'Ja, ik speel vaak kneusjes' jjchtmachtkapel brengt .litbundige Sinatra-show Norèn creëert vreselijke confrontatie met waanzin Cultuur&Kunst tarist Yepes overleden Onmachtige mensen die je doen huiveren Formidabel inlevingsvermogen Hiranaka in westerse traditie iNDAG 5 ME11997 941 27 n rijsdam, 071 -5356444 jksmuseum naakt de zomer in [erdam Het prentenkabinet van het Rijksmuseum heeft het tselijk naakt als thema gekozen voor de zomerexpositie die tjrt van 10 mei tot en met 3 augustus. De expositie bestaat uit aten, tekeningen en foto's. Grote namen uit 500 jaar worden lond: Rembrandt, Dürer, Goltzius, Matisse Gauguin, Degas, sso, Toorop en Willink. De tentoonstelling biedt dus een ge- ;erd beeld, waar naast traditionele uitbeeldingen ook uit erlijke en onverwachte naakten te bewonderen zijn. and bij Royal Academy of Arts \?EN» Een brand heeft zaterdag schade aangericht aan de al Academy of Arts in Londen, een van de belangrijkste jthistorische instituten van Groot-Brittannië. Er werden kunstwerken beschadigd. De brand trof twee zalen op de >,ine grond en de eerste verdieping van Burlington House in ladilly, het onderkomen van de Academy. Het vuur was snel /vongen. De 30 tot 40 schilderijen, die in de zalen waar de "erexpositie van de Academy wordt ingericht lagen, werden ^verwijderd door brandweerlieden en personeel van de lemy. De Royal Academy of Arts bezit werken van onder an- i Michelangelo, Constable, Stubbs en Gainsborough. lim zes miljoen voor fotoverzameling >enEen collectie van 220 foto's uit de jaren twintig heeft op veiling bij Sotheby's in Londen 2,06 miljoen pond (ongeveer ,piljoen gulden) opgebracht. Nog nooit is zo veel betaald een verzameling foto's die door één verzamelaar bijeen wa- rjebracht. De foto's, die de ontwikkeling in de fotografische it-garde in de jaren twintig weergeven, waren verzameld de Duitse fotografe Helene Anderson, die in 1970 is overle- Haar dochter vond ze kortgeleden terug in kartonnen do- $n in koffers. Twee foto's van de Amerikaanse fotograaf ard Weston brachten het meest op: elk bijna 350.000 gul den foto van een bijzondere kattenkop van Otto Umbehr t'voor meer dan 200.000 gulden van de hand. ,windslieden vroeg uit de veren eiornNegen bewindslieden moeten op 14 mei vroeg op pihun deelname aan de Nationaal Voorleesdag. Ministers en i jssecretarissisen hebben toezegd peuters en kleuters te ver- r»n op een voorleesontbijt. Captain is staatssecretaris ujstra van VWS. Ook commissarissen van de koningin en bur- iesters lezen hun partijtje mee. Minister Jorritsma van Ver gen Waterstaat meldt zich om 08.00 uur bij kinderdagverblijf jfinde in Den Haag. Haar collega Melkert van Sociale Zaken urn kwart voor negen bij peuterspeelplaats Pippeloentje in >*im. Dijkstal van Binnenlandse Zaken gaat er om half negen ai goed voor zitten bij dagverblijf 't Haventje in de residentie. kdrager (Justitie) doet in Den Haag Het Peuterbos aan. Van jijen (Landbouw) verkiest in de hofstad kinderdagverblijf Pip- itaatssecretaris Nuis (Media) doet het in De Kleine Kapitein Lheveningen. De Grave (Sociale Zaken) komt naar Dol-Fijn n woonplaats Amsterdam, Schmitz (Justitie) strijkt neer in jirechtse De Blokkendoos, Terpstra pakt het voorleesboek in mestein te Den Haag. Petra Laseur als Bibi in 'Een Sneeuw' giafp/dpa/anp 'ercia is zaterdag op 69-jari- nftijd de wereldberoemde se concertgitarist Narciso eaan kanker overleden. tbs gold als één van de te gitaarvirtuozen ter we- ,lijn naam werd vaak in 'idem genoemd met zijn 2nde landgenoot Andres ia. De meester van de ïarige gitaar is te horen "elbaar veel opnamen. Tot )opulairste stukken be- het 'Concierto de Aran- ekan Joaquin Rodrigo. Ook Jöhij bekendheid als com- c van de muziek voor de tjeux Interdits' van regis- istené Clement (1951) en lfe aux yeux d' or'.waarin res Marie Laforêt de Volspeelde. ïs werd als zoon van een geboren in Lorca in de buurt van Murcia. Hij kreeg als vijfjarige van zijn vader zijn eer ste gitaar. Op een ezel ging hij elke dag met zijn instrument naar een muziekschool in Mur cia. Als twintigjarige gaf hij zijn eerste concert. In 1950 verhuis de hij naar Parijs. In 1964 liet hij speciaal voor zichzelf een tien- snarige gitaar bouwen, omdat hij meende dat de klank ervan beter was dan de normale zes snaren van de klassieke gitaar. Bovendien vond hij dat hij klas sieke stukken die voor de piano waren gecomponeerd, er beter op kon uitvoeren. Ondanks zijn ziekte had Ye pes dit jaar nog een tournee in Japan gepland, maar half april moest hij worden opgenomen in het ziekenhuis. Zijn laatste concert was vorig jaar maart in de Noord-Spaanse stad Santan der. „Toen ik gevraagd werd om de rol van Bibi te spelen, heb ik zonder ook maar even adem te halen ja gezegd. Ik voelde meteen dat het goed zat. En zo is het ook al die tijd gebleven." Petra Laseur schittert in 'Een sneeuw' van de Nederlandse toneelschrijver Willem Jan Otten. Onder regie van Albert Lubbers sleepte Het Toneel Speelt hier mee lovende recensies in de wacht. Aanstaande woens dag speelt het gezelschap 'Een Sneeuw' voor de aller laatste keer in de overigens reeds uitverkochte Leidse Schouwburg. amsterdam/leiden annemiek ruyrok Eigenlijk is het niks voor Petra Laseur om snel toe te happen wanneer ze een rol aangeboden krijgt. „Sinds ik freelance werk, ben ik veel kieskeuriger gewor den. Vraag ik me vaker af of ik het wel moet doen. Ik tob meer. Ook al omdat er zo veel op het spel staat, er zo veel belangen mee gemoeid zijn." Die tvfijfel kwam bij 'Een sneeuw' dus helemaal niet kna gen. Het was meteen raak. „Een heerlijk stuk traditioneel toneel. Geen wanklanken tijdens de re petities, we zijn een hechte club geworden. Het is allemaal even fijn en heerlijk geweest. Zoiets maak je maar eens in de zo veel jaar mee." 'Een Sneeuw' werd 13 jaar ge leden onder regie van Ton Lutz, eveneens met groot succes, op gevoerd. Het gaat over een fa milie vol oorlogstrauam's, die doorspelen tot in de tweede en derde generatie. De vriend van de moeder (Annet Nieuwen- huijzen) - een bijzonder knappe rol van Lou Landré - viert zijn verjaardag. De man, die Panda wordt genoemd, heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog in een concentratiekamp gezeten. Nu is hij ten dode opgeschreven. Zijn strottenhoofd is verwijderd, dus praten kan hij niet. Via briefjes laat hij weten niemand tot last te willen zijn. Maar hij is wél een last voor iedereen, om dat zij met zijn ellende niet we ten om te gaan. En bovendien heeft iedereen zo zijn eigen na righeid, want de moeder heeft in een Jappenkamp gezeten. Ook haar zoon, die met Bibi trouwde, nadat hij haar in het interneringskamp had ontmoet. De twee liggen in scheiding, want met de psychotische Bibi valt eigenlijk niet te leven. Ze is dan ook niet uitgenodigd op de verjaardag van Panda, maar weet op een gegeven moment toch binnen te komen. Een 'ge sprek' met Panda leidt tot een zeer dramatische ontknoping. En toch is het een komedie. Laseur: „In de voorstelling van 13 jaar geleden werd veel min der gelachen. Omdat de afstand tussen het heden en die oorlog servaringen veel kleiner was. Dat is het voordeel van nu: je kunt meer afstand nemen. De structuur is weliswaar hetzelfde gebleven - er is slechts margi naal in veranderd - maar er wordt toch meer in gelachen. Het is natuurlijk vreselijk wat die mensen hebben meege maakt en wat zij nog beleven, maar ze kunnen er niet mee omgaan. Stoppen het weg. Dat maakt het toch wel erg ko misch. Dat gemier van die moe der aan het ontbijt met die ei tjes, terwijl ze verdorie wel wat anders aan haar hoofd heeft." 'Een Sneeuw' gaat vooral ook over verdriet. Onverwerkt ver driet. „Ik vraag me steeds af: wanneer heb je verdriet ver werkt? Kun je het wel verwer ken? Hoe kunnen die mensen van wie in de oorlog hun hele familie is uitgemoord, ooit hun verdriet verwerken? Zoiets, daar gaan generaties overheen." Bibi is al een hele tijd lijfelijk op het podium aanwezig, maar heeft nog geen woord gezegd als vlak voor de pauze haar 'ge sprek' met Panda begint. Een gruwelijk lange monoloog: „Het is een rol die je niet op de auto matische piloot kunt spelen en die veel van je vergt. Maar ik heb ontzettend veel aan Lou. Door zijn heel summiere mi miek, het optrekken van een wenkbrauw, hebben we toch samen een scène. Het is een van de moeilijkste rollen die ik ooit heb gespeeld, maar het is heerlijk om te doen." Bibi heeft, zoals gezegd, last van gekte en klampt zich vast aan haar mislukte huwelijk met Frederik. „Die twee zijn voor eeuwig op elkaar aangewezen. Hij probeert eruit te breken, maar zij klampt zich met alle middelen die God verboden heeft aan hem vast. Als een hor zel die je niet van je afkrijgt. Zij is een gewoon mens, maar - door haar oorlogservaringen - een kneusje. Ik heb iets met kneusjes. Die rollen van Lotte 'In Groot en klein' (waarvoor zij de Theo d'Or kreeg -red.) en van Sonja in 'Oom Wanja'. Ja, ik speel vaak kneusjes." recensie susanne lammers Voorstelling: Noordeloos door De Federa tie Tekst. Peer Wïttenbols Regie: Rob Ligthert. Spel: Juul Vrijdag, Han Römer, Joke Tjalsma. Gezien: 3/5, LAK-theater, Leiden. De mooiste scène is die van Mon en Ama, samen spelend. Op een lege tafel spelen ze een soort ganzenbord, de pionne tjes verzetten ze op een denk beeldig bord: het ultieme doen alsof. In Noordeloos, een nieuw Ne derlands drama, gaat het om krampachtig doen alsof. Wat de personages overkomt is zo ver schrikkelijk ingewikkeld, dat de enige manier om ermee te leven is te doen alsof er eigenlijk niets gebeurt. Mon (Han Römer) en Lux Quul Vrijdag) leiden een in ve lerlei opzicht armoedig leven. Liefde uitgeblust, illusies opge geven, de enige kans op vakan tie is een winnende slagzin ver zinnen voor een kofhemerk. Dan blijkt Lux ziek, kanker, en komt haar ongetrouwde zus Ama (Joke Tjalsma) de huishou ding bestieren. Tussen Mon en Ama ontstaat iets, maar ook dat mag geen liefde heten. Het stuk gaat over eenzaam heid, maar naar mate het vor dert, wordt het motief 'relaties', verdrongen door 'omgaan met ziekte'. Lux is een perfecte pa tiënte. Nuchter, realistisch, maar toch hoopvol. Haar man is een hork. Hij vlucht. Naar de particuliere, want vrijgezelle Ama, die gevangen zit in haar oudevrijsterdom. Kaal en een voudig en in super-korte flitsen suggereren de drie het huiska merdrama. Als het larmoyant dreigt te worden, als er gezegd moet worden, in plaats van aangeduid, springen ze in de volgende scène. Het voordeel van deze aanpak is dat je het droog houdt. Het nadeel dat de kaarten al vrij snel geschud zijn. De afloop van het drama is vrij wel meteen bekend, de perso nages zijn af, het is wachten op het einde. Dat wachten wordt bekort door de eigenaardige en vaak hilarische gesprekken en door de vreugdeloze huiselijke bes ognes. Noordeloos zit bomvol prachtige, kille taferelen. De on bereikbaarheid van de ander wordt op alle denkbare manie ren aangetoond. De manier waarop Mon wegglipt uit het le ven van Lux - het begint ermee dat hij hun huiskamer veran dert terwijl zij in het ziekenhuis ligt, het eindigt met haar smee kbede: „Kus me" en zijn ripos te: „Kus jezelf' - is onvoorstel baar wreed. Noordeloos toont wezens met weggezwegen emoties, on machtige mensen, die je doen huiveren. Jeugdsentiment in de Stadsgehoorzaal muziek |tecensie arjan van dijk 'Sinatra, the Bands, the Music' orkest van de Koninklijke Lucht- company o.l.v. Jos Pommer. Re- nid Eavis. Choreografie: Adam Ri- 1 «zien: 3/5, Stadsgehoorzaal, Lei en midden van het podium sfn grijze man op een 'J|k. Zijn blauwe ogen sta- jiemoedig in de verte. Met iepe stem zingt hij een lg lied over zijn geliefde, aï hij met hangend hoofd dium verlaat. 'One for my gezongen door de beken- siton Dick Rienstra, vormt atoment van bezinning tij- een uitbundige Sinatra- 7afgelopen zaterdagavond stadsgehoorzaal. Toch be- juist dit sobere arrange- de stijl van de 81-jarige gende het dichtst, f edoeling van de Konink- Jchtmachtkapel was dui- liet om een perfecte imi- an 'The Voice' te geven. i dan in de Soundmix- gaat het in 'Sinatra, the Bands, The Music' vooral om het sfeerbeeld. Daarom heeft het Luchtmachtorkest de ver sterking van een zevental dan sende zangers en zangeressen ingeroepen, die de show tot een sprankelende revue maken. Wie een aaneenschakeling van Sinatra's grootste hits had verwacht, komt ook bedrogen uit. Vooral in het gedeelte van voor de pauze, waarin het re pertoire van de jaren veertig en vijftig aan bod komt, worden weinig bekende nummers ten gehore gebracht. Uitzonderin gen vormen Sinatra's eerste hit 'I'll never smile again', 'Bad, bad, Leroy Brown' en 'Love and Marriage', dat bij de jonge ge neratie bekendheid geniet als herkenningsmelodie van de te levisieserie 'Married with Children'. In de Stadsgehoorzaal waren zaterdagavond echter weinig jongeren van de partij. Een Si natra-show is in de eerste plaats toch een avond vol nostalgie en jeugdsentiment voor ouderen. En dergelijke gevoelens werden door de zangers en zangeressen in ruime mate gevoed. Talloze malen doken ze in de verkleed kist, zodat ze nu eens in matro zenpakjes op de bühne stonden en dan weer als nachtclubdan- A1 die haastige verkleedpartij en deden gelukkig niets af van de zangtalenten van de drie da mes en vier heren. Stuk voor stuk toonden ze aan over een prachtige stem te beschikken, die nergens onderging in het geweld van het orkest. Als een reusachtige Big Band zorgde dat voor de muzikale begeleiding, zonder daarbij de zang te over stemmen. Voor een 52-koppig orkest mag dat best uitzonder lijk genoemd worden. De combinatie van muziek, zang en sketch maakte van 'Si natra, the Bands, the Music' een vlotte show in een feilloze uit voering. Bovendien bood het een unieke gelegenheid om weer eens een Big Band aan het werk te zien, wat sinds de dagen van Tommy Dorsey, Nelson Riddle en Count Basie een zeld zaam verschijnsel is geworden. 'Sinatra, the Bands, The Music', vooral een sprankelende revue. -ensie li dy van der spek Yuzuru Hiranaka in de serie Za- ddag Orgelconcerten Gehoord: Hooglandse Kerk, Leiden. Hiranaka, wiens wortels niet in de westerse cul- iggen, speelt Bach en ie' uit het Nederlandse huysen Manuscript'. Zijn gsvïrmogen in die" wes terse traditie is formidabel. Als geen ander laat Hiranaka de liedvariaties in 'Daphne' canta bile, zingend aan je voorbij gaan. Zijn toucher is heel licht zonder kracht te verliezen. Z'n interpretatie is niet pompeus of belust op effecten. Je proeft hier de integere smaak van Joop Brons, de initiatiefnemer van deze internationale zomerorgel- serie in de Hooglandse Kerk. Ook in Bachs Triosonate in G, berucht om z'n moeilijkheids graad, blijft Hiranaki's stijl le vendig en verre van zwaarlijvig. Ook al hoor je een enkele keer een kleine slipper, het Vivace is van een zeer dragelijke licht heid. Het Lento had iets langza mer, iets gedragener mogen klinken; de combinatie Praestant en Vox Humana men gen kleurrijk en harmonisch. Het Allegro danst over de toet sen (en pedalen) en laat elke moeite en gezwoeg achter zich. Uit de tijd van Weimar da teert de grote Passacaglia in c. In tegenstelling tot de Passacag lia van Buxtehude komt het the ma bij Bach niet alleen in de bas voor, maar ook in de andere stemmen (als een chaconne), eerst mineur, later majeur. Hi ranaka speelt vol spirit en po wer in prachtig breed uitgezon gen passages en terugkerende thema's. Zo tussen de spijlen door zie je hem werken, een en al 'schwung'. Vlak voor het slot wordt de melodie afgesloten met een monumentaal open majeur akkoord, dat Hiranaka alle tijd gunt om te staan in de ruimte. Waarop een vlinderlich te 'amen'-achtige melodie naar de einder zweeft. 'Een soort Hadesdoor Toneelgroep Amsterdam theater recensie max smith Voorstelling: 'Een soort Hades' van Lars Norèn door Toneelgroep Amsterdam. Regie: Gerardjan Rijnders. Vertolkers o.a. Joop Admiraal, Marjon Brandsma, Titus Muizelaar, Pierre Bokma en Kitty Cour- bois. Gezien: 2/5 (première), Transfor matorhuis, Amsterdam. Uitsluitend daar te zien t/m 31 mei (aanvang- 19.00 uur; duur: vier uur). Is het leven doorgaans al moei lijk genoeg, bij het zien van de voorstelling 'Een soort Hades' raak je geheid (alweer) een stukje zorgeloosheid kwijt. Oorspronkelijk duurt dit in 1995 geschreven tv-stuk van Lars Norén ruim zes uur. In de theateropvoering door Toneel groep Amsterdam is het terug gebracht tot zo'n vier uur, in clusief een pauze. Geestelijk murw geslagen raak je na deze lange confron tatie met de kwellingen, ang sten en mensonterende ont reddering van patiënten in een psychiatrische inrichting. De langgerekte speelruimte van het Transformatorhuis is inge richt als ziekenzaal annex re creatieverblijf en praktijkkamer van de psychiater. Patiënten liggen apathisch in bed, doen dwangmatige handelingen of ze praten met elkaar op mo menten dat ze helder van geest zijn. Om uiteenlopende redenen zijn ze opgenomen. Joop Ad miraal bijvoorbeeld is een ge wezen leraar Grieks en Latijn, die op zijn oude dag volstrekt in de war is geraakt. Hij is een waardige, beschaafde en eru diete man. Jacques Comman deur speelt een rustige, ver eenzaamde figuur die aan waandenkbeelden lijdt. Marie ke Heebink verbergt haar psy chosen door net te doen alsof ze een ontwikkelde en gesoig neerde vrouw van de wereld is. Nagenoeg alle acteurs van Toneelgroep Amsterdam, aan gevuld met enkele gastspelers, zijn aanwezig in deze uitge breide rolbezetting. Ze ver plaatsen zich zo goed in hun personages, dat ze de indruk wekken niet langer te spelen, maar ze daadwerkelijk te zijn. De machteloosheid, het leu genachtige waarmee ze para doxaal hun eigenwaarde pro beren te behouden, hun af schuwelijke angstaanvallen, de futloosmakende verveling, de onberekenbare gedragingen en het veelal uitzichtloze van hun toestand grijpen je aan en ver oorzaken dat gevoel van bang onbehagen. Immers er is niet veel nodig of je bent zelf een van hen; verword je figuurlijk gesproken eveneens tot een identiteitloze schim in de Ha- des, het mythologische doden rijk. In het begin kan er ondanks alle tragiek nog even opgelucht gelachen worden om de ma nier waarop Joop Admiraal en Jacques Commandeur met el kaar converseren/redetwisten. Maar de voortdurend zwijgend voor zich uit starende Gijs de Lange bij hen aan tafel zegt al genoeg: er is weinig reden tot vrolijkheid. Als dramatische leidraad van de voorstelling dient het ziek teverloop van een jong meisje en het regelmatige bezoek van haar vader. Roos Ouwehand beeldt haar lijden dusdanig doorvoeld uit, dat het haast ondragelijk wordt om er zo lang getuige van te moeten zijn. Ze beschuldigt haar vader van incest toen ze nog een kleuter was. Tot aan het eind toe blijft hij dat ontdaan ont kennen. Lars Norén weet waar hij het over heeft bij het schrijven van 'Een soort Hades'. Hij zelf is in therapie gegaan, zijn vrouw en dochter zijn opgenomen ge weest. Ter voorbereiding van zijn regie heeft Gerardjan Rijn ders zich enige tijd in een psy chiatrische inrichting georiën teerd. Ondanks de realistische nabootsing, reikt het stuk ver der dan een kijkje in een in richting voor geesteszieken. De voorstelling verwijst naar we zenlijke eenzaamheid die aan het bestaan is vastgeklonken; aan de betrekkelijkheid van ze kerheden en van wat materieel als waardevol wordt bevochten en aan een tevergeefs hunke ren naar liefde als een al het kwaad afschermende gebor genheid. Het stuk eindigt niet voor niets met de drievoudige hartekreet: Ik verlang naar je... Toch schuilt er ook iets posi tiefs in 'Een soort Hades': het spoort je als in een soort van reactie aan om vooral niet te zeuren over betrekkelijk kleine tegenslagen en om intenser te genieten van de dingen die het leven veraangenamen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 27