'Enge beestjes' en 'enge mensen op sterk water' Zingend Hart zingt hartstochtelijk Stultiens wil vooral niet shockeren Travestie in kwadraat bij Imperium Cultuur&Kunst Iritse musea vol met door i iazi's gestolen kunst Polyritmiek waar de splinters vanaf vliegen 'Crescendo' viert eeuwfeest IAANDAG 14 APRIL 1997 chef jan rijsoam. 071 -5356444 'astel Wilhelmina onder de hamer ^frdam Het Amsterdamse veilinghuis Christie's brengt 29 pril een pastel van koningin Wilhelmina onder de hamer. Het astel is getiteld 'Beukenlaantje, Het Loo' uit 1920. Het werk is „igebracht door een nazaat van de kamerheer aan wie Wilhel- ninahet destijds schonk. Christie's verwacht dat 'Beukenlaan- f je, Het Loo' tussep de 3000 en 5000 gulden opbrengt. Werk Van Dongen op Londense veiling jnden Bij het Londense veilinghuis Sotheby's komen op 24 ju- jjvljfschilderijen van de Nederlandse kunstenaar Kees van jongen onder de hamer. Voor het topstuk, 'Vrouw met grote ioed' uit 1906, wordt een opbrengst van meer dan drie miljoen oilden verwacht. Voor een ander belangrijk stuk van Van Don- f0, pen, zijn schilderij van de danseres Anita die hij in een club op 0,3 'jgalle had ontmoet, wordt minstens 2,4 miljoen gulden ver- pht Belg schetst nieuw Stripmuseum ^nNiNGENUit de inzendingen van twaalf bekende Nederlandse >n buitenlandse striptekenaars heeft een jury in Groningen za- erdag de tekeningen van de Belg Frangois Schuiten gekozen als 14 nspiratiebron voor een nieuw te bouwen Stripmuseum in de itad. Schuiten zal samen met het bestuur van de stichting Het lederlands Stripmuseum op zoek gaan naar een architect die e"i (iet definitieve ontwerp gaat maken. Voor de bouw van het mu- euin is vijftien miljoen gulden nodig. De stichting heeft inmid- 5Su' dels van sponsors en subsidiegevers negen miljoen gulden toe- Pinkpop gaat gewoon door amdgraaf Pinkpop 1997 gaat gewoon door, ondanks het feit lat de afdeling rechtspraak van de Raad van State de milieuver- lunning van het grote popfestival heeft vernietigd. De Limburg- Ie gemeente Landgraaf zal een oogje dichtknijpen en de maatre- reien die Pinkpop neemt om alles in goede banen te leiden, ge- ogen. Afgelopen vrijdag vernietigde de Raad van State de chij nilieuvergunning omdat Pinkpop niet voldoende had aangege ven hoe de verkeersoverlast van komende en gaande bezoekers an worden beperkt. Poetry International in nieuw jasje botterdam Het jaarlijkse festival Poetry International in Rotter- j dam wordt dit jaar gehouden in de Schouwburg en heeft zijn formule enigszins veranderd. Het festival, dat 14 tot en met 20 uni wordt gehouden, gaat in het vervolg van start met een le- ing. Het spits wordt dit jaar afgebeten door Charles Simic, een i voormalig Joegoslavië geboren Amerikaan. p Naakten bedekt bij protestactie horen ceItaliaanse museummedewerkers vieren de jaarlijkse ulturele week deze keer op een ongebruikelijke manier: om hun looneis kracht bij te zetten zullen ze wereldberoemde beel- lenvan meesters als Michelangelo en Donatello bedekken. Dat reeft de krant II Messaggero in de zondagseditie gemeld. De Ita- aanse musea worden tijdens de culturele week doorgaans druk lezocht omdat de toegang dan gratis is. Bij de beelden komen lordjes waarop de protestactie in verschillende talen wordt uit- Leidse musea druk bezocht tijdens Museumwandelweekend wi! rote musea in Londen hebben obj Ivan schilderijen die in de ja- !n® a dertig in Duitsland van jo- ?n!" zijn gestolen, in bezit. Dit ijkt uit tot nu toe ongepubli- erde documenten waarover iskundigen in het Victoria and !e,p[jbert Museum momenteel de schikking hebben. Zij zeiden tegen de Britse inday Times dat onder meer ra Ivard Munchs Het Zieke Meis- ilangs zijn tentoongesteld in hitechapel Gallery in Oost inden er deel van uitmaken, ok de in Londen aanwezige werken van Van Gogh, Franz Marc, Paul Klee, Cézanne en Otto Dix komen voor op de zo geheten üjst van Fischer, met ti tels van een kleine tienduizend 'ontaarde' kunstwerken die de nazi's hebben geconfisceerd en verkocht. De documenten beschrijven de lucratieve commerciële ban den tussen nazi's en neutrale landen als Zwitserland. Ook blijkt dat Londense kunsthan delaren vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog met alle mogelijke middelen hebben geprobeerd een deel van de door de nazi's vergaarde buit te bemachtigen. Naaktslakken bestrijd je met bier, tegen mieren helpt alleen gif en als je een regenworm doormidden hakt, dan is hij echt dood en leven de helften niet als afzonderlijke regenwor men door. De Leidse Hor tus Botanicus hield giste ren in het kader van het Museumwandelweekend rondleidingen langs 'enge beestjes' in de Hortus. LEIDEN HETTY VAN DER VEEN Hoewel 'enge beestjes-kenner' en gids Hans Adema de aanwe zigen vooraf verzekerde dat 'en ge beestjes' niet eng maar juist erg nuttig zijn, kreeg hij tijdens de wandeling vooral vragen over de snelste, goedkoopste, meest effectieve en liefst ook milieuvriendelijke methodes om de 'nuttige' diertjes te ver moorden. Gewapend met ver grootglas, zeef, potjes en ency clopedie, leidde Adema de vele tientallen belangstellenden zon dagochtend langs slakken, wor men, pissebedden, miljoenpo- ten en kikkerdril. Een groot aan tal van deze 'enge beestjes' bleek zich schuil te houden in de putjes voor de aansluiting van de sproeisystemen. „Voor padden en kikkers werken de putjes als val. Ze kunnen er wel in, maar onmogelijk weer uit kruipen. We controleren de put jes dan ook elke week om even tueel erin gevallen beestjes te kunnen bevrijden", legt Adema uit. De Hortus mocht zich het hele weekeinde verheugen in een groot aantal bezoekers; me de dankzij het mooie weer za gen velen wel wat in een och tend of middag wandelen langs 'enge' bewoners van de botani sche tuinen aan het Rapenburg. Mummies Elders aan het Rapenburg, in het Rijksmuseum van Oudhe den, werden bezoekers van hun angst voor mummies afgehol pen. De onlangs geopende ex positie 'Mummies!' trok een enorm aantal bezoekers; de rij wachtenden voor de kassa vul de bijna de gehele ontvangsthal. Voor de andere exposities van het museum, die gratis te be zichtigen waren, was minder belangstelling; iedereen leek op zoek naar mummies. Na het zien van de veelheid aan ge mummificeerde mensen en die ren en het lezen van de bijbeho rende informatie, moesten al die belangstellenden zich vol gens het museum kunnen vin den in de stelling dat mummies geen monsters maar mensen zijn. Ook de Middeleeuwse hertog die op uitnodiging van Rijksmu seum Het Koninklijk Penning kabinet naar het pand aan het Rapenburg was gekomen, had veel bekijks. Kinderen die hem op de troon eer bewezen, kre- RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Concert 'Het Zingend Hart' o.l.v. Ellen Looyestijn. Gehoord 13/4 in de Lok- horstkerk, Leiden. Met 'hart en lip' zingen ze. Maar de 'ziel' ontbreekt even min. Integendeel: het Zingend Hart is één en al ziel. Wellicht is dat de reden waarom er tus sen de rode hart- en lipballon- nen geen opgeblazen zielen hingen, zelfs niet aan de preekstoel. Het programma van Zingend Hart zit boordevol grappen. Ze zouden melig en afleidend zijn als ze niet doordacht functio neel waren. Of dubieus, als het koor deze grappen moest uit halen om een gebrek aan kwa liteit te verhullen. Maar niets is minder waar. Zingend Hart zingt hartstochtelijk. Weet, voelt, doet waarover het gaat. Daarom is de hele enscenering complementair, uitgebalan ceerd en van hoog niveau. Ellen Looyestijn maakt stem ming en het geeft niet waar. In hemelse sferen, op aardse fronten of 'in de wateren on der de aarde'. En ze doet dat terwijl het koor op de trein staat te wachten. Wat hoort daarbij? Op de klok kijken, krantje lezen, slenteren, beetje neuriën. Al doende zijn we on vermoed in het eerste lied ge stapt. Een liefdesliedje van P.C. Hooft. Zoals reizigers met z'n allen toch als eenlingen op het station hangen met slechts één gezamenlijk doel - wach ten op de trein - zo hangen al le liedjes, psalmen, reien, bal laden als hagelslag aan elkaar, ook maar met één doel 'ik wil gezongen worden'. En dat doet dit koor hartver- overend. De inzetten zijn raak! De uitspraak proeft de taal. Zoals in het vrouwenkoor 'Een meisje met een lief gezichtje' en in 'Waar werd oprechter trouw' en in de spitse woorden 'Tim Finnigan lived'. Timothy rijst letterlijk en figuurlijk van zijn draagbaar. Looyestijn houdt koste wat kost van vaart en maat. Zelfs 'vertraagde' passages als 'War- te nur, balde ruhest du auch' ontvangen die rust in maat en vaart. In de putjes voor de aansluiting van de sproei-systemen bleken zich veel 'enge bewoners' van de Hortus schuil te houden. Jong en oud probeerden de diertjes tijdelijk ter observatie te vangen, foto loekzuyderduin gen van zijn muntmeester een gouden munt, vers van het aambeeld. Het Middeleeuws gezelschap was naar het muse um gekomen in het kader van de tentoonstelling 'Gewapend met goud' over de Germaanse leiders uit de vroege Middeleeu wen die hun macht toonden en veilig stelden door gouden sie raden en wapens te dragen en allerhande kostbaarheden te schenken en te offeren. In het gastenboek, dat bij de uitgang van het Penningkabinet lag, hadden bezoekers alleen posi tieve kritiek opgetekend: 'leuk', 'leerzaam' en 'goed verzorgd' waren veel gelezen termen. In de Pieterskerk werden tij dens het Museumweekend ze- ventiende-eeuwse kerkelijke be roepen gepresenteerd. In de omgang van de kerk stonden onder andere een schoonmaak ster, een klop (voor huishoude lijke taken), een hondenslager (voor het verjagen van honden- uit de kerk) en een grafmaker. De kleding voor de poppen was door vrijwilligers ontworpen, op basis van schilderijen van de beroemde Hollandse Meesters. 'Getsie' In het Anatomisch Museum van de Rijksuniversiteit Leiden ver gaapte zowel jong als oud zich dit weekeinde aan de vele pot ten met misvormde foetussen, organen, lichaamsdelen en die ren. Bij de diaserie met nadere informatie over de collectie van het museum, waren de 'ie!'s' en 'getsieï's' niet van de lucht. De vele bezoekers leken vooral on der de indruk van de baby's die met een halve schedel, een wa terhoofd of open rug geboren waren. Al met al was er dit jaar aller lei 'engs' in de Leidse musea te bezichtigen. De boodschap die de musea aan de bezoekers mee naar huis wilden geven, was echter dat al dat 'engs' niet eng, maar doodgewoon is. RECENSIE PABLO CABENDA WOFA, Les Percussions et danses de Gui- née, Gehoord:13/4, Stadsgehoorzaal, Lei- Bijna alles met een glad en een niet te klein oppervlak kan als drum worden gebruikt. Uitge holde boomstammen, kalebas sen, koebellen, en met geiten- vellen bespannen stukken hout. In Guinée heeft het allemaal een naam. De kryin, de lengue, de tolonyi en de djembé. Mu ziekgezelschap WOFA uit Gui née bespeelt al die instrumen ten, en wel op een manier die eerder het woord geraffineerd dan primitief oproept. De groep van zeven muzikanten en drie danseressen laat in de Leidse Stadsgehoorzaal zien wat 'Les percussions et danses de Gui née' precies inhouden. Polyrit miek in hoog tempo en onge kunstelde bekwaamheid. Ritmische muziekstukken waarvan net niet de vonken maar wel de splinters afvliegen worden speels maar uiterst ge disciplineerd uitgevoerd. Op zes 'kryins', uitgeholde boomstam men waarin gleuven zijn aange bracht, worden vier- en drie kwartsmaten in een razend tempo doorelkaar heen ge vlochten, de luisteraar dwalend in een woud van syncopen ach terlatend. De precies afgemeten slagen van de in een kring geze ten drummers volgen elkaar in een nietsontziende snelheid op. Het nodigt uit om de ogen dicht te doen en je over te geven aan een bezwerende beleving die al om is en waar niet tegen te vechten valt. Ware het niet dat er ook nog iets te zien is. Drie danseressen die gepast tekeergaan op het ritme van de djembe's vormen een schril contrast met het publiek dat ge leerd heeft altijd netjes op de stoel te blijven zitten en cultuur in alle stilte tot zich te nemen. De danseressen doen meer dan dat. Ledematen, bekken en heupen worden gezwaaid en gedraaid in een vurige eredienst voor lichamelijke souplesse. In een rustiger passage staan ze op hun trommels en spreken el kaar toe met een theatraae air. Schijnbaar maakt de één de an der, die haar demonstratief de rug heeft toegedraaid, uit voor Guinees viswijf. Wat weer een soortgelijke reactie bij de ander oproept. Er volgt een prettig pit tige discussie waar ook het pu bliek bij betrokken wordt en waar een ongetwijfeld eeuwen oude Guineese wijsheid uit wordt gedestilleerd. Het is alle maal onverstaanbaar -althans voor mij- maar illustreert wel het gedreven en ongedwongen karakter van de show. Het is echter niet alleen vurig hout dat er klinkt. Het gezel schap maakt ook op ingetogen manier indruk. Als drie mannen in water drijvende kalebassen betrommelen is het alsof de dondergoden op gemoedelijke toon met elkaar converseren. Aan het eind worden sommige stukken iets te lang en neigt de bezwering af te glijden naar ver veling. Dat wordt weer rechtge trokken als het hele instrumen tarium voor de laatse maal uit de kast wordt gehaald voor een minder subtiele maar uiterst ef fectieve finale. jchtf iQRDwuk De Noordwijkse harmoniekapel 'Crescendo' vierde afgelopen zaterdag haar 100-jarig bestaan met een uitvoering in de Northgo Mthal in Noordwijk. In nieuwe outfits en met een slagwerkgroep in een bijna geheel nieuwe samenstelling, speelde de kapel, behalve een groot mtal oude, ook enkele nieuwe nummers. De Westside Story, Ouverture 1812 en het Faust-ballet werden met dans ondersteund door de ballet van de Noordwijkse balletstudio van Nancy Geerdes. foto loek zuyderduin RECENSIE WIJNAND ZEILSTRA De Vijfde van Stultiens, soloprogramma van en door Bart Stultiens- Gezien. 12/04, Kapelzaal Leiden. De eerste vijf minuten slaan werkelijk ner gens op. Bart Stultiens kletst over de familie Sprookje en over van alles en nog wat. Waarom? De eerste vijf minuten doen niet ter zake, de toeschouwers letten toch nog niet goed op. De verklaring volgt dus al snel, want Stultiens is er nu eenmaal de man niet naai' om van artistieke vaagheden te hou den. Hij klinkt als de onderwijsman die weet dat zijn leerlingen zich nog even op het gebodene moeten instellen. Het tekent ook zijn dienstbetoon aan het publiek; hij wil allesbehalve shockeren, hij wil amuse ren en af en toe een heel klein beetje mora liseren. Daarbij heeft hij heel goed gekeken naar illustere voorgangers van het ambachtelijk gedegen cabaret. Dat betekent dat aan de liedteksten veel zorg is besteed. Rijmsche ma's kloppen, er is steeds één helder thema en de verhaallijn leidt keurig naar een dui delijk afrondende clou. Bovendien zet hij daar aangename pianoklanken onder, want ook op dat punt beschikt hij over de nodige bedrevenheid. Stultiens zingt bijvoorbeeld (op muziek van Charles Aznavour) een lof lied op zijn favoriete sportcommentator. Vele namen van mindere goden zijn handig in het liedje verwerkt, dan volgt het rijm woord 'reeds' en je voelt aan: bedoeld is Mart Smeets. Aan actualiteit laat hij zich weinig of niets gelegen liggen. Dat het succes van Jomanda uit Tiel behoorlijk tanende is, gaat aan zijn programma voorbij. Hij zingt gewoon zijn lied dat duidelijk een jaar of twee geleden moet zijn geschreven. Inhaken op het suc ces van André Rieu is evenzeer achterhaald. En met een (op zich aardige) persiflage op 'Het Dorp' van Wim Sonneveld valt hij he lemaal terug op goud van oud. Op deze manier krijgt hij letterlijk en fi guurlijk iets van de kleinkunstenaar van de oude stempel. Waarschijnlijk is dat ook de verklaring voor het feit dat hij in deze bloei periode van het cabaret na vijf program ma's nog altijd kleinschalig bezig is. Hij brengt het kleine-zaaltjes-cabaret van wel- THEATER RECENSIE WIJNAND ZEILSTRA 'Middernacht' ('Twelfth Night') van Willi am Shakespeare door toneelgroep Impe rium. Vertaling en regie: Wijbrand Schaap. Gezien: 11/4, Imperiumtheater Oude Vest, Leiden. Aldaar nog te zien: 17 t/m 19 en 24 t/m 26 april. Wederom is het décor prachtig. Imperium heeft dit seizoen een uitzonderlijk gelukkige hand gehad bij het decorontwerp van zijn ensceneringen. Dit maal zien we een soort lusthof met fontein met beeldje. Hierin kan de liefde, of liever gezegd: kunnen de lusten goed gedijen. Voordat de geliefden elkaar hebben, ontspint zich eerst een vrolijk spel met daarin zowel een verkleed- als een dubbel gangersmotief verwerkt. Een zekere dame, Viola geheten, gaat als Cesario, dat wil zeggen als verklede man, werken bij hertog Orsino. De eerste op dracht brengt al moeilijkheden. Cesario moet een liefdesbood schap van Orsino overbrengen aan gravin Olivia. Wat gebeurt er echter? Olivia moet niets van deze Orsino hebben, maar valt op Cesario. Nu komt het dub belgangersmotief om de hoek kijken, want er verschijnt ook een zekere Sebastiaan, het doodgewaande tweelingbroer tje en evenbeeld van Viola/Ce- sario, ten tonele. Regisseur Wijbrand Schaap doet er bij Imperium nog een schepje bovenop: Erik Siebel man) speelt Viola vrouw) die Cesario man) speelt. Boven dien laat hij de gravin en haar dienstmaagd ook door mannen vertolken. Zo krijg je travestie in het kwadraat. De reden hier voor ligt in zijn opvatting van het stuk. De getoonde passie hierin is geslachtloos, op man nen en/of vrouwen maar voor al op zichzelf gericht. Volgens regisseur Schaap gaat het stuk over acteurs die met elkaar wedijveren in het spelen van vrouwenrollen. Die opvatting heeft hij conse quent uitgewerkt. Hij heeft zelfs een nieuwe, gemoderni seerde vertaling gemaakt die als verzorgde teksteditie bij Im perium te koop is. Op een en kele hapering na kan men dan ook met deze Shakespeare- tekst goed uit de voeten. De spelers werken het geheel ook in stijl uit. Gelukkig trapt men niet in de val van platvoers- heid. En toch zit er een nadeel aan deze regie-ingreep. Het verhaal zelf is al lichtelijk verwarrend. De komische verwikkelingen rond graaf Tobias en de zijnen raken door de overheersende travestie enigzins op de achter grond. Ook de rol van de zang nummers is hierbij niet altijd even helder. Door de dubbele travestie wordt het er boven dien voor het publiek niet dui delijker op.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 27