Mozart op een fijn instrument Cultuur&Kunst Verbijsterende opbrengst van collectie Van Lier Oranjebal 'Tafelronde 150 Leiden Hot House wil niet 'zomaar' uit de Waag 'Bollenvelden' onder de hamer Herman van Veen naar Zuid-Afrika WOENSDAG 16 APRIL 1997 Nieuwe tournee van Normaal hengevelde» De popgroep Normaal treedt van juni tot en met september 25 keer op. Het eerste concert is op 7 juni in Henge velde. Vorig jaar leek het erop dat de groep zou stoppen. Zanger Bennie Jolink dacht het geestelijk en lichamelijk niet meer aan te kunnen. Begin dit jaar werd bekend dat de 50-jarige popster er toch weer tegenaan wilde, zij het in beduidend mindere mate. De 25 optredens die nu staan gepland, zijn ook maar een vijfde van het aantal optredens vroeger. Schrijver Joop van den Broek dood Amsterdam Detective-schrijver Joop van den Broek is maandag in zijn woonplaats Amsterdam overleden. Dat heeft een familie lid meegedeeld. Van den Broek werd 71 jaar. Zijn bekendste boeken zijn 'Parels voor Nadra', 'Kermis in de Regen' en 'De Gouden Strop'. Van den Broek, die ook onder de naam Jan van Gent publiceerde, was in het dagelijks leven werkzaam als jour nalist. Topfunctie voor dochter McCartney parijs» Stella McCartney, de 25-jarige dochter van ex-Beatle Sir Paul, is benoemd tot opvolgster van Karl Lagerfeld als ontwerper van het Parijse modehuis Chloe. Lagerfeld kondigde vorige maand aan dat hij zich wilde concentreren op zijn eigen KL-ont- werpen en dientengevolge bij Chloe zou vertrekken. Stella Mc Cartney, die afstudeerde aan de beroemde St. Martin's School of Fashion, geldt als een veelbelovend talent. Ofschoon zij nog maar aan het begin van haar carrière staat, was een toprrtodel als Naomi Campbell bereid haar ontwerpen te showen. Nederlandse romans geen kans op prijs ruswuk/dublin» Geen van de genomineerde Nederlandse boeken is op de shortlist terechtgekomen van de International IMPAC Dublin Literary Award. Dit bleek gisteren in Dublin, waar IM PAC-voorzitter James B. Irwin de selectie bekendmaakte. Een in ternationale jury maakt de winnaar van de tweede editie van de ze internationale literaire prijs (zo'n 260.000 gulden) op woens dag 14 mei in Dublin bekend. Ons land had de boeken 'Ontaar de moeders' van Renate Dorrestein, 'Tralievader' van Carl Fried man en 'Het grote verlangen' van Marcel Möring aangemeld. Vorig jaar was het winnende boek 'Remembering Babylon' van de Australiër David Malouf. Bij het Amsterdamse veilinghuis Christie's hadden ze bij het uit brengen van de catalogus al op een eclatant succes gerekend maar dinsdag sloeg alles. De ka vels van de zogenoemde Van- Liercolectie brachten vier tot zelfs veertien keer de verwachte prijs op. Aan het eind van de middag was zelfs alles verkocht („een 100-verkoop") en hadden de 250 kavels 3,5 miljoen gul den opgebracht. De collectie van Leendert van Lier (1910-1995) omvat etnogra fische voorwerpen uit Afrika, Oceanië en Indonesië. Een drum in de vorm van een vis bracht in plaats van de ver wachte 30.000 gulden 184.512 gulden op. Een mannenfiguur waarvoor 6000 gulden werd ver wacht, verwisselde voor 103.788 gulden van eigenaar. Het publiek bestond uit ver zamelaars en kunsthandelaren uit de hele wereld. Het veiling huis puilde uit van de belang stelling, hetgeen de prijzen waarschijnlijk nogal heeft opge dreven. Van Lier legde zijn verzame ling aan tussen 1940 en 1960. Christie's expert Hugo Kreijger voorspelde enkele maanden ge leden „de mooiste veiling van de afgelopen tien jaar op de in ternationale veilingmarkt. Johnny Depp debuteert in Cannes utrecht gpd Het Filmfestival van Cannes maakt zich op om volgende maand zijn 50ste editie luis ter bij te zetten met een extra zwgar bezet hoofdprogram ma. Volgende week zal de lijst competitiefilms pas offi cieel worden vrijgegeven, maar er zijn al aardig wat ti tels uitgelekt. Meest bijzonder is wel dat Johnny Depp zich met zijn regiedebuut (The Brave) te plaatsen weet tussen geves tigde topcineasten die in Cannes hun sporen lang en breed hebben verdiend. On der hen: Wim Wenders (met The End Of Violence), Fran cesco Rosi (The Truce), Mar co Bellocchio (The Prince of Homburg), Manoel de Oli- veira (Voyage To the Begin ning of the World, de laatste film van Marcello Mastroian- ni), Shohei Imamura (Una- gi), Atom Egoyan (The Sweet Hereafter), Matthieu Kasso- vitz (Assasins), Michael Haneke (Funny Games), Idrissa Ouedraogo (Kini Adams) en Michael Winter- bottom (Welcome To Saraje vo). Tamelijk zeker lijken ver der de nieuwe films van Oli ver Stone (U-Tum), Abbas Kiarostami (The Taste of Cherry), Ang Lee (The Ice Storm), Zhang Yimou (Keep Cool) en Claude Chabrol (Rien Ne Va Plus). Bevestigd is dat er wordt geopend met Luc Bessons sf-film The Fifth Element (met Bruce Willis en Gary Oldman) en dat Clint Eastwoods Absolute Power het festival afsluit. Buiten competitie zal Kevin Branag- h's vier uur durende ver filming van Hamlet worden vertoond. De Nederlandse cinema zal gewoontegetrouw in het hoofdprogramma ontbreken. Maar, zoals eerder bericht, zal Mike van Diems film Ka rakter worden vertoond in de debutantensectie Semaine de la Critique. En Mrs. Dallo- way, de Engelse productie van Marleen Gorris, heeft een plaats gekregen in het nevenprogramma. Ronald Brautigam begint concertserie op fortepiano in Oegstgeest Tsjaikovski speelt hij liever niet. Te veel ego-muziek, te veel melancholie. „Daar voor neem ik mezelf niet serieus genoeg," zegt Ro nald Brautigam. De ko mende twee maanden reist hij rond met de sonates van Mozart. En met zijn ei gen ranke fortepiano. Ko mende zondag begint Brautigam zijn Mozart cy clus in het Groene Kerkje in Oegstgeest. oegstgeest aap van der ven Als David en Goliath staan ze tegenover elkaar in zijn zolder kamer met uitzicht op het Von delpark, de bescheiden, breek baar ogende McNulty en de stoere, robuuste Bsendorfer. De eerste kent hij een jaar of vijf, de tweede is al veel langer een trouwe kameraad. Ronald Brau tigam (1954) concentreert zich nu even op de door Paul McNulty rond 1990 gebouwde fortepiano. Over een paar maanden krijgt de Bsendorfer- vleugel weer aandacht, maar voorlopig, tot begin juni, reist Brautigam met zijn McNulty - een kopie van een 18de-eeuws 'Hammerklavier' - en de sona tes van Mozart door ons land. „Fijn, zo'n aaneengesloten serie", zegt de pianist. „Ik zou toch niet meer, zoals vroeger, zes of zeven verschillende pro gramma's in een seizoen willen spelen. Dan voel je je net zo'n Chinese goochelaar met van die borden." Het is wel een gedoe, zo'n tournee met zijn eigen fortepia no, geeft Ronald Brautigam toe. Voor elk concert wordt het in strument door een verhuisbe drijf opgehaald en na afloop weer afgeleverd. „Het is een ge vaarlijk instrument," zegt Ro nald Brautigam met een listig lachje. „Kijk, doordat die toet sen zo lekker licht gaan lijkt het makkelijk. Maar dat is bedrieg lijk. Je glijdt ook makkelijker uit. Als je aan de normale piano ge wend bent, moet je opeens kracht opgeven. Dat geeft je in het begin een hulpeloos gevoel. Belangrijk is dan, dat je die kracht niet in verkeerde spieren gaat stoppen. Want dan ben je Ronald Brautigam: „Die combinatie van lichtheid en felheid op de fortepiano, daarop ben ik erg gesteld." verder van huis." Bij Ronald Brautigam hoefde er geen fysio therapeut aan te pas te komen. „Ik heb er anderhalf jaar de tijd voor genomen om er op thuis te raken. Daarna durfde ik er voor zichtig mee in de openbaarheid te komen." Dat laatste was niet eens de opzet, toen hij het instrument in 1988 bestelde en op een wachtlijst terecht kwam. Hij had zijn zinnen op een fortepia no gezet om te kunnen voelen hoe het was en om te kunnen horen hoe het klonk: Mozart op een instrument van het type dat de componist zelf heeft be speeld. Maar nadat de McNulty in 1991 was afgeleverd raakte hij er steeds meer aan ver knocht. „Ik had eigenlijk al heel lang de indruk dat juist voor Mozart de moderne concertvleugel niet ideaal is. Je moet je daarop voortdurend inhouden om die muziek haar eigen karakter te geven. Dat leidt tot een enigszins onnatuurlijke manier van spelen. Op zo'n fortepiano kan je echt uitpakken want dat instrument overschrijdt het voor Mozart gewenste volume niet. Snelle begeleidende passa ges in de linkerhand klinken er ook mooier op. Die worden op een grote vleugel automatisch stug. Die combinatie van licht heid en felheid op de fortepia no, daarop ben ik erg gesteld." Hij is het volstrekt niet eens met Alfred Brendel, die heeft gezegd, dat hij de beperkingen van de fortepiano weigert te ac cepteren. Brautigam: „Wat hij als beperkingen ziet ervaar ik bij Mozart helemaal niet als beper kingen. Alles valt juist precies op zijn plaats. Het instrument past de muziek als een hand schoen. Maar ik denk dat het ook een generatiekwestie is. Bo vendien zijn de kopieën in de laatste jaren veel beter gewor den." Mozart en Gershwin, Schu mann en Loevendie: klein en eenzijdig is zijn repertoire niet. Wel is het ontbreken van Russi sche componisten - Tsjaikovski, Rachmaninov, het paradijs voor talloze virtuozen - opmerkelijk. foto gpd „Als het goed wordt gespeeld kan ik het wel mooi vinden", zegt Ronald Brautigam. „Maar ik kan er niet toe komen om het zelf te doen. Ik voel me dan als het ware een pianist, die acteert dat hij Tsjaikovski of Rach maninov speelt. Het komt niet uit mezelf'voort, al die melan cholie. Daarvoor rièem ik me zelf niet genoeg serieus. Dat is het, denk ik." Het eerste Mozart-concert is zondag 20 april in het Groene Kerkje in Oegstgeest. De overi ge twee concerten uit de cyclus worden gehouden op donder dag 1 mei en donderdag 29 mei, eveneens in het Groene Kerkje. leiden hetty van der veen De Leidse Stadsgehoorzaal wordt aan de vooravond van koninginnedag in een oranje jasje gestoken. Op dinsdag 29 april houdt 'Ta felronde 150 Leiden' er een Oranjebal. Er zijn optre dens van Loïs Lane, de swingformatie Big Band Balance, de jazzformatie Code 337 en de Neder landstalige Rock Loll- band Van Katoen. Boven dien is er een 'casino in ro kerige sfeer'. Om midder nacht wordt een toost uit gebracht op onze koningin. 'Tafelronde 150 Leiden' is een service-club voor mannen tussen de 25 en 40 jaar. Volgens voorzitter Pe ter Franken is de club op gericht om de onderlinge relatie tussen de leden te bevorderen, maar is voor die leden het leveren van een gezamenlijke bijdrage aan de gemeenschap min stens zo belangrijk. „We wisselen kennis, ervaringen en meningen uit waardoor we onszelf ontwikkelen en ontplooien. Vanuit de ser vice-gedachte willen we echter ook goede doelen ondersteunen; elk jaar kie zen we dan ook een zoge naamd 'service-doel uit", aldus Franken. De opbrengst van het Oranjebal schenkt 'Tafel ronde 150 Leiden' aan In- terplast Holland. Deze or ganisatie voert medische hulpprogramma's uit in ontwikkelingslanden. Men sen met brandwonden of aangeboren afwijkingen aan ogen, oren, handen en benen worden er door Ne derlandse plastische chi rurgen, anesthesisten en operatie-assistenten koste loos geopereerd. Met het geld van het Oranjebal kan Interplast de komst van zo'n medisch team bekosti gen. Kaarten voor jhet Oranje bal kosten vijftig gulden en zijn verkrijgbaar bij de kas sa van de Stadsgehoorzaal. „Tja." Frank Eikhuizen, voorzit ter en oprichter van jazzstich- ting Hot House, zit met de mond vol tanden. Tanden die hij overigens wel wil laten zien. De vraag was waar Hot House met haar jazzconcerten naartoe moet nu de Waag niet geschikt wordt gemaakt voor 'levende muziek'. Eikhuizen kan op dit moment geen definitief ant woord geven. Maar dat Hot House, dat al sinds 1986 jazz concerten programmeert in de Waag, het pand niet zonder slag of stoot zal verlaten, staat voor hem vast. Eikhuizen weet al sinds eind vorig jaar dat de Waag een pro bleem is. Alleen met kostbare en gecompliceerde bouwkundi ge ingrepen in het rijksmonu ment aan de Aalmarkt kan een milieuvergunning worden ver kregen. De directeur van de Stadsgehoorzaal èn de de Waag, P. Unger, liet Eikhuizen toen al weten dat de bereidheid tot der gelijke investeringen niet groot is. Unger op haar beurt had dat te verstaan gekregen van de ge meente. Een week of twee geleden heeft Hot House een 'proefcon- cert' in het Volkshuis afgewerkt. Eikhuizen is te spreken over ambiance, akoestiek en bereik baarheid. Minder enthousiast is hij over de ligging van het pand aan de Apothekekersdijk: „Uit de loop." Hij is nog lang niet zo ver dat hij nu zijn bereidheid uitspreekt tot de vijfde verhui zing van Hot House. Daarvoor is de in veel opzichten 'schitte rende Waag' hem te lief. „Op de torenhoge huur na, is de Waag voor ons super." De jazzstichting begon 28 jaar geleden 'onder de vleugels' van studentenvereniging Augusti- nus aan het Rapenburg en zwierf van het LAKheater aan het Levendaal, naar de Cleve- ringaplaats, naar het Leids Vrijetijdscentrum en in 1986 naar de Waag. Eikhuizen wijst op het ont breken van een officieel besluit van burgemeester en wethou ders dat Hot House weg moet. „We zijn dan ook gewoon nog aan het programmeren, tot en met het najaar. Komt het for mele besluit eenmaal af, dan zullen we zeker gebruik maken van de beroepsmogelijkheden." Wat Eikhuizen in zijn eventu ele beroepschrift zal aanvoeren, weet hij nog niet. „Dat hangt sterk af van het alternatief dat ons wordt aangereikt. Dat moet op z'n minst de vergelijking met de Waag kunnen doorstaan. En we willen 'prime time', zater dagavond dus. We laten ons niet naar de maandagavond du wen." Hot House is goed voor zo'n vijftien concerten per jaar, met bezoekersaantallen van zo'n veertig tot zestig. „Dat zijn geen opzienbarende cijfers maar voor jazz geldt nog altijd dat je oortjes ernaar moeten staan. Zeker voor de jazz die wij pro grammeren. Wij houden ons bezig met de randen van de jazz. Het kost daardoor wat extra energie om het hoofd boven water te houden. Hoewel we ons best moeten doen om de Waag te behouden voor Hot House moeten we ervoor waken dat we negatieve energie steken in slepende procedures." Jeltsin brengt geroofde kunst naar Duitsland De Russische president Boris Jeltsin, die vandaag voor een bezoek naar de Bondsrepubliek vliegt, zal een kunstvoorwerp meenemen dat aan het einde van de Tweede Wereldoorlog door het Ro de Leger uit Duitsland werd geroofd. Jeltsin gaat daarmee lijnrecht in tegen het Russische parle ment, dat teruggave onlangs met een ingewikkel de wet blokkeerde. Het parlement ging net niet zover de kunst tot Russisch staatsbezit te verkla ren. In Duitsland was de verontwaardiging over het parementsbesluit groot, waarop Jeltsin verze kerde at hij het ongedaan zal maken. De enige manie waarop de president zijn zin kan krijgen is als iet Russische hooggerechtshof het inwer- kingtrden van de wet tegenhoudt. De woord- voerdr van de Russische president wilde niet zegge» wat Jeltsin precies meeneemt, maar het zou jboral om een symbolisch gebaar gaan, waarit de Duitsers de moed kunnen putten dat uiteindelijk al hun kunst terugkomt. den haag 'Bollenvelden bij Rijnsburg', een schilderij van Elisabeth Frangoise Bleckmann, komt op 22 april onder de hamer tijdens de interna tionale halfjaarlijkse kunst- en antiekveiling in het Venduehuis te Den Haag. Daarnaast wordt ook een ruime keuze aan Chinees en Japans por selein geveild, waaronder enkele Japanse schotels. Aanstaande zaterdag en zondag (10.00-16.00 uur) en op maandag (10.00-14.00 uur) zijn de kijkdagen. foto van der worp fotografie „Unieke kabaretster Van Veen kom toer in Suid-Afrika" was een dezer dagen de juichende opening van de kunstbijlage van het Afrikaner dagblad 'Beeld'. In een enthousiast arti kel met maar liefst zeven foto's werd de loftrompet over Her man van Veen gestoken. Zelfs Alfred Jodocus Kwak werd niet vergeten bij de opsomming van zijn indrukwekkende lijst van wapenfeiten. Herman van Veen begint zijn serie optredens op 16 en 17 mei in de Opera van het Staatsthea ter in Pretoria. Via Potchef- stroom, Kaapstad en Bloemfon tein beëindigt hij zijn tournee op zaterdag 24 mei in het Wits- theater in Johannesburg. Het is de tweede keer dat het Zuid-Afrikaanse publiek de veelzijdige Nederlandse kunste naar in levenden lijve kan aan schouwen. Van Veen was vorig jaar al de grote attractie op het Klein Karoo Kunstfestival in Oudtshorn, waar hij voor een dolenthousiast publiek optrad. Zijn grote populariteit in Zuid- Afrika moet de doorslag hebben gegeven bij de beslissing om dit jaar een tournee door het land te organiseren. Werd het optreden van Her man van Veen vorig jaar nog bekostigd door onder meer Ne derlandse overheidssubsidie, dit keer gaat de cabaretier op eigen kosten. Volgens zijn impresario Pim Broere betekent dit dat hij vrijwel zeker geld zal moeten toeleggen op deze Zuid-Afri kaanse tournee. Slechts de ver koop van de televisierechten van zijn show zou de zaak nog in evenwicht kunnen brengen, maar daarover is voorlopig nog geen beslissing genomen. De financieel onaantrekkelij ke kanten van zijn serie optre dens schijnen Herman van Veen echter niet te deren. Be langrijker is waarschijnlijk dat de verkooppunten in de diverse steden nu al worden overspoeld met telefoontjes oip een kaartje voor een van de optredens te bemachtigen. Vooral het blanke Zuid-Afrikaanse publiek snak' blijkbaar naar optredens van ar tiesten die door de jarenlange culturele boycot voor hen onbe reikbaar waren. Opmerkelijk is dat vooralde „oudere" Nederlandse artietfen nog steeds op grote populaiteit in Zuid-Afrika kunnen rek.-nen omdat hun bekendheid itamt uit de tijd van voor de culturele boycot. Van Karin Bloemen heeft nog nooit iemand in Zuid- Afrika gehoord, terwijl Boude- wijn de Groot het nog steeds uitstekend doet. Er bestaat kortom een cultu reel hiaat en daarmee de roep om een „culturele inhaalma noeuvre", een situatie waar nog veel Nederlandse artiesten en kunstenaars in de komende pe riode dankbaar gebruik van kunnen maken. Herman van Veen: indrukwekkende lijst van wapenfeiten, foto kippa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 20