'AH Stars' geslaagde voetbalkomedie CANNES Gesol met illegalen in België Filmfestival van Cannes ziet Abraham VII FESTIVAL Films r c*k r\ BtUÉV^v international du FILM DONDERDAG 1 ME11997 ILMS AMSTERDAM LFA 1 (020)6278806 13-00, 15.45, 18.45,21.30: Bas- |LFA 2 13.30, 16.00, 19.30, 22.00: Shine FA 3 13.30, 16.00, 19.30, 22.00: Everyone Says I Love You .FA 4 15 45, 21.30 (behdi): Big Night 13.00, 18.45 (beh di): Microcosmos di 13.00, 15.45, 18.45, 21.30: Der Himmel Uber Berlin LHAMBRA 1 (020)6233192 13 .30, 17.15, 20.45: The English Patient LHAMBRA2 18.45, 21.30: Romeo Juliet ELLEVUE CINERAMA (020) 234876 13 15, 16.45, 20.30: The English Patient NERAMA2 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Mars Attacks! ALYPSO 1 (020) 6234876 13.15, 16.00, 18.45, 21.30: One Fine Day ALYPSO 2 13.15, 16.00, 19.15, 22.00: The First Wives Club NECENTER(020)6236615 17.15, 19.30,22.15; zo ook 11.15, 14 00 Karakter 17.00: Daytrippers 19 .15, 21 45, zo ook 11.15, 14.00: Kolya 17 .00, 19.00; zo ook 11.00, 14.30: When we were Kings 21.00: Breaking the waves 17.15, 19.45, 22.00 (beh wo); zo ook 11.00, 14.30: Un Air de Familie NEMA OSCAR (020)5475175 vr, za, di 19.30: 101 Echte Dalma- NEMA 1 (020)6151243 16.00, 19.1E>, 22.00: All Stars NEMA 2 12.45; The Empire Strikes Back M 15.30, 18.45, 21.30: Return of the Jedi IITY 1 (020) 6234579 13.45, 16.15, 19.00, 21.30; vrma diook 11.30; za, zo ook 11.00: All 1ITY2 16.00, 18.45, 21.30: The Empire )r Strikes Back ÏITY3 1| 14.00, 16 15; zazo ook 11.00; do vr ma di ook 12.00 101 Dalmatians 19.15, 21.45: Crash ÏITY4 16-30, 19.15, 21.45: Hufters& Hofdames JITY5 16.15, 19.00, 21.30: Metro llf'TY 6 e 13 30, 16.00, 18 45, 21.30: Star Wars special edition ilTY 7 I 14.30, 16.45, 19.00, 21.30; vrma it di ook 12.00-, za zo ook 11.00: Dan te's Peak Sportief acteerwerk in aardige film van Jean van de Velde DESMET (020) 6273434 19.00, 21.45 (beh zo); za ook 24.00; zo alleen 16.00, 21.45: Tier- 18.45 (beh zo) Breaking the Waves 21.30; zo ook 14.15: Microcosmos vrt/m di 23.00; zo mi 16.30: Faster Pussycat! Kill! Kill! zo 14.00: Village of Dreams KRIITERION 1 (020) 6231708 vr 22.15: Shorts! 17.45: II Postino 20.00: Romeo Juliet 22.15 (beh vr di): Everyone Says I Love You di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.15, 21.45 (ma niet 21.45): Big Night 19.30: Different For Girls 21.45: De Bunker NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 20,30: De Val Van Berlijn (Paydente Berlina) 22.00: De Toekomst Is Over Een Uur RIALTO 1 (020)6753994 18.15, 22.00: La Promesse 20.00: Koyla zo 16.00; madi 14,00: Gabbeh RIALTO2 20.15 (beh ma): La Seconda Volta 17.45, (beh ma wo) 22.15 (beh wo): Kolya 17.45, 21.45 (ma niet 21.45); zo ook 13.30: Trois Vies Et Une Seule Mort ma 20.00: Novecento THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.15, 19.30, 21.45; zo ook 14.30: Karakter THE MOVIES 2 20.00, 22.00; zo ook 14.00: Everyo ne Saus I Love You 18.00: Shine THE MOVIES 3 17.15,20.30; vrza ook 00.15; zo ook 14.00: Fargo 19.00, 22.15; zo ook 15.45: Hufters Hofdames THE MOVIES 4 20.00; zo ook 15.45: The'Van 20.00; zo ook 15.00: The Pillow Book 17.30; vr za ook 00.15: A Clockwork Orange TUSCHINSKI 1 (020) 6262633 12.30, 15.30, 18.30, 21.30: Don- TUSCHINSKI 2 13.15, 16.00, 18,45, 21.30: The Devil's Own TUSCHINSKI 3 12.00, 15.00, 18.00, 21.15: Return Of TheJedi TUSCHINSKI 4 15.45, 18.30, 21.30: In Love And War TUSCHINSKI 5 15.30, 18.30, 21.30: Karakter TUSCHINSKI 6 15.15, 18.30, 2'1.30: Jerry Maguire DE UITKIJK (020) 6237460 17.00, 21.45; zo ook 14.00: Secrets and Lies 19.45: The Van FILM RECENSIE All Stars van Jean -van de Velde is in de eerste plaats een aardige film. En dat is geenszins denigrerend bedoeld, want deze Nederlandse komedie is in zijn genre zeker ge slaagd te noemen. Nee, All Stars is een aardige film, om dat scenarist Micha Alexander en regisseur Jean van de Velde een aardige kijk hebben op de mensen wier ver haal ze vertellen. Zoals dat ook geldt voor films als Big Night en Daytrippers. Voor Nederland is dat zeldzaam, te meer daar de makers ook nog eens redelijk uit de voeten kunnen met het genre dat ze hanteren, dat van de come dy. Ze vermijden de platte grappenmakerij zonder door te slaan naar intellectueel trapezewerk. dat het de verloofde van zijn va der is (een vreselijke jaren-ze- ventig-figuur die lekker cynisch wordt neergezet door Hans Da- gelet). Of de volkse, werkloze, Johnny (Daniël Boissevain), die zijn dementerende vader (en voormalige trainer van het elf tal) in huis neemt (een ontroe- rend-komische. rol van Frits Lambrechts). Je vraagt je af wat al deze ty pes met elkaar hebben, behalve een gemeenschappelijke liefde voor het voetbal. Niet veel, en zo denken ze er zelf ook over. Ze willen ermee stoppen. Maar dan hebben ze buiten Bram (Danny de Munk) gerekend, die als succesvol zakenman zelfs vanuit Tokyo weet te regelen dat ze zondag weer op het veld staan. Stoppen? Geen denken aan, zeker niet nu de volgende wedstrijd de vijfhonderdste blijkt te zijn! Gaandeweg wordt duidelijk waarom Bram het elf tal koste wat kost bij elkaar wil houden, alsof zijn bestaan er van afhangt. Achter zijn heldere blauwe ogen broeit een donker geheim. Voetbal speelt een belangrijke rol in de film, maar All Stars is STAN LAPINSKI All Stars. Te zien; Lido, Leiden; Tuschinski, Den Haag; Pathé, Scheveningen. All Stars vertelt het verhaal van zeven vrienden die sinds hun vroege jeugd deel uitmaken van een voetbalelftal - in de onder ste klasse van de amateursectie, maar toch. Op het veld zijn ze eikaars beste kameraad, maar daar buiten? Ze lopen tegen de dertig, en hebben zo hun eigen, nogal uiteenlopende, sores, met vrouwen en met werk vooral. Zoals de goedwillende sul, be nevens keeper, Willem (Thomas Acda), die zijn bloemisterij en gezinnetje draaiend probeert te houden, hierin bijgestaan door zijn humeurige vrouw. Of wö- manizer Mark (Peter Paul Mul ler) die zijn vriendin heeft zwanger gemaakt, maar al te rugschrikkend voor hun huwe lijk het vreemdgaan niet kan la ten (vreemdgaan is voor Mark eigenlijk normaalgaan, heet het op een gegeven moment). Of de dromerige Hero die tot over zijn oren verliefd wordt op een vrouw, zonder te beseffen De sterrencast van All Stars, met onder meer Danny de Munk, Thomas Acda, Antonie Kamerling, Kasper van Kooten en Isa Hoes. daarmee, godzijdank, geen nogal wat mensen die zich niet filmmakers het voetbalspel ge- Niemand drukt de ander weg, sportdrama. Voetbal is immers of nauwelijks voor voetbal inte- bruiken als model voor hun iedereen blijft sportief. Een fraai alleen live te genieten, als col- resseren. Ook zij kunnen bij All drama - voor het 'spel dat leven staaltje acteursregie, waarbij lectieve improvisatie, wat onge- Stars aan hun trekken komen, heet'. De film heeft niet een Van de Velde zich ondersteund veer tegengesteld is aan een omdat de film zich concentreert duidelijke hoofdpersoon, de ac- weet door mooi los camerawerk zorgvuldig gecomponeerde en op de karakters buiten hun teurs vormen een heus collec- van Jules van de Steenhoven, gemonteerde speelfilm. Boven- voetballershoedanigheidom. tief, waarbij nu eens de een ex- dien zijn er (geloof het of niet) Je zou kunnen zeggen dat de celleert, dan weer de ander. La Promesse filmverrassing van deze week FILM RECENSIE Eén van de grootste verrassin gen in de bioscoop is deze week een kleine Belgische film. Een film van de broers Luc en Jean- Pierre Dardenne, die in de ach tertuin van België in een verloe derd industrieel landschap in Wallonië een ijzersterk drama situeerden. Het conflict voltrekt zich tussen een vader en een zoon die in de periferie van de samenleving hun geld verdie nen aan handel en huisvesting van illegalen. La Promesse heet de film en hij werd in België uitgeroepen tot beste film .van 1996, terwijl hij tijdens het filmfestival van Rotterdam werd uitverkozen tot een van de publieksfavorieten. Een film die thuishoort in de wereld van Ken Loach, de meester van het sociale drama, of in de achterbuurten van Mike Leigh {Secrets and Lies), maar die je niet direct verwacht in de uitlopers van de Ardennen. Het is razendknap wat de ge broeders Dardenne in navol hebben weten te brengen. Op een verrassend natuurlijke en bijna documentaire wijze schet sen zij de handel en wandel van vader Igor en zoon Roger. Za ken die het daglicht niet kun nen verdragen, zoals de in- en export van illegalen, het zorgen voor tijdelijk onderdak, het re gelen van papieren en van tijde lijk zwart werk. De arbeidsin spectie wordt op slinkse wijze om de tuin geleid en af en toe worden er wat lieden gedumpt om de vreemdelingenpolitie te vreden te stellen. Vader Igor is de sjoemelaar die spaart voor een eigen huis en zoon Roger is de meester knecht die de hand- en span diensten verleent. Ze kunnen het goed vinden samen, totdat Roger z'n vader een kunstje flikt: dan wordt de sullige Igor met zijn wat loensende blik op eens een ongeleid projectiel die zijn zoon verrot slaat. Om meteen daarna een arm om hem heen. te slaan en samen wat te gaan zingen en drinken in het café. Maar het drama krijgt een wending wanneer Hamidou, een illegale Afrikaan van een steiger valt en overlijdt. Roger moffelt het lijk 's nachts, tot af grijzen van Igor, onder de grond en wil dat hij er met niemand over spreekt. Maar Igor heeft in tussen sympathie opgevat voor Hamidou's vrouw Assita die zich ongerust maakt over de verdwijning van haar man. De jeugdige Igor komt steeds meer in een gewetensconflict terecht: moet hij trouw blijven aan zijn vader of zijn geweten volgen en zijn geheim prijsgeven in het belang van de vrouw. De broers Dardenne weten de spanning langzaam op te voe ren in La Promesse en werken toe naar een verrassende climax die je als kijker, ook als de film is afgelopen, niet direct loslaat. Een film met een boodschap dus over weer een Belgische beerput die geopend wordt en die past in het rijtje schandalen dat de Belgen momenteel teis tert. Een land dat doordrenkt lijkt van corruptie, al is dat een beetje optisch bedrog door de extreme media-aandacht voor Dutroux. Dat La Promesse je direct in zijn greep krijgt, heeft voor een belangrijk deel te maken met de stijl van de film. De realistische locaties en de echtheid van de personages spelen daar een rol in, maar ook het onontkoomba- Het jonge acteertalent Olivier Gourmet in La Promesse. re camerawerk: een beweeglijk rijken aan hulpeloze en afhan- handcamera die steeds boven- kelijke mensen. Geen fictief ver- op de handeling zit en alles heel haal over onrecht in Verweggis- close filmt en geen ontsnappen tan, maar de dagelijkse schrij- toestaat. Je zit er als kijker met nende werkelijkheid van onze je snufferd bovenop en kunt eigen beschaafde samenleving, slechts machteloos toezien hoe De grote kracht van La er wordt gemanipuleerd met Promesse ligt in het sublieme mensen. Hoe anderen zich ver' acteren van Jeremie Renier als Igor en Olivier Gourmet (een soort jonge Antonie Kamerling), als zijn zoon Igor. Met name Gourmet is een groot talent die weieens 'de belofte' van de Bel gische cinema kan worden en die van La Promesse een absolu te belevenis maakt. CANNES PI ETER VAN LIEROP/GPD Een twaalf dagen durend filmfeest waaraan wordt deelgenomen door circa 30.000 pro fessionals en waar mim 4000 journalisten uit alle windstreken verslag van zullen doen. Het befaamde Filmfestival van Cannes viert vanaf 7 mei zijn 50ste editie. In 1939 werd het bedacht om er Mussolini's Filmfestival in Venetië een hak mee te zet ten. Pas na de oorlog ontwikkelde 'Cannes' zich tot het absolute Mekka van de film kunst. In retorische zin zou 'Cannes' zijn te beti telen als 'de moeder van alle filmfestivals', maar in termen van chronologie klopt de metafoor niet. Het festival van Venetië is ouder, opgericht immers in 1932 door Mus solini. Maar toen daar in 1938 Jean Renoirs pacifistische film La Grande Illusion onbe- kroond werd gelaten terwijl de hoogste eer geschonken werd aan Duitse en Italiaanse propagandafilms, ontstaken de Fransen in razernij. Philippe Erlanger nam het inititaief om op dezelfde data van Venetië' een tegenfes- tival te organiseren op Franse bodem. De Amerikanen liepen er meteen warm voor en stuurden een schip vol beroemdheden aan boord o.m. Gary Cooper, Douglas Fairbanks, Mae West en Norma Shearer. De eerste editie werd grondig verstierd door ene Hitier. Terwijl men op 1 september 1939 in het oude Casino naar de openings film zat te kijken, vielen de Duitsers Polen binnen.' De rest van het feest werd meteen Pas later begonnen de Amerikanen het festival echt te waarderen als 'Hollywood aan de Riyièra'. Kunstminnend Europa kreeg wat meer te verteren en het grote feesten nam een aarivang in de legenda risch geworden etablissementen aan de Boulevard de la Croisette; voorop de hotels Carlton, Martinez en Majestic. Cannes was een plek geworden waai' ook Picasso, Coc- teau, Sartre, Onassis, de hertog en hertogin van Windsor en de Aga Khan graag opdo ken. Maar voor de aanzet van de weergaloze furore die het festival zou maken in publici taire zin, zorgde een tot dan toe onbekend meisje. Op 12 mei 1953 liet een 19,-jarige Brigitte Bardot slechts gekleed in mini male bikini zich aan boord hijsen van het Amerikaanse vliegdekschip Enterprise. 2000 mariniers raakten zo boven hun thee- water dat hun enthousiasme tot op de wal verneembaar was. Nog altijd proberen tijdens het festival naar faam hongerende 'starlets' via eroti sche provocaties en gretig reagerende foto grafen tot eep filmcarrière te komen, maar met tegenwoordig hooguit een beduimeld visitekaartje van een niet geaccrediteerde toerist als resultaat. Want de echte paparaz zi liggen met toeters van telelenzen in hin derlaag bij Hotel Du Cap in Antibes, want dat is tegenwoordig de plek waar de sterren van het kaliber Tom Cruise of Madonna re sideren. Vooral Franse journalisten hebben door de jaren heen felle kritiek geleverd op de elitaire geldsmijterij van een festival dat er van werd beschuldigd onvoldoende aan dacht te geven aan vernieuwende ontwik kelingen in de wereldcinema. Tot de ont- stuimige critici behoorden ook de baanbre kende cineasten van de latere Nouvelle Va gue, zoals Truffaut, Godard en Lelouch. Zij waren het die in 1968 de vonk van de Mei- Revolutie lieten overspringen naar de Zuid franse badplaats. Zij belegden op 17 mei in het festivalpaleis een protestmeeting van wege het feit dat Henri Langlois, de gevier de directeur van de Parijse Cinemathèque, uit zijn functie was ontheven. Het celebre ren van 'sterren' werd schandelijk ge noemd, de smoking-cultuur affreus en on democratisch, het toekennen van prijzen schandelijk. Een dag later werd het festival gesloten verklaard. Het is opmerkelijk hoe simpel de organi satie de geest weer in de fles heeft gekregen. In Cannes was er in 1969 gewoon weer een 'palmarès' met daarop If (van Lindsay An derson) en Z. (van Constantin Costa-Ga- vras). Vervolgens is 'Cannes' doorgegaan met uitgroeien en alle glamour en franje was binnen de kortste keren terug. Gedu rende de jaren zeventig en tachtig is lang zaam maar zeker de knusheid verdwenen. Het festival werd steeds massaler en ging steeds meer lijken op een kakelbonte jaar markt. Steeds talrijker zijn de filmhandelaren ge worden die nog nooit de Grand Salie Lu- miere van binnen hebben gezien, maar op de terrassen deals sluiten voor nog te ma ken films of op hotelkamers obscure vide- ootjes versjacheren per kilo. Sterren van het kaliber Schwarzenegger en Stallone duiken op om publiciteit te maken voor films die niet te zien zijn, gigantische reclameborden trekken aandacht voor films die wellicht nooit gemaakt zullen worden. En in al die verhitte hectiek zijn de 40.000 festivaliers twee weken lang, 24 uur per et maal de weerloze prooi van hoteliers en restaurateurs die hun prijzen verdubbelen, obers met wisseltrucs en zakkenrollers die er speciaal voor uit Parijs of Marseilles zijn afgereisd. Toch is het festival tevens in zijn diepste kern zichzelf gebleven als bastion voor de 'auteursfilm.' Een platform waar nieuwe cineasten hun reputaties hebben gevestigd. Wat waren de beste artfilms van 1996? Breaking The Waves, Secrets Lies en Fargo. Een paar maanden geleden waren ze genomineerd voor Oscars. Maar 50 weken geleden al prijkten ze op de 'palmarès' van Cannes. De verwachtingen staan strak ge spannen voor wat daar vanaf 7 mei furore gaat maken. Irad Pitt speelt overtuigend een Ierse terrorist in The Devil's Owr n veel bioscopen te zien. :ILMS DEN HAAG IABYLON 1 tel. 070-3471656, naast >en Haag Centraal Station. Basquiatal., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. IABYLON 2 Shine al., dag. 18.45,21.30. 101 echte Dalmatiërs al., dag. 13.15, 16.00. IABYLON 3 Jerry Maguire al., dag. 16.00, 18.45, 21.30. Mijn Franse Tante Gazeuse al., dag. 13.15. I/IETROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- legielaan 16. The English Patient 12 jr., dag. 12.45, 16.45,20.45. AETROPOLE 2 Karakter 12 jr., dag. 13,15, 16.00, 18.45,21.30. AETROPOLE 3 One Fine Day al., dag. 13.15, 16.00, 18.45,21.30. IAETROPOLE 4 The Devil's Own 16 jr., dag. 18.45, 21.30. Space Jam al., dag. 13.15,16.00. AETROPOLE 5 Everyone Says I Love You al.dag. 18.45, 21.30. De Klokkenluider van de Notre Dame al., dag. 13.15, 16.00. 'ATHÉ Scheveningen tel. 070- 1515738, Kurh^usweg2. All Stars al., dag. 13.10, 15.50, 18.30,21.20. Donnie Brasco 16 jr., dag. 12.50, 16.20, 19.00,21.30. Return Of The Jedi al., dag. 16.00, 18.40,21.30. Dante's Peak 12 jr., dag. 13.40, 16.30, 19.10, 21.50. The Empire Strikes Back al., dag. 15.40; vr.za.zo. ook 21.00. The Devil's Own 16 jr., dag. 16.50, 19.20,22.00. Star Wars a I., dag. 13.00, 18.20. Jerry Maguire al., dag. 16.10, 18.50, 21.40. One Fine Day al., dag. 11.30, 13.45, 16.15, 18.45, 21.10. Space Jam al., dag. 11.50, 14.00. 101 Echte Dalmatiërs al., dag. 12.10, 14.30. De Klokkenluider van de Notre Dame al. (Ned. gespr.), dag. 11.40, 13.50. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. La Promesse 16 jr., dag. 19.15, 21.45 (ma. alleen 19.15); vr. ma.di. ook 16.15. La Seconda Volta 16 jr., dag. 19.15; vr. zo. ma. ook 14.00. Kolya al., dag. 21.45; vr. zo. ma. di. ook 16.15. Different For Girls 16 jr., dag. 21.45; vr. zo. ook 16.15. The Pillowbook 16 jr., vr. t/m zo. 19.15; ma. di. ook 16.15. The Secret of Roan Inish al., dag. (beh. za.) 14.00. Teddy Uppo al., dag. (beh. za.) 14.00. TUSCHINSKI tel. 070-3609282, Bui tenhof 20. Return Of The Jedi al., dag. 12.40, 15.30, 18.30,21.30. All Stars al., dag. 14.00, 16.40, 19.10,21.50. Donnie Brasco 16 jr., dag. 12.10, 15.20, 18.20,21.20. Dante's Peak 12 jr., dag. 12.00, 14.30, 17.00, 19.30, 22.00. The English Patient 12jr., dag. 16.50, 20.30. The Empire Strikes Back 12 jr. dag. 13.10, 16.10, 18.50, 21.40. Space Jam al., dag. 12.00. 101 Echte Dalmatiërs al dag. 12.30, 14.40. 25 MARS 9 AVRIL1954 Elke editie van het Internationale Filmfestival van Cannes heeft z'n ei gen poster. Hier de affiche van jaargang 1954.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11