een potentieel breed publiek maken en dan worden geannexeerd door een jonge- meisjespubliek. Die val lijken Koen en Kris te willen ontwijken door in muzi kaal opzicht een beetje ruiger te worden. Zoals in 'Ik kom eraan', waarin opgewonden en flitsend het ritme van een haastige trein het verlangen tot uitdrukking brengt om bij de geliefde te ko men. En daarvoor brengen ze dan ook een uitstekende zeven mans ondersteuning mee, die professioneel de soms toch wat weke emoties pit geeft. nnes» pieter van lierop Bt een allure die zelfs de Os- machten van Hollywood ertreft, heeft gisteren het nifestival van Cannes zijn ftigste verjaardag gevierd, inkrijks president Chirac ging felen met 29 cineasten die in t verleden Gouden Palmen bben gewonnen, een paar zijn bekroonde acteurs en ac- :es en een selectie beroemd- den die hier ooit hebben ge- 'geerd als juryvoorzitter. Het is verbluffend wat er het lelopen weekeinde aan be- ïmdheden is binnenge- oomd. Alsof de regen niet bij ^en uit de hemel viel, para dde het bereden trompetter ts van Chiracs presidentiële fde vrolijk tetterend over de "levard. Op zee werd vuur- fk afgestoken en vanonder lizenden kakelbonte paraplu's fgaapte bij de trappen van I festivalpaleis een uitzinnige tgte zich aan de eregasten. de rode loper, geflankeerd ar gesabelde gendarmes in atenue, leek er geen einde te j)en aan de rij coryfeeën van filmkunst en moviebusiness: 'Ppola, Wajda, Bertolucci, fman, Godard, Branagh, de hoeders Taviani, de gebroe ders Coen, Jeanne Moreau, Ge rard Depardieu, Hugh Grant, Vanessa Redgrave, Kevin Kline, Isabelle Adjani, Gong Li. Het ging maar door. Acteur Robert de Niro en re gisseur Pedro Almodovar kre gen het Legion d'Honneur op gespeld, maar de hoogste eer was gisteravond weggelegd voor Ingmar Bergman die sinds 1946 al veel in Cannes gewonnen had maar nog nooit een Gouden Palm. Om dat verzuim goed te maken was hem ter gelegenheid van het festivaljubileum de spe ciale 'Palm der Palmen' toege kend. De organisatie moet het als een lelijke tegenvaller heb ben ervaren dat de Zweedse meester toch niet van zins is ge bleken om voor dit eerbetoon zijn isolement op de Faeröer-ei- landen te verlaten. De Gouden Superpalm liet hij in ontvangst nemen door zijn dochter Linn Ullmann in aanwezigheid van broer Andrew Bergman, moe der Liv Ullmann en twee andere fameuze Bergman-actrices, Bibi Anderson en Harriet Anderson, alsmede Bergmans onvolprezen vaste camerman Sven Nykvist. Vervolgens heeft het puikje van de filmwereld kunnen kijken naar de nieuwste film van Wim Wenders; 'The End Of Violence'. recensie wijnand zeilstra 'Tramlijn Begeerte' door Theatergroep Carrousel. Regie Matin van Veldhuizen Spel o.s.: Cas Enklaar, Marcel Faber en Laus Steenbeeke. Gezien 10/5, LAKthea ter, Leiden Liv Ullman (rechts) neemt in aanwezigheid van dochter Linn Ullmann (midden) de Gouden Superpalm voor Ingmar Bergman in ontvangst van Je anne Moreau. foto reuter theater spreekt dermate tot de verbeel ding, dat hij ons als publiek daarin meevoert. Daarmee versterkt Enklaar het toneelmatige karakter van Blanche die immers constant poogt om de schone schijn op te houden. Eigenlijk draait het om de ontmaskering van deze persoon die uiteindelijk ver strikt raakt in haar eigen leu genachtigheid. Ze doet zich voor als de elegante, fijn be snaarde docente Engels van goede komaf. In werkelijkheid heeft ze een leven met mannen en drank achter de rug, is van wege intieme contacten met haar leerlingen op school ont slagen en moest dus volledig berooid vluchten naar haar zus ter en zwager. Deze is haar on behouwen tegenpool die echter zijn schoonzuster vrijwel direct door heeft en haar definitieve ondergang inluidt. Dat einde blijft bij Carrousel overigens een beetje te vaag. En er valt nog meer op de voorstel ling af te dingen: het decor bij voorbeeld is een kleurloos sa menraapsel. Maar toch levert deze productie dankzij het spel van Enklaar en diens medespe lers een boeiend schouwspel waarin humor en tragiek perfect in balans blijven. Een beroemde vrouwenrol wordt gespeeld door een man. Zinloos is het om hier naar een diepere betekenis te 'zoeken. Hoogstwaarschijnlijk ligt de re den voor de hand. Cas Enklaar, wiens voorkeur voor zulke rol len al eerder tot het spelen van een vrouwenrol heeft geleid, wilde dolgraag de interessante rol van Blanche DuBois in 'Tramlijn Begeerte' vertolken. Toneelgroep Carrousel laat de zus van Blanche eveneens door een man spelen. Dat is een con sequente keuze, anders zou het geheel een rommeltje worden. Belangrijk is echter het zicht bare genoegen waarmee En klaar aan zijn personage gestal te geeft. Dit acteerplezier werkt aanstekelijk en heeft een posi tieve uitwerking op de hele voorstelling. Met een mengeling van sympathie, compassie, lichtvoetigheid, afstandelijkheid en een snufje nichterig venijn toont hij ons hoe hij zich Blan che voorstelt. Zijn 'voorstelling'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 25