I HOLLYWOOD slaat op hol 1 m n uim 746 miljoen dollar (zo'n 1,4 miljard gulden) bedroegen de in- f komsten van 'Independence Day' J6, een bedrag dat inmiddels is opgelo- [|pt 800 miljoen dollar. De SF-spektakel- vas daarmee verreweg de succesvolste fActie van het jaar, maar ook de num- i0(twee en drie in de top tien, respectieve- wister' en 'Mission: Impossible', deden Sed. De tornado's van Jan de Bont ver- s, jen wereldwijd 936 miljoen gulden, Tom p plukte ruim 858 miljoen uit de zakken le filmbezoekers. Nummer tien op de Seven', was altijd nog goed voor 336 ?n gulden, en dan moeten de inkom- Viit video-exploitatie en de tv-rechten geïncasseerd worden. 1(jf lijkt dus erg goed te gaan met Holly- een beeld dat wordt bevestigd door a"'ericht dat de inkomsten op de Ameri- 3et thuismarkt vorig jaar met 5,9 procent tot een recordhoogte van 5,76 miljard (bijna 11 miljard gulden). Het buiten- vas daarnaast goed voor 5,5 miljard dol- Zorgelijk y.staan veel gezichten in de filmgemeen- zorgelijk, terwijl men ook op Wall niet echt blij is over de ontwikkelingen filmbranche. Niet eens zozeer vanwege it dat de genoemde 'blockbusters' (kas- ^s) het bij de Oscaruitreiking dit jaar ered hebben - hoewel men niet blij was naet feit dat allerlei Britse en Australische I ftnten Hollywoods eigen feestje bedier- maar vooral omdat achter die enorme isten vaak ook heel grote uitgaven gaan. kosten zijn in de afgelopen jaren zo aaiculair gestegen dat een Amerikaanse otfiële expert al becijferd heeft dat het ment van de filmindustrie in dertig jaar u o laag geweest is als nu. Belangrijkste k leen van de malaise zijn de geldbelust- ior;an de sterren en de explosief groeiende »ting en uitbrengkosten. Hollywood door deze salaris- en kosteninflatie de gen veel van een op hol geslagen, over- e machine, waarvan de productie elk ïrder opgeschroefd wordt om de hogere, bij te kunnen benen, sterk gestegen acteurshonoraria zijn :itair het meest in het oog springende iijnsel. De laatste berichten willen dat i Schwarzenegger 25 miljoen dollar .«opgestreken voor zijn rol in de nieuwe 'iinfilm. Daarvoor verschijnt de Oosten- jEik dan zo'n 25 minuten in beeld, -t-lrzeneggers deal is opmerkelijk omdat tns van 20 miljoen nog maar net over- fjen was, door gekkebekkentrekker Jim voor zijn hoofdrol in 'The Cable Guy'. f |hier en niet verder, riepen de studio's J gelegenheid, maar van die vastbera- I lid is dus al weinig meer over. De 'club dntig miljoen' kent inmiddels meerde- en (ook Mel Gibson, Sylvester Stallone, ïon Ford en Tom Cruise zijn bijvoor al lid) en hun vrouwelijke collega's blij- —3 hun manier niet achter. Julia Roberts gretige Demi - 'Gimme Moore' - Moore eren momenteel rond de 12 miljoen Sandra Bullock een miljöentje minder. die bedragen kunnen morgen, na een r i ("e hit, alweer hoger liggen, jat alles moet bedacht worden dat het lechts om een basishonorarium gaat, leestal wordt aangevuld met een per- je van de bruto-opbrengst dat in som- n 'evallen kan oplopen tot 20 procent. 'er Onmisbaar 99 ollywood dan niet zonder die peperdu- f nen? Soms wel, dat bewees 'Indepen- Day' en dat hoopt ook Paul Verhoeven nkort met zijn 'Starship Troopers' nog Jtjian te tonen. Maar voor het veroveren aa» niet-Amerikaanse markt - t'egenwoor- ina net zo belangrijk als de thuismarkt - 1 één of meer bekende namen nog als een onmisbaar uithangbord. Zon- fl/pte naam is het risico te groot dat een ten directe gang naar de videotheek en dat is nog steeds een akelige bla- veivoor een ambitieuze speelfilmmaker. garantie voor succes biedt ook een ster dsy niet, zoals de laatste jaren onder meer uit de magere resultaten van 'Daylight' ster Stallone), 'Last Man Standing' Willis), 'Diabolique' (Sharon Stone) en ee(Reilly' Julia Roberts). Bij Stallone gaat aarschijnlijk om een structureel pro- i dat ook bij andere acteurs uit het ac- avonturengenre speelt, namelijk dat ïn beginnen te tellen. Stallone is net als i. irzenegger, Michael Douglas, Harrison so!n Steven Seagal in de vijftig, terwijl het )oppubliek steeds maar jonger wordt. 1 en sterren die zich niet schamen voor tijze jaren houden bij dat jonge publiek it. Clint Eastwood, Sean Connery en Al D zijn daar goede voorbeelden van. voor het flitsende actiewerk is jeugdige mVulling nodig, vandaar dat de studio's dg op zoek zijn naar jong talent, waarbij elmatig putten uit onverwachte bron. k is pakt dat goed uit (Keanu Reeves in '1', Nicholas Cage in 'The Rock'), soms ^(JBrian Bosworth, Christian Slater, in endie iedereen alweer vergeten is). Likke- end wacht Hollywood op de actiefilms tijcét nieuwe talent Matthew McConaug- eA Time To Kill'), terwijl er ook hard ge in wordt aan tv-sterren George Clooney 'One Fine Day' en binnenkort Batman) ,nJyid Duchovny ('XFiles'). Wanneer zij in sf)C;tiegenre hun geld waard blijken, dan illywood met hen wellicht koers zetten ie 30 miljoengrens, als het schip ten- z niet eerder strandt, kans daarop is reëel, want het zijn niet 3an de honoraria van de topacteurs die de tten omhoog jagen tot bedragen waar ein land een jaar lang de begroting van nde zou kunnen houden. Dan was de e nog wel te overzien geweest. Wat weegt is dat het succes van de toppers iet onlogische begeerte kweekt bij de an de Hollywoodgemeenschap. Een ïnarist vangt momenteel als het even FOTO'S ARCHIEF Arnold Schwarzenegger heeft re den vrolijk te zijn. Hij streek 25 miljoen dollar op voor zijn rol in de nieuwe Batmanfilm. De Oos tenrijkse Eik verschijnt daarin zo'n 25 minuten in beeld. Kristin Scott Thomas in The English Patient. 20th Century Fox haakte af omdat de peperdu re Demi Moore niet kon worden ingehuurd voor het spelen van de hoofdrol. Day'. En het zijn de absolute bedragen waar het om draait in Hollywood, waar men het liefst in superlatieven denkt en, zoals een stu diobons het omschreef, 'liever een bank dan een snoepwinkel berooft'. En dus worden de bioscopen overal ter we reld dit jaar belaagd door minstens tien Ame rikaanse speelfilms met een budget van bo ven de honderd miljoen dollar. Stuk voor stuk producties waarvan de grote studio's ho pen dat ze het succes van 'Independence Day' zullen overtreffen. Het pakket bevat hoofdzakelijk spektakel, momenteel het beste exportproduct, want de taal van explosieven is universeel: 'An explosion is an explosion in any language'. De oogst van 1997 bevat met' titels als 'Dante's Peak', 'Vulcano', "The Lost World' en 'Speed II: Cruise Control' twee vloedgolven, twee vulkaanuitbarstingen, een paar al dan niet prehistorische monsters en een scheepsramp. ningen reageerde het testpubliek ongekend negatief op de met actiescènes volgeperste fi nale van zijn film. Met als gevolg dat 'The Saint' nu zonder die scènes in de bioscopen i draait. Ook 'Variety' staat, mede naar aanleiding van het Oscar-debacle, de laatste weken vol met pleidooien voor een terugkeer naar een meer menselijke maat van filmmaken, waar in er ook aandacht is voor dialogen, karakter ontwikkeling en een geloofwaardige plot. Men wil weer 'warm bodies instead of body counts', menselijkheid in plaats van stapels lijken. Het zijn typisch de elementen die over heersen in de degelijke Amerikaanse films met een gemiddeld budget, waar men in de VS de producties tussen de 30 en 60 miljoen dollar onder verstaat. Speelfilms als 'Dead Man Walking', met een wat serieuzere the matiek waarin acteurs de kans krijgen een personage uit te diepen en zich niet onderge schikt hoeven te maken aan de special ef fects. Het soort film ook, waarmee de grote Hollywoodstudio's tot voor kort de Oscars in eigen huis hielden, maar dat de laatste jaren stelselmatig verwaarloosd is omdat er niet genoeg geld mee te verdienen zou zijn. In plaats daarvan produceerden de studio's lie ver, in de woorden van onafhankelijk topman Jack Lechner 'beschamende troep'. Scène uit Independence Day. Artistieke kwaliteit wordt zeldzaam door stijgende budgetten Matthew McConaug- hey en Sandra Bullock in A Time tot Kill. Hollywood is in last. Terwijl de omzetten jaarlijks stijgen, zijn de winstmarges klein. En hoewel de Amerikaanse film de wereldmarkten in toenemende mate domineert zijn artistieke successen zeldzaam geworden. De studio's maken beschamende troep", meent een onafhankelijke producent. De oorzaken van de financiële en artistieke malaise zijn bekend: hoge gages voor (ouder wordende) sterren, te veel films en een te eenzijdige nadruk op actie en rampenfilms met hoge budgetten. De remedie ligt niet voor het oprapen, want soberheid en terughoudendheid liggen niet in de aard van het beestje. meezit al drie miljoen dollar voor zijn script en ook het lagere personeel op de set krijgt zijn deel. Een doorsnee studio-electriciën is in Hollywood goed voor een jaarsalaris van 200.000 dollar, zo meldde 'The Economist' onlangs en daar zou menig directeur in Ne derland blij mee zijn. Vicieuze cirkel Niet enkel de productiekosten stijgen explo sief, ook de kosten voor het uitbrengen en de promotie van een film groeien snel, vorig jaar zelfs met bijna negen procent. Aan een ge middelde Hollywoodfilm wordt momenteel tegen de 20 miljoen dollar aan reclame en marketing besteed, ongeveer de helft van de productiekosten, die rond de 40 miljoen ge middeld bedragen. Dat brengt de totale kos ten van één doorsnee Amerikaanse film op 60 miljoen dollar (114 miljoen gulden). Hoogstwaarschijnlijk meer dan er in een heel jaar in Nederland aan het maken van speel films besteed wordt, maar dat terzijde. Ook bij de uitbrengkosten lijkt Hollywood in een vicieuze cirkel beland. Al die dure films met grote budgetten moeten succes hebben en worden dus met honderden ko pieën uitgebracht, nadat er eerst een enorme mediahype is gecreëerd. Maar de ene film is nog niet gelanceerd of het volgende mega- event dient zich alweer aan, waardoor films niet de kans krijgen hun maximale publiek te bereiken. Een voorbeeld: 'In the Line of Fire' (met Clint Eastwood) haalde in 1993 in het eerste weekend 15 miljoen dollar binnen in 1900 zalen, om te eindigen met een recette van 102 miljoen. Eastwoods nieuwste ('Absolute Power') had recent in 2500 bioscopen een nog iets beter begin, maar zal volgens de voorspellingen uiteindelijk hooguit 50 mil joen binnen brengen. Films hebben kortom - in de bioscoop in elk geval - een steeds korter leven. Waardoor er bij een volgende film nog meer geld aan reclame besteed wordt om instantsucces te bewerkstelligen en een al te spoedige dood te voorkomen. Voor het Mei Gibsonvehikel 'Ransom' werd 40 miljoen dollar besteed aan het uitbrengen inclusief reclame, en dat is geen uitzondering. De aandacht van de me dia is cruciaal voor het commercieel welsla gen van een filmproductie. Zelfs als de met veel geld gekochte 'exposure' niet het ge wenste resultaat oplevert in de bioscoop, dan nog zorgt de verworven naamsbekendheid ervoor dat de kosten bij het uitbrengen op vi deo en verkoop aan de televisie terug worden verdiend. Logica De harde cijfers bewijzen overigens dat er enige logica zit in dit groot, groter, grootst, want de enige manier om echt veel geld te verdienen in Hollywood is het maken van een megaproductie in het actie-, rampen- of avonturengenre. Het vaktijdschrift "Variety' heeft recentelijk becijferd dat de praktijk uit wijst dat het lucratiever is om zestig dan om dertig miljoen dollar aan een film te beste den. Het enige alternatief is films maken met een heel laag budget, want bij een plotselinge surprise-hit kun je er ook dan soms nog aar dig uitspringen. Illustratief wat dat betreft is een ook in 'Va riety' afgedrukte lijst met de top twintig van films met het hoogste rendement per geïn vesteerde dollar. Bovenaan staat 'Trainspot ting', een Britse film die slechts 3,5 miljoen dollar kostte en 72 miljoen opbracht, wat in houdt dat er voor elke dollar ruim twintig te rugkwamen. Bij het immens succesvolle In dependence Day' kreeg de investeerder 'slechts' het elfvoudige terug. Maar in absolute bedragen legt 'Trainspot ting' het natuurlijk af tegen 'Independence Effecten In het laatste geval gaat het om de door Ja mes Cameron in beeld gebrachte ondergang van de Titanic. De productiekosten van deze nog niet afgeronde film lopen nu al tegen de 180 miljoen dollar en het hoeft niet te verba zen wanneer uiteindelijk de grens van 200 miljoen wordt overschreden. Het is voor hem te hopen dat Cameron zich niet alleen op de effecten gericht heeft, want diverse waarnemers signaleren een groeiende afkeer onder het bioscooppubliek voor al te opzichtig vertoon van computer techniek. En ook de populariteit van over vloedig geweld zou tanende zijn, omdat vrouwen in toenemende mate meebeslissen over de filmkeuze bij een avondje uit. Regis seur Phillip Noyce heeft dat bij 'The Saint' al aan den lijve ervaren: bij enkele voorverto- Omslag Wellicht dat de met negen Oscars opgetuigde 'English Patient' in dit opzicht voor een om slag kan gaan zorgen. Het succes van de film zal in elk geval menig topman bij 20th Centu ry Fox aan het denken hebben gezet. Deze studio haakte af als financier van de film toen hij er niet in slaagde om producent Saul Zaentz en regisseur Anthony Minghella te dwingen tot het inhuren van de peperdure Demi Moore voor de hoofdrol. Dat de halsstarrigheid en het geloof in ei gen kunnen van Zaentz en Minghella uitein delijk beloond werden met al die Oscars, en - misschien nog wel belangrijker - met een commercieel succes, is een teken. Een teken dat een baken kan worden, als een of meer van de 'blockbusters' van dit jaar daadwerke lijk op een ijsberg loopt. ZATERDAG 3 MEI 1997

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 37