Soap heert een taak' y\T 4+ ZATERDAG 10 ME119 et ligt zo voor de hand dat I je in soaps van de ene lief- de in de andere tuimelt. Ik vind dat we daarmee maar 'ns wat voorzich tiger moeten omgaan. Die liefdes, dat weten de mensen nu wel. Laten we het ook eens over andere dingen hebben. Ik ontmoette be gin dit jaar in Vietnam een vrouw die bij een Blijf-van-mijn-lijf-huis werkt. Met haar heb ik uren zitten praten. Ik vroeg of haar werk in een soapserie zou passen, of liever in een diepgravender programma. Nee, zei ze, in godsnaam geen zware programma's. Soap is daarvoor uitstekend geschikt, zo kun je er landelijke bekendheid aan geven. Mijn dochter in Onderweg naar Morgen bleek lesbisch te zijn. Nou dat heeft een aar dig schokgolfje teweeggebracht. Ik denk dat soap veel meer die kant op moet. We leven uiteindelijk in een progressief land. Er gaat een emancipatoir effect van uit. Privé-proble- men kunnen interessant zijn, maar het is een fabeltje dat de kijkcijfers omhoog gaan door dat je jonge mensen de ene liefde na de an dere laat beleven. Het zou ongelofelijk dom zijn om jonge mensen te onderschatten. Die denken best na over dingen, het is maar hoe je het ze aangeeft. Soap heeft een taak. Mensen herkennen zich in de privé-worsteling van iemand die ongelukkig is. Ze willen weten hoe hij daaruit komt. De kijker betrekt die worsteling op zichzelf. Dat ik er zo over denk, komt mis schien wel door mijn gereformeerde opvoe ding, waarvan ik natuurlijk nooit loskom. De behoefte om schuldenvrij te zijn, dat de boodschap altijd aanwezig moet zijn." Taboe Jarenlang was het in sommige milieus niet gepast om naar de soaps te kijken, of erin te acteren. Er bestond een taboe, dat volgens Dolf de Vries momenteel langzaam doorbro ken wordt. „Wat ik belangrijk vind, is dat de gevestigde acteurs uit het repertoire-toneel en van de gezelschappen niet meer hun neus ophalen voor soaps, maar dat ook zij soaps kunnen gebruiken om hun talent te vervol maken. Zij kunnen ruimschoots camera-er varing opdoen, wat in dit land zeer beperkt mogelijk is, behalve in speelfilms. Je krijgt an ders zo weinig kans in dit land." Algemeen wordt ingezien dat Onderweg naar Morgen, Goede Tijden Slechte Tijden (RTL 4) en Goudkust (SBS6) niet meer weg te denken zijn uit het medialandschap. Tot die conclusie kwam recentelijk ook de Groene Amsterdammer, het kritische blad van 's lands culturele voorhoede. In een artikel wer den de artistieke en economische belangen van de Nederlandse soaps onderstreept en aardige feiten over het ontstaan van het gen re opgesomd. „De zuigkracht die van de soaps uitgaat, is mede uit nood geboren", zegt Dolf de Vries. „Er is steeds minder werk voor acteurs. Toen ik aan het toneel kwam eind jaren vijftig, had je zoveel gezelschap pen, er was voldoende werk. Dat is nu wel anders." Vanwege de emanciperende werking er van, zou je denken dat soap past bij de pu blieke omroep. Maar behalve de TROS heeft geen enkele publieke omroep zich er ooit aan gewaagd. In Engeland ligt dat anders. Dolf de Vries: „Engeland is een geval apart. Jongeren spelen Shakespeare op de middelbare school. Een acteur is in Engeland een meer bij de maatschappij behorend persoon dan in Ne derland. Vandaar ook dat de beroemde ac teurs absoluut geen moeite hebben om in een soap te spelen. Dat is doodnormaal. En niet alleen omdat het betaald werk is, ook omdat het een facet van hun talent is." Toerisme Dolf de Vries, die sinds 1994 in Onderweg naar Morgen de rol van neurochirurg Ed Couwenberg speelt, groeide op in Den Haag. Op zijn 23-ste studeerde hij af aan de Toneel academie in Maastricht, waarna hij enkele cabaretprogramma's schreef, alsmede de so loprogramma's Het luisterrijk en We mogen niet klagen. Tot 1976 werkte De Vries bij di verse toneelgezelschappen en stond hij in stukken als De twee beulen (Arrabal), De Me teoor (Dürrenmatt), Bruiloft (Canetti) en Op zoek naar jezelf (Pirandello). Hij werkte twee jaar als regisseur op de Antillen. Sinds 1959 is hij bij de televisie betrokken, onder meer in. Adieu Ang-ele, Alles over lief de, Mensen zoals jij en ik. Man alleen en Her rie. En meer recent bij Dossier Verhulst en Coverstory. Speelfilms waarin hij acteerde, waren onder andere Turks Fruit, Max Have- laar, Soldaat van Oranje en De vierde man. Minder bekend is dat De Vries 25 boektitels op zijn naam heeft staan: romans, kinder boeken, toneelstukken en dichtbundels. Zijn /vian en in unaerweg nat Morgen: „ik heb een herta bare ijdelheid. En ik houd( verhalen vertellen en ik ze soms dingen die niet klop pen." fotos gpd/m Soap is dagelijks op televisie te zien, daarom hoort soap zich te bemoeien met wat er in de samenleving aan de hand is.Deze uitspraak van de romancier Gabriel Garcia Marquez is Dolf de Vries (59), acteur/schrijver/globetrotter te Den Haag, op het lijf geschreven. Vrijwel dagelijks is De Vries op tv te zien in de Veronica-soap Onderweg naar Morgen. Hij speelt medicus Ed Couwenberg. „De tijd dat we in Nederland metz'n allen neerkeken op soap is voorbij.Een gesprek over soap en over het leven en werken van een man die ervan overtingd is dat de mens zich het beste manifesteert in zijn eenvoud. Hij moet lachen om de sterrencultus bij Goede Tijden, Slechte Tijden. „Ik voel mezelf voor geen meter 'star'. toeristische reisverhalen dragen de gemeen schappelijke titel 'In een rugzak' en worden over het algemeen goed verkocht. In deze se rie verschenen edities over China, Ierland, Indonesië, Brazilië en India. Binnenkort ver schijnt 'Vietnam in een rugzak'. De Vries trekt er geregeld op uit. Uderdog Indonesië wilde hij zien omdat hij als kind door geboeid is geraakt een leraar die er mooie verhalen over vertelde. Zijn reizen naar Zuid-Amerika waren ingegeven door de (politieke) spanningen daar in de jaren ze ventig. Vietnam leefde voor hem sinds de val van Dien Bien Phu in 1954. „Mijn sympathie ligt bij de underdog, in dit geval niet bij de Fransen en de Amerikanen, maar bij de Viet namese bevolking." Hij hoopt vurig dat het Westen Vietnam met rust laat, opdat het communistisch bestuurde land de kans krijgt zich te ontplooien. Het gaat hem niet zozeer om het reizen zelf. De auteur in hem wil mensen ontmoe ten en alles over hen te weten komen. Hij is, zoals hij zelf zegt, 'een mensen-mens'. Kom bij hem niet aan met grote woorden, of dure loopbanen. „Ik wil weten of de mensen die ik ontmoet, gelukkig zijn en wat ze daarvoor doen." „Praat ik met een bankdirecteur over mijn zaken, dan wil ik van hem weten hoe het hem persoonlijk vergaat, of hij kinderen heeft. De rest interesseert me niet. Mijn vrouw is er dan meestal bij om de zakelijke dingen te bespreken." „Ik houd niet zo van galapremières", ver volgt hij. Ooit bezocht hij er een in Amster dam, mede op aandringen van zijn echtge note. „Ik ging er dus heen, en toen ik weer thuis kwam, vroeg mijn vrouw of het gezellig was en met hoeveel mensen ik gesproken had. Ik antwoordde dat het heel leuk was ge weest en dat ik met één iemand gesproken had, met de caissière. Met haar heb ik de hele avond mee zitten praten." „De eenvoud ontroert me, het wezen van de mens zit in kleine dingen. Poets jij je tan den met een elektrische tandenborstel, of met een gewone? Ik heb net een week lang met mijn vriend Paul van Vliet in mijn huisje in Ierland gewerkt. Op een ochtend was ik eerder wakker dan hij en toen heb ik in zijn toilettas gesnuffeld, om te kijken hoe hij zich scheerde. Tot mijn grote vreugde ontdekte ik een roestig oud scheerapparaatje. Dat simpe le toilettasje zei me meer over Paul dan de glamour in Carré. Ik dacht: die mens ben jij. In mijn vak ben ik omgeven door exu berante mensen. Ze hebben nooit griep, nee ze zijn vréselijk ziek, altijd extreem, altijd ac teren. Vandaar dat ik me aangetrokken voel tot informele gezelschappen in cafés en zo. Ik kan ook niet zo goed praten met 'big shots'. Er was eens een gesprek met de allerhoogste baas hier aan de overkant (Joop van den En- de, réd.). Ik hoorde dat gesprek twee minuten aan en toen vroeg ik: vertel nou eens over je kinderen. Het gesprek Verstomde meteen. Ik zag ze kijken en denken: fout! Daar hebben we het niet over." Dolf de Vries kent zijn 'tekortkomingen'. „Ik heb een herkenbare ijdelheid. En ik houd van verhalen vertellen, en zeg soms dingen die niet helemaal kloppen. Mijn vrouw rea geert dan met: er waren helemaal geen 25 mensen bij, hoogstens 2. Dan zeg ik: maar dat is toch leuk voor het verhaal. Ik verzin er wel eens wat bij." Puinhoop Het is geen toeval dat De Vries zowel in het echt als in de soap Vietnam bezocht. „Ik speelde met de gedachte: of ik ga voorgoed uit de serie, of ik ga er twee maanden uit." In de soap is het leven van Ed Couwenberg een 'puinhoop'. Zijn vrouw doet het met een an der, en bovendien weigert hij te experimen teren op mensen. „Daar is Ed geen arts voor geworden. In Vietnam wonen mensen die ik kon helpen, dus ik ging weg. Ze hebben mijn idee om daar naartoe te gaan, overgeno men." „Ik zei: ik doe het op één voorwaarde. Ik wil niet terugkomen met malaria. Bij mijn te rugkeer vroeg ik wat mijn situatie was. Wat bleek? Ze hadden me toch malaria gegeven. Dat was toch niet de afspraak, zei ik. Ikzelf had namelijk mijn uiterste best gedaan geen malaria te krijgen." Dolf de Vries kan niet zonder het schrijven en niet zonder de camera. „Ik ben geobse deerd door de camera en streef een natuurlij ke speelstijl na. Paul Steenbergen was mijn leermeester. Die sprak zonder enige gewich tigdoenerij over toneel. Doe maar gewoon, zonder ingewikkelde theorieën. Hij heeft veel invloed op mij gehad. In mijn schrijverij pro-4 beer ik de zaken van alle kanten te bekijken. Je vraagt je af in hoeverre het schrijven en ac teren elkaar beïnvloeden. Een acteur be schouwt een rol ook van allerlei kanten en kijkt wat de invloeden zijn op zijn rol." Een bijzondere combinatie: schrijver en acteur. „Dat is zo. Het is ook wel eens moei lijk. Mensen vragen me: wat ben jij nou ei genlijk? Je bent zo vaak weg. Toen ik met mijn gezin in 1977 een jaar door Zuid-Ameri ka ging reizen en net Soldaat van Oranje ach ter de rug had, zei iedereen: je zult veel gaan filmen. Maar ik meldde: ik ben weg. Weggaan wordt niet vertrouwd, dan ben je niet beze ten van je vak. Ik denk ook dat ik niet bezeten ben. Als ik werk, zet ik me voor honderd pro cent in, maar er is meer in de wereld. Mijn volgorde is: mijn gezin, mijn kinderen, mijn vrienden - vriendschap is heilig voor me - en mijn betrokkenheid bij wat er in de wereld gebeurt, literatuur, kunst en politiek." De stap naar de soap in 1994 betekende voor hem financiële zekerheid in zijn onge wisse bestaan als freelancer. „Ik heb altijd ge leefd op de rand van wèl geld, geen geld." Bovendien bleef het camerawerk een uitda ging. „Het is een vak dat wordt onderschat. Ik ben nu veertig jaar bezig, en ik vind het nog steeds krankzinnig moeilijk. Wat er zo moei lijk aan is? Om er dies in te leggen wat je in je leven heb meegemaakt, met een minimum aan middelen. Dat je bij ieder woord denkt, kan ik er iets mee? Een zin die wordt uitge sproken is in de meeste gevallen minder be langrijk dan de pauze die erop volgt." Ed Couwenberg vraagt aan zijn tegenspeler (die een geheime relatie onderhoudt met Aafke, Eds echtgenote), 'Zie je Aafke nog wel eens?' „Die vraag kan hij niet beantwoorden met een simpel 'jawel'. Het gaat erom: waar om vraagt die man me dat? Het mag geen le ge mededeling zijn. Het gaat om de verdie ping van het acteren. Het grootste compli ment dat je me kunt maken, is te zeggen: je speelt net als in het gewone leven." „Ik vind dat Onderweg naar Morgen een goede soap is. Het is wat Van den Ende ervan zegt, een opleidingsinstituut voor veel men sen. Het echte stardom is voorbehouden aan de mensen bij Goede Tijden, Slechte Tijden. Niets ten kwade van deze mensen hoor, maar de acteurs in Onderweg naar Morgen bezien die sterrenstatus met een knipoog, ze geloven daar niet in. Het merendeel heeft een opleiding en is intelligent. Ik moet ook lachen om die 'stars'. Ik voel mezelf voor geen meter 'star'. Ik heb trouwens ook niet echt de grote rol len gehad, geen dragende rollen. Daar heb ik te veel andere dingen voor gedaan. Ik ben te vreden met Ed Couwenberg. Op zich zou ik nog wel eens een grote rol in Tsjechov willen spelen, maar ik ben niet verdrietig als dat niet gebeurt. Daarvoor heb ik een te rijk leven ge had, maar ook een leven dat zijn tol heeft ge- eist voor het pure acteerwerk. De enige regis seur die echt in me geloofde, was Paul Ver hoeven. Ik heb in drie van zijn films gestaan. Verhoeven heeft wel eens gezegd - maar dat staat op papier een beetje lullig - dat hij mij een van de beste filmacteurs vindt. Maar he laas, hij zit in Amerika." Optimistisch Nadert hij het eind van zijn loopbaan? „Ik wil nog zoveel doen, maar ik ga nu rekenen. De jaren gaan tellen. We willen nog naar Austra lië. Ierland, waar mijn tweede huis staat, trekt aan me. Ik wil daar nog graag een boek schrijven voor mijn kleinkinderen, waarin ik ook mijn eigen leven betrek. Ik observeer die kinderen. Wat kan ik hen aanreiken? Ik wil ook nog een soloproject voor toneel doen, waarin mijn eigen denkbeelden zitten." Zal Dolf de Vries in dit 'Ierse' boek en het soloproject hoopvol gestemd zijn? „Oei. Jon ge mensen hebben er niks aan om te consta teren dat alles rot is. Ik ben eigenlijk wel een optimistisch mens. Er is natuurlijk veel mis. Er was laatst een onverlaat die riep dat kinde ren eigenlijk niet hoeven te lezen. Onzin! Le zen is de basis van alles. Het zijn de ouders die fout zijn, ouders die hun kinderen voor de televisie stallen om van hen af te zijn. Kin deren hebben discipline nodig. Dat is trou wens ook een aardig thema voor soap." Een beetje paradoxaal misschien? Hij gnif felt. „Ja, men wil uiteraard dat men tv kijkt, maar toch. Ik houd van goede manieren en respect voor anderen. Er is tegenwoordig bij na niets meer waarin de mens zich onder scheidt van de dieren." Eenvoud ontroert acteurschrijver Dolf de Vries 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 34