Wachten op Nintendo 64 beloond
s
Microsoft veelvraat
bij prijzenfestivals
Multi Media
"Bas de Beer vaart de juiste koers
Hackbuster
beveiligt
software
SimCopter:
logisch
vervolg
in serie
Archimedian Dynasty: ongewone combinatie
Eigen spel ontwikkelen met Yaroze Playstation
ZATERDAG 3 MEI 1997
De nieuwe spelcomputer van
Nintendo is nu al zo populair,
dat hij vrijwel nergens te koop
is. Wie er een wil hebben moet
erop intekenen. Met een beetje
geluk kun je dan over een
maand of twee Mario in 3D spe
len.
De liefhebbers hebben er lang
op moeten wachten. Terwijl de
concurrentie al geruime tijd be
hoorlijk geavanceerde spelcom
puters op de markt had, moes
ten verstokte Mario-spelers het
nog doen met een wat verou
derde machine.
'Mario' is vermoedelijk het po
pulairste videospel dat ooit is
gemaakt. Het komt van de Ja
panse fabrikant Nintendo, die
er over de hele wereld vele mil
joenen exemplaren van heeft
verkocht.
De meeste van die spellen wa
ren bedoeld voor de NES, het
Nintendo Entertainment
System, een spelcomputer uit
het begin van de jaren negentig.
Dat apparaat was een zogehe
ten 8-bits computer, met naar
huidige maatstaven zeer be
perkte grafische en geluidsmo
gelijkheden. Maar Mario en
Nintendo gingen met hun tijd
mee. In 1992 verscheen de 16-
bits Super NES, die dankzij zijn
grotere rekenkracht veel mooie
re beelden op het scherm kon
toveren en ingewikkelder spel
len aankon.
Ook die Super NES door de
gebruikers doorgaans aange
duid als 'Supernintendo' is
inmiddels ook alweer een poos
je verouderd. De concurrenten
Sega en Sony hebben al een he
le tijd spelcomputers op de
markt die met 32
bits tegelijk werken.
Vooral Sony heeft
met zijn Playstation
inmiddels een flink
marktaandeel ver
overd. De Playsta
tion is zelfs zo popu
lair dat Sega groten
deels van de markt is gedrukt.
,,Het heeft vrij lang geduurd
voordat we daar een antwoord
op hadden", zegt Herman
Troost, general manager van
Nintendo Nederland. „Ninten
do wilde meteen de sprong ma
ken naar een 64-bits spelcom
puter. Onze ontwikkelaars von
den 32-bits niet snel en niet ge
avanceerd genoeg. In feite was
ons apparaat al lang klaar, maar
het heeft langer geduurd dan
we hadden voorzien voordat er
ook spellen voor waren geschre
ven."
Eigenlijk had de Japanse fabri
kant een enorm luxe probleem.
Een 64-bits spelcomputer is zo
geavanceerd en geeft zoveel
nieuwe mogelijkheden aan de
ontwerpers van spelsoftware,
dat het tijd kostte om al die mo
gelijkheden optimaal te benut
ten. „Je kunt nu spellen maken
waarin zich complete teken
films voor je ogen afspelen en
waarin je als speler zelf partici-
Met Mario de diepte
peert. Je kunt daar niet een of
ander oud arcadespel voor op
peppen, dus je moet met de
ontwikkeling van software hele
maal van voren af aan begin
nen", zegt Troost.
En dat was dan ook de reden
dat de Nintendo 64, zoals de
nieuwe machine heet, in okto
ber 1995 voor het eerst in Japan
werd getoond, maar in datzelf
de land pas in juni 1996 werd
uitgebracht. Vorig jaar septem
ber werd het apparaat in Ameri
ka geïntroduceerd (verkoop in
twee maanden tijd: 1,6 miljoen
stuks) en pas nu dus in Europa.
De Nintendo-fans hebben er
lang op moeten wachten en dat
is ih de winkels te merken ook.
Het apparaat werd begin maait
in Nederland ten doop gehou
den, nog met betrekkelijk wei
nig ruchtbaarheid, want grote
aantallen kan de fabrikant nog
niet leveren. De eerste 16.000
stuks die deze maand beschik
baar waren, zijn voor tegen de
vijfhonderd gul
den per stuk de
winkel uitgevlo
gen. Veel liefehb-
j p bers tekenden in
op de aanvoer
voor april, zodat
ook die al on
middellijk waren
verkocht. „Ik denk dat we pas in
mei zo ver zijn dat we uit voor
raad kunnen leveren", zegt de
manager glunderend.
Maar het wachten wordt be
loond, want de spellen voor de
Nintendo 64 zien er fantastisch
uit. Natuurlijk bijt ook in dit ge
val het loodgietertje Mario met
zijn broertje Luigi het spits af
met een nieuw avontuur, dat
zich op het spelsysteem in drie
dimensionale beelden afspeelt.
Mario gaat dus letterlijk de
diepte in. De spelers zal direct
opvallen dat de spelfiguren op
het scherm alle kanten op kun
nen worden gestuurd. De speler
is geheel vrij om elke willekeuri
ge richting in het spel te kiezen.
Ook kan elk spelmoment vanuit
verschillende gezichtspunten
worden bekeken. Het spelen
van een videospel krijgt er door
dit soort elementen een hele
nieuwe dimensie bij.
Een andere vernieuwing is een
ingebouwde adapter waarmee
vier personen tegelijk kunnen
spelen, ieder met hun eigen
joystick. Het eerste spel dat die
mogelijkheid gebruikt wordt
Mario Kart 64. Ook Star Wing 64
kan door vier spelers tegelijker
tijd worden bediend. Ook tal
van andere bekende spellen ko
men voor de Nintendo 64 be
schikbaar. Titels als Donkey
Kong, Tetris, Dynamite Soccer
en Tales of Phantasia zeggen de
liefhebbers genoeg.
Nintendo blijft zich met de gea
vanceerde spelcomputer rich
ten op jongeren tot een jaar of
veertien, vijftien. Met de trend
om videospellen voor jong-vol-
wassenen te maken doet de fa
brikant niet mee. Troost: „Het
heeft niet zoveel zin: die men
sen krijgen heel andere interes
ses en doen niet veel meer met
een spelcomputer. Wat ons be
treft blijft het echt een medium
voor kinderen".
GPD
Onno Hector en zijn collega
j_: Gerrit Berghuis stond het zweet
jJ dik op het voorhoofd. Speciaal
jj j voor een leuke foto moesten zij
ij de PC Consument Lezers
:u Awards boven het hoofd tillen,
eri Dat was een hele klus voor bei
de heren, want Microsoft was
de Holle Bolle Gijs van de
avond. Eerder was dat ook al
het geval geweest, toen Compu
tertotaal de jaarprijzen bekend
maakte.
Verrassend was die publieks-
gJ keuze natuurlijk niet. Microsoft
leunt zwaar op zijn besturings-
p; programma's Windows 3.x en
ir95 en maakt prachtige produc
ing ten, die naadloos op elkaar aan-
Ge sluiten. De lezers van beide bla-
)Oi den zaten op het gebied van de
software praktisch op één lijn
en dat is opvallend, omdat die
van C!T qua (computer) ontwik-
keling een stukje verder zijn,
q dan die van PCC.
Bij PCC waren overigens een
(Advertentie)
grote collectie
DIGITALE
CAMERA'S
v.a. 599,-
in onze zaak
Anegang 32
FOTOVAK
ENGEL
HAARLEM
paar verrassingen te noteren. Bij
één daarvan ging Hèctor, pro
ductmanager Internet, com
pleet uit zijn dak. De lezers ko
zen namelijk 'zijn' Internet Ex
plorer als beste browser boven
Netscape Navigator, op afstand
het meest gebruikte program
ma. Microsoft is echter hard be
zig daar verandering in te bren
gen en danTs zo'n steun in de
rug natuurlijk heel lekker.
Leuk was dat bij kindersoftware
een puur Nederlands product
werd gekozen. Bas de Beer van
Mindwarp/UbiQ is een juiste
keuze, omdat het duidelijk af
wijkt van de enorme stroom
vertaalde producten. Inmiddels
ligt er een opvolgers (Bas de
Beer op Paaseiland) in de win
kel en zijn nieuwe delen in
voorbereiding.
Qua service kreeg Microsoft
steun van de lezers van C!T.
Philps sprong er het beste uit bij
PCC, maar dat zal te maken
hebben met het feit dat in Eind
hoven veel spellen worden uit
gebracht. Dat bleek ook bij de
'overall'-prijs; Bij PCC werd ge
kozen voor het spel Grand Prix
II, maar de (serieuzere) lezers
van C!T gaven de eer aan de
Zipdrive van Iomega.
Dit unieke opslagsysteem kreeg
overigens van beide groepen de
prijs voor beste backup medi
um. Op hardware- en servicege-
bied was er opvallend veel over
eenstemming. Hewlett-Packard
kwam als beste printerfabrikant
naai- voren, die bovendien vra
gende en klagende klanten het
best te woord staat.
De certificaten (mogelijk komen
daar volgend jaar nog prijzen bij
van het derde grote blad PC
Magazine) krijgen ongetwijfeld
een mooi plekje op de diverse
hoofdkantoren. Bij Microsoft zal
wellicht moeten worden over
wogen om een speciaal depot
aan te leggen...
JvdN
Eerst naar Pirateneiland, nu
r^| naar Paaseiland en straks naar
y het Noorderlicht en het Wilde
'e' Westen. De Admiraal Rogge-
;l veen, het schip bestuurd door
'it'e Bas de Beer en Oom Bob, heeft
:en een zeer succesvolle koers geko-
ral zen. Was het debuut (Piraten-
Va eiland) van het Nederlandse
'71 softwarebedrijf Mindwarp al in
drukwekkend, het vervolg
0 (Paaseiland) zit de paar taai
blunders zijn een minpuntje
nog iets beter in elkaar en het
zou geen verbazing hoeven te
'd: wekken, wanneer Bas vaste voet
r onder de grond krijgt bij de
jongste jeugd.
Een flinke steun in de rug was
'a de verkiezing tot het beste kin-
derprogramma door de lezers
van het computertijdschrift PC
3e[ Consument. Maar zo'n 50.000
verkochte exemplaren geven
natuurlijk ook aan, dat
«j Mindwarp en distributeur UbiQ
een voltreffer hebben geplaatst,
k Niet in de laatste plaats komt
5i dat door het extraatje dat bij het
!- schijfje is gevoegd. Bij Piraten-
areiland zat een audio-cd met de
liedjes en bij Paaseiland een
tie pakketje van'etikettenfabrikant'
Avery om via de printsudio al-
nirï lerlei zaken op papier te kunnen
°rf krijgen: visitekaartjes, adresstic-
Cj kers, wenskaarten, kijkdoosfigu
ren, enz.
Bas de Beer op Paaseiland volgt
dezelfde lijn als zijn voorganger,
p Bas krijgt andermaal te maken
J mijn de gemene professor Punt
ig hoofd, die dit keer hazen op het
eiland in steen heeft veranderd.
[Lij Via een schuifpuzzel, het uit-
3 zoeken van de juiste eieren, het
k: componeren van een stukje
muziek en een voetbalspelletje
met de van dreadlocks voorzie
ne haasje Ruud Rebbit moeten
de geheimen ontrafeld worden.
Uiteraard is een en ander een
duidelijk link naar Pasen, maar
het cd'tje 49,95) hoeft de rest
van het jaar niet in de kast te
blijven staan.
JvdN
Het illegaal kopiëren van soft
ware is een groot probleem
voor de makers van computer
programma's. Met de op
komst van de cd-rom vermin
derde dat probleem aanzien
lijk, omdat de machines waar
mee cd-roms kunnen worden
gekopieerd lange tijd erg duur
waren. De cd-romschrijvers
kosten inmiddels echter min
der dan 1000 gulden en het
maken van een illegale kopie
is daarmee binnen het bereik
van de meeste computerge
bruikers gekomen. Om een PC
toch te beveiligen tegen het
maken van een ongewenste
kopie van een programma
heeft de firma Cairo Telematic
in Alkmaar de zogenaamde
Hackbuster op de markt ge
bracht. Deze insteekkaart ge
bruikt een bepaalde codering
die het onmogelijk maakt om
de software op een andere
machine te gebruiken. Een ko
pie die wordt gemaakt werkt
namelijk alleen met de bijbe
horende Hackbuster. Daarmee
ontstaat software die inder
daad maar op een machine
kan worden gebruikt, waar
mee de licentie-overeenkomst,
die Microsoft bijvoorbeeld ge
bruikt, daadwerkelijk wordt af
gedwongen. Voor de program
meur is het mogelijk de soft
ware een unieke code te ge
ven; dat betekent dat een soft
warepakket verkocht moet
worden met een Hackbuster,
die door de gebruiker in zijn
computer moet worden ge
plaatst.
Voor bedrijven biedt de Hack
buster de mogelijkheid gege
vens optimaal te beveiligen.
De Hackbuster is ontworpen
door een team van elektroni-
ka- en computerdeskundigen,
opererend onder de naam
Flexface.
GPD
Het eerste spel van Maxis,
SimCity (en opvolger SimCity
2000) was en is nog steeds
een topper. Daarna is het he
laas bergafwaarts gegaan. Si-
mAnt, SimLife, SimTower, Si-
mlsle, het kon het niet halen
bij de inspirerende rol van
burgemeester van SimCity.
Maar Maxis gaat onverdroten
door. SimTunes, SimGolf en
nu dan ook SimCopter.
SimCopter plaatst je in de
positie van een heli-piloot,
die in een stad voor alles en
nog wat wordt ingeschakeld.
Verkeersopstoppingen, rel
len, ongelukken, brand - waar
wat loos is, wordt de Sim-
Copter-piloot te hulp geroe
pen. Het is een nachtdier, de
ze heli-fanaat, want in Sim
Copter is het altijd nacht.
Veel spannender, redeneert
Maxis, omdat een heli laag
vliegt en je dus altijd moet
oppassen voor gebouwen die
plotsklaps uit de duisternis
opdoemen. Maar ik vrees dat
die nachtelijke setting vooral
een technische oorzaak heeft.
Wat donker is, zie je niet en
wat je niet ziet, hoeft de pro
cessor niet te verwerken.
Maar goed, daar vlieg je dan.
Onder het genot van Chopin,
Liszt en rockmuziek (de mu
ziekkeuze is gevarieerd en al
leraardigst) komt de ene na de
andere onheilstijding binnen.
Je raast van hot naar haar,
brengt gewonden naar het zie
kenhuis, meldt verkeeropstop-
pingen aan de politie, redt tien
tallen mensenlevens door de
brand te doven in een wolken
krabber.
Het hele spel is compleet in het
Nederlands. De in-game-voices
zijn opnieuw ingesproken en
dat is een bewonderenswaardi
ge zet. Het aantrekkelijkste is
evenwel dat SimCopter aan
SimCity2000 ge
schakeld kan
worden, hetgeen
wil zeggen dat je
de isometrische
stad die je met
SimCity zelf hebt
gecreëerd, nu
virtueel kunt be
leven.
Systeemeisen: min. Pentium 75
MHz, 16 MB RAM, cd-romspeler,
Windows '95. Prijs: 119,95. Be
schikbaar gesteld door Homesoft.
Niet boven de grond, maar ver onder de zeespie
gel speelt zich Archimedian Dynasty af, een voor
BlueByte-begrippen (vooral bekend van Battle
Isle en The Settlers) wat ongewone combinatie
van een role-playing-game en een shoot-em-up.
Een tricky combinatie, zo blijkt zeker ook uit de
historie van dit niet-officiële genre, maar die in
handen van onze oosterburen (BlueByte is
Duits) toch nog in goede handen blijkt.
Het verhaal is weer zo'n vergezocht science-fic
tion drama over de aarde die is vernietigd, waar
na de mensheid het op de bodem van de ocea
nen verder uitvecht en dat kennelijk met liefde
doet.
De hoofdrol is weggelegd voor Emerald 'Deadey'
Flint, ooit een roemruchte huurling en nu een
klusjesman die elke opdracht moet aannemen
om rond te komen. Nagenoeg berooid begin je
'als Deadeye aan het spel, met een onderzee
bootje dat nodig toe is aan vervanging en geld
voor moderne wapens heb je evenmin. Om de
kost te verdienen neem je een betaalde opdracht
aan, en dus stap je maar in die miserabele on
derzeeboot. Wat volgt is een shoot-em-up-set-
ting onder water, met kenmerken van Descent,
Deadly Tide en Tie Fighter. Winst is kassa, en dat
betekent nieuwe mogelijkheden en nieuwe mis
sies.
Het klinkt niet zo enerverend, en het wezen van
het spel is ook niks nieuws. Maar de uitvoering is
perfect. Deutsche Gründlichkeit, dus.
Systeemeisen: min 80486/66MHz, 8 MB Ram,
Windows 95. Prijs: 99,95. Beschikbaar gesteld
door Homesoft.
GPD
Spellen-freaks die niet meer genoeg hebben
aan de door de reguliere softwarebedenkers
ontworpen games, krijgen vanaf maart de
kans om hun eigen creativiteit om te zetten
in volledig nieuwe professionele spellen.
Dat kan door middel van een speciale versie
van Sony's PlayStation: de 'Yaroze'.
Dit apparaat, genoemd naar een Japanse
aanmoedigingskreet, en de bijbehorende
software stellen de gebruiker in staat om op
een pc zijn eigen programma's te schrijven.
Via een seriële kabel wordt het spel ge-
download naar de Yaroze PlayStation om
het via een televisie daadwerkelijk te kun
nen spelen. Uitwisseling van gegevens en
ideeën met andere enthousiastelingen is
mogelijk, onder meer via Internet, en wordt
door Sony sterk aangemoedigd. Niet on
waarschijnlijk is, dat Sony zoekende is naar
nieuwe ideeën uit 'het veld'. Allerlei moge
lijkheden om de vondsten commercieel uit
te buiten worden aangedragen dan wel be
geleid.
De Yaroze is dan ook geen apparaat dat in
de winkels te vinden zal zijn. Het is alleen te
bestellen via Internet of rechtstreeks bij
Yaroze in Engeland, tegen een kostprijs van
zo'n 550 Engelse ponden, ofwel een kleine
tweeduizend gulden. Daarvoor krijgt men
de speciale zwarte uitvoering van de
PlayStation met twee controllers, die zowel
PAL (Europa) als NTSC-discs (VS en Japan)
kunnen afspelen. Verder een seriële kabel
voor de aansluiting op de pc, een AlV tv-ka-
bel voor de aansluiting op de tv, een specia
le geheugenkaart en software met de nodi
ge handleidingen.
De aanstaande spelprogrammeur moet zelf
beschikken over een pc (minimaal 486 DX2
66) met 4Mb ram, DOS 5/Windows 3.11 of
95 dan wel een Mac met Code Warrior,
(liefst) een Internet-aansluiting en een tv.
Kennis van de programmeertaal C en even
tueel van 3D/Maths is aan te bevelen. De
kopers krijgen verder exclusief toegang tot
de Yaroze-website voor technische onder-