Supertramp op het oude spoor, maar niet dezelfde 'De stoel waarop ik toen zat, heb ik nog' Cultuur Kunst 'Ploef jubileert met E enge goden en trollen Droomsolo nieuwe concertmeeste Clockwork Orange met heldenrol Victor Löw Groot jatboek Waarom is voor iemand de stad waarin hij geboren en getogen is, de mooiste plek op aarde? Elke keer als ik terugkom van vakan tie zit ik me al kilometers voor dat Leiden in zicht komt. wachten staat. Wie zal de eerste bekende zijn die ik tegenkom? Hebben alle mar kante Leidse straatfiguren nog leven en welzijn? Heeft Adriaan zich nog niet in brand gestoken? Blijkt de vreselij ke ziekte van de man die daar al tijd zo omzichtig erge last van heeft, hem ten slotte fataal ge worden te zijn? Heeft misschien onze zingende fruitman de baard in de keel gekregen? Zou onze burgemees ter nog steeds bier drinken? Zijn er nog weerzinwekkende voor stellen gedaan in de gemeente raad? Wat is de weersverwach ting voor Drie Oktober? Is het nog gezellig in de Bonte Koe? Rijdt het Harley-genootschap nog rond? Leeft ons konijntje nog? Hoe gaat het met de buren? Staat het Kruithuisje nog op zijn plaats? En veel meer van dat soort problemen. Het stellen van dit soort vra gen verklaart waarom Leiden voor mij het dierbaarste plekje op de wereld is. Niet alleen om dat mijn hele familie er woont, de geborgenheid van het beken de, of omdat de stad zo'n over rompelende schoonheid heeft, maar vooral vanwege de aanwe zigheid van herinneringen. De mens bestaat uit herinneringen. Het is dus gewoon het verlangen naar de bevestiging dat je in geen andere stad zin zou heb ben, omdat je nu eenmaal hier geboren en getogen bent. Som mige hoekjes roepen mooie her inneringen op en krijgen daar door meerwaarde. Mooie herin neringen zijn voor mij vooral komische gebeurtenissen zich op een bepaalde lok hebben afgespeeld. Zo kan ik nooit langs hetb seum van Oudheden lopen der teru% denken die keert ik daar kleed blauwel pantalm op mijn te wipp zo'n bei1 als je i Engelse bobby's doen. snel h Q passerem M bezoeken ff me uöjbij vragen o, VALLENTGOED zaal uitgestalde bezienswaard heden. De baarlijke now waarmee ik de nietsvermoeik de cultuurliefhebbers overste heb, zal hen nog lang bij ven zijn. Ook bij het ziei wat nu de Generale Bank Doezastraat is, schiet mij teikt weer te binnen hoe ik daar men met een vriend in het h van de nacht probeerde om mooi rond gat in de etalage, van uitgeverijSijthojftesnijè N Wij gebruikten een methc( die wij op de tv hadden in 'De dief van Washingk meen ik me te herinneren.^0 een, door de angst op betn <ef ping, spannend halfuurtje onl( behulp van groene zeep, touwtje en een glassnijder tei geefs bezig geweest te zijn, ba ten wij dat meer rigourei maatregelen toegepast moest worden. De ruit werd met straatsteen ingegooid en de gende dag had het Leidsch D blad de volgende kop; 'Groot l boek gestolen door Anarchistic Lolfront'. Het boek zelfwas tri wens een dummy, dat wil i gen een omslag met blanco houd. VRIJDAG 25 APRIL 199794i jaar in zich herbergt. En daar van zijn de eerste twintig veel belangrijker geweest dan de laatste tien. Rap, house, grunge, het zal allemaal wel interessant zijn, maar ik kan er niets mee. Want ik wil alleen maar met, qua vorm en inhoud, mooie, tijdloze liedjes op de proppen komen. Als dat ouderwets is, hetzij zo." De uitvoering op het podium dient ook 'zo goed als perfect' te zijn. Vandaar de uitgebreide be zetting met zeker niet de minste instrumentalisten, onder wie de voormalige Crowded House- toetsenist Mark Hart (die zich na Hodgson's vertrek ook als hulpstem heeft onderscheiden), bassist Cliff Hugo (eerder actief bij Ray Charles) en trombonist trompettist Lee R. Thornburg (bekend van Tower Of Power). De muzikale kant van het nieu we concertverhaal ('Waarin heel veel hits zitten, omdat 'The Very Best of Supertramp' nog steeds zo goed verkoopt') staat voorop, maar het kijkgenot zal beslist ook niet te versmaden zijn. „Re ken maar op een aantal verras sende speciale effecten," durft John Helliwell te beloven. „Die hebben we ook hard nodig om de aandacht op ons gericht te houden. Want zeg nou zelf, wie blijft er nou voor z'n lol langer naar zo'n stelletje middelbare kerels als wij kijken." Supertramp, te zien op 1 en 2 mei en op 1 oktoberin Ahoy', Rotterdam. Neil Young geeft concert in Utrecht ROTTERDAM Neil Young Crazy Horse geven op dinsdag 17 juni een concert in de Utrechtse Prins van Oranjehal. De Ca nadese rockveteraan en zijn begeleidingsgroep (sinds 1969) komen ter promotie van hun dubbelaibum 'Li ve', rond de concertdatum wordt uitgebracht. De kaartverkoop begint op 3 LEIDEN HETTY VAN DER VEEN Een ware veldslag voltrekt zich morgenmiddag in de Leidse Schouwburg. Goden en mensen zullen er samen strijden tegen trollenkoning Smoel omdat Zij ne Majesteit even het verschil vergat tussen mijn en dijn. De Leidse kindertheatergroep 'Ploef viert in het theater aan de Oude Vest zijn vijftien-jarig jubileum met 'De gestolen ha mer' over de dondergod Thor. Zijn machtige hamer is gestolen door het smerige schepsel Smoel, koning der trollen. Smoel heeft Thors lievelingsbe- zit ontvreemd om er de goden mee te verslaan. Bij zijn pogin gen de hamer terug te krijgen, wordt Thor geholpen door de mooie godin Freya en een jon getje dat toevallig ook Thor heet. Volgens Hillechien Hillenaar, penningmeester bij 'Ploef, staat het jubileumstuk bol van de hu mor. „We hebben 'De gestolen hamer' al twee keer opgevoerd. Bij die voorstellingen bleek dat zowel kinderen als volwassenen om het stuk kunnen lachen." Al vijftien jaar mag 'Ploef zich verheugen in een groot aantal bezoekers. Volgens Rogier van Schoonderwoerd den Bezemer van 'Ploef werkt het kinder theater al die jaren volgens het zelfde concept. „We zoeken in de eerste plaats naar verhalen waarin humor en spanning el kaar afwisselen. Als het script eenmaal bewerkt is, buigen we ons over decor, kleding, muziek, belichting en grime. We doen alles zelf, bestéden niets uit. Het is leuk om een totaal-product r - kunnen leveren, maar het la wel ontzettend veel tijd." L: Hillenaar is al vanaf het pri begin lid van 'Ploef. Veel is j volgens haar in die jaren nf veranderd. „Het enige is dat i vroeger alleen bestaande stu ken speelden. Toen tijdens uitvoeringen bleek dat voo werd gelachen om onze 'eige improvisaties, hebben we IF aangedurfd bewerkingen te m c ken van die bestaande verhalfe Sindsdien hebben we meerdear keren eigen producties g raJ bracht. 'De gestolen hamer' is geb seerd op een Noorse mytl °- Auk Jongbloed herschreef h script en zorgde voor de bijb horende muziek. Het stuk na zaterdag nog vier keer \voa den opgevoerd. Van Schoondi woerd den Bezemer neemt ;n rol van Thor voor zijn rekenii „Thor voldoet totaal niet ai3 het beeld dat veel mensen v een god hebben. Hij is geklefl|n in een zilverkleurig pak draagt een helm in dezelfice kleur; een god in een modero jasje dus. De trollen daarenle gen zien er gewoon uit als tn e.c len: eng, smerig en volkomi r maf." 'De gestolen hamer', morgiet in de Leidse Schouwbui 14.30 uur. Kaarten: 6,00 vol kinderen, 8,50 voor volwa senen. Belangstellende die wi len acteren, produceren, gi meren, musiceren of met lid en geluid aan de slag wille kunnen zich als lid aanmeldt bij Ploefvoorzitter Marü I Hoekstra, tel. 071-5140213. RECENSIE AAD VAN DER VEN Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o I v. Gennadi Rozjde- stvenski. Werken van Rimski-Korsakov, Stravinsky en Schnittke. Gehoord: 23/4, Concertgebouw, Amsterdam. Herhaling: zon dagmiddag (uitzending. Radio 4, zondag, 14.15 uur). Alexander Kerr, een van de twee nieuwe concert meesters van het Concertgebouworkest, valt te benijden. Iedere violist droomt er immers van ooit met een beroemd orkest de grote vioolsolo in Rimski-Korsakovs 'Sjeherazade' te mogen spelen. Bij zijn eerste optreden op het Amsterdamse po dium, greep Alexander Kerr zijn kans. De jonge Amerikaanse violist deed zo zijn best, dat zijn so lo af en toe zelfs bijna overdreven mooi werd, soms met langdurige stiltes tussen de noten of een zoetelijk gekoer op de g-snaar. In samenwer king met Gennadi Rozjdestvenski kwam een uit voering van 'Sjeherazade' tot stand, die strenger was dan we gewend zijn. De Russische dirigent hield de beweging wel erg strak, waardoor de tal rijke sierlijke melodieën een beetje vast kw< te zitten. Het laatste deel, het meest dramati! overtuigde in deze uitvoering het meest. Zow technisch als qua stijl was de interpretatie v.' Stravinsky's Divertimento uit de balletmuziek' baiser de la fée' eigenlijk beter geslaagd. Het isi tijd een plezier mee te maken hoe deze dirige j( geestige details in zulke muziek naar voren ha' Dezelfde kwaliteiten kwamen trouwens ook de orde in de suite uit Schnittke's muziek bij Russische verfilming van Gogols 'Dode ziel Schnittke zou Schnittke niet zijn, wanneer met zijn extravagante fantasie, het groteske deze schrijver niet ten volle had benut. Zo stond muziek, die soms heel humoristisch is plaatsen waar stijlen op elkaar botsen en met een knipoog naar de Romantiek wordt wezen. Maar als er voor de zoveelste keer een mars, galop of polka opduikt - ook Sjostakovitsj wemelt het ervan - wordt al die een beetje vervelend. Reve in ziekenhuis met hartproblemen Amsterdam Gerard Reve is deze week in een Belgisch zieken huis opgenomen voor een onderzoek naar zijn hart. Volgens een woordvoerder van uitgeverij Veen was deze opname al eerder gepland en was er geen sprake van acute problemen. De schrij ver is 73 jaar en woont met zijn levenspartner Joop Schafthuizen in het Vlaamse Machelen. „Hoe lang Reve in het ziekenhuis zal moeten blijven weten we op dit moment nog niet", aldus de woordvoerder. Inkomen kunstenaars blijft erg laag zoetermeer De financiële positie van kunstenaars blijft ongun stig. Bijna 80 procent van de beeldend kunstenaars had in 1995 een inkomen onder het bijstandsniveau. Wel waren er minder kunstenaars met een bijstandsuitkering. Dat blijkt uit een on derzoeksrapport van de Stichting voor Economisch Onderzoek (SEO) in opdracht van het ministerie van Onderwijs. De omzet (inclusief subsidies en inkomsten uit lesgeven) van kunstenaars steeg wel fors. In 1995 bedroeg die 233 miljoen gulden. Dat was in 1994 187 miljoen. Directeur Nationaal Ballet vervangen Amsterdam Zakelijk directeur Dick Hendriks van Het Nationaal Ballet zal voorlopig worden vervangen. Hij heeft zich officieel wegens ziekte afgemeld. Maar volgens geruchten kan hij totaal niet overweg met artistiek directeur Wayne Eagling. Als directeur ad interim treedt per 1 mei Jaap Mulders aan, die eerder direc teur was van onder meer sneltransportbedrijven. Het Nationale Ballet heeft ook een nieuwe muzikaal leider/dirigent aangetrok ken: Paul Connelly. Die deed al eerder gastdirigentschappen bij Het Nationale Ballet. De clan van Alex is gehuid in smetteloos witte pakken: korte jassen met 'schoftbobbels' (schoudervullingen), stropdas met embleem, strakke broek en om het kruis een zogenaamde 'drilbekisting', een luxe uityoe- ring kruisbeschermer. Op die van Alex staat een tarantula af gebeeld. Geen vriendelijk beest je, maar Alex is dan ook niet de eerste de beste. Overdag ge draagt hij zich als keurige scho lier, 's avonds tuigt hij voorbij gangers af. Geweld is bij hem geen middel maar doel gewor den. De willekeurige slachtof fers worden niet om hun porte monnee maar om de kick ge molesteerd. Een beangstigend actueel thema is het dat wordt aange sneden in 'A Clockwork Oran ge', oorspronkelijk als een sciencefiction roman geschre ven door Anthony Burgess (1962) en later wereldberoemd geworden door de verfilming van Stanley Kubrick (1971). Bij het Nationale Toneel maakt Lo- dewijk de Boer van 'A Clock work Orange' een uitermate ge stileerde theaterversie, mis schien wel even indrukwekkend en angstaanjagend als de film ooit was. De vaart zit er van het begin af aan flink in: Alex (Vic tor Löw) spuugt zijn lange mo nologen bijna zonder adem te halen uit, in een staccato-ritme en in een volstrekt eigen bar- goens. Met zijn clan schuift hij i strak vormgegeven cho- r het podium, als eigentijdse variant op de •danspasjes van de frisse matro zen in 'Singing in the Rain'. De vele personages, - de slachtoffers, de ouders van Alex, de reclasseringsambtenaar (een mooie rol van Huib Broos), de politie-chef enzovoorts - wor den kordaat neergezet. De held van de voorstelling is onbetwist Victor Löw. Hij maakt van Alex een fenomenale toneelpersoon lijkheid, een moderne Mephisto die met pretlichtjes in zijn ogen de meest vreselijk teksten uit braakt, ondanks alles innemend door zijn haarscherpe observa ties en zijn gevoel voor humor. Een even grote glansrol, zij het achter de schermen, is weg gelegd voor vertalerbewerker Marcel Otten. Hij heeft het oor spronkelijke cockney-Engels fa belachtig bewerkt tot een vol strekt eigen, nieuwe turbo-taal, waarbij hij rijkelijk put uit leen woorden uit het Engels, Rus sisch, Italiaans, maar ook tal van neologismen bedenkt of as sociatieve en vaak eufemisti sche woordspelingen maakt. Bloed bijvoorbeeld noemt Alex 'vino classico', meisjes zijn 'strakke befkanaries', oren zijn bloemkolen, over de Heer wordt gesproken als 'Grote Klaas him self en een walkman heet een voudig een 'wandelman'. Soms moet je je bloemkolen spitsen om de stroomvloed aan jargon te kunnen bijbenen. Dankzij de fenomenale verta ling, de heldenrol van Victor Löw en de inventieve regie van Lodewijk de Boer is A Clock work Orange een indrukwek kende theaterbelevenis. Een voorstelling die ongetwijfeld ook vragen zal oproepen over de morele implicaties, immers: het geweld zegeviert in A Clock work Orange. In het slotbeeld danst Alex, na zijn moeder te hebben vermoord, een wezen loos dansje met de andere per sonages. 'Into each life some rain must fall' klinkt het spot tend op de achtergrond. Het contrast van deze melancholi sche tune met de zojuist ver toonde gruwelen komt hard Supertramp: „Wie blijft e z'n lol naar zo'n stelletje middelbare kerels kijken." De presentatie is even doordacht als stijlvol: Supertramp lanceert haar rentree-album 'Some Things Never Chan ge' in Le Planétarium in Parijs. In dubbel opzicht een ge paste locatie. Want de herenigde supergroep trekt in de visuele omlijsting van de plaat haar aloude voorkeur voor 'sterrenhemelse' grapjes stug door en heeft de hereniging voor een belangrijk deel te danken aan enthousiaste Franse belangstelling. wil namelijk nog wel eens jolig uit de hoek komen, waardoor hij mooi als 'ijsbreker' kan fun geren. „Wat ik de afgelopen ja ren heb uitgespookt? Ik ben 's werelds oudste student gewor den! Hoe? Door een cursus te gaan volgen aan The Royal Nor thern College Of Music in Man chester^ Met in het achterhoofd de gedachte om daar zoveel op te steken dat ik misschien zelf nog eens muziekschool zou kunnen beginnen. Je weet als vijftigplusser immers maar nooit of je nog aan de bak komt," grijnst Helliwell bij na vraag naar zijn stille jaren. Anders dan Davies, die na 1988 vooral heeft geluierd onder de Californische zon, heeft Hel liwell nog wel af en toe opgetre den. Met bijvoorbeeld Roger Hodgson, de man die Super- tramp tot 1983 van het karakte ristieke ijle stemgeluid voorzag. „Roger is zijn eigen weg ingesla gen en lijkt daarmee tevreden te zijn. Dat er nog steeds naar hem wordt gevraagd is wel begrijpe lijk. Zijn aandeel in onze groot ste successen is altijd direct hoorbaar geweest, dus blijft zijn naam hangen." De in de jaren zeventig baan brekende popformatie kon nieuw leven worden ingeblazen, omdat EMI Frankrijk er wel brood in zag. Was voorman Rick Davies (52) vanuit die hoek geen lucratief contract voorge houden, dan zou hij zijn al bijna tien jaar durende rustpauze ge woon nog hebben verlengd. De herrijzenis van Supertramp, van oorsprong Brits maar vervol gens als mega-succesformule verkast naar Amerika, is dan ook vooral een Europese aange legenheid. Een Amerikaanse tournee? „Daar wordt nog aan gewerkt," meldt de bebaarde zanger-toetsenist annex onbe twiste leider op afgepaste wijze. Niets veranderd, geldt dus niet alleen voor het geluid van zijn band, ook voor zijn hou ding ten opzichte van het me- diavolk. Het is daarom dat saxo fonist John Helliwell later bij het onderhoud met de verzamelde pers in hotel Prince de Galles de baas mag assisteren. De gebril de blazer, met drummer Bob Siebenberg de enige door Da vies geïnviteerde oudgediende, Elders heeft Helliwell al ver kondigd het te betreuren dat het blijkbaar niet meer mogelijk is om Supertramp in de aller sterkste bezetting op de been te brengen. In de onmiddellijke nabijheid van Rick Davies houdt hij zich evenwel net zo op de vlakte als deze zelf: „Men zal er mee moeten leren leven dat Supertramp nu niet meer dezelfde band is als destijds," aldus de bezitter van de groeps- naam, die eerst nog overwogen heeft om onder eigen naam aan het popfront terug te keren. „Maar de reacties van mijn ou de platenmaatschappij waren niet erg stimulerend, omdat de naam Rick Davies vrijwel nie mand iets zegt. Zelf moest ik ook erkennen dat het nieuwe repertoire verdacht veel leek op dat van Supertramp, dus heb ik op een gegeven moment maar gedacht: Ach, waarom zal ik nog moeilijk gaan zitten doen als ik ook iedereen meteen kan berei ken door gebruik te maken van het oude vertrouwde." 'Some Things Never Change', het negende studio-album sinds de allereerste schermutse lingen in 1969, is hooguit een tikkeltje jazzier dan z'n voor gangers. Puur het gevolg van de verder opgelaaide belangstelling voor de betere muziek, meent Davies. „Van ons kun je niet meer verwachten dat we ons vastbijten in de nieuwste stro mingen. Supertramp moet je zien als een muzikale eenheid die een historie van zo'n dertig Sylvia Willink leidt honderd uitverkorenen langs werk echtgenoot Nee, er is geen enkel plaatsje meer vrij. „U had moeten reser veren", laat de man achter de kassa van het Arnhemse Muse um voor Moderne Kunst de te leurgestelde vrouw weten. „U kunt nu misschien nog even op de tentoonstelling rondkijken, zo dadelijk roep ik om dat de rondleiding van Sylvia Willink begint. En die is echt alleen toe gankelijk voor mensen met een reservering." En om drie uur klinkt uit de luidsprekers in het museum de oproep. De tweede groep van vijftig bezoekers mag de drie zalen met schilderijen van Willink binnen, samen met zijn weduwe. Voor de anderen gaan de deuren onverbiddelijk dicht. Bijna een maand voor de slui ting van de expositie met werk van Carel Willink op 1 juni zette het museum gistermiddag een troef in die altijd resultaat ople vert; Sylvia Willink, weduwe van de schilder. In een paar uur tijd waren de twee rondleidingen die ze in het museum gaf volge boekt. Voor Sylvia Willink was het rondleiden even wennen, tij dens de eerste was ze na 50 mi nuten nog niet op de helft, de tweede groep moest het doen met een rondleiding van 35 mi nuten. Veel meer dan de catalo gi en studies al over de schilder meldden, kwamen de museum bezoekers overigens niet te we- Sylvia Willink: „Carel heeft al mijn maten genomen." ten. Zo schilderde Willink nogal wat „lieve schilderijen, met oog voor details". Maar de rondleid- ster kon er toch niet onderuit iets meer te vertellen over het naaktportret dat Willink in 1975-76 van haar schilderde. „Ik heb een maand geposeerd, Ca rel heeft al mijn maten geno men. De stoel waarop ik toen zat, heb ik nog. We waren heel verliefd, we kenden elkaar net. foto cpd Op de achtergrond schilderde hij een lusttuin, als symbool van de geneugten van het huwelijk. We zijn toen ook getrouwd."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 20