'Zonder God
kan ik het
leven niet aan'
'Ambten in RK-Kerk niet
goddelijk en onveranderlijl
Hebben de röntgenologen (on)gelijk?
Kerk Samenleving
Blei: 'Blanke NGK nu aan zet'
Problemen niet afwentelen op ambtenaren
DONDERDAG 24 APRIL 1997
REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 071 -535(
Het bekeringsverhaal van dominee Gerrit Smit is één van de opvallend
ste verhalen uit de geschiedenis van deze rubriek. De Leiderdorpse Bap
tistenpredikant werd in 1944 in Rotterdam geboren. Zijn vader was een
havenarbeider en overtuigd communist. Op zijn veertiende ging Smit
werken, eerst aan de lopende band, toen bij de supermarktketen De
Gruijter. Daar werkte hij zich op tot filiaalleider. Maar de slechte relatie
met zijn vader deed hem het huis uitvluchten toen hij eenentwintig was.
Het ging steeds slechter met hem, hij begon te drinken en raakte geheel
aan lager wal tot hij in september 1975 een oude vriend en diens vrouw
bezocht die gelovig waren geworden. Via hen kwam Smit ook tot het ge
loof en hij ging studeren aan de bijbelschool in het Belgische Heverlee,
bij Leuven. Terug in Nederland, in 1980, ging hij in de bijbelkiosk in
Scheveningen werken en sinds juli 1993 is Smit verbonden aan de bap
tistengemeente Leiderdorp.
M ij n vader was een
Afe driftige man die me veel
sloeg, vaak zonder re
den. Liegen was mijn
enige uitweg om de klappen te
ontwijken. Op een gegeven
moment loog ik zoveel dat het
mijn tweede natuur was gewor
den. Als ik de waarheid sprak,
geloofde hij me ook niet meer.
Het maakte me erg onzeker,
vooral in mijn omgang met
mensen. Ik loog over alles om
indruk te maken en als mensen
erachter kwamen en me wal
gend de rug toekeerden, was ik
niet bij machte ze het uit te leg
gen. Een andere frustratie was
dat ik ontzettend graag wilde
studeren maar mijn vader
stuurde me naar de lts, hij wil
de dat ik electricien werd. Dat
vond ik vreselijk, ik ben erg on
handig en ik maakte er niets
van. Toen dat in de praktijk ook
bleek, mocht ik gaan werken.
Mijn werk bij De Gruijter ging
erg goed, maar mijn leu
genachtige stijl van leven
maakte dat alles in mijn sociale
leven mislukte. De enorme
faalangst die ik daardoor kreeg,
dronk ik weg met grote hoe
veelheden bier. Mijn vader was
inmiddels gestorven maar ik
bleef me onecht gedragen. Op
mijn achtentwintigste ont
moette ik een vrouw en na een
tijdje besloten we te trouwen.
Ik had mooie verhalen over
mezelf opgehangen en zij en
haar ouders geloofden alles.
Dat maakte me steeds wanho
piger en op een middag, twee
weken voor de huwelijksvol
trekking, vertelde ik wie ik in
werkelijkheid was. Haarvader
was zo kwaad dat ik het huis uit
moest vluchten. Ik liep doelloos
rond in Rotterdam en ik ging
op de Maasbrug staan. Serieus
overwoog ik om in het water te
springen, zo was ik voor nie
mand immers meer lastig. Op
het laatste moment durfde ik
het niet, zoals ik niets durfde.
Daarna heb ik alle normen en
waarden overboord gegooid, ik
deed alles wat slecht was op elk
gebied. Toch was ik niet tevre
den. Op een gegeven moment
luisterde ik naar een nummer
van de popgroep Moody Blues,
waarin een regel mij erg aan
trok. 'Ik zoek iemand die mij
van binnen kan veranderen.'
Dat wilde ik ook, want zelf kon
ik het immers niet. Aan God
dacht ik echter totaal niet. In
mijn jeugd was Lenin God en
toen ik het communisme over
boord had gegooid had ik niets
meer. Tot ik een oude vriend,
die ik allang niet had gezien,
weer eens ging opzoeken. Hij
zat in een psychiatrische in
richting en hij en zijn vrouw
waren door het geloof hun hu
welijksproblemen te boven ge
komen. Met hen, Jan en Rina
heten ze, ging ik voor het eerst
naar een bijbelgroep, ik was
toen eenendertig.
Bij die christenen voelde ik me
veilig. Ik was een vreemde,
maar ze vielen me niet lastig
met vragen en namen me zoals
ik was. Een tijdje later ging ik
mee naar de kerk. Hoewel ik
niets van de preek begreep
voelde ik een enorm verlangen
op te staan toen de predikant
mensen uitnodigde die de Heer
wilde aannemen. Toch deed ik
dat niet. Een week later, op een
zaterdagavond, vertelde ik mijn
vrienden voor het eerst dat
mijn leven volledig was vastge
lopen. Als antwoord vertelde
Jan me over het evangelie en ik
begon te huilen. Eenmaal thuis
ging ik op mijn knieën liggen
en vertelde alles aan God: mijn
mislukkelingen, mijn zonden
en mijn angsten. Toen ik de
volgende ochtend opstond om
naar de kerk te gaan, was alle
spanning weg, ik had me in ja
ren niet zo lekker gevoeld. In de
kerk zag Jan me en zei: de Heer
is in je leven gekomen, dat zie
ik aan je ogen. Ik keek in de
spiegel en toen zag ik het. De
boosheid was uit mijn ogen
verdwenen, ik voelde me als
herboren. Op dat moment wist
ik dat ik voor God wilde leven.
Toen de voorganger ons tijdens
de dienst uitnodigde om de
Ik ben nog lang bang geweest
voor driftige mensen. Ook
komt nog een enkele keer mijn
onzekerheid terug, maar die
kan ik nu met Gods hulp over
winnen. Ik weet dat ik zonder
God het leven niet aan kan.
Psalm 1 is mijn lijfspreuk ge
worden: 'al wat hij onder
neemt, lukt'. Bij mij mislukte
immers altijd alles. Nu is dat
verleden tijd. Het studeren aan
de bijbelschool heb ik ook echt
moeten leren. Mijn hersenen
waren helemaal verroest door
Dominee Gerrit
Smit: „Toen de
voorganger ons
tijdens de dienst
uitnodigde om
de Heer aan te
nemen, schoot ik
overeind."
FOTO DICK
HOCEWONINC
de ellende die ik had meege
maakt. Maar toen ik alles aan
God vertelde, kreeg ik ineens
inzicht in de stof. Op die school
ontmoette ik mijn huidige
vrouw, die van Belgische af
komst is, en samen hebben wij
nog een tijd in een evangeli
sche boekhandel in Hasselt ge
werkt. Ik voel heel
duidelijk een verbond
tussen mij, haar en
Jezus, waardoor ik me
enorm gesterkt voel.
CARINE DAMEN
Prof. dr. P. Schmidt op studiedag Pastoraal Werkenden:
ROTTERDAM ANP
De gewijde ambten in de Rooms-Katholieke Kerk
zijn niet op de wil van Jezus terug te voeren. Ze
zijn in de eerste eeuwen van de Kerk geleidelijk
gegroeid en dus ook voor verandering vatbaar.
Dat zei prof. dr. P. Schmidt van het grootsemi
narie in Gent woensdag tijdens een studiemiddag
van de Vereniging van Pastoraal Werkenden in
het bisdom Rotterdam over de gevolgen van het
priestertekort. „Jezus heeft nooit concrete amb
ten op het oog gehad. Ambten zijn geen goddelij
ke en onveranderlijke werkelijkheden", aldus de
kenner van het Nieuwe Testament en het vroege
christendom.
Voor de ambtsdragers in de vroege kerk is pas
in de derde eeuw de priesterwijding verplicht. De
RK-Kerk stelt volgens Schmidt dus ten onrechte
dat Jezus zelf het priesterschap heeft ingesteld en
dat tot mannen heeft beperkt. Omdat de bijbel
geen vormen van het kerkelijk ambt voorschrijft,
heeft de Kerk in zijn ogen grote vrijheid om nieu
we vormen te ontwikkelen die bij de huidige tijd
passen.
In de praktijk is de mannelijke, celibataire
priester echter nog steeds de norm. Parochies
zien zich in deze tijd van priestertekort vaak voor
merkwaardige keuzes geplaatst, zo bleek tijdens
de bespreking van een situatie waarin een pries
ter zich vlak voor een eucharistieviering ziek
meldt, terwijl er niet voldoende geconsact
hosties aanwezig zijn.
De aanwezige pastoraal werker en het
chiebestuur moeten in zo'n geval een besl
nemen. Maken ze van de eucharistievierij
het laatste moment een woorddienst, hal,,
snel ergens anders een priester of geconsact
hosties vandaan, of zoeken ze naar een ere v.
oplossing die wellicht de grenzen van het k j
lijk recht overschrijdt.
Een van de aanwezigen zou ervoor kiezt fe<
zamenlijk met de kerkgangers het euchari ijn
gebed te bidden en brood en wijn te delen.
Onze Lieve Heer maar uitzoeken of we dat
ter communie zijn geweest." Een aanwezig
toraal werkster vreesde echter dat pastoraal ?nl
kers 'gedonder' krijgen als ze voor zo'n oplo e
kiezen. „We kunnen niet zo maar priestertje
uithangen. We moeten wel grensverleggeni ati
maar niet grensoverschrijdend."
Overigens meende de kerkjurist prof.
Huysmans dat de vorming van federaties vs
rochies, waartoe verscheidene bisdomme eI
nood overgaan, voor de positie van pas
werkers gunstig kan zijn. Omdat priesters ei j;:
toraal werkers in zulke federaties in een
werken, wordt de positie van pastoraal wi
ten opzichte van pastoors minder ondergei
dan in gewone parochies, aldus Huysmans.
HAARLEM ANP
De Verenigende Gereformeer
de Kerk in Zuidelijk Afrika
heeft de deur open gezet voor
de overwegend blanke Neder-
duits-Gereformeerde Kerk
(NGK). „De bal is in het veld
gespeeld, de NGK is nu aan
zet."
Tot die conclusie kwam dr.
K. Blei, secretaris-generaal van
de Nederlandse Hervormde
Kerk, gisteren na zijn bezoek
aan Zuid-Afrika. Samen met
synodevoorzitter ds. W. Beek
man en vier gereformeerde de
legatieleden heeft hij de afgelo
pen week in Bloemfontein de
eerste gewone synode van de
Verenigde Kerk bijgewoond.
Deze kerk ontstond in 1994 uit
een fusie van de voormalige
dochterkerken voor zwarten en
kleurlingen van de NGK.
Vrijwel unaniem besloot de
synode maandag dat de zoge
heten Belhar-belijdenis, die
apartheid als ketterij veroor
deelt, 'onopgeefbaar' is. Maar
tegelijkertijd heeft de synode
'de deur voor de blanke NGK
open gezet', aldus Blei. „Zij
zijn nu heel duidelijk aan zet."
Tot nu toe is het document van
Belhar een van de grootste
struikelblokken bij de fusie van
de NGK en de Verenigende
Kerk.
Volgens Blei kan het mo-
deramen van de NGK zich in
houdelijk vinden in de Belhar-
belijdenis, maar is het dagelijks
bestuur bang voor een kerk
scheuring. Als de Belhar-belij
denis naast de klassieke belij
denisgeschriften wordt aan
vaard, zou een groot aantal
blanke leden de NGK verlaten,
zo is de verwachting. „Dat is
een begrijpelijke zorg", aldus
Blei.
De hervormde secretaris-ge
neraal zei verder onder de in
druk te zijn van de 'levende
kerk' die de Verenigende Kerk
is. „De echte begeestering en
het enthousiasme zoals daar,
kennen we hier niet. Als wij
iets in het Samen-op-Wegj L,
ces kunnen beleven, zou'
prachtig zijn."
Als lid van een delegatie
de Wereldbond van Hervoi
de en Gereformeerde Kei
(WARC) had Blei ook divi m
aparte ontmoetingen met
dagelijks bestuur van de Vi
nigende Kerk en de NGK. C
de inhoud en conclusies
die gesprekken kon Blei g
mededelingen doen. „We
ten nog in het vertrouwelL
proces van evaluatie." De
media geuite suggestie dat
WARC de schorsing niet oi n
daan zal maken, noemde
De WARC schorste in 1
de NGK wegens haar steun
de apartheid. In augustus b
de bond zich tijdens een
semblee over de vraag ot
tijd rijp is om de voorma
apartheidskerk weer volw j(
dig lid te maken.
H<
uitdeLeidsch Dagblad
ANNO 1897
Zaterdag 24 April
HAZERSWOUDEDank zij de bemoeienis van den heer J.
Heemskerk, alhier, en van de Protestantsche en Roomsch-Ka-
tholieke geestelijken in de Rijn-en Gouwe streek, heeft het
adres van laatstgenoemden aan de burgemeesters van hunne
gemeenten dit resultaat gehad, dat wel niet de scheepvaart op
Zondag onder de kerktijden door het sluiten der bruggen ver
hinderd zal worden, maar toch, dat plezier- of feestbootjes on
der kerktijd stil moeten doorvaren, zonder dat aan boord mu
ziek gemaakt mag worden, en zullen geene signalen gegeven
mogen worden dan strikt voorde veiligheid der opvarenden en
ter bescherming van anderer eigendom noodzakelijk is.
3-0CT0BER-VEREENIGING. Kindercantate: "Leiden's
strijd en Zegepraal". Inschrijving alleen voor jongens. Het be
stuur noodigt alle jongens van 9 jaren en hooger, die lust heb
ben mede te werken aan de uitvoering van bovengenoemde
CANTATE op 4 October a.s. uit, zich met opgaaf van naam.
leeftijd en woonplaats aan te melden op Zaterdag 24 April, van
2 tot 4 uren, des namiddags, in de Stadsgehoorzaal, ingang
Breestraat.
ANNO 1972
Maandag 24 april
LEIDENZaterdagavond werd door leerlingetjes van de Mon
tessorischool in Oegstgeest een bewerking gegeven van het
werk van Benjamin Britten Let's make an opera. Zowel de mu
ziek als de dialogen waren van Britten, wiens werk zfch leende
vooreen zeer persoonlijk interpretatie. Het idee, om een kin
deropera op te voeren was van mevrouw van Hulst-Pimentel,
die een gewillig oor vond bij het hoofd van de Montessorischool
de heer C. Bruijns die ook de opera bij het publiek inleidde. Hij
deed dit op een zeer prettige amicale manier. Mevrouw Quer-
ido-Pimentel zorgde voor het dramatische gedeelte en de heer
Wilfred Voet nam de expressieve kant voor zijn rekening.
Door dit samengaan van enthousiaste leerkrachten, leerlingen
en ouders, die zich graag voor dit vrolijk gebeuren wilden inzet
ten, ontstond een sprankelende aaneenschakeling van liedjes
en korte dialogen.
N00RDWIJKDe Noordwijkse Bondsspaarbank bestaat hon
derd jaar. Als officiële datum waarop de spaarbank werd opge
richt wordt 19 april 1872 aangehouden. In de notulen van de
vergadering van de Noordwijkse gemeenteraad van die dagen
zijn een paar eenvoudige zinnen te lezen, die de geboorte van
de Spaarbank aankondigen. Ter gelegenheid van het honderd
jarig bestaan heeft de Bondsspaarbank een boekje uitgegeven,
waarin de geschiedenis van de bank wordt beschreven. Hon
derd jaar geleden was de oprichting van de bank met zomaar
iets. Het was een grote gebeurtenis, want zo'n instelling was
van groot sociaal belang. Het is daarom niet verwonderlijk, dat
het gemeentebestuur in die dagen een grote rol heeft gespeeld
in de ontwikkeling.
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
Het Leidsch Dagblad van 22
april vermeldt op pagina 3: "Veel
slachtoffers door röntgenfoto.
Vereniging medische contrast
middelen luidt noodklok bij mi
nister'. Uit het artikel blijkt dat
jaarlijks door het gebruik van
contrastmiddelen bij röntgenfo
to's vele ernstige complicaties
voorkomen. Er staat ook: 'De
radiologen menen verder dat
voorlichting aan de patiënt
overbodig is, omdat slechts
twee procent klachten heeft.
Volgens de vereniging is dat vijf
procent'. Dit zijn opmerkingen
die het nodig maken dat er een
proces bij het Medisch Tucht
college aanhangig gemaakt
wordt. Het is namelijk zo dat in
het Handboek Gezondheids
recht deel 1 van Prof. dr. H.
Leenen (de nestor van het ge
zondheidsrecht in Nederland),
op pag. 166 te lezen staat: 'Niet
alle mogelijke maar niet te ver
wachten risico's behoeven te
worden vermeld. Door het
schetsen van weinig voorko
mende risico's zou de toestem
mingsbeslissing van de patiënt
onnodig kunnen worden belast.
Het is ook niet wenselijk dat de
arts zich ten aanzien van derge
lijke risico's indekt. De aard van
de ingreep kan overigens een
rol spelen. Gaat het om een niet
gebruikelijk doch zeer verstrek
kend gevolg, dan kan informatie
over dat, zij het gering risico,
toch aangewezen zijn'. Het lijkt
mij dat in een rechtsstaat de
aangewezen weg voor de pa
tiënten vereniging 'Medische
contrastmiddelen' nu is een
proefproces uit te lokken waarin
als centraal thema de vraag
naar voren moet komen of rönt
genoloog/radioloog een patiënt
moet waarschuwen dat er ern
stige complicaties kunnen ont
staan door het toedienen van
een contrastvloeistof. Natuurlijk
betekent dit dat er kostbare tijd
van de hulpverlener of zijn me
dewerker geïnvesteerd moet
worden in de patiënten-voor
lichting. Maar de rechter zal
moeten uitmaken of dit in over
eenstemming met de wet op de
geneeskundige behandelings
overeenkomst (WGBO) in de
toekomst tot de routine werk
zaamheden van de hulpverlener
zal gaan behoren.
D.O.E. Gebhardt,
KANTOOR
Rooseveltstraat82 071-5356356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/vr 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030
DIRECTIE
B. M. Essenberg,
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
i.G. Majoor,
W. Bank (adjuncta.i.)
PUBLIC RELATIONS
W H. C. M. Steverink 071-5356356
OMBUDSMAN
R.D.Paauw 071-5356215
Tel. dag. 9.30-11.30 uur of per post.
REDACTIE
J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
J.M. Jacobs, chef red. Groot Leiden
A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio
F. Blok, chef eindredactie algemeen
W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco
Redactie:
Hoofdredactie:
ADVERTENTIES
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17i
071-
ABONNEMENTEN
bijvooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging
verstrekken tot het automatisch afsd
van het abonnementsgeld, ontvanga
korting per betaling.
VERZENDING PER POST
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTES
Voor mensen die moeilijk lezen, slecht
ogen hebben of blind zijn (ofeenawk
leeshandicap hebben), is een samenvat
het regionale nieuws uit het Leidsch
geluidscassette beschikbaar. Voor inform
0886-482345 (Centrum voor Gesproker;
Lectuur, Grave).
Als ik de Leidse media mag
geloven deugt er niet veel van
de ambtenaren, of beter gezegd
van hun functioneren. Er wordt
nu zelfs gedacht aan het be
straffen van niet goed functio
nerende ambtenaren. Als ik dat
zo lees voel ik mijn bloeddruk
toenemen en zou ik dat graag
met enige krachttermen willen
laten merken. Maar daarvoor
wil ik dit medium niet gebrui
ken.
Niet omdat de gesignaleerde
problemen er niet zijn. O nee,
in tegendeel. En ze worden al
leen maar erger. Het zou echter
verstandig van u zijn om eens te
analyseren wat de oorzaak is
van deze problemen. Mag ik er
een paar noemen?
Bezuinigingen, bezuinigingen
en bezuinigingen (dit drie maal
vanwege dit al jaren voordoen
de verschijnsel bij de rijksover-.
heid). Takendiscussies op ge
meentelijk nivo. Arbeidsduur
verkorting (eigenlijk ook een
bezuiniging, zoals wij dat als
ambtenaren ervaren).
Het is natuurlijk van de gekke
om de door u gesignaleerde
problemen af te wentelen op de
ambtenaren als u dit lijstje van
oorzaken heeft gelezen!
Heeft u bovendien enig idee
welke invloed deze reeks van
Ambtenaren - hier op een archiefbeeld in actie op het Stadhuisplein - lijden vooral onder de aanhoudende be
zuinigingen.
Z I E K E N H U I Z E
ONGEVALLENDIENST
Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf
woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur (DiaconessenhwsH
dagelijks St Elisabeth Ziekenhuis.
BEZOEKUREN
DIACONESSENHUIS
(tel. 071-5178178). dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur.
Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voor partners
bovendien van 10.30- 11.15uuren van 19.45-21.00 uur
Special Care Unit: 10 30-11.00 uur, 15.00 -15.30 uur en 19.00-19.30 uurenn
overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Kinderafdeling 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleegkuni
Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth
(tel. 071-5454545) dagelijks 14.00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klasse lenl
daarnaast ook 11 15-12.00 uur
Kraamafdeling 14.30-15.30 uur en 18.30-19 30 uur (voor vaders tot 21.00uv
Kinderafdeling. 14.30-19 00 uur (voor ouders de gehele dag).
Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14 00-14.30
18.30-19.00 uur.
Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend
RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord
(tel. 0172-463131): dagelijks 14 00-15.00 uur
daarnaast ook 11.15-12.00 uur.
Geen spoedeisende hulp meer mogelijk
118 30-19.30 uur, klasse lenl
oorzaken, samen met uw kri
tiek, heeft op de motivatie van
mijn collega's en mij?
En nu we toch met modder
gooien. Waarom heb ik in die
17 jaren dat ik nu bij de afdeling
volkshuisvesting werk slechts
één maal een vraag van een
raadslid mogen beantwoorden?
Is het omdat ik regelmatig
bouwvergaderingen bijwoon of
omdat ik vanwege een andere
duistere reden niet bereikbaar
ben? Of komt het omdat raads
leden gewoon hun individuele
marsroute volgen?
Ik hoop dat u in het vervolg
wat genuanceerder uw kritiek in
het openbaar kenbaar maakt. U
kunt mij in ieder geval bereiken
ARCHIEFFOTO LOEK ZUYDERDUIN
via toestel nummer 5757. In
dien ik niet aanwezig ben zal
één van mijn klantvriendelijke
collega's de telefoon aannemen
en een aantekening maken zo
dat ik u kan terugbellen.