Cultuur Kunst 'Schoonheid is de baas' Oud en nieuw naadloos in elkaar over n Zweden en Soerjadi «ken tournee door VS Vrolijke schilderijen fleuren ziekenhuis op ~~)AG 5 APRIL 1997 ku MI fclJSDAM. 071-5356444 Htwedstrijd Vrienden Leidse Hout Ter gelegenheid van haar 10-jarig jubileum houdt de "Ijing Vrienden van de Leidse Hout een dichtwedstrijd. oud worden opgeroepen om zich te laten inspireren in en om het Leidse stadspark en zich vervolgens op pad te begeven. Er zijn twee wedstrijdcategorieën: jongeren tot en met zestien jaar en één voor deelne- dan zestien. De winnaar in elke categorie ontvangt, len oorkonde, een bedrag van 200 gulden. Een deskundi- "Hmaakt de prijswinnaars op zondag 11 mei bekend tijdens i aleumfeest in de Leidse Hout. Deelnemers moeten hun t vóór 25 april, voorzien van naam, leeftijd, adres en tele- ïmmer, inleveren bij het secretariaat van de Vereniging in de Johan de Wittstraat 3, 2334 AL in Leiden. [Jenburg onder toezicht De gemeente Utrecht heeft Muziekcentrum Vreden- hder 'verscherpt toezicht' gesteld. Dit gebeurde nadat was en dat het centrum kampt met een tekort van 1,1 miljoen I. Een speciale commissie gaat een jaar lang de uitgaven leren. Indien de directie van Vredenburg in dat tijdsbestek [paalde uitgaven van mening verschilt met de gemeente- idewerkers, besluiten B en W en de gemeenteraad. In de Tssie zitten de directeur en boekhouder van Vredenburg, je medewerkers van de gemeentelijke diensten financiën (uur. Directeur P. Smids van Vredenburg hoopt dat de ge- je beter inzicht krijgt in de problemen van Vredenburg. Jijk vinden we een manier om er financieel bovenop te Arlandse expositie in New York sgRüi Tien jonge in Nederland werkende kunstenaars zul lende maand een gezamenlijke presentatie van hun werk 17fen in de New Yorkse kunstenaarswijk Soho. Ze expose- gezamenlijk bij de Abney Gallery op Broadway. De uit- - iren kunstenaars zijn Ivo van den Baar, Nell Berger, J. C. olf.S.G. van der Deen, Nicole Driessens, Araun Gordijn, Salewijn, Egon Viebre, Sarah Wong, Kauro Yamamoto. P/I Aede carrière voor Das Boot en» De spraakmakende film over een Duitse duikbootbe- ng in de Tweede Wereldoorlog, Das Boot, komt in een uit- de versie in de bioscopen. Het grootste naoorlogse com- ile succes van de West-Duitse cinema gaat komend week in de Verenigde Staten in dertig zalen in voorpremière, aakten de Bavaria-filmstudio's in het Zuid-Duitse Mün- jsteren bekend. i Het luxe boekwerk van Leidse kunstenaar Willem van Scheijndel P- john oomkes in Nederlands populair- iieke musici, Wibi Soer- j Jaap van Zweden, gaan ari 1999 gezamenlijk op langs de oostkust van inigde Staten. Pianist en dirigent Van Zwe- ^rken samen met het Jands Symphony Or- based in Enschede, alias vr est van het Oosten, ra incertreeks omvat zes- ®redens tussen 9 en 26 1999, waaronder een de Newyorkse Carne- In de aanbiedingsfol- n drie programmavoor- stellen: De Ouverture uit Wage naars Getemde Feeks, Brahms Eerste Symfonie en het Tweede Pianoconcert van Rach- maninov. Misha's Mengelbergs Radierungen von Rembrandt, Liszts Eerste Pianoconert en Sjostakovitsj Zesde Symfonie dan wel Mozarts Vioolconcert of Bruckners Vierde Symfonie zijn ook mogelijk. Manager Rob Groen laat we ten dat er nog een vioolsolist moet worden gecontracteerd: „Jaap speelt niet zelf; hij moet zich profileren als dirigent". Overigens krijgt de samenwer king Soerjadi-Van Zweden een opmaat in Enschede. Willem van Scheijndel is een kunstenaar die zich niet gebonden voelt aan kunststromingen of modes. ,,Als het schilderij klaar is, vraag ik me altijd af: wil ik dit in mijn eigen huis han gen? Dat is mijn enige cri terium." Hij werkt gestaag door, verzaakt nooit want: „Voor de kunst moet je al tijd klaarstaan. Schoonheid is de baas en die baas duldt niet dat je een dagje niet komt." leiden pablo cabenda En gezien de productiviteit van de schilder is hij zelfs nooit te laat geweest. Een 120 bladzijden tellend luxe boekwerk 'Een keu ze uit het oeuvre' illustreert Van Scheijndels werkdrift met een paar honderd schilderijen. Het werk van Van Scheijndel laat zich niet gemakkelijk onder één noemer plaatsen. Hoewel latere werken duidelijk zijn sig natuur dragen. Zijn olieverf schilderijen, die het strand als onderwerp hebben, zijn soms als polaroids waarvan op som mige plekken de kleuren zo zijn verschoven dat ze gaten hebben laten vallen. Op andere plekken heeft hij de tinten juist over el kaar heen aangebracht, als la gen cellofaan die naar gelang hun dikte een min of meer doordringbare diepte van kleur suggereren. Groepen Masaï in Kenia die met veel zwarte en ro de vegen zijn neergezet lijken door het kleurgebruik woeste groepsrituelen uit te beelden. Kleur is prominent aanwezig, of beter gezegd felle contrasten daarin. De latere werken van Van Scheijndel zijn altijd ingebed in eenvoudige geometrische vor men en simpele primaire kleu ren die weinig ruimte laten voor figuratie. Maar zelfs bij zijn meest abstracte doeken speelt altijd een hardnekkige drang tot beeldvorming, in de meest let terlijke zin van het woord, een rol. Vlakken, cirkels en vegen die schijnbaar toevallig ge plaatst zijn, vervullen een func tie die pas duidelijk wordt bij onbevangen bestudering. Een torso is een rechthoek, een cir kel een hoofd. Soms kan zelfs de titel duidelijkheid verschaf- fen. Damesportretten Van Scheijndel is niet de eerste of enige kunstenaar die ope- Van Scheijndel is in zijn recente werk weer teruggekeerd naar zijn geliefde Afrika. reert in het schemergebied tus sen abstract en figuratief. Zelfs Mondriaan, die streefde naar volledige uitbanning van de zichtbare werkelijkheid, heeft in zijn vroege werken zijn aardse bomen steeds verder geabstra heerd tot vormen van een geo metrische wereld. Maar bij Van Scheijndel lijkt het of de ont wikkeling van figuratief naar ab stract zich nooit helemaal heeft doorgezet. In plaats daarvan is hij om een stabiel evenwichts punt blijven slingeren om daar na met een bocht weer terug te keren naar het figuratieve. In zijn allervroegste werk spe len damesportretten een hoofd rol. In dezelfde periode is er al een mate van abstractie waar te nemen in zijn industrieland schappen waarvoor Van Scheijndel geïnspireerd was door de boeken van Kafka en Orwell. Stakerige schoorstenen zijn zwartgeblakerde ribben die in een vuilzwarte lucht steken en het doek overstromen met een prachtige angstaanjagende somberte. Later verschijnen er doeken waarin voor het eerst gestileer de mensenvormen opduiken. Het doek 'Tibet' toont zowel in opzet als in thematiek verwant schap met vroege 'improvisa ties' van Kandinsky. Op zoek naar zijn eigen handschrift ging Van Scheijndel in de jaren tach tig meer experimenteren. Het kleurenpalet werd een stuk uit bundiger met een duidelijke plaats voor de primaire kleuren en verdere abstractie. Hoewel Van Scheijndel zich later zou verzetten tegen de on beperkte invloeden die nog steéds aan de Cobra-beweging worden toegeschreven, ont kwam hij in deze periode zelf Strijkers ontstijgen zwaartekracht muziek ook niet aan een lichte beïn vloeding. Van Scheijndel ge bruikte wel onderwerpen uit zijn dagelijkse leven. De televi siebeelden van de Golfoorlog en de reizen die hij maakte naar Polen, Kenia en Tanzania. Eind jaren negentig is Van Scheijndel weer teruggekeerd naar zijn ge liefde Afrika. Maar nu worden de vrouwen individueel uitge beeld met vast omlijnde con touren waarbinnen de kleuren gevangen zitten. Alleen de bon te kleding herinnert nog aan de woeste halfabstracte Masaï van begin jaren negentig. recensie li dy van der spek Concert in de Meesterserie door 'Nieuw Sinfonietta Amsterdam', diri gent Jurjen Hempel, m.m.v Pieter Wispelwey, cello. Gehoord 4/4 in de Stadsgehoorzaal Leiden. 'Nieuw Sinfonietta Amster dam' ontstijgt al spelend de zwaartekracht. Het spel van deze strijkers is verend licht en doorzichtig. Zelfs in de breedste fortissimi blijft de samenklank slank en ijl en dit een hele avond lang. In het contrastrijke pro gramma leunt Stravinski te gen Tsjaikovski en Loeven- die tegen Dvorak. Stravins- kis Concerto in D zit vol on voorspelbare hortende rit mes. Kleine felle zinnetjes, mooi strak en droog ge speeld scheren als pingpong ballen over 't net. Lange uit halen, klakkende staccatos, felle dansende streken. En dan is er Tsjaikovski, vier korte lyrische stukken. De cellist Pieter Wispelwey en Nieuw Sinfonietta, onder leiding van een vurig en zeer adequaat dirigerende Jurjen Hempel, zijn twee zielen één gedachte. De lichtheid van het orkest is prachtig om Wispelweys volmaakte spel heen gedra peerd. De Wals, de Noctur ne, het Andante Cantabile, het is allemaal superieur en op wolken gedragen, zelfs de razendsnelle dans over de snaren in het 'Pezzo Capriccioso' is als een lente regen. Theo Loevendie heeft het geluk om bij zo'n magnifie ke uitvoering van een van zijn composities voor strij kers en slagwerk 'Vueltas' aanwezig te zijn. 't Slagwerk is licht, droog, woodblocks en geklingel. De plukkende strijkers kwebbelen en fluis teren door elkaar, verglijden tot een lang signaal en wèg is alles. Verbazend. Daartegenaan is Dvordks Serenade in E, een reeks lichte stukken, verwant aan het divertimento, het top punt van elegantie en verfij ning. De marsachtige bui tendelen in een pittig tem po gespeeld, tillen de dansante middendelen op, die weer tekenend voor dit orkest zonder gewicht maar des te intenser voorbijzwe- ven. cstreet Boys laars TMF >ic Awards :oi 3 re rste prijzen in de cate- beste single, beste al- 1 beste video waren de reet Boys gisteravond Haagse Statenhal de E te winnaars van de lusic Awards. De Ame- 63lse band werd op de rolgd door Michael Marco Borsato en INf Touch (allen twee eer zen). luziekprijzen zijn in door de Nederlandse czender The Music (TMF) in samenwer- net het popblad Hit- Kijkers en lezers kon- ontact opnemen met riedia en zo hun favo- artiesten naar voren en. iet ien categorieën waren n jjfeld in binnenlandse en me landse acts. Naast o0 0 en Total Touch (zan- Trijntje Oosterhuis in i)arte categorie) kregen ggjharly Lownoise Men- j ëo, Van Dik Hout, Nas- Nance namens Neder- en award. Van de bui dse acts vielen naast tide namen Toni Brax- Kiie Spice Girls, Dune, öubt en 3T die eer ten De uitreiking werd op- erd door optredens ider meer 3T, No Mer- ff Johson, Guus Meeu- lerman Brood, Total en Van Dik Hout. Ex- ;r van 2 Unlimited Ray 'Sjaard presenteerde er jerste solo-single Three IA Day. Leids architectenbureau realiseerde uitbreiding Vredespaleis leiden sandra smallenburg De Franse architect L.M. Cor donnier heeft er in 1903 waar schijnlijk nooit bij stilgestaan dat het Permanent Hof van Ar bitrage in onze tijd zo'n grote rol zou spelen in het oplossen van geschillen tussen verschil lende landen. Het Vredespaleis in Den Haag, dat in 1907 naar zijn ontwerp werd gebouwd en dat onderdak biedt aan het Hof van Arbitrage en het Internatio naal Gerechtshof, kampte al snel met ruimtegebrek. In 1975 werd een prijsvraag uitgeschre ven voor een uitbreiding met nieuwe werkvertrekken voor de rechjters. Het Leidse architec tenbureau B&D architekten bv won de prijsvraag en bouwde een nieuwe vleugel aan de ach terzijde van het paleis. Die bleek ook al snel te klein. On langs realiseerde het Leidse bu reau een tweede uitbreiding, waarbij ook het Vredespaleis zelf verbouwd en gerestaureerd werd. Aan de gebruikers van het Vredespaleis - de internationale rechters en hun medewerkers - vroegen de Leidse architecten van B&D destijds wat voor wen sen zij hadden voor hun nieuwe werkvertrekken. Die bleken sterk te verschillen, maar una niem spraken zij zich uit voor het behoud van de prachtige tuin van het paleis; de rozen perken en de 'Haagse beek' die dwars over het terrein loopt en ook de hofvijver voedt. De nieu we vleugel die in 1977 werd ge bouwd, werd daarom als het ware opgetild, op kolommen geplaatst, zodat de tuin en de beek onder het gebouw door konden lopen. Ook bij het De dakramen, die zijn gemaakt tussen de oude erkers, zorgen voor voldoende daglicht in de achterliggende werkvertrekken in de kap van het Vredespaleis. Ze verstoren het totaalbeeld nauwelijks, foto henkde graaf laatste uitbreidingsplan waren het behoud van de tuin en het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van de beschikbare ruimte de belangrijkste uit gangspunten. „Bij een uitbreiding van een uitbreiding moet je natuurlijk opletten dat het geen rommelig geheel wordt", vertelt projectar chitect Egbert van Dijk tijdens een rondleiding door het paleis en de aangrenzende nieuw bouw. „We hebben er daarom voor gekozen de nieuwbouw uit 1977 in exact dezelfde stijl uit te breiden. De vleugel die er stond is gespiegeld, waardoor een haast symmetrisch gebouw is ontstaan." Een andere overweging om in dezelfde stijl te bouwen was dat alle rechters die in het gebouw werken een gelijkwaardig kan toor moesten krijgen. „Dat punt ligt erg gevoelig", glimlacht Van Dijk. ,,Als een rechter uit het ene land een groter werkvertrek krijgt dan een rechter uit een ander land, voelt de laatste zich achtergesteld en ontstaan er scheve verhoudingen. Vandaar dat we hebben gestreefd naar gelijkwaardigheid, zowel in het interieur als in het exterieur." Het bleek niet altijd gemakke lijk om aan dezelfde materialen te komen die in 1977 waren ge bruikt. De steengroeve waaruit het natuursteen afkomstig was bleek niet meer te bestaan, net zo min als de steenfabriek die destijds de materialen leverde. Voor de speciale fineerhout- soort socupera waarvan de deu ren waren vervaardigd, heeft het architectenbureau heel Eu ropa afgezocht omdat nergens meer platen van drie meter lengte te krijgen waren. Maar de zoektocht naar exact gelijkende hout- en steensoorten heeft er voor gezorgd dat je nu niet meer kunt onderscheiden wat oud en wat nieuw is. De twee helften van het nieuwe gebouw lopen naadloos in elkaar over. Ook in het Vredespaleis zelf werd gezocht naar een oplos sing voor het ruimtegebrek. On der de kap van het oude ge bouw bleek een zee van ruimte te schuilen. Op ingenieuze ma nier hebben de architecten van B&D deze loze ruimte omge toverd tot moderne kantoren voor de ondersteunende dien sten van het gerechtshof. Een andere inventieve oplossing was het ombouwen van een ou de, niet meer in gebruik zijnde schoorsteen tot liftschacht voor een personenlift. Deze brengt je nu'vanuit de marmeren gangen van het paleis binnen enkele se conden in de nok van het ge bouw waar de moderne kanto ren zijn gevestigd. Nok Op één plek in het paleis is nog te zien hoe de binnenkant van de kap er uitzag voor de ver bouwing. Aan het eind van een lange gang met aan weerszijden kantoorkamers kom je in de nok van het gebouw terecht. Hier is de historische kap nog in volle glorie te aanschouwen. De oude draagconstructie is hier niet vervangen, maar verweven met de nieuwe onderdelen. Dit architectonische grapje ver beeldt treffend hoe oud en nieuw op vloeiende wijze zijn geïntegreerd in dit vernieuwde Vredespaleis. beeldende kunst recensie sandra smallenburg Tentoonstelling 'Piet Dirkx'. Te zien t/m 20/4, dagelijks van 10-17 uur. Ga lerie AZL, Albinusdreef 2, Leiden In de catalogus die bij de ten toonstelling van Piet Dirkx in het AZL ter inzage ligt, is een foto van Brigitte Bardot afge drukt. Met haar volle lippen is zij afgebeeld terwijl ze een knots van een sigaar rookt. Je vraagt je af wat de foto daar doet tussen de reproducties van kunstwerken van Dirkx. Wanneer je de tentoonstel ling bekijkt, ontdek je dat de foto van het Franse sekssym- bool twee elementen bevat die door de kunstenaar regelmatig worden afgebeeld in zijn schil derijen: lippen en sigaren. In het werk 'Essay on gardening' heeft Dirkx, zelf een fervent si- garenliefhebber, lege sigaren- doosjes op de houten achter grond geplakt en beschilderd in verschillende kleuren. Daar naast hangt een groot mono chroom gekleurd schilderij, waar in de dikke laag verf steeds dezelfde lippen zijn ge krast. In de catalogus staat nog een foto die een aanwijzing geeft over het werk van Dirkx: een afbeelding van het atelier van Mondriaan. Veel herinnert aan de werken van Mondri aan, door het kleurgebruik (primaire kleuren), de vlakver deling (in horizontalen en ver ticalen), de titel ('Boogie Won derland') of de manier van op hangen (een kwartslag ge draaid, zodat het schilderij een ruitvorm krijgt). Maar waar Piet Mondriaan uiterst berede neerd en gedisciplineerd te werk ging, lijkt Piet Dirkx de abstracte vormen veel onge compliceerder en intuïtiever op het paneel aan te brengen. De foto van het georganiseer de en opgeruimde atelier van Mondriaan naast het chaoti sche en rommelige van Dirkx is in dat opzicht veelzeggend. Een van de redenen waarom de schilderijen van Dirkx zo spontaan, zo barstensvol ener gie overkomen, heeft te maken met zijn bijzondere verfge- bruik. Experimenterend met verf stuitte de kunstenaar op een procédé dat al bij de oude Egyptenaren bekend was en dat voldeed aan zijn wensen om een levendige verfhuid te verkrijgen. Hij mengt pigment met warme vloeibare was tot een stroperig mengsel, dat snel op het hout gesmeerd moet worden omdat het on middellijk stolt. Tijd om een weloverwogen compositie neer te zetten heeft Dirkx dus niet. In een openbare ruimte als het Academisch Ziekenhuis komen de schilderijen uitste kend tot hun recht. Ze fleuren de ruimte op. En ook al zijn sommige werken wel erg zoet - zoals het zuurstokkleurige 'Nafkap' waarop enkel hartjes zijn geschilderd - waar het uit eindelijk om gaat is dat de werken iets op de toeschouwer weten over te brengen. In dit geval is dat een gezonde dosis humor en een flinke portie vrolijkheid. En dat kan in een ziekenhuis nooit kwaad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 9