John Travolta vleugellam in 'Michael' Films The Shadow Conspiracy biedt publiek waar voor z'n geld 'Cannes' opent met superieure SF-fïlm The Fifth Element 1 VRIJDAG 9 MEI 1997 FILMS DEN HAAGOnevenwichtige engelenfilm van Nora Ephron Op het lijf geschreven literatuur in Peter Greenaway's 'The Pillow Book', onder meer nog te zien in het Haags Filmhuis. BABYLON 1 tel. 070-3471656, naast iDen Haag Centraal Station. The English Patient 12 jr., dag. 12.45, 16.45,20.45. BABYLON 2 Jerry Maguire al., dag. 18.45, 21.30; I ma. di. ook 13.15, 16.00. 101 echte Dalmatiërs al., wo. do. vr. .4 za. zo. wo. 13.15, 16.00. BABYLON 3 'ei' Basquiatal., dag. 16.00, 21.30. Shine al., dag. 18.45; ma. di. ook I 13.15. Mijn Franse Tante Gazeuse al., wo. do vr. za.zo.wo. 13.15. 1 tel. 070-3456756, Car- 16. The English Patient 12 jr., dag. 12.45,16.45,20.45. METROPOLE 2 Karakter 12 jr., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. [METROPOLE 3 One Fine Day al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. [METROPOLE 4 The Devil's Own 16 jr., dag. 18.45, 21.30; ma. di. ook 13.15, 16.00. j Space Jam al., wo. do. vr. za. zo. wo. 13.15,16.00. [METROPOLE 5 Everyone Says I Love You al., dag. M 18.45, 21.30; ma. di. ook 13.15, *1 16.00. mi| De Klokkenluider van de Notre Dame al., wo. do. vr. za. zo. wo. 13.15, I 16.00. ''^PATHÉ Scheveningen tel. 070- J35157 38, Kurhausweg2. r j Shadow Conspiracy 16 jr.dag. <1 16.40, 19 00, 22 10; ma. di. ook 14.10. I Liar Liar al., do. vr. za. 21.30. All Stars al., dag. 13.10, 15.50, 18.30,21.20. Donnie Brasco 16 jr., dag. 13.40, 16.20, 19.30, 22.00. Return Of The Jedi al., dag. 21.00. Dante's Peak 12 jr., dag. 13.30, 16.30, 19.10, 21.50 The Empire Strikes Back al., dag. 18.20. The Devil's Own 16 jr., dag. 16.50, 19.20, 21.40; ma. di. ook 14.20. Star Wars al., dag. 13.00, 15.40. Jerry Maguire al., dag. 15.30, 18.40; wo. zo. ma. di. wo. ook 21.30. One Fine Day al., dag. 13.50, 16.25, 18.50, 21.10; wo.t/m zo. ook 11.30. Space Jam al., wo. t/m zo. 11.10, 13.20; wo. 13.20. 101 Echte Dalmatiërs al., wo. t/m zo. 12.10, 14.30; wo. 14.30. De Klokkenluider van de Notre Dame al. (Ned. gespr.), wo. t/m zo. 12.00, 14.20; wo. 14.20. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. La Promesse 16 jr., dag. 22.00; wo. t/m vr. ook 14.00, 19.15. La Seconda Volta 16 jr., dag. 21.45; zo. wo. ook 16.15. Kolya al., dag. 19.15; wo. do. zo. wo. ook 16.15. Different For Girls 16 jr., dag. (beh. ma.) 21.45; wo. do. ook 14.OQ. The Pillow Book 16 jr., dag. 19.15; wo. do. vr. zo. ook 16.15. The Secret of Roan Inish al., wo. do. vr. zo. wo. 14.00. Teddy Uppoal., wo. do. vr. zo. wo. 14.00. TUSCHINSKI tel. U70-Ï609282, Bui tenhof 20. Return Of TheJedi al., dag. 12.40, 15.30, 18.30,21.30. All Stars al., dag. 14.00, 16.40, 19.10,21.50. Donnie Brasco 16 jr., dag. 12.10, 15.20, 18.20,21.20. Dante's Peak 12 jr., dag. 12.00, 14.30, 17.00, 19.30, 22.00; zo. vervalt 12.00. Michael al., dag. 12.10, 14.30, 16.50,19.20,21.50. The Empire Strikes Back 12 jr. dag. 16.10, 18.50, 21.40; ma. di. ook 13.10. Space Jam al., dag. 12.00. 101 Echte Dalmatiërs al., wo. do. vr. za.zo.wo. 12.00, 14.00. 'FILMS AMSTERDAM ALFA 1 (020) 6278806 13.30, 16.00, 19,30, 22.00: Everyone Says I Love You ALFA 2 13.30, 16.00, 19.30,22.00: Shi- ALFA3 13.00, 15.45, 18.45,21.30: Basquiat ALFA 4 15.45, 21.30 (beh di): Big Night 13.00, 18.45 (beh di): Microcos- di 13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Sous Le Soleil De Satan ALHAMBRA 1 (020) 6233192 13.30, 17.15, 20.45: The English Patient ALHAMBRA 2 18.45,21.30; ma di ook 13.15, 16.00: Romeo Juliet BELLEVUE CINERAMA (020) 6234876 13.15, 16.45, 20.30: The English Patient CINERAMA 2 13.15, 16.00, 18.45,21.30: Mars Attacks! CALYPSO 1 (020) 6234876 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Mi- CALYPSO 2 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: The First Wives Club CINECENTER (020) 6236615 16,30, 19.15, 22.00; zo ook 11.00, 13.45: Karakter 17.00: Daytrippers 19.15, 21.45; zo ook 11.15, 14.00 Kolya 17.00, 19.00; zo ook 11.00, 14.30; When we were Kings 21.00: Breaking the waves 17.15, 19.45, 22.00; zoook 11.00, 14.30: UnAirde Familie CINEMA OSCAR (020) 5475175 vrzadi wo 19.30: 101 Echte Dal matiërs CINEMA 1 (020)6151243 19.15, 22.00; vr za zo wo: All Stars CINEMA 2 za zo wo 12.45: The Empire Stri kes Back 18.45, 21.30; za zo wo ook 15.30: Return of the Jedi CITY 1 (020) 6234579 13.20, 16.00, 18.40,21.20; za ook 11.00: All Stars CITY 2 16.30, 19.10, 21.50; ma di ook 13.50: Shadow Conspiracy CITY 3 13.30, 16.10; za zoook 11.00: 101 Dalmatians 18.50,21.30: Metro CITY 4 18.50,21.30; ma di ook 13.30, 16.10: Hufters Hofdames CITY 5 18.30, 21.10; ma di ook 13.30, 15.50: Star Wars Special Edition CITY 6 13.10, 15.50, 18.30, 21.10: The Empire Strikes Back CITY 7 13.40, 16.20, 19.00, 21.40; za zo ook 11.00: Dante's Peak DESMET (020) 6273434 18.45: Breaking The Waves 19.00, 21.45; zo 19.15, 22.00: 21.30; zoook 14.15: Microcos- KRIITERION 1 (020) 6231708 17.45: II Postino 20.00: Romeo Juliet 22.15 (beh di): Everyone Says I Love You di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.15, 21.45 (ma niet 21.45): Big Night 19.30: Different For Girls 21.45: Viaggio In Italia NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 20.30 De Val Van Berlijn (Pade- nye Berlina) 22.00: De Toekomst Is Over Een Uur RIALTO 1(020) 6753994 18.15, 22.00; wo ook 14.00: La Promesse 20.00: Kolya zo 15.30: Conté d'Eté RIALTO2 20.15 (beh ma): La Seconda Volta 17.45, 21.45; zoook 13.15: Trois Vies Et Une Seule Mort za 13.30: Profession: Reporter ma 20.00: Manhattan THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.15, 19.30, 21.45; zoook 14.30: Karakter THE MOVIES 2 20.00, 22.00; zo ook 14.00: Everyone Says I Love You 18.00: Shine THE MOVIES 3 17.15, 20.30; vr za ook 00.15:zo ook 14.00: Fargo 19.00, 22.15; zo ook 15.45: Huf ters Hofdames THE MOVIES 4 20.00; zo ook 15.45: The Van 22.00; zo ook 15.00: The Pillow Book 17.30; vr za ook 00.15: A Clock work Orange TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 12.30, 15.30, 18.30, 21.30: Donnie Brasco TUSCHINSKI 2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: One Fine Day TUSCHINSKI 3 12.00, 15.00, 18.00; zo ma di wo ook 21.15: Return Of The Jedi vr za 21.30: Liar Liar TUSCHINSKI 4 15.15, 18.30, 21.30; ma di ook 12.30: Jerry Maguire TUSCHINSKI 5 15.30, 18.30, 21.30; ma di ook 12.30: Karakter TUSCHINSKI 6 1§.00, 18.45,21.30; madiook 19.15: The Devil's Own DE UITKIJK (020) 6237460 19.00, 21.45; zoook 14.00. Se crets and Lies 17.00: The Van Thriller boordevol spanningsensatie en romantiek FILM RECENSIE STAN LAPINSKI The Shadow Conspiracy. Te zien: Trianon, Leiden, Pathé, Scheveningen. The Shadow Conspiracy is een thriller, geregisseerd door Geor ge P. Cosmatos. Eerder maakte hij Rambo: First Blood II en Co- bra, die je zou kunnen typeren als 'Reagan-films'. De figuur van Rambo bracht immers, net als Rocky, op romantisch-avon- tuurlijke wijze in de praktijk waar het verhaal van Amerika's voormalige president Ronald Reagan telkens weer op neer kwam: Amerika zal het Rijk van het Kwaad verslaan. The Shadow Conspiracy is, als je deze lijn doortrekt, meer een echte 'Clinton-film' geworden. Het verhaal speelt zich af in en rond het Wiite Huis, en de pre sident die daar zetelt houdt er een sociaal ideeëngoed op na dat verdraaid veel lijkt op dat van Clinton: minder geld voor de militairen, meer voor onder wijs. Bovendien omringt hij zich, net als Clinton, met hipper en jonger volk dan Reagan en Bush deden. Daaronder bevin den zich types als adviseur en woordvoerder Bobby Bishop, gespeeld door good looking Charlie Sheen. Dat de échte Clinton inmid dels al behoorlijk naar het poli tieke niet zo idealistische midden is afgegleden, doet niet terzake. De politiek is in deze film alleen maai aanleiding tot een spannend verhaal. Boven dien is zo'n middenpositie niet bijzonder geschikt voor drama, dat het moet hebben van scher pe tegenstellingen. Daarom ver loochent de film-president zijn sociaal voelende hart niet, zodat hij mooi met de dood kan wor den bedreigd door zijn reactio naire tegenstanders. Daar begint Bobby Bishop achter te komen als zijn oude professor (die een samenzwe ring heeft ontdekt) in zijn ar men sterft, door toedoen van een ijzingwekkende huurmoor denaar (Stephen Lang). Die heeft het voor de rest van de film op Bishop gemunt. Vanaf dat moment luidt het motto 'run for your life'. Uit een aantal dingen blijkt dat Cosmatos en zijn scenaris ten doorgewinterde rotten in het vak zijn. Ze hebben zich duidelijk laten inspireren door Hitchcock (denk aan North by Northwest of The Man Who Knew Too Much), zonder de ou de meester te willen evenaren, hetgeen getuigt van beschei denheid en intelligentie (Hitchcock kan niet worden ge ëvenaard). Wel gebruiken ze een belangrijke truc van hem. Ze zorgen ervoor dat je als kij ker telkens nèt iets meer weet dan de held, waardoor een ge voel van echte suspense kan ge dijen ('kijk uit jongen, niet doen!'). Zo opent de film met een kei harde groepsliquidatie door Lang, zodat we vanaf het begin weten welk groot gevaar Bobby loopt. Verder heeft Cosmatos de film voorzien van allerlei gim micks uit het genre. Stephen Lang zet zijn huurmoordenaar neer als een heuse killing ma chine, zo'n niet kapot te krijgen robotfiguur a la Terminator, met van die ijskoude blauwe ogen. Op een gegeven moment maakt hij een uitstapje naar de wereld van James Bond, door een speelgoedhelikoptertje te laten rondvliegen met een zwa re mitrailleur erin. Tenslotte hebben de makers gezorgd voor de noodzakelijke romantische subplot. Bobby rent niet alleen voor zijn leven, maar wordt daarin bijgestaan door journaliste Amanda (Linda Hamilton). Samen zijn ze op de vlucht, samen ontmaskeren ze een samenzwering waarbij de helft van het Witte Huis betrok ken blijkt (met daarin een leuke dubbelzinnige rol voor Donald Sutherland). Zoiets smeedt een band. Zullen zij in elkanders ar men vallen, en zo ja: hoe? Al met al werd The Shadow Conspiracy een film waar Clin ton misschien over na moet denken, maar die de rest van het publiek precies biedt wat hij belooft: een avondje spanning, sensatie en romantiek. niet omdraait voor de hoofdro in Michael Travolta mag dar niet langer over het lichaam var een god beschikken, de uitstra ling van een engel zal hij tot zijr laatste dag met zich meedragen Als de rondbuikige Michael eer bar binnenstapt richten allt vrouwenogen zich op hem, er als hij een dansje maakt (een must voor een beetje Travolta film) blijft geen dame op haa. kruk. Teleurgesteld moet je vervol gens constateren dat schrijfster /regisseuse Nora Ephron eer verre van volmaakte film om d< sublieme Travolta heen heëf gebouwd. Moeizaam sleept Mi chael zich van het ene licht puntje naar het andere, waarbi opvalt hoeveel beter geschrever en uitgevoerd de scènes zijr waarin Travolta centraal staat. Het gros van Michael gaa echter op aan de botsing tusser. de arrogante reporters uit de grote stad en de flegmatieke plattelanders, en de met behulp van Michael langzaam opbloei ende romance tussen de cyni sche veteraan William Hurt er engeldeskundige Andy MacDo well. Deze maken elkaar het le ven dusdanig zuur dat je we aanvoelt, dat ze elkaar aan he\ eind in de armen zullen vallen. Michael is teveel Sleepless it Seattle, Ephrons enige hit tot op heden en te weinig Fran! Capra, de grootmeester van dt 'gewone man'-komedie die zt hier naar de kroon probeert tt steken. Maar waar Capra humoi en drama perfect wist te dose ren, mist Michael humor op cruciale momenten en gaat te gen het eind 'over de top' met melodrama. Zo moet de film de heilige geest ontberen. 'Cannes' is óók filmsterren bekijken. Bijvoorbeeld Demi Moore, als ze boodschappen wil gaan doen. De mistral blaast de vlaggen strak rond het ro buuste Festivalpaleis van Cannes, waar voor de vijftigste keer de filmkunst gecelebreerd gaat wor den. Omsingeld door witte kampementen waarin de nationale promotiepaviljoens zijn onderge bracht, ziet de tempel van de cinema er uit als een belegerde middeleeuwse vesting. Hier wordt sinds woensdagavond gestreden om een felbe geerde trofee: de Gouden Palm. Onder de kampioenen die het strijdperk zullen be.treden, bevinden zich er twee die het toernooi al een keer op hun naam mochten schrijven. De Japanner Shohei Imamura won in 1983 met De ballade van Narajama en neemt nu deel met de film Unagi ('De Paling'). Wim Wenders won in 1984 met Paris, Texas en brengt thans The End of Violance in. Andere cineasten die ooit in Cannes onderscheiden werden en opnieuw kansrijk wor den geacht zijn Francesco Rosi (nu present met La Tregua), Marco Bellocchio (met El Principe di Homburg) en Matthieu Kassovitz (met Assassins) Nieuwkomers in de Cannes-competitie, maar al wel een begrip bij de cinefielen zijn de Oosten rijker Michael Haneke, de Canadees Atom Ego jan, de Brit Michael Winterbottom en de Koreaan Wong Kar-Wai. En met speciale belangstelling wordt uitgekeken naar de eerste regie-prestaties van Johnny Depp The Brave) en Gary Oltman Nil By Mouth), die alle twee als acteurs al wereld faam hebben vergaard. Oltman was aanvankelijk voor het bijprogramma 'Un Certain Regard' gese lecteerd, zoals ook de Egyptenaar Youssef Chahi- ne {Al Massiren de Fransman Philippe Rousselot {De Kus van de Slang) pas op het laatste moment voor de competitie werden opgeroepen. Indirect hebben ze hun uitverkiezing min of meer te dan ken aan onze eigen minister Hans van Mierlo, want het is tot de recente diplomatieke conflicten van de Europese Gemeenschap terug te voeren dat Iran zijn topfilmer Kiarostami niet naar Frankrijk liet gaan en dat de Volksrepubliek Chi na Zhang Yimou heeft thuis gehouden. En Frans man Claude Chabrol moest het laten afweten omdat hij zijn film niet op tijd af kreeg maar daar staat Van Mierlo helemaal buiten. Dat zijn dan een paar fikse opdoffers voor het prestige van de competitie, maar desondanks is de opmaat van het festival in opperbeste stem ming van start gegaan met de 'Hors Concours'- voorstelling van The Fifth Element. Het betreft een magnifieke SF-film, waarmee de Franse re gisseur Luc Besson en producent Patrich Ledoux een prestatie leveren die zich kan meten met het beste van Hollywood op dit gebied. Bruce Willis als taxichauffeur van de 23ste eeuw ontfermt zich over een bewaarengeltje uit de ruimte en weet vervolgens te voorkomen dat niet enkel onze pla neet, maar het hele universum vernietigd wordt door een kwaadaardige en schijnbaar onkwetsba re zwarte planeet. Het verhaal mag dan niet al te origineel klin ken, de vormgeving is dat in elk geval wel. Strip tekenaars Pezières en Moebius en kostuumont werper Gaultier hebben, samen met Amerikaanse specialisten in digitale effecten, een wereld gecre- eerd waar je met evenveel verbijstering als be wondering naar zit te kijken. The Fifth Element 'citeert' naar hartelust uit de klassiekers in het ge nre: 2001, Starwars en vooral Blade Runner, maar veroorzaakt tegelijkertijd dat al die illustere voor gangers voortaan ouderwets zullen ogen. De film mag dan meer komisch zijn dan spannend, als spektakel steekt hij Jurassic Park naar de kroon en wie Bruce Willis kon waarderen in Twelve Monkies, moet hem in The Fifth Element hele maal te gek vinden. De Tien Geboden hebben ook filmmakers ervan weerhouden hun fantasie- en over Gods aangezicht bot te vieren. Engelen daarentegen zijn zo oud als de cinema zelf. Van George Melies via Intolerance naar A Matter of Live and Death en Heaven Can Wait, het gegeven van Gods diena ren blijkt aantrekkelijke stof. Opvallend daarbij is dat de engelen in de loop der jaren steeds menselij ker zijn geworden, en soms zelfs voor de keuze kwa men te staan hun eeuwig maar saai leven in te ruilen voor een veel spannender sterfelijk bestaan Der Himmel über Berlin). FILM RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL Michael. Te zien: Luxor, Leiden; Tuschins- ki, Den Haag. Die vermenselijking bereikt zijn voorlopig hoogtepunt in Mi chael Nora Ephrons nieuwste film. De aartsengel-in-raste Mi chael (John Travolta) eet, feest en breekt echt met een onbe schaamdheid, die je eerder van een duivel zou verwachten. Hij leeft anoniem bij een hospita ergens diep in de Amerikaanse provincie, waar hij opgespoord wordt door drie pulpjournalis- ten, op zoek naar een sterk ver haal. Als het trio ontdekt dat deze tevreden vrijgezel zijn vleugels letterlijk kan uitslaan, besluiten lach van John Travolta kent, zal begrijpen dat de sympathiekste filmster in Hollywood zijn hand ze hem mee te nemen naar hun hoofdredacteur. Onderweg van Iowa naar Chicago slaagt Mi chael erin van deze gefrustreer- de'beroepskankeraars langzaam maar zeker weer mensen te ma ken, al is daar wel een wonder voor nodig. Wie de blauwe ogen en glim- John Travolta, sublieme engel in ruste in een verre van volmaakte film. 'Good looking' Charlie Sheen wordt een film lang op de hielen gezeten door een ijzingwekkende huurmoor denaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 9