Mrs. Einstein op voorhand al sensatie in Dublin Alleszins redelijke finale in petto Eurovisie Songfestival '97 147 Dirigent mokl over niveau Iers orkest Ook tijdens de tweede repeti woensdagmiddag in het Pt Theatre in Dublin, maakte] Ierse orkest er een romme van. „Het is een moeilijk 1 met een lastig arrangemd Dan merk je dat deze men! puur klassiek geschoold zij aldus de Nederlandse dirig Dick Bakker. „Vooral de blai reageren te laat. Ik ga kijker ik het arrangement nog I aanpassen, zodat dat proble opgelost kan worden. Ik I een perfectionist; ik zal het 1 derste uit de kan halen". Felle kritiek van Bakker d week op hel orkest dat de It omroep RTE heeft ingeschal voor het Eurovisie Songfesf van vanavond. „Het is een mengeraapt clubje uiterst jaarde heren uit de klassi wereld die geen feeling hebj met popmuziek", zo lucht Nederlandse dirigent zijn h „Ik heb de grootste moeite,j boel in toom te houden. Het. kest is op de verkeerde ma! opgesteld en er bestaan communicatiestoornissen". Dick Bakker is niet de en dirigent die de kwaliteiten |c het Ierse orkest onder v neemt. Ook collega's van h" steken hun ontevredenheid i onder stoelen of banken. ben er niet gelukkig mee". de Cypriotische orkestlet Stavros Lantsias. „Muzikaal zien rommelt het aan alle IF ten". r In de lobby van het hf neemt Dick Bakker rustig da zijn hart te luchten. „Als jej\ zegt, verstaan ze je niet. Wr de strijkers iets vertellen P moet ik vijftien meter lopen^ ze te bereiken. En wil ik veif gens instructies geven aan.' blazers dan moet ik weer vij| twintig meter de andere f oplopen. Dat werkt dus niet'r Het orkest beschikt ook r over technische middelen P de hedendaagse pop-soundr uit te voeren. „Er zit hier dei keerde soort muzikanten. M? het ligt ook aan degene die muziek met het orkest heeft gestudeerd. Daar moet jef- voor uittrekken, maar dat isL' niet gebeurd. Volgens mij ff ben ze de partituren niet eer gezien en wisten de muzikar dus niet wat hen te wacf stond. Vorig jaar in Oslo ha<f orkest alles tot in de detail^ gestudeerd." L L Geluidsband In reglementen is dit jaar vi gelegd dat elk land mag wei met een geluidsband in pj van met het orkest. Vier larf kiezen voor de mogelijkh Oostenrijk, Duitsland, Krri en opmerkelijk gen'oel gastland Ierland. Tijdens persconferenties van die lan zijn daar kritische vragen 1 gesteld. Terecht, zo vindt 1 Bakker. „Als je het orkest biL songfestival weghaalt, dan r je ook hart en ziel uit het val". f Niet dat Bakker tegen het bruik van ondersteunende^ kestbanden is. „In 1975 wj,. Nederland en Engeland de; ste deelnemers die dat di Wij wonnen toen en Engeyj eindigde als tweede. Langan was het regel dat je het g£, van instrumenten die opje podium stonden op ljv mocht zetten. Engeland ir vorig jaar een computer o^0 neel en kon zo een instruifo tale computer-opname gekjj ken. Daar heb ik destijds prf tegen aangetekend want ikm •dat echt te gek voor woordey, Onder druk van met Engeland en Duitsland zij|j regels omtrent het gebrui% orkestbanden verruimd. 1%, landen wilden in eerste mL tie het hele orkest weglfc „Onbegrijpelijk", zo rea^- Dick Bakker. „Als je dat n( doen, houd je niet meer een Soundmixshow-gebefy over. Ik vind: je doet alles liie je doet het niet". |ei in Pissig ;r| „Bij het Nationaal Songfe% van dit jaar mocht het Metijg, le Orkest ook niet live spL Daar ben ik behoorlijk [fcr over geweest. Uit kostenkj- weging kon dat niet. Maar neer er ineens een Elfstejèi tocht komt, ligt er zo eenly joen gulden op tafel om hlfc televisie uit te zenden. Ik het een enorme zeperd da geld er voor het NatitjlS Songfestival niet was". p, „Ik hoop echt dat NedeX dit jaar kan winnen. DanL het Metropole Orkest voltc jaar laten zien dat je elke sjc live kunt brengen. Ik ben overtuigd dat er in heel Ei%t voldoende mensen rondlL om iets soortgelijks te <f j Daarom wil ik daarover oolje| de Europese Omroep Unieja, praten. Die regels moeterin anderd worden. Anders blfen straks van het Eurovisie fhs festival niet veel meer over'»e Stijlvol imago moet bij Eurovisie Songfestival punten opleveren Zweedse inzending: Blond, blond en eh... FOTO ANP HERMAN PIETERSE Malta scoort al jaren redelijk goed met dit soort repertoire. 19. Hongarije: V.I.P. zingt 'Miért keil, liog}' elmenj?' (Waar om moet je gaan?). Vier nerveu ze jochies lijken zo van de straat geplukt. Liedje begint aardig, verzandt al snel in eentonig ge neuzel. Een cursus omgaan met de camera zou wonderen doen. 20. Rusland: Alla Poegatsjeva zingt 'Primadonna'. Karakteris tieke en imponerende diva met een wat ouderwets, maar niet onaardig lied. Hoort eigenlijk thuis in nachtclub-cabaret. 21. Denemarken: Thomas Lae- gard zingt 'Stemmen i mit liv' (Stemmen in mijn leven). Rap pen op z'n Deens. Thomas is hopeloos verliefd op onbereik bare telefoniste. Lollig. Die blonde trutjes hadden beter thuis kunnen blijven. 22. Frankrijk: Fanny zingt 'Sen timents, songes' (Dromerige ge voelens). Met een zwoele stem kun je van dit lied nog wel iets maken. Voor een 17-jarig meisje is dit te hoog gegrepen. Door spoelen. 23. Kroatië: E.N.I. zingt 'Probu- di me' (Maak me wakker). Een soort Linda, Roos Jessica uit Kroatië met vrolijk en aansteke lijk niemendalletje. Kan voor verrassing zorgen. 24. Engeland: Katrina The Waves zingen 'Love Shine A Light' (Liefde Iaat een licht schijnen). Typisch songfestival lied in eigentijds jasje. Slim ge maakt. Goede uitvoering. Grote kanshebber. Katrina kennen we nog van haar zomerhit 'Walking On Sunshine' uit 1985. 25. IJsland: Paul Oscar zingt 'Minn hinsti dans' (Mijn laatste dans). Goedkoop en snel in el kaar geknutseld werkje gezon gen door succesvolle IJslandse travestiet. Aardige Paul neemt eigen sofa mee. Kijken en la chen. De Amerikaanse zangeres Katrina vertegenwoordigt samen met haar Waves haar thuisland Engeland. FOTO ANP HERMAN PIETERSE Mrs. Einstein zorgt voor sensatie in Dublin. Een van de Ierse ochtendkranten had donderdag meer aan dacht voor de Nederlandse groep die aan het Eurovisie Songfestival meedoet dan voor de Britse verkiezingen van die dag. De vijf meiden stonden in kleur op de voorpagina met een lovend stukje over de prestaties die ze in Dublin leveren. Overal waar Mrs. Einstein verschijnt, stromen journa listen en fotografen op de vijf vrouwen toe. DUBLIN MARTIN HERMENS Niet eerder stond een Neder landse songfestival-afvaardiging zo in de belangstelling als Mrs. Einstein nu. Bij alle plichtple gingen verschijnen ze opwin dend chic gekleed, altijd goed lachs, in voor een geintje en op tijd ook voor een stukje zang. Terwijl andere deelnemers braaf acte de présence geven, zorgt de Nederlandse groep steeds weer voor een wervelen de aanwezigheid. De 26-jarige Artsi ziet het met genoegen aan. Als 'image-ma ker' heeft hij gezorgd voor het nieuwe uiterlijk van Mrs. Ein stein. Pas anderhalve maand geleden leerde hij Suzanne, Lin da. Saskia, Paulette en Marjol ein kennen. „Ik zag dat ze steeds alle vijf dezelfde kleren droegen tijdens optredens. Daar maak je geen goede indruk mee", herinnert Artsi zich. Een brief naar het management van Mrs. Einstein was voldoende om hem in het team te halen. „Om een goed imago te be denken, moet je op de hoogte zijn van de laatste mode en moet je de verschillende per soonlijkheden kunnen begrij pen. Ais je dat goed mixt, geef je elke persoon de gelegenheid om zich op de best mogelijke ma nier te presenteren". Sophisticated „En dat is niet eenvoudig", vult Artsi meteen aan. „Mrs. Ein stein is een sterke groep, die een vrouwelijke en sophistica ted look nodig heeft. Volgens mijn mening gaat vijftig procent van de stemmen bij het Eurovi sie Songfestival naar de deelne mer met de beste look. Mensen herinneren zich eerst de kleding en dan pas het liedje. Dus hoe beter je uitstraling, hoe meer kansen je hebt". De sterkste kanten van Mrs. Einstein zijn volgens Artsi de Nederlands festivalhoop in pittige nieuw 'look': Mrs. Einstein haalt vooraf in ieder geval Ierse voorpagina's. FOTO CPD CLAUDE VANHEIJE goede stemmen en het feit dat de groep een hechte eenheid vormt. „Er is geen solist bij. Alle vrouwen zijn even belangrijk. Haal je er een tussenuit, dan heb je geen Mrs. Einstein meer". „Linda is de jongste. Erg fris, maar fragiel. Zij moet zich niet te sexy kleden; dat wordt bij haar al gauw ordinair. Marjolein zou je beste vriendin kunnen zijn. Saskia is de mama van de groep, een erg sterke vrouw. Su zanne is een klassieke lady en Paulette iemand die je meteen mist als ze niet in de groep zit". „Mijn taak was om met al die karakters een balans in de groep te krijgen. Dat is heel moeilijk, want iedereen moet zich wel happy blijven voelen. Na veel praten hebben we samen een nieuw image gecreëerd. Niet een Nederlandse of bijvoor beeld Franse stijl, maar iets nieuws. Ik heb geprobeerd het Reacties „Die nieuwe look werkt. Ik krijg er veel goede reacties op. Voor mij is Mrs. Einstein nu al het grootste succes van dit songfes tival. Niemand trekt zoveel aan dacht als deze vrouwen. Toch hoop ik dat ze zaterdag niet winnen. Als je het logisch be kijkt, zou dat niet goed voor ze zijn. Mrs. Einstein zit niet te wachten op een internationale carrière". „Deel van het succes is: er goed uitzien. Je moet voorko men dat de uiterlijkheden de uiteindelijke talenten overscha duwen. Als je het goed doet, ko men die talenten beter naar vo ren door het juiste uiterlijk. Ik ben ervan overtuigd dat ieder een in Europa straks weet wie Mrs. Einstein is". Vijfentwintig kandidaten tussen deuntjes en refreintjes 6. Slovenie: Tanja Ribic zingt 'Zbudi se' (Wordt nu wakker). Fraai lied over prinses die haar Prince Charming maar niet wakker krijgt. Sterk door de eenvoud. 7. Zwitserland: Barbara Berta zingt 'Dentro di me' (In mijn hart). Draak van een lied. Bar bara zelf maakt ook een hoop herrie. Wat een vervelende drie minuten. 8. NEDERLAND: MRS. EIN STEIN zingt 'NIEMAND HEEFT NOG TIJD'. Monotone deun met aardig intro, stukje a capel- la zang en een klokje dat meetikt. Moet voor buitenlan ders als veel herrie in de oren klinken ondanks de prima voca len en dito presentatie van Mrs. Einstein. 9. Italië: Jalisse zingt 'Fiumi di parole' (Rivieren van woorden). Sensuele dame met wonder schoon lied over communica tiestoornissen tussen twee ge liefden. Terecht getipt als win naar, hoewel Jalisse's jurk niet veel goeds belooft. 10. Spanje: Marcos Llunas zingt Sin rencor' (Zonder ran cune). Jonge bard met preten tieloos liedje vol romantisch ge zever over voorbije liefde. Alle maal net iets te dik aangezet. Bij voorbaat kansloos. 11. Duitsland: Bianca Shom- burg zingt 'Zeil' (Tijd). Bianca won vorig jaar de Europese Soundmixshow als Celine Dion en heeft nog altijd de maniertjes van haar idool. Componist Ralph Siegel pikte bij Gershwin voor dit erg voorspelbare, vol gens de klassieke regels ge schreven chanson. Desondanks een kanshebber. 12. Polen: Anna Maria Jopek zingt 'Ale jestem' (Maar ik ben). Polen houdt jonge traditie in ere: wederom een eigenzinnig lied in fraaie verpakking. Klinkt fris en uitdagend. Veel punten, a.u.b. 13. Estland: Maarja-Liis Ilus zingt 'Keelatud maa' (Verboden land). Vorig jaar samen met een oude man en prachtig lied, nu alleen met romantisch bedoeld misbaksel. Haar vriendelijke uitstraling heeft ze gelukkig be houden. 14. Bosnië-Herzegowina: Alma Cardzic zingt 'Goodbye' (Tot ziens). Tja, een land dat net het oorlogsgeweld achter zich heeft, moet je een beetje ontzien. Mooi moment voor een plas pauze. Tekst: 'Goodbye, o, o, o, o, o'. 15. Portugal: Célia Lawson zingt Antes do adeus' (Voor het afscheid). Weer zo'n prachtige stem uit Portugal met jammer genoeg een pover liedje. Raakt kant noch wal. 16. Zweden: Blond zingt 'Bara hon alskar mej' (Lieveling, ik sterf voor jou). Drie blonde jon ge helden gooien zich in de aanbieding met festivaldeun van de bovenste plank inclusief pakkend refreintje. Boodschap: ik ben de juiste man voor jou. Hoezo valse bescheidenheid? 17. Griekenland: Marianna Zorba zingt 'Horepse' (Dansen). Mix van Europese en Griekse muziek resulteert in rustig voortkabbelende, fraaie melo die. Sluit de ogen en droom al vast over vakantie op Grieks ei land. 18. Malta: Debbie Scerri zingt 'Let Me Fly' (Laat me vliegen). Oprechte bagger, al schijnen veel mensen hiervan te houden. De platgetreden paden zijn nu helemaal uitgesleten. Maar Verwacht geen wereldnummers te horen op het 42e Eurovisie Songfestival. Toch gaan we voor songfestival-begrippen een re delijke finale tegemoet. De NOS zendt die finale vanuit het Point Theatre in Dublin zaterdag avond rechtstreeks uit via Ne derland 2 vanaf 21.00 uur. Al vast een voorproefje van wat u vanavond staat te wachten. 1. Cyprus: Hara Andreas Constantinou zingen 'Mana mou' (Mijn moederland). Ty pisch festivaldeuntje op disco ritme, prima om mee te begin nen. Pakkend refreintje. Wat saaie presentatie. 2. Turkije: Sebnem Paker zingt 'Dinle' (Luister). Liedje begint aardig maar verliest al snel zijn kracht. Opeenstapeling van be kende loopjes. Jammer voor die aardige zangeres die vorig jaar ook al voor Turkije uitkwam. 3. Noorwegen: Tor Endresen zingt 'San Francisco'. Eén ding is duidelijk: geen songfestivalfi nale volgend jaar in Oslo. De Noren hebben er even genoeg van. De sympathieke Endresen zingt overigens niet onaardig. 4. Oostenrijk: Bettina Soriat zingt 'One step' (Een stap). Lek ker swingend nummer, com merciële deun die het songfesti val de zo hard nodige hit zou kunnen opleveren. Jammer dat Soriat en gevolg neigen tot schreeuwen. Let op de erotische tekst! 5. Ierland: Mare Roberts zingt Mysterious Woman(Mysterieu ze vrouw). Zou het de Ieren weer lukken? Mooie ballade, opmerkelijke stem, sfeervol ar rangement. Alles klopt tot in de details. Weer een goed zingende Ier Mare Roberts tussen de winnaressen van 1996 (links, Eimear Quin) en 1993 (rechts, Nia,h Kavanagh. FOTO ANP HERMAN PIETERSE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 16