$WG tBÈR. 'Ook ik kan me soms tijdens een dienst vervelen' Kerk Samenleving Musical 'Starring Peter' opgevoerd in Oegstgeest Amar kon zich niet legitimeren DONDERDAG 10 APRIL 1997 oegstgeest anp Indonesische kerken bezorgd over toekomst en toename geweld geven verklaring. Dat heeft de zendingsraad van de Nederlandse Hervormde Kerk in Oegstgeest gisteren la ten weten. In de reflectie Roe ping en verantwoordelijkheid voor de toekomst roepen de kerken de overheid op tot 'introspectie' en 'handhaving van de grondwet'. Volgens de kerken hebben christenen recht op een vol waardige plaats in de Indonesi sche samenleving. De Indonesische kerken maken zich zorgen over de toekomst van hun land, de plaats van christenen in de samenleving, het toenemend geweld en de verwoesting van kerken. Verte genwoordigers van traditionele kerken, evangelische en pink- stergroepen, baptisten, Zeven- de-dags Adventisten en het Le ger des Heils hebben die zorg geuit in een gezamenlijk uitge- oegstgeest met zijn kruisdood in Rome. Frank Sanders - schrijver en .zelf ook musicalartiest - noemt 'Starring Peter' zijn lievelings musical. Hij gaf dan ook meteen zijn toestemming voor de uit voering door de Stichting Kerk en Theater, was behulpzaam met informatie en achtergron den en heeft laten weten graag bij één van de uitvoeringen aanwezig te zijn. Toegangskaarten (met pro grammaboekje) voor de musical kosten 17,50 gulden en kunnen telefonisch worden besteld via telefoonnummer 071-5157772 of door overmaking van 17,50 gulden per kaart op gironum mer 6255120, ten name van Stichting Kerk en Theater in Oegstgeest. De uitvoeringen in de kerk aan de Mauritslaan begin nen steeds om 20.15 Het door Frank Sanders ge schreven 'Starring Peter' - een musical in de traditie van Jesus Christ Superstar - wordt op vrij dag 18 en zaterdag 19 april op gevoerd in de Oegstgeester Re genboogkerk. De productie wordt op de planken gebracht door de musicalwerkgroep van de Stichting Kerk en Theater uit Oegstgeest. 'Starring Peter' beleefde in maart 1994 de première in De Duif in Amsterdam, de geloofs gemeenschap waar de partner van auteur Sanders - Jos Brink - als pastor aan verbonden is. In de musical staat de bijbelse fi guur van Simon Petrus centraal. De levensloop van de apostel wordt gevolgd vanaf het moment van zijn ont moeting met Jezus van Nazareth tot en i Het logo van de musical die in Oegstgeest wordt opgevoerd, foto pr Zo'n acht jaar geleden zou hij hebben gelachen als iemand hem had verteld dat hij nog eens dominee zou worden. Geloof speelde geen rol van betekenis in het leven van de nu 27-jarige Tom Mikkers. Hij werd geboren in het Noord-Brabantse Boekei in een katholiek gezin. Na de middelbare school ging hij rechten studeren in Leiden, maar toen deze studie hem na twee jaar nog niets interesseerde besloot hij te stoppen. In de infotheek van de universiteit kwam hij op het idee over te stappen op theologie en levensbeschouwing. Niet uit geloofs- overtuiging maar uit interesse voor het verschijnsel godsdienst. In de loop der jaren wende Mikkers aan het idee dat hij ook predikant kon worden en uiteindelijk koos hij voor het remonstrants semina rium. Binnenkort studeert hij af en per 1 juni gaat hij parttime wer ken in de remonstrantse gemeente Eindhoven. Ook geeft hij gods dienst en filosofie aan verpleegkundigen in Den Haag. Voor de rest van de tijd aanvaardt hij een betrekking in het vleesbedrijf van zijn vader. Letterlijk en figuurlijk zal ik me tussen vlees en geest bevinden, in het bedrijf van mijn va der en bij de remonstrantse ge meente. Bij de laatste werkge ver ben ik aangesteld als pastor die rand- en buitenkerkelijken weer terugbrengt naar de kerk. Ik voel me een beetje verbon den met die mensen. Tijdens mijn studie - en nu nog - ver zorg ik met een studiegenoot trouwplechtigheden voor men sen die niet in de kerk willen trouwen, ongeveer tien per jaar. Het gaat om mensen die afstand hebben genomen van de kerk omdat ze door hun jeugd of slechte ervaringen een gedateerde voorstelling van de kerk hebben. Ze vonden het saai, of ze werden gedwongen de diensten te bezoeken. Toch hebben ze een religieus gevoel, sommigen geloven zelfs wel iets. En trouwen is iets waar veel mensen graag een plechtig tintje aan geven. Wij zoeken teksten uit die gelezen gaan worden en schrijven een toe spraak en een trouwbelofte die aansluiten bij wat het stel ver wacht. Soms heeft de plechtig heid plaats in een kerkgebouw, vaak niet. Als ze iets geloven, ga ik voor in gebed of is er een moment van stilte. Het verschil met een trouwdienst is dat het paar helemaal zelf uitmaakt welk ritueel ze willen, ze hoe ven zich niet te conformeren aan wat de kerk voorschrijft. Maar er wordt geen gekkigheid uitgehaald. Vanaf de eerste dag dat ik op de faculteit theologie rondliep, dacht ik: hier hoor ik thuis. In de loop der jaren vroeg ik me steeds meer af wat ik nou met de studie wilde doen en wat ik zelf geloofde. Ik praatte daar veel over met medestudenten. Zo ben ik naar het predikant schap toegegroeid, het is werk dat echt bij mij past. Het on derwerp interesseert me en het gaat over zaken die echt bij het leven horen. Als ik een ander beroep had gekozen zou ik me nooit met zulke wezenlijke din gen bezighouden. De link met God is ook zo wezenlijk. Som mige mensen denken dat ze hun leven geheel onder contro le hebben. Het leuke van de kerk als werk kring vind ik dat er ruimte is voor het niet-verklaarbare, het toeval, het onverwachte. Dat kun je in zekere zin benoemen en er iets mee doen. Er zijn kerkgemeenschappen waar al les verklaard wordt en dichtge smeerd. Daar voel ik me niet thuis en ik vind het jammer dat conservatieve gelovigen het ge loof zo presenteren, want dat schrikt veel mensen af. God woont niet in de kerk, de bijbel is niet zijn dagboek. Die is geschreven door mensen die er hun religieuze gevoel in ver woorden op een manier die wij niet meer herkennen. Je moet echter door die ouderwetse schrijfstijl heen kijken. Dan zie je bijvoorbeeld hoe verdrietig of boos schrijvers van de psal men waren en dat vind ik wel herkenbaar. Ik heb niet rigoureus gekapt met mijn verleden, ik ben al leen door mijn studie ver trouwd geraakt met de taal van het christendom. Ook ik heb periodes dat ik niet zo'n zin heb om naar de kerk te gaan of dat ik me tijdens een dienst zit te vervelen. Je hebt toch ook niet altijd zin om je ouders of andere familie te zien. En je bent blij als je een dagje niet naar je werk hoeft, terwijl je je baan nooit zou willen missen. Zo voel ik dat. Ik ga naar de kerk om te bid den, om me tot God te richten. De relatie met het hogere is één van de belangrijkste dingen in mijn leven. Ik probeer ook open te staan voor andere tra dities en religies. Zo ben ik een keer naar Jomanda gaan kijken,- ik heb met haar gesproken en heb een fles ingestraald water gekocht. Ik oordeel niet over haar kunnen. Als zij zegt dat ze een bepaalde gave heeft zal ik dat nooit tegenspreken. Alleen vind ik wel dat zij er goed mee om moet gaan. Horoscoop trekken en handlezen zijn oude tradities die je niet zomaar kan uitvlakken en die ik absoluut geen onzin vind. Ik neem aan Tom Mikkers: „Je kunt het leven niet onder con trole houden, ook het geloof biedt geen enkele ze kerheid." foto dick ho- .gfwoning dat er manieren van kennis zijn die men niet rationeel kan ver klaren maar waar je wel je voordeel mee-kan doen. Je kunt het leven niet onder controle houden, ook het geloof biedt geen enkele zeker heid. Wel is het be- staan van God voor mij een grote vanzelf sprekendheid. carine damen REDACTIE DICK VAN DER PLAS. 071-5 KORTWEG Symposium De relatie tussen New Age; christendom staat zaterdi 12 april centraal tijdens ee symposium van het Landeli Óverleg Katholieke Studet' ten. Het thema luidt 'Niein tijd, nieuwe waarheid?', het forum zitten onder arui ren Desanne van Breder» (schrijfster van de ronu 'Ave Verum Corpus') Dries Langevi (hoofdredacteur van het Ne Age-tijdschrift 'Bres'). De di cussie wordt geleid door li Feijen, presentator van h KRO/RIGC-programma Krui punt. Het symposium won gehouden aan het Rape burg 61 in Leiden en duu van 12.30 tot 17.00 uur. toegang is gratis. Alleengaanden 'Alleen., en hoe nu verdei Onder dit thema wordt twee interkerkelijke regiona ontmoetingsdagen voor leengaanden gehouden. I bijeenkomsten hebbe plaats op de zaterdagen en 26 april en worden gehoi den in het dienstencentra 'Op den Brink' in Katwijk aa den Rijn van 10.00 tot 161 uur. Er wordt onder me aandacht besteed aan hets menstellen van vriem schapsnetwerken. Voor i lichtingen en opgave: Gin van Delft (071-4029413), Cc ry Reynhout (0252-52380 en Clara van der Schi (0347-372721). BEROEPINGSWER NEDERLANDSE HERVORMD: KERK Beroepen: te Vriezenveen (wijk 3) (toez.): J.F Tanghél Katwijk aan den Rijn. Aangenomen: naar Vordert; Beitler te Zoelen (part-time Bedankt: voor Oude Tonge: A.D. Goijertte Bunschoten! GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Veenendaal a: predikant voor bijzondere j werkzaamheden (algemeen secretaris van de Raad van Kerken): mevr. drs. H.J. Ba ker, proponent te Veenenda die dit beroep heeft aangem men. Aangenomen: naar Nijverda P. Boomsma te Apeldoorn. Beroepbaarstelling: mevr. H.J. Bakker, proponent te Veenendaal. uit de Leidsch Dagblad ANN01897 Zaterdag 10 April Den 12den April 1857 opende mejuffrouw J.A. Wijland, in de gemeente Leiden, Apothekersdijk No. 3, een Parij- sche handschoenenwasserij, chemische stoomwasscherij en ververij; zij heeft dus haar 25-jarig jubilé lang achter den rug, dat destijds niet onopgemerkt is voorbij gegaan. Vele gelukswenschen mocht zij toen ontvangen, alsook stoffelijke blijken van belangstelling, zoowel van binnen als buiten de stad, voor de altoos goede en nauwe plichtsbe trachting tegenover haar cliënteele. Den 12den April a.s. hoopt zij nu haar 40-jarig jubilé te vieren. Wie kent haar niet, die altoos vriendelijke juffrouw, die met zoveel attentie de bestellingen met nauwgezetheid uit voerde? Wat haar werd toevertrouwd, was goed vertrouwd. Al wat er vandaan komt, ziet er zoo goed als nieuw uit. Hoewel ze wat ouder wordt, is ze altoos met haar tijd meegegaan. Het bekende spreekwoord is ook wel op de ju- bilarisse van toepassing: Er zijn geen jongeren, die 't de ou den verbeteren. Dat het haar gegeven moge worden nog een tal van jaren na dezen feestdag met dezelfden lust, ijveren nauwgezet heid haar werkzaam leven voort te zetten, is zeker de wensch van velen. Misschien ontbreekt het haar ook nu niet aan bewijzen van belangstelling. ANNO 1972 Zaterdag 10 april LEIDENEen in Voorschoten wonende ongehuwde dame reflecteerde op een huwelijksadvertentie. Volgens de adver tentie zocht een 57-jarige academicus, gefortuneerd en ei genaar van een florerend bedrijf, kennismaking. Op haar brief ontving zij een uitnodiging voor een bespreking. In plaats dat zij een academicus ontmoette zag zij zich ge steld vooreen Haagse huwelijksmakelaar. Deze deelde de dame mede, dat hij enkele heren naar haar toe zou sturen, mits zij hem een paar honderd gulden zou betalen. Toen zij dit weigerde en ook weigerde een contract te tekenen, ont stak de huwelijksmakelaar in woede en kwam dreigend op haar af. Dit speelde zich af in een kamer van de huwelijks makelaar, die was volgehangen met allerlei wapentuig. Uit angst heeft de bezoekster een contract getekend, zonder zich van de inhoud daarvan te verwissen. Op grond van dit contracteistede huwelijksmakelaar betaling van f 218,50 met rente en proceskosten voor het kantongerecht in Lei den. Op grond van gepleegd bedrog en misleiding vernietigde de kantonrechter echter het contract en veroordeelde de huwelijksmakelaar tot betaling van 415 gulden proceskos ten. ,1T INSTITUUT BURGERRAADSLIEDEN In mei 1995 maakte Amar een tochtje met een vriend naar Rijsbergen (tegen de Belgische grens). De vriend was be nieuwd naar een auto die in een ad vertentie in de krant werd aangebo den. Hij vroeg of Amar met hem mee reed. Op de terugweg naar huis werd de auto door de marechaussee tot stoppen gedwongen. Het was Amar en zijn vriend niet duidelijk waarom. Ze moesten beiden hun identiteitspapie ren laten zien. Zowel Amar als zijn vriend hebben de Marokkaanse natio naliteit. Ze beschikken ook alle twee al jaren over een vestigingsvergunning, maar die hadden ze niet bij zich. Ze lieten hun rijbewijs zien, maar dat was niet genoeg. De marechaussee wilde hun verblijfspapieren zien. Ze boden aan later kopieën op de sturen, maar daarmee werd geen genoegen geno men. Ze werden onder druk gezet meteen een boete te betalen. De vriend ging door de knieën, maar Amar niet. Hij wilde wel eens weten of dat zomaar mocht, een boete vragen alleen omdat je op dat moment een papier niet bij je hebt. Toen hij een tijdje later het 'transactie- voorstel' had gelaegen, kwam hij bij ons. Hij moest 125 gulden betalen; an ders zou het een rechtszaak worden. Het bleek niet eenvoudig uit te maken waar Amar goed aan deed: betalen of de zaak laten voorkomen. We zochten contact met het Nederlands Centrum Buitenlanders (NCB), waar de juristen zich zeer geïnteresseerd toonden. Het ging om de uitleg van de vreemdelin genwetgeving in relatie tot de nieuwe Wet op de Identificatieplicht. Die wet heeft in 1994 nogal wat stof doen opwaaien en er bestond en be staat nog steeds behoorlijk wat verwar ring over de verplichtingen die daaruit voortvloeien en de strafbaarheid bij het niet nakomen daarvan. Eerst schreven we de officier, van justi tie een brief met onze uitleg van de vreemdelingenwetgeving. Dat mocht nief baten; de officier wilde de zaak niet seponeren. Als Amar niet betaalde zou de officier de zaak dus aan de rechter voorleggen. Na overleg met het NCB hebben we Amar overgehaald de zaak te laten voorkomen. Dat kon niet alleen in zijn eigen belang zijn, maar het diende vooral het alge- meen belang, namelijk om een uit spraak van de rechter uit te lokken over de reikwijdte van de identificatie plicht en de strafbaarheid in dit soort zaken. Maar het gevolg van zijn princi piële opstelling zou natuurlijk niet moeten zijn dat Amar aan het eind van de rit meer zou moeten betalen dan de 125 gulden. Bovendien moest hij bijge staan worden door een gespecialiseer de advocaat, omdat de kans op een principiële uitspraak groter was als een goed inhoudelijk verweer werd ge voerd. De Raad voor de Rechtsbijstand weigerde vervolgens het verzoek om vergoeding van de advocaatkosten: 'al hoewel voor betrokkene een groot principieel belang speelt is het bureau van de Raad van oordeel dat de aan de te verlenen rechtsbijstand verbonden kosten niet in verhouding staan tot het belang van de zaak'. Uiteindelijk besloot het NCB via zijn proefprocessenfonds de kosten van de procedure op zich te nemen. Dat is de moeite waard gebleken. Nadat ook de advocaat er niet in was geslaagd de of ficier van justitie van zijn ongelijk te overtuigen, was het woord aan de kan tonrechter in Breda. De rechter heeft uitgesproken dat Amar zijn informa tieplicht niet heeft geschonden. Hij had immers wel 'informatie' gegeven over zijn identiteit, hij had zich alleen op dat moment niet kunnen 'legitime ren'. Dat legitimeren moet gebeuren door het tonen van de verblijfsvergunning. Maar een buitenlander hoeft zijn ver blijfsvergunning niet altijd bij zich te hebben; hij mag ook aanbieden dat papier op een later moment te tonen. Overigens stelde de rechter vast dat, zelfs al was de legitimatieplicht wel ge schonden, dat dan nog geen strafbaar feit opleverde. Welke conclusie kan hieruit worden getrokken? Een buitenlander die in het kader van het vreemdelingentoezicht of de grenscontrole wordt staande ge houden voor identificatie, moet wel medewerking verlenen aan die identi ficatie, maar dat wil niet per se zeggen dat hij 'op dat moment' ook zijn ver blijfspapieren moet kunnen tonen. Op dat moment volstaat dus het op ande re wijze aangeven wie je bent, bijvoor beeld via het rijbewijs, ook al vermeldt dat de nationaliteit en het verblijfs recht niet. In specifieke situaties kan het meteen tonen van verblijfspapie ren overigens wel verplicht zijn, maar daarover gaat dit artikel niet. Amar heeft dus een beetje geschiede nis geschreven en bespaart zich bo vendien 125 gulden. We zullen zijn vriend erop wijzen dat we kunnen pro beren de boete die hij al heeft betaald terug te krijgen. Instituut Burgerraadslieden, Bree- straat 92,2311 CV Leiden, tel. 5167700. Mr. J. Mons, mr. H.P. Loh- mann, mr. W. Weernekers. Open spreekuren: maandag van 11 tot 12 uur en donderdag van 18.30 tot 20 uur. L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) TELEFAX Advertenties: 071-5323 Familieberichten: 023- 531) 023-532E Redactie: 071-532: Hoofdredactie- 071-5315 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 071-5356 RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 071-5143 ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) f per kwartaal (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afschrijf van het abonnementsgeld, ontvangen korting per betaling. VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) 15 LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEBAH Voor mensen die moeilijk lezen, slechte ogen hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is een samenvatting' het regionale nieuws uit het Leidsch Dagblai geluidscassette beschikbaar. Voor informatie 0886-482345 (Centrum voor Gesproken Lectuur, Grave). KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030 DIRECTIE B. M. Essenberg, J. Kiel (ad/und) HOOFDREDACTIE JG. Majoor, W.B.M.E Bank fa/J PUBLIC RELATIONS W. H. C. M. Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag. 9.30 - 11.30 uur of per post. REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J.M. Jacobs, chef red. Groot Leiden A.J B M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J Preenen, chef binnen-, buitenland, eco Z I E K E N H U I Z E ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en vanaf woensdag 13.00 t/m vrijdag 13 00, woensdag 13.00 uur (Diaconessenhuis)e dagelijks St Elisabeth Ziekenhuis BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14 30-15.15 uur en 19 00-19.45 uur Kraam- en zwangerenafdeling buiten de gewone bezoektijden, voor partners bovendien van 10 30 -11 15 uur en van 19.45 - 21 00 uur Special Care Unit: 10 30-11.00 uur, 15.00 - 15.30 uur en 19 00-19.30 uur en m overleg met de dienstdoende verpleegkundige. Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleegkundig Jongerenafdeling-14 30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel. 071-5454545) dagelijks 14 00-15.00 uur en 18.30-19 30 uur. klasse I en II daarnaast ook 11 15-12 00 uur Kraamafdeling: 14 30-15 30 uur en 18 30-19 30 uur (voor vaders tot 21 00 uur) Kinderafdeling 14 30-19 00 uur (voor ouders de gehele dag) Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC) 14.00-14 30 uur en 18.30-19 00 uur Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131): dagelijks 14.00-15 00 uur en 18 30-19 30 uur, klasse I en II daarnaast ook 11.15-12.00 uur. Geen spoedeisende hulp meer mogelijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 16