'Ik hoef niet alleen tienen' BEZOEK KAN LEIDEN TOT ACUTE LENTEKRIEBELS. anzpalast heeft iets volkomen eigens Jubileum Leidse Balletschool Cultuur&Kunst Klinkende namen Musea willen vier miljoen extra Tom Jones wil niet belegen zijn ALEXANDRIUMCED VRIJDAG 21 MAART 1997 zer Platenbeurs in Groenoordhallen ijiden In de meeste muziekzaken zijn ze niet meer te vinden: platen. Voor al diegenen die nog wel een pick-up thuis hebben staan, kan de Leidse Platen en CD Beurs een uitkomst zijn. Deze wordt op zondag 23 maart gehouden, van 10.00 tot 16.00 uur, in het restaurant van de Groenoordhallen. De toegang bedraagt Pieterskerklezing over onderzoeken jiden In de Pieterskerk wordt aanstaande zondag de Pieters- Icerklezing gehouden. De lezing gaat dit keer over de onderzoe ken die vorig jaar in de kerk zijn gedaan en wordt gehouden door dr. D.J. de Vries, coördinator bouwhistorisch onderzoek bij de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. De lezing begint om 14.00 uur en kost f5,-. Na afloop is er een rondleiding in de kerk. Kopland gastschrijver in Groningen groningen Dichter Rutger Kopland is komend najaar als gast schrijver verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Hij heeft op zijn beurt de dichters Ester Jansma, Frank Koeneg racht, K. Michel, Tonnus Oosterhoff en Martin Reints uitgeno digd, met wie hij vanaf september een serie hoorcolleges voor studenten zal geven. Tevens houdt hij op 6 en 13 november openbare lezingen. Rutger Kopland is het pseudoniem van R.H. van den Hoofdakker, tot aan zijn emeritaat vorig jaar hoogleraar biologische psychiatrie aan dezelfde universiteit. Nuis wil noordelijke dansgroep ruswijk Staatssecretaris A. Nuis (D66) van cultuur heeft een commissie ingesteld die een nieuwe dansvoorziening voor de drie noordelijke provincies gaat voorbereiden. Nuis gaat ervan uit dat het nieuwe gezelschap in de stad Groningen komt. Het ministerie van OCW zal hiervoor in de periode 1997-2000 een budget vrijmaken van ruim een miljoen per jaar. Dat is mogelijk door het intrekken van de subsidie aan de Groningse dansgroep Reflex na een negatieve beoordeling door de Raad voor Cultuur. Paardekoper directeur NPO haarlem Stan Paardekoper wordt de nieuwe algemeen direc teur van het Noordhollands Philharmonisch Orkest NPO. Hij [volgt daar Casper Vogel op die per 1 april afzwaait. Paardekoper treedt uiterlijk 1 juli aan. Paardekoper (41) werd in 1990 directie- van het Nederlands Philharmonisch Orkest/Nederlands Ka merorkest. Bij het NPO wordt Paardekoper eindverantwoordelij ke voor zowel het artistieke als het zakelijke beleid. Leidse Balletschool bestaat deze maand twaalf en een half Het jubileum wordt 30 maart gevierd met een groot eest in Danssalon In Casa. De jprichter van de Leidse Ballet school, Carol Schrijnemaekers, haar opleiding aan de Rotterdamse dansacademie en d daarna verschillende sta in omder meer New York en Parijs. In 1984 begon Schrijne maekers haar eigen school in Leiden. Op de balletschool wordt les gegeven in klassiek, freestyle-, modern-, jazz- en tapballet. De lessen zijn niet al leen bedoeld voor kinderen en volwassenen die dansen als vrij etijdsbesteding- kiezen, maar ook voor beroepsdansers in spe. Aan de school is een dansgroep verbonden, Dancecompany Dazzle, die bestaat uit profes sionele dansers en een selectie van ver gevorderde leerlingen van de school. Vier jaar geleden opende Schrijnemaekers een tweede studio in Leiden, de Shape Studio, waar verschillen de vormen van conditietraining worden gegeven. chef jan rijsdam. 071-5356444 Sassenheimer Bas Kaptijn, winnaar componisten wedstrijd Bas Kaptijn uit Sassenheim is amper achttien jaar en heeft op die jonge leeftijd met zijn 'Drie perspectieven' de componistenwedstrijd van het Prinses Christina Con cours gewonnen. Zijn stuk wordt door Donemus op pa pier uitgegeven, hij mag binnen Europa geheel kosteloos een muziekfestival bezoeken en vijf middagen met een componist meelopen. sassenheim pablo cabenda Het juryrapport liegt er niet om. ,,Het stuk heeft een duidelijk ei gen gezicht. Dat krijgt onder an dere vorm door een originele instrumentatie en grote gevoe ligheid voor toonhoogte." De Sassenheimse componist wil best even zijn pen lenen, als hij hem maar weer terugkrijgt. Zijn vader interrumpeert met de mededeling dat het zijn 'componeerpen' is, speciaal ge kocht'om muziek te schrijven. „Ja, dat is mijn gereedschap." Hij zegt het met trots en het spoortje gêne dat je wel ver wacht bij achttienjarige compo nisten. Maar Bas is nog geen fulltime muziekschrijver. Hij zit in het laatste jaar van zijn VWO en is op dit moment nog bezig met schoolonderzoeken. Daarnaast heeft hij nog tijd voor een voor opleiding slagwerk bij het Haag se conservatorium. Dat bete kent een half uur marimba en één uur pauken en snaredrum per week en ook nog muziek- theorielessen. Na zijn school gaat hij twee hoofdvakken aan het conservatorium studeren: slagwerk en muziekregistratie. Maar hij maakt zich niet zoveel zorgen om zijn schoolprestaties. ,,Ik wil mezelf zo breed mogelijk opleiden. Ik hoef echt niet zo nodig allemaal tienen te halen." Het gevoel voor understate ment, waarvan hij zichzelf char mant onbewust is, typeert hem. Net zoals de moeite die hij zich getroost om zichzelf zo omzich tig mogelijk uit te drukken, zo wel verbaal als muzikaal. Aanleg „Ja, het is eigenlijk niet écht normaal. Zeker omdat ik nog nooit les héb gehad. Maar er is wel aanleg in de familie. Mijn moeder was beroeps bij de Hoofdstad Operette, mijn vader zit bij de fanfare en mijn twee broers speelden daar trompet en trombone. Ik ben toen met slagwerk begonnen. „Op mijn twaalfde heb ik het eerste stuk van 'Drie perspectie ven' geschreven. Maar na de eerste vijf maten was ik er zo ontevreden over dat ik het heb laten liggen. Ik wilde mezelf iets meer verdiepen in muziek om een echt perfect stuk neer te zetten." Bas nam vervolgens theorie lessen en maakte zijn composi tie alsnog op latere leeftijd af. Het winnende stuk woïdt door Kaptijn beschreven als 'drie aaneengesloten delen'. „Elk deel schetst de ervaring die een zelfde fictieve persoon 'met één bepaald iets' heeft." „Ik heb dat met opzet zo vaag gehouden, omdat ik niemand wilde vastpinnen op één inter- pratie. Het eerste deel is naïef, impulsief en speels, het tweede bedachtzamer met wat meer overzicht en het derde stuk is nuchter, als van iemand die een situatie goed kan relativeren." „Je zou het inderdaad kunnen opvatten als de drie levensfa sen, maar net zo goed als de si tuatie in een disco. De eerste persoon staat midden in het dansgewoel, terwijl de tweede misschien bij de bar staat." Hij lacht een beetje veront schuldigend. „Maar ik heb er wel wat die per dan dat over nagedacht hoor." Hij speelt het even voor, maar onderbreekt zichzelf steeds met honderden verontschuldigin gen, omdat hij alleen maar een piano tot zijn beschikking heeft. „Ik kan wel even een impres sie geven. Het was niet het meest technische stuk in de competitie. Maar de artistieke waarde stak er blijkbaar aardig bovenuit. Ik vind sowieso niet dat de techniek van het stuk moet overheersen. Een hele hoop componisten zien meer de kunst in de manier van het componeren zelf. Ze maken op papier mooie driehoekjes en fi guurtjes. Iemand speelt een noot die precies eenderde se conde moet duren en iemand anders speelt dan weer exact het kwadraat daarvan. Je geeft het een rare Griekse naam, laat het spelen en je noemt het kunst." „Die manier van componeren daar heb ik niet zoveel mee. Maar ik mag het natuurlijk niet afkeuren. De kunst moet in het luisteren liggen. Ik hou ook van house. Dat is ab-so-luut niet a- muzikaal. Het gaat niet om de manier hoe het tot stand komt. Het is, ja hoe zeg je dat? Ik denk dat voor mij de kunst meer ligt in het tot uitdrukking brengen van mijn persoonlijke gevoel in de muziek. Dat is voor mij com poneren." Hij laat het nog even rond gaan in zijn hoofd, besluit dat het klopt en zakt weer tevreden weg in de bank. De in Leiden woonachtige direc teur van de Alphense Kunstuit leen, Loes van Campen, liet zich vorige maand door deze krant interviewen. Haar ontviel de uit spraak: 'Met al le respect hoor, maar tussen de Leidse kunste naars zitten niet bepaald klinkende na men'. Wel va ker hebben tijd genoten zich verkeken op het niveau van Leidse kunste naars. In de eerste decennia van deze eeuw bijvoorbeeld, gold Leiden als artistiek dood. Kijken we nu terug op deze periode, dan zien we dat de gemeente Lei den de architect Dudok in dienst had en in 1917 De Stijl in Leiden werd opgericht. Er is deze eeuw geen Nederlandse vernieuwende be weging die zich qua internatio nale allure en invloed kan me ten met De Stijl. Het felle licht op de prestaties van deze avant garde verduisterde evenwel lang het zicht op de traditionele kunstuitingen van tijdgenoten. Tot die Leidse tijdgenoten beho ren de schilders die nu tot de Leidse School worden gerekend. Vorig jaar november besteed de het Leidsch Dagblad in een miniserie aandacht aan de meest prominente vertegen woordigers van de Leidse School: Floris Verster (1861 - 1927), Chris van der Windt (1877 - 1952), Willem Hendrik van der Nat (1864 - 1929), Arendjan van Driesten (1878 - 1969) en Menso Kamerlingli Onnes (1860 - 1925). Lezers van het Leidsch Dagblad konden de inderdaad mooie kalender 1997 van de Leidse School voor 21,50 gulden bij de krant bestellen. (Leden van de Vereniging van belang stellenden in de Lakenhal be taalden slechts fl. 12,50). Op de vijfwekelijkse veiling van het nog jonge Veilinghuis Onder de Boompjes (Nieuwstraat 38) ko men geregeld stukken van de Leidse School onder de hamer. Voor gewone mensen zijn de prijzen zeker nog betaalbaar. De Stichting Kunstkring Groenoord heeft al enige fraaie monografiën over Leidse schil ders uitgegeven. De laatste gaat over Chris van der Windt, ge schreven door Els- bet h Veld- pape. Na het boek, komt nu de tentoonstel ling. Van 21 maart tot 26 mei a.s. zijn in de Lakenhal ongeveer ze ventig van de beste werken van Chris van der Windt te zien. De tentoonstel ling past in de herwaar- dering van de Leidse School. Woonden Theo van Doesburg, de oprichter van De Stijl, en Chris van der Windt al leen maar toevallig enige tijd in dezelfde stad Wie van Does- burgs jonge werk in de Lakenhal ziet, kan zich best voorstellen dat Van Doesburg zich tot een representant van de Leidse School had kunnen ontwikke len. Hebben van Doesburg en van der Windt elkaar in de zeker toen kleine stad ooit ontmoet en kenden zij eikaars werk? Had den zij gemeenschappelijke Leidse netwerken, bijvoorbeeld via de familie Kamerlingh On nes? Wat is er toch veel onbe kend over deze zo interessante periode'.'. In elk geval komen de Leidse avantgarde en traditione le schilders uit het eerste deel van deze eeuw in de Lakenhal samen: alleen al hierom is de Lakenhal onmisbaar voor de Leidse cultuur. Indien de Lakenhal eindelijk haar uitbreiding krijgt, kan aan Chris van der Windt en andere klinkende namen van de Leidse school permanent de aandacht gegeven worden, die zij verdie nen. Aansluitend zouden de be volking en directeuren van Kunstuitlenen kennis moeten kunnen maken met eigentijds werk van hedendaagse Leidse kunstenaars. Wie goed oplet, zal dan bekende en vertrouwde na men tegenkomen. zoetermeer anp Acht belangrijke musea voor moderne kunst wil len dat staatssecretaris A. Nuis (D66) van cultuur jaarlijks vier miljoen gulden extra ter beschikking stelt voor nieuwe aankopen. Ze stellen dat hun aankoopbudget achterblijft bij dat van de buiten landse collega's en ze vrezen dat ze hun interna tionale positie verliezen. Het gaat om het Bon- nefantenmuseum in Maastricht, het Haags Ge meentemuseum, het Groninger Museum, het Centraal Museum in Utrecht, het Van Abbemuse- um in Eindhoven, het Kröller-Müller in Otterlo, Boijmans van Beuningen in Rotterdam en het Stedelijk in Amsterdam. Onder aanvoering van Stedelijk-Museumdirecteur Rudi Fuchs schrijven de directeuren Nuis dat .hun aankoopbudgetten geen gelijke tred houden met de prijsstijgingen op de internationale kunstmarkt. „Terwijl de overheid de museumdirecties vraagt in toene mende mate marktgericht te denken, wordt die koppeling door de overheid niet gemaakt als het de prijzen van de werken op de internationale markt betreft", klaagt Fuchs. Nuis heeft vorig jaar december gezegd de aan koopbudgetten van de musea opnieuw te zullen bezien. De museumdirecteuren willen nu wei eens boter bij de vis. band. Gehoord: 20/03, Ahoy', Rotterdam Tom Jones moet als gevorderde vijftiger zowaar nog gaan op passen niet te vervreemden van zijn trouwe achterban. Zelf mag de zingende lady-killer uit Zuid- Wales dan nog steeds de puf hebben om te proberen met zijn tijd mee te gaan, het gros van zijn fans zit daar niet echt meer op te wachten. Meest tref fend voorbeeld van het onder linge verwijderingsgevaar was gisteravond in Ahoy' de eerste toegift: zijn dolle versie van Lenny Kravitz' 'Are You Gonna Go My Way' was voor menigeen het sein om af te haken. Van het in de jaren zestig en zeventig gecultiveerde imago 'typisch Las Vegas' zal Tiger Tom wel nooit meer afkomen. Maai dat wil nog niet zeggen dat hij zich daarbij wenst neer te leggen. Integendeel, het uit gebreide pretpakket dat Jones (geboren Woodward) bij zijn rentree in het dit keer halfvolle Rotterdamse sportpaleis in pet to had, stond ver van zijn glit ter-en glamourperiode. Geen decor, een sobere lichtshow, een tienkoppige no-nonsense- band en bij de living legend himself opvallend weinig be hoefte aan sexy grollen en grap pen. In plaats daarvan twee keer ongeveer eén uur lang een gedreven entertainer die zijn gehoor bovenal met z'n muzi kale wapens wilde veroveren en niet meer als de belegen Mr. Macho of Showbizz. Zijn start was zeker niet zo veelbelovend, want het eerste kwartier had het er alle schijn van dat zijn unieke stembanden oververmoeid waren. Maar bij de eerste echte meezinger 'Deli lah' klonken ze wonderwel in eens gesmeerd. Waarna de voormalige metselaarsknecht ook de rest van de avond weer als vanouds op imponerende wijze vocaal bleek te kunnen uithalen. Hoe gêmakkelijk het nog al tijd voor hem is om met zijn even krachtige als karakteristie ke strot een eigen stempel op elk lied te drukken werd vooral duidelijk tijdens 'Walking In Memphis', oorspronkelijk van Mare Cohn, maar vorig jaar be kender gezongen door Cher. Verder vergat Tom Jones - rede lijk afgetraind en voorzien van een zwartere krullenbol dan twee jaar geleden - natuurlijk niet om zijn grootste hits ('Green Green Grass Of Home', 'What's New Pussycat', 'Help Yourself, 'It's not Unusal') op te lepelen. De liefhebbers van zijn klassieke repertoire (lees: de veelal volrijpe dames) kwamen dus nog behoorlijk aan hun trekken, maar zullen toch de ouderwetse onderbroekenlol en de bronstige knuffelbeer bij de ze 'nieuwe Tom Jones' hebben gemist. itemming. Dankzij dc Kom langs en u bent meteen in lente; schitterende voorjaarscollectics van ruim vijftig woonspecialisten onder één dak WOONMALL DE GROOTSTE WOONBELEVENIS VAN NEDERLAND. theater recensie maarten baanders ipalast' door Pumpenhaus/Man Act. ïanda ^Zien 'n *-e'^se Schouwburg, eilijkfi oe8e^ Het is moeilijk te definiëren wat looszj ;o0r soort theater 'Tanzpalast' en in- Pumpenhaus Münster en s voor- Man ACt uit Cardiff is. Er wordt :oe8» jedanst, geacteerd en er is veel en vai niiziek, maar het is geen dans- gebied oorstelling, geen toneel en ook l^11 muziektheater: het is iets Tijblo» rolkomen eigens. 'Tanzpalast' 49; eeft via de modes die het lischza agaansleven tussen 1950 en versla; bepaalden een visie op de 3ijwoi aoorlogse jongerencultuur, vendu iet js een voorstelling die alle zodan generaties een prettige herken en1111' ing en een wervelende, onder- iefstatt mudende avond geeft. De rode Ilea 01 Iraad is een kelner in een Dans- ndigne galeis, die al die vergankelijke ;snede j0(jes meemaakt als een toe wens et (houwer, eeuwig maar niet on- ethodi genaakbaar. Hij blijft versteld üaan van wat er allemaal op de lansvloerkomt. - Prachtig worden de vlotte ro mantiek en elegantie van de ja- #n '50 opgeroepen. Er wordt t nieuwsgierigheid over de d van de oude vormelijkheid n gekeken. De kalme sfeer intieme paardansen wordt rbroken. De ledematen los. Drugs en protestleu- luiden de jaren '60 in. Alles omvergeschreeuwd. De jes maken plaats voor de psgeest. Maar naast alle 'jkheid is er ook een verfris te, naïeve ernst: het is geen als iemand neergeschoten Tanzpalast: kledingmerken verdelen de mensen in groepen met ieder hun eigen levensstijl Deze ernst slaat flink toe in de verschijnen portretten van RAF- jaren '70. Dit tijdperk levert de terroristen en de jongeren schij- indrukwekkendste scène op. Er nen op het mistige toneel met de Vries, de burgdirec teur. maakte gisteravond op de bühne palast' zaklantaarns in eikaars gezicht. Het is een ijzersterk effect. De lichtbundels prikken pijnlijk door de wolken heen, wijzen ie dereen aan en geven de mensen een verblindende individuali teit. Zo'n beladen sfeer kan niet lang duren. De ongecompli ceerde muziek van Abba lost de virtuoze, schelle rock van Deep Purple af. De onheilspellend wijzende lichtbundels maken plaats voor wijzende vingers die speels bewogen worden bij de luchtige, oppervlakkige dans. De jaren '80 komen met har dere ritmes, waarbij onderkoeld en met betekenisvolle blikken gedanst wordt. Kledingmerken verdelen de mensen in groepen met ieder hun eigen levensstijl. Maar er is ook een ruwe tegen beweging met grof gedrag en gescheurde kleren. IJzeren be wegingsimpulsen beheersen de dansmode van deze groep. De jaren '90 worden pessi- FOTO MATTHIAS ZÖLLE mistisch weergegeven. De ein deloos doordreunende muziek werkt verdovend en er lijkt soms maar weinig beweging in de dansende jeugd te krijgen. De kelner uit zijn ontsteltenis prachtig door onophoudelijk met een hamer op een steen te slaan. Aan het slot verschijnt een klein meisje op het toneel, een rol waarvoor de directeur van de Leidse Schouwburg zijn dochter heeft uitgeleend. Ze zoekt sereen haar weg en maakt een radslag om de beweeglijk heid in haar lichaam alvast op gang te brengen. Het is een prachtig, ontroerend beeld dat aangeeft dat er nog veel moois te verwachten is voor de toe komst. Iets nieuws, hoe onuit puttelijk de fantasie van de vori ge generaties ook al geweest is! Pumpenhaus en Man Act zijn inderdaad onuitputtelijk in het weergeven van al deze rijkdom.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1997 | | pagina 9