Crash is gewoon een goede Cronenberg Films Pleidooi voor heel nieuwe aanpak van filmkeuring Na 'Big Night' staat het water je in de mond Grace of my Heart is mooi verteld, nu eens grappig, dan weer melancholiek IDERDAG 27 MAART 1997 ^/IS AMSTERDAM DESMET (020) 6273434 18.30, 20.00, 21.30; zo ma ook 13.00, 14.30: Microcosmos 21.00: Breaking the Waves do t/m za 19.30; zo ook 14.00: In Al le Stilte zo t/m wo 19.00: Nénette et Boni do t/m wo 23.00: Laws of Gravity za 24.15: Hustler White ma 12.00: Satantango KRITERION 1 (020) 6231708 17.30, 22.15; di niet 22.15: Big Night 20.00: Romeo Juliet di 22.15: Sneak Preview KRITERION 2 17.30: II Postino 19.30, 21.45; ma niet 21.45: Crash ma 21.45: Out of Africa NEDERLANDS FILMMUSEUM (020) 5891400 20.30: De Europese Avantgarde film tot 1940 22.00: Salut Cousin! RIALTO 1(020)6753994 19.45, 22.00; wo ook 13.30: Kolya 18.00: Chacun cherche son Chat RIALTO2 18.00, 22.15: Buenos Aires vicever- 20.30 (beh ma), zo ook 15.30: Gab- beh ma 20.00: De geest van de Bijenkorf THE MOVIES 1 (020) 6386016 17.00, 19.15, 21.45; zo ma ook 14.30: The Pillow Book THE MOVIES 2 17.15, 22.00; zo ma ook'14.15: Grace of My Heart 19.30; zo ma ook 14.15: Michael Collins THE MOVIES 3 17.30, 19.45; zo ma ook 14.15: Shi- 22.15: Fargo THE MOVIES 4 17.00: The Portrait of a Lady 19.30: Secrets and Lies 22.00: The People vs Larry Flint TUSCHINSKI 1 (020)6262633 12.30, 15.30, 18.30, 21.30: Star Wars TUSCHINSKI 2 18.00, 21.00; dodiook 12.00, 15.00: Michael Collins TUSCHINSKI 3 18.45, 21.30; do di ook 13.15, 16.00: Fierce Creatures TUSCHINSKI 4 12.15, 15.15, 18.15, 21.15: Evita TUSCHINSKI 5 18.45,21.30; do di óók 13.15, 16.00: The First Wives Club TUSCHINSKI 6 18.45, 21.30; dodiook 13.15, 16.00: 101 Dalmatians vrza zo ma wo 13.15, 16.00: Fierce Creatures DE UITKIJK (020) 6237460 16.00, 18.45, 21.30; zo ma ook 13.00: Kolya Koele, afstandelijke maar zorgvuldig gecomponeerde, camerastijl Over Crash, de nieuwste David Cronenberg-film, is al veel te doen geweest. Toen de film in november in Lon den in première zou gaan werd hij meteen getroffen door een banvloek. Naderhand bleek de soep daar minder heet te worden gegeten dan hij werd opgediend, maar ondertussen hebben een hoop gekken weer de kans ge kregen om hun wérkelijk weerzinwekkende (gebrek aan) ideeën de wereld in te strooien. Zo zou de film alleen ver toond mogen worden met de nodige coupures, met na me van het slot. Zoiets staat gelijk aan de castratie van een film. Nu de film eindelijk! ook in Nederland wordt uitgebracht kan iedereen zijn eigen oordeel vor men en blijkt het allemaal reuze mee te vallen: Crash is gewoon een goede Cronenberg, zoals we dat van hem gewend zijn. FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Crash. Te zien: Trinaon, Leiden; City 2, Kriterion, Amsterdam. Crash, gebaseerd op het gelijk namige boek van James Ballard (de film volgt het boek vrij let terlijk), vertelt het verhaal van reclameman James Ballard (het personage heet echt zo en wordt gespeeld door James Sa- der) en zijn vrouw Catherine (Deborah Unger). Deze mensen leven in een gestileerde omge ving en onderhouden een al even gestileerde seksuele ver houding waarin het draait om de kick. Maar een kick vraagt al tijd om een nog grotere kick. El ke kick kent helaas zijn grenzen, of niet? Na een op een haartje na fataal auto-ongeluk imet Dr. Helen Remington (Holly Hunter), raakt Ballard langzaam maar zeker verzeild in een we reld waarin de kick van de seks en de kick van het auto-crashen samenvallen tot één ding, waar in geen angst en opwinding in elkaar overlopen. Het is de allerminst gestileer de wereld van fotograaf Vaug- han (Elias Koteas) en verkeers slachtoffer Gabrielle (Rosanna Arquette), een seksbom met prothesen, en als zodanig een nieuwe Cronenberg-ikoon. In de loop van de film sleept Ballard ook Helen Remington en zijn eigen Catherine mee in deze Danteske omgeving, en ontstaan er allerlei seksuele 'cross-overs' (met name tussen Ballard en Gabrielle en tussen Catherine en de griezelige Vaughan), bij voorkeur in roe keloos hard rijdende auto's. De enige grens aan deze kick is de dood. Hoe het afloopt hou ik voor me, het slot van de film is in Nederland gehandhaafd. Zoals altijd hanteert Cronen berg hier een koele, afstandelij ke maar zorgvuldig gecompo neerde, camerastijl. Je ziet die mensen hun kicks uitleven, maar door de afstand die Cro nenberg schept, ga je zelf niet 'Crash' gaat over mensen die leven in een gestileerde omgeving en die een al even gestileerde seksuele verhouding onderhouden waarin het draait om de kick. mee in die kick, het is hun kick, niet die van de toeschouwer. Door die afstand krijg je de ge legenheid je in te leven in die mensen, wat als je zat te kicken nooit had gekund. Zonder die afstand zou 'je de toestand waarin die mensen zich bevin den niet kunnen overzien. Dit is een oude dramawet die door Aristoteles reeds in de derde eeuw voor Christus te boek werd gesteld. Wat dat betreft blijkt Cronenberg dus een ou derwets goede regisseur te zijn. De woede van die moraalrid ders in Londen (en wie weet ook hier) komt voort uit blind heid voor de stijl van de film. Dat soort mensen zou je willen verbieden ooit nog naar een film te gaan, al was het Bambi. Noordpoolfilm zonder Kim van Kooten in hoofdrol Zonder de aanvankelijk als hoofdrolspeelster aangekon digde Kim van Kooten zijn vorige week op Spitsbergen de opnamen gestart voor de speelfilm Waar Blijft Het Licht. Het betreft een Neder lands-Belgisch-Duits-Noorse co-productie, op basis van de gelijknamige autobiografische roman van Heieen van der Laan. Verteld wordt over een jon ge Nederlandse vrouw die een barre winter doorbrengt in het gezelschap van een Noor se pelsjager. Regisseur is de Belg Stijn Coninx tDaensdie werkt naar een script van Jean van de Velde. Producent is Paul Voorthuysen die eerder Mijn Vader Woont In Rio en De vrouwelijke hoofdrol wordt gespeeld door Frances- ca Vanthierens. Eerder was Kim van Kooten aangekon digd als hoofdrolspeelster, maar drie maanden voor aan vang van de opnamen heeft ze zich teruggetrokken. De overmaat aan publiciteit na haar hoofdrol in Zusje is haar te veel geworden. Van Kooten wil voorlopig niet meer acte ren en zich concentreren op het schrijven van scripts. Waar Blijft Het Licht zal om streeks kerstmis in de biosco pen terechtkomen. UTRECHT PIETER VAN LIEROP/GPD Het kabinetsplan om nog dit voorjaar met een voorstel te ko men tot afschaffing van de Ne derlandse Filmkeuring (NFK), is bij het met opheffing bedreigde instituut slecht gevallen. Het ka binet wil het audiovisuele be drijfsleven een mandaat geven om zelf leeftijdsadvisering te gaan toepassen, maar de NFK beveelt aan de taakstelling te verbreden binnen een nieuwe organisatie: het Nederlands In stituut voor .Classificatie van Beeldschermproducenten. In een deze week verstuurde brief aan de leden van de Twee de Kamer stelt het bestuur van de Nederlandse Filmkeuring dat het kabinetsvoornemen niet ge tuigt van realiteitszin en boven dien niet strookt met de inten ties van het ook door Nederland in 1995 geratificeerde Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Volgens de Filmkeuring is in middels uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat kinde ren en jongeren schade oplopen door het zien van beeldscherm- geweld, zoals toename van angst en afstomping voor het effect van geweld. De NFK vindt dat zelfregule ring door het bedrijfsleven geen goede manier is om de belan gen van kinderen optimaal te behartigen, omdat men als eer ste doel altijd gericht is op het maken en maximaliseren van winst. Het nieuw op te richten Nederlands Instituut voor de Classificatie van Beeldscherm producten (NICB) zou zich be zig moeten gaan houden met alle terreinen waarop 'beeld- schermgeweld' zich kan voor doen: bioscoopfilm, televisie, vi deo, videospelletjes, internet, CD-i en CD-rom. Film met smaakmakende werking Reis door Amerikaanse lichte-muziek-geschiedenis FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Big Night. Te zieri: Babyion 2, Den Haag. Alfa 3, Kriterion 3, Amsterdam. De meeste films zijn bij uitstek geschikt voor na het eten. Het is de normale gang van zaken: u eet, wast af en gaat de stad in om een film te pakken. Maar heel af en toe zit er opeens een tussen die men het best kan be kijken vóór het avondmaal. Big Night van Stanley Tucci en Campbell Scott bij voorbeeld. Als die film is afgelopen staat het water u in de mond en zit er weinig anders op dan een Itali aans restaurant op te zoeken (en niet zo'n willekeurige pizzahut, maar een góede die wat kost) om daar af te ronden wat de film in werking heeft ge zet. Stanley Tucci was tot nog toe bekend van aardige kleine rol len in over het algemeen aardi ge films en van zijn vertolking van Richard Cross in de tv-serie Murder One. Voor Big Night schreef hij, voor het eerst, zelf het scenario, en deed hij vervol gens de gedeelde regie met Campbell Scott dit laatste vanwege het feit dat hij tevens een van de beide hoofdrollen voor zijn rekening neemt. Hij speelt Secondo, de jongere broer van Primo (Tony Sha- loub). Nummer Een en Num mer Twee dus. Samen drijven ze een Itali aans restaurant in New Jersey (tegenover New York) in de ja ren vijftig. Primo houdt de klas sieke Italiaanse keuken in ere, Secondo doet de bedrijfsvoering en heeft allang in de gaten dat het faillissement nakende is, htm tent loopt voor geen meter. Die Amerikanen hebben ge woon geen smaak. Met een ze kere jalouzie ziet hij hoe het hun concurrent Pascal (Ian Holm) aan de overkant van de straat voor de wind gaat. Deze Italiaan draait zijn hand er niet voor om, zijn cliëntèle gehakt ballen met ketchup voor te zet ten als ze dit wenst. Secondo wou dat Primo een klein beetje van Pascal had, maar Primo pleegt nog liever zelfmoord. Secondo heeft sowieso wat van een scharrelaar, ook met vrouwen. Hij heeft een leuk vriendinnetje (Minnie Driver) maar doet het ondertussen ook met het liefje van Pascal (Isabel la Rosselini). Primo daarente gen begint, als hij bij zijn in stil te beminde bloemiste Ann (Allison Janney) in de buurt komt, ogenblikkelijk te struike len, ook over zijn woorden. Pascal blijkt de kwaadste niet. Hij stelt voor dat Primo een keer goed uitpakt voor iedereen die ze maar kunnen uitnodigen, dan zal hij zorgen dat 'zijn goe de vriend' Louis Prima (die van Buona Sera) hun restaurant aandoet. En Primo pakt uit, in vijf zes gangen die we allemaal uitgebreid in beeld krijgen. Maar hoe ze ook wachten, geen Louis Prima (Pascal blijkt toch kwader dan we even dachten). Het restaurant kunnen ze slui ten, maar Primo heeft het culi naire kunstwerk van zijn leven volbracht en bovendien, al ko kend, Ann zijn liefde durven be kennen. De smaakmakende werking van de film wordt veroorzaakt door de liefde waarmee alle cu linaire handelingen en lekker nijen in beeld zijn gebracht, door de liefde en het geduld. Als er een omeletje wordt gebakken krijg je dat in extenso te zien, in reële tijd, zonder dat erin ge monteerd is: de acteur bakt werkelijk een ei en doet niet maar alsof. Toch zou het niet werken als de personages je niet zouden raken. Maar dat doen ze, wat had je anders gedacht met zo'n cast. Je leeft je graag in deze mensen in, met al hun on hebbelijkheden. Zo komt het dat je hen niet alleen werkelijk ziet koken, maar dat je in ge dachten stiekem met hen mee kookt, beter dan je ooit dacht te kunnen. Dat is de truc van deze film. Ik wou maar dat ze het re cept van Primo in de handel brachten. Minnie Driver in Big Night FILM RECENSIE STAN LAPINSKI Grace of my Heart. Te zien: Cinecentre Pierrot, The Movies 2, Amsterdam: Grace of My Heart heet de nieu we film van regisseur-scenariste Allison Anders. Net als in haar vorige films, Gas Food Lodging en Mi Vida Loca, is de hoofrol weggelegd voor een vrouw, al leen speelt het verhaal nu niet in een realistisch heden, maar in de tot onze fantasie spreken de jaren vijftig en zestig. Grace of My Heart vertelt het verhaal van Denise Waverly (Illeana Douglas) die als song-schrijfster een carrière doorloopt in de le gendarische liedjesfabriek van de Brill Building in New York. We volgen haar van de doo- wop-dagen van eind jaren vijftig tot in het psychedelische tijd perk van de Beach Boys, precies de hoogtijdagen van het Brill- fenomeen. De figuur van Denise Waverly is niet gebaseerd op een histori sche figuur. Deze Denise heeft in werkelijkheid- nooit bestaan, maar ze had kunnen bestaan. Allison Anders heeft voor het Denise-karakter geput uit de rij ke verzameling anekdotes die over de Brill Building de ronde doen. Bij Brill werden tal van carrières gelanceerd en geknakt, er kwamen huwelijken tot stand die weer uitmondden in een scheiding, er werden vele hon derden hits gescoord en even- zovele dromen gesmoord. Anders heeft links en rechts tal van Brill-anekdotes bij elkaar geharkt en ze herschreven tot gebeurtenisen in het leven van haar Denise. Denise trouwt met haar existentialistisch getinte collega Howard Caszatt (Eric Stoltz), ze zijn gelukkig, schrij- 'Grace of My Fleart' vertelt het verhaal van Denise Waverly (Illeana Douglas) die als song-schrijfster een car rière doorloopt in de legendarische liedjesfabriek van de Brill Building in New York. ven samen songs, krijgen een kind, totdat ze hem betrapt met een vreemde meid in bed. Maar Denise krijg je niet kapot. Ze krabbelt overeind en wordt ver liefd op de getrouwde radioman John Murray (Bruce Davison) totdat die hem smeert. En an dermaal krabbelt ze overeind en gaat samenwonen met Jay Phil lips (Matt Dillon) die met zijn band The Riptides vooruitstre vende jaren-zeventig-muziek maakt tot hij zelfmoord pleegt, en Denise niet meer overeind lijkt te kunnen krabbe len. Wie thuis is in de Brill-ge- schiedenis kan waarschijnlijk al deze figuren en gebeurtenisen herleiden tot de anekdote die eraan ten grondslag ligt. Zo is het niet moeilijk om in Jay Phil lips en The Riptides een alter ego van de Beach Boys te ont dekken. Wie er helemaal niets vanaf weet, maakt gewoon een mooi vertelde, nu eens grappi ge, dan weer melancholieke, reis mee door de Amerikaanse lichte-muziek-geschiedenis aan de hand van Denise en haar enige constante tegenspeler, haar warrige impresario Joel Millner (ongelooflijk goed ge speeld door John Turturro). Joel is de enige die niet uit is op seks met haar. Hij maakt haar. Hij verzint voor haar de naam De nise Waverly (van huisuit heet ze Edna Buxton). Hij plaveidt voor haar het pad van song schrijfster. Als hij failliet gaat bekent hij haar dat zij hèm ge maakt heeft. Maar op het eind is hij het die haar uit de put haalt en haar dwingt nu einde lijk eens te doen wat hij haar al die jaren heeft afgeraden: zelf haar song te zingen. Anders heeft de film opgezet als een musical. Ze heeft grote namen bereid gevonden een song te schrijven, geheel in stijl, en daar haar scènes omheen gebouwd. Hoogtepunt is het zes minuten durende door Elvis Costello en Burt Bacharach ge schreven slotlied God Give Me Strength. US DEN HAAG is in verschillende bioscopen te zien. tel. 070- 2. 16:30, za. zo. ma. ook Star Wars al., dag. 13.40, 19.00,21.40. dag. 12.40, 21.25. 12 jr., dag. 16.10, do. di. ook 13.50. Creatures al., dag. 16.40, 22.00; do. vr. di. ook 14.20. 16jr.dag. 13.00, 15.40,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 11