ultuur Kunst
APT
Digitaal vorsen naar identiteit
jembrandts paplepel
logelijk opgegraven
ince Jackson voor
F,5 miljoen op omslag
UtrScHIfTfRs
Kunstwerken
rond Schiphol
Overtuigende
Matthaus
Passion
HOLLAND
Bloemen in condoom
Up with People
JDERDAG 27 MAART 1997
STM iJAN RIJSDAM. 071 -5356444
Itsin onderscheidt cellist
:ouDe Russische cellist en dirigent Mstislav Rostropovitsj
heeft gisteren een hoge onderscheiding gekregen van de
I i. ssische president Jeltsin. Hij krijgt de decoratie voor zijn 'ver-
Jnsten voor het vaderland'. De cellist werd al in 1964 onder-
eiden met de Leninprijs en de eretitel 'volkskunstenaar', de
jgste onderscheiding voor een kunstenaar in de voormalige
ijetunie.
reenaway maakt opera over Vermeer
ïterdamDe Britse filmer Peter Greenaway en componist
lis Andriessen zijn bezig met een tweede opera voor De Ne-
landse Opera. De voorstelling gaat over de 17e eeuwse schil-
Johannes Vermeer. De Vermeer-opera, die in het seizoen
i9/2000 in première gaat, is de opvolger van 'Rosa, A Horse
una' die Greenaway en Andriessen in 1994 maakten. De pro-
:tie wordt volgend seizoen opnieuw uitgevoerd. Greenaway
n gisteren een eredoctoraat in ontvangst van de Universiteit
Utrecht.
itharina trekt 200.000e bezoeker
iTERDAMDe tentoonstelling 'Catharina, de keizerin en de
isten' in de Nieuwe kerk in Amsterdam, heeft woensdag zijn
,000e bezoeker getrokken. De tentoonstelling is nog tot en
13 april te bezichtigen. Van 2 tot en met 12 april zal het
jbouw tot 22.00 uur open zijn. De laatste dag sluit de deur
18.00 uur. De tentoonstelling kan door het overvolle pro-
inma van de kerk niet worden verlengd.
'Kunst met een stekker' in Leids centrum Beeldende Kunst
zeer waarschijnlijk huis-
Rembrandt zelf, maar
luut zeker is het niet. Dat is
lelichting van de Amster-
e stadsarcheoloog drs. J.M.
li op de vondst van aarde-
en andere gebruiksvoor-
|en in een beerput achter
[embrandthuis.
jststaat dat de vondsten on-
dateren uit de periode
Rembrandt in het huis aan
[denbreestraat woonde. Dat
1 1639 tot 1658. Al in no-
vorig jaar werd de beer-
Kunsthande-
Laurentius uit Voor-
n, bekend als een van de
ndigen in het tv-program-
[ussen Kunst en Kitsch',
3 ontdekking samen met
ion. „We zijn op een zon
dagmiddag gaan graven en von
den toen meteen al de eerste
voorwerpen", aldus Laurentius,
die kind aan huis is in het mu
seum. „Fantastisch zo'n opgra
ving. Je kunt niet dichter bij
Rembrandt komen dan door in
zijn stront te gaan staan roe
ren."
Uit de put is aardewerk uit
Nederland, Italië en Duitsland
naar boven gekomen. Ook is er
speelgoed opgegraven: twee
knikkers, een poppenmelkkan-
netje en -zoutvaatje, wellicht
van Rembrandts kinderen Cor
nelia en Titus. Een tinnen lepel
kan Rembrandts eigen paplepel
zijn geweest, „maar dat weet je
nooit absoluut zeker. Zijn hand
tekening staat er nou eenmaal
niet op," aldus archeoloog
Baart. De voorwerpen zijn tot
en met 2 april te bezichtigen.
1 U
ingelse weekblad OK! heeft
°Pfen de eerste foto's van de
van popster Michael Jack-
epubliceerd. Het kind heet
Michael Junior. Jackson
sinds de geboorte van zijn
,24 uur per dag in een
lige roes," meldt het
blad. Ook zijn vrouw Deb-
Bij het betreden van het Centrum Beeldende Kunst
(CBK) in Leiden wordt de dorstige kunstliefhebber ver
welkomd door een kraantje boven een computerscherm.
Als je het opendraait, hoor je het water lopen en je ziet in
de 'virtuele' gootsteen het wateroppervlak rimpelen en
luchtbellen opstijgen. Alleen, er is geen water. Het speel
se en vervreemdende effect van water dat er niet is maar
zich toch manifesteert nodigt uit tot herhaaldelijk open
en dicht draaien.
LEIDEN PABLO CABENDA
Totdat je beseft dat het mis
schien je eigen verwachtingspa
troon is waar het aan schort en
je gedwongen wordt stil te staan
bij stromend water. Is het zo
vanzelfsprekend dat er water
komt uit een geopende kraan?
'Please, close tap after use!' van
Kees Aafjes is één van de instal
laties die staat opgesteld in de
rondreizende expositie met de
speelse naam 'Kunst met een
stekker'. Ze dienen als voorbeel
den van hedendaagse media
kunst. De Federatie Kunstuit
leen heeft samen met de stich
ting Montevideo/TBA het idee
ontwikkeld een breder publiek
in aanraking te brengen met
een relatief onbekende kunst
soort. Mediakunst dus. Dat is
heel wat anders dan videokunst.
Die term is beladen en verou
derd. Evenals de notie dat alles
onder die noemer zwaar, ontoe
gankelijk of zoals Aafjes het zegt
'strontvervelend' zou zijn. Zijn
werk ademt dan ook een zekere
lichtvoetigheid. Hij schroomt er
echter voor het teveel als
'speels' of 'ludiek' te bestempel
en.
„Als je je werk als zodanig be
titelt dan menen 'serieuze' kun
stenaars dat het thuis hoort in
de Efteling of zo. Ik noem het
dan ook liever laagdrempelig. Er
zit wel meer achter maar je ziet
tegelijkertijd ook wat er gebeurt.
Het is zo opgezet dat bij wijze
van spreken iedere boerenlul
die er niet voor gestudeerd
heeft ervan kan genieten."
Het laagdrempelige van Aaf
jes, wat in mindere mate ook
voor het werk van de andere
deelnemende kunstenaars
geldt, staat haaks op de dram
merige reputatie van video
kunst uit de zeventiger en tach
tiger jaren waarin de toenmali
ge nieuwe factor 'tijd' uit-
tentreure en langdradig werd
belicht.
Peter Bogers is gefascineerd
door het menselijk lichaam als
plastisch en beeldend materi
aal. De opvatting dat de tech
niek het menselijke lichaam zou
infiltreren wordt bij Bogers om
gedraaid. Vijf vingers tromme
len in 'Fingers' op twee moni
torschermpjes bevestigd aan de
uiteinden van een grote hoef
ijzermagneet, als kleine beestjes
die uit hun hi-tech gevangenis
willen ontsnappen.
Schizofreen
Het reusachtige immer volgen
de oog van Bill Spinhovens
'I/Eye' ondermijnt de superieu
re positie van de toeschouwer,
door hem/haar zelf tot object te
degraderen en achter te laten
met een onbehaaglijk en licht
schizofreen gevoel. Fiona Tan
wendt de modernste technolo
gieën aan om een intiem zelf
portret letterlijk te presenteren
op een zilveren dienblad. Het
zijn thema's die nauw aanslui
ten bij de beleving van techno
logie van tegenwoordig. Digitaal
vorsen naar identiteit, een nim
mer aflatende infostroom, de
'It's About Time II' van Bill Spinhoven.
schier onuitputtelijkheid van
technologische ontwikkelingen
en het virtuoos aanwenden van
Internet voor het maken van
kunst. Het is enigszins be
vreemdend dat de interesse
voor mediakunst nog zo matig
is als je bedenkt dat video-joc
key's op houseparty's op dezelf
de manier stoeien met beelden
als 'echte' kunstenaars.
CBK-voorlichtster Nicole Roe
pers onderkent dat. „Heden
daagse kunst wordt zo uit het
museum- en galeriecircuit ge
haald. Het lijkt er een beetje op
dat de alledaagse werkelijkheid
de kunst heeft ingehaald, en op
zich is dat natuurlijk een prach
tige ontwikkeling. Misschien is
de geringe populariteit onder
museumpubliek behalve door
onwennigheid ook een beetje
gebaseerd op wat meer prakti
sche bezwaren. We verhuren
hier heel wat kunstwerken in
onze functie als artotheek. Maar
zo'n hele installatie neem je na
tuurlijk niet even mee onder je
arm. Laat staan dat je het ge
makkelijk ergens ophangt."
FOTO HENK BOUWMAN
De expositie 'Kunst met een
stekker" duurt tot 26 april.
Openingstijden CBK: wo. t/m
za. 12.00-17.00 uur en do
19.00-21.00 uur.
cristofori
Prinsengracht 583. Telefoon 626 84 95
al Sbgliani, piano. Een bijzonder prograi
net muziektheater
Amstel 3. Telefoon 625 54 55. Agendalijn 551 81 00
zoi3,mai4 Sankai Jukume
wo16apr. ruimte'. Hypnotise
rai congrescentrum
Europaplein 8. Telefoon 644 86 51
v, Golden Symphonic Orchestra o.
bie Rowe (37) is te zien in de fo
toreportage waai- het Engelse
tijdschrift zo'n 7,5 miljoen gul
den voor zou hebben betaald.
Volgens OK! gaat verreweg het
grootste deel van de gage naar
Jacksons stichting voor hulp
aan aids-kinderen 'Heal the
World'.
Vroeger ging ik heel veel naar Nexns. Dat
f was echt een toptent, heel gezellig. Maar ze
hebben alle niet-studenten op een gegeven
moment eruitgegooid en toen ging ik maar
naar In Casa. Ja, daar is het officieel ook al
leen voor studenten. Maar je weet hoe dat
gaat. Allemaal valse pasjes hè. Ik denk dat
zeker vijftig procent daar illegaal komt, voornamelijk
om te dansen. Met een groep vrienden gaan we ook
wel eens naar cocktailbar Fandango. Een beetje drin
ken met een vaste kliek. We gaan al een hele tijd met
elkaar om. Maar als ik echt ga stappen dan is het
meestal in Amsterdam. Die kroegjes rond het Rem-
brandtplein Jantje's Verjaardag' en 'Cool Down'. En,
o ja naar concerten van Gerard Joling, Gordon, Anita
Meyer en zo. Ik werk als secretaresse bij een bedrijf dat
geluid en lichtapparatuur levert bij concerten. Dan ga
ik weieens bij dé geluidsman zitten en die legt me alles
uit. Dat vind ik heel interessant. Ik heb ook Gerard Jo
ling eens ontmoet. Die is fantastisch, heel aardig, he
lemaal geen kapsones.
Ruth Jacott vind ik ook heel erg goed. Waarom?
Nou, ze kan heel goed zingen, haar show is heel goed
en ze is ook heel aardig. Maar ik ken haar niet per
soonlijk hoor.
Bij het concert van 'No Doubt' in de Statenhal ben
ik ook wezen kijken bij de soundcheck. Even kijken of
de band er al is, weet je wel. Maar dat was niet zo.
Dat was ook gewoon leuk, voor de gein. Niet omdat ik
ze zo graag wilde zien. Ik ga sowieso toch meer stap
pen dan dat ik naar concerten ga.
Vrijdag gaan de meiden met de meiden op stap en
dan gaat hij, ja die daar, met de mannen uit, vaste
prik. Hij gaat liever naar de iT, de Roxy of de Richter
want hij houdt toch meer van dansen dan
ik. Eigenlijk gaan we niet vaak met z'n twee-
tjes uit. We zien elkaar toch al de hele week,
en da's wel genoeg.
NAAM:
Miranda Lentink
LEEFTIJD:
21 jaar
BEROEP:
secretaresse
WOONPLAATS:
Leiden
GEZIEN:
Fandango
HAARLEMMERMEER ANP
Twaalf nationale en internatio
nale kunstenaars maken een
kunstwerk in de omgeving van
de luchthaven Schiphol. De ten
toonstelling die 31 mei opent, is
lopend te zien, vanaf de fiets,
maar ook vanuit de auto, de bus
en het vliegtuig. 'Framed Area',
zoals de titel van de tentoon
stelling luidt, is te zien t/m 31
augustus.
Het tentoonstellingsgebied
ligt in de gemeente Haarlem
mermeer, waar het oorspronke
lijke polderlandschap in rap
tempo verdwijnt. De kunst
komt te staan tussen de nieuwe
kantoorcomplexen en de snel
groeiende luchthaven: op het
plein bij de aankomsthal van
Schiphol, langs de N201 tussen
de A4 en het spoor Schiphol-
Hoofddorp en in het winkelcen
trum van Hoofddorp.
MUZIEK
RECENSIE LIDY VAN DER SPEK
Matthaus Passion door 'Ex Animo' o.l.v.
Wim de Ru, m.m.v. Lenie van den Heuvel,
sopraan, Rita Dams, mezzo-sopraan, Jos
van der Lans, tenor-evangelist, Alex
Vermeulen, tenor, Joep Bröcheler, bas-
Christuspartij, Evert Jan Nagtegaal, bas,
Freek Borstlap, gamba, Thijs Kramer, or-
gel-continuo, Joop Brons, orgel en het
Randstedelijk Begeleidings Orkest. Ge
hoord. 26/3, Hooglandse Kerk, Leiden.
Meer dan duizend mensen luis
terden gisteravond in de Hoog
landse kerk naar het lijdensver-
hal uit het Mattheus evangelie
van ene mens Jezus van Naza
reth. Het verhaal dat Bach zo'n
drie eeuwen geleden toonzette.
Wim de Ru gaf aan deze pas
sie met zijn koor 'Ex Animo' een
gezicht, dat veel weerspiegelde
van het drama dat zich twintig
eeuwen geleden voltrok. Daar
heb je een koor voor nodig,
maar ook solisten en een orkest
en die moeten met z'n drieën
accorderen om dat gezicht
'waar' te maken. En dat was nu
het indrukwekkende van deze
uitvoering: koor, solisten en or
kest zongen en speelden met de
grootst mogelijke overtuiging.
Het was alsof het leven zelf er
van afhing. Een zeldzaam
mooie bijna zwevende fluitsolo,
een hobo met een grote helder
heid die zomaar kon overgaan
in een donzen weekheid, twee
schitterende vioolsolo's van bei
de concertmeesters, vol drama
in een zeer bijzondere dyna
miek. Een kerkorgel (zeldzaam
heid in de hedendaagse Matt
haus) dat hel als een jongens
stem het vitale jongenskoor Ex
Animo meenam.
Het koor liet de Matthaus van
vorig jaar ver achter zich liggen.
Het was sterk en overtuigend in
de grote volkskoren en op z'n
allermooist in het bijna té be
kende koraal 'O Haupt voll Blut
und Wunden'. De Ru gaf aan elk
woord betekenis en gevoel,
maakte het nieuw.
Ook de solisten schaarden
zich bij deze doorleefde passie
in volle overgave, met een per
fecte articulatie en grote betrok
kenheid. Hulde voor de evange
list Jos van der Lans, die ander
half uur van te voren werd ge
vraagd om in te vallen. Hij
droeg het verhaal fraai en zeer
bewogen.
FAIR
Kunst van 1900 tot heden
5e Editie: 70 galeries
NEDERLANDS
CONGRESGEBOUW
DEN HAAG
Openingstijden:
Vrijdag 28 maart t/m dinsdag i APRIlI
11.00 - 18.00' uur
Organisatie en informatie:
Jaarbeurs Exhibition Organizers
Telefoon 030 - 295 55 60
http//www.artsite.nl/HAF.htm
TEKST: PABLO CABENDA; FOTO: HIELCO KUIPERS
Het is gemaakt van onbreekbaar, doorzichtig rubber, erg plooibaar,
verkrijgbaar in vele kleuren en je kunt er nog iets in stoppen ook.
Het is niet waar het naar klinkt, maar het lijkt er wel veel op. De
Amazing Vase van Macek Technika moet de markt van bloemen-
minnend Nederland gaan veroveren. Geschikt voor biedermeier tot
veldboeket, alles past in de flexibele kunsstofvaas die met de hand
in verschillende vormen en hoogtes kan worden gebogen. De folder
heeft het over de vele verschijningsvormen die de vaas steeds een
ander aanzien geeft. Maar allemaal lijken ze gênant veel op een
verfrommeld condoom. Er kleven tal van voordelen aan de nieuwe
revolutionaire vaas. Als je hem laat vallen zal hij waarschijnlijk vro
lijk terugstuiteren, binnen een minuutje handenarbeid heb je een
vaas met een totaal andere 'verschijningsvorm' en de houder en
het voetje zijn afzonderlijk met de hand te reinigen. Rest alleen nog
maar het uiterlijk van de stelènhouder die wellicht meer uitnodigt
tot dichtknopen en weggooien dan tot uitspoelen en hergebruiken.
PABLO CABENDA
Donderdag 3 april
20.15 uur
Stadsgehoorzaal
in Leiden
Reserveren:
Tel. 071-51 31 704
Informatie:
i o performance by Tel. 071-53 53 310
Benefietconcert ten gunste van
Actie „Kagando"
Donderdag 3 april, 20.15 uur
sponsored by Leidsch<@,Dagblad