The Saint helpt Russen de winter door
Films
The Van: Een vette
hap voor voetbalfans
Depp en Pacino blazen in 'Donnie
Brasco' maffia-genre nieuw leven in
ONDERDAG 24 APRIL 1997
ILMS DEN HAAG
BABYLON 1 tel 070-3471656. naast
•n Haag Centraal Station.
Everyone Says I Love you aldag.
13.15. 16.00. 18.45, 21 30.
IABYLON 2
Shine al.. dag 18.45. 21.30; do. vr.
ook 13.15, 16.00.
101 echte Dalmatiërs al za. zo ma
di. wo. do. 13.15.16 00.
'•^ABYLON 3
Jerry Maguire al dag 16.00, 18.45,
21.30, do. vr. ook 13.15.
Mijn Franse Tante Gazeuse al., za. zo.
ma. di. wo. do. 13.15.
MhETROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car-
W egielaan 16.
The English Patient 12 jr., dag
12.45, 16.45, 20 45.
IETROPOLE 2
Karakter 12 jr., dag. 13.15, 16.00,
18.45,21.30.
JcJlETROPOLE 3
101 Dalmatians al dag. 16 00.
One Fine Day al dag. 13.15, 18.45,
21 30.
IETROPOLE 4
The First Wives Club al., dag 18.45,
21.30; do. vr. ook 13.15, 16 00.
Space Jam al., za. zo. ma. di wo. do.
13.15, 16.00.
AETR0P0LE5
In Love And War al., dag 18.45,
21.30; do vr. ook 13.15, 16.00.
De Klokkenluider van de Notre Dame
al.za. zo. ma. di. wo. do. 13.15,
16.00.
ATHÉ Scheveningen tel. 070-
515738, Kurhausweg2
Donnie Brasco 16 jr.. dag. 13.40.
16.30, 19 10. 22 00.
Return Of The Jedi al., dag. 12.30,
15 20. 18.20,21.10.
Dante's Peak 12 jr., dag. 13.30,
16 10. 19.00,21.40.
The Empire Strikes Back al dag.
15.50,21 20.
The Devil's Own 16 jr., dag 16.50,
19.20, 22.10; do. 24-04, vr. ook
14.20.
Star Wars al., dag. 13.10, 18.30.
Jerry Maguire al., dag 16.00,
ILMS AMSTERDAM
LFA 1(020) 6278806
13.00, 15.45, 18.45,21.30:
Everyone Says I Love You
LFA 2
13.30, 16.00, 19.30, 22.00: Shine
LFA 3
16.00,22.00 Different for Girls
13.30, 19.30 Microcosmos
LFA 4
13.00, 15.45, 18.45, 21.30 (beh
di); Big Night
di 13.00, 15.45, 18.45,21.30:
Down by Law
LHAMBRA 1 (020) 6233192
13.30, 17.15, 20 45: The English
LHAMBRA 2
18.45,21.30; dovrook 13.15,
16.00 Romeo Juliet
^'I-IELLEVUE CINERAMA (020)
134876
13.15, 16.45, 20.30: The English
INERAMA 2
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: Mars
Attacks!
ALYPSO 1 (020) 6234876
13.15, 16.00, 18.45, 21.30: One
SI ':'ne ^aY
LYPSO 2
13 15. 16.00, 19.15, 22.00. The
First Wives Club
INECENTER (020) 6236615
17 00, 19.00 (beh wo); zo ook
11.00, 14.30 Daytrippers
17.15, 19.30, 22.15 (beh wo); zo
ook 11.00, 14.30: When we were
Kings
21.00 (beh wo): Breaking the waves
17 00 (beh wo): I Shot Andy Warhol
19.15, 21.45 (beh wo); zo ook
11.15, 14.00: Kolya
17.15, 19.45, 22.00 (beh wo); zo
ook 11.00, 14.30: UnAirde Familie
INEMA OSCAR (020) 5475175
dovr 20 00. The Leopard Son
za di 20.00: Fatal Reaction -
Singapore
NEMA 1(020)6151243
18.45, 21.30; za zo wo do ook
16.00: Return of the Jedi
INEMA 2
19.15, 22.00. The Devil's Own
zazo wo do ook 12.45, 15.30: The
Empire Strikes Back
iTY 1 (020) 6234579
14.30, 16 45, 19.00, 21.30; zazo
ook 11.00: Dante's Peak
ITY 2
16.00, 18.45, 21.30, dovrook
13.15: Jerry Maguire
ITY 3
14.15, 16.30; zazo ook 11.00; dovr
ma di wo do ook 12.00 101 Dalma
tians
19 15, 21.30: Crash
ITY 4
17 00. 19.15, 21.30; dovrook
12.30,14 45 Hufters Hofdames
Filmversie heeft weinig gemeen met populaire t\'-serie uit jaren zestig
18.50, 21 50; do. 24-04, vr ook
12.40
One Fine Day al dag. 12.50, 15 30,
18.10,21.00.
Fierce Creatures al .dag. 16.20,
18 40; do. 24-04, vr ook 14.00.
Metro 16 jr., do. t/m zo. do. 21 30.
Space Jam al za. t/m do. 11.40,
13.50.
101 Echte Dalmatiërs al., za t/m do.
12.20, 14.40
De Klokkenluider van de Notre Dame
al. (Ned. gespr.), za. t/m do. 11.50,
14.00.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
La Seconda Volta 16 jr dag. (beh
vr.) 20 15; zo. ma di do ook 14 00.
I Shot Andy Warhol 16 jrdag.
19.45.
Kolya al., do. za. zo. ma. 19.15; di.
wo do. 21.45, zo. ma. di. do. ook
16.15.
Different For Girls 16 jr., dag. 22.00;
ma. ook 16.15
The Pillowbook 16 jr., zo ma di. wo.
do. ook 16 15
Gabbeh al., dag. (beh vr 18.45.
The Secret of Roan Inish al., zo. ma.
di. wo do. 14.00.
Teddy Uppo al., zo. ma. di. wo. do.
14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3609282, Bui
tenhof 20.
Return Of The Jedi al., dag. 12.30,
15 30, 18.30,21.30
The Devil's Own 16 jr., dag. 16.50,
19 15, 21.40, do vr ook 13.50.
Donnie Brasco 16 jr., dag. 12.10,
15.20, 18.20,21.20.
Dante's Peak 12 jr.. dag. 12.00,
14.30, 17 00. 19.30. 22.00 (za.
vervalt 12.00).
The English Patient 12jr., dag.
13.00, 16.40, 20 30
The Empire Strikes Back al., dag.
16.10, 19.00, 21 50; do. vr. ook
13.10.
Space Jam al., za. zo. ma. di. wo. do.
12.30, 14.20.
101 Echte Dalmatiërs al., za. zo. ma.
di. wo. do. 12.20, 14.40.
Je moet toch zeker de veertig gepasseerd zijn wil je The
Saint nog op de televisie gezien hebben. Een razendpo-
pulaire televisieserie in de jaren zestig met Roger Moore
in de hoofdrol. Een jonge generatie zal het dan ook wei
nig zeggen dat de toenmalige creatie van Leslie Charteris
nu verfilmd is. Die zien gewoon een actiefilm met Val Kil
mer in de hoofdrol, terwijl de ouderen met schrik zullen
constateren dat de 'Saint' nu definitief van gedaante is
veranderd en in een rijtje terecht is gekomen naast strip
figuren als Superman, Batman, Spiderman en The
Shadow.
FILM RECENSIE
Van de oude 'Saint' met z'n hei-
ligenaureool, innemende per
soonlijkheid en karakteristieke
droge humor is niets meer over.
Dat hing ook erg samen met de
invulling die Roger Moore eraan
gaf, en die hij later gebruikte in
zijn rol als James Bond. Maar
Moore is inmiddels te oud om
van daken te springen en in lift
kokers omlaag te storten en dus
werd 'Batman' Val Kilmer erbij
gehaald om gestalte te geven
aan de nieuwe 'Saint'. Met als
tegenspeelster de mooie Elisa
beth Shue uit Leaving las Vegas.
Wat bleef, is eigenlijk alleen
de naam 'The Saint' en de gave
van de man om overal ongezien
binnen te dringen of weer te
verdwijnen. Ook Val Kilmer ver
andert in de film steeds als een
kameleon van kleur als hij weer
eens ongezien moet binnenko
men of verdwijnen. Maar op de
duur beginnen die voortduren
de gedaantewisselingen en ali
assen behoorlijk te irriteren en
Achtervolging op het Rode Plein in The Saint
bovendien hoogst voorspelbaar
te worden. Maar Kilmer geniet
er zichtbaar van om al die ver
schillende typetjes lekker vet te
kunnen neerzetten.
Filmmaker Phillip Noyce, een
regisseur met een paar aardige
thrillers op zijn naam Dead
Calm, Sliver, Clear en Present
Danger), zag in de 'Saint' vooral
een gelegenheid om weer een
nieuwe thriller te maken. Een
film die deels in Moskou is op
genomen, compleet met een
achtervolging op het Rode
Plein. Maar eerst moeten we
weten hoe de Saint aan zijn
naam is gekomen en dus verzon
Hensleign iets over een strenge
kostschool in het Verre Oosten
waar 'Saint' Simon Templar een
jeugdtrauma oploopt wanneer
zijn vriendin van een balustrade
valt.
Daarna is het nooit meer
goed gekomen met hem en de
wereld en heeft hij zich ontwik
keld tot een ongrijpbare crimi
neel, die met de meest geavan
ceerde apparatuur beveiligings
systemen uitschakelt en kluizen
kraakt. Het lijkt dan ook een
koud kunstje voor hem om in
opdracht van Iwan Tretiak, een
Russische technocraat, een che
mische formule te stelen van
een Engelse onderzoekster. Zij
heeft het principe van de 'koude
fusie' weten te ontwikkelen, wat
goedkope en schone energie
kan opleveren. Hard nodig in
het barre Rusland waar de win
ter voor de deur staat en het
volk in de kou zit. Treviak ziet
een kans om snel rijk te worden
en ook de 'Saint' wil wel een
graantje meepikken. Maar hij
vindt Emma Russel (Elisabeth
Shue) op zijn weg, die nobeler
plannen heeft met haar uitvin
ding. Op dat moment komt de
Russische maffia in actie en
moet de 'Saint' de hele ver
kleedkist overhoop halen om
Emma, op wie hij inmiddels ho
peloos verliefd is geworden, en
haar formule te redden.
Het probleem is dat Noyce
veel te veel elementen in zijn
film heeft gestopt, waardoor je
op de duur steeds onverschilli
ger de dingen over je heen laat
komen. Naarmate in Moskou
de chaos op straat toeneemt,
wordt ook de film steeds chaoti
scher en lijkt Noyce de greep op
het verhaal kwijt te raken. Een
verhaal dat in de verte wat doet
denken aan een James Bond-
story, maar dan zonder de be
vrijdende humor van Roger
Moore. Bijzonder zijn de loca
ties en de sfeertekening van een
koud en grimmig Moskou, maar
als film valt The Saint toch wat
tegen en Val Kilmer kan on
danks zijn talrijke vermommin
gen niet tippen aan het orgineel
van toen.
Weerzien met Return of the Jedi
DESMET (020) 6273434
19.00, 21.45 (beh wo)-Tierra
18.45 (beh wo) Breaking the Waves
21.30 (beh wo); zo ook 15.45,
17.15 Microcosmos
do za zo di 23.00: Vacas
vr ma do 23.00; zo 14.15: La Ardilla
Roja
za 24.15: La Ley Del Deseo
zo 14 00: De Stad Was Van Ons
zo 16.15: Sneak Preview
KRITERION 1 (020) 6231708
17.45 (beh wo): Romeo Juliet
20.00, 22.15; di niet 22 15: Big
Night
di 22.15: Sneak Preview
KRITERION 2
17.15 (beh wo): II Postino
19.30; The People vs. Larry Flint
22.00 (beh rra) Crash
ma 22.00: Der Himmel Über Berlin
NEDERLANDS FILMMUSEUM (020)
5891400
do vr za 20.30: Barnstijn, Een Neder
landse Filmtycoon
22.00 (beh wo): Buenos Aires Vice
do 1 mei 20.30: Heldenliederen: De
Val Van Berlijn
RIALTO 1(020)6753994
19.30, 21.45(beh wo); zoook
13.15: Trois Vies Et Une Seule Mort
18.00 (beh wo). Gabbeh
zo 15.30: La Promesse
RIALTO 2
20.15 (beh ma wo): La Seconda Vol
ta
17.45, (beh ma wo) 22.15 (beh wo):
Kolya
ma 20.00: Novecento
THE MOVIES 1 (020) 6386016
17.15, 19.30, 21.45; zoook 14.30
Karakter
THE MOVIES 2
17.30, 20.00; zoook 15.00: The
Van
22.00: The Pillow Book
THE MOVIES 3
20.00, 22.00; zo ook 14.45: Everyo
ne Says I Love You
18.00: Shine
THE MOVIES 4
19.00, 22.15;zoook 15.30 Fargo
17.15, 20.45;zoook 14.00: Huf
ters Hofdames
TUSCHINSKI1(020)6262633
12.30, 15.30, 18.30, 21.30: Don-
TUSCHINSKI 2
13.15, 16.00, 18,45, 21.30: The
Devil's Own
TUSCHINSKI 3
12.00, 15.00, 18.00, 21.15; ma al
leen 12.00, 15.00: Return Of The
Jedi
TUSCHINSKI 4
15.45, 18.30, 21 30; ma alleen
15 45; dovrook 13.00: In Love And
War
TUSCHINSKI 5
18.45,21.30; dovr ook 13.15,
16.00. Fierce Creatures
TUSCHINSKI 6
15 30, 18.30, 21.30; dovrook
12.30: Karakter
DE UITKIJK (020) 6237460
17.00 (beh wo); zo ook 14.00- Se
crets and Lies
20.00, 22.00: The Van
FILM RECENSIE
;s, De Uitkijk, Amsterdam.
De terugkeer van de 'Star Wars'-trilogie mag
dan in Nederland niet tot hysterische taferelen
hebben geleid, dat Ml niet zeggen dat het
weerzien onplezierig was. Verre van dat. Ook
de door Richard Marquand geregisseerde 'Re
turn of the Jedi' (1983), de derde in de reeks,
blijkt nog steeds een formidabel onderhou
dend werkstuk. Het eerste half uur is wellicht
zelfs het beste uit de hele trilogie. Luke Sky-
walker en al zijn vrienden proberen Han Solo
uit de klauwen van intergalactische gangster
Jabba de Hutt te redden. Daarvoor moeten ze
onder meer een reusachtig gedrocht verslaan
en uit een zandput zien te blijven waar een oc-
topus-achtig wezen huist dat een slordige dui
zend jaar uittrekt voor het verteren van zijn
slachtoffers. De digitale toevoegingen zijn dit
maal zo onopvallend aangebracht dat alleen
echte kenners ze zullen spotten. We zijn klaar
voor een nieuwe serie, nu George Lucas nog.
'Return of the Jedi' is te zien in Luxor Leiden
en Tuschinski 4 in Den Haag. (MvdT)
FOTO CPD
Middelbaar en werkloos. In Ne
derland al geen pretje, maar in
Ierland een regelrechte ramp.
Bakker Bimbo uit Dublin heeft
alles voor elkaar tot ook hij bo
ventallig wordt. Zijn enige
troost: een cheque van driedui
zend pond als doekje voor het
bloeden. Voor dat geld koopt hij
een totaal verwaarloosde chip-
per van, een rijdende snackbar
voor Ierlands favoriete vette
hap: fish h chips.
Met zijn werkloze vriend Lar
ry als partner knapt Bimbo het
motorloze wrak op, om tijdens
het WK voetballen 1990 honge
rige voetbalfans na een avondje
doorzakken te kunnen bedie
nen. En wat niemand verwacht
gebeurt: Bimbo en Larrys
snackkar wordt een succes.
Maar terwijl het Ierse elftal blijft
winnen en het geld binnen
stroomt, komt de vriendschap
van de twee onder steeds grote
re druk te staan.
Met The Van is nu ook het
laatste deel van Roddy Doylés
Barrytown-trilogie verfilmd.
Het drieluik over het moeizame
leven in een Dublinse arbei
derswijk volgt als het ware het
proces van volwassenwording.
The Commitments ging over de
dromen van de jeugd, The
Snapper behandelde de verant
woordelijkheden van het
(onverwachte) ouderschap en
met The Van zijn we beland bij
de midlife crisis. Dramatisch ge
zien is dit Doyles interessantste
boek. De laatste illusies over het
ontsnappen uit dit verkapte
ghetto zijn vervlogen, zodat de
bewoners het beste ervan moe
ten maken. Bimbo (Donal ÓKel-
ly) weet zijn tegenslag om te
buigen tot een triomf, maar Lar
ry (Colm Meaney) is zo gepro
grammeerd om te falen dat hij
zich geen raad weet met succes.
Spijtig dat The Van ondanks
onmiskenbare charmes een
vlakke film geworden is. Step
hen Frears, zo succesvol met de
al even low budget Snapper, be
dient zich hier veel te gemakke
lijk van de gulle lach. Hierdoor
zit The Van soms ongemakkelijk
dicht tegen een volksklucht aan.
Kijvende vrouwen die alleen het
huishouden moeten bestieren,
mannen die van de pub hun
tweede huis hebben gemaakt,
dialogen vol schunnigheden en
goedkope levenswijsheden en
het nationaal volksvermaak
voetbal als sociaal bindmiddel.
Vooral acteur Colm Meaney,
die in zowel The Commitments
als The Snapper de perfecte be
lichaming van de Ierse arbeider
was, blijft hier steken in een ka
rikatuur. Een inspectie van de
keuringsdienst van waren en de
onvermijdelijke 'night on the
town' in Londen zorgen voor
genoeg hilarische momenten.
Maar de menselijkheid die de
kern was van zowel The Snap
per als The Commitments, heeft
hier plaats gemaakt voor goed
koop sentiment en vulgariteit.
Nieuw op video
door Jan van der Nat
Pdie Murphy als de serieuze politieman Scott Roper in Metro. Nog ii
jverse bioscopen te zien.
FILM RECENSIE
STAN LAPINSKI
Donnie Brasco. Te zien: Studio, Leiden,
Tuschinski 2, Den Haag
Donnie Brasco is een maffia
film. Dat klinkt wat afgezaagd.
Maar: Donnie Brasco is een
maffia-film met Johnny Depp in
de hoofdrol en dan wordt het
een stuk interessanter.
Waarom zou je, na de grootse
mythologieën van Francis Cop
pola (Godfather-trilogie) en Ser
gio Leone Once Upon a Time in
America), en na de indringende
drama's van Martin Scorsese
Gooclfellas en Casino), nog aan
komen zetten met een maffia
film? Het genre is immers aan
alle kanten uitgekauwd, afgelikt
en doodgebloed. Maar. Er is al
tijd een maar.
Zoals Clint Eastwood met
Unforgiven nieuw leven wist te
blazen in het dode genre van de
western, zo weten de makers
van Donnie Brasco een onver
wachte draai te geven aan de
maffia-film. De film is geregis
seerd door Mike Newell (van An
Awfully Big Adventure en Four
Weddings and A Funeral), meer
een vakbekwaam uitvoerder
dan een briljant filmauteur. De
extra kwaliteit die deze film uit
tilt boven het gemiddelde, komt
vooral van het originele verhaal
en van de acteerprestaties van
Johnny Depp en Al Pacino.
Depp speelt FBI-agent Joe
Pistone die zich onder het pseu
doniem Donnie Brasco weet in
te werken bij de New Yorkse
maffia, waarmee hij niet alleen
zijn huwelijk maar ook zijn le
ven op het spel zet: één verspre
king en hij is er geweest. Het
gaat niettemin jarenlang goed,
omdat hij het vertrouwen heeft
weten te winnen van Lefty Rug-
giero (Al Pacino), een oudere
maffioso die voor 'zijn' Donnie
zorgt als een vader voor zijn
zoon. Nu is deze Lefty, ondanks
zijn heldhaftig gepoch, een gro
te sukkelaar die links en rechts
voorbij wordt gestreefd, het ty
pe van de eeuwige onderdaan.
Lefty heeft dit drommels goed
in de gaten. En dat maakt hem
in de ogen van Joe (en van ons)
zo menselijk en sympathiek.
Zodat Joe steeds meer beseft
dat hij door een klein foutje zij
nerzijds niet alleen zijn eigen
doodvonnis tekent, maar ook
dat van Lefty, zijn enige vriend.
Depp zet zijn rol van under
cover neer, zoals we dat van
hem gewend zijn, 'cool' en su
perieur. Zijn uitstraling doet
aan die van Marlon Brando
denken hij is ook net zo ei
gengereid. Lucratieve aanbie
dingen als de hoofdrol in Speed
wijst hij nonchalant van de
hand. Hij speelt alleen wat hij
interessant vindt. Zo zorgt hij er
wel voor dat je van elke film
met hem hoge verwachtingen
hebt, die hij tot nog toe altijd
waarmaakt, ook hier. Boven
dien stimuleert hij door zijn
houding en kwaliteiten zijn me
despelers tot grote prestaties.
Kijk naar Al Pacino en zie hoe
hij zichzelf hier weet te overtref
fen. Door hem wordt Lefty de
meest menselijke personage
van de film, met het rijkste ka
rakter. Met zijn Italo-accent en
eenvoudige volkse inzichten zie
je hem woekeren met het talent
waar hij, met zijn kleine
denkraam, over beschikt. Zo
zorgt hij voor menige komische
noot. Maar naarmate de film
vordert ontwikkelt hij zich tot
een tragische figuur van Shake-
speare-allure. Zo'n maffioso
hadden we niet eerder gezien.
Science fiction is in. De 'terug
keer' van Star Trek is daarvoor
een duidelijk bewijs. Die popu
lariteit ook al aangetoond door
de de film Independence Day,
die niet alleen de best bezochte
film in Nederland was van vorig
jaar, maar bovendien door het
publiek tot beste film van 1996
wérd uitverkozen. Independence
Day is er nu ook op video en als
het dezelfde kant uitgaat als in
Groot-Brittannië, dan zullen de
verkoopcijfers ook hier in over
eenstemming zijn met het bio
scoopbezoek.
Nederlandse films doen het
over het algemeen niet zo ge
weldig in de bioscoop, vooral
niet als de boeken die eraan ten
grondslag liggen tot de wat
zwaardere literatuur behoren.
Kennelijk is het dan allemaal
net even te moeilijk voor een
ontspannen avondje. Arcade
completeerde onlangs de serie
films van Matthijs van Heijnin-
gen met Een Vlucht Regenwul
pen, naar het boek van Maarten
't Hart en met Jeroen Krabbé in
de hoofdrol: Van de Koele Meren
des Doods, naar het klassieke
meesterwerk van Frederik van
Eeden en met Reneé Soutendijk
en Derek de Lint in de hoofdrol
len en als laatste Eline Vere van
Louis Couperus met onder an
deren Monique van de Ven en
Thorn Hoffman.
Voor Alegria, de nieuwste voor
stelling van Cirque du Soleil,
zijn in Nederland vrijwel geen
kaarten meer te krijgen. Voor
wie geen plaatsbewijs heeft
kunnen bemachtigen voor de
tent naast het Olympisch Sta
dion is er een alternatief op vi
deo. Een surrogaat. De eerlijk
heid gebiedt dat te zeggen, want
een circus en zeker dit
moet je in het echt zien. Van
vier oude voorstellingen liggen
er nu banden in de winkel en
daar komt er in mei nog eentje
bij.
De stroom jeugdfilms is nog al
tijd niet in te dammen. Vooral
de fabrieken van Disney draaien
op volle toeren. Jungle Book, het
verhaal van de ten vondeling
gelegde en door dieren opge
voede Mowgli, is natuurlijk een
prachtige klassieker en het
avontuur van de drie verdwaal
de honden in De Ongelooflijke
Reis sloeg zó aan, dat 'Deel 2'
welhaast een must was. Een pri
meur van Disney is Melodie van
het Zuiden, de film die eind
1946 in première ging, maar het
verhaal blijft mooi. De film is
een combinatie van gewone
beelden en animatie. Het be
roemde lied uit de film, Zip-A-
Dee-Doo-Dali werd bekroond
met een Oscar.
Bij MGM/UA Family Entertain
ment verscheen een leuke serie
onder de titel 'Gouden Sprook
jes'. Hans en Grietje, De Nieuwe
Kleren van de Keizer, Roodkapje,
Sneeuwwitje, De Gelaarsde Ka
en nog veel meer klassieke ve i
halen komen op fraaie wijze
leven.