'Waar is Jezus nu eigenlijk aan gestorven?' IRCIIIIVl'ÏV Docos heeft een viaduct als kantine Kerk Samenleving ZATERDAG 29 MAART 1997 REDACTIE DICK VAN DER PLAS. 071-53 Bijbelverhalenschrijver prof. dr. Bob Smalhout geeft antwoord op voor de hand liggende vragen Het bestaan van God is heel zijn leven aan wezig geweest, vertelt Smalhout, woonach tig in Bosch en Duin. Op de middelbare school volgde hij geheel vrijwillig een cur sus bijbelse geschiedenis. „Die cursus vond ik heel fascinerend. De interesse is altijd ge bleven. Naarmate je ouder wordt, neemt die interesse alleen maar toe. Het bestaan van God is mij met de paplepel ingegoten." Dat verklaart hij als volgt. „Mijn grootmoe der van moeders kant woonde bij ons thuis. Dat was een hele religieuze vrouw die iede re dag in de Statenbijbel las. Zij las mij er ook uit voor. Ik begreep er aanvankelijk niets van, maar het maakte altijd wel een diepe indruk op mij. Mijn vader was beel dend kunstenaar. Die sleepte mij als kind van vijf jaar iedere zondag mee naar de mu sea in Amsterdam. Want dat was goed voor mijn culturele opvoeding. In het bijzonder was hij zeer gesteld op oude kunst. Vooral die oude kunst uit de zeventiende eeuw was helemaal doordrenkt van bijbelse voorstel lingen. En dat legde mijn vader ook uit. De gelijkenis van de verloren zoon of Mozes die het volk door de Rode Zee loodste. Iede re week kreeg ik die verhalen uit het Oude en Nieuwe Testament te horen. Ik vond het fantastische verhalen. Ze leefden helemaal Respect Zijn vader kwam ook in de synagoge en in de katholieke kerk. Hij kon met allerlei mensen goed opschieten. Automatisch kwam Smalhout jr. ook in verschillende kerken. „Mijn vader had een hele stapel Statenbijbels. Hij was ook graficus en druk te dan zijn mooiste etsen en gravures af bij* voorkeur op handgeschept zeventiende- eeuws papier. Dat is het mooiste wat er is, absoluut houtvrij. Hij kocht ze tweede hands en sneed er vervolgens heel voor zichtig de blanco schutbladen uit en ge bruikte die voor het drukken van etsen. Hij had zoveel respect voor die bijbel, dat het exemplaar onbeschadigd in de kast werd gezet. Op een gegeven moment hadden we een hele plank met van die Statenbijbels, die gedrukt waren in het oude gotische schrift. Mijn vader kende die gotische let ters en leerde mij bliksemsnel de betekenis ervan. In korte tijd kon ik die zeventiende- eeuwse gotische Statenbijbels lezen. Tot op de dag van vandaag lees ik dat gotisch schrift net zo makkelijk als de ochtendkran ten. Overigens kon je die Statenbijbels voor de oorlog voor een appel en een ei kopen. Veel kerken vonden een gloednieuwe, pas gedrukte bijbel veel mooier dan een oude bijbel van driehonderd jaar. Maar heeft Smalhout nou wel of niet een christelijke achtergrond? „Nee, ik heb ver schillende soorten achtergronden. Mijn va der kwam uit een volbloed joodse familie, mijn moeder uit een hervormde familie. Zijn liefde voor het schrijven van bijbelverhalen heeft prof. dr. Bob Smalhout neergelegd in zijn pas verschenen boek 'Bijbelse tijdgenoten' (uitgegeven bij Het Spectrum), waarvan de eerste druk tijdens de recente Boekenweek meteen was uitverkocht. De uitgave - bestaande uit elf bijbelverhalen uit het Oude en Nieuwe Testament - moet de lezer aanspreken, want binnenkort verschijnt de vierde druk. Verhalen van bijbelse personen die weliswaar eeuwen geleden hebben geleefd, maar die zo door Smalhout zijn neergezet, dat de tijdskloof geen enkele rol meer speelt. De bijbelse personen van toen zijn hedendaagse mensen geworden. Onze beste vrienden waren orthodox rooms-katholiek. Omdat mijn beide ouders vurig socialist waren - ze waren ook lid van de toenmalige SDAP, Sociaal Democrati sche Arbeiderspartij - kwamen heel veel linkse socialisten, die tegen het communis me aanhingen, bij ons over de vloer. Die ui terst linkse mensen hingen dan weer tegen het atheïsme aan. Als kind hoorde ik heel vaak de orthodoxe leuze van Marx, religie is opium voor het volk. Zo heb ik alle soorten geloven meegekregen, maar ook het atheïs me en humanisme. Als kind heb ik me al gerealiseerd, dat de maatschappij niet zo uniform is, zoals veel mensen wel denken." Zijn grote betrokkenheid bij het evangelie - in het verleden heeft hij al menig bijbels verhaal geschreven, in het bijzonder over de figuur van Jezus Christus - maakt Smal hout geschikt als gastprediker. De kerkgan gers zouden uit zijn mond eens wat anders kunnen horen. Maar tot nu toe is het geble ven bij een incidentele spreekbeurt vanaf de kansel. De meeste lezingen van Smal hout, vele tientallen per jaar, worden uitge sproken op 'neutraal' terrein, hoewel ze doorgaans duidelijk spiritueel van inhoud zijn. Het was hem opgevallen, dat bij de jongere generatie een minimale kennis aanwezig is van de bijbelse geschiedenis. „De laatste schrikbarende ontdekking is, dat er jonge ren zijn die nog nooit van Adam en Eva hebben gehoord. En die weten ook niet of de bijbel nu met een lange of een korte ij geschreven wordt. Dat is het resultaat van de verschrikkelijke Mammoetwet. Ik sta nu tegen een klas van culturele Neanderthalers aan te praten. In de jaren zestig is niet al leen de algemene ontwikkeling achteruit gegaan, maar ook de kennis van bijbelse geschiedenis." Mijn boek heb ik niet alleen geschreven voor mensen die de bijbel niet kennen, maar juist ook voor mensen voor wie de bijbel niet vreemd is. „In wezen worden de vragen beantwoord die ik zelf heel mijn leven heb gehad, terwijl ik de bijbel goed kende. Naarmate je die bijbel kritisch gaat lezen, komen er vragen in je op waarop je geen antwoord krijgt." Smalhout besloot zijn verhalen op te schrij ven, omdat theologen en pastores geen ant woord hebben op wat hij voor de hand lig gende vragen noemt. In het voorwoord in het boek duidt hij dat aan: 'Waar is Jezus Christus nu eigenlijk aan gestorven? Was Judas wel een verrader? En wat heeft hij dan verraden? Wat was de waarde van dertig zilverlingen die Judas van de hogepriesters kreeg? Waarom heeft Mo zes het joodse volk via een waanzinnige omweg naar het Beloofde Land geleid?' Het lijden van Jezus Christus, toen hij aan het kruis hing op Golgotha, krijgt ruime aandacht. Smalhout is dan plotseling de medicus die wil weten waaraan Jezus nou precies gestorven is. Hoe reageerden lijf en psyche van Jezus tijdens die verschrikkelijke kruisdood. Dit is een aangrijpend hoofd stuk, omdat Smalhout tot in de detail be schrijft wat Jezus op die heuvel bij Jeruza lem moest doorstaan. Spijkers „Ik heb dat wel eens besproken met pro testante en katholieke pastores. Waaraan is Jezus Christus nou eigenlijk overleden? Jul lie praten nou al eeuwen over de kruisiging van Christus, maar je weet helemaal niet waaraan hij overleden is. In het ziekenhuis anatomen, en fysiologen hebben zich mee bezig houden. Als de geestelijken soort dingen nou eens zouden vertellet randinformatie. Dan wordt het ook vee teressanter om er naar te luisteren. Dai zeggen de mensen, ik heb vanmorgen gehoord wat ik niet wist, leuk dat die di nee dit allemaal vertelde. Volgende zon ga ik weer naar de kerk." In Bijbelse tij< noten rept hij verder over Mozes, 'profi tussen manna en meloenen', Koning D 'een godvrezende struikrover', Jozef, 's relds succesvolste emigrant' en de bari hartige Samaritaan, de man die een de jood hielp, die was overvallen. Eerde waren al twee andere mannen aan de zwaargewonde voorbijgelopen zonder hand uit te steken, terwijl ze juist vanui hun levensovertuiging hadden moeten pen. De Samaritaan, behorend tot een dat al heel lang in onmin met de 'gewo joden leefde, verzorgde de gewonde we betaalde hem meteen 'twee schellinger Dat is in onze tijd ongeveer 150 gulden doet dat zomaar voor een totaal onbeki de?' hebben wij regelmatig mensen gehad met spijkers door hun ledematen heen, bijvoor beeld bij een ongelukje in de bouw. Daar hebben we nog nooit iemand aan zien doodgaan." In zijn boek Bijbelse tijdgeno ten verhaalt Smalhout uitvoerig over de doodsstrijd van Jezus. 'Het zweet liep als water langs Zijn lichaam, waarvan de temperatuur tot een hoge waar de steeg. Medisch gezien heet dat hyper thermic. De spieren verkeerden in een con tinue kramptoestand. De ontwrichte polsen en voeten deden ondraaglijk pijn. Door bloedverlies, extreem zweten, dorst en oe deemvorming ten gevolge van de geseling, was het circulerend bloedvolume sterk ver minderd. De bloeddruk daalde, de hartslag werd steeds sneller. De biochemische sa menstelling van het sterk verzuurde bloed was mede door enorm zoutverlies nauwe lijks nog met het leven verenigbaar. Het hart begon het op te geven, er ontstond zo genaamde decompensatio cordis, waardoor er vocht in de longen kwam. Longoedeem heet dat. De ademhaling werd reutelend. Het hart sloeg onregelmatig. Er was een on draaglijke dorst'. Smalhout vult aan: „Medici, patholoog Patiënten Het boek is er ook gekomen door de ve gesprekken die hij als arts in de afgelop tientallen jaren met zijn (duizenden) p tiënten heeft gevoerd. Smalhout trok tijd - 'wat is tijd' - voor hen uit. Was da door meestal niet voor negen uur 's avi thuis. Hij heeft als actief arts nauwelijk privé-leven gehad. Zijn vrouw kan zich dag niet herinneren dat ze gezamenlijk 'normale tijd' hebben gegeten. Heel va het echtpaar Smalhout 's avonds pas o uur. Over die patiënten zegt hij: „Ze wareni ernstig aan toe en moesten een zware i ratie ondergaan. Ook sprak ik met patii ten die stervende waren. Dan krijg je matisch gesprekken met levensbescho lijke inhoud. Vaak met mensen die hui leven van geen God en gebod wilden u Maar die op het eind van hun leven be nen na te denken over religieuze zaken Dan bleek heel vaak, dat ze van God w losgekomen, omdat ze de bijbel nooit j hadden begrepen, dan wel dat ze slech ren behandeld door zielenherders van kerk. Die mensen hadden ook nooit au woord gekregen van hun geestelijke lei wat betreft de grote levensvragen." In zijn inleiding van het boek vat Small dat als volgt samen: 'De angstige ogen al die mensen straalden tenslotte iets dat ze allen gemeen hadden. Er was d geen verschil meer te zien tussen de tn zoekende blikken van christenen, jodei moslims, hindoes, Jehova's getuigen ol bahai'.' Ei u tdeLeidsch Dagblad ANN01897 Maandag 29 Maart Dat er nog trouwlustigen bestaan, vooral als de jonge da me niet onbemiddeld is, bewijst het 50-tal brieven, dat inge komen is op eene kleine advertentie, door eene jonge dame verleden Woensdag in ons blad geplaatst, en welke brieven heden aan haar zijn gezonden. Wanneer het nu morgen daarbuiten regenachtig weer is en het stormt, kan zij in de gezellige huiskamer zich genoeglijk neervlijen om haar keuze te bepalen, zoo dit mogelijk is uit al deze aanbidders. Van den zomer viert zij dan bruiloft, krijgt, naar wij hopen, een gelukkig huishouden.... en dat alles voor 40 Cents! Waar de kleine advertenties toch al niet goed voor zijn! Hillegom. Een inwoner dezer gemeente liet door een scha renslijper een mes slijpen, waarvoor hij zestig cents moest betalen. De eigenaar, die dit te veel vond, doch vooraf over geen betaling had gesproken, weigerde aan dien eisch te vol doen en riep de hulp der politie in. Vóór diens komst had de scharenslijper zich echter tevreden gesteld met de betaling van een kwartje, en zich daarop verwijdert. Op den gevel van eene villa te Scheveningen leest men: „Levenslust te huur". Zou 't eene opzettelijke spotternij zijn met de misanthropie onzer dagen? ANNO 1972 woensdag 29 maart LEIDEN Evenals in tal van andere plaatsen wordt in Lei den vandaag een boomplantdag gehouden. Ongeveer 160 scholieren uit het noordelijk stadsdeel (afkomstig van de vijf de en zesde klassen van de Alfons Ariënsschool, de Wilhelmi- naschool en de Karei Doormanschool) hebben vanmorgen bo men geplant in de nieuwe Merenwijk. Ze kregen van de Leid- se plantsoenendienst 350 jonge eiken, wilgen en populieren. De nieuwe aanplant werd gevoegd bij het al gereed gekomen deel van het Merenwijkpark, waar ook reeds 1800 meter wandelpad is aangelegd. Langzamerhand begint het park, dat midden in het Merenwijk-gebied ligt, meer gezicht te krij gen. LEIDEN Volgende week donderdag geeft "De Burcht" haar jaarlijks concert in de Stadsgehoorzaal en wel onder de naam "Big Band a go go", met o.a. amusementsmuziek, mo dern ballet, show en dans. Het geheel wordt uitgevoerd door eigen leden onder leiding van Adri van Velsen en Wil Middel koop. LEIDERDORP De dertienjarige Frank Weber, uit de Bernhardstraat, viste op 4 maart jongstleden een meisje uit het water voor zijn huis. Als blijk van waardering heeft burgemeester M.A. van der Have vandaag de jeugdige redderen zijn ouders ontvangen in het gemeentehuis. Namens het gemeentebestuur bood hij Frank een bandje voor zijn cassette-recorder aan. O L O F O LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) LEIDEN KEES VAN KUILENBURG Bedelarij en daarom dus verwerpelijk? Dat vroeg het Leidsch Dagblad zich ruim 35 jaar geleden af in een verhaal over de voordelen en de nadelen van het liften. Riskant en om die reden ta boe voor meisjes, een goed kope vakantie of profiteren van andermans goedheid werden eveneens geopperd. Al waakt de krant er wel voor om er een verhaal voor of tegen het liften van te maken. De liftende dames schijnen er overigens weinig problemen mee te hebben. Zij zien het avontuurlijke van een goedkope verplaat sing kennelijk wel in. De dames - die er overigens alleen voor de foto stonden - hadden voor hun liftavon- tuur wel een opvallende plek uitgezocht. Nog net is een uitstekende punt te zien van een stuk beton dat be doeld was voor de aanleg van een viaduct. In de volksmond sprak de Leide- naar spottend over het Mussert-viaduct. De in ons land gehate Mus- sert was tot 1933 hoofdinge nieur bij rijkswaterstaat en oprichter van de Nationaal- Socialistische Beweging (NSB). Tijdens de oorlog had Mussert de opdracht Nederlandse vrijwilligers te werven voor dienstneming in het Duitse leger of in de arbeidsdienst. Na de oorlog werd hij ter dood veroor deeld en in 1946 geëxecu teerd. Het viaduct was een van de onderdelen van een geplan de nieuwe verbinding tus sen de toenmalige wegen 4A (Ypenburg-Amsterdam) en rijkssweg 44 (Den Haag- Amsterdam). In die tijd liep de verbinding nog door Lei den. Op de foto van de lif tende dames is dat duidelijk te zien. Zowel in het huidige Zuidwest als in het Mors- kwartier waren al voor de oorlog voorzieningen voor die verbinding getroffen. KANTOOR Rooseveltstraat82 071-5356356 Postadres: Postbus 54, 2300 A8 Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030 DIRECTIE B. M. Essenberg, J. Kiel (ad/und) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, an der Post (ad/und) H.G. Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17i 071-' ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per |aar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verstrekken tot het automatisch afsd van het abonnementsgeld, ontvang korting per betaling. VERZENDING PER POST per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE! Voor mensen die moeilijk lezen, sled ogen hebben of blind zijn (of een leeshandicap hebben), is een samenvalt het regionale nieuws uit het Leidsch Daj geluidscassette beschikbaar Voor inforr 0886-482345 (Centrum voor Gesprokd Lectuur. Crave). Een unieke voetbalkantine. Tussen de spoorlijn en de toenmalige rijksweg 44 was bijvoorbeeld een zoge noemde cunet - een diepe geul, waar later de verhar ding en.de weg zou worden aangelegd - gegraven. In de oorlog liet de bezetter er water in lopen en deed de gracht dienst als tankval. Bij een tankaanval diende de gracht als onneembare bar rière. hla de oorlog is de tankval vol gestort met zand, dat afkomstig was uit de.Oude Rijn. En werd er af gezien van de aanleg van de verbindingsweg. Alle voor zieningen verdwenen in de loop der jaren. In de jaren tachtig werd een stukje van het viaduct opgeblazen. Een gedeelte werd gespaard en doet dienst als kantine van voetbalvereniging Docos. Op 19 maart 1977 werd de unieke voetbalkantine - Het Viaduct genoemd - van Ne derland in gebruik geno men. foto mark lamers Liftende dames bij de kolommen van wat eens een viaduct zou moeten wor den. archieffoto jan holvast PUBUC RELATIONS W. H.C. M.Steverink 071-5356356 OMBUDSMAN R.D.Paauw 071-5356215 Tel. dag. 9.30 -11.30 uur of per post. REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J.M Jacobs, chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie J. Preenen, chef binnen-, buitenland, eco Z I E K E N H U I Z ONGEVALLENDIENST Academisch Ziekenhuis vanaf zaterdag 13.00 t/m dinsdag 13.00 en vanai woensdag 13.00 t/m vrijdag 13.00, woensdag 13.00 uur Diaconessenhuii dagelijks St.Elisabeth Ziekenhuis. BEZOEKUREN DIACONESSENHUIS (tel. 071-5178178): dagelijks 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur. Kraam- en zwangerenafdeling: buiten de gewone bezoektijden, voor partners bovendien van 10.30 -11 15 uur en van 19.45 - 21 00 uur Special Care Unit: 10 30-11 00 uur, 15.00 -15.30 uur en 19 00-19 301 overleg met de dienstdoende verpleegkundige Kinderafdeling: 10.30-19.00 uur, na overleg met de dienstdoende verpleegku Jongerenafdeling: 14.30-15.15 uur en 19.00-19.45 uur. RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging St. Elisabeth (tel 071-5454545). dagelijks 14 00-15.00 uur en 18.30-19.30 uur, klasse I daarnaast ook 11.15—12.00 uur Kraamafdeling: 14 30-15.30 uur en 18 30-19 30 uur (voor vaders tot 21.OOu Kinderafdeling: 14 30-19 00 uur (voor ouders de gehele dag) Afdeling hartbewaking (CCU)en intensive care (IC): 14.00-14.30 uur en 18.30-19 OOuur Spoedeisende hulp: dag en nacht geopend RIJNLAND ZIEKENHUIS vestiging Rijnoord (tel. 0172-463131): dagelijks 14 00-15.00 uur en 18.30-19 30 uur. klasse I daarnaast ook 11.15—12 OOuur Geen spoedeisende hulp meer mogelijk ACADEMISCH ZIEKENHUIS (tel. 071-5269111): alle patiënten (behalve kinderen) 14.15-15.00 uur en 18 30-19 30 uur. Avondbezoekuur afdeling Verloskunde 18.15-19.00 uur, 19.00-20.00 uur/Afl Partners/echtgenoten met kinderen Voor zwangeren: zaterdag en zondag van 10 00 tot 11.00 uur, uitsluitend partners/echtgenoten en eigen kinderen. Kinderafdelingen: voor ouders van opgenomen kinderen is er een ruime bi mogelijkheid in overleg met de hoofdverpleegkundige. Voor andere bezoekers gelden de volgende ti/den: keel-, neus- en oorheelkiü neurologie: 14 15-15.00 uur en 18 30-19.30 uur; oogheelkunde en heelkuK 14.15-15.00 uur en 18.30-19.00 uur. Kinderkliniek zalen voor peuters, kleuters en grote kinderen 15.15-17.00 babyzaal en boxenafdeling: volgens afspraak Bob Smalhout: „Naarmate je de bijbel kritischer gaat lezen, komen er vragen in je op waarop je geen antwoord krijgt" foto gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 18