jjltuur Kunst Schatten en rituele drinkfeesten We willen nog zeker tien jaar aan onze carrière Europees Parlement steunt heffing op moderne kunst Seriese muzikaal tot in haar tenen Bauer Weber rslaat rsato DA0 12 APRIL 1997 rakter' naar Cannes t De Nederlandse speelfilm 'Karakter', naar de gelijkna- Urnan van Bordewijk, is uitgenodigd voor het Festival van les. Het door debutant Mike van Diem geregisseerde* werk- jdat volgende week in de Nederlandse bioscopen komt, Geselecteerd voor de Semaine de la Critique waarin zeven L of tweede films worden vertoond. 'Karakter' (een produc- j to First Floor Features, de maatschappij van Laurens Geels j fck Maas) dingt automatische mee naar de Camera D'Or, I Ijs die dwars door alle festivalsecties heen, beschikbaar |t gesteld voor het beste regiedebuut. Het Festival van les vindt plaats van 8 tot en met 20 mei. rbiere di siviglia' in Den Haag De Kameropera van Warschau brengt op zondag 20 fohêt Nederlands Congresgebouw in Den Haag de opera 'II i Ire di Siviglia' van Gioacchino Rossini. De mooie, gefortu- i ie Rosina staat in het verhaal centraal. Zij wordt begeerd graaf Almaviva die zich bij zijn pogingen Rosina voor zich nen, laat adviseren door de slimme plaatselijke kapper Voor deze voorstelling is zijn tot 14 april kaarten verkrijg- ij het Uitbureau van K en O aan de Oude Vest 45 in Lei- ir is tevens gratis busvervoer geregeld om 19.00 uur vanaf i De Valk. :kholm wil laatste rustplaats Garbo iolm Zeven jaar na de dood van de Zweedse filmlegende Garbo hoopt het stadsbestuur van Stockholm zijn be de stadgenote alsnog een laatste rustplaats te mogen bie- )e actrice stierf op 15 april 1990 op 84-jarige leeftijd. Ze jecremeerd, en tot nu toe is haar as in New York bewaard, i ige erfgenaam van Garbo, haar nicht Gray Reisfield, moet i sen over de definitieve bestemming van de as van de film- i 3e gemeente Stockholm heeft voorgesteld dat de urn op de na-begraafplaats in Sodermalm, op een paar honderd me de plek waar Garbo het levenslicht zag, een plaats kan oen Krabbé maakt filmregiedebuut recht Acteur Jeroen Krabbé maakt zijn filmregiedebuut marnes voor de film 'Left Luggage'. De opnamen begin- nsdag 15 april in Amsterdam. Krabbé gaat ook filmen in :rpen. Het scenario voor de Engelstalige film van Edwin de is gebaseerd op de novelle 'Twee koffers vol' van de Neder- i schrijfster Carl Friedman. Het verhaal gaat de jonge Chaja, die kort na de Tweede Wereldoorlog als kinder- gaat werken bij het streng joods-orthodoxe echtpaar Kal- in Antwerpen. Hoofdrollen in de film worden onder meer Iktdoor Isabella Rosellini (Mevrouw Kalman) en Krabbé deneer Kalman)De première wordt verwacht in het voor- i ccn trefzekere timing en een scherp oog voor surrealistische j ities speelt NUHR de beste voorstelling uit zijn bestaan'. C-Handelsblad 25-10-1996 l is vooral de opbouw van 'Afgeragd' die het programma rukwekkcnd maakt. NUHR gooit de beuk erin. En ze beuken k'. De Volkskrant 26-10-1996 Norlands beste cabaretgroep'. Trouw 26-10-1996 [wordt heel wat rotzooi gesleten onder de naam van cabaret, lar de drie heren van Niet Uit Het Raam maken het wel erg bont'. Idsch Dagblad 29-11-1996 De Leidse Schouwburg za. 19 april aanvang: 20.15 uur. Reserveren: 071-5131943 Het Europees Parlement stemt in met de invoering van een heffing op moderne kunst ten behoeve van de maker. De Eu ropese Commissie wil een dergelijke heffing invoeren om beeldende kunste naars te laten profiteren van de waarde stijging van hun werk. Tal van Europese landen kennen al het zogenaamde volgrecht. Een beel dend kunstenaar die zijn werk verkoopt, ontvangt bij latere verkoop van het origi neel op een veiling een percentage van de opbrengst. In vier Europese lidstaten (Nederland, Groot-Brittannië, Ierland en Oostenrijk) bestaat het volgrecht niet. De Europese Commissie meent dat sprake is van oneerlijke concurrentie tussen de lidstaten. Ze pleit daarom voor de invoering in alle lidstaten van een Eu ropees volgrecht voor kunstwerken bo ven de 2000 gulden. Bij een verkoopprijs tot 50.000 ecu (110.000 gulden) moet 4 procent terug vloeien naar de kunstenaar, aldus het voorstel. Ligt de prijs tussen 50.000 en 250.000 ecu dan bedraagt het tarief 3 procent. Voor bedragen boven 250.000 ecu komt het tarief op 2 procent. Het voorstel geldt voor alle transacties, be halve die tussen particulieren. Het volg recht blijft van kracht tot 70 jaar na de dood van de kunstenaar. Het Europees Parlement stemde woensdag met ruime meerderheid in met het volgrecht. Als het aan het parle ment ligt, worden de percentages voor de afdracht aan de kunstenaar verlaagd. Indien sprake is van bedragen boven 100.000 ecu (220.000 gulden) moet het volgrecht 1 procent zijn, aldus het parle ment. Dit om te voorkomen dat belang rijke kunstwerken voortaan alleen nog maar in New York of Zürich worden ge veild. De VS en Zwitserland hebben gpen volgrecht op kunst. Koninklijk Penningkabinet in Leiden toont 'machtig' Middeleeuws goud We schrijven het jaar 400. Stamleider Herwig is overle den. Zijn zoon Walbrand wil de nieuwe leider worden: hij geeft zijn vader een rijke begrafenis en vertoont zich overal in zijn schitterende wapenrusting. Grimbald, één van de andere edelen, aast ook op het leiderschap: hij toont zijn rijkdom door kostbaarheden te offeren en zich met dure sieraden te behangen. macht verkrijgen of behouden: alleen gewapend met goud kon men in de Middeleeuwse machtsstrijd overleven. Volgens Martine Stroo van het Koninklijk Penningkabinet is de ten- LEIDEN HETTY VAN DER VEEN Het verhaal over de twee Ger maanse edellieden ondersteunt de tentoonstelling 'Gewapend met goud', die tot eind oktober in het Koninklijk Penningkabi net te zien is. 'Gewapend met goud' gaat over 'de ideeënwe reld van de bewoners van Ne derland in de vroege Middel eeuwen. Onder de Germaanse volkeren die ons land toen be volkten, werd voortdurend ge streden om de posities aan de top. Iedereen die macht verwor ven had, moest deze bovendien voortdurend onderhouden en versterken. Door gouden siera den en wapens te dragen, gou den munten te schenken en kostbare offers te brengen aan overledenen en goden, kon men Vier massief gouden halssieraden (ca. 400 n. Chr.), in 1953 opge graven te Olst. foto rmo toonstelling ook zeer ge schikt voor kinderen. „Het verhaal van Wal brand en Grimbald is in woord én beeld weer gegeven. De meterslange illustraties van Keivin Wilson bren gen de ver schillende gebeurtenis sen in het verhaal tot le ven. Ook met het archeolo gische com puterspel 'Ar- cheodog' hebben we het wetenschappe lijke onderwerp van de tentoon stelling kindvriendelijker ge maakt." 'Gewapend met goud' is on derdeel van het Europese on derzoeksproject 'The Transfor mation of the Roman World'. In het kader van dit project hou den musea in vijf verschillende Europese .steden dit jaar ten toonstellingen over Europa in de vroege Middeleeuwen. Arent Pol, conservator Middeleeuwse munten bij het Koninklijk Pen- Verguld zilveren pronkhelm (ca. 330 n. Chr.), in 1910 opgegraven te Deurne. foto rmo ningkabinet, zegt zich niet meer te kunnen herinneren wanneer de voorbereidingen voor dit project begonnen. „We zijn echt al heel lang met het project be zig. Met name voor het geza menlijk schrijven van een bijbe horend boekwerk, hebben we erg veel tijd moeten uittrekken. Sommige landen hebben door tijdgebrek geen aansluitende tentoonstelling meer kunnen opzetten: we waren vooral te leurgesteld toen bleek dat Parijs en Madrid geen tentoonstelling rond het thema Pol. De tentoon stelling in het Koninklijk Pen ningkabinet is ingericht rond de drie thema's 'krijgshaftig heid', 'pronk zucht' en 'feestgelag'. In de glazen vitri nes van het museum ligt een veelheid aan sieraden, munten, wa pens en glazen. De bijbehoren de tekeningen en teksten ma ken duidelijk dat het voor de Middeleeuwse edelen van het grootste belang was met kost baarheden te imponeren. Volgens Pol kan de moderne mens zich nog maar moeilijk een beeld vormen van de denk wereld van de Germaanse lei ders die zo'n 1500 jaar geleden in ons land aan de macht wa ren. „We kunnen maar moeilijk begrijpen waarom men in die tijd allerhande 'schatten' mee gaf aan overledenen, waarom men kostbaarheden als offer in het moeras gooide en op rituele Illustratie van Kelvin Wilson bij 'Gewapend met goud': het verhaal van Walbrand en Grimbald loopt als een rode draad door de tentoonstelling heen. foto rmo drinkfeesten dure geschenken uitdeelde. Dat men op deze ma nier de goden en overleden voorouders gunstig wilde stem men en daarnaast de mensen op aarde wilde tonen hoe rijk men was, is voor ons onvoor stelbaar. Met de tentoonstelling willen we al die 'vreemde' ge bruiken van de mensen uit die tijd wat begrijpelijker maken", aldus Pol. 'Gewapend met goud' is tot en met 26 oktober te zien in Rijksmuseum Het Koninklijk Penningkabinet, Rapenburg 28 in Leiden. RECENSIE SUSANNE LAMMERS Concert: Into temptation door Astrid Se riese. Gehoord. 11/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. Ze is veelzijdig: ze kan alles zin gen wat haar voor de bek komt. Maar ze is kieskeurig: ze neemt alleen genoegen met het beste. Ze is veelstemmig: haar stem is van fluweel met prikkeldraad, van diep vibrerend tot haarzui- ver hoog, of ze varieert van mooi hees tot gemeen schel. Maar ze gebruikt haar stem vooral om haar liedjes inhoud te geven, om verhalen te vertel len. Astrid Seriese is uitzonder lijk. Ze deelt met gulle hand ca deautjes uit, die zo verrassend zijn, dat je haar niet kwalijk neemt dat niet alles wat ze doet, je recht in het hart treft. Som mige nummers worden iets te lang uitgesponnen of heben een iets te hoog kampvuur-gehalte, maar de sterke nummers zijn veruit in de meerderheid en maken alles goed. In haar programma 'Into temptation' toont ze zich be paald niet eenkennig wat be treft repertoire. Haar neus voor goede nummers doet niet onder voor die van Santingh, maar Se riese beweegt zich in meer uit gesproken genres. Als ze zwoel zingt, zingt ze zwoelst, zoals in het openingsnummer 'Tempta tion'. Toetsenman Leo Bouw meester maakt geluiden die doen denken aan een zingende zaag en de sfeer komt overeen met een zinderende tropen nacht, waarin je snakt naar on weer. Ze schrikt ook niet terug voor een heftig roek-nummer. Want daarin transformeert ze het lied van Seerauber-Jenny uit Weills Dreigrosschenoper. Dat krijgt dan eindelijk weer eens de woede en de onheilspellend heid terug en dus zijn zeggings kracht. Maar ze kan ook heel lief zijn, zoals in het duet 'You've got what it takes' met gitarist Mar- tijn van Agt of heel vrolijk, zoals in de negro-spriritual 'I'm on my way' (die zijn religieuze la ding overigens helemaal kwijt is geraakt) of in 'Won't be long' van Aretha Franklin. Seriese zingt intelligent, beeldend èn virtuoos. Muzikaal tot in het puntje van haar tenen. nieuwe, titelloze, album Frans Bauer en Marian- 'eber moet nog uitko maar heeft nu al een ird gebroken. n de voorverkoop zijn er iddels 220.000 van ver- it," aldus directeur ïijenberg van de Arn- •e platenstudio iM.M. „Dit zijn er 60.000 dan er in de voorver- aan de man zijn ge- ht van het spraakmaken- aatste album van Marco :hreijenberg gaat er dan van uit dat het album Bauer en Weber alle ver- precords zal gaan breken, voorverkoop is immers >ts een indicatie van het ndelijke aantal albums zal worden verkocht. Dat in de regel vele exempla- hoger. at nieuwe album van is Bauer en Marianne ler wordt komende nsdagavond in Den ah gedistribueerd. Die- de avond opent om mid- lacht een platenwinkel deuren om de eerste cd's het publiek te verkopen, '^erdag begint de ver in de rest van Neder- et nieuwe album telt ttien nummers, waaron- 'De Regenboog'. Dit tjner staat als single in- dels vier weken nummer •n de Mega Top 100. Bee Gees hebben geen behoefte aan vervroegd uittreden De Bee Gees, met v.l.n.r. Barry, Maurice en Robin Gibb. Taxi's met journalisten en cameraploegen rijden af en aan. Een van 's werelds langst levënde pop groepen, The Bee Gees, houdt audiëntie voor de internationale pers naar aanleiding van het nieuwste levensbericht, de cd 'Still waters'. De gebroeders Gibb laten de pers deze keer aan huis komen. Niet in het Amerikaanse Miami, waar de broers hun permanente vestigingsplaats hebben, maar op Barry's riante Engelse buitenverblijf. De biljartkamer fungeert als wachtruimte. Aan de wanden hangen de trofeeën van drie decennia in de frontlinies van de popmuziek. Ingelijste hit lijsten met nummer-één-noteringen uit de jaren zestig, de eerste grote bloeitijd. De tijd van klas sieke hits als 'Massachussetts', 'Words' en 'I star ted a joke'. Gouden en platina elpees en cd's: 'Sa turday night fever' hangt er, de plaat waarmee de groep midden jaren zeventig een spectaculaire comeback maakte na een schrale periode. Het was de absolute glorietijd voor The Bee Gees, waarin de groep met nummers als 'Jive talking' en 'Nights on Broadway' de discomuziek een nieuwe richting in stuurde. De gouden platen van Dionne Warwick en Bar- bra Streisand hangen er als bewijs van de produ cerskwaliteiten van de Gibbs, die in de jaren tachtig de hits op bestelling ('Chain réaction' voor Diana Ross, 'Woman in love' voor Barbra St reisand en 'Heartbreaker' voor Dionne Warwick) uit hun mouw leken te schudden. Beladen is de trofee voor Andy Gibbs solo-al bum 'Flowing rivers', waarmee de jongste Gibb- broer als tieneridool werd gelanceerd. Het was een veelbelovend begin van een carrière die in 1988 tragisch eindigde met de dood van Andy, een gevolg van overmatig drank- en drugsge bruik. De interviewtijd is krap bemeten. Een half uur mag een van de broers ondervraagd worden over de stand van zaken anno 1997. Kort geknipte ha ren en gesoigneerde zwarte kostuums vormen het nieuwe image. Een ding is duidelijk: tegen hun vijftigste hebben The Bee Gees nog geen en kele behoefte aan vernoegd uittreden. Met hun nieuwe cd zijn ze terug in de hitlijsten en er staat een wereldtournee op stapel. „Ik vraag me altijd af waarom mensen denken dat we zouden willen stoppen," zegt Robin op de vraag wat The Bee Gees na een leven van bijna veertig jaar in de popmuziek nog drijft tot het maken van platen. „Het is helemaal nooit in ons opgekomen om te stoppen. Een kunstenaar gaat door met wat hij doet, uit de behoefte om iets te scheppen. Elton John stopt ook nog niet, Rod Ste wart niet. Omdat ze kunstenaar zijn en blijven." „De term popmuziek wordt ook vaak verkeerd gebruikt. In de jaren vijftig en zestig was popmu ziek muziek voor tieners op weg naar de volwas senheid. De veertigers uit die tijd luisterden naar Frank Sinatra. Maar die tieners van toen zijn meegegroeid met de muziek en andersom. In plaats van Sinatra draaien ze Phil Collins, Elton John, Fleetwood Mac. De markt is veranderd, veertigers luisteren naar dezelfde muziek als twintigers." De lijst met hits van The Bee Gees is minstens zo indrukwekkend als die van The Beatles en The Rolling Stones. Zeker als de wereldhits in aan merking worden genomen die het in Nederland niet of matig deden. „Nederland is een vreemde markt," weet Robin, die feilloos jaartal en hoogste notering van Bee Gees-singles kan produceren. „Nummers die het overal goed deden, sloegen in Holland niet aan. 'You win again' bijvoorbeeld. Precies andersom was het overigens bij de aller eerste Bee Gees-hit 'Spicks and specks'. Nergens anders dan in Australië en Nederland werd dat een hit. Dat was in 1967, bij het uitbreken van de flower power. Swinging Londen was in die tijd de hoofd stad van de popmuziek. Robin Gibb: „Ik ben niet iemand die vaak terugkijkt en gaat zitten beden ken hoe mijn leven er dertig jaar geleden uitzag. Wij hebben ons tegelijk met de popmuziek ont wikkeld. De technologie is steeds verfijnder ge worden en The Bee Gees hebben daarin een voortrekkersrol gespeeld. Veel van de sounds die vandaag gemeengoed zijn, zijn door ons ont dekt." „Je kunt wel vaststellen dat het tegenwoordig complexer is dan in de jaren zestig als je als ar tiest aan de bak wilt komen. Verder vind ik dat er een gebrek is aan melodie. Ritme en sound zijn veel belangrijker, teksten en melodie doen er niet zo veel meer toe. Dan merk je dat platen met een sterke melodie en een sterke tekst overal door heen dringen en een enorme hit worden. 'I will always love you' van Whitney Houston is eën goed voorbeeld. Het is ook niet zo dat jongeren geen melodieën willen, alleen: de artiesten ma ken ze niet meer. Voor ons is de melodie altijd heel belangrijk geweest. Melodieën blijven altijd in de mode." Voor het schrijven van een autobiografie heeft Robin voorlopig geen tijd. „We willen nog wel tien jaar aan onze carrière vastplakken. Mis schien is dit wel onze laatste tour, maar zeker niet ons laatste album." j IRIJSDAM, 071 -5356444

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 9