'Ik laat me niet meer van
van hot naar her sturen'
Gebakken baby's en
estolen schoonmoeders
Prikkelende expositie van (strip)tekenaar
Cultuur&Kunst
irussel zondag hoofdstad
Nederlandstalige literatuur
Culturele hoofdstad
Louter lof voor Grunberg
Leiden
1)7
Nationale Ballet danst op Stones
dij, ^5terdam Het Nationale Ballet danst van 25 april tot en met
lOmei op muziek van de Rolling Stones. De Britse choreograaf
Christopher Bruce schreef balletten op acht nummers van de
Stones, waaronder 'Little Red Rooster' en 'Lady Jane'. Met de
voorstelling wil Bruce niet alleen een eerbetoon aan de Stones
brengen, maar ook de verhouding tussen man en vrouw tot uit
drukking brengen. De mannen in het ballet vertonen haantjes
gedrag, de vrouwen accepteren dat wel maar doorzien de heren
meteen.
Verbouwing Volkenkundemuseum
ifiPEN? In het artikel over de verbouwing van het Museum voor
Volkenkunde, onlangs in deze krant, stond dat de architect ir.
Roy Lim van het bureau OD 205 Architectuur bv, ook betrokken
nas bij de verbouwing van het Museum Boerhaave in Leiden,
pat is onjuist. Het bureau is destijds betrokken geweest bij de
inrichting van Boerhaave. De verantwoordelijk ontwerper des-
bjds was ir. Martien Jansen.
Diana Ross en Phil Collins in Ahoy'
vrTERDAMDiana Ross komt
voor twee concerten naar
Nederland. Een eerste con
cert was al aangekondigd
voor zaterdag 7 juni in Ahoy'
Rotterdam. Vanwege de gro-
le belangstelling is nu een
extra concert ingelast op
zondag 8 juni, eveneens in
Ahoy'. Kaartverkoop bij de
150 grote postkantoren in
cd het land en de overige be
kende voorverkoopadressen.
Op dinsdag 28 en woensdag
29 oktober staat het podium
jnAhoy' klaar voor het con
cert van Phil Collins. Kaart
verkoop voor dit concert be-
ÏO.OO uur bij de genoemde
voorverkoopadressen.
Pavarotti krijgt ArenA nog niet vol
k delft/Amsterdam De kaarten voor het eenmalige concert van
CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444
foto archief
Pavarotti op 30 april in de ArenA, zijn nog lang niet allemaal
neg. Tweederde van de tickets is tot nog toe verkocht, wat bete
kent dat er nog ruim 10.000 kaarten over zijn. De prijzen vari-
tren van 50 tot 250 gulden. De beroemde Italiaanse zanger zal
vooral operastukken zingen, in een aangepast decor. Filmnet zal
het concert live uitzenden.
Sam Waagenaar overleden
iaren In het Rosa Spier Huis in Laren is woensdag op 89-jarige
leeftijd Sam Wagenaar overleden. Hij werkte als schrijver, jour
nalist, fotograaf, zanger en acteur in de VS, Frankrijk en Italië.
Aanvankelijk werkte hij als Europees perschef voor Metro Gold-
wyn Mayer. In 1943 kwam hij in Hollywood terecht, waar hij in
negen films een rol kreeg. Na de oorlog vestigde hij zich in Ro
me, waar hij fotoboeken maakte over vrouwen en kinderen. Sam
Waagenaar schreef ook een biografie van Mata Hari, van wie hij
irchieven bezat.
Lotti bekroond voor platenverkoop
monaco Helmut Lotti is gisteren bij de verlening van de presti
gieuze World Music Awards in Monaco bekroond als artiest met
de beste platenverkoop in de Benelux. Volgens zijn platenmaat
schappij zijn van Lotti's eerste album alleen al in België 485.000
m exemplaren verkocht, de verkoop van het tweede album staat
inmiddels op 450.000 stuks. De Canadese zangeres Céline Dion
erd gelauwerd voor de beste platenverkoop over de hele we-
sld. Twee prijzen waren er voor de Amerikaanse band Fugees
[beste groep ter wereld en recordverkoop in eigen land).
lederlandse schrijvers hebben
8 met Brussel. Willem Frede-
i Hermans sleet er de laatste
ten van zijn leven; voor Jeroen
is touwers is het de enige echte
id die hij kent. Zondag krijgt
Nederlandstalige literatuur
Bmssel een nieuwe injectie
et de manifestatie Het Groot
re' eschrijf. Op 40 plaatsen in de
W ad zullen Vlaamse en Neder
landstalige schrijvers en dich
ters voordragen uit en praten
over eigen werk. Onder hen be
vinden zich de Nederlandse au
teurs Jeroen Brouwers, Oscar
van den Boogaard en Benno
Barnard. De organisatie heeft
een circuit uitgezet langs diver
se Brusselse kroegen, theaters
en culturele centra. Met de 5,8
miljoen Vlamingen meegeteld
zijn er in Europa ruim 21 mil
joen Nederlandstaligen.
Ray Slijngaard muzikaal verlost van 2 Unlimited
Ook de Verenigde Staten
voor Eurodance winnen,
dat was zo'n beetje het
laatste hoofddoel van 2
Unlimited. Maar amper
een jaar na de ontbinding
van Nederlands succesvol
ste popact aller tijden blijkt
mannelijke helft Ray Slijn
gaard het muzikale roer al
volledig te hebben omge
gooid.
AMSTERDAM LOUIS DU MOULIN
Want met zijn eerste solo-single
'Three Times Day' sluit de voor
malige partner van Anita Doth
zich aan bij wat dreigt uit te
groeien tot de trend van het
jaar, de zo Amerikaanse rhythm
blues nieuwe stijl.
Een slimme commerciële zet,
zal iedereen natuurlijk meteen
denken. Mag ook best van de
Amsterdamse rapper van origi
ne, maar zijn beweegredenen
hebben toch een andere achter
grond. „Nog tijdens 2 Unlimited
had ik voor mezelf al plannen
om een andere weg in te slaan.
Als je vijf jaar lang alleen maar
dance, dance en nog eens dan
ce hebt gedaan is dat niet zo
verwonderlijk. Temeer daar ik
zelf altijd al met hiphop en het r
b-achtige repertoire bezig
was. Dat nu ook op de muziek
zenders hier meer ruimte wordt
vrijgemaakt voor rhythm
blues is mooi meegenomen,
maar die geestverruiming is pas
echt op gang gekomen na het
grote succes van The Fugèes, en
toen wist ik allang welke kant ik
op zou gaan."
Maar liefst acht maanden
werkte de in Monaco woonach
tige Ray in Nederland, Amerika
en Engeland aan zijn eerste ei
gen visitekaartje. Om zo besla
gen ten ijs terug te komen als
maar mogelijk is. ,,Ik wil name
lijk niet teren op de naam van 2
Unlimited. Maar zo snel als het
maar kan worden beoordeeld
op mijn kwaliteiten als Ray
Slijngaard," aldus de 25-jarige
'doorstarter', behalve uitvoe
rend artiest ook platenbaas en
eigenaar van een ambitieuze
productiemaatschappij
In die laatste hoedanigheid
heeft hij thans vrijwel alles on
der controle en kan hij mooi
vertellen over de doorlopende
voordelen van zijn tropenjaren
als flitsend house-koppel. „Met
een verkoop van ruim twintig
miljoen platen achter je naam
gaan er vanzelfsprekend meer
deuren voor je open dan wan
neer je voor iemand zo goed als
blanco bent. Zo ben ik bijvoor
beeld in een keer doorgedron
gen tot de vice-president van
MCA om te onderhandelen over
een release in Amerika," aldus
Ray, even over uit New York
waar hij deze weken nauw be
trokken is bij de montage van
de videoclip van het dubbelzin
nige 'Three Times A Day'.
Slijngaard gaat voor de hoog
ste eer ofwel voor plusminus
evenveel erkenning als hem met
2 Unlimited ten deel is gevallen.
Ray Slijngaard: „Ik hou nu eenmaal van mooie kleren, snelle auto's en van een spetterend feestje op z'n tijd."
foto cpd
Tegelijkertijd beseft hij don
dersgoed dat die 'logische doel
stelling' hem op niet geringe
frustraties kan komen te staan.
„Met 2 Unlimited hebben we
bijna alles bereikt wat er te be
reiken viel. Wereldwijde popu
lariteit, talloze onderscheidin
gen, lovende woorden van kan
jers als Prince en Michael Jack
son, kortom: meer dan je je als
simpele Nederlandse rapper
kunt voorstellen."
Ray ontkent met klem de ver
halen over de onderlinge ver
wijdering met Anita in de nada
gen als zingende en springende
twee-eenheid. „Er is na de op
heffing van 2 Unlimited van al
les over ons geschreven en dat
is best begrijpelijk. Als een suc
cesformule er plotseling mee
ophoudt, dan gaat men altijd op
zoek naar rottigheid. Dus zijn er
ook allerlei verhalen verschenen
over onze relatie, die werkelijk
nergens op slaan. Ik zie haar nu
natuurlijk niet meer zoveel,
maar dat het tussen ons nog wel
goed zit zal blijken bij de pre
sentatie van mijn cd over enkele
maanden: ik hoop het eerste
exemplaar aan haar te kunnen
overhandigen."
Hoewel bijvoorbeeld met
voorrang en vele egards toege
laten tot het exclusieve prinsen-
dom aan de Riviera is Slijngaard
van 2 Unlimited toch niet zo
puissant rijk geworden als alge
meen wordt vermoed. „Vergeet
immers niet dat we heel jong
waren toen we begonnen. Voor
de eerste optredens kregen we
niet meer dan 150 piek. Dat
vond ik, die in de keuken op
Schiphol 1200 gulden in de
maand verdiende, waanzinnig
veel geld. En het platencontract
dat we in die dagen tekenden
was wel ons eerste, dus daaruit
hebben we evenmin het hoogst
haalbare gesleept. Maar goed, je
zult mij verder niet horen kla
gen, ik kan een potje breken,"
aldus Slijngaard, die na enig
Ten tijde van de Republiek had- Meer provincies betekent meer
den we één gewest Holland, het hoofdsteden. Bij normaal gedrag
gebied van de tegenwoordige van politici zou Leiden de
provincies Noord- en Zuid-Hol- hoofdstad moeten worden van
land. Leiden lag
daarin centraal
en waf de 'Hol
landse stad' bij
uitstek. De na
werking van de
ideeën en
maatregelingen
van de Franse
bezetter leidde
in 1840 tot de
splitsing van
Holland in de
huidige twee
provincies. Er is
alles voor te
zeggen om aan
die splitsing een
eind te maken.
Kijk eens naar
de onlangs ge
publiceerde
nieuwe kaart
van Nederland.
De toekomstige
ruimtelijke ont
wikkelingen in
de Randstad
maken het nog meer dan nu
noodzakelijk om een samenhan
gend beleid te voeren. Dan helpt culturen een waardige hoofd-
het. als de drie grootste steden
van Nederland in één en dezelf
de provincie liggen.
De landelijke politici doen
evenwel of je de ruimtelijke pro-
stad. Met een vooruitziende blik
heeft de provincie Zuid-Holland
de stad Leiden aangewezen als
culturele provinciehoofdstad, al
is dat officieel alleen voor dit
blematiek kunt oplossen door jaar. De opening van het jaar
Holland nog verder te fragmen
teren. Er zouden provincies rond
Rotterdam. Den Haag en (wat
later) Amsterdam bij moeten ko
men. Niet terug naar één maar
opblazen naar vijf. Een zekere
garantie voor veel kosten zonder
resultaten.
Als deze bestuurlijke onzin
doorgaat, kan het voor Leiden
evenwel gunstig zijn. Volgens de
meest Leiden-vijandige minister,
Margreeth de Boer. mag Leiden
niet meer in de Leidse regio bou
wen voor de eigen woningzoe
kenden. Deze minister, die zich
probeert te profderen op het te
gengaan van verkeersstromen,
zei onlangs dat Leidenaren
maar in Den Haag moeten gaan
Leiden Cultuurstad in de Stads
gehoorzaal was een stimulerend
succes: een ontspannen sfeer, ge
lukkig ook veel jonge mensen en
een grote verscheidenheid aan
optredens. 1997 wordt een bij
zonder goed cultuurjaar, dat
naar meer smaakt. Leiden moet
zelfbewust de ambitie tonen om
culturele hoofdstad te blijven.
Bij het verlaten van de Stads
gehoorzaal viel mijn oog op het
Rijnlandshuis aan de overkant.
Deze schepping van Lieven de
Key en Pieter Post is toch eigen
lijk het mooiste Hollandse mo
nument van Leiden. Het Hoog
heemraadschap van Rijnland
zetelt er al eeuwen. Getroffen
door organisatie-adviezen en
wonen. Nauwelijks had zij dit andere wanen van de dag gaat
beweerd, of een ander ministerie het waterschap dit unieke ge-
kwam met het splitsingsidee.
waardoor Leiden en Den Haag
t twee verschillende provincies
bouw verlaten voor een nietszeg
gend modern kantoor buiten de
binnenstad. Leve echter het be
komen te liggen. Wie is zo naïef stuur van de nieuwe provincie.
om te denken dat dan de Haagse
voor de Leidse regio gaat bou
wen? Er zal gewoon in de Leidse
regio verder worden gebouwd.
dat zich dan in het Rijnlands
huis kan gaan vestigen. Zoals
het hoort, in het hart van de cul
turele hoofdstad Leiden.
aandringen wel wil toegeven
dat zijn imago van 'big spender'
niet uit de lucht is komen val
len. „Ik hou nu eenmaal van
mooie kleren, snelle auto's en
van een spetterend feestje op
z'n tijd. Zelf vind ik dat ik nooit
extreem met geld heb lopen
smijten. Ik denk dat iedere jon
gen van mijn leeftijd in mijn si
tuatie hetzelfde zou hebben ge
daan."
Het voorbije 'stille' jaar is hij
sowieso veel meer een 'family-
man' geworden. „De geboorte
van mijn zoontje heeft me zeker
veranderd. Met hem en mijn
vriendin samen zijn is inmid
dels erg belangrijk voor me. Ik
zal me dan ook niet meer non
stop van hot naar her laten stu
ren, zoals in het verleden. Als er
een les is die ik van 2 Unlimited
heb opgestoken, dan is het om
je leven niet meer te laten lei
den door platenmaatschappijen
en promotors.
AMSTERDAM CPD
Hoewel hij nog jong is en wei
nig geschreven heeft, populair
is Grunberg. Bij het publiek, dat
70.000 exemplaren van zijn de
buutroman 'Blauwe maanda
gen' kocht, bij de media, die al
dan niet met dure cameraploe
gen en masse naar zijn woon
plaats New York reizen om hem
te interviewen, en bij collega's
die in Grunberg een groot talent
herkennen.
En wat te denken van de eer
die de Stichting Collectieve Pro
paganda van het Nederlandse
Boek (CPNB) hem toebedeelde?
Ze vroeg Grunberg het boeken
weekgeschenk 1998 te schrij
ven, een erebaantje dat de
laatste jaren alleen vervuld is
door gearriveerde schrijvers met
minstens tien titels achter hun
De eerste druk van Arnon Grun-
bergs nieuwe roman 'Figuran
ten' telt maar liefst 20.000
exemplaren. Geen gering aantal
voor een 26-jarige auteur, die
slechts één roman op zijn naam
heeft staan. Niemand minder
dat Jan Wolkers was door de
uitgever Nijgh Van Ditmar
bereid gevonden de schrijver
gistermiddag in het Amster
damse Moviestheater het eerste
exemplaar uit te reiken.
De hoge oplage van de eerste
druk is volgens Vic van der
Reijt, directeur van Nijgh Van
Ditmar, terecht. Grunberg is
'één van de belangrijkste nieu
we talenten'. Bij de uitgeverij
verwachten ze dat de eerste
druk van 'Figuranten' binnen
een maand zal zijn uitverkocht.
3EN. ARJAN VAN DUK
en oppas die de baby in plaats
in de frites in de oven heeft
ii|i ibakken, een lifter die op mys-
rieuze wijze in het niets ver
ent en een per ongeluk inge-
öt inktvisje dat in de maag
igstwekkende proporties aan-
tfmt. 'Asfaltsprookjes' zijn
n. broodje-aapverhalen,
j,f aar daarom niet min-
pe I fascinerend. De
s* ndse folklorist Peter
ifger weet er alles van
'diste gisteravond in the-
IDe X een sappig maal
"moderne sagen op.
nirgers lézing over de ver-
blklore van de jaren negen-
was de eerste in een reeks
^drachten over verhaaltradi-
s in verschillende tijden en
ilturen. De reeks maakt on-
'deel uit van de manifestatie
"den Stad van Culturen' en is
"rganiseerd door de Leidse
uversiteit. Tot eind mei is er
f donderdag een lezing over
d)aaltradities in De X, toegan-
tijk voor zowel studenten als
"-studenten.
u ;rs lezing stond voorna-
dijk in het teken van het ver-
de "fn zelf. Elke stelling in zijn
^toog wist Burger wel met een
andere anekdote te larderen,
dat zijn gehoor van de ene bi-
Re situatie in de andere werd
gesleept. Een straf was dat niet,
want Burger is een geanimeerd
verteller.
Waar de verhalen vandaan
komen, is een raadsel. Net als
bij moppen blijkt het on
mogelijk om de
bron te
ach-
stad Van
CUlllll'Bll
ter-
halen.
Maar een functie
hebben de 'urban le
gends' volgens Burger wel. Het
verhaal van de schoonmoeder
die tijdens de vakantie overlijdt
en wier lijk met caravan en al
wordt gestolen, is bijvoorbeeld
een typische wensfantasie. Bur
ger kent dit verhaal in talloze
varianten, waarbij een gehate
Zwager de plaats van de
schoonmoeder kan innemen.
In tegenstelling tot oude sa
gen is er tegenwoordig geen
strenge scheiding meer tussen
goed en taMaad en hebben dui
vels en demonen plaats ge
maakt voor verkrachters en se
riemoordenaars. Maar net als
vroeger hebben de verhalen
dikwijls een schokkende in
houd. Zo deed eind jaren tach
tig, toen de angst voor aids een
hoogtepunt bereikt had, een
macaber verhaal de ronde over
een meisje dat van haar vakan
tieliefde als afscheidscadeautje
een dode rat kreeg. Naast het
beest prijkte een briefje met de
tekst 'welkom bij de aidsclub'.
Dat niet alle moderne sagen
zo gruwelijk zijn, bleek na
de pauze toen het publiek
zijn sterke verhalen ten
beste mocht geven. Bijna
iedereen kende wel een
grappig of luguber verhaal, zo
dat theater De X al snel leek op
een gezellige kroeg.
Het Studium Generale 'Een
wereld vol verhalen' begint el
ke donderdag om 20.00 uur in
theater De X aan de Apothe-
kersdijk 33a. Toegang voor
studenten is gratis, niet-stu-
denten betalen 5,00. Onder
werpen voor de komende we
ken: 24 april: Middeleeuwse
verhalen, 1 mei: In twee mon
den blijft het woord bewaard,
15 mei: Arctische verhalen, 22
mei: Balinese vertellingen en
29 mei: Berbersprookjes.
BEELDENDE KUNST
RECENSIE TITIA FUCHS
Expositie Lennaart van Oldenborgh, te
keningen en video's Te zien t/m 9/5,
ma. t/m za. 10.00-22.00 uur, zo. 14.00-
17.00 uur, LAKgalerie, Clevenngaplaats
1Leiden.
Lennaart van Oldenborgh
maakt (strip)tekeningen met
als onderwerp het Dutchbat-
bataillon in Srebrenica. Een
jongensboek, een avonturenro
man in stripbeelden, daar denk
je aan bij het zien van de teke
ningen in de LAKgalerie. Het
lijkt, als in een Arie Roos-ver
haal, gewoon goed af te lopen.
Pas in tweede instantie dringt
tot je door dat het draait om
een echte, zelfs recente oorlog.
Daardoor ontstaat een vreemd
soort verwarring.
Het lezen van de strip en het
besef waar de strip over gaat
zijn moeilijk op één lijn te
brengen, alsof het niet bij el
kaar past. De spanning, eigen
lijk tussen de wereld en de
kunst, is wat Van Oldenborgh
wil onderzoeken. Niet om de
spanning, maar om het onder
zoek.
Hoewel een vair de grotere
tekeningen grappig overkomt,
als bij tekenaar Glenn Baxter, is
die dat allerminst. Van Olden
borgh is heel ernstig in de on
derwerpen die hij behandelt.
De gebeurtenissen die hij ver
Striptekeningen van Lennaart van Oldenborgh, met als onderwerp het Dutchbat-bataljon in Srebrenica, be
werkstelligen een vreemd soort verwarring. tekeningen pr/lennaart van oldenborgh
beeldt zijn verre van ironisch
bedoeld, maar worden soms
toch zo ervaren. Tot grote
schrik van de kijker.
De getoonde video is inmid
dels wat gedateerd, maar
brengt een zelfde soort verwar
ring teweeg. In het Sarajevo
World Report wordt Amster
dam bekeken door de ogen van
mensen uit een land in oorlog.
Geijkte onderwerpen als de ko
ningin, Ajax en drugs komen
aan bod. Maar ook het monu
ment op de Dam, een reporta
ge over het stadsdelenreferen-
-rxz dum, het weer en de snelweg.
M Er wordt opgemerkt dat de
'ring' gewoon open is, dat au
to's steeds van en naar Amster
dam rijden en dat er geen bar
ricades zijn. Je vraagt je tijdens
het kijken af waar wij ons hier
eigenlijk druk om maken. Het
is vrede in Amsterdam.
Naast de strips hangen in de
LAKgalerie series opgeblazen
beelden van grote momenten
uit het nieuws. Ze gaan over
Ajax, barsten van het drama,
voornamelijk ingegeven door je
eigen herinnering, en zijn
prachtig.
In hoeverre kun je het
nieuws en de media, mooi als
Patrick Kluivert in een zinde
rend stadion de beker boven
zijn hoofd houdt of gruwelijk
als de ervaringen van VN solda
ten die naar Sarajevo gaan, ge
bruiken in de beeldende kunst
en de manier van (be)kijken
daarmee beïnvloeden? Dat is
wat Van Oldenborgh probeert
en de gedurfde onderneming
leidt voorlopig tot verwarring
en drama. De tentoonstelling
prikkelt de gedachten.