Hond in Parijs god in frankrijk Geesten als genezers kill Z ZATERDAG 12 APRIL 1997 Honden hebben een best leven in Parijs. De 200.000 die er rondlopen kunnen zich laten kleden volgens de laatste mode, zich in een taxi verplaatsen, bij de psycholoog op de bank liggen en hun drollen gewoon op straat achterlaten. Niemand die er vreemd van opkijkt in de Franse hoofdstad, Honden staan hier op gelijke hoogte als mensen. oeveel zakken ik hier elke I dag verkoop?" Henri Cyte- val, winkelier, schudde buikt van het lachen. „Per dag, zegt u? Ik heb er de afgelopen vijf jaar zegge en schrijve twee verkocht." Cyteval heeft een zaak in het hart van Pa rijs, waar hij de Urb-Bag verkoopt. De Urb- Bag is niet zo maar een papieren zakje. Het is een dubbelwandige zak die met een plastic film is bekleed. Eraan zit ook een metalen mond waarmee een hondendrol gepakt kan worden. En de Urb-Bag is zo klein dat hij makkelijk in de binnenzak past (uiteraard vóór gebruik). Maar Cyteval kan zijn product alleen slijten aan stadsbesturen in den lande die het gratis onder hondenbezitters verspreiden. „Op een enkele bejaarde na tref je in Parijs niemand aan die een paar franc overheeft voor een setje van tien zakken", zegt de winkelier. „De mensen hier zijn nogal asociaal." Niet dat de Parijzenaar niets over heeft voor zijn viervoeter. Marie Poirier bijvoor beeld verdient een leuke boterham als hon denkapster. Marie heeft ruim 4.000 klanten die grif tussen de 100 en 150 gulden neertel len om hun hondje te laten kappen, een be handeling die elke twee maanden moet wor den herhaald. De hondjes, veelal weinig gro ter dan hun eigen uitwerpselen, worden bij Marie op een sokkel geplaatst. Hun kop gaat dan door een soort galg, opdat in alle rust ge knipt, gekamd en geshampood kan worden. Onnatuurlijk? Marie Poirier denkt van niet. „Honden staan hier op gelijke hoogte met mensen", zegt ze. „In Parijs slaapt een hond bijvoorbeeld ook in bed." Een enkele keer kapt Marie in haar salon in het 17de arrondissement ook wel eens ande re dieren, zoals een poes of een aap, maar haar specialiteit is de hond. „We kappen alle honden, vooropgesteld dat ze genoeg haar hebben. Een boxer is natuurlijk wat moeilijk. Honden die te agressief zijn, krijgen een muilkorf." Marie Poirier geeft toe dat voor een Yorkshire die zojuist is gekortwiekt de win ters wat koud kunnen zijn. Maar ook daar heeft ze aan gedacht, want deze succesvolle zakenvrouw ontwerpt ook hondenkleding. „Ik volg grofweg de heersende mode, omdat de kleding van de hond dan mooi aansluit op die van zijn baas of bazin", zegt Marie. „Dit jaar is oranje populair. Ik heb dus ook veel 'oranje gebruikt." Bodywarmer In Parijs zijn meer kledingzaken voor hon den, maar een viervoeter die mee wil tellen gaat gehuld in een Marie Poirier. Bijster goedkoop is het niet, maar je betaalt ook voor de naam. Marie Poirier is de Georgi Ar mani van de hondenwereld. Een suède bodywarmer doet 875 francs (bijna 300 gulden), wat ook de prijs is van een leren jasje. Daar bovenop komen dan nog het hoedje, een truitje, een halsband en - voor het geval meneer of mevrouw te moe wordt - een stijlvolle tas met opening voor het gesoigneerde hoofd. Zonnebrillen, on misbaar voor de hete Parijse zomer, 'doet' Marie Poirier niet. Er zijn 24 hondenwinkels Hondenkapsters verdienen een goed belegde boterham in Parijs. Klanten tellen grif tussen de honderd en honderdvijftig gulden neer voor een be handeling van hun huisdier. foto cpd in Parijs waar kleding, voedsel en toiletartike len gekocht kunnen worden. Dat lijkt veel, maar de Franse hoofdstad telt 200.000 hon den, naar verhouding meer dan enige andere stad op het continent. Volgens sommige des kundigen hebben Parijzenaars meer honden en katten dan kinderen. Anderen spreken dat weer tegen, maar wel staat het vast dat zij hun huisdieren beter behandelen dan hun kinderen. In het chique 16de arrondissement zijn al chocolaatjes voor honden te koop alsmede verjaardagstaarten, gemaakt van rundvlees. En tegenwoordig komt de kerstman ook niet meer voor de kinderen alleen; een postorder bedrijf heeft nu voor de viervoeters 'feestsiga- ren' van vlees in de aanbieding. Parijs telt tachtig 'salons de toilettages' (een soort badhuizen), want een hond moet schoon zijn. Als de hond met natte haren buiten komt en het is wat frisjes, kan een hondentaxi worden overwogen. Dit zijn voer tuigen die slechts één plaats achterin heb ben, voor de baas of bazin. Daarnaast is een plateau van 70 bij 120 centimeter, waarop een donzen matras is geplaatst - de plaats voorde hond. Er zijn ook hondenpsychologen, zoals Pa trick Payance. „Door te praten met zijn baas, krijg ik een beeld van de situatie waarin de hond verkeert", zegt Payance. „Zo kan ik bij voorbeeld verklaren waarom een hond agres sief is." Als de psycholoog faalt, is daar nog altijd de hondenastroloog. Een tekkel tje is bijtgraag, onbetrouwbaar, nukkig en heeft lange tenen. De gezinssituatie laat evenwel niets te wensen over. Wat kan de oorzaak zijn? De astroloog weet raad. Meneer is in ok tober geboren; meneer is een Weegschaal. Vandaar. Een hond kan volgens de laatste mode ge kleed gaan, zich in taxi's verplaatsen, bij de psycholoog op de bank liggen en zijn drollen gewoon op straat achterlaten, maar zelfs aan het mooiste leven komt eens een einde. En wat dan? De achterblijvers hebben in de Pa rijse agglomeratie de keuze uit een drietal kerkhoven, maar begraven is kostbaar. Een graf kost al gauw een paar duizend francs (minimaal duizend gulden) en een eikenhou ten kistje doet 530 (zo'n 200 gulden) tot 1200 Dus waarom niet gewoon een crematie? CIAD, buiten Parijs, doet het al vanaf 600 ffancs voor een hondje ter grootte van zijn drol. Een ander, Cremadog, is een ietsje duurder, maai' biedt dan ook een unieke ser vice: de as, zo zegt de folder, wordt afgeleverd in een „menselijke urn." Privé-kliniek in Durban als enige gespecialiseerd in traditionele Afrikaanse gezondheidszorg ^^ale Street in Durban is een ty- pisch Zuid-Afrikaanse bedrijfs- straat. In het ene pand zit een ïidenzaak, even verderop een bedrijf dat in laten doet, daarnaast een garage, honderd iter verder een grooüiandel in rieten meu- len. Zwaar vrachtverkeer dendert af en op de stoepen proberen handelaren in ing en fruit klanten te lokken, een Ken- cky Fried Chicken is het plaatselijke hoog- )unt van culinair genot. De straat is druk gelijktijdig desolaat. Het Vrijheid Traditioneel Ziekenhuis is ge- in een voormalig winkelpand. De in- J valt in de drukte op straat alleen op or het aantal mensen met krukken en an- re handicaps voor de deur. Binnen in de I. de gewezen showroom, zitten zo'n veer mensen te wachten: moeders met kinde een man zo mager als een skelet, bejaar- n met vermoeide ogen. Ze komen van heinde en verre naar deze ivé-kliniek, die als enige in Zuid-Afrika ge- ecialiseerd is in de traditionele Afrikaanse zondheidszorg. Maar in tegenstelling tot el andere traditionele genezers ontkennen behandelaars in het Vrijheid Traditioneel jkenhuis niet dat de westerse behandelin- in sommige gevallen effectiever zijn. En gebruiken zelfs stethoscopen, bloeddruk eters en bloedsui^ertests. De nadruk ligt echter op traditie: het ge- fik van kruiden, vermalen dierlijke pro leten en vooral ook het advies van voorou- rlijke geesten. Want zij zijn het die de aan- akelijke diagnose stellen. „Een,patiënt die mij binnenkomt, vertelt mij niet wat hij 0 inkeert. Eerst ga ik in trance en praat met 'geesten van mijn voorouders. Op basis Mvan vertel ik de patiënt wat er mis met lm is. Hij kan nee zeggen als dat niet klopt, m spreek ik verder met de geesten", zegt 'ten Ntuli, een van de vier sangoma's, tra- ionele genezers, die aan het hospitaal is toonden. Sangoma word je niet zomaar. Het is een 1 die je uit het hiernamaals wordt aange- kt Of een last, het is maar hoe je het be kt. Ntuli was er in ieder geval niet blij mee en haar gestorven voorouders haar tot haar •k riepen. „Ik had onderwijzeres willen 'tden", zegt ze. Maar tijdens haar opleiding eeg ze enorme last van hoofdpijnen. „Ik !fd helemaal gek van het lawaai van de kin- ren." Ze besloot een opleiding tot secretaresse te an volgen, maar de ziekteverschijnselen ifden alleen maar erger. Behalve hoofdpij Het Vrijheid Traditioneel Ziekenhuis in Durban is als enige privé-kliniek in Zuid-Afrika gespecialiseerd in de traditionele Afrikaanse gezondheidszorg. Voorouderlijke geesten stellen daarin de diagnose. Via een sangoma, een traditionele genezer die daartoe 'geroepen' wordt. „Eerst ga ik in trance en praat met de geesten van mijn voorouders. Op basis daarvan vertel ik de patiënt water mis met. hem is. wmmmmmsi nen kreeg ze nu ook visioenen en hoorde ze stemmen. In haar droom verschenen haar voorouders die zeiden dat ze sangoma moest worden. „Dat was nogal wat. Mijn grootvader was een kruidendokter, maar mijn ouders waren helemaal van dat pad af. Mijn vader is evan gelist, mijn moeder een moderne verloskun dige. Voor hen was het erg moeilijk dat ik me met zaken als het raadplegen van de voorou ders ging bezighouden." Vooral als ze in haar ouderlijk huis séances organiseerde waarbij ze zichzelf in een trance danste, had haar moeder het er moeilijk mee. Maar haar hoofdpijnen verdwenen als sneeuw voor de zon. Keurig Zelf hikt ze nog steeds aan tegen de leefregels van haar roeping. „Ik moet me altijd keurig gedragen. Ik kan me nooit echt laten gaan, kan bijvoorbeeld niet naar feesten toe en moet altijd zorgen dat ik bereikbaar ben voor patiënten, anders vinden de mensen je niet meer geloofwaardig en worden ook de voor vaderen boos. Je bent als sangoma enigszins uitgesloten van je eigen gemeenschap. Ntuli heeft haar traditionele opleiding, waarin ze werd ingewijd in het gebruik van kruiden en andere traditionele medicijnen, aangevuld met kennis over westerse genees kunde en homeopaüiie. Maar de patiënten komen in de eerste plaats voor haar traditio nele kennis. Meer dan tachtig procent van de zwarte Zuid-Afrikanen gaat in geval van ziek te eerst naar een sangoma of een nyanga, een specialist in kruiden. Pas als het niet anders kan, wordt een westerse 'dokter geraad pleegd. Het Vrijheid Traditioneel Ziekenhuis telt zo'n dertig bedden. Een aantal douchegordij nen schermt de 'vrouwenzaal' af van de rest van de hal. Het is er niet druk vandaag. Drie vrouwen liggen halfnaakt op de simpele ijze ren bedden. Er hangt een wat schrale geur van urine. Even verderop is de apotheek, waar in een stalen rek de kruidenaftreksels klaarstaan in keurige plastic flesjes. De spreekkamer ernaast mag alleen wor den betreden zonder schoenen. Het is een Rale ruimte, met aan een kant een kast met tal van onduidelijke voorwerpen. Op de grond ligt een geitenvel met daarop een potje met kruiden. „De rook daarvan heb ik nodig om met mijn voorouders te spreken", zegt Ntuli. Tijdens de consulten is ze in sangoma- dracht: een pruik van kralensnoeren om haar hoofd, kettingen om hals en polsen en een bonte, met kralen bestikte rok. Ze heeft ook een zak met verschillende dierenbotten, ste nen en schelpen, die de patiënt moet wer pen. Uit het patroon leest de sangoma verde re aanwijzingen van de voorouders. Stekelvarken Het ziekenhuis behandelt patiënten alleen op de traditionele Afrikaanse wijze. De zieken krijgen afdronken van kruiden te drinken of injecties met behulp van een pen van een stekelvarken. Ook worden kruidenpoeders rechtstreeks in de huid gewreven nadat de huid met een scheermes is ingekerfd. De me dicijnen bestrijden niet alleen lichamelijke ziekten, ook geestelijke klachten worden zo behandeld. Volgens Ntuli werkt de traditionele genees kunde buitengewoon goed bij de behande ling van bepaalde ziekten, zoals beroertes. Maar iedere dag komt het volgens haar enke le keren voor dat ze iemand doorverwijzen naar een gewoon ziekenhuis. Tbc bijvoor beeld is een ziekte waar de traditionele gene zers geen medicijn voor hebben. „Ook als mensen te ziek zijn, doordat ze bijvoorbeeld te lang met diarree zijn blijven doorlopen en zwaar zijn uitgedroogd, verwij zen we hen eerst door naar een westers zie kenhuis om daar met behulp van een infuus aan te sterken. Daarna kunnen ze terugko men om de achterliggende ziekte traditioneel te laten behandelen." Door ervaring wijs geworden bestellen de genezers voor patiënten die ze doorverwij zen, meteen een ambulance: „Velen willen niet naar een westerse dokter en als je hen naar huis laat gaan, lopen ze zo door naar de volgende traditionele genezer. Maar als het om een tbc-patiënt gaat of iemand die echt aan het uitdrogen is, dan is dat niet verant woord." Onzin Een belangrijk verschil tussen de 'artsen' in het Vrijheid Ziekenhuis en andere traditione le genezers is, dat Ntuli zich bewust is van het bestaan van bacteriën en virussen. Ze kent het besmettingsgevaar van tbc en wijt aids niet aan hekserij. Ze stuurt mensen naar huis met gratis condooms en advies over vei lig vrijen. De stekelvarkenpennen worden ge steriliseerd, de scheermessen bij iedere pa tiënt vervangen en zo nodig draagt ze rubber handschoenen voor onderzoek. Ntuli en haar collega's mogen de westerse geneeskunde dan wel erkennen, omgekeerd is dat nog niet het geval. Er zijn wel wat art sen die interesse hebben voor wat er in het Vrijheid Traditioneel Ziekenhuis gebeurt, maar de meesten doen het toch nog steeds af als volslagen onzin. Als gevolg daarvan is er geen enkele controle op traditionele genezers en komt die vorm van gezondheidszorg, waar het overgrote deel van de Zuid-Afrikaanse bevolking het meeste vertrouwen in heeft, niet in aanmerking voor vergoeding van ver zekeringen. Patiënten moeten alles zelf betalen. Met honderd rand (40 gulden) voor een consult en 50 rand per nacht per bed is behandeling in het ziekenhuisje alleen weggelegd voor de welgestelden. Maar Ntuli heeft hoop, „Deze regering is bereid meer naar ons te luisteren dan vroeger. Het zou heel mooi zijn als we enige financiële steun konden krijgen." Queen Ntuli, een van de vier traditionele genezers van het Vrijheid Traditioneel Ziekenhuis, op een geitenvel met een potje met kruiden. „Eerst ga ik in trance. Dan praat ik met de geesten van mijn voorouders." foto cpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 37